Europaudvalget 2008-09
2898 - miljø Bilag 5
Offentligt
595927_0001.png
MILJØMINISTERIET
Internationalt sekretariat
6.
oktober 2008
Samlenotat til Rådsmøde (miljø) den 20. oktober 2008 - Miljødelen
7. (Poss.) Jordrammedirektivet
Fremskridtsrapport
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0002.png
PUNKT 7
Kommissionens Temastrategi for jordbundsbeskyttelse samt forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets rammedirektiv om beskyttelse af jordbunden og ændring af direktiv 2004/35
(direktiv om miljøansvar)
KOM(2006)232
- Fremskridtsrapport
Revideret notat
Resumé
Kommissionen har den 25. september 2006 sendt en temastrategi om beskyttelse af jord til rådet.
Kerneelementet i strategien er et forslag til jordrammedirektiv. Direktivforslaget fokuserer på
miljøproblemer, som følge af jorderosion, tab af organisk materiale, forhøjelse af jordens indhold
af salte, jordpakning samt jordskred og egentlig jordforurening. Forslaget indeholder
rammebestemmelser for at beskytte jordbunden og forebygge forringelse af jorden som ressource
for naturværdier, biodiversitet og jord- og skovbrug.
Forslaget var sat på dagsordenen ved Rådsmøde (miljø) d. 20. december 2007 henblik på opnåelse
af politisk enighed, men blev stoppet af et blokerende mindretal. Det franske formandskab overvejer
at revideret forslag, der forventes at tage højde for det blokerende mindretals synspunkter om at
give større kompetence til de enkelte medlemsstater.
Direktivforslaget beskrev oprindeligt et fælles metodisk grundlag for, at der i medlemslandene
opstilles nationale strategier til at imødegå en sådan forringelse af jordressourcen. Dvs.
kortlægning af risikoområder for de pågældende forringelsesfaktorer efter ensartede kriterier og
udarbejdelse af indsatsprogrammer med risikoreduktionsmål samt tids- og finansieringsplan for
indsatsen. Formandskabet forventes at foreslå, at de enkelte medlemsstater udover som i det
oprindelige forslag selv kan fastsætte et ”passende” niveau for målsætning og rækkevidde af
indsatsprogrammerne også i meget vid udstrækning kan fastlægge det metodiske grundlag herunder
også de tidsmæssige rammer for gennemførelsen.
Direktivets forslag om jordforurening dækkes i stor udstrækning af den nuværende
jordforureningslov. Der er dog forslag om en statusrapport ved salg af ejendomme, hvor der har
været en potentielt forurenende aktivitet.
Direktivets forslag om jorderosion, tab af organisk materiale m.v. vedrører problemområder, som
ikke har noget dramatisk omfang i Danmark, og vurderes ikke at give grundlag for ændring af
dansk lovgivning. Afdækning af om det vil være nødvendigt at udpege risikoområder i Danmark
beror på en faglig analyse.
I forbindelse med forhandlingerne er forsuring tilføjet i kataloget over mulige
jordforringelsesprocesser, og kravet om statusrapport ved salg er udvidet til også at gælde ved en
ejers ændrede arealanvendelse.
1. Status
Kommissionen sendte den 25. september 2006 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel
i TEF artikel 175 og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om
fælles beslutningstagen i TEF artikel 251. Forslaget forelå i dansk oversættelse den 23. oktober
2006.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0003.png
Et grundnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 22. december 2006.
Sagen har været forelagt Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 8. februar 2007 og
Europaudvalg den 9. februar 2007 i forbindelse med forberedelse af Rådsmøde (miljø) den 20.
februar.
Ligeledes har sagen været forelagt Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 12. december
2007 og Folketingets Europaudvalg den 14. december 2007 med henblik på forhandlingsoplæg
forud for Rådsmøde (miljø) den 20. december 2007.
Forslaget var til politisk drøftelse den 20. februar 2007 på Rådsmødet (miljø).
Europa Parlamentet har den 14. november 2007 godkendt forslaget med en række ændringsforslag.
Det portugisiske formandskab har den 30. oktober 2007 fremlagt et kompromisforslag.
Forslaget var sat på dagsordenen ved Rådsmøde (miljø) d. 20. december 2007 med henblik på
opnåelse af politisk enighed, men blev stoppet af et blokerende mindretal.
Det franske formandskab har den 15. september udarbejdet et revideret forslag.
2. Formål og indhold
Temastrategien
Med temastrategien udmønter Kommissionen forpligtelsen i EU´s 6. miljøhandlingsprogram til at
opstille en temastrategi om jordbundsbeskyttelse.
Kommissionen anfører, at formålet med strategien er at beskytte jord og bevare jordens kapacitet til
at opfylde sine miljømæssige, økonomiske, sociale og kulturelle funktioner.
Strategien begrundes med, at nedbrydning af jord er et alvorligt problem i Europa, som forårsages
eller forstærkes af menneskelig aktivitet så som uhensigtsmæssig land- og skovbrugsmæssig
praksis, industrielle aktiviteter, turisme, bymæssig og industriel udbredelse og
konstruktionsarbejder. Disse aktiviteter har en negativ effekt, der bl.a. resulterer i tab af
frugtbarhed, kulstof og biodiversitet, hvilket forhindrer jorden i at opfylde en række funktioner.
Nedbrydning af jorden har en direkte indflydelse på vand- og luftkvalitet, biodiversitet og
klimaforandringer og kan bidrage til at svække sundheden hos indbyggerne i Europa og true
fødevare- og fodersikkerheden.
Hovedelementer i Kommissionens forslag
Strategiens kerneelement er et forslag til ”jordrammedirektiv”. Udover direktivforslaget indeholder
strategien supplerende initiativer, som vedrører:
Integration af jordbeskyttelse i udvikling og implementering af fællesskabspolitiker.
Behov for øget viden inden for visse områder af jordbeskyttelse gennem forskning støttet af
Fællesskabet og nationale forskningsprogrammer.
Jordrammedirektivet
Direktivforslaget fokuserer på områderne:
Jordforurening
Erosion (forårsaget af vand eller vind)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tab af organisk materiale
Jordpakning (jorden er presset sammen, f.eks. på grund af tunge maskiner)
Tilsaltning (forhøjet niveau af diverse salte i jorden)
Jordskred
Arealbefæstning (når der placeres huse, veje, etc. på jord)
Reguleringsmæssigt falder forslaget i to hovedbestanddele: Én vedrørende indsatsen over for
jordforurening og én vedrørende indsatsen over for erosion, tab af organisk materiale, jordpakning,
tilsaltning og jordskred. Direktivforslagets tilgang er for alle elementer, bortset fra arealbefæstning,
at der ud fra fælles parametre skal ske en kortlægning af områder, hvor et af disse elementer udgør
en risiko, samt at der på dette grundlag skal opstilles nationale indsatsprogrammer/strategier, som
redegør for, hvilke mål der søges opnået med hvilke foranstaltninger, og hvordan indsatsen
påregnes finansieret.
Jordforurening
For så vidt angår jordforurening, skal medlemsstaterne i forebyggelsesøjemed gennemføre rimelige,
men i øvrigt ikke nærmere specificerede foranstaltninger for at begrænse tilførsel af farlige stoffer
til jorden, dog ikke forurening der skyldes luftbåren forurening eller exceptionelle naturfænomener.
Med hensyn til allerede forurenede arealer skal medlemslandene udarbejde en liste over forurenede
grunde og en national oprydningsstrategi. Forslaget stiller endvidere krav om udarbejdelse af
statusrapport i forbindelse med salg af potentielt forurenede grunde.
Liste over forurenede grunde
Direktivforslaget definerer forurenede grunde som grunde, hvor der er forurening på et sådant
niveau, at det efter medlemsstaternes vurdering udgør ”en betydelig risiko for menneskers sundhed
eller miljøet”, idet der tages højde for nuværende og godkendt fremtidig brug.
Direktivforslagets definition af jord undtager grundvand. Kommissionen har oplyst, at dette
betyder, at forurening i jorden, som udgør en betydelig risiko for at forurene grundvand og/eller
overfladevand, er omfattet af direktivet. Hvis forureningen derimod er udvasket fra jorden og nu
primært forefindes i grundvandet/overfladevandet, er forureningen ikke omfattet af
direktivforslagslaget, men vil skulle håndteres efter vandrammedirektivet.
Direktivforslaget pålægger medlemsstaterne, at:
Udpege en kompetent myndighed, der er ansvarlig for identifikation af forurenede grunde.
Identificere de grunde, hvor der er eller har været aktiviteter, der potentielt kan forurene
jord. Direktivforslaget har som bilag II en fælles minimumsliste over, hvilke aktiviteter der
kan anses for at være potentielt forurenende, og som skal udgøre grundlaget for den
nationale kortlægning. Identifikationen skal ske inden for 5 år fra implementeringsdatoen og
derefter revideres jævnligt. Der er ikke krav om, at oversigten over potentielt forurenede
grunde (liste 1) er offentlig.
Undersøge koncentrationsniveauer på de grunde, der indgår i oversigten over potentielt
forurenede grunde.
På de grunde, hvor koncentrationen er således, at medlemsstaterne vurderer, at forureningen
kan udgøre en ”betydelig risiko for menneskers sundhed og miljøet”, skal der foretages
risikovurdering for at vurdere, om grunden bør kategoriseres som forurenet og optages på en
liste over forurenede grunde (liste 2). Direktivforslaget fastsætter ikke nærmere kriterier for,
hvad der forstås ved en jordforurening. Risikovurderingsdelen er således overladt til
medlemsstaterne. Forslaget åbner dog mulighed for, at Kommissionen ved komitéprocedure
kan vedtage fælles kriterier for risikovurderingsmetoder af jordforurening, hvis det efter
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
informationsudveksling om medlemslandenes risikovurderingsmetoder vurderes at være
behov for at harmonisere disse.
Fra implementeringsdatoen er fristen for undersøgelse og risikovurdering af de potentielt
forurenede grunde:
o
5 år for mindst 10 % af grundene,
o
15 år for mindst 60 % af grundene og
o
25 år for de resterende grunde.
Listen over forurenede grunde (liste 2) skal være offentlig tilgængelig og skal revideres
mindst hvert 5. år.
En National Oprydningsstrategi og mekanismer til finansiering af oprydning
Forslaget om at udarbejde en national oprydningsstrategi indebærer, at medlemsstaterne skal:
Sikre, at grunde på listen over forurenede grunde (liste 2) ryddes op, enten i form af
fjernelse, kontrol, indeslutning eller reduktion af forureningen, idet der tages hensyn til
nuværende og godkendt fremtidig brug, så grunden ikke længere udgør en betydelig risiko
for menneskers sundhed eller miljøet.
Etablere mekanismer til at finansiere oprydning af forurenede grunde på listen (liste 2), hvor
der ikke er en person, der kan gøres ansvarlig for oprydning af forureningen eller ikke kan
”formås at bære omkostningerne i overensstemmelse med forureneren betaler princippet”.
Udarbejde en ”National Oprydningsstrategi”, der minimum indeholder
oprydningsmålsætninger, en prioritering, startende med de grunde, der udgør den største
risiko for menneskers sundhed, en tidsplan for implementering af strategien samt en
angivelse af de budgetmidler, der er afsat til formålet. Når indeslutning eller naturlig
nedbrydning anvendes, skal der foretages monitering af risikoen for menneskers sundhed og
miljøet. Den ”Nationale Oprydningsstrategi” skal sættes i anvendelse og være offentliggjort
senest 8 år efter implementeringsdatoen og revurderes mindst hvert 5. år.
Ændring af miljøansvarsdirektivet
Kommissionen forslår en justering af miljøansvarsdirektivet, som for så vidt angår miljøskader,
hvor forureneren ikke kan identificeres eller gøres ansvarlig, henviser til medlemsstaternes
forpligtelse til at sikre finansiering af sådanne oprydninger i henhold til nærværende direktiv. Det
vil sige, at sådanne oprydninger skal finansieres under Den ”Nationale Oprydningsstrategi”.
Statusrapport ved salg af ejendomme, hvor der har været potentielt forurenende aktiviteter
Direktivudkastet indeholder forslag om, at der ved salg af grunde, hvor der har været en potentielt
forurenende aktivitet, skal stilles krav om, at ejeren af grunden eller den kommende køber skal
udarbejde en statusrapport til den kompetente myndighed, der er ansvarlig for identifikation af
forurenede grunde.
Statusrapporten skal udstedes af en autoriseret person/institution, som er udnævnt af medlemsstaten,
og rapporten skal som minimum indeholde historiske oplysninger om anvendelsen, en
forureningsundersøgelse inkl. kemiske analyser, svarende til de potentielt forurenende aktiviteter,
og koncentrationsniveauer, hvor der er grund til at tro, at de farlige stoffer udgør en betydelig risiko
for menneskers sundhed eller miljøet. Medlemsstaterne skal fastsætte metoder, der gør det muligt at
fastsætte disse koncentrationsniveauer.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Erosion, tab af organisk materiale, tilsaltning, jordpakning, jordskred
For så vidt angår de 5 områder (erosion, tab af organisk materiale, tilsaltning, jordpakning,
jordskred), skal medlemsstaterne for hver trussel identificere risikoarealer og udarbejde
programmer med passende foranstaltninger.
Udpegning af risikoarealer
Risikoarealerne skal udpeges med udgangspunkt i eksisterende data eller modeller til at identificere
risikoarealer (kun hvis der er nogle i medlemsstaten). Områderne skal identificeres med
udgangspunkt i bilag I, sektion 1-5, senest 5 år efter implementeringsdatoen. Bilag I angiver ikke
specifikke kriterier for identifikation af risikoarealerne. Dette er alene op til medlemsstaterne.
Programmer med foranstaltninger i risikoarealerne
Programmerne skal indeholde:
Mål og passende foranstaltninger til at reducere risikoen i disse arealer,
Tidsplan for gennemførelsen af foranstaltningerne,
Estimat af allokeringsbehov af private og offentlige midler til at finansiere
foranstaltningerne, og
Beskrivelse af, hvorledes foranstaltningerne vil blive gennemført, og hvorledes de vil
bidrage til at nå de miljømæssige målsætninger.
Medlemsstaterne skal ved fastsættelsen af foranstaltningerne tage passende hensyn til de sociale og
økonomiske konsekvenser af foranstaltningerne. Medlemsstaterne skal sikre, at foranstaltningerne
er cost-effektive og teknisk gennemførlige. Desuden skal medlemsstaterne gennemføre
konsekvensvurderinger, herunder cost-benefit analyser forud for at programmet introduceres.
Programmerne skal være udarbejdet senest 7 år efter implementeringsdatoen og være i anvendelse
senest 8 år efter denne dag. Programmerne skal offentliggøres og revideres mindst hvert 5. år.
Arealbefæstning
Arealbefæstning skaber en barriere mellem jord, luft og vand og har derfor flere alvorlige
konsekvenser, f.eks. forøget risiko for oversvømmelse, reduceret grundvandsdannelse m.m.
Direktivudkastet pålægger medlemsstaterne at træffe passende foranstaltninger for at reducere
befæstelse så meget som muligt og, hvor befæstelse er sket, forsøge at mildne effekterne, så
jordfunktioner så vidt muligt bevares.
Andre elementer i direktivforslaget
Kommissionen foreslår en platform for informationsudveksling, integration af jordbeskyttelse i
sektorpolitikker, forpligtelse til brugere af jord til ikke at skade jordens funktioner og at
medlemsstaterne skal etablere opmærksomhedsskabende foranstaltninger.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Kommissionens forslag er der pligt til integration af jordbeskyttelse ved udviklingen af
sektorpolitikker, der kan forværre eller modvirke jordforringelsesprocesser.
Platform for informationsudveksling
Kommissionen skal senest 1 år fra ikrafttrædelsesdatoen etablere en platform for
informationsudveksling mellem medlemsstater og interessenter, dels om identifikation af arealer,
hvor der er risiko for enten erosion, tab af organisk materiale, tilsaltning, jordpakning eller
jordskred, dels om risikovurderingsmetoder for forurenede grunde.
Opmærksomhedsskabende foranstaltninger
Direktivforslaget indeholder en bestemmelse om, at medlemsstaterne skal tage passende
foranstaltninger for at øge opmærksomheden om jords betydning for menneskers og økosystemers
overlevelse og fremme viden og erfaring om bæredygtig anvendelse af jord.
Rapporteringsforpligtelser
Resultatet af identifikation, undersøgelse og risikovurdering af de potentielt forurenede grunde,
listen over forurenede grunde samt den ”Nationale Oprydningsstrategi” skal rapporteres til
Kommissionen, men ikke godkendes, inden for 5 år fra implementeringsdatoen og hvert 5. år
herefter. De udpegede risikoarealer vedr. erosion m.v., de metoder, der er anvendt til at identificere
risikoen, samt programmerne skal ligeledes rapporteres til Kommissionen senest 8 år fra
implementeringen og derefter hvert 5. år.
Medlemsstaterne skal endvidere rapportere en sammenfatning af initiativerne, der er taget om
henholdsvis reduktion af befæstelse og opmærksomhedsskabende foranstaltninger til
Kommissionen.
Forslag fra det portugisiske formandskab
Det portugisiske formandskab har den 30. oktober 2007 fremlagt et kompromisforslag. De vigtigste
ændringer i forhold til Kommissionens forslag er følgende:
I definitionen af forurenede grunde præciseres, at grundvand indgår i udtrykket ”betydelig
risiko for menneskers sundhed eller miljøet”.
I direktivets anvendelsesområde undtages havbund, sø- og flodbund.
Formandskabets kompromisforslag er udfomet sådan, at medlemsstaterne får en generel
forpligtelse til at identificere alle forurenede grunde, hvor kommissionens oprindelige forslags
identifikationsforpligtelse var knyttet til en fælles minimumsliste (bilag II til direktivet) over,
hvilke aktiviteter der kan anses for at være potentielt forurenende.
Formandskabets kompromisforslag ændrer den foreslåede komitéprocedure vedrørende fælles
kriterier for risikovurdering af jordforurening til, at der er tale om harmonisering af fælles
tekniske elementer til risikovurdering af jordforurening, der ikke har indflydelse på den
acceptable risiko.
I bestemmelsen om den ”National Oprydningsstrategi”, ændres prioriteringen, således at
menneskers sundhed ikke på forhånd har forrang frem for miljø.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0008.png
Formandskabets kompromisforslag undlader at ændre miljøansvarsdirektivet, men præciserer
til gengæld i præamblen til direktivforslaget, at miljøansvarsdirektivet ikke forhindrer, at
sådanne oprydninger finansieres under Den ”Nationale Oprydningsstrategi”.
Kravet til statusrapport ved salg af en potentielt forurenet grund udvides til også at gælde, når
ejeren ændrer grundens anvendelse.
Ifølge formandskabets kompromisforslag gøres bestemmelsen om krav til statusrapport mere
fleksible, således at medlemsstaten selv vælger, om der i en konkret sag skal stilles krav om en
forureningsundersøgelse inkl. kemiske analyser af koncentrationsniveauer, svarende til de
potentielt forurenende aktiviteter.
Forsuring er tilføjet i kataloget over jordforringelsesprocesser.
I samme katalog er det præciseret, at tørv indgår i betegnelsen tab af organisk materiale.
Direktivforslagets betegnelse for områder, der er udsat for risiko for erosion m.v. ændres fra
”risikoområder” til ”prioritetsområder”.
Direktivforslagets bestemmelser om ”prioritetsområder” er gjort mere fleksible, blandt andet
stilles der ikke længere krav om konsekvensanalyser, herunder cost-benefit analyser.
Direktivforslaget giver ikke længere brugere af jord en udtrykkelig pligt til ikke at skade
jordens funktioner. Til gengæld udvider forslaget bestemmelsen om medlemsstaternes pligt til
at forebygge tilførsel af farlige stoffer til jorden til også at gælde alle de omfattede mulige
jordfunktioner.
Biodiversitet er blevet tilføjet som et tema i medlemsstaternes pligt til at lave
opmærksomhedsskabende foranstaltninger.
Tidsgrænser for udpegning af prioritetsområder forlænges fra 5 til 10 år fra
implementeringsfristen.
Tilsvarende forlænges tidsgrænsen for programmer for udpegede prioritetsområder fra 8 til 10
år fra implementeringsfristen.
Forslag fra det franske formandskab
Det franske formandskab har den 15. september 2008 fremlagt et nyt forslag. De vigtigste
ændringer i forhold til Kommissionens og det portugisiske formandskabs forslag er følgende:
Det franske formandskabs forslag præciserer ligesom det portugisiske formandskabs forslag, at
grundvand indgår i udtrykket ”betydelig risiko for menneskers sundhed eller miljøet”.
Det franske formandskabs forslag præciserer ligesom det portugisiske formandskabs forslag, at
havbund, sø- og flodbund undtages fra direktivets anvendelsesområde.
Det franske formandskabs forslag knytter som Kommissionens oprindelige forslags
identifikationsforpligtelsen af potentielt forurenede grunde til en fælles minimumsliste (bilag II
til direktivet) over, hvilke aktiviteter der kan anses for at være potentielt forurenende.
Det franske formandskab fjerner Kommissionens og det portugisiske formandskabs forslag om
fælles metodisk grundlag for undersøgelse af potentielt forurenede grunde med en pligt for
medlemsstaterne til selv at fastlægge en metode.
Det franske forslag fjerner de forslag til tidsgrænser til hvornår undersøgelser af forurenede
grunde skulle være afsluttet, der var i Kommissionens og det portugisiske formandskabs
forslag.
Det franske formandskab fjerner Kommissionens og det portugisiske formandskabs forslag om
at etablere en komitéprocedure vedrørende fælles kriterier for risikovurdering af
jordforurening.
Det franske formandskab undlader (som det portugisiske formandskab) at ændre
miljøansvarsdirektivet.
Som i det portugisiske formandskabs forslag udvides kravet til statusrapport ved salg af en
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0009.png
potentielt forurenet grund til også at gælde, når ejeren ændrer grundens anvendelse.
Det franske formandskab foreslår, at det er de enkelte medlemsstater, der fastlægger kravene til
indholdet af statusrapporten.
Det franske formandskab medtager ligesom det portugisiske formandskab forsuring i kataloget
over jordforringelsesprocesser. Ligeledes er det præciseret, at tørv indgår i betegnelsen tab af
organisk materiale.
Det franske formandskabs forslag ændrer ligesom det portugisiske formandskab betegnelse for
områder, der er udsat for risiko for erosion m.v. fra ”risikoområder” til ”prioritetsområder”.
Det franske formandskabs forslag har ligesom det portugisiske formandskab gjort
direktivforslagets bestemmelser om ”prioritetsområder” mere fleksible, blandt andet stilles der
sammenlignet med kommissionens forslag ikke længere krav om konsekvensanalyser,
herunder cost-benefit analyser.
Direktivforslaget giver ikke længere brugere af jord en udtrykkelig pligt til ikke at skade
jordens funktioner. Til gengæld udvider forslaget bestemmelsen om medlemsstaternes pligt til
at forebygge tilførsel af farlige stoffer til jorden til også at gælde alle de omfattede mulige
jordfunktioner.
De tidligere direktivforslags krav til medlemsstaterne om at lave opmærksomhedsskabende
foranstaltninger og til Kommissionen om at etablere en platform for informationsudvekslinger
er udeladt i det franske formandskabs forslag.
Tidsgrænser for udpegning af prioritetsområder forlænges i det franske forslag ligesom i det
portugisiske forslag fra 5 til 10 år fra implementeringsfristen.
Tilsvarende forlænges tidsgrænsen for programmer for udpegede prioritetsområder i det
franske forslag ligesom i det portugisiske forslag fra 8 til 10 år fra implementeringsfristen.
I det franske formandskab er krav om rapportering til Kommissionen, som var indeholdt i både
Kommissionens og det portugisiske formandskabs forslag udeladt.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at en fælles EU-indsats med henblik på beskyttelse af jord er påkrævet som
supplement til nationale og regionale initiativer, bl.a. fordi manglende jordbeskyttelse har effekter
for andre områder af EU´s fælles miljøpolitik, f.eks. indsatsen på vand- og klimaområdet. Visse
typer jordforårsagede miljøproblemer har endvidere grænseoverskridende effekter, såsom
jorderosion og sediment-aflejringer via grænseoverskridende floder og forurening af
grænseoverskridende grundvandsbassiner. Hertil kommer, at fødevaresikkerheden i forbindelse med
produkter, som handles henover grænserne i det indre marked, påvirkes forskelligt afhængigt af
nationale niveauer for beskyttelse af jorden, ligesom sådanne forskelle i den nationale regulering
indebærer uensartede produktionsvilkår for virksomhederne i det indre marked. Sammenholdt med
de meget vide beføjelser, forslaget lægger hos medlemsstaterne, finder Kommissionen, at forslaget
til rammedirektiv er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen finder, at beskyttelse af jord primært kan varetages gennem indsatser på nationalt
niveau, men at der kan være grænseoverskridende problemstillinger i relation til jordbeskyttelse,
hvor en indsats på fællesskabsniveau er hensigtsmæssig. Regeringen kan på dette grundlag tilslutte
sig Kommissionens vurdering.
4. Konsekvenser for Danmark
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0010.png
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser af forslagets bestemmelser om jordforurening
Forurenet jord reguleres i Danmark af lov om forurenet jord
1
, jordforureningsloven.
I henhold til loven skal forurenede grunde kortlægges af amterne, som ligeledes har ansvaret for en
miljø- og sundhedsmæssigt prioriteret oprydningsindsats i forhold til forurenet jord. Pr. 1. januar
2007 overgår disse opgaver til regionerne.
Kortlægningen i Danmark har flere formål. Kortlægningen skal være grundlaget for den
miljøprioriterede oprydningsindsats, men har også til formål at sikre, at der i salgssituationer er
viden om forureningsforholdene, ligesom der skal tages passende foranstaltninger i forbindelse med
bygge- og anlægsarbejder, ikke mindst jordflytninger.
Den danske kortlægning af potentielt forurenede grunde er mere omfattende end det
kortlægningskrav, der gøres gældende i direktivforslaget på grundlag af den opstillede
minimumsliste over potentielt forurenende aktiviteter. Forslaget indebærer imidlertid, at der skal
gennemføres forureningsundersøgelser inkl. kemiske analyser på et større antal grunde, end der
kræves i den danske jordforureningslov.
Kortlægningen efter jordforureningsloven gennemføres i to tempi. I første fase kortlægges grunde,
hvor der har været aktiviteter, der er potentielt forurenende, dvs. kortlægning på vidensniveau 1. I 2.
fase kortlægges de grunde, hvor der kan konstateres forurening, dvs. kortlægning på vidensniveau
2. Grunde kortlægges som udgangspunkt kun på vidensniveau 2, hvis de ligger inden for
jordforureningslovens indsatsområder, dvs. grunde med boliger, børneinstitutioner, offentlige
legepladser, og grunde, hvor forureningen truer grundvandet i områder med særlige
drikkevandsinteresser eller inden for indvindingsoplande til almene vandforsyningsanlæg. Danmark
er ca. halvvejs i denne kortlægningsproces, som med den i 2006 vedtagne ændring af
jordforureningslovens kortlægningsregler forventes afsluttet omkring 2016.
Da direktivforslaget foreskriver, at der skal gennemføres forureningsundersøgelser inkl. kemisk
analyse på alle grunde, hvor der har været en af de potentielt forurenende aktiviteter, som er med på
direktivforslagets bilag II, er direktivforslaget på dette punkt mere vidtgående end
jordforureningslovens system. Vedtages denne bestemmelse, vil det således betyde, at
jordforureningsloven skal ændres således, at det bliver obligatorisk at udføre
forureningsundersøgelser på alle de omhandlede potentielt forurenede ejendomme.
Det franske formandskabs forslag giver de enkelte medlemsstater kompetencen til at beslutte
undersøgelsesmetodikken for forurenede grunde og vil derfor ikke indebære, at der skal
gennemføres et større antal forureningsundersøgelser, end hvad der i dag kræves i den danske
jordforureningslov.
Det portugisiske formandskabs kompromisforslag er udformet sådan, at medlemsstaterne får en
generel forpligtelse til at identificere alle forurenede grunde, hvor Kommissionens oprindelige
1
Lov nr. 370 af 2. juni 1999 om forurenet jord, senest ændret ved lov nr. 571 af 9. juni 2006.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0011.png
forslags identifikationsforpligtelse var knyttet til en fælles minimumsliste (bilag II til direktivet)
over, hvilke aktiviteter der kan anses for at være potentielt forurenende. En vedtagelse af dette
forslag indebærer, at jordforureningsloven også vil skulle ændres, således at jordbrugsmæssig
spredning af slam, gødning og pesticider m.v. ikke længere er undtaget fra lovens
anvendelsesområde.
Det franske formandskab knytter ligesom Kommissionens oprindelige forslag
identifikationsforpligtelsen til bilag II til direktivet og vil derfor ikke betyde, at der skal ændres på
jordforureningslovens undtagelse af jordbrugsmæssig spredning af slam, gødning og pesticider m.v.
Direktivforslaget fastlægger endvidere tidsgrænser for, hvornår de kortlagte grunde skal være
undersøgt. Sådanne tidsgrænser er ikke fastlagt i jordforureningsloven, hvorfor en vedtagelse af
forslaget indebærer, at lovgivningen også vil skulle ændres på dette punkt.
I det franske formandskabs forslag er der ikke tidsgrænser for, hvornår de kortlagte grunde skal
være undersøgt, hvorfor en vedtagelse af forslaget ikke vil indebærer, at lovgivningen vil skulle
ændres på dette punkt.
Kravene om offentliggørelse og 5 årlig revision af listen over forurenede grunde forventes ikke at
have betydning for Danmark, idet der allerede i dag er en offentlig liste, som ajourføres løbende.
Det bemærkes i øvrigt, at den viden om jordforureningers risiko i forhold til
overfladevandsrecipienter, der samles op som konsekvens af vandrammedirektivet, kan inkluderes i
den kortlægning af forurenede grunde, der følger af direktivforslaget.
Det vurderes, at direktivforslagets krav om en national oprydningsstrategi og om at sikre oprydning
af grundene på listen over forurenede grunde, herunder mekanismer til at finansiere oprydningen,
allerede er sikret med den nuværende danske lovgivning.
Det vurderes endvidere, at direktivforslagets krav om, at den ”Nationale Oprydningsstrategi” skal
prioritere de grunde højest, der udgør den største risiko for menneskers sundhed, er i
overensstemmelse med den nuværende danske prioritering, hvor den offentlige indsats sker både på
grunde med boliger, børneinstitutioner og offentlige legepladser og på grunde i områder med
særlige drikkevandsinteresser eller inden for indvindingsoplande for almene vandforsyningsanlæg,
hvor forureningen kan skade grundvandet og dermed indirekte gennem drikkevandet kan true
menneskers sundhed.
Det portugisiske formandskabets forslag om, at prioriteringen efter bestemmelsen om den ”National
Oprydningsstrategi”, ændres, således at menneskers sundhed ikke på forhånd har forrang frem for
miljø, vil nødvendiggøre en ændring af jordforureningsloven, så miljø i bred forstand får status som
muligt indsatsområde.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0012.png
Det franske formandskab forslag giver de enkelte medlemsstater kompetence til at fastlægge
principperne, der skal ligge til grund for prioritering i den ”Nationale Oprydningsstrategi”, og vil
derfor ikke nødvendiggøre en ændring af jordforureningsloven.
I direktivudkastet foreslås det, at der ved vurderingen af, om grunde skal inkluderes i listen over
forurenede grunde og dermed også vil skulle ryddes op, skal tages højde for både nuværende brug
(som i Danmark) og godkendt fremtidigt brug. Den danske jordforureningslov har imidlertid en
bestemmelse om, at amterne og efter kommunalreformen kommunerne i samarbejde med
regionerne skal give tilladelse, før en kortlagt ejendom kan ændre arealanvendelse til en anvendelse,
der ligger inden for lovens indsatsområder. I forbindelse med sådanne tilladelser vil der typisk blive
stillet vilkår, der tager højde for den ændrede arealanvendelse. Det vurderes derfor, at direktivets
forslag om også at omfatte godkendt fremtidig brug ikke vil have lovgivningsmæssige
konsekvenser for Danmark.
Det eneste element i direktivforslaget vedrørende jordforurening, som vil være en egentlig
nyskabelse i den danske lovgivning, er forslaget om, at køber eller sælger i forbindelse med salg af
grunde, hvor der har været en potentielt forurenende aktivitet, skal sørge for, at der udarbejdes en
statusrapport til den anden part i handlen og til den kompetente myndighed, der er ansvarlig for
identifikation af forurenede grunde. Gennemføres forslaget, vil det betyde, at jordforureningsloven
skal ændres, således at der etableres en autorisationsordning for udstedelse af statusrapporter
vedrørende grunde, hvor der har været en potentielt forurenende aktivitet.
Ifølge forslaget skal der foreligge en statusrapport, hver gang en ejendom, hvor der har været en
potentielt forurenende aktivitet, handles. Alle, der sælger eller køber en ejendom vil således skulle
afklare, om der har været en forurenende aktivitet på ejendommen, for at kunne vide, om der er
pligt til at lave en statusrapport som omhandlet i direktivforslaget.
Der skal tillige fastsættes regler i jordforureningsloven, der sikrer, at rapporten som minimum
indeholder historiske oplysninger om anvendelsen, en forureningsundersøgelse inkl. kemiske
analyser, svarende til de potentielt forurenende aktiviteter, og koncentrationsniveauer, hvor der er
grund til at tro, at de farlige stoffer udgør en betydelig risiko for menneskers sundhed eller miljøet.
Direktivforslagets krav om statusrapport ved salg nødvendiggør ikke en ændring af lov om
omsætning af fast ejendom, men reglerne i den tilhørende bekendtgørelse vil skulle suppleres med
regler om statusrapporten.
Det portugisiske og det franske formandskabs forslag om, at kravet til statusrapport ved salg af en
potentielt forurenet grund udvides til også at gælde, når ejeren ændrer grundens anvendelse, vil
kræve ændring af jordforureningsloven.
Lovgivningsmæssige konsekvenser af forslagets øvrige elementer
Direktivforslagets bestemmelser om foranstaltninger over for erosion, tab af organisk materiale,
tilsaltning, jordpakning og jordskred samt forslagets øvrige bestemmelser vurderes ikke at medføre
behov for ændring af dansk lovgivning.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0013.png
Formandskabets forslag om at tilføje forsuring vurderes ikke at medføre behov for ændring af dansk
lovgivning.
Direktivforslagets bestemmelser om forebyggende foranstaltninger for at beskytte jordens
funktioner og forslagets pligt til integration af jordbeskyttelse i sektorpolitikker vil kræve en
tilpasning af eksisterende miljøregler, således at der tilvejebringes hjemmel for at de nødvendige
hensyn til at beskytte jordens funktioner kan varetages, herunder også gennem planlovgivningen.
Direktivforslagets nuværende definition af jordforringelsesprocesser vil kunne få indflydelse på
fremtidig mulighed for at tillade fortsat tørvegravning. Der er modsatrettede hensyn i forbindelse
med tørvegravning. På den ene side er der inden for konkrete områder en ret til at grave tørv. På den
anden side har tørvegravning en negativ indflydelse på klima og har også det resultat, at
dyrkningslaget forsvinder. Hvad er konsekvensen?
Forslagets økonomiske konsekvenser
Kommissionens konsekvensvurdering
Kommissionen har udarbejdet en omfattende konsekvensvurdering af temastrategien og forslaget til
rammedirektiv om jord. Kommissionen har valgt, som et skøn med store usikkerheder, at opgøre de
samfundsmæssige omkostninger ved jordødelæggelse og jordforurening til i alt 38 mia. euro årligt
for EU 25. Omkostningerne vedrører bl.a. infrastrukturskader, sundhedsomkostninger,
omkostninger til behandling af vand, der forurenes via jorden, og værditab på forurenede arealer og
deres omgivelser. Kommissionen anfører, at det ikke har været muligt at skønne over omkostninger,
der knytter sig til forringelser af biodiversiteten samt til befæstelse og jordpakning.
Kommissionen vurderer omkostningerne til at identificere, potentielt forurenede grunde til at
udgøre ca. 50 mio. euro årligt i fem år for EU 25. Udgiften til forureningsanalyser af disse grunde
vurderes til at udgøre i alt op til ca. 240 mio. euro om året i 25 år for EU 25. Kortlægning af
risikoarealer for erosion, jordpakning m.v. vurderes at koste mindre end 2 mio. euro om året for EU
25. Kommissionen har ikke vurderet omkostningerne ved at finansiere en national
oprydningsstrategi for forurenede grunde, idet niveauet for de nationale foranstaltninger med
direktivforslaget besluttes af medlemsstaterne. Med baggrund i to rent illustrative scenarier for
oprydningsindsatsen vurderer Kommissionen imidlertid, at direktivforslaget vil kunne levere
fordele, ”som langt overgår omkostningerne”.
Økonomiske konsekvenser af forslagets bestemmelser om jordforurening
Ifølge direktivforslaget skal der gennemføres forureningsundersøgelser inkl. kemisk analyse af alle
grunde, hvor der har været potentielt forurenende aktiviteter.
Da jordforureningsloven forudsætter, at der kun skal gennemføres forureningsundersøgelser, inkl.
kemiske analyser på de ejendomme, som ligger inden for lovens indsatsområde, vil direktivforslaget
betyde, at der som udgangspunkt skal gennemføres ekstra forureningsundersøgelser inkl. kemiske
analyser på ca. 15.000 ejendomme i perioden fra 2016 og frem til ca. 2035 (25 år fra direktivets
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0014.png
implementeringsdato – her skønsmæssigt ansat til 2010). Sådanne undersøgelser vurderes på
baggrund af analyser foretaget i forbindelse med Miljøministerens redegørelse til Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg om jordforureningsloven i december 2003 at koste ca. 39.000 kr.
stykket. Samlet set ville dette isoleret set medføre en statsfinansiel meromkostning på ca. 600 mio.
kr., som vil skulle afholdes i perioden fra 2016-2035, svarende til 30 mio. kr. årligt. Imidlertid
vurderes en væsentlig del af disse udgifter at kunne dækkes af private interessenter i kraft af
direktivforslagets krav om udarbejdelse af en statusrapport ved køb og salg (se nedenfor), således at
den årlige statsfinansielle merudgift vil kunne reduceres til i størrelsesordenen 10-20 mio. kr. årligt.
Det portugisiske formandskabs kompromisforslag om, at medlemsstaterne får en generel
forpligtelse til at identificere alle forurenede grunde, kan betyde øgede omkostninger til kortlægning
og oprensning af forurenede grunde.
Det franske formandskabs forslag i forhold til identifikation af forurenede grunde vil ikke betyde
øgede omkostninger til kortlægning og oprensning af forurenede grunde.
Der er allerede i dag i jordforureningsloven og tilhørende vejledninger m.v. fastsat retningslinier for
oprydning af forurenede grunde i Danmark. Der er endvidere mellem Finansministeriet og de
kommunale parter indgået aftaler om den offentlige finansiering af opgaverne inden for
jordforureningsområdet. Direktivforslagets bestemmelser om etablering af en national
oprydningsstrategi og mekanismer til finansiering vurderes således ikke at føre til yderligere
omkostninger for Danmark.
Der er aktuelt afsat en samlet ramme på ca. 320 mio. kr. årligt til finansiering af den offentlige
undersøgelses- og oprensningsindsats på jordforureningsområdet.
Forslaget om, at der ved salg af ejendomme, hvor der har været potentielt forurenende aktiviteter,
skal udarbejdes en statusrapport af enten køber eller sælger indebærer, at udgiften til gennemførelse
af forureningsundersøgelser på disse grunde vil skulle bæres af køber/sælger som en del af
ejendomshandelen frem for at skulle finansieres af den kompetente myndighed.
I Danmark finansierer private i dag i en række tilfælde også undersøgelser i forbindelse med køb-
/salgssituationer. Det gælder mest køb/salg af erhvervsarealer eller i forbindelse med
byudviklingsprojekter. I en række tilfælde kommer disse oplysninger ikke til myndighedernes
kendskab. Krav om statusrapport ville betyde, at disse oplysninger vil tilgå
kortlægningsmyndigheden, som derfor undgår at skulle foretage forureningsundersøgelser på de
pågældende grunde. Det betyder, at de udgifter, der skal afholdes af det offentlige til
forureningsundersøgelser, kan reduceres betydeligt. Udgifterne til undersøgelse af de ekstra grunde,
som følger af direktivforslaget vil således i stor udstrækning skulle finansieres af private i
forbindelse med salg af potentielt forurenede ejendomme. Det vurderes, jf. ovenstående, at private i
forbindelse med ejendomshandler vil skulle finansiere forureningsundersøgelser i størrelsesordenen
10-20 mio. kr. årligt frem til 2035. De privat finansierede undersøgelser vil også omfatte en del af
de potentielt forurenede grunde, som vil skulle undersøges under den nuværende lovgivning, og
dermed nedbringe de offentlige udgifter forbundet med den gældende jordforureningslov.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0015.png
Forslagets bestemmelser om jordforurening kan medføre en mindre stigning i statslige
administrative udgifter, primært som konsekvens af administrationen af statusrapporten. Disse
merudgifter vil kunne afholdes indenfor miljøministeriets ramme.
Økonomiske konsekvenser af forslagets bestemmelser om erosion, tab af organisk materiale,
tilsaltning, jordpakning, jordskred
Jordskred og tilsaltning er ikke problemer, der forekommer i Danmark, og erosion, tab af organisk
stof og jordpakning har ikke noget dramatisk omfang. Fødevareministeriet vurderer, at det på
forhånd er vanskeligt at afgøre, om der overhovedet er områder i Danmark, der skal kategoriseres
som risikoområde, og at dette fordrer en nærmere analyse.
Danmarks JordbrugsForskning har oplyst, at eksisterende datamateriale i betydeligt omfang vil
kunne anvendes i en analyse til at danne sig et indtryk af jordlagets status i forhold til de
pågældende risikofaktorer og dermed et grundlag for en vurdering af behov og niveau for
kortlægning m.v. i Danmark.
Formandskabets medtagelse af forsuring ændrer ikke den økonomisk konsekvensvurdering.
Økonomiske konsekvenser af forslagets øvrige bestemmelser
På det foreliggende grundlag vurderes de øvrige elementer i direktivforslaget ikke at have
væsentlige økonomiske konsekvenser, ligesom det vurderes, at der kun vil være begrænsede
administrative udgifter i tilknytning til forslagets rapporteringsforpligtelser.
Dog kan der være økonomiske konsekvenser, hvis indvinding af tørv skal begrænses som følge af
direktivforslaget. I forbindelse med dansk implementering af habitatdirektivet er der i en konkret
sag rejst erstatningskrav mod staten på indtil 250 mio. kr. fra rettighedsindehavernes side på grund
af tab af tørveindvindingsmuligheder.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes samlet set ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
I forhold til den eksisterende danske regulering af jordforureningsområdet indebærer forslaget en
videregående forpligtelse til at foretage forureningsundersøgelser inkl. kemiske analyser af alle
grunde, hvor der har været potentielt forurenende aktiviteter, jf. forslagets bilag II. Forslaget
fastlægger endvidere tidsgrænser, som ikke indgår i den danske lovgivning, for hvornår disse
undersøgelser skal være gennemført. Endelig opstiller forslaget krav om, at der ved salg af
potentielt forurenede grunde skal udfærdiges en statusrapport med en forureningsundersøgelse til de
kompetente myndigheder. En vedtagelse af forslaget indebærer i disse henseender en skærpelse af
det danske beskyttelsesniveau.
5. Høring
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 29. september 2006 til knap 60 interessenter med frist
til den 25. oktober 2006. Dansk Landbrug/Landbrugsrådet, Dansk Industri, Freja Ejendomme A/S,
Oliebranchens Fællesrepræsentation og Sundhedsstyrelsen har fremsendt egentlige bemærkninger
til strategien, som refereres nedenfor.
Generelt
Dansk Landbrug/Landbrugsrådet (DL) mener ikke, der er brug for et jorddirektiv, idet problemerne
løses bedst lokalt (subsidiaritet m.v.), mens Dansk Industri (DI) og Oliebranchens
Fællesrepræsentation støtter, at der udarbejdes en fælles strategi med tilhørende jordrammedirektiv
for beskyttelse af jord i EU.
DI finder, at strategien udgør et godt udgangspunkt for beskyttelse af jord som ressource og at
strategien anlægger et passende niveau for håndtering af jordforurening. DI finder således, at de
danske jordforureningsregler ikke bør gå videre end jordrammedirektivet, selv om der er tale om et
minimumsdirektiv.
Sundhedsstyrelsen anfører, at ødelæggelse af jord kan have direkte eller indirekte betydning for
sundheden, og at beskyttelse af jorden indebærer indsatser fra det nære lokale miljø via regionale til
nationale niveauer, ligesom der kan være behov for transnationale tiltag.
DL finder at jordbundsforholdene er meget forskellige i Europa, hvilket bl.a. har resulteret i en løs
og upræcis definition af jord, og i manglende fastsættelse af fælles målsætninger, hvilket igen kan
danne grundlag for vidt forskellig fortolkning og implementering af direktivets regler, som kan
være i strid med reglerne om ens behandling i hele EU. Dette kan ifølge DL føre til, at staten kan
blive stillet til ansvar for manglende opfyldelse af direktivet. DL mener endvidere, at der på
nuværende tidspunkt mangler viden om, hvad der er god og dårlig tilstand/udvikling, og finder, at
dette sammen med behovet for mere fuldstændige konsekvensanalyser betyder, at et evt. forslag
tidligst burde stilles om 10-15 år.
DL efterlyser desuden undtagelsesbestemmelser, f.eks. om lavere målsætninger, længere tidsfrister,
uddybning af hvorledes indsatsen skal finansieres og klare retningslinier for anvendelsen af cost-
benefit analyser i forbindelse med den indsatsplanlægning, som direktivforslaget foreskriver.
Jordforurening
Særligt for forslagene, som vedrører jordforurening, ser DI et væsentligt potentiale i en
harmonisering på europæisk plan af risikovurderinger af jordforureninger, og OFR kan specielt
støtte, at der udarbejdes en fælles ramme for risikovurdering af forurenede lokaliteter, og at denne
kan danne baggrund for oprensningsniveauet i såvel offentligt som privat finansierede oprensninger.
Sundhedsstyrelsen lægger vægt på, at eventuelle fremtidige fælles kvalitetskriterier i EU for
forurenede grunde ikke belaster folkesundheden i Danmark.
DI finder forslaget om statusrapport i forbindelse med ejendomshandler, hvor der har været en
potentielt forurenende aktivitet, i strid med nærhedsprincippet, og Freja Ejendomme finder, at der
kan være store forskelle mellem ejendomme, som gør det uhensigtsmæssigt at standardisere
oplysningerne om forureningsforholdene. DI skriver, at der ofte foretages
jordforureningsundersøgelser i forbindelse med ejendomshandler, men at valget af om en sådan
undersøgelse skal foretages, hviler på mange andre kriterier, end om der aktuelt foregår en
potentielt forurenende aktivitet, f.eks. om arealet ligger i bykernen, om der er tilkørt fyldjord og
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0017.png
meget andet, og at beslutningen af om der skal foretages jordforureningsundersøgelser bør
overlades til grundejer og køber i fællesskab.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen anbefaler, at pligten til at fremlægge en statusrapport påhviler
sælgeren og ikke køberen. Dette vil være i overensstemmelse med den gældende danske ordning,
hvorefter den, der formidler ejendomme i salgsopstillingen, som udarbejdes på vegne af sælgeren,
skal give oplysning om en kortlagt jordforurening eller oplysninger om lettere forurenet jord; det vil
sige, om ejendommen er omfattet af den generelle områdeklassificering efter jordforureningsloven,
eller der konkret er konstateret lettere forurening på ejendommen, hvilket er oplyst af kommune
eller ejer.
DL tager endvidere forbehold for forslaget om at ændre miljøansvarsdirektivet, så der henvises til
”jorddirektivet”, idet miljøansvarsdirektivet endnu ikke er implementeret i dansk ret og heller ikke
er det i de fleste andre lande, idet fristen herfor først er 1. maj 2007.
Sagen har været forelagt for miljøspecialudvalget den 21. november 2007.
6. Forhandlingssituationen
Forslaget var på dagsordenen for Rådet (miljø) den 20. februar 2007 med henblik på politisk
drøftelse, og har herefter været drøftet på en lang række møder i Rådets miljøarbejdsgruppe under
tysk og især portugisisk formandskab. Det portugisiske formandskab har på denne baggrund
fremlagt en kompromistekst for hele direktivforslaget.
EU's store medlemslande på nær Polen og Spanien har ytret sig kritisk overfor, at rammedirektivet
udgør en for vidtgående implementering af temastrategien. Herunder har flere lande tilkendegivet,
at man havde foretrukket et overvejende vejledende rammedirektiv med angivelse af mulige
strategier og indsatsområder for medlemslandene frem for en række af de bindende foranstaltninger,
som Kommissionen foreslår. Direktivforslaget er modtaget mere imødekommende af en række Øst-
og Sydeuropæiske medlemslande, dog også her med forbehold for en del af de forpligtelser
forslaget indebærer i relation til eksisterende jordforurening og med vægt på den forebyggende
indsats.
På jordforureningsområdet har Danmark generelt været positiv over for Kommissionens oprindelige
forslag og formandskabets kompromisforslag. Danmark har arbejdet for, at direktivets krav om
kemiske analyser ved kortlægning af forurenede grunde og kravene til indholdet af en statusrapport
ved køb/salg af grunde, hvor der har været potentielt forurenede aktiviteter, gøres mere fleksibelt.
Dette er delvis imødekommet i formandskabets kompromisforslag. Der skal under de kommende
forhandlinger arbejdes videre med fuldt ud at sikre de danske interesser. Ligeledes har det været
vigtigt for Danmark, at kriterierne for risikovurdering af forurenede grunde overlades til
medlemslandene. Derfor har Danmark ikke støttet, at direktivet indeholdt muligheden for at
fastsætte kriterierne ved komitéprocedure. Dette er søgt imødekommet af formandskabet. Det
undersøges i de videre forhandlinger, om de danske interesser er fuldt ud tilgodeset.
Danmark har ligeledes ikke støttet, at det portugisiske formandskab i sit kompromisforslag giver
medlemsstaterne en generel forpligtelse til at identificere alle forurenede grunde, uanset om de er
opført i direktivets bilag II. Danmark har under forhandlingerne foreslået, at bestemmelsen om
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0018.png
identifikation af forurenede grunde og den procedure, de skal identificeres efter, knyttes direkte til
de aktiviteter, der er opført i bilag II.
Danmark er desuden gået imod det portugisiske formandskabets forslag om at udvide kravet om
statusrapport ved salg til også at gælde arealanvendelsesændringer. Kravet om statusrapport ved
køb/salg sikrer, at køber får kendskab til eventuelle forureningsforhold i forbindelse med en handel.
En statusrapport vil i mange situationer ikke give tilstrækkelige informationer til, at myndighederne
kan vurdere, om der vil være sundhedsmæssige problemer ved en arealanvendelsesændring.
På områderne ”erosion, tab af organisk stof, tilsaltning, jordpakning, jordskred og forsuring”, har
Danmark støttet at bestemmelserne blev mere fleksible for medlemslandene.
På Rådsmøde (miljø) den 20. december 2007 blev der ikke opnået politisk enighed.
En stor del af medlemslandene kunne generelt støtte forslaget herunder Danmark, der tilkendegav,
at forslaget respekterede nærhedsprincippet ved at sikre at medlemsstaterne kan tilpasse deres
lovgivning til de udfordringer, de står over for.
Et blokerende mindretal af medlemsstater kunne ikke acceptere kompromisforslaget, som de fandt
ikke i tilstrækkelig grad overlod reguleringen af beskyttelsen af jord til medlemsstaterne.
Formandskabet konstaterede, at det ikke var muligt at tilvejebringe et kvalificeret flertal for
forslaget, og at det derfor ikke kunne vedtages.
7. Regeringens holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen finder, at beskyttelse af jord
primært kan varetages gennem indsatser på nationalt niveau, men at der kan være
grænseoverskridende problemstillinger i relation til jordbeskyttelse, hvor en indsats på
fællesskabsniveau er hensigtsmæssig. Regeringen er enig i, at såvel konkurrencemæssige hensyn
som hensynet til sundhed og miljøbeskyttelse taler for en EU-regulering af beskyttelsen af jord ved
at opstille fælles rammer for identifikation og forebyggelse af truslerne mod jordlaget og dets
betydning for dyrkning og bevarelse af naturværdier.
For så vidt angår jordforurening, er arbejdet med at identificere de forurenede grunde og etablere
oprydningsprogrammer etableret i flere EU-lande. Det vil være hensigtsmæssigt både af
miljømæssige og konkurrencemæssige årsager, at der etableres lignende systemer i alle
medlemslande. Dette vil direktivforslaget kunne skabe grundlag for.
Erosion, tab af organisk stof, tilsaltning, jordpakning og jordskred giver problemer i særligt Øst- og
Sydeuropa. Erosion, tab af organisk stof, tilsaltning, jordpakning og jordskred har ikke noget
dramatisk omfang i Danmark. Regeringen finder, at der med direktivets forslag om udpegning af
risikoområder efter behov og eventuel etablering af programmer til at imødegå truslerne vil kunne
skabes opmærksomhed om problemerne, så de kan forebygges eller imødegås. Dette vil formentlig i
særlig grad gælde i Øst- og Sydeuropa, men også i lande, hvor problemerne har et mindre omfang,
herunder eventuelt i Danmark.
Danmark støtter Kommissionens oprindelige forslag om at etablere en offentligt tilgængelig liste
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
over forurenede grunde (liste 2). Danmark støtter ikke formandskabets kompromisforslag om at
kravet om identifikation af forurenede grunde bør være en generel forpligtelse til at identificere
forurenede grunde. Kravet bør knyttes til listen over potentielt forurenende aktiviteter i bilag II, som
i Kommissionens oprindelige direktivforslag. Den metodik, Kommissionen foreslår
medlemsstaterne skal følge, for at finde frem til, om en ejendom skal på listen over forurenede
grunde, er imidlertid ikke hensigtsmæssig, idet der ifølge forslaget skal foretages kemiske analyser
af alle potentielt forurenede grunde (liste 1). Regeringen finder heroverfor at kravet om kemiske
analyser kun bør gøres gældende på grunde, hvor en eventuel forurening vurderes at kunne
forårsage et miljø- eller sundhedsmæssigt problem. I Danmark foretager det offentlige således som
udgangspunkt kun kemiske analyser på de forurenede grunde, der ligger inden for
jordforureningslovens indsatsområder, dvs. på grunde med boliger, børneinstitutioner og offentlige
legepladser samt hvor forureningen kan true grundvandet.
Det er således Regeringens opfattelse, at direktivforslagets krav om gennemførelse af kemiske
analyser bør gøres mere fleksibelt, så medlemsstaterne selv kan fastsætte behovet for at gennemføre
kemiske analyser af potentielt forurenede grunde.
Regeringen støtter endvidere, at den viden om jordforureningers risiko i forhold til
overfladevandsrecipienter, der samles op som konsekvens af vandrammedirektivet, inkluderes i den
kortlægning af forurenede grunde, der følger af direktivforslaget.
Regeringen kan støtte, at der fastsættes tidsgrænser for gennemførelsen af kortlægningen, som
betyder en trinvis kortlægning, der skal være afsluttet senest 25 år efter direktivets implementering.
Med det nuværende system med årlige bevillinger på 320 mio. kr. til det offentliges
jordforureningsindsats vurderes det, at Danmark ikke vil have problemer med at opfylde de
foreslåede tidsfrister.
Med hensyn til forslaget om udarbejdelse af en statusrapport ved salg af potentielt forurenede
grunde er regeringen principielt tilhænger af, at der i forbindelse med salg skal være klarhed over
forureningsforholdene på en ejendom. Forslaget om statusrapport vil kunne bidrage til større viden
om forureningsforhold i forbindelse med salg. Der udarbejdes allerede i dag i mange tilfælde
forureningsundersøgelser i forbindelse med køb og salg, særligt af erhvervsejendomme.
Regeringen finder, at der ligeledes i forbindelse med status rapporten kun bør stilles krav om
kemiske analyser, der hvor medlemsstaten vurderer at en eventuel forurening vil kunne forårsage et
miljø- eller sundhedsmæssigt problem. Det er således Regeringens holdning, at direktivforslagets
krav om udarbejdelse af statusrapport ved salg af potentielt forurenede grunde bør gøres mere
fleksibelt, så medlemsstaterne selv kan fastsætte vilkår for, hvornår rapporten skal udarbejdes og
krav til rapportens omfang.
Med hensyn til oprydningen af de forurenede grunde støtter Danmark, at det efter direktivet er
medlemsstaterne selv, der fastsætter kriterierne for risikovurderingen og dermed afgør, om en grund
skal opføres på listen over forurenede grunde og ryddes op. Danmark støtter endvidere, at det
overlades til medlemsstaterne selv at beslutte karakteren af oprydningen og det oprydningsomfang,
der skønnes tilstrækkeligt, for at grunden ikke længere udgør en betydelig risiko for menneskers
sundhed eller miljøet.
Regeringen støtter derfor ikke forslaget om at åbne mulighed for ved komitéprocedure at vedtage
fælles EU-kriterier for risikovurderingsmetoder af jordforurening. En sådan kriteriefastlæggelse vil
have konsekvenser for risikovurderingen og dermed for det beskyttelsesniveau, der accepteres inden
for jordforureningsområdet, hvorfor den i givet fald bør finde sted i politisk åbenhed sammen med
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595927_0020.png
Europa Parlamentet i fælles beslutningsprocedure.
Endelig støtter Regeringen den foreslåede ændring af miljøansvarsdirektivet, idet det er en logisk
konsekvens af forslagets krav om en national oprydningsstrategi, at denne strategi også skal omfatte
de miljøskader i form af jordforurening, som er omfattet af miljøansvarsdirektivet, men hvor
forureneren ikke kan formås til at betale for oprydningen.
Regeringen er imod formandskabets forslag om at udvide kravet om statusrapport til at gælde også
ved arealanvendelse, da en statusrapport i mange situationer ikke vil give tilstrækkelige
informationer til, at myndighederne kan vurdere, om der vil være sundhedsmæssige problemer ved
en ændret arealanvendelse. I Danmark forebygges potentielle sundhedsmæssige problemer ved
arealanvendelsesændringer på kortlagte grunde, idet kommunerne skal give tilladelse før ændringer
til følsom arealanvendelse, og i denne forbindelse kan der stilles krav om undersøgelse og
oprydning.
Danmark kan støtte formandskabets forslag om at medtage forsuring i direktivforslaget.
Danmark kan støtte formandskabets forslag om at gøre bestemmelser om udpegning af og
programmer for prioritetsområder mere fleksible, således at de enkelte medlemslande bedst muligt
kan tilpasse indsatsen til de nationale behov.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Et grundnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 22. december 2006.
Sagen har været forelagt Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 8. februar 2007 og
Europaudvalg den 9. februar 2007 i forbindelse med forberedelse af Rådsmøde (miljø) den 20.
februar.
Ligeledes har sagen været forelagt Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 12. december
2007 og Folketingets Europaudvalg den 14. december 2007 med henblik på forhandlingsoplæg
forud for Rådsmøde (miljø) den 20. december 2007.
20