Europaudvalget 2008-09
Det Europæiske Råd 15-16/10-08 Bilag 9
Offentligt
599440_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 7. oktober 2008 (09.10)
(OR. en)
13927/08
ECOFIN 391
UEM 171
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Rådet (økonomi og finans)
Det Europæiske Råd
Rådets konklusioner om en koordineret indsats fra EU's side som svar på den økonomi-
ske afmatning
Hermed følger til delegationerne Rådets konklusioner om en koordineret indsats fra EU's side som
svar på den økonomiske afmatning, som Rådet (økonomi og finans) vedtog på samlingen den 7. ok-
tober.
________________________
Bilag:
13927/08
DG G I
bh/PFW/nlk
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599440_0002.png
BILAG
En koordineret indsats fra EU's side som svar på den økonomiske afmatning
I de seneste kvartaler er EU's økonomi blevet ramt af flere store chok, herunder turbulens på de
finansielle markeder og stigning i råvarepriserne, der indebærer en overførsel af velstand til produ-
centlandene, selv om der dog er sket forbedringer på denne front i de seneste uger.
Den økonomiske afmatning i EU i andet kvartal af 2008 har været mere brat end forventet for nogle
måneder siden. Samtidig har inflationen som følge af stigningen i energi- og fødevarepriserne været
usædvanlig høj.
Selv om de europæiske økonomier takket være de reformer, der er gennemført i de senere år, er
bedre rustet til at modstå denne afmatning end tidligere, er udsigterne til vækst i den nærmeste
fremtid fortsat relativt svage, hvorimod det nylige fald i olie- og fødevarepriserne, der i vid ud-
strækning har bidraget til at forstærke inflationen og den økonomiske afmatning, skulle bidrage til
at lette inflationspresset i de kommende måneder.
Medlemsstaterne står i høj grad over for fælles chok. Den økonomiske situation kræver en koordi-
neret reaktion på EU-plan, der bygger på en fælles forståelse af de eksisterende problemer, hvor der
er en række fælles træk, men også nationale særtræk, idet der bør tages hensyn til, at der er en del
variation i udgangssituationerne og i den måde, chokkene forplanter sig på i medlemsstaternes øko-
nomier.
En strategi for EU-medlemsstaterne kunne bygge på følgende elementer:
13927/08
DG G I
bh/PFW/nlk
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599440_0003.png
a)
På det makroøkonomiske og strukturelle plan bør det sikres, at der er fastlagt nationale
politikker, der kan støtte vækst på en bæredygtig måde ...
Det er nødvendigt, at de europæiske makroøkonomiske politikker på en passende og sammenhæn-
gende måde imødegår de chok, der kommer fra den globale økonomi. Disse chok rammer i vidt om-
fang alle medlemsstaterne, selv om den præcise effekt på økonomierne kan variere fra den ene øko-
nomi til den anden alt efter påvirkningen fra det finansielle chok og udviklingen på boligmarkedet
og fra den ene gruppe til den anden, da der ofte er truffet foranstaltninger for at støtte de svageste.
I den nuværende situation er det uhyre vigtigt at udforme politikker, der kan hjælpe til at dæmpe
inflationen og dermed beskytte folks købekraft, fremme bæredygtig vækst og bidrage til at genska-
be et gunstigt pengepolitisk klima.
Rådet er fast besluttet på at gennemføre politikker i overensstemmelse med dette mål:
strukturreformer bør videreføres aktivt, da de kan styrke den økonomiske modstandskraft og
tilpasningsevne og gennem øget vækstpotentiale skabe mulighed for, at økonomien høster den
fulde gevinst af det kommende opsving, og samtidig hjælpe til at absorbere chokkene på kort
sigt ved hjælp af øget fleksibilitet. Især bør reformer som øget konkurrence på produkt- og
tjenestemarkederne, navnlig i detailleddet, kunne bidrage til at begrænse inflationspresset og
dermed støtte købekraften. Bedre fleksibilitet og mobilitet på arbejdsmarkedet kan ligeledes
bidrage til en hurtigere tilpasning af økonomien. Medlemsstaterne bør fremlægge ambitiøse
nationale reformprogrammer her i efteråret og beslutsomt gennemføre dem
13927/08
DG G I
bh/PFW/nlk
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599440_0004.png
lønningerne bør understøtte beskæftigelsen og konkurrenceevnen. Ministrene vil her i efter-
året fortsætte dialogen med arbejdsmarkedets parter
der er behov for finanspolitisk forsigtighed for at støtte tilliden, navnlig i betragtning af be-
folkningens aldring, og sikre et godt mix mellem finans- og pengepolitik. Den reformerede
stabilitets- og vækstpagt fra 2005 udgør en passende ramme og bør anvendes fuldt ud. Den
indeholder fleksibilitet, således at finanspolitikken kan få sin normale stabiliserende funktion.
Især kan relativt store europæiske automatiske stabilisatorer være med til at agere stødpude
for afmatningen, samtidig med at underskudstærsklen på 3% af BNP overholdes. I lande, hvor
afmatningen er mere alvorlig, og der er manøvrerum, kan der træffes midlertidige og målret-
tede foranstaltninger, navnlig over for dem, der er hårdest ramt af den nuværende økonomiske
situation. De vil også skulle tage hensyn til de særlige udfordringer i det pågældende land,
bl.a. behovet for at genvinde konkurrenceevnen.
Generelt er Rådet enigt om, at Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) har bidraget til makro-
økonomisk stabilitet, og at den nu mere end nogensinde viser sig at være et vigtigt aktiv. Europa er
ikke isoleret fra udviklingen i den globale økonomi, men takket være reformprocessen er det bedre
rustet til at klare de nuværende chok end tidligere. Ikke desto mindre er der inden for den nuværen-
de ramme potentiale til at opnå yderligere udbytte af ØMU'en og forbedre EU-medlemsstaternes
resultater.
For at sikre en forsigtig finanspolitisk linje i hele kredsløbet peger nylige erfaringer på, at der
er behov for en indsats med henblik på bedre at kunne tage hensyn til de virkninger, som de
økonomiske cyklusser og de dertil knyttede cyklusser i værdipapirkurserne har på skatteind-
tægterne.
Koordineringen bør også udvides til at omfatte makroøkonomiske udviklinger, der ligger ud
over finanspolitikken. På baggrund af de nylige erfaringer, der viser vigtigheden af at undgå
at opbygge ubalancer, er Rådet navnlig enigt om, at konkurrenceevneudviklingen bør overvå-
ges bedre, især inden for euroområdet og for lande, der deltager i ERM II.
13927/08
DG G I
bh/PFW/nlk
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599440_0005.png
Endelig er strukturelle reformer et centralt punkt for alle medlemsstater. De anbefalinger, der
fremsættes i den henseende, bør prioriteres, således at den økonomiske situation fuldt ud tages
i betragtning. Da strukturelle reformer betyder merværdi for euroområdet som helhed, er mi-
nistrene fra medlemsstaterne i euroområdet også enige om at lægge særlig vægt på anbefalin-
ger for euroområdet.
b)
Tilliden på de finansielle markeder bør genoprettes, og man bør undgå overdrevne kre-
ditstramninger over for SMV'erne i EU.
Den finansielle turbulens er en central komponent i den nuværende globale økonomiske afmatning.
Den vigtigste reaktion på kort sigt består fortsat i at genoprette tilliden til det finansielle system
gennem fuld gennemførelse af økofin-køreplanen. I den forbindelse bestræber de finansielle institu-
tioner sig konstant på at forbedre offentliggørelsen af oplysninger om, hvor udsatte de er for risici;
men disse bestræbelser mangler fortsat at blive omhyggeligt vurderet af banktilsynsmyndighederne
inden for CEBS. Inden årets udgang venter vi endvidere forslag til revision af tilsynsrammerne for
securitisation i henhold til direktivet om kapitalkrav, hvilket vil bidrage til at genoprette tilliden til
denne aktivitet.
Med hensyn til værdiansættelse ventes der snarest at foreligge reviderede standarder fra Inter-
national Accounting Standards Board; i modsat fald vil vedvarende bekymring for den regnskabs-
mæssige behandling af værdier fortsætte med at nedbryde investortilliden.
I den nuværende makroøkonomiske situation og i den nuværende situation på det finansielle mar-
ked er det også vigtigt at holde øje med og afbøde potentielle procykliske effekter. I spørgsmålet
om forsigtighedstilsyn udgør Basel II fortsat en relevant ramme for bedre risikostyring. Ved gen-
nemførelsen af den nye ramme vil banktilsynsmyndighederne overvåge den nye forordnings poten-
tielle procykliske effekter og vurdere, om der er behov for afhjælpende foranstaltninger.
13927/08
DG G I
bh/PFW/nlk
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
599440_0006.png
For at forbedre adgangen til og mulighederne for finansiering vil EIB-Gruppen endvidere vedtage
en række reformer for at styrke sine finansielle produkter rettet mod SMV'er og tilbyde en betydelig
udvikling af sine globallån til sine bankpartnere, såvel kvantitativt som kvalitativt, idet den sikrer, at
fordelene når frem til SMV'erne og dermed også yder et bidrag til "Small Business Act"-initiativet.
EIB påtænker at hæve sit niveau for udlån til SMV'er til op til 15 mia. EUR (+50%) i 2008/2009
med en ny produktgruppe, der muliggør risikodeling med banker.
Rådet anmoder den arbejdsgruppe, som Den Europæiske Investeringsbank og Kommissionen har
nedsat i samråd med europæiske institutionelle investorer, om at aflægge rapport til Økofinrådets
samling i december om yderligere koordinerede tiltag med særligt fokus på energiprogrammer og
-infrastrukturer.
c)
På den eksterne front bør der bidrages til et mere gunstigt klima.
For store udsving på valutakursmarkederne er ikke ønskelige for den økonomiske vækst. Den sene-
ste opskrivning af den amerikanske dollar over for euroen og andre europæiske valutaer hilses vel-
kommen.
I visse nye vækstøkonomier med store og stigende betalingsbalanceoverskud er det af afgørende
betydning, at valutakursen bevæger sig for at muliggøre de nødvendige tilpasninger. Denne udvik-
ling skal ses i en multilateral kontekst. EU vil fortsat følge udviklingen nøje, bl.a. via den konsulta-
tion med Kina, som euroområdets myndigheder har planlagt.
EU bør i sin reaktion på den nuværende globale krise i den finansielle sektor fortsat handle pro-
aktivt i internationale fora, navnlig i Forummet for Finansiel Stabilitet og Den Internationale
Valutafond. Rådet er desuden enigt om at give den økonomiske og finansielle dimension af Unio-
nens forbindelser med EU-partnere et yderligere politisk skub, navnlig i forbindelse med bilaterale
topmøder.
________________________
13927/08
DG G I
bh/PFW/nlk
6
DA