Europaudvalget 2008-09
Det Europæiske Råd 15-16/10-08 Bilag 14
Offentligt
599485_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 14. oktober 2008
(OR. fr)
14090/08
ENER 322
POLGEN 103
ENV 664
RELEX 748
NOTE FRA FORMANDSKABET
fra:
formandskabet
til:
delegationerne
Vedr.:
Udkast til rapport til Det Europæiske Råd om energisikkerhed
- Orientering ved formandskabet
Hermed følger til delegationerne dette udkast.
_____________________
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0002.png
BILAG
Dokument fra formandskabet
Udkast til rapport til Det Europæiske Råd om energisikkerhed
Det Europæiske Råd konstaterede den 1. september, at
den seneste tids hændelser viser
nødvendigheden af, at Europa intensiverer sine bestræbelser med hensyn til
energiforsyningssikkerhed. Det opfordrede Rådet til i samarbejde med Kommissionen at undersøge,
hvilke initiativer der skal tages med henblik herpå, navnlig for så vidt angår diversificering af
energikilderne og forsyningsruterne.
1.
Det Europæiske Råd i marts 2007 satte sig tre mål for den europæiske energipolitik: at øge
forsyningssikkerheden, at sikre de europæiske økonomiers konkurrenceevne og disponibel
energi til overkommelige priser samt at fremme miljømæssig bæredygtighed og bekæmpe
klimaændringer. Handlingsplanen om
en energipolitik for Europa
2007-2009, der blev
vedtaget ved denne lejlighed, omfatter mange foranstaltninger, som direkte eller indirekte
bidrager til målet om energisikkerhed. Det er så meget mere vigtigt at sikre, at dette mål
opfyldes på en tilfredsstillende måde, som de foranstaltninger, der vedtages i dag, på længere
sigt vil bidrage til at overvinde problemerne i forbindelse med, at visse fossile ressourcer
efterhånden opbruges.
Eksternt må Den Europæiske Union finde frem til fælles budskaber, der skal bruges ved
henvendelser til de store producent- og transitlande, samtidig med at den fortsætter
diversificeringen af sine forsyningskilder og -ruter. Det er vigtigt, at EU og medlemsstaterne
taler med én stemme om energispørgsmål med tredjeparter. Internt må der føres målrettede
politikker for at spare energi, producere energi på en bedre måde og gøre fremskridt i retning
af et ensartet og solidarisk energiområde, idet især samhandelsstrømmen forbedres.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0003.png
2.
Forskellige betydelige initiativer, der allerede er lanceret, vil bidrage til især at forbedre Den
Europæiske Unions energisikkerhed. Der er navnlig tale om Fællesskabets handlingsplan for
energieffektiviteten, der blev vedtaget i slutningen af 2006 med det mål at forbedre
energieffektiviteten med 20% i 2020. Energi-/klimaændringspakken vil ligeledes fremme
udviklingen af energi, der kun udsender lidt CO
2
, hvilket vil gøre det muligt for EU at
begrænse sit forbrug af fossil energi. Det er derfor bydende nødvendigt, at forhandlingerne
om denne pakke fører til samlet enighed inden udgangen af 2008. Et gennemsigtigt og
konkurrencebaseret indre marked for gas og elektricitet er nødvendigt for at gøre Europa til et
ensartet og solidarisk energiområde: den tredje pakke for liberalisering af det indre marked for
gas og elektricitet skal med henblik herpå gøres færdig inden valgperiodens afslutning.
Endelig vil gennemførelsen af den strategiske energiteknologiplan for EU (SET-planen)
bidrage til at fremme diversificeringen af energikilderne. Desuden bør målet om at forbedre
den europæiske energisikkerhed tilskynde medlemsstaterne til kollektivt at fastsætte ambitiøse
mål om at producere elektricitet uden CO
2
for 2050, idet dette indgår i perspektiverne om at
følge IPCC's henstillinger om nødvendigheden af at reducere drivhusgasemissionerne med
80% inden 2050.
3.
Det er nu nødvendigt at fremskynde gennemførelsen af den del af handlingsplanen fra
marts 2007, der direkte vedrører "forsyningssikkerheden". Derfor anmodede Det Europæiske
Råd i marts 2008 om, at den anden
strategiske revision af energipolitikken,
som
Kommissionen offentliggør i november, "især
fokuseres på forsyningssikkerhed, herunder
samkøringslinjerne, og den eksterne energipolitik."
Det Europæiske Råd vil på sit forårsmøde
i 2009 evaluere gennemførelsen af handlingsplanen om
en energipolitik for Europa
og
vedtage de nødvendige foranstaltninger vedrørende energisikkerhed med henblik på
handlingsplanens vedtagelse i foråret 2010.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0004.png
På kort og lang sigt kræver en forbedring af energisikkerheden, som er meget vigtig for
beskyttelsen af de europæiske borgere, at Den Europæiske Union og dens medlemsstater
fordobler indsatsen med hensyn til ansvar og solidaritet: ansvar, fordi hver enkelt
medlemsstat, der først og fremmest garanterer sin egen forsyningssikkerhed, ikke blot skal
træffe alle de nationale foranstaltninger for at sikre sig mod risikoen for
forsyningsafbrydelser, men også vise sig parat til at bidrage til eventuelle
solidaritetsforanstaltninger. Solidaritet, fordi enhver medlemsstat, som står over for en
pludselig og midlertidig afbrydelse af energiforsyningen, skal kunne regne med støtte fra de
øvrige medlemsstater og EU. Dette er betingelsen for, at der kan iværksættes
solidaritetsordninger på europæisk niveau.
4.
For at forbedre Europas energisikkerhed og -solidaritet allerede nu foreslås der i dette
dokument konkrete foranstaltninger, der skal træffes meget hurtigt. Disse foranstaltninger
vedrører energieffektivitet, diversificering af energikilderne, synlighed med hensyn til udbud
af og efterspørgsel efter energi, solidaritetsinstrumenter, infrastrukturer og fastlæggelse af
fælles budskaber for vores optræden udadtil. Flere af disse foranstaltninger bør kunne
indledes inden for rammerne af de forslag, som Kommissionen forelægger i november
samtidig med den anden strategiske revision af energipolitikken.
Denne rapport gengiver ikke udtømmende alle de foranstaltninger, der allerede er iværksat,
men er koncentreret om de foranstaltninger, hvor der er behov for en politisk impuls.
Energieffektivitet
5.
En forøgelse af energieffektiviteten er første prioritet. Den er et af de mest effektive midler til
at styrke energisikkerheden og udgør hovedhjørnestenen i vores ambitiøse politik til
bekæmpelse af den globale opvarmning, samtidig med at den forbedrer virksomhedernes
konkurrenceevne og mindsker forbrugernes energiregning. I 2006 satte Den Europæiske
Union sig det mål at forbedre energieffektiviteten med 20% inden 2020 og vedtog en
handlingsplan, som skal gøre det muligt på sigt at spare over 250 mio. toe og reducere
emissionerne med 780 mio. tons CO
2
om året.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0005.png
Der skal gøres en energisk indsats for at iværksætte denne handlingsplan, især i sektorerne
byggeri og transport: med henblik herpå bør Den Europæiske Union støtte sig på den rapport
om bedste praksis, som Det Internationale Energiagentur har udarbejdet på anmodning af G8.
De 25 henstillinger i denne rapport vil kunne tages i betragtning i forbindelse med udarbejdelsen
af de forskellige foranstaltninger, som endnu ikke er truffet på fællesskabsplan og nationalt
plan.
Der bør vedtages krævende specifikationer inden årets udgang for flere kategorier af
elektriske apparater og især belysning i hjemmet. I løbet af de næste tre år bør der
udarbejdes specifikationer for over tyve produktkategorier. Revisionen af direktiverne om
miljøvenligt design og energimærkning bør om muligt vedtages inden udgangen af 2009
med ensartede anvendelsesområder for at øge synergien mellem de to lovgivninger og
deres effektivitet.
Kommissionen opfordres til allerede i november at foreslå en revision af direktivet om
bygningers energieffektivítet, samtidig med at den fastsætter et højere ambitionsniveau,
især med hensyn til nye bygninger. Dette direktiv bør ligeledes vedtages inden udgangen
af 2009.
Medlemsstaternes gennemførelse af direktivet om energieffektivitet i forbindelse med
endelig anvendelse bør forbedres: Kommissionen og Rådet anmodes om hurtigt at
undersøge, hvilke foranstaltninger der kan træffes for at gøre de nationale planer mere
operationelle og mere sammenhængende.
Kommissionen opfordres til i november at fremlægge en rapport, der gør det muligt at
evaluere bidraget fra kraftvarmeproduktion til energieffektivitetsmålene.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0006.png
Den Europæiske Unions finansielle instrumenter, navnlig strukturfondene, bør anvendes
i forbindelse med energieffektivitet. Kommissionen opfordres til i samarbejde med EIB at
fastlægge, hvilke finansielle instrumenter der er egnede til at forbedre udpegningen og
gennemførelsen af projekter på energieffektivitetsområdet. Denne foranstaltning kunne
især målrettes mod kommuner og SMV'er. I den forbindelse kan EIB's strategi, som går
ud på generelt i bankens udlånspolitik at prioritere projekter, der har positive virkninger
med hensyn til energieffektivitet, komme til at spille en afgørende rolle.
Diversificering af energikilderne
6.
Diversificering af energikilderne bidrager sammen med et godt sammenkoblet system
væsentligt til energisikkerheden, ikke blot fordi man undgår at øge Den Europæiske Unions
afhængighed, men især fordi en diversificering sikrer større elasticitet/bedre reaktivitet over
for forsyningsafbrydelser eller netforstyrrelser. Ud over deres interesse i forbindelse med
bekæmpelsen af den globale opvarmning spiller ikke-fossile energikilder en stor rolle i denne
sammenhæng. De ambitiøse mål i forbindelse med vedvarende energi gør det muligt i stort
omfang at øge den del, som de interne kilder udgør: anvendelsen af disse bør fremme
udviklingen af supplerende teknologier med henblik på at øge EU's reaktionskapacitet i
forbindelse med risici for forsyningsafbrydelser. Udviklingen af vedvarende energi vil også
give Den Europæiske Union konkurrencefordele og dermed sikre indtægter og beskæftigelse.
De teknologier, der gør det muligt at anvende de fossile ressourcer, som Europa råder over, på
en bæredygtig måde, bør ligeledes udvikles. For at opretholde diversificeringen af
energikilderne og teknologierne er det vigtigt, at medlemsstaterne fremmer opretholdelsen af
et højt kompetence- og kvalifikationsniveau i alle disse sektorer. Europas energipolitik vil
fuldt ud respektere medlemsstaternes valg af energimix.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0007.png
De konkrete foranstaltninger, der er nødvendige for at nå målet på 20% vedvarende
energikilder på europæisk plan, der er fastsat i energi/klimapakken, bør gøre det muligt at
forbedre Europas energisikkerhed ved at fremme en så bred vifte som muligt af
teknologier og tage hensyn til de særlige forhold i medlemsstaterne. EIB opfordres til at
gennemføre det mål, den har sat sig, og som går ud på anvende 20% af den finansiering,
den vil bevilge til energisektoren, til finansiering af projekter vedrørende vedvarende
energikilder.
Gennemførelsen af den strategiske energiteknologiplan (SET-planen) skal fremskyndes,
således at Den Europæiske Union kan spille en ledende rolle i udviklingen af disse
teknologier: det er nødvendigt med en stærk mobilisering af medlemsstaterne og
industrien for at gøre de forskellige industrielle initiativer i planen operationelle. De
nødvendige afgørelser for igangsættelsen af disse initiativer, herunder i relevante tilfælde
demonstrationsprojekter, skal træffes i 2009.
Kommissionen opfordres i den forbindelse til i begyndelsen af 2009 at fremlægge sin
meddelelse om finansiering af teknologier med lav CO
2
-emission, således at man kan
finde frem til alle de instrumenter, der vil kunne fremme investeringen i disse teknologier.
Opsamling og binding af kulstof er et vigtigt teknologisk spørgsmål med henblik på en
sikker og bæredygtig anvendelse af de fossile ressourcer, som Den Europæiske Union
råder over, og dens energisikkerhed: det direktiv, som skal fastsætte en retlig ramme for
udviklingen af disse teknologier, udgør et af de væsentlige elementer i
energi/klimapakken og bør vedtages og iværksættes snarest af medlemsstaterne. Rådet og
Kommissionen opfordres til at finde den finansiering, der som supplement til den private
sektors investering er nødvendig for at iværksætte de 12 demonstratorer, der er fastsat til
2015.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0008.png
Hver medlemsstat kan frit vælge, om den vil anvende kerneenergi, der for øjeblikket
anvendes til en tredjedel af elproduktionen i Europa. Hvis denne del skal opretholdes, må
berørte medlemsstater investere heri i de kommende år. Det vil i det vejledende
kerneenergiprogram blive fremlagt, hvilke investeringsprojekter der påtænkes i Den
Europæiske Union. De nukleare anlæg må med henblik herpå drives på de bedste
betingelser for sikkerhed og forsvarlig håndtering af affaldet. I denne forbindelse er det
vigtigt, at der på baggrund af højniveaugruppens arbejde hurtigt iværksættes en
europæisk ramme for nuklear sikkerhed og arbejdes hen imod definitionen af en sikker
og bæredygtig løsning på spørgsmålet om håndtering af radioaktivt affald og brugt
brændsel. Det Europæiske Atomforum kan, idet det fortsat inddrager alle interessenter,
bidrage til en indgående drøftelse af spørgsmålene vedrørende nuklear energi.
Synlighed med hensyn til udbud af og efterspørgsel efter energi
7.
Det er absolut nødvendigt at udveksle oplysninger om behov og ressourcer på kort og lang
sigt for at fremme investeringerne og indlede en fælles og solidarisk indsats på
energisikkerhedsområdet.
8.
Gennemsigtigheden vedrørende olie- og gaslagre må øges: med hensyn til de kommercielle
olielagre er det afgørende, at Europa yder sit fulde bidrag til, at oliemarkedet fungerer korrekt,
ved at tilpasse sin praksis med hensyn til gennemsigtighed til praksis i USA og Japan.
Kommissionen har oplyst, at den i midten af november vil foreslå
lovgivningsforanstaltninger med henblik på at lette den ugentlige offentliggørelse af de
kommercielle olielagre, idet kvaliteten af oplysningerne sikres. For at iværksætte dette
forslag vil Kommissionen foretage en costbenefitanalyse. Kommissionen opfordres til
inden årets udgang at anmode industrien om at foregribe vedtagelsen af
foranstaltninger til gennemførelse af denne lovgivning ved at tage initiativ til frivilligt at
offentliggøre de europæiske kommercielle lagre hver uge.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0009.png
Kommissionen opfordres ligeledes til at fremlægge konkrete forslag til at forbedre
gennemsigtigheden vedrørende strømme, efterspørgsel og niveau for gaslagrene.
9.
Den tredje pakke for liberalisering af det indre marked for gas og elektricitet indeholder
forskellige foranstaltninger, som bidrager direkte til at forbedre synligheden på lang sigt på
nationalt og regionalt plan og på fællesskabsplan. Fastlæggelse af langsigtede
investeringsplaner, udvikling af regionalt samarbejde og forbedring af samarbejdet mellem de
regulerende myndigheder bør i den forbindelse gøre det muligt i højere grad at tage hensyn til
energisikkerhedskravene på hele markedet.
Disse foranstaltninger, navnlig dem, der skal fremme gennemsigtigheden, bør
iværksættes hurtigt på de forskellige niveauer, og så vidt muligt uden at det er
nødvendigt at afvente den fuldstændige gennemførelse af lovgivningsteksterne.
10.
Ud over disse foranstaltninger er det nødvendigt at finde frem til en fælles vision for
fremtiden på energiområdet for at kunne analysere risiciene på kort og mellemlang sigt og
evaluere de investeringer, der skal foretages i Europa. Kommissionen, hvis
energiobservatorium allerede forelægger detaljerede oplysninger om medlemsstaternes
produktion og forbrug, bør udarbejde en prognose for olie, gas og elektricitet på grundlag af
oplysningerne for hvert enkelt land. For at sikre kvaliteten af disse oplysninger må dialogen
mellem den offentlige og den private sektor øges.
Kommissionen opfordres til inden årets udgang at fremlægge en første visionsrapport
om energibehov og -efterspørgsel på grundlag af de prognoser, der er udarbejdet for
hver medlemsstat.
Kommissionen opfordres til inden årets udgang at foreslå de nærmere vilkår for
organisationen af et europæisk forum, som i første halvår af 2009 skal samle den
offentlige og private sektor til en drøftelse af udsigterne for udbud og efterspørgsel og
prognoserne for infrastrukturerne.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0010.png
Solidaritetsinstrumenter
11.
Der findes allerede lovgivning om olielagre. De medlemsstater, som er parter i IEA, er
omfattet af en tilsvarende ordning, der dog ikke hænger fuldstændig sammen med den, der er
gældende inden for EU. De to ordninger fungerer godt, men bør gøres mere
sammenhængende.
Kommissionen opfordres til allerede i november at foreslå de nødvendige tilpasninger
for at forbedre sammenhængen mellem gældende fællesskabslovgivning vedrørende
olielagre og IEA's instrument.
12.
Lovgivningen om gasforsyningssikkerheden består hovedsagelig af frivillige bestemmelser,
f.eks. om oplagring eller samarbejde over grænserne. For at kombinere solidaritet og
ansvarlighed vil det være nyttigt at iværksætte en ordning, hvor hver medlemsstat fastsætter
sikkerhedsmargener, der gør det muligt i hastetilfælde at frigøre en vis procentdel af dens
topforbrug, enten ved lagernedbringelse, ved forøgelse af produktion eller import eller ved
nedsættelse af forbruget. Hver medlemsstat fastlægger selv de nærmere tekniske vilkår for
opfyldelsen af denne forpligtelse. I tilfælde af en forsyningskrise i en eller flere medlemsstater
sættes denne ordning i værk inden for Fællesskabet og under overholdelse af de sædvanlige
markedsprincipper og -procedurer.
Kommissionen opfordres til allerede i november at fremlægge konkrete forslag med
henblik på at indføre en solidaritetsordning, der er baseret på hver medlemsstats evne til
at frigøre sikkerhedsmargener, som led i den revision af direktivet om
gasforsyningssikkerhed, som den vil foreslå i 2009.
Kommissionen bør ligeledes sammen med medlemsstaterne indlede en samlet
overvejelse af de strukturelle eller tekniske foranstaltninger, der vil kunne styrke
gasforsyningssikkerheden. Denne overvejelse bør navnlig videreføres i forbindelse med
arbejdet i Gaskoordinationsgruppen i 2009.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0011.png
Infrastrukturer
13.
En europæisk sikkerheds- og solidaritetspolitik på energiområdet kræver tilstrækkelige net og
infrastrukturer. Dette er en af de vigtigste udfordringer i tredje pakke for liberalisering af gas
og elektricitet, som især vedrører udarbejdelse af en europæisk udviklingsplan for
transportnettene, iværksættelse af tekniske kodekser til harmonisering af reglerne for
netforvaltning i Den Europæiske Union og en lang række bestemmelser, der vil fremme
udviklingen af de nødvendige infrastrukturer. Det er ligeledes nødvendigt, at strømmene af
vedvarende energi sikkert og pålideligt kan integreres i det europæiske net, navnlig når det
drejer sig om den betydelige fremtidige offshore-vindenergikapacitet.
14.
Visse samkøringslinjeprojekter er blevet fastlagt som prioriterede; for fire af dem er der
udpeget en europæisk koordinator. Fremskridtene er ujævne og som helhed sandsynligvis for
langsomme; disse projekter skal afsluttes. Det er absolut nødvendigt at undersøge, om denne
liste over prioriterede projekter fortsat er aktuel, eller om den skal revideres. Man bør være
særlig opmærksom på den kritiske situation for de medlemsstater, som ikke har nogen
elektricitets- eller gasforbindelse med resten af EU, bl.a. øerne og de baltiske lande.
Kommissionen vil ligeledes kunne undersøge, om det er hensigtsmæssigt at udnævne nye
koordinatorer til at forbedre samkøringslinjerne i den østlige del af EU.
Kommissionen opfordres til i november at fremlægge retningslinjer for en ajourføring
og styrkelse af de transeuropæiske energitransportnet, og i den sammenhæng navnlig at
være opmærksom på forsyningssikkerheden på de perifere energimarkeder.
På grundlag af en evaluering af de igangværende projekter opfordres Kommissionen til
at fremlægge en rapport, som indkredser problemerne med samkøringslinjerne, foreslår
foranstaltninger til afhjælpning heraf og fastlægger en arbejdsplan med henblik på en
første drøftelse inden årets udgang og vedtagelse af konklusioner på Det Europæiske
Råds forårsmøde 2009. Der må i denne rapport lægges særlig vægt på de europæiske
nets sammenkobling med forsyningsinfrastrukturerne under hensyn til nødvendigheden
af at diversificere både kilder og ruter.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0012.png
Der bør især foreslås konkrete foranstaltninger på grundlag af en indgående analyse
med henblik på:
at forbedre de baltiske staters samkøringslinjer med deres europæiske naboer
at fortsætte gennemførelsen af el- og gasringen i Middelhavsområdet
at ajourføre el- og gasforbindelserne mellem Centraleuropa og Sydøsteuropa,
især på grundlag af energifællesskabet
at intensivere det nødvendige arbejde for at gennemføre den sydlige gaskorridor,
især for så vidt angår tilrådighedsstillelsen af de nødvendige gasmængder og
transitbetingelserne.
Der vil kunne tilrettelægges en konference om samkøringslinjerne i første halvår af
2009 med henblik på en bred udveksling mellem de offentlige og private
beslutningstagere, navnlig de regulerende myndigheder, på grundlag af Kommissionens
rapport.
15.
For så vidt angår gas udgør anvendelse af flydende naturgas (LNG) et yderligere middel til
diversificering og fleksibilitet, på den betingelse naturligvis, at Europa råder over et
tilstrækkeligt antal terminaler til gastankskibe og midler til at sikre, at hele det europæiske
marked drager fordel af disse supplerende sikkerhedsmargener. Den nuværende
infrastruktursituation er imidlertid ikke tilfredsstillende. Dette spørgsmål skal derfor også
undersøges nøje.
Kommissionen opfordres til i første halvdel af 2009 at fremlægge en europæisk
handlingsplan for LNG, som gør det muligt at fremhæve dens rolle i forbindelse med
energisikkerhed og at identificere de foranstaltninger, der skal træffes.
16.
Gennemførelsen af infrastrukturprojekterne sker hovedsagelig på grundlag af privat initiativ
og finansiering, hvilket kræver, at disse projekter er tilstrækkelig rentable. Alle midler til
finansiering af disse infrastrukturer, herunder ved langsigtede kontrakter eller
fællesskabsfinansiering, skal således evalueres. Også reguleringsrammen spiller en væsentlig
rolle i forbindelse med de private aktørers investeringsafgørelser; tredje pakke for
liberalisering af gas og elektricitet placerer således energisikkerhed blandt de generelle mål,
som de nationale regulerende myndigheder skal overholde under udøvelsen af deres
beføjelser.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0013.png
Kommissionen og EIB opfordres til at fremlægge en evaluering af mulighederne for
fællesskabsfinansiering og af, hvordan disse kan mobiliseres til brug for prioriterede
energisikkerhedsprojekter; især bør den arbejdsgruppe, som Kommissionen og EIB har
nedsat, i kontakt med de europæiske institutionelle investorer inden begyndelsen af
december formulere konkrete forslag med henblik på at mobilisere de institutionelle
investorers investeringskapacitet på lang sigt bedre omkring EIB.
De myndigheder, der regulerer energimarkederne, og som sikrer markedernes
konkurrencesituation, skal også tage hensyn til forsyningssikkerhedsaspekterne og
fremme gennemførelsen af de nødvendige investeringer.
17.
Udviklingen af samkøringslinjerne afhænger også af, at borgerne accepterer de store
infrastrukturprojekter, hvilket forudsætter, at disse informeres tilfredsstillende om
betydningen af de transnationale net. Der skal fortsat gøres fremskridt i denne retning.
I forbindelse med de offentlige undersøgelser, der foretages for at kunne godkende
hvert enkelt projekt, skal de europæiske borgere fra 2009 modtage oplysninger om
behovene for samkøringslinjer for el og gas, som udgør et væsentligt element i deres
sikkerhed.
Ekstern del
18.
Handlingsplanen om en energipolitik for Europa fastsætter retningslinjer, ud fra hvilke
prioriteterne for Den Europæiske Unions indsats udadtil kan fastlægges, dels ved at udvide
principperne for det indre marked for gas og elektricitet til nabolandene, dels ved at udvikle
en afbalanceret og konstruktiv dialog med alle partnere på energiområdet, hvad enten der er
tale om de vigtigste leverandører, transitlandene eller de store forbrugerlande. I den anden
strategiske revision af energipolitikken vil Kommissionen region for region evaluere de
fremskridt, der er gjort siden denne plans vedtagelse, inden for rammerne af disse dialoger og
samarbejdsformer.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0014.png
På grundlag af evalueringen af fremskridtene bør Kommissionen inden årets udgang
stille forslag om en fastlæggelse af de lande, hvor EU bør videreføre eller påbegynde en
indsats, især med hensyn til geografisk diversificering af energikilder og forsynings-
ruter. Opmærksomheden bør især rettes mod udvikling af et energipartnerskab med
Afrika.
19.
Inden for rammerne af dialogen og samarbejdet med tredjelandene udgør udviklingen af et
gensidigt kendskab til de disponible ressourcer, investeringsplanerne og udviklingen i
efterspørgslen et væsentligt element i Den Europæiske Unions sikkerhed på lang sigt.
Der planlægges et møde på højt plan med landene i området omkring Det Kaspiske Hav
og transitlandene i foråret 2009.
Denne dimension bør undersøges systematisk, ikke blot med vore vigtigste leverandører,
men også med de øvrige store forbrugerlande.
20.
En forbedring af energieffektiviteten overalt i verden udgør på lang sigt det vigtigste middel
til at sikre Den Europæiske Unions energisikkerhed, fordi det bidrager til en afbalanceret og
kontrolleret ressourceforvaltning. Med henblik herpå bør det nye internationale partnerskab
for samarbejde om energieffektivitet (IPEEC), som blev lanceret i juni inden for rammerne af
det udvidede G8, spille en central rolle.
Sekretariatet for det internationale partnerskab for samarbejde om energieffektivitet
bør oprettes snarest, og der bør opfordres til, at så stort et antal lande som muligt
tilslutter sig dette initiativ.
21.
Inden for rammerne af Barcelonaprocessen: Middelhavsunionen findes væsentlige projekter
på energiområdet: solenergiplan for Middelhavsområdet, styrkelse af elsamkøringslinjerne.
Middelhavsunionen vil arbejde på iværksættelsen af projekter under hensyn til
komplementariteten mellem de europæiske politikker og de initiativer, der gennemføres af
energiaktørerne syd for Middelhavet.
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599485_0015.png
For at fremme indførelsen af en retlig ramme, der fremmer udviklingen af fælles
projekter, bør Middelhavslandene opfordres til at undertegne erklæringen om
energichartret på mininisterkonferencen om energichartret (i november).
22.
Udbygningen af partnerskabet med Energifællesskabets lande og med Den Europæiske
Unions nabolande bidrager i stort omfang til at styrke energisikkerheden ved at eksportere
gældende fællesskabsret til naboregionerne. Den skal fremme udviklingen af samkøringslinjer
og samlingen på gas- og elektricitetsmarkederne i det sydøstlige Europa og omkring
Middelhavet.
Kommissionen og Rådet opfordres til inden for rammerne af Energifællesskabet at
undersøge muligheden for at udvide områderne for overtagelse af gældende
fællesskabsret til nye områder, navnlig vedvarende energikilder. Forhandlingerne med
henblik på udvidelse af Energifællesskabet til Østeuropa skal også fortsætte.
________________________
14090/08
DG C
bh/PFW/pms/LB/nlk
DA
15