Europaudvalget 2008-09
Det Europæiske Råd 15-16/10-08 Bilag 19
Offentligt
599766_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 9. oktober 2008 (10.10)
(OR. en)
13266/2/08
REV 2
ECOFIN 348
UEM 169
ENER 269
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
formandskabet
Det Europæiske Råd
Rapport fra formandskabet i samarbejde med Kommissionen om situationen på
oliemarkederne samt foranstaltninger på kort og mellemlang sigt som svar på den
kraftige stigning i oliepriserne
Hermed følger til delegationerne
en revideret udgave af
en rapport udarbejdet af formandskabet i
samarbejde med Kommissionen om situationen på oliemarkederne samt foranstaltninger på kort og
mellemlang sigt som svar på den kraftige stigning i oliepriserne. Rapporten er udarbejdet efter
drøftelser i Det Økonomiske og Finansielle Udvalg og revideret efter drøftelserne i De Faste
Repræsentanters Komité og i Økofin-Rådet.
________________________
Bilag:
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599766_0002.png
Rapport fra formandskabet i samarbejde med Kommissionen om situationen på
oliemarkederne samt foranstaltninger på kort og mellemlang sigt som svar på den kraftige
stigning i oliepriserne
Det Europæiske Råd udtrykte på mødet den 19.-20. juni 2008 bekymring med hensyn til den
fortsatte kraftige stigning i olie- og gaspriserne og over deres sociale og økonomiske virkninger.
Det nåede til enighed om, hvad der skal gøres fremover, og hvilke aktioner der skal gennemføres,
og opfordrede det franske formandskab til i samarbejde med Kommissionen at rapportere tilbage
om dette spørgsmål inden Det Europæiske Råds møde i oktober.
På baggrund heraf udarbejdede formandskabet en køreplan for Økofinrådet vedrørende
olierelaterede spørgsmål med tre hovedspørgsmål, der henhører under finansministrenes
kernekompetence:
markedernes funktionsmåde
finansielle instrumenters rolle i forbindelse med forbedring af energieffektiviteten,
fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder og opnåelse af en mere miljøvenlig
anvendelse af fossile brændstoffer
og gennemførlighed og virkning af foranstaltninger til afbødning af virkningen af den
kraftige stigning i oliepriserne.
Denne rapport bygger på det arbejde, der allerede er gjort inden for rammerne af Økofin-Rådet, og
den supplerer det arbejde, der er i gang i andre rådssammensætninger, navnlig fordi den vedrører
EU's energi- og klimaændringsstrategi (Rådet (energi), Rådet (miljø), AGEX-Rådet osv.…).
Den er koncentreret om foranstaltninger, der er relevante i den aktuelle situation og kan
gennemføres straks. Der er foreslået andre foranstaltninger på afgiftsområdet (moms, beskatning af
spekulation osv.), navnlig for at afbøde virkningerne af en hurtig stigning i priserne. Sådanne
initiativer vil i alle tilfælde kræve yderligere undersøgelser.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599766_0003.png
1.
Høje oliepriser vil være dominerende på mellemlang og lang sigt på grund af
fortsat stor efterspørgsel fra vækstøkonomier og forsyningsvanskeligheder
Oliepriserne udviser store udsving. Oliepriserne nåede et rekordhøjt niveau i begyndelsen af
juli, før de igen faldt til omkring 100 USD pr. tønde i slutningen af september.
Høje oliepriser er i vidt omfang resultatet af et strukturelt skifte i udbud og efterspørgsel
snarere end et forbigående fænomen.
Mere specifikt har olieforsyningskapaciteten haft svært ved
at holde trit med den fortsatte voldsomme stigning i efterspørgslen, der navnlig skyldes
vækstøkonomierne.
De finansielle markeder har imidlertid formentlig været med til at
forstærke
de seneste bevægelser i oliepriserne og øge deres ustabilitet, hvilket sås så sent som den
22.-23. september.
I den forbindelse er den seneste tids fald i priserne velkomment,
eftersom det vil tage noget af
presset fra forbrugerne, der vil få købekraft tilbage, og fra virksomhederne, men udsving i
oliepriserne kan være ret uforudsigelige.
På det nuværende niveau er oliepriserne stadig høje, men det vil være uklogt at basere en politik på
den antagelse, at priserne vil falde til meget lavere niveauer. Der er derfor et
tvingende behov for
at fokusere på politiske foranstaltninger, der skal sikre Europas energisikkerhed på lang sigt.
I den forbindelse er det af den største betydning at afslutte arbejdet med Kommissionens
forslag om vedvarende energi og klimaændringer, der blev forelagt i januar 2008.
Disse
forslag, som medlemsstaterne har sat sig for at nå til enighed om i Rådet inden udgangen af 2008,
vil fremme en diversificering af vores energiforsyning væk fra fossile brændstoffer, herunder olie,
skabe stærke incitamenter til en mindre intensiv anvendelse af kulstofbaserede energikilder og vil
således reducere vores forbrug og afhængighed af olie på længere sigt.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599766_0004.png
På efterspørgselssiden er der behov for yderligere energieffektivitetsforbedringer og
adfærdsjusteringer.
Det er således uhyre vigtigt fortsat at føre en aktiv politik for at forbedre
energieffektiviteten både på EU- og medlemsstatsniveau. Kommissionen har allerede foreslået eller
skal til at foreslå en række foranstaltninger med sigte på at ændre de nuværende
energianvendelsesmønstre på fællesskabsniveau, en politik, der ihærdigt bør videreføres. At nå
målet om at spare 20% energi kræver på denne baggrund for det første, at Rådet og Europa-
Parlamentet hurtigt træffer afgørelser, og for det andet at medlemsstaterne yder en stor indsats for at
sikre fuld gennemførelse af de vedtagne foranstaltninger.
Dialogerne med de vigtigste olieproducerende lande skal styrkes.
Målet er at forbedre
investeringsklimaet og gøre disse markeder mere gennemsigtige. På samme måde skal
energidialogerne med de vigtigste olieproducerende lande intensiveres. Navnlig bør de henlede
opmærksomheden på, at brændstofsubsidier forstyrrer incitamenterne til at nå hen imod større
energieffektivitet.
Det er også meget vigtigt på kort og mellemlang sigt at tilstræbe en mindskelse af
prisudsvingene og at tage hensyn til de mere sårbare dele af befolkningen, samtidig med at
det langsigtede mål om at nå hen imod en lavemissionsøkonomi fastholdes.
2. For at hjælpe til at mindske udsvingene på markederne vil EU gøre dem mere
gennemsigtige ved at øge mængden af oplysninger til markederne
Bestræbelser på at øge tilgængeligheden og kvaliteten af oplysninger om oliemarkederne er vigtige
for at øge gennemsigtigheden på markederne og kan hjælpe til at mindske prisudsvingene.
Kommissionen (Eurostat) har på globalt plan været aktivt involveret i bestræbelser på at oprette
en
fælles global database (JODI).
Formålet er at forbedre deltagelse, rettidighed, fuldstændighed,
kvalitet og tilgængelighed af oplysningerne. Databasen blev frigivet i slutningen af 2005, men der
er stadig arbejde i gang. Det skal ihærdigt fortsættes.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599766_0005.png
Efter den enighed, som Økofin-Rådet nåede til i juli, kunne Det Europæiske Råd også glæde
sig over Kommissionens tilsagn om hurtigt at udarbejde et konkret forslag om en ugentlig
rapportering om kommercielle olielagre i EU.
Det Europæiske Råd kunne også med tilfredshed
konstatere, at Kommissionen agter at fremsætte et forslag inden for rammerne af det kommende
direktiv om beredskabslagre inden midten af november. For at gennemføre dette forslag vil
Kommissionen foretage sin sædvanlige cost-benefit-analyse og bestræbe sig på at sikre, at dataene
er pålidelige. Derudover kunne Det Europæiske Råd inden gennemførelsen af et reguleret system
opfordre Kommissionen til formelt inden årets udgang at anmode olieselskaberne om på frivillig
basis at indføre en ugentlig offentliggørelse af de kommercielle olielagre.
3. Der er på nationalt plan truffet målrettede foranstaltninger på kort sigt til at udjævne
virkningerne af stigende oliepriser for de mest sårbare personer
Høje oliepriser mindsker den samlede købekraft, navnlig for de mest sårbare personer.
Mens politiske interventioner, der svækker prissignalet og derfor forhindrer de nødvendige
tilpasninger, bør undgås, kan medlemsstaterne foretage målrettede aktioner for at lette virkningerne
af høje oliepriser for de mest sårbare husstande for at hjælpe dem til at klare den ekstra belastning af
deres budgetter. Der gennemføres eller overvejes navnlig foranstaltninger, der kan begrundes, og
som kan give personer med lav indtægt et engangsbeløb for at kompensere for de stigende
omkostninger til varmeregninger ("fyringsoliefond", "tankstøtte", ...) eller stigende sociale
overførsler for at kompensere for de stigende energiomkostninger.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599766_0006.png
4. EIB's finansielle instrumenter kan bidrage til EU's omfattende aktion, særlig
vedrørende energieffektivitet.
4a.
Fælles aktioner mellem Kommissionen og EIB for at støtte investeringer i energieffek-
tivitet, vedvarende energikilder og en mere miljøvenlig anvendelse af fossile brændstoffer
Det Europæiske Råd vil kunne overveje tre mulige former for aktion fra Kommissionens, EIB-
Gruppens og EBRD's side, alt efter omstændighederne, for at støtte investeringen, navnlig inden for
i) energieffektivitet, ii) anvendelse af vedvarende energikilder og iii) mere miljøvenlig anvendelse
af fossile brændstoffer
i) Kommissionen kunne i samarbejde med EIB finde frem til et passende finansielt
instrument med henblik på at forbedre fastlæggelsen og gennemførelsen af projekter
vedrørende energieffektivitet og vedvarende energi Denne aktion kunne især målrettes
mod kommuner og SMV'er.
ii) For at fremskynde udviklingen og indførelsen af omkostningseffektive
lavemissionsteknologier kunne Kommissionen sætte fart i gennemførelsen af den
strategiske energiteknologiplan for EU (SET-planen). Den kunne analysere manglerne,
identificere huller i den nuværende vifte af instrumenter til finansiering af
lavemissionsteknologier og foreslå nye foranstaltninger til afhjælpning heraf.
iii) Som ønsket på det uformelle møde i Nice har EIB og Kommissionen oprettet en
arbejdsgruppe, som også omfatter europæiske institutionelle investorer. Rådet kunne
anmode om at få udarbejdet forslag inden Økofinrådet i december for at samle EU's
langsigtede institutionelle investorers investeringskapacitet omkring EIB med henblik
på at støtte projekter vedrørende energi, klimaændringer og infrastruktur ved hjælp af
egenkapital, ansvarlig lånekapital og lignende finansielle produkter, som i stor
udstrækning kan supplere deres eksisterende långivningskapacitet, og uden anvendelse
af nationale budgetter.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599766_0007.png
Det primære fokus for disse aktioner ligger hos EU 27-medlemsstaterne,
kandidatlandene og de potentielle kandidatlande. Dog bør en udvidelse til andre
regioner overvejes, navnlig med fokus på nabolande.
4b.
EIB's finansielle instrumenter kan bidrage til EU's omfattende aktion, særlig med øget
fokus på energieffektivitet
Det Europæiske Råd kunne anmode EIB om at øge sin indsats for at udvikle bæredygtige,
konkurrencedygtige og sikre energiforsyninger for Europa og udvikle en ny strategi og nye
instrumenter til fordel for energieffektiviteten.
Udviklingen af bæredygtige, konkurrencedygtige og sikre energiforsyninger er allerede en af EIB's
prioriterede målsætninger med långivningen. Der synes at være gjort gode fremskridt i de senere år,
da EIB's oprindelige målsætning for långivningen for 2007 med hensyn til energi blev overskredet
og nåede op på 6,8 mia. EUR i lån.
Det Europæiske Råd kunne også anmode EIB om at gå videre ved at:
øge sine målsætninger for långivningen til energi med en bundgrænse for
lavemissions energiprojekter.
Det Europæiske Råd kunne opfordre EIB til at foreslå
yderligere at øge sine energimål med henblik på sin næste "forretningsplan" for 2009-
2011 og opfordre EIB til at sætte som en
bundgrænse, at mindst 20% af
energiprojekter i EU skal dække vedvarende energiprojekter.
Uanset dette mål bør
banken endvidere søge at maksimere den del af sine projekter, der er knyttet til
lavemissionsteknologi, og fremme projekter vedrørende lavenergiforbrug.
styrke sin globale strategi til fordel for energieffektivitet, både til fordel for
husstande, offentlige myndigheder og for virksomheder (navnlig SMV'er).
Dette
omfatter både systematisk mainstreaming af energieffektivitetsovervejelser i alle
projekter og forslag om nye finansielle instrumenter, for eksempel i samarbejde med
medlemsstaternes eksisterende programmer. Dette ville indebære nogle aktioner i EU,
men også uden for EU, til fremme af energieffektivitet og vedvarende energi i mindre
avancerede økonomier.
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599766_0008.png
fastlægge en metode inden udgangen af 2008 til kvantificering af mængden af
drivhusgasemissioner, der produceres ved disse projekter,
herunder en vurdering af
de langsigtede konsekvenser af transportprojekterne. Når metoderne er fastlagt, bør EIB
over alt, hvor det er muligt, påbegynde måling og rapportering om de
drivhusgasemissioner, som projekterne giver anledning til.
Det Europæiske Råd kunne bede EIB om at fokusere på følgende højt prioriterede spørgsmål:
Forøgelse af energieffektiviteten i dagligdagen.
Sektorer som belysning i bygninger
og på offentlig vej har et stort potentiale for energibesparelser. Banken kan i snævert
samarbejde med den finansielle sektor indføre en ny interventionspolitik på disse
områder og foreslå udvidelse af nye finansielle instrumenter.
Investering i udvikling af forskning og innovation.
EIB kunne styrke sin støtte til
udvikling af lavemissionsteknologier, herunder demonstrationsprojekter i stor skala for
CO
2
-opsamling og -lagring og demonstrationsprojekter vedrørende nye teknologier for
vedvarende energi. EIB kunne øge sine aktiviteter til fordel for den private innovative
industri og deltage i strategiske EU-projekter på dette område.
Udvikling af CO
2
-markedet.
Det er meget vigtigt at sikre udviklingen af et effektivt
CO
2
-marked, navnlig for perioden efter 2012. EIB bør forblive en af de vigtigste
investorer på dette område og spille en rolle med henblik på at forstærke
forsyningssiden på CO
2
-markedet.
Energiforsynings- og -distributionssikkerhed.
EIB bør fortsætte sin støtte til
udviklingen af infrastruktur til energitransmission, regional elektricitetssamkøring,
gasledninger, gaslagre og LNG-terminaler samt samarbejde med den finansielle sektor
om at udvikle målrettede finansieringsinstrumenter til støtte for sådanne investeringer,
herunder eksterne forsyninger.
________________________
13266/2/08 REV 2
DG G I
alp/gb/PFW/av/SOL/lv
DA
8