Europaudvalget 2008-09
Det Europæiske Råd 15-16/10-08 Bilag 13
Offentligt
599477_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 9. oktober 2008 (10.10)
(OR. en)
13266/2/08
REV 2
ECOFIN 348
UEM 169
ENER 269
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
formandskabet
Det Europæiske Råd
Rapport fra formandskabet i samarbejde med Kommissionen om situationen på olie-
markederne samt foranstaltninger på kort og mellemlang sigt som svar på den kraftige
stigning i oliepriserne
Hermed følger til delegationerne
en revideret udgave af
en rapport udarbejdet af formandskabet i
samarbejde med Kommissionen om situationen på oliemarkederne samt foranstaltninger på kort og
mellemlang sigt som svar på den kraftige stigning i oliepriserne. Rapporten er udarbejdet efter drøf-
telser i Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og revideret efter drøftelserne i De Faste Repræsen-
tanters Komité og i Økofin-Rådet.
________________________
Bilag:
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599477_0002.png
Rapport fra formandskabet i samarbejde med Kommissionen om situationen på
oliemarkederne samt foranstaltninger på kort og mellemlang sigt som svar på den kraftige
stigning i oliepriserne
Det Europæiske Råd udtrykte på mødet den 19.-20. juni 2008 bekymring med hensyn til den fort-
satte kraftige stigning i olie- og gaspriserne og over deres sociale og økonomiske virkninger. Det
nåede til enighed om, hvad der skal gøres fremover, og hvilke aktioner der skal gennemføres, og
opfordrede det franske formandskab til i samarbejde med Kommissionen at rapportere tilbage om
dette spørgsmål inden Det Europæiske Råds møde i oktober.
På baggrund heraf udarbejdede formandskabet en køreplan for Økofinrådet vedrørende olierelatere-
de spørgsmål med tre hovedspørgsmål, der henhører under finansministrenes kernekompetence:
markedernes funktionsmåde
finansielle instrumenters rolle i forbindelse med forbedring af energieffektiviteten,
fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder og opnåelse af en mere miljøvenlig
anvendelse af fossile brændstoffer
og gennemførlighed og virkning af foranstaltninger til afbødning af virkningen af den
kraftige stigning i oliepriserne.
Denne rapport bygger på det arbejde, der allerede er gjort inden for rammerne af Økofin-Rådet, og
den supplerer det arbejde, der er i gang i andre rådssammensætninger, navnlig fordi den vedrører
EU's energi- og klimaændringsstrategi (Rådet (energi), Rådet (miljø), AGEX-Rådet osv.…).
Den er koncentreret om foranstaltninger, der er relevante i den aktuelle situation og kan gennemfø-
res straks. Der er foreslået andre foranstaltninger på afgiftsområdet (moms, beskatning af spekulati-
on osv.), navnlig for at afbøde virkningerne af en hurtig stigning i priserne. Sådanne initiativer vil i
alle tilfælde kræve yderligere undersøgelser.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599477_0003.png
1.
Høje oliepriser vil være dominerende på mellemlang og lang sigt på grund af
fortsat stor efterspørgsel fra vækstøkonomier og forsyningsvanskeligheder
Oliepriserne udviser store udsving. Oliepriserne nåede et rekordhøjt niveau i begyndelsen af
juli, før de igen faldt til omkring 100 USD pr. tønde i slutningen af september.
Høje oliepriser er i vidt omfang resultatet af et strukturelt skifte i udbud og efterspørgsel sna-
rere end et forbigående fænomen.
Mere specifikt har olieforsyningskapaciteten haft svært ved at
holde trit med den fortsatte voldsomme stigning i efterspørgslen, der navnlig skyldes vækstøkono-
mierne.
De finansielle markeder har imidlertid formentlig været med til at forstærke
de sene-
ste bevægelser i oliepriserne og øge deres ustabilitet, hvilket sås så sent som den 22.-23. september.
I den forbindelse er den seneste tids fald i priserne velkomment,
eftersom det vil tage noget af
presset fra forbrugerne, der vil få købekraft tilbage, og fra virksomhederne, men udsving i oliepri-
serne kan være ret uforudsigelige.
På det nuværende niveau er oliepriserne stadig høje, men det vil være uklogt at basere en politik på
den antagelse, at priserne vil falde til meget lavere niveauer. Der er derfor et
tvingende behov for
at fokusere på politiske foranstaltninger, der skal sikre Europas energisikkerhed på lang sigt.
I den forbindelse er det af den største betydning at afslutte arbejdet med Kommissionens for-
slag om vedvarende energi og klimaændringer, der blev forelagt i januar 2008.
Disse forslag,
som medlemsstaterne har sat sig for at nå til enighed om i Rådet inden udgangen af 2008, vil frem-
me en diversificering af vores energiforsyning væk fra fossile brændstoffer, herunder olie, skabe
stærke incitamenter til en mindre intensiv anvendelse af kulstofbaserede energikilder og vil således
reducere vores forbrug og afhængighed af olie på længere sigt.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599477_0004.png
På efterspørgselssiden er der behov for yderligere energieffektivitetsforbedringer og adfærds-
justeringer.
Det er således uhyre vigtigt fortsat at føre en aktiv politik for at forbedre energieffekti-
viteten både på EU- og medlemsstatsniveau. Kommissionen har allerede foreslået eller skal til at
foreslå en række foranstaltninger med sigte på at ændre de nuværende energianvendelsesmønstre på
fællesskabsniveau, en politik, der ihærdigt bør videreføres. At nå målet om at spare 20% energi
kræver på denne baggrund for det første, at Rådet og Europa-Parlamentet hurtigt træffer afgørelser,
og for det andet at medlemsstaterne yder en stor indsats for at sikre fuld gennemførelse af de ved-
tagne foranstaltninger.
Dialogerne med de vigtigste olieproducerende lande skal styrkes.
Målet er at forbedre investe-
ringsklimaet og gøre disse markeder mere gennemsigtige. På samme måde skal energidialogerne
med de vigtigste olieproducerende lande intensiveres. Navnlig bør de henlede opmærksomheden på,
at brændstofsubsidier forstyrrer incitamenterne til at nå hen imod større energieffektivitet.
Det er også meget vigtigt på kort og mellemlang sigt at tilstræbe en mindskelse af prisudsvin-
gene og at tage hensyn til de mere sårbare dele af befolkningen, samtidig med at det langsig-
tede mål om at nå hen imod en lavemissionsøkonomi fastholdes.
2. For at hjælpe til at mindske udsvingene på markederne vil EU gøre dem mere gen-
nemsigtige ved at øge mængden af oplysninger til markederne
Bestræbelser på at øge tilgængeligheden og kvaliteten af oplysninger om oliemarkederne er vigtige
for at øge gennemsigtigheden på markederne og kan hjælpe til at mindske prisudsvingene. Kom-
missionen (Eurostat) har på globalt plan været aktivt involveret i bestræbelser på at oprette
en fælles
global database (JODI).
Formålet er at forbedre deltagelse, rettidighed, fuldstændighed, kvalitet og
tilgængelighed af oplysningerne. Databasen blev frigivet i slutningen af 2005, men der er stadig ar-
bejde i gang. Det skal ihærdigt fortsættes.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599477_0005.png
Efter den enighed, som Økofin-Rådet nåede til i juli, kunne Det Europæiske Råd også glæde
sig over Kommissionens tilsagn om hurtigt at udarbejde et konkret forslag om en ugentlig
rapportering om kommercielle olielagre i EU.
Det Europæiske Råd kunne også med tilfredshed
konstatere, at Kommissionen agter at fremsætte et forslag inden for rammerne af det kommende
direktiv om beredskabslagre inden midten af november. For at gennemføre dette forslag vil Kom-
missionen foretage sin sædvanlige cost-benefit-analyse og bestræbe sig på at sikre, at dataene er
pålidelige. Derudover kunne Det Europæiske Råd inden gennemførelsen af et reguleret system op-
fordre Kommissionen til formelt inden årets udgang at anmode olieselskaberne om på frivillig basis
at indføre en ugentlig offentliggørelse af de kommercielle olielagre.
3. Der er på nationalt plan truffet målrettede foranstaltninger på kort sigt til at udjævne
virkningerne af stigende oliepriser for de mest sårbare personer
Høje oliepriser mindsker den samlede købekraft, navnlig for de mest sårbare personer.
Mens politiske interventioner, der svækker prissignalet og derfor forhindrer de nødvendige tilpas-
ninger, bør undgås, kan medlemsstaterne foretage målrettede aktioner for at lette virkningerne af
høje oliepriser for de mest sårbare husstande for at hjælpe dem til at klare den ekstra belastning af
deres budgetter. Der gennemføres eller overvejes navnlig foranstaltninger, der kan begrundes, og
som kan give personer med lav indtægt et engangsbeløb for at kompensere for de stigende omkost-
ninger til varmeregninger ("fyringsoliefond", "tankstøtte", ...) eller stigende sociale overførsler for
at kompensere for de stigende energiomkostninger.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599477_0006.png
4. EIB's finansielle instrumenter kan bidrage til EU's omfattende aktion, særlig vedrø-
rende energieffektivitet.
4a.
Fælles aktioner mellem Kommissionen og EIB for at støtte investeringer i energieffek-
tivitet, vedvarende energikilder og en mere miljøvenlig anvendelse af fossile brændstoffer
Det Europæiske Råd vil kunne overveje tre mulige former for aktion fra Kommissionens, EIB-
Gruppens og EBRD's side, alt efter omstændighederne, for at støtte investeringen, navnlig inden for
i) energieffektivitet, ii) anvendelse af vedvarende energikilder og iii) mere miljøvenlig anvendelse
af fossile brændstoffer
i) Kommissionen kunne i samarbejde med EIB finde frem til et passende finansielt in-
strument med henblik på at forbedre fastlæggelsen og gennemførelsen af projekter ved-
rørende energieffektivitet og vedvarende energi Denne aktion kunne især målrettes mod
kommuner og SMV'er.
ii) For at fremskynde udviklingen og indførelsen af omkostningseffektive lavemissions-
teknologier kunne Kommissionen sætte fart i gennemførelsen af den strategiske energi-
teknologiplan for EU (SET-planen). Den kunne analysere manglerne, identificere huller
i den nuværende vifte af instrumenter til finansiering af lavemissionsteknologier og fo-
reslå nye foranstaltninger til afhjælpning heraf.
iii) Som ønsket på det uformelle møde i Nice har EIB og Kommissionen oprettet en ar-
bejdsgruppe, som også omfatter europæiske institutionelle investorer. Rådet kunne an-
mode om at få udarbejdet forslag inden Økofinrådet i december for at samle EU's lang-
sigtede institutionelle investorers investeringskapacitet omkring EIB med henblik på at
støtte projekter vedrørende energi, klimaændringer og infrastruktur ved hjælp af egen-
kapital, ansvarlig lånekapital og lignende finansielle produkter, som i stor udstrækning
kan supplere deres eksisterende långivningskapacitet, og uden anvendelse af nationale
budgetter.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599477_0007.png
Det primære fokus for disse aktioner ligger hos EU 27-medlemsstaterne, kandidatlan-
dene og de potentielle kandidatlande. Dog bør en udvidelse til andre regioner overve-
jes, navnlig med fokus på nabolande.
4b.
EIB's finansielle instrumenter kan bidrage til EU's omfattende aktion, særlig med øget
fokus på energieffektivitet
Det Europæiske Råd kunne anmode EIB om at øge sin indsats for at udvikle bæredygtige,
konkurrencedygtige og sikre energiforsyninger for Europa og udvikle en ny strategi og nye
instrumenter til fordel for energieffektiviteten.
Udviklingen af bæredygtige, konkurrencedygtige og sikre energiforsyninger er allerede en af EIB's
prioriterede målsætninger med långivningen. Der synes at være gjort gode fremskridt i de senere år,
da EIB's oprindelige målsætning for långivningen for 2007 med hensyn til energi blev overskredet
og nåede op på 6,8 mia. EUR i lån.
Det Europæiske Råd kunne også anmode EIB om at gå videre ved at:
øge sine målsætninger for långivningen til energi med en bundgrænse for lavemis-
sions energiprojekter.
Det Europæiske Råd kunne opfordre EIB til at foreslå yderligere
at øge sine energimål med henblik på sin næste "forretningsplan" for 2009-2011 og op-
fordre EIB til at sætte som en
bundgrænse, at mindst 20% af energiprojekter i EU
skal dække vedvarende energiprojekter.
Uanset dette mål bør banken endvidere søge
at maksimere den del af sine projekter, der er knyttet til lavemissionsteknologi, og
fremme projekter vedrørende lavenergiforbrug.
styrke sin globale strategi til fordel for energieffektivitet, både til fordel for hus-
stande, offentlige myndigheder og for virksomheder (navnlig SMV'er).
Dette om-
fatter både systematisk mainstreaming af energieffektivitetsovervejelser i alle projekter
og forslag om nye finansielle instrumenter, for eksempel i samarbejde med medlemssta-
ternes eksisterende programmer. Dette ville indebære nogle aktioner i EU, men også
uden for EU, til fremme af energieffektivitet og vedvarende energi i mindre avancerede
økonomier.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599477_0008.png
fastlægge en metode inden udgangen af 2008 til kvantificering af mængden af
drivhusgasemissioner, der produceres ved disse projekter,
herunder en vurdering af
de langsigtede konsekvenser af transportprojekterne. Når metoderne er fastlagt, bør EIB
over alt, hvor det er muligt, påbegynde måling og rapportering om de drivhusgasemissi-
oner, som projekterne giver anledning til.
Det Europæiske Råd kunne bede EIB om at fokusere på følgende højt prioriterede spørgsmål:
Forøgelse af energieffektiviteten i dagligdagen.
Sektorer som belysning i bygninger
og på offentlig vej har et stort potentiale for energibesparelser. Banken kan i snævert
samarbejde med den finansielle sektor indføre en ny interventionspolitik på disse områ-
der og foreslå udvidelse af nye finansielle instrumenter.
Investering i udvikling af forskning og innovation.
EIB kunne styrke sin støtte til ud-
vikling af lavemissionsteknologier, herunder demonstrationsprojekter i stor skala for
CO
2
-opsamling og -lagring og demonstrationsprojekter vedrørende nye teknologier for
vedvarende energi. EIB kunne øge sine aktiviteter til fordel for den private innovative
industri og deltage i strategiske EU-projekter på dette område.
Udvikling af CO
2
-markedet.
Det er meget vigtigt at sikre udviklingen af et effektivt
CO
2
-marked, navnlig for perioden efter 2012. EIB bør forblive en af de vigtigste inve-
storer på dette område og spille en rolle med henblik på at forstærke forsyningssiden på
CO
2
-markedet.
Energiforsynings- og -distributionssikkerhed.
EIB bør fortsætte sin støtte til udvik-
lingen af infrastruktur til energitransmission, regional elektricitetssamkøring, gaslednin-
ger, gaslagre og LNG-terminaler samt samarbejde med den finansielle sektor om at ud-
vikle målrettede finansieringsinstrumenter til støtte for sådanne investeringer, herunder
eksterne forsyninger.
________________________
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
8
DA