Europaudvalget 2008-09
2898 - miljø Bilag 6
Offentligt
596201_0001.png
SAMLENOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
CC.:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Udenrigsministeriet
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om handel med sælprodukter.
KOM(2008) 469 endelig.
J.nr.:
400.M.26.
Dato:
26. september 2008
1. Resumé.
EU-Kommissionen har fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning, der
forbyder omsætning i samt import til, transit gennem og eksport fra EU af sælprodukter.
Forslaget er Kommissionens svar på Parlamentets resolution fra september 2006 om at indføre
sådanne foranstaltninger. Forslaget er baseret på traktatens artikel 95 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning (indre marked bestemmelse) og artikel 133 om bestemmelser
vedr. den fælles handelspolitik.
Formålet med den foreslåede forordning er at sikre, at sælprodukter, der er tilvejebragt på en
måde, der tilfører dyret unødvendig smerte og lidelse, udelukkes fra det europæiske marked.
Regeringen er sig de særlige danske hensyn i forhold til Rigsfællesskabet bevidst. Sælfangst er en
legitim aktivitet, som i Grønland udføres på et bæredygtigt grundlag. Regeringen hæfter sig ved,
at forslaget indeholder undtagelser fra forbuddet, såfremt sælen er dræbt på en human måde,
eller stammer fra jagt drevet på inuitvilkår. Da Grønlands sælfangst vurderes at kunne falde ind
under undtagelsen om jagt drevet på inuitvilkår, vil der umiddelbart stadig være mulighed for
handel med sælprodukter til EU. I henhold til forordningsforslaget kræver denne handel, at
produktet er certificeret eller mærket i henhold til de nye krav.
Rækkevidden af forslagets samfundsøkonomiske, statsfinansielle og administrative
konsekvenser vil skulle undersøges nærmere sideløbende med, at forslaget forhandles. Det
vurderes ikke, at miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, da
forordningsforslaget ikke vil indvirke på reglerne for beskyttelsen af sælbestanden i de
europæiske farvande.
2. Baggrund
Forslaget blev vedtaget af Kommissionen d. 23. juli 2008. Det blev fremsendt til Rådet i dansk
version d. 3. september 2008. Forslaget er Kommissionens svar på Parlamentets resolution fra
september 2006 om at indføre importforbud for sælprodukter dog med den undtagelse, at
sådanne foranstaltninger ikke må få negativ indflydelse på Inuitsamfunds traditionelle jagtvilkår.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er 30 sælarter, og de forekommer normalt langs kysterne i klodens polar- og
subpolarområder, men kan også findes i andre klimazoner. Heraf er omkring 15 arter med en
skønnet bestand på 15-16 millioner dyr genstand for jagt. Der drives sæljagt året rundt, men
jagtsæsonen varierer fra region til region og fra art til art. Canada, Grønland og Namibia tegner
sig for ca. 60 % af de 900.000 sæler, der nedlægges om året. Andre lande, hvor der drives
sæljagt, omfatter Island, Norge, Rusland og USA, og i EU forekommer sæljagt i Sverige,
Finland og UK.
Sæler jages hovedsageligt på grund af deres skind, fedt og kød. De metoder, der anvendes til at
aflive sæler, og metodernes effektivitet varierer. Der kan være tale om skydning og brug af net
(som i Grønland), eller brug af køller, de såkaldte hakapiks (som i Canada).
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er baseret på traktatens artikel 95 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning
(indre marked bestemmelse) og artikel 133 om bestemmelser vedr. den fælles handelspolitik.
Således har forslaget et dobbelt sigte, idet det både har til formål at harmonisere EU-
lovgivningen og forbyde handel til som indenfor Fællesskabet af sælprodukter.
Vedr. artikel 95: To medlemslande, Nederlandene og Belgien, har allerede vedtaget national
lovgivning, der forbyder handel med sælprodukter. I begrundelserne til forordningsforslaget
anfører Kommissionen, at der som konsekvens heraf har udviklet sig et fragmenteret indre
marked, og der henvises til, at det i sådanne tilfælde kan retfærdiggøres, at der indføres fælles
lovgivning for at modvirke en sådan fragmentering. Såfremt Kommissionens forslag vedtages,
vil de fælles regler skulle erstatte nationale regler.
Vedr. artikel 133: I kraft af at forordningsforslaget drejer sig om restriktioner af handelen, dvs.
import og eksport af sælprodukter, baserer forordningsforslaget sig også på den fælles
handelspolitik.
Kommissionen begrunder grundlæggende sit initiativ med beskyttelse af dyrevelfærden og
henviser til sin meddelelse af 23. januar 2006 om en EF-handlingsplan for dyrebeskyttelse og
dyrevelfærd 2006 - 2010. Handlingsplanen er udformet i overensstemmelse med principperne i
protokollen om dyrebeskyttelse og dyrevelfærd, som ved Amsterdam-traktaten blev knyttet til
EF-traktaten som bilag. Handlingsplanen skal sikre en mere konsekvent og koordineret indsats
til beskyttelse af dyr og dyrs velfærd på tværs af Kommissionens politikområder, idet der også
skal tages hensyn til aspekter såsom de socioøkonomiske virkninger af nye foranstaltninger.
Forordningsforslaget tager endvidere udgangspunkt i en risikoanalyse af 6. december 2007 vedr.
sæljagt og dyrevelfærd i den forbindelse (Animal Welfare Aspects of the Killing and Skinning of
Seals – Scientific Opinion of the Panel on Animal Health and Welfare), som Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet har udarbejdet. Undersøgelsen baserer sig på indsamlede data
vedr. sælfangst og udsagn fra eksperter. Konklusionen af denne undersøgelse er, at sæler kan og
normalt aflives hurtigt og effektivt på måder, som ikke giver anledning til unødvendig smerte,
men at det også er blevet dokumenteret, at effektiv aflivning ikke altid finder sted i praksis.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig baserer Kommissionen sit forslag til forordning på en konsekvensanalyse af 6. april
2008 (Assessment of the Potential Impact of a ban of Products Derived from Seal Species).
Analysen konkluderer, at forbuddet generelt vil have en ubetydelig økonomisk indvirkning på
medlemslandene, dog med undtagelse af Danmark og Italien, som importerer skind til
forarbejdning eller videresalg, hvorfor det vurderes, at den økonomiske påvirkning vil blive
noget større. Den væsentligste socioøkonomiske påvirkning vurderes at finde sted i lande med
inuitbefolkninger.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at man finder, at nærhedsprincippet er overholdt. Kommissionen
begrunder dette med, at forordningsforslaget i henhold til artikel 95 vil harmonisere de
forskelligartede bestemmelser, der pt. findes blandt medlemslandene og således eliminere et
fragmenteret indre marked. Ligeledes vil denne harmonisering betyde, at såvel undtagelser fra
forbuddet som indførelse af en certificerings- og mærkningsordning vil blive gennemført
centralt og administreret ens.
Regeringen har ikke indvendinger mod Kommissionens betragtninger om nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Formålet med den foreslåede forordning er at sikre, at sælprodukter, der er tilvejebragt på en
måde, der tilfører dyret unødvendig smerte og lidelse, udelukkes fra det europæiske marked.
Kommissionen fremhæver, at undersøgelser peger på, at sæler er dyr, som kan opleve smerte.
Kommissionen oplyser, at den i sit forslag reagerer på de betænkeligheder, som EU-
Parlamentet og borgere i EU har givet udtryk for, såfremt sæler aflives og flås på inhuman vis.
Omsætning i samt import til, transit gennem og eksport fra EU af sælprodukter forbydes, med
mindre det fra ansøgers side kan dokumenteres, at sælen er dræbt på en human måde eller, at
sælen stammer fra jagt drevet på inuitvilkår. Den såkaldte inuitundtagelse, artikel 3, er
formuleret på en sådan måde, at Grønland, såfremt der gennemføres de nødvendige
certificeretings- og mærkningsordninger, må formodes at kunne fortsætte sin eksport til EU
under denne klausul: ” Stk. 1 [dvs. forbuddet] finder ikke anvendelse på sælprodukter, der er
fremstillet på grundlag af jagter, som inuitsamfundene driver i overensstemmelse med deres
mangeårige tradition, og som bidrager til at opretholde deres livsform”.
Der kan endvidere opnås en undtagelse fra importforbuddet, såfremt det kan dokumenteres, at
sælen er dræbt på en human måde. En række kriterier i forordningsforslagets bilag II
specificerer, hvad der samlet set kræves og forstås herved. Bl.a. peges på, at jagtforholdene skal
være reguleret, at jægerne skal gennemgå uddannelse, at uafhængig overvågning af jagten skal
indføres, og at der skal rapporteres om, hvor og hvordan sælen er dræbt og med hvilken
ammunition.
Såfremt sælprodukter søges eksporteret til EU, skal de således opfylde enten inuitbestemmelsen
eller bestemmelsen om human jagt. Dernæst skal produkterne følges af et certifikat, der
godtgør, at produkterne falder ind under undtagelsesbestemmelserne. Såfremt en certificering
af produkterne ikke skønnes at være tilstrækkelig, vil produkterne også skulle mærkes. I
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
henhold til artikel 6 er det Kommissionen, der vil specificere, hvilke informationer,
certifikaterne og mærkerne skal indeholde, ligesom det er Kommissionen, der vil kontrollere,
om kravene er opfyldt og overholdt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Afventer.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Hvis forslaget vedtages vil forordningen være umiddelbart gældende i Danmark. Der vil dog i
dansk ret skulle fastsættes en bestemmelse om straf for overtrædelser af forordningen.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Rækkevidden af forslagets samfundsøkonomiske, statsfinansielle og administrative
konsekvenser vil skulle undersøges nærmere sideløbende med, at forslaget forhandles. Det
vurderes ikke, at miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, da
forordningsforslaget ikke vil indvirke på reglerne for beskyttelsen af sælbestanden i de
europæiske farvande.
9. Høring
Kommissionens forslag er med frist d. 30. september 2008 sendt i høring ved følgende
interessenter:
Brancheforeningen for Sæbe, Parfume og Kemisktekniske Artikler, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Dansk Transport og Logistik, Dansk
Vand- og Spildevandsforening, Dansk Erhverv, Det Økologiske Råd, Dyrenes Beskyttelse,
Forbrugerrådet, Greenpeace, Kopenhagen Fur, Nephentes, Nordisk Jægersamvirke,
Sportsfiskerforbundet, og WWF Verdensnaturfonden.
Herudover er Kommissionens forslag sendt til de grønlandske hjemmestyremyndigheder med
opfordring til at sende det i høring hos relevante parter.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er sig de særlige danske hensyn i forhold til Rigsfællesskabet bevidst. Sælfangst er en
legitim aktivitet, som i Grønland udføres på et bæredygtigt grundlag. Regeringen hæfter sig ved,
at forslaget indeholder undtagelser fra forbuddet, såfremt sælen er dræbt på en human måde,
eller stammer fra jagt drevet på inuitvilkår. Da Grønlands sælfangst vurderes at kunne falde ind
under undtagelsen om jagt drevet på inuitvilkår, vil der umiddelbart stadig være mulighed for
handel med sælprodukter til EU. I henhold til forordningsforslaget kræver denne handel, at
produktet er certificeret eller mærket i henhold til de nye krav.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen er samtidig klar over, at opmærksomhed omkring sagen kan risikere at føre til, at
markedet for sælprodukter forsvinder eller reduceres voldsomt til skade for fangererhvervet i
Grønland. Dette skete under og efter drøftelserne om babysælsdirektivet i 1980’erne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger endnu ikke offentlige kendte holdninger fra andre lande til Kommissionens
forslag. Efter de første behandlinger i Rådsarbejdsgruppen synes der at tegne sig nogen enighed
om sigtet og metoden i forslaget, men samtidig er der divergerende opfattelser af omfanget af
undtagelser og af, hvordan forordningen effektivt kan implementeres.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er den 25. september 2008 oversendt nærheds- og grundnotat om sagen til Folketingets
Europaudvalg samt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg til orientering.
Udenrigsministeriet
5