Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2890 - RIA
Offentligt
602635_0001.png
Udenrigsministeriet
Juriclisk Tjeneste
Kobenhavn, den 14. maj 2008
JTEU, journal 400.A.5-3-4-334.
Til
De Europeiske Fe11esskabers Dornstol
Justitskontoret
INDLG
ERA
DEN
DANSKE
REGERING
I DOMSTOLENS SAG
C-127/OS
Metock e.a.
mod
The Minister for Justice, Equality and Law Reform
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0002.png
1. Indledende bemerkninger
1. "High Court" i Irland hat stillet 3 spørgsmM i forbindelse med fire verserende sager
til
EF-Domstolen (herefter Domstolen) vedrorende fortollcningen af Râdets Direktiv
2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers
ret
til at
ferdes og opholde sig frit pa medlemsstaternes omrkle (herefter opho1dsdirektivet.
2. De forelagte spørgsmil lyder:
(1) 'Tillader direktiv 2004/38/EF, at der i en med/ein.c.ctatg/der etgenere/t krav om, at en
tredjeland.cstatsborger, .com
ci
cvgtefr lie til en unionthorger, thai have opholdt sig iov/i.gt i en
widen mediemsstat, inden ban el/er hun indrejser i vairtsmed/em.cstaten, for at kzinne dragefordel
afbestemmelserne af direktiv 2004/38/HF?"
(2) "Omfatter anvendc/sesomndetfor artikel 3, .ctk. 1, i direktiv 2004/38/EF en
tredje/andsstat.cboiger, der er:
(2)
agtefalle iii en union.cboiger, .com op holder sig i vrt.cmediemsstaten, o opIder
betingelsen i arti/cel 7, st/c. 1, i/ira a), I,) el/er c, og
(ii) .com opho/der sig i vartsmedlem.c.ctaten .com agtefaillc til unionsboigeren, uanset hvornJr
og hvor c/eros agtethab biev indgcet, gg uanset hvornár og hvor/edes
tredjelandsstatsboigeren indrejste i vajrt.cmed/emsstaten?
(3) "S4fremt dci forgáende sporgs#thl besvares benagtende, omfatter anvendelsesomrâdet for
artikel 3, st/c. 1, i dire/ct/v 2004/38/EF da en tredje/ands.ctatsborger, der er aigtefai/ie til en
union.cborgor, ncr denne er.
('i)
-
agtefa//e til en unionsborger, der op holder sig i va'rtsmed/em.cstaten og .com opjjilder
betinge/.cerne i artikel 7, st/c. 1, /iira a), I,) c//er
),
og
opho/der sg i vairtsmediems.ctaten med unionsboigeren .com agtefr//c; og
(iii) er indrejst i va'rtsmcd/emsstateiz uaflcengigt af unionsborgeren; og
(iv) efteifolgende gftede sig med union.cboigeren i ra?rt.cmed/emsstaten?
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0003.png
2. Sagernes faktiske omstendigheder og baggrund
3. De fiie sagsøgere i de retssager, der er forelagt den irske High Court beskrives sam
egtef11er, hvoraf den ene part i hvert egtepar er tredjelandsstatsborgere (herefter
ansogerne), der indrejste i Irland sam asylansogere i trene 2004-2006 og blev alle
meddelt endeligt afslag pa asyl i irene 2005-2007. Dc irske myndigheder traf afgorelse
am at udvise to af ansagerne, og den ene ansoger blev som folge heraf udsendt i
december 2007. De lire ansogere er alle gift med unionsborgere (hereftet
hovedpersonerne), der er statsborgere i henholdsvis Storbritannien, Tysidand og Polen,
hat Iovligt ophold i Irland, og tre af hovedpersonerne er arbejdstagere. Det ene par hat
efter det oplyste haft et familieiv i 13 ir og bar to fiellesborn, hvorimod tie ovrige
hovedpersoner forst stiftede et familieliv med ansogerne efter deres respektive indrejse i
Irland.
4. Ifolge den forelieggende ret indgav alle par ansogning am opholdsbevis efter EU-retten i
Irland under henvisning dl agteskab (familiesammenforing. De irske myncligheder
meddelte afslag herpâ dl ansogerne under benvisning dl den omstandighed, at
ansogerne ikke havde fremlagt tilstrkkelig dokumentation for, at de havde opholdt sig
lovligt i en anden EU-medlemsstat forud for indrejsen i Irland. Det ene afslag var dog
begrundet i, at ansogeren havde ulovligt ophold i Irland pa tidspunktet for egteskabets
indgâelse, grundet udvisningsafgorelsen. Ansogerne indbragte afgorelsen for den
fore1aggende nationale ret.
3. Den danske regerings interesse i sagen
5.
Den danske regering (herefter regeringen afgiver indlag i sagen af principielle grunde.
Dels fordi regeringen finder, at det i lyset af nyere retspraksis fra Domstolen er
vasenthgt at f. entydigt fastslâet, at det er fuldt foreneligt med opholdsdirektivet, ntr en
medlemsstat stiller krav am forudgaende fast, lovligt ophold i et andet EU-land i forhold
dl en tredjelandsstatsborger, tier onsker familiesammenforing med en unionsborger, der
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0004.png
bar udnyttet retten til
fri
bevgelighed (sporgsmàl 1). Dels fordi sagen efter regeringens
opfattelse alene skal vurderes efter opholdsdirektivet.
6. Regeringen bemerker, at der verserer en anden prejuclicie1 foreheggelse for Domstolen,
C-551 /07, Deniz Sahin. Sagens pnejudicielle spørgsrrnil nr. 1 .b. vedrører, ligesom
sporgsmM nr. 1 i narvarende sag, sporgsmt1et om hvorvidt en medlemsstat efter
opholdsdirektivet kan stifle som betingelse for, at en tredjelandsstatsborger, der er
familiemedlem til en vandrende arbejdstager, kan pâberâbe sig dixcktivets bestemmelser,
at tredjelandsstatsborgeren opholder sig Jovligt i en anden medlemsstat pa det tidspunkt,
hvor ansøgningen om opholdsret efter EU-retten indgives. Den danske regering bar
ogst i denne sag afgivet skriftligt indlieg.
4. Regeringens retlige stillingtagen
4.1. Spwgsrnl 1 cm opholdsdirektivet og krav tilforidgende fast, lovligt ophold
7. Det er regeringens opfattelse, at vesentlige hensyn dl medllemsstaternes muligheder for
at regulere indvandring fra tredjehinde afgørende taler for, at medlernsstaternc kan stille
et krav om, at tredjelandsstatsborgeren i en familiesammenforingssituation skal
vre
i
besiddelse af en egentlig opholdstilladelse i et andet EU-land pt det tidspunkt, hvor
vedkommende ansøger om opholdstilladelse med henvisning iii EU-retten i den
medlemsstat, som unionsborgeren (den vandrende arbejdstager) er flyttet til.
8. Denne fortolkning er i ovcrensstemmelse med dommen i sag C-109/01, Akrich, der
blev afsagt af Domstolens plenum. Domstolen fandt for det forste, at forordning rir.
1612/68 alene omfatter den frie bevgeighed inden for EU, og at forordningen er tavs
omkring rettigheder med hensyn iii adgang iii EU's omrâde for en
tredjelandsstatsborger, der er gift med en unionsborger, jf. herved pramis 49.
Domstolen fastslog herefter, at det er en betingelse for, at en tredjelandsstatsborger, der
er gift med en unionsborger, kan blive omfattet af forordningens art. 10, at
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0005.png
vedkommende opholder sig lovligt i en medlems stat pa det tidspunkt, hvor ban tager iii
den medlemsstat, sam unionsborgen flytter eller er flyttet dl, jf. pramis 50.
9. Regeringen forstar Akrich-dammen sâledes, at Dornstolen i fortolkningen af art.10 i
forordthng 1612/68 lagde afgerende vgt pa, hvorvidt et afslag p opholdstilladelse til
tredjelandsborgeren yule have en "afskrkkende virkning" pa unionsborgerens mulighed
for at udøve de rettigheder til fri bevegeighed, sam ga1der pa grundlag af TEF art. 39.
10. For det forste fastslâr Domstolen i pramis 52, at formi1et med art. 10 i forordningen eir
at sikre, at en unionsborgers flytning fra en medlemsstat iii en anden medlemsstat ikke
medforer et tab af muligheden for at leve lovligt sarnmen med et nart famiiiemedlem.
11. For det andet fastslâr Domstolen i prernis 53, at nâr en unionsborger, der er gift med en
tredjelandsstatsborger, som ikke hat opholdsret i denne medlemsstat, flytter fra denne
medlemsstat til en anden, udgor det forhold, at unionsborgerens egtefeile i henhold dl
forordningens artikel 10 ikke bar ret dl at etablere sig med unionsborgeren i en anden
medlemsstat, ikke en mindre guns tig behandling end den, sam de fik,
for
unionsborgeren gjorde brug af sin ret dl fri bevgelighed og udgor saledes ikke en
hindring for unionsborgerens ret iii fri bevgeighed, jf. TEF artikel 39.
12. Efter regeringens opfattelse, fremgar det sâledes kiart
af
Akxich-dommen, at et
forudgàende fast, lovligt ophold i en medlems stat, er en forudstning for, at en
tredjelandsstatsborger, det er gift med en unionsborger, kan stotte ret pa de EU-retlige
principper eller regler ved unionsborgerens flytning fra en medlemsstat dl en anden.
13. Art. 10 i forordning nr. 1612/68 er ophevet af opholdsdirektivet fra 2004, sam i art. 7
videreforer indholdet af bestemmelsen. Fortolkningen og analysen af art. 7, stk. 2, i
ophodsdirektivet ma sâledcs foretages i yset af Domstolens tidligere retspraksis
vedrorende art. 10 i forordning 1612/68.
14. I sag C-1/05, Jia, der blev afsagt af Domstolens store afdeling, bkv der rejst sporgsmal
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0006.png
am fortolkning afAkrich-dommen. De faktiske omstendligheder i de to sager var
imidlertid vasentligt forskeffige, navnlig henset dl at medllemsstatens regler i Jia-sagen
ikke stillede krav i den konkrete situation om fotudgãende fast, lovligt ophold I forhold
dl tredjelandsstatsborgeren, ligesom der ikke var rejst spørgsm1 am omgâelse af
nationale bestemmelser am indvandring, jf. hervedJia-dommens pramis 31.
15. Domstolen fastslog pa den baggrund, at betingelsen am forudgâende fast, Iovligt ophold
som opstillet i Akrich-dommen ikke var rekvant for Jia-sagen, og udtalte som svar pa et
spørgsmt1 fra den forelieggende ret, at EIJ-retten - henset til Akrich-dommen - ikke
"pà1agger" medlemsstaterne at betinge tildeingen af en ophotdstilladelse til en
tredjelandsstatsborger, sam er familiemedlern dl en unionsborger, der hat gjort brug af
retten til fri bevegelighed, af, at familiemedlemmet forinden har haft lovligt ophold i en
anden medlemsstat, jf. praniis 33.
16. Denne konklusion ijia-dommen kan efter regeringens opfattelse kun forstâs dei-hen, at
medlemsstaterne efter EU-retten
kan
(men ikke nødvendigvis
ska
betinge tildelingen af
en opholdstilladelse af, at tredjelandsstatsborgeren forinden hat haft fast, lovligt ophold i
en anden medlems stat. Domstolen har sâledes med Jia-dommen fastholdt, at reglerne
om vandrende unionsborgeres ret iii familiesammenforing forfolger formalet om
frernme af fri bevegdighed for unionshorgere og kun er dl hinder for nationale regler
om tredjelandsborgeres opholdsret, hvis reglerne kan have eller bar negativ betydning
for unionsborgeres adferd og vaig i forhold dl flytning fra en medlemsstat dl en anden.
17. Ogsâ i den senere dom i sag C-291/05, Eind, der blev afsagt afDomstolens store
afdeling, fastholdt Domstolen kriteriet am en afskrakkende eller demotiverende
virkning i forhold dl unionsborgerens valg, omend Domstolen under de konkrete
omstendigheder lagde en forholdsvis lay "demotivationsterskel" dl grund for
vurderingen. Domstolen udtalte sâledes i premis 35-36, at den blotte udsigt iii ikke at
kunne fortsattc et samliv med en nar sliegtning, sam en unionsborger matte indlede ved
egteskab eller familiesammenforing under et ophold i en anden medlemsstat end sin
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0007.png
egen, kan afholde den pâgaEdende unionsborger fra at udnytte sin ret til fri bevgelighed
og fraflytte sin egen medlemsstat. I sagen vat der ikke tvivl om tredjelandsstatsborgerens
forudgâende faste, lovlige ophold i vartsmedlemsstaten, da samlivet med
unionsborgeren blev indledt.
18. Det folger efter regeringens opfattelse afJia-dommen, at et nationalt krav om fast,
forudgâende
lovligt
ophold i et andet EU-land er foreneigt med EU-retten, idet det er
op dl den enkelte medlemsstat at afgore, om betingelsen bor stilles. Narvarende sag
giver Domstolen mulighed for at fastsI dette princip Mart og utvetydigt i en situation,
hvor svaret p sporgsmâlet - modsat situationen i Jia-sagen - vil gore en afgorende
forskel pt tesultatet af den underliggende sag.
4.2. SporsrnáI 2 og 3 orn anvendlsesonr&1etfir artikel 3, .ctk. 1, i opholdsdirektivet
19. Med sporgsml 2 onsker den foreliggende ret at fà afidaret, hvorvidt en
tredjelandsstatsborger, der er gift med en unionsborger, som opfylder betingelserne i
opholdsdirektivet, er omfattet af anvende1sesomrtdet for artikel 3, stk. 1, i
opholdsdirektivet - uanset hvornâr og hvor egteskabet blev indgáet, og uanset hvornâr
og hvorledes tredjelandsstatsborgerens indrejste i vartsmed1emsstaten - nat denne bor i
vertsmedlemsstaten med unionsborgeren. Den forelieggende ret henviser i den
forbindelse serligt iii ordilyden af artikel 3, stk. 1, og artikel 7, stk. 2, idet ansogerne hat
anfort, at disse bestemmelser ikke indebarer et krav om, at familieliret skal vre
etableret inden indrejsen i vertsmedlemsstaten, og ej heller bestemte krav dl ansogernes
opholdsgrundlag i vrtsmed1emsstaten. I den forbindelse bar ansogeren gjort gldende,
at medlemsstaterne ikke kan afkrve yderligere dokumentation for retten til ophold for
tredjelandsstatsborgere, end den i opholdsclirektivet udtrykkeligt anforte.
20. Med det subsidiere sporgsmal 3 - der onskes besvaret sâfremt sporgsmal 2 besvares
benegtende - onsker den foirelieggende ret at f Domstolens vurdering af hvorvidt en
tredjelandsstatsborger, der er gift - og i vertsmedIemsstaten samlever - med en
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0008.png
unionsborger, som opfylder betirigelserne i opholdsdirektivet, er omfattet af
anvendelsesornrâdet for artikel 3, stk. 1, i opholdsdirektivet, sffremt denne er indrejst i
vertsmedkmsstaten uafhengigt af unionsborgeren, og agteskabet først er indgâet efter
dennes indrejse i vertsmedlemsstaten.
21. Det er- som tidligere anfort - regeringens grundlieggende opfattelse, at
medlemsstaternes mulighed for at faststte en betingelse om et forudgiende fast, lovligt
ophold i et andet EU-land, har stone i retspraksis, og en ordlydsfortolkning af de
ovenfor anforte bestemmelser i opholdsclirektivet, peger ikke i retning mod at udelukke
anvendelsen af denne betingelse. IKTavet om et forudgende fast, lovligt ophold
i
et
andet EU-land - der relaterer sig til ansogerens opholdsretlige status i EU - er ud fra en
formàlsbetragtning, herunder lovgivers hen sigt om at regulere den frie bevagelighed
inden for EU og ikke tredjelandsstatsborgeres adgang til Fellesskabets omrtde, fuldt
foreneigt med opholdsdirektivets regler.
22. Omstendigheder som opregnet i sporgsmd 2: tidspunktet og stedet for egteskabets
indgâelse samt tidspunktet for og omstendighederne ved tredjelandsstatsborgerens
indrejse i vartsmedlemsstaten kan inddrages i forbindelse med anvendelsen af artikel 3,
stk. 1, og artikel 7, stk. 2, i ophodsdirektivet. Hvis en medlemsstat efter national ret har
givet en tredjelandsstatsborger adgang iii medlemsstaten f.eks. i form af
opholdstilladelse som au-pair, og tredjelandsstatsborgeren herefter indg?tr tgteskab med
en EU-b orger, der op holder sig i medlemsstaten i med for af den frie bevegelighed, er
der ikke efter EU-retten noget iii hinder for, at medkmsstaten giver tilladelse dl
familiesarnmenforing. Dette andrer iniidlertid ikke p. det faktum, at betingelsen om et
forudgiende fast, lovligt ophold i en anden medlemsstat er i overensstemmelse med
EU-retten.
23. Det forhold, at opholdsdirektivets bestemmelser vedrorende dokumentationskrav, jf.
artikel 10, stk. 2, litra a-f, i opremsningen af dokumenter, ikke udtrykkeigt henviser til
dokumentation, der relaterer sig iii opholdsgrundlaget i et andet EU-land, er efter
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0009.png
regeringens opfatteise ikke et argument for, at betingeisen am et forudgiende fast,
lovligt ophoid ikke bor stiles. Betingeisen bar - som tidligere anfort - Mar stotte i
retspraksis, og opholdsdirektivets bestenimelser am dokumentationskrav, ma fortolkes i
overensstemmeise hermed. Det bemetkes dog, at oplysninger om
tredjelandsstatsborgeres opholdsgrundlag sadvanligvis fremgâr af et gykligt pas, jf.
artikel 10, stk. 2, litra a.
24. Regeringen finder det vigtigt at fâ fastlagt en entydig definition af begrebet "fast, lovligt
ophold". Hertil bemarker regeringen, at Ct ophold, tier alene er af processuel karakter,
ikke kan konstituere et fast, lovligt ophoid i en medlemsstat. Opholdet ma si1edes vare
baseret pa et egentligt opholdsgrundiag, det vii sige i form af en opholdstilladelse.
25. Regeringen henviser i den forbindeise til generaladvokat Geeihoeds forsiag til afgorelse
i Jia-dommen. Generaladvokat Geeihoed fore tog en narmere undersøgelse af kriteriet
am lovligt ophold, modsat Domstolen, der sam anfort ovenfor ikke fandt det
nodvendigt henset iii de konkrete omstendigheder i sagen. Der er saledes ikke tale om,
at Domstoien underkendte generaladvokatens overvejelser pa dette punkt.
Generaladvokatens nrmete vurdering af begrebet "iovligt ophold" forekoinmer efter
regetingens opfattelse at vere et relevant bidrag i forhold til nervuende sag.
26. I forsiagets pkt. 77 anforer generaladvokaten sMedes, at der ikke kan vre tale om et
lovligt ophold, nãr "beslutningen udtrykkeigt og Mart kun giver opholdstilladelse for en
kortere periode, eller safremt den er begranset til et bestemt formal", og at "det vil vere
i strid med sâdanne tiliadelsers selve funktion at betragte dem som tilstra±kcigt
grundiag for at opn. en langtids- eller permanent opholdstilladelse." De anforte
betragtninger gatider i hoj grad for tredjelandsstatsborgere i udsendelsesposition, Sam
dem tier foreligger i den nerverende sag.
27. Regeringen finder, at sporgsmalet om ansogernes evt. ophoidsret alene skal vurderes i
forhold til opholdsdirektivet, herunder sarligt regierne am arbejdskraftens frie
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0010.png
bevgelighed, som er relevant for denne sag. Ansøgerne bar som tredjelandsstatsborgere
ikke egne rettigheder som unionsborger, men kan under visse betingelser aflede nogle
ETJ-rettigheder fra deres respektive egtefe1ler, hvoraf hovedparten utvivlsomt har status
af vandrende arbejdstager med lovligt ophold i Irland.
28. Regeringen bemerker dernest at opholdsdirektivet efter sit formM og indhold i
princippet gor udtømmende op med de tilfa1de, hvor en unionsborger og en beskegtet
tredjelandsborger kan udlede en ret dl ophold for tredjelandsborgeren under henvisning
til princippet om arbejdskraftens frie bevageighed. Opholdsdirektivet regulerer sdedes
udtrykkeigt retten dl ophold for familiemedlemmerne dl en vandrende arhejdstager i
opholdsstaten eller i visse situationer den vandrende arbejdstagers (unionsborgerens)
oprindelsesmedlemsstat. Det bar si1edes formodningen imod sig, at et familiemedlem til
en vand.rende arbejdstager, der ikke kan støtte ret pa opholdsdirektivet, skulle kunne
støtte ret pa andre EU-retlige principper eller regler.
29. Regeringen gør derfor principalt ga1dende, at en vurdering under TEF art. 39 ikke er
relevant, hvis Domstolen ntr frem iii, at medlemsstaterne kan opretholde et krav om et
forudgâende fast, lovligt ophold, idet EU4ovgiver udtommende hat gjort op med
opholdsretstilfitldene for en tredjelandsstatsborger gift med en vandrende arbejdstager i
opholdsdirektivet.
30. Sàfremt Domstoilen mod forventning skulle n?i. frem dl, at en vurdering efter TEF art.
39 er pãkrevet, sàfremt betingelsen om et forudgâende fast, lovligt ophold kan
opretholdes, ger regeringen subsidiart galdende, at det barende element for
vurderingen ogsâ i denne sammenheng ma vere kriteriet om en faktisk eller hypotetisk
afsknekkende/demotiverende virkning i forhold til arbejdskraftens frie bevagelighed.
31. Unionsborgerne og de vandrende arbejdstagere i nrvrende sag bar som nrmere
redegjort ovenfor ikke forud for deres beslutning om at udove deres ret til fri
bevegeighed fra deres egen medlemsstat dl Irland haft nogen berettiget forventning om
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0011.png
i Irland at kunne indlede og opretholde pa ubestemt
tid
Ct familieliv med asylansogere
fra
Ct
tredjeland i Irland. Negte1se af opholdstilladelse til ansogerne i den aktuelle
situation kan sâledes hverken faktisk diet hypotetisk have haft, fact eller fâ nogen
demotiverende/afskrekkeude
virkning
pa unionshorgernes udnytteise af deres
rettigheder som unionsborgere og vandrende arbejdstagere.
5. Konklusion
32. P ovenstaende baggrund fores1tr regeringen, at Domstolen besvarcr de omhandledc
sporgsmal saledes:
1. Efter opholdsdire/.elivet kan en medlemsstat st/lie sorn betineise for, at en
tredjelanc/sstatsborger, der erfamiliemedlem til en vandrende arbejdstager, kan pberbe sig
direkiivet.r be,ctemme/.ce,; at tredje/andsstatsborgeren opholder rig loviigt i en anden med/ern.cstatpâ
det tidspunkt, hvor ansogninen om opholdsret efter B U-retten indives.
112 og 3. Omstamdigheder .com opregnet i sporgsmV 2: tidspz.inktet og stedet for a?gteska bets
in4gáeise samt tidipunktet for og omsta?ndighederne ned tredjelandsstatsborgcrens indrejse i
vartsmed/emsstaten kern inddrages iforbindelse med anvendelsen af artikel 3, stk. 1, og artikel
7, stk. 2, i opholdsdirektivet. Hois en medlemsstat efter national ret hargivet en
tredjelandsstatsboizer adgang til inedlemsstatenf eks. iform af opho/dstillade/se som au-pair; og
tredjelands.ctatsboigeren berefter indgr agteskab med en E U-bwer, der oplolc/er
.rig
i
mediemsstaten i medfor afden fr/c bevageiighed, er der ikke efter B Uretten noget til binderfor,
at med/emsstaten giver ti/lade/se tilfamiliesammenforing. Dette andrer imidlertid ikkepa det
faktum, at betingelsen on etforugcende fast, iov/igt ophold i en anden med/emsstat er
ovcrcnsstemmeise med B U-retten.
ii
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602635_0012.png
København, den 14. maj 2008.
4Lberg
Jonas Berm
Bolette Weis Fogh
Den danske regerings befuldimegtigede*
Den danske regerings befu1dmagtigede
Kontorche f
Vicekontorchef
Der henvises
Lii
generalfuldmagt af 2. fcbruar 2007.
* Der henvises til fulcimagt sendt til Domstolen ci. 13. rnaj 2008.
12