Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2895 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
SAMLENOTAT
Rådsmøde Transport & Energi d. 9. oktober 2008.
Rådskonklusioner om inddragelse af luftfarten i Det Europæiske Fællesskabs ordning for
handel med emissioner – tredjelandes deltagelse
(foreløbigt udkast foreligger i rådsdokument
Aviation W. Doc. 2008/83 og 2008/89)
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (transport og energi) den 9. oktober 2008 foreslår formandskabet at der skal
vedtages rådskonklusioner om inddragelsen af luftfart i EU's handelssystem for
drivhusgasemissionstilladelser (såkaldte CO2 kvoter). Der foreligger p.t. blot et ufærdigt udkast til
rådskonklusioner, som fortsat diskuteres i rådets arbejdsgruppe og forventes forelagt COREPER
forud for rådsmødet. Udkastet til rådskonklusioner glæder sig over udkommet af
Europaparlamentets andenbehandling af forslaget, der bekræfter aftalen fra slutningen af juni 2008
mellem Europaparlamentet, Rådet og Kommissionen om en række ændringsforslag til
direktivforslaget. Samtidig henvises til vigtigheden af visse kerneelementer i direktivteksten, ligesom
det konstateres, at inddragelsen af luftfart i EU's kvotehandelssystem blot er første etape på vejen
mod det endelige mål, som er inddragelse af emissioner fra luftfart i et globalt kvotemarked og der
sendes signaler til tredjelande og den internationale luftfartsorganisation ICAO om at fremskynde
processen hen imod dette mål, ligesom Kommissionen opfordres til at fremme bilaterale
klimaaftaler for luftfartssektoren med tredjelande. Endelig noteres det, at det tilkommer
medlemsstaterne at tage stilling til anvendelsen af indtægterne fra provenuet fra auktionering af
kvoter, mens der lægges op til, at det endvidere skal fremgå, at medlemsstaterne forpligter sig til at
anvende provenuet til at bekæmpe klimaændringer i Den Europæiske Union eller i tredjelande.
2. Baggrund
Der er i juni 2008 opnået enighed mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen om at inkludere
luftfarten i EU’s kvotehandelssystem. EU Kommissionen offentliggjorde direktivforslaget i
december 2006. Rådet vedtog en række ændringsforslag i december 2007. Parlamentet vedtog en
række 2. læsnings ændringsforslag i juni 2008. Ultimo juni 2008 blev der i trialogforhandlinger
mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen indgået en aftale om ændringer til direktivteksten,
som blev endeligt vedtaget af Parlamentet d. 8. juli, og som snarest forventes godkendt formelt af
Rådet.
I forhold til Kommissionens oprindelige forslag er der sket en række væsentligste ændringer i den
direktivtekst der er aftalt mellem Rådet, Parlamentet og Kommisionen, herunder bl.a. at
kvotemægden reduceres til 97% i 2012 og 95% fra 2013 og at andelen af kvoter der auktioneres
øges til 15%. Dog holder direktivteksten eksplicit muligheden åben for evt. at revidere
kvotemængden og/eller at øge andelen af kvoter der auktioneres ifm. de igangværende
forhandlinger om revisionen af CO2 kvotedirektivet for perioden efter 2012. Desuden kunne der
ikke opnås enighed om Kommissionens forslag om at provenuet fra auktionering skal øremærkes,
hvorfor teksten er ændret til, at provenuet bør anvendes til klimatiltag.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Franske formandskab har nu udarbejdet et udkast til rådskonklusioner, som primært sigter mod
at engagere tredjelande i at lade emissioner fra luftfart omfatte af kvotesystemer, bl.a. via en
tilkendegivelse om, at medlemsstaterne forpligter sig til at anvende provenuet fra auktionering til
klimatiltag.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Indholdet af udkastet til rådskonklusioner kan opsummeres som følger:
Pkt. 1 erindrer om EU's drivhusgasreduktions målsætninger på 20-30 % i 2020, mens pkt. 2
mener, at luftfarten bør bidrage til at reducere drivhusgasudledningen.
Pkt. 3 bekræfter, at drivhusgasudledningen fra luftfartssektoren kan reduceres via.
trafikstyring og intensiveret forskning, mens pkt. 4 anmoder Kommissionen om nøje at
overvåge overholdelsen af diverse programmers tidsplaner og mål.
Pkt. 4 mener, at stigningen i brændstofpriserne kan bidrage til at fremskynde
flyoperatørernes modernisering af luftfartøjsflåden, mens pkt. 5 mener, at der fortsat er
behov for initiativer, som kan bidrage til at begrænse luffartens emissioner. Pkt. 6 mener, at
inddragelse af luftfarten i EU's kvotesystem er en effektiv delløsning.
Pkt. 7 glæder sig over aftalen mellem Rådet, Europaparlamentet og Kommissionen fra
slutningen af juni om inkludering af luftfart i EU's kvotesystem fra 2012, mens pkt. 8 mener,
at de grundlæggende parametre i direktivteksten, især emissionsloftet og den andel kvoter
der skal auktioneres bør anvendes på længere sigt.
Pkt. 9 understreger, at inkluderingen af luftfart i EU's kvotesystem kun er første etape på
vejen mod det endelige mål, der består i at kunne inddrage emissioner fra international
lufttransport i et globalt kvotemarked. Pkt. 10 ønsker, at den internale luftfartsorganisation
skal fastlægge aftalte og globale rammer for gennemførelsen af en reduktion af
drivhusgasemissionerne fra international luftfart inden COP 15 i december 2009.
Pkt. 11 understreger, at direktivet gør det muligt at anerkende tilsvarende foranstaltninger,
der er indført af tredjelande og anmoder Kommissionen om at fremme gennemførelsen af
sådanne bestemmelser især ved forhandling af luftfartsaftaler. Pkt. 12 erindrer om at
tredjelande hidtil har været modstandere af, at deres luftfartsselskaber skal deltage i EU's
kvotesystem uden en gensidig aftale, hvorfor det nævnes, at det er vigtigt at forsøge at indgå
gensidige aftaler med henblik på tredjelandes deltagelse i kvotehandelsordningen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pkt. 13 noterer sig dels, at det tilkommer medlemsstaterne i overensstemmelse med deres
forfatnings- og budgetmæssige bestemmelser at tage stilling til anvendelsen af indtægterne
fra auktioneringen af luftfartssektorens emissionskvoter, og dels, at medlemsstaterne i den
forbindelse forpligter sig til at anvende disse indtægter til at bekæmpe klimaændringer i Den
Europæiske Union eller i tredjelande.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Der er tale om rådskonklusioner. Punktet har dermed ingen umiddelbar retsvirkning i forhold til
dansk lov, men det kan ikke forudses på nuværende tidspunkt, hvorvidt der på sigt kan forekomme
tilpasninger i forhold til dansk lov når direktivet om inkludering af luftfart i kvotedirektivet skal
implementeres, formentlig via. Kvoteloven.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne sigter bl.a. mod at opfordre tredjelande til at lade emissioner fra luftfart
omfatte af kvotesystemer, hvilket i givet fald vil få positive konsekvenser for miljøet via. udledning
af færre drivhusgasser.
Såfremt rådskonklusionerne kommer til at bidrage til, at tredjelande lader emissioner fra luftfart
omfatte af kvotesystemer kan det ligeledes få effekt på samfundsøkonomien, eksempelvis via
besparelser som følge af energibesparelser i luftfartssektoren.
Rådskonklusionerne har ikke på nuværende tidspunkt statsfinansielle konsekvenser. Men
indførelsen af kvotesytemer i tredjelande vil mindske europæiske medlemsstaters provenu fra
auktionering af kvotebelagte emissioner fra indgående fly fra tredjelande. Såfremt
rådskonklusionerne skulle vise sig at medføre en øget forpligtigelse for medlemsstaterne til at
anvende provenuet fra auktionering af kvoter til klimatiltag kan konklusionerne få statsfinansielle
konsekvenser.
9. Høring
Ikke relevant, da udkastet til rådskonklusioner ikke har været udsendt i offentlig høring.
Samlenotatet blev sendt i skriftlig høring i klima- og energispecialudvalget d. 19.9 2008 med frist
for kommentarer d. 22.9. Der indkom fire høringssvar.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervs Regulering og Skatteministeriet
havde ingen bemærkninger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Greenpeace og det Økologiske Råd fremhævede, at der skal være tale om 100% auktionering fra
2013 - og at provenuet herfra skal øremærkes til bæredygtige klimatiltag i EU og i udviklingslande,
samt at der skal anvendes en multiplikationsfaktor for luftfartens CO2-udslip.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges der vægt på, at konklusionsudkastet generelt gennemarbejdes og fokuseres i
forhold til formålet, nemlig at sende et budskab om at EU ønsker at tredjelande hurtigst muligt bør
engagere sig i at inddrage luftfarten i et globalt kvotehandelssystem eller lignende foranstaltninger,
som kan bidrage til at reducere luftfartens drivhusgasudledning.
I forhold til det første udkast fra formandskabet er der behov for at sikre, at rådskonklusionerne
tekstmæssigt lægger sig tæt op ad selve direktivteksten:
Konkret finder Danmark, at rådskonklusionernes henvisning til øremærkning bør fremstå
mere tekstnært ift. hvad der er aftalt mellem Rådet, Europaparlamentet og Kommissionen.
Således bør det fremgå, at EU-landene opfordres til at anvende provenuet fra auktionering til
klimatiltag. Danmark er modstander af obligatorisk øremærkning af provenuet fra
auktionering i EU og opfatter den af Rådet, Europaparlamentet og Kommissionen vedtagne
tekst således, at det er frivilligt, om medlemsstaterne vil øremærke provenuet til klimatiltag i
EU-regi.
Ligeledes bør pkt. 8 ikke tilkendegive, at de forskellige parametre for systemet (samlet
kvotemængde og aktioneringsprocent) skal være stabile på længere sigt, idet der i
direktivteksten netop er lagt op til, at disse parametre kan revideres i lyset af den i
gangværende generelle revision af kvotesystemet for perioden efter 2012. Auktionerings
andelen for luftfart er eksempelvis sat til 15 % frem til 2020, hvilket adskiller sig fra de
øvrige kvotebelagte sektorer, hvor Kommissionen har foreslået, at der for industrien skal
auktioneres 20 % af kvoterne i 2013 stigende til 100 % i 2020 for industrien, mens der for
elsektoren skal auktioneres 100 % allerede fra 2013. Danmark så gerne 100 % auktionering
af luftfartens kvoter allerede fra 2013. Det er derfor vigtigt for Danmark, at
rådskonklusionerne ikke foregriber de igangværende forhandlinger om revisionen af EU's
kvotedirektiv.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er det opfattelsen, ud fra den første drøftelse af udkastet til rådskonklusioner i Rådets
arbejdsgruppe, at udkastets retorik skal forbedres redaktionelt, men at der vil kunne opnås enighed
mellem landene på de fleste punkter.
Et flertal af medlemslandene synes at ønske, at henvisningen til direktivteksten om øremærkning af
provenuet fra auktionering til klimatiltag bør fremstå mere tekstnært.
Mange lande synes også at ønske, at rådskonklusionerne i højere grad lægger sig op ad aftalen fra
juni 2008 mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen, fsva. Pkt. 8 om fremtidig kvotemængde og
auktioneringsgrad, idet det af denne aftale fremgår, at kvotemængden kan justeres og
auktioneringsandelen forøges, såfremt der opnås enighed herom i de igangværende forhandlinger
om revision af EU's kvotedirektiv for perioden efter 2012.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5