Europaudvalget 2008-09
2894 - økofin
Offentligt
1453686_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
13784/08 (Presse 279)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2894. samling i Rådet
Økonomi og finans
Luxembourg, den 7. oktober 2008
Formand
Christine LAGARDE
Frankrigs økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8239 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13784/08 (Presse 279)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0002.png
7.X.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en samordnet tilgang som svar på finanskrisen.
Med henblik på
Det Europæiske Råds
drøftelser den 15.-16. oktober 2008 vedtog Rådet
konklusioner om de
øjeblikkelige svar på den finansielle uro.
Konklusionerne vedrører navnlig
støtten til systemiske finansielle institutioner
og fastlæggelsen
af
fælles principper for indsatsen.
Det drejer sige om følgende fælles principper: støtten skal i princippet være midlertidig,
medlemsstaterne skal være opmærksomme på skatteydernes interesser, de eksisterende aktionærer
bør bære de forventede følger af denne indgriben, regeringen bør kunne få gennemført en ændring i
ledelsen, ledelsen bør ikke kunne bibeholde urimelige fordele, regeringen kan bl.a. gribe ind med
hensyn til vederlag, konkurrenternes legitime interesser skal beskyttes, navnlig gennem reglerne om
statsstøtte, og negative afsmittende virkninger bør undgås.
Rådet opfordrede Kommissionen til omgående at ændre visse
regnskabsregler,
som gælder for
bankerne. Medlemsstaterne nåede til enighed om at
hæve garantien for indskud til mindst
50 000 EUR,
idet nogle medlemsstater allerede har en højere grænse. Endelig noterede Rådet sig, at
de nuværende regler (statsstøtte eller stabilitets- og vækstpagt) er tilstrækkeligt fleksible til at tage
hensyn til de exceptionelle omstændigheder, der gør sig gældende i Europa.
Med henblik på Det Europæiske Råd vedtog Rådet også tre rækker konklusioner om den
økonomiske afmatning, finansiel stabilitet
og
finansielt tilsyn
samt om
cheflønninger.
Formandskabet forelagde Rådet en rapport, som det havde udarbejdet sammen med Kommissionen,
om svaret på de store udsving i oliepriserne. Dette dokument forelægges også Det Europæiske Råd.
Rådet godkendte endvidere foranstaltninger til bekæmpelse af
momssvig,
som har til formål at lette
udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaternes skattemyndigheder om operatører, der
mistænkes for svig. Det drejer sig om Eurofiscprojektet.
13784/08 (Presse 279)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0003.png
7.X.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I OKTOBER ..................................... 6
Øjeblikkelige svar på den finansielle uro -
Rådets konklusioner
...................................................... 6
Økonomisk afmatning, cheflønninger -
Rådets konklusioner
........................................................... 9
Situationen på finansmarkederne og finansielt tilsyn -
Rådets konklusioner...................................
14
Det store udsving i olie- og råvarerpriserne ................................................................................... 17
FORSIKRINGSSELSKABERS SOLVENS - "SOLVENS II"....................................................... 19
MOMS.......................................................................................................................................... 20
Bekæmpelse af momssvig - Eurofisc -
Rådets konklusioner
.......................................................... 20
Nedsatte momssatser..................................................................................................................... 22
EVENTUELT ............................................................................................................................... 23
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................. 23
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMI OG FI A S
Beskyttelse af afviklingssystemer og aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse.....................................................24
EKSTER E FORBI DELSER
EU/Jordan - Euro-Middelhavs-aftale - Told......................................................................................................24
DET EUROPÆISKE ØKO OMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
1
Det Blandede EØS-Udvalg - Finansielle bestemmelser.....................................................................................25
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13784/08 (Presse 279)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0004.png
7.X.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Tyskland:
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Normunds POPENS
Litauen:
Valentinas MILTIENIS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sports-
minister
Finansminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister, vicepremierminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
13784/08 (Presse 279)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0005.png
7.X.2008
Rumænien:
Eugen TEODOROVICI
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Statssekretær for statsfinanserne og eksterne offentlige
finanser
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Charlie McCREEVY
László KÓVACS
Neelie KROES
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Christian KASTROP
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
13784/08 (Presse 279)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0006.png
7.X.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I OKTOBER
Rådet forberedte drøftelserne på Det Europæiske Råds møde den 15.-16. oktober 2008 for så vidt
angår den økonomiske situation og situationen på finansmarkederne samt finanstilsyn.
Det vedtog bl.a. konklusioner om de øjeblikkelige svar på den finansielle uro.
Det tog afsæt i drøftelserne på et uformelt møde mellem ministrene og centralbankdirektørerne den
12.-13. september i Nice samt andre drøftelser, der er blevet ført efter Det Europæiske Råds møde i
juni 2008.
Rådet udtalte sig endvidere om cheflønninger og om de ti første år med EU's Økonomiske og
Monetære Union ("ØMU@10"). Formandskabet forelagde i samarbejde med Kommissionen og i
overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i juni 2008 en rapport om svaret på
de store udsving i råvarepriserne, især for så vidt angår olie.
Øjeblikkelige svar på den finansielle uro -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"På baggrund af den nuværende uro i finanssektoren og stats- og regeringschefernes erklæring af
6. oktober er vi enige om, at genskabelse af tillid og en velfungerende finanssektor har højeste
prioritet.
Vi er blevet enige om at støtte systemiske finansielle institutioner. Vi giver alle tilsagn om at træffe
de nødvendige foranstaltninger til at fremme et sundt og stabilt banksystem og beskytte de enkelte
spareres indskud. EU's myndigheder og medlemsstaterne vil fortsat holde daglig kontakt med
hinanden via EFC for at udveksle oplysninger og sikre et samlet og koordineret svar på den
nuværende situation og fortsat arbejde på grundlag af vores fælles principper forud for Det
Europæiske Råd.
Vi hilser de tiltag velkommen, som ECB og de nationale centralbanker har taget, siden uroen
begyndte. Det finansielle systems likviditet skal sikres af alle myndigheder for at bevare tilliden og
stabiliteten.
13784/08 (Presse 279)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2008
Vi gentager vores opfordring til de finansielle institutioner i Europa om at sikre fuld
gennemsigtighed, og vi vil nøje overvåge de fremskridt, der gøres i den forbindelse.
Vi er enige om at koordinere vores tiltag tæt med hinanden og tage hensyn til de
grænseoverskridende virkninger, som nationale beslutninger kan have. Vi er enige om, at offentlig
indgriben skal besluttes på nationalt plan inden for en koordineret ramme.
For at beskytte indskydernes interesser og systemets stabilitet fremhæver vi det hensigtsmæssige i
en strategi, der bl.a. omfatter rekapitalisering af sårbare systemisk relevante finansielle institutioner.
Vi er i den forbindelse parat til at handle i overensstemmelse hermed.
Vi er enige om, at der skal gælde fælles EU-principper for vores indsats:
-
-
-
-
-
indgrebene bør være rettidige, og støtten bør i princippet være midlertidig
vi vil være opmærksomme på skatteydernes interesser
de eksisterende aktionærer bør bære de forventede følger af denne indgriben
regeringen bør kunne få gennemført en ændring i ledelsen
ledelsen bør ikke kunne bibeholde urimelige fordele - regeringerne kan bl.a. have beføjelse
til at gribe ind i aflønningen
konkurrenternes legitime interesser skal beskyttes, navnlig gennem reglerne om statsstøtte
negative afsmittende virkninger bør undgås.
-
-
Vi vil sikre et hurtigt samarbejde inden for EU med henvisning til aftalememorandummet, navnlig
for så vidt angår grænseoverskridende finansielle institutioner.
13784/08 (Presse 279)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2008
Vi understreger nødvendigheden af at undgå forskelsbehandling mellem amerikanske og
europæiske banker på grund af forskellige regnskabsregler. Vi noterer os fleksibiliteten i
anvendelsen af løbende værdiansættelse under IFRS som skitseret i de seneste retningslinjer fra
IASB. Økofin-Rådet anbefaler på det kraftigste, at tilsyns- og revisionsmyndighederne i EU
anvender disse nye retningslinjer omgående. Vi mener også, at spørgsmålet om omklassificering af
aktiver skal løses hurtigt. Med henblik herpå opfordrer vi indtrængende IASB og FASB til at
samarbejde om dette spørgsmål og hilser velkommen, at Kommissionen er rede til at fremlægge
passende foranstaltninger snarest muligt. Vi forventer, at dette spørgsmål vil blive løst inden
månedens udgang, med det mål, at gennemførelsen skal finde sted i tredje kvartal i
overensstemmelse med de relevante procedurer.
Vi ser med tilfredshed på Kommissionens fortsatte tilsagn om at handle hurtigt og udvise
fleksibilitet i forbindelse med beslutninger om statsstøtte inden for rammerne af det indre marked
og ordningen for statsstøtte. Rådet hilser velkommen, at Kommissionen har givet tilsagn om inden
længe at udstede retningslinjer for den brede ramme, der skal gøre det muligt hurtigt at vurdere, om
rekapitaliserings- og garantiordningerne samt de tilfælde, hvor sådanne ordninger er anvendt, er
forenelige med statsstøtteordningen.
Anvendelsen af stabilitets- og vækstpakken bør også afspejle de nuværende exceptionelle
omstændigheder i overensstemmelse med bestemmelserne i pakken.
Flere medlemsstater har for nylig forhøjet den dækning, som de nationale indskudsgarantiordninger
giver. Vi blev enige om, at alle medlemsstater, foreløbig for en periode på et år, skulle stille
indskudsgaranti til enkeltpersoner for et beløb på mindst 50 000 EUR, idet mange medlemsstater
dog besluttede at forhøje deres minimum til 100 000 EUR. Vi hilser velkommen, at Kommissionen
har til hensigt som hastesag at forelægge et passende forslag til fremme af konvergensen mellem
indskudsgarantiordningerne.
Den kortsigtede strategi er fuldt i overensstemmelse med den ramme, som Økofin-Rådet har fastlagt
siden oktober 2007, og som sigter mod at fremme gennemsigtighed og ansvar i finanssektoren i
samråd med vores partnere, især Forummet for Finansiel Stabilitet."
13784/08 (Presse 279)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0009.png
7.X.2008
Økonomisk afmatning, cheflønninger -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner, der vil danne udgangspunkt for en debat i Det Europæiske
Råd om en koordineret indsats fra EU's side som svar på den økonomiske afmatning:
"I de seneste kvartaler er EU's økonomi blevet ramt af flere store chok, herunder turbulens på de
finansielle markeder og stigning i råvarepriserne, der indebærer en overførsel af velstand til
producentlandene, selv om der dog er sket forbedringer på denne front i de seneste uger.
Den økonomiske afmatning i EU i andet kvartal af 2008 har været mere brat end forventet for nogle
måneder siden. Samtidig har inflationen som følge af stigningen i energi- og fødevarepriserne været
usædvanlig høj.
Selv om de europæiske økonomier takket være de reformer, der er gennemført i de senere år, er
bedre rustet til at modstå denne afmatning end tidligere, er udsigterne til vækst i den nærmeste
fremtid fortsat relativt svage, hvorimod det nylige fald i olie- og fødevarepriserne, der i vid
udstrækning har bidraget til at forstærke inflationen og den økonomiske afmatning, skulle bidrage
til at lette inflationspresset i de kommende måneder.
Medlemsstaterne står i høj grad over for fælles chok. Den økonomiske situation kræver en
koordineret reaktion på EU-plan, der bygger på en fælles forståelse af de eksisterende problemer,
hvor der er en række fælles træk, men også nationale særtræk, idet der bør tages hensyn til, at der er
en del variation i udgangssituationerne og i den måde, chokkene forplanter sig på i
medlemsstaternes økonomier.
En strategi for EU-medlemsstaterne kunne bygge på følgende elementer:
a)
På det makroøkonomiske og strukturelle plan bør det sikres, at der er fastlagt nationale
politikker, der kan støtte vækst på en bæredygtig måde
Det er nødvendigt, at de europæiske makroøkonomiske politikker på en passende og
sammenhængende måde imødegår de chok, der kommer fra den globale økonomi. Disse chok
rammer i vidt omfang alle medlemsstaterne, selv om den præcise effekt på økonomierne kan variere
fra den ene økonomi til den anden alt efter påvirkningen fra det finansielle chok og udviklingen på
boligmarkedet og fra den ene gruppe til den anden, da der ofte er truffet foranstaltninger for at støtte
de svageste.
13784/08 (Presse 279)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2008
I den nuværende situation er det uhyre vigtigt at udforme politikker, der kan hjælpe til at dæmpe
inflationen og dermed beskytte folks købekraft, fremme bæredygtig vækst og bidrage til at gen-
skabe et gunstigt pengepolitisk klima.
Rådet er fast besluttet på at gennemføre politikker i overensstemmelse med dette mål:
-
strukturreformer bør videreføres aktivt, da de kan styrke den økonomiske modstandskraft og
tilpasningsevne og gennem øget vækstpotentiale skabe mulighed for, at økonomien høster den
fulde gevinst af det kommende opsving, og samtidig hjælpe til at absorbere chokkene på kort
sigt ved hjælp af øget fleksibilitet. Især bør reformer som øget konkurrence på produkt- og
tjenestemarkederne, navnlig i detailleddet, kunne bidrage til at begrænse inflationspresset og
dermed støtte købekraften. Bedre fleksibilitet og mobilitet på arbejdsmarkedet kan ligeledes
bidrage til en hurtigere tilpasning af økonomien. Medlemsstaterne bør fremlægge ambitiøse
nationale reformprogrammer her i efteråret og beslutsomt gennemføre dem
lønningerne bør understøtte beskæftigelsen og konkurrenceevnen. Ministrene vil her i
efteråret fortsætte dialogen med arbejdsmarkedets parter
-
-
der er behov for finanspolitisk forsigtighed for at støtte tilliden, navnlig i betragtning af
befolkningens aldring, og sikre et godt mix mellem finans- og pengepolitik. Den reformerede
stabilitets- og vækstpagt fra 2005 udgør en passende ramme og bør anvendes fuldt ud. Den
indeholder fleksibilitet, således at finanspolitikken kan få sin normale stabiliserende funktion.
Især kan relativt store europæiske automatiske stabilisatorer være med til at agere stødpude
for afmatningen, samtidig med at underskudstærsklen på 3% af BNP overholdes. I lande, hvor
afmatningen er mere alvorlig, og der er manøvrerum, kan der træffes midlertidige og
målrettede foranstaltninger, navnlig over for dem, der er hårdest ramt af den nuværende
økonomiske situation. De vil også skulle tage hensyn til de særlige udfordringer i det
pågældende land, bl.a. behovet for at genvinde konkurrenceevnen.
13784/08 (Presse 279)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0011.png
7.X.2008
Generelt er Rådet enigt om, at Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU) har bidraget til makro-
økonomisk stabilitet, og at den nu mere end nogensinde viser sig at være et vigtigt aktiv. Europa er
ikke isoleret fra udviklingen i den globale økonomi, men takket være reformprocessen er det bedre
rustet til at klare de nuværende chok end tidligere. Ikke desto mindre er der inden for den
nuværende ramme potentiale til at opnå yderligere udbytte af ØMU'en og forbedre EU-
medlemsstaternes resultater.
-
For at sikre en forsigtig finanspolitisk linje i hele kredsløbet peger nylige erfaringer på, at der
er behov for en indsats med henblik på bedre at kunne tage hensyn til de virkninger, som de
økonomiske cyklusser og de dertil knyttede cyklusser i værdipapirkurserne har på
skatteindtægterne.
-
Koordineringen bør også udvides til at omfatte makroøkonomiske udviklinger, der ligger ud
over finanspolitikken. På baggrund af de nylige erfaringer, der viser vigtigheden af at undgå
at opbygge ubalancer, er Rådet navnlig enigt om, at konkurrenceevneudviklingen bør over-
våges bedre, især inden for euroområdet og for lande, der deltager i ERM II.
Endelig er strukturelle reformer et centralt punkt for alle medlemsstater. De anbefalinger, der
fremsættes i den henseende, bør prioriteres, således at den økonomiske situation fuldt ud tages
i betragtning. Da strukturelle reformer betyder merværdi for euroområdet som helhed, er
ministrene fra medlemsstaterne i euroområdet også enige om at lægge særlig vægt på
anbefalinger for euroområdet.
-
b)
Tilliden på de finansielle markeder bør genoprettes, og man bør undgå overdrevne
kreditstramninger over for SMV'erne i EU
Den finansielle turbulens er en central komponent i den nuværende globale økonomiske afmatning.
Den vigtigste reaktion på kort sigt består fortsat i at genoprette tilliden til det finansielle system
gennem fuld gennemførelse af økofin-køreplanen. I den forbindelse bestræber de finansielle
institutioner sig konstant på at forbedre offentliggørelsen af oplysninger om, hvor udsatte de er for
risici; men disse bestræbelser mangler fortsat at blive omhyggeligt vurderet af
banktilsynsmyndighederne inden for CEBS. Inden årets udgang venter vi endvidere forslag til
revision af tilsynsrammerne for securitisation i henhold til direktivet om kapitalkrav, hvilket vil
bidrage til at genoprette tilliden til denne aktivitet.
Med hensyn til værdiansættelse ventes der snarest at foreligge reviderede standarder fra
International Accounting Standards Board; i modsat fald vil vedvarende bekymring for den
regnskabsmæssige behandling af værdier fortsætte med at nedbryde investortilliden.
13784/08 (Presse 279)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0012.png
7.X.2008
I den nuværende makroøkonomiske situation og i den nuværende situation på det finansielle
marked er det også vigtigt at holde øje med og afbøde potentielle procykliske effekter. I
spørgsmålet om forsigtighedstilsyn udgør Basel II fortsat en relevant ramme for bedre risikostyring.
Ved gennemførelsen af den nye ramme vil banktilsynsmyndighederne overvåge den nye
forordnings potentielle procykliske effekter og vurdere, om der er behov for afhjælpende
foranstaltninger.
For at forbedre adgangen til og mulighederne for finansiering vil EIB-Gruppen endvidere vedtage
en række reformer for at styrke sine finansielle produkter rettet mod SMV'er og tilbyde en betydelig
udvikling af sine globallån til sine bankpartnere, såvel kvantitativt som kvalitativt, idet den sikrer, at
fordelene når frem til SMV'erne og dermed også yder et bidrag til "Small Business Act"-initiativet.
EIB påtænker at hæve sit niveau for udlån til SMV'er til op til 15 mia. EUR (+50%) i 2008/2009
med en ny produktgruppe, der muliggør risikodeling med banker.
Rådet anmoder den arbejdsgruppe, som Den Europæiske Investeringsbank og Kommissionen har
nedsat i samråd med europæiske institutionelle investorer, om at aflægge rapport til Økofinrådets
samling i december om yderligere koordinerede tiltag med særligt fokus på energiprogrammer og
-infrastrukturer.
c)
På den eksterne front bør der bidrages til et mere gunstigt klima
For store udsving på valutakursmarkederne er ikke ønskelige for den økonomiske vækst. Den
seneste opskrivning af den amerikanske dollar over for euroen og andre europæiske valutaer hilses
velkommen.
I visse nye vækstøkonomier med store og stigende betalingsbalanceoverskud er det af afgørende
betydning, at valutakursen bevæger sig for at muliggøre de nødvendige tilpasninger. Denne
udvikling skal ses i en multilateral kontekst. EU vil fortsat følge udviklingen nøje, bl.a. via den
konsultation med Kina, som euroområdets myndigheder har planlagt.
EU bør i sin reaktion på den nuværende globale krise i den finansielle sektor fortsat handle pro-
aktivt i internationale fora, navnlig i Forummet for Finansiel Stabilitet og Den Internationale
Valutafond. Rådet er desuden enigt om at give den økonomiske og finansielle dimension af
Unionens forbindelser med EU-partnere et yderligere politisk skub, navnlig i forbindelse med
bilaterale topmøder."
13784/08 (Presse 279)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0013.png
7.X.2008
Rådet vedtog følgende konklusioner om cheflønninger:
"I lyset af den store vækst, der har været i cheflønninger i de seneste år, er der i en række lande
indledt en offentlig debat om såvel niveau og struktur som åbenhed i forbindelse med disse
lønninger. Fra et økonomisk synspunkt er de vigtigste spørgsmål, om cheflønningerne står i
passende forhold til præstationen, og om aktionærerne har tilstrækkelig kontrol med lønnen.
Rådet har udvekslet synspunkter og erfaringer om emnet.
I en markedsstyret økonomi er det virksomhedens aktionærer og arbejdsmarkedets parter, der er
ansvarlige for lønfastsættelsen. De nationale myndigheder kan imidlertid spille en rolle i
fastlæggelsen af passende lovgivningsmæssige rammer og fremme af god praksis og frivillig
selvregulering, f.eks. ved hjælp af principper om god forvaltningspraksis, regler om åbenhed og
oplysningspligt samt aktionærers kontrolrettigheder.
Rådet er enigt om, at der i lyset af de seneste års udvikling i cheflønninger er behov for yderligere
undersøgelser af nogle af de eksisterende bestemmelsers effektivitet, evt. fulgt af nationale politiske
tiltag, idet der tages hensyn til de forskellige lovgivningsmæssige rammer i medlemsstaterne.
Kommissionens henstilling fra 2004 er hensigtsmæssig, men der kan være behov for revision af
praksis og ajourføring.
Rådet er enigt om følgende retningslinjer:
Den forvaltningsmæssige ramme bør bidrage til en effektiv kontrol fra aktionærside og fra
virksomhedens ledelse, bl.a. af lønpolitikken. I tråd med Kommissionens henstilling fra
2004, hvori der anbefales foranstaltninger som offentliggørelse af lønpolitikken og op-
tagelse af et punkt herom på dagsordenen for den årlige generalforsamling for at inddrage
aktionærerne og virksomhedens ledelse i beslutningerne, understreger Rådet, at dette er et
område, hvor forbedringer vil være velkomne, og at det er rede til om nødvendigt at træffe
passende foranstaltninger.
Præstationen bør afspejles på behørig og forståelig måde i cheflønningerne, herunder
fratrædelsesgodtgørelser ("gyldne håndtryk"), som bør stå i passende forhold til den
pågældende chefs bidrag til virksomhedens succes.
13784/08 (Presse 279)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0014.png
7.X.2008
Præstationskriterierne bør give de rette incitamenter. Som anbefalet af Forum for Finansiel
Stabilitet med henblik på den finansielle sektor bør godtgørelsesmodellerne afpasses efter
den langsigtede rentabilitet i hele virksomheden, og de nationale myndigheder bør arbejde
for at afbøde de risici, der er forbundet med en incitamentsstruktur, hvor der fokuseres på
kortsigtede overskud. Spørgsmålet kræver yderligere opmærksomhed i den kommende
periode, og der skal bl.a. tages hensyn til det arbejde, der er udført i Forum for Finansiel
Stabilitet.
Det er vigtigt at sørge for at forebygge potentielle interessekonflikter for chefer, der
gennemfører fusioner og overtagelser, f.eks. mens de besidder aktier eller aktieoptioner i
den virksomhed, der udbydes.
Rådet udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen agter at fortsætte gennemgangen af virksom-
hedernes praksis og gennemførelsen af henstillingen fra 2004 i medlemsstaterne under hensyntagen
til disse politikmål. Rådet er enigt i, at en gennemgang i Økofinrådet af politikkerne vedrørende
cheflønninger vil være nyttig og vil kunne bidrage til at udstikke retningslinjer for medlemmerne på
grundlag af bedste praksis."
Situationen på finansmarkederne og finansielt tilsyn -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner og var enigt om at forelægge dem for Det Europæiske Råd:
"Rådet DRØFTEDE den økonomiske situation, den seneste udvikling på de finansielle markeder og
politiktiltag.
I ERKENDELSE AF, at væksten i EU og økonomierne i euroområdet sandsynligvis bliver langsom
i 2008 og 2009, hvilket især afspejler en stærkere indvirkning af den amerikanske markedskorrek-
tion på verdensøkonomien, højere råvarepriser (selv om denne udvikling til dels er vendt inden for
de seneste uger) og strammere kreditstandarder, og
UNDER HENSYNTAGEN TIL det nuværende ekstraordinære pres på de globale finansmarkeder
og de mulige konsekvenser af den økonomiske situation
VAR Rådet ENIGT OM, at det er nødvendigt også fremover at fastholde en koordineret reaktion på
europæisk plan inden for rammerne af medlemsstaternes respektive ansvarsområder, samtidig med
at medlemsstaterne har fleksibilitet til at afpasse deres reaktion efter deres egen situation, og at
fortsætte med at gennemføre sunde strukturreformer på nationalt plan for at forbedre evnen til at
modstå fremtidige chok.
13784/08 (Presse 279)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2008
Lige fra begyndelsen af den nuværende turbulens har de offentlige myndigheder udviklet
politiktiltag, der skal genskabe tilliden og sikre den finansielle stabilitet. Rådet har drøftet de
fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af køreplanen fra oktober 2007.
Rådet nåede på den baggrund frem til følgende konklusioner:
Rådet
SER MED TILFREDSHED PÅ Det Europæiske Banktilsynsudvalgs (CEBS) indsats med
hensyn til gennemsigtighed og de fleste bankers bestræbelser på at følge CEBS'
retningslinjer for god indberetningspraksis. Rådet OPFORDRER alle banker til at gøre
yderligere fremskridt med hensyn til gennemsigtighed omkring risikovurdering og
forvaltningsmetoder;
MINDER OM, at det haster med at forbedre bankernes praksis vedrørende risikovurdering
OG OPFORDRER INDTRÆNGENDE de tilsynsførende og dem, der udarbejder
regnskabsstandarder, til at sikre, at de finansielle indberetningsordninger fungerer korrekt
med klare retningslinjer for værdiansættelse, som kan anvendes konsekvent på tværs af
institutionerne;
HILSER Kommissionens forslag om ændringer af kapitalkravsdirektivet, der omfatter
områder som risikostyring, en eventuel tilsynsordning for grænseoverskridende grupper,
krisestyring og forstærkede krav til securitisation med henblik på yderligere stramning af
de eksisterende tilsynsregler og den nuværende risikostyring i den finansielle sektor, samt
Kommissionens forslag til ændringer for at sikre passende afbødning af risiciene i
forbindelse med "originate and distribute"-modellen VELKOMMEN. Rådet ERKENDER,
at "originate and distribute"-modellen har givet en række fordele i de senere år, men at den
også har skabt kompleksitet og uigennemsigtighed og dermed givet anledning til en række
betænkeligheder med hensyn til mulige interessekonflikter og passende incitamenter til at
værdiansætte de værdipapirer, der handles. Rådet SER i den forbindelse FREM TIL
Kommissionens forslag vedrørende kreditvurderingsinstitutter som opfølgning af Rådets
konklusioner fra juli 2008;
13784/08 (Presse 279)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2008
FREMHÆVER, at det er nødvendigt fortsat at følge den økonomiske og finansielle
udvikling nøje; OPFORDRER til en fuldstændig og rettidig gennemførelse af køreplanen
med opfølgende foranstaltninger for at tackle den aktuelle finansielle turbulens og til
samordning med de initiativer, som overvejes i internationale fora, navnlig Forummet for
Finansiel Stabilitet, Den Internationale Valutafond og de internationale organer, der
fastsætter standarder;
MINDER OM, at det i den nuværende situation er vigtigt at overvåge og afhjælpe
potentielle konjunkturforstærkende virkninger. På tilsynsområdet udgør Basel II-aftalen og
kapitalkravsdirektivet stadig de relevante rammer for at forbedre risikostyringen. Ved
gennemførelsen af den nye ordning skal banktilsynsmyndighederne overvåge de
potentielle konjunkturforstærkende virkninger af de nye regler og vurdere, om det er
nødvendigt med afhjælpende foranstaltninger. Rådet ER i overensstemmelse med arbejdet
i Forummet for Finansiel Stabilitet og Baselkomitéen ENIGT OM at nedsætte en
europæisk arbejdsgruppe, som skal foretage en bredere vurdering af den vifte af
politiktiltag, som vil kunne medvirke til at afbøde potentielle uheldige
konjunkturforstærkende virkninger af det finansielle system;
FREMHÆVER, at det er nødvendigt at sikre, at de grænseoverskridende
stabilitetsordninger, der er omhandlet i det aftalememorandum om finansiel stabilitet, der i
juni 2008 blev indgået mellem EU's ministre, centralbanker og finansielle tilsynsførende,
fungerer.
Rådet er fortsat fast besluttet på at gøre tilsynet med den finansielle sektor i Europa mere effektivt.
Hertil kræves større konvergens og harmonisering i forbindelse med reglernes gennemførelse og et
forstærket tilsyn med grænseoverskridende grupper.
Med hensyn til konvergens i tilsynsmetoderne
ER RÅDET ENIGT OM at indføre fælles indberetningsformater for hele EU, der er
operationelle senest i 2012 og vedrører et enkelt sæt af datakrav og indberetningsdatoer,
hvilket er stærkt påkrævet både for at sikre et effektivt og konvergent tilsyn og for at
nedbringe den administrative byrde for grupperne. Der bør på det tidspunkt findes et fælles
sæt indberetningsformater, og der bør ikke gives nogen yderligere frist;
13784/08 (Presse 279)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0017.png
7.X.2008
SER det FREM TIL revisionen af Kommissionens afgørelser som opfølgning af Rådets
konklusioner af 14. maj 2008 og FREMHÆVER, at det er nødvendigt, at tilsynsudvalgene
får pålagt specifikke opgaver inden årets udgang, som f.eks. at mægle, at udarbejde ikke
juridisk bindende henstillinger og retningslinjer og at sørge for uddannelse og
personaleudveksling. Disse opgaver bør komme til udtryk på en passende måde i de
reviderede afgørelser;
HILSER det DET VELKOMMEN, at der er opnået enighed mellem tilsynsmyndighederne
i de tre tilsynsudvalg om at indføre en mulighed for at anvende afstemning med
kvalificeret flertal i deres vedtægter sammen med "comply or explain"-procedurer, der vil
tilskynde de tilsynsførende til i videst muligt omfang at følge udvalgenes henstillinger, og
FREMHÆVER, at det er nødvendigt at overvåge gennemførelsen af disse nye procedurer,
og
MINDER det OM, at der i Rådets konklusioner af 14. maj 2008 var enighed om, at
medlemsstaterne senest i midten af 2009 skal sikre, at de nationale tilsynsførendes
mandater gør det muligt for dem at tage hensyn til EU-dimensionen under udførelsen af
deres opgaver. Rådet OPFORDRER Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser til i
december at aflægge rapport om, hvordan hver medlemsstat vil opfylde sine forpligtelser.
Hvad angår tilsyn med finansielle grupper FREMHÆVER Rådet, at det er nødvendigt med et mere
effektivt system for europæisk tilsyn med grænseoverskridende grupper".
Det store udsving i olie- og råvarerpriserne
Rådet noterede sig formandskabets forelæggelse af en rapport udarbejdet i samarbejde med
Kommissionen om svaret på de nuværende store udsving i oliepriserne (dok.
13266/1/08 REV 1).
Denne rapport vil blive forelagt Det Europæiske Råd.
I rapporten evaluerer formandskabet situationen på oliemarkederne og foranstaltningerne på kort og
mellemlang sigt. Rapporten bygger på det arbejde, der allerede er gjort inden for rammerne af
Økofin-Rådet, og den supplerer det arbejde, der er i gang i andre rådssammensætninger. Der vil
også blive aflagt rapport til Det Europæiske Råd i december.
13784/08 (Presse 279)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0018.png
7.X.2008
På sit møde den 19.-20. juni 2008 udtrykte Det Europæiske Råd bekymring over den fortsatte
stigning i olie- og gaspriserne og de sociale og økonomiske virkninger heraf. Det Europæiske Råd
opfordrede det franske formandskab til i samarbejde med Kommissionen at undersøge, om der kan
træffes foranstaltninger til at begrænse virkningerne af de pludselige stigninger i olie- og
gaspriserne, og hvilke konsekvenser sådanne foranstaltninger vil have, og til at rapportere tilbage
inden Det Europæiske Råds møde i oktober.
Det opfordrede medlemsstaterne, Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank (EIB) til at
støtte foranstaltninger til fremme af investeringer i energieffektivitet, anvendelsen af vedvarende
energikilder og en mere miljøvenlig anvendelse af fossilt brændsel. Det anmodede også
medlemsstaterne og Kommissionen om at fremskynde gennemførelsen af en handlingsplan om
energieffektivitet fra 2006 og at overveje en revision heraf.
I en meddelelse fra Kommissionen fra juni 2008 foreslås der endvidere forskellige måder, hvorpå
Europa kan tilpasse sig til de højere oliepriser (dok.
10824/08
+
COR 1).
I formandskabets rapport konstateres det, at høje oliepriser vil være dominerende på mellemlang og
lang sigt på grund af fortsat stor efterspørgsel fra vækstøkonomier og forsyningsvanskeligheder. For
at hjælpe til at mindske udsvingene på markederne vil EU gøre dem mere gennemsigtige ved at øge
mængden af oplysninger til markederne. Der ventes især et lovgivningsforslag fra Kommissionen i
november for at fastslå princippet om en ugentlig rapportering om kommercielle olielagre i EU,
således som det sker i andre store økonomiske områder. Der er endvidere truffet målrettede
foranstaltninger på kort sigt på nationalt plan for at udjævne virkningerne af stigende oliepriser for
de mest sårbare personer. Formandskabets rapport indkredser desuden andre foranstaltninger,
navnlig på det fiskale område, som er blevet foreslået som svar på de stigende oliepriser, og den
noterer, at disse foranstaltninger under alle omstændigheder skal undersøges nærmere.
Med hensyn til energieffektivitet indkredser rapporten de områder, hvor EIB's finansielle
instrumenter vil kunne bidrage til Den Europæiske Unions samlede indsats, og foreslår Det
Europæiske Råd at opfordre EIB til at træffe nye foranstaltninger.
13784/08 (Presse 279)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0019.png
7.X.2008
FORSIKRI GSSELSKABERS SOLVE S - "SOLVE S II"
Rådet udvekslede synspunkter om et udkast til direktiv om nye solvensregler for forsikringssel-
skaber ("Solvens II").
Efter drøftelsen og med henblik på samlingen den 4. november 2008 pålagde Rådet De Faste
Repræsentanters Komité at behandle de sidste uafklarede spørgsmål, dvs. navnlig spørgsmålene om
tilsyn og især ligevægt mellem beføjelser og ansvar hos de nationale myndigheder i forbindelse med
tilsyn med forsikringskoncerner. Også andre relevante spørgsmål vil blive behandlet.
Direktivudkastet imødekommer behovet for at modernisere tilsynsreglerne for forsikringsselskaber,
idet de gældende solvensregler er forældede. Ud over omarbejdelsen af 14 forsikringsdirektivet til
én retsakt har forslaget også til formål at skabe en ny ramme for regulering og tilsyn inden for EU.
Forslaget har til formål at sikre yderligere integration af EU's forsikringsmarked, øge beskyttelsen
af forsikringstagere og begunstigede, forbedre EU's forsikringsselskabers og
genforsikringsselskabers konkurrenceevne og fremme bedre regulering af forsikringssektoren.
13784/08 (Presse 279)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0020.png
7.X.2008
MOMS
Bekæmpelse af momssvig - Eurofisc -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
I sin meddelelse af 23. november 2007 (KOM(2007) 758 endelig) forelagde Kommissionen
en bred vifte af pragmatiske og realistiske tanker og idéer, som ville medvirke til at forbedre
bekæmpelsen af momssvig, og opfordrede Rådet til at fastlægge de nødvendige politiske
retningslinjer for det videre arbejde i Ekspertgruppen vedrørende en Strategi for Bekæmpelse
af Skattesvig.
I punkt 3.2 i meddelelsen anerkender Kommissionen det nyttige for hver medlemsstat i at få
meget hurtig adgang til information indsamlet i andre medlemsstater om visse svigagtige
transaktioner eller om svigagtige handlende. Den henviser til den mekanisme, som den
belgiske skatteforvaltning har udarbejdet, og som flere medlemsstater med tilfredshed
deltager i. Den erklærer sig rede til med en åben holdning at undersøge idéen om at indføre en
uformel struktur bestående af embedsmænd fra de nationale skatteforvaltninger med det sigte
at lette informationsudvekslingen mellem de nationale skattemyndigheder betydeligt.
2.
På samlingen den 4. december 2007 noterede Rådet sig Kommissionens meddelelse og
opfordrede den til at fortsætte arbejdet med henblik på at styrke medlemsstaternes forvaltning
af EU's momssystem.
Ekspertgruppen vedrørende en Strategi for Bekæmpelse af Skattesvig har derfor fået forelagt
et projekt om at etablere et system kaldet Eurofisc med det formål konkret at styrke det
administrative samarbejde mellem medlemsstaterne.
3.
Sideløbende hermed gav Kommissionen i sin mundtlige redegørelse på Økofinrådets samling
den 14. maj 2008 udtryk for, at den i november 2008 agter at forelægge et forslag til
omarbejdning af forordning (EF) nr. 1798/2003 af 7. oktober 2003 om administrativt
samarbejde vedrørende merværdiafgift, herunder bestemmelser, der kan sikre, at Eurofisc kan
fungere effektivt. Kommissionen har foretaget en første juridisk analyse af de ændringer, der
er påkrævede.
13784/08 (Presse 279)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.X.2008
4.
På mødet den 22. juli 2008 behandlede Rådet (Fiskalgruppen) formandskabets
arbejdsdokument om Eurofiscprojektet (11714/08 FISC 91). I dette dokument opremses de
ændringer, der kan foretages i forordningen om administrativt samarbejde. Der blev fastlagt
følgende retningslinjer for Eurofisc:
-
Eurofisc er tænkt som et decentraliseret netværk til udveksling af oplysninger om
momssvig mellem medlemsstaterne, hvor arbejdet med hver enkelt opgave koordineres
Der skal gælde fire generelle principper for Eurofisc: frihed for hver medlemsstat til at
deltage i hver af netværkets opgaver, aktiv deltagelse i udvekslingen af oplysninger, de
udvekslede oplysningers fortrolige karakter samt ingen ekstra byrde for operatørerne
Eurofisc vil ikke få status som juridisk person. Dens drift tilrettelægges i enighed
mellem de deltagende medlemsstater med støtte fra Kommissionen. Dens opgaver
varetages af kontaktpersoner, der er eksperter på skattesvigsområdet. Deres arbejde
forestås af koordinatorer, der er udpeget iblandt dem. Eurofiscs aktiviteter bliver
jævnligt evalueret af medlemsstaterne
Eurofisc får til opgave i første omgang at fungere som et hurtigt multilateralt
varslingssystem til bekæmpelse af momssvig og at koordinere udvekslingerne af
oplysninger og de deltagende medlemsstaters arbejde i forbindelse med udnyttelsen af
varslingerne.
-
-
-
5.
Nogle delegationer mente, at embedsmændene i Eurofiscnetværket bør kunne iværksætte,
godkende og koordinere en målrettet multilateral kontrol. Nogle delegationer ønskede også, at
der på længere sigt kan udvikles en risikoanalysekapacitet i Eurofisc, der er fælles for de
medlemsstater, der er rede til at tillade adgang til deres databaser (VIES-systemet).
På denne baggrund:
-
-
GODKENDER Rådet retningslinjerne for Eurofisc
NOTERER Rådet SIG, at Kommissionen i efteråret 2008 agter at forelægge et forslag
til omarbejdning af forordning (EF) nr. 1798/2003 af 7. oktober 2003, og OPFORDRER
den til i sit forslag at medtage bestemmelser, der gør det muligt snart at oprette Eurofisc
efter disse retningslinjer under overholdelse af de i forordningen omhandlede
instrumenter for administrativt samarbejde
6.
13784/08 (Presse 279)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0022.png
7.X.2008
-
NOTERER Rådet SIG, at Kommissionen er rede til at undersøge muligheden af, at
medlemsstaterne overdrager Eurofisc yderligere opgaver."
edsatte momssatser
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af tre arbejdsdokumenter om nedsatte momssatser
(merværdiafgift) som opfølgning af ministrenes drøftelse på et uformelt møde den 13.
september 2008 i Nice.
Det drøftede på dette grundlag den økonomiske og budgetmæssige virkning af nedsatte momssatser,
disses fordele og ulemper og spørgsmålet om, hvorvidt de er et passende instrument til at opfylde
sektorpolitiske mål.
Rådet vil på samlingen den 4. november 2008 behandle et forslag til direktiv om nedsatte satser,
som Kommissionen fremlagde i juli 2008.
De gældende regler forpligter medlemsstaterne til at anvende en normal momssats på mindst 15%,
idet visse medlemsstater i visse tilfælde indrømmes undtagelser. Disse undtagelser omfatter
permanent nedsatte satser for en begrænset liste over varer og tjenesteydelser, midlertidigt nedsatte
satser for visse tjenesteydelser, der leveres lokalt, samt andre undtagelser af begrænset varighed til
de medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004.
I 2006 blev Kommissionen opfordret til at overdrage det til et uafhængigt organ at vurdere den
virkning – på jobskabelse, økonomisk vækst og det indre markeds funktion – som nedsatte
momssatser kan have på tjenesteydelser, der leveres lokalt
1
.
Kommissionen fandt på baggrund af denne undersøgelse, at der er behov for en ny ramme for at
rationalisere og forenkle anvendelsen af nedsatte satser samtidig med, at medlemsstaterne skal
bevare en vis grad af fleksibilitet.
I december 2007 besluttede Rådet, at det i 2008 ville gennemføre en orienterende drøftelse om
virkningen og nytten af nedsatte satser. I juli 2008 forelagde Kommissionen sit første forslag, som
Rådet vil behandle på samlingen i november.
1
Denne undersøgelse blev gennemført af
Copenhagen Economics ApS.
Resultaterne er gengivet i en
meddelelse fra Kommissionen (dok.
11695/07
+ 11695/07 ADD 1).
13784/08 (Presse 279)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0023.png
7.X.2008
EVE TUELT
Rådet besluttede, at de andre punkter på dagsordenen:
bekæmpelse af momssvig: forslag til ændring af momsdirektivet og forordningen
vedrørende administrativt samarbejde om moms med henblik på at forebygge
momsunddragelse i forbindelse med transaktioner inden for Fællesskabet
og
stabilisering af niveauet for godtgørelserne under ordningen for handel med
emissionskvoter efter 2012
vil blive drøftet på næste samling i Rådet (økonomi og finans) (Økofin).
Hvad angår spørgsmålet om stabilisering af godtgørelserne under ordningen for handel med
emissionskvoter efter 2012 noterede Rådet, at der ikke vil blive truffet nogen juridisk bindende
afgørelse i en anden rådssammensætning før næste Økofin-samling.
MØDER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 6. oktober.
Morgenmadsmøde om den økonomiske situation
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation og udviklingen på
finansmarkederne samt cheflønninger og forberedelsen af de kommende årsmøder i Den
Internationale Valutafond og Verdensbanken. Formanden for Eurogruppen aflagde endvidere
beretning om mødet den 6. oktober.
Euromedmøde om økonomi og finans
Ministrene holdt et Euromedmøde om økonomi og finans med deres kolleger fra den sydlige side af
Middelhavet, hvor de blandt andet drøftede Euro-Middelhavs-faciliteten for investeringer og
partnerskab (FEMIP). Mødet mundede ud i vedtagelsen af konklusioner.
13784/08 (Presse 279)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0024.png
7.X.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMI OG FI A S
Beskyttelse af afviklingssystemer og aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse
Rådet godkendte en generel indstilling vedrørende et udkast til direktiv om ændring af direktiv
98/26/EF om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer og direktiv
2002/47/EF om aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og
fordringer
(11968/2/08).
Det godkendte teksten i afventen af Europa-Parlamentets udtalelse, således at kontakterne med
Europa-Parlamentet kan fortsættes med henblik på at nå til enighed ved førstebehandlingen.
Teksten fastsætter navnlig, at direktiv 98/26/EF's beskyttelse udvides til at omfatte natafvikling og
afvikling mellem forbundne systemer, idet direktivet om markeder for finansielle instrumenter
(2004/39/EF) og den europæiske adfærdskodeks for clearing og afvikling opererer med fortsat
styrkelse af forbindelserne og interoperatbiliteten mellem systemerne.
Det foreslås også at udvide anvendelsesområdet for de to direktivers beskyttelse til at omfatte nye
typer aktiver, så som fordringer, der er godkendt som sikkerhed i forbindelse med bankers
kreditoperationer, for at gøre det lettere at anvende dem i hele EU. De foreslåede ændringer har til
formål at harmonisere de retlige rammer for at fremme lige konkurrencevilkår og anvendelsen af
grænseoverskridende sikkerhed.
EKSTER E FORBI DELSER
EU/Jordan - Euro-Middelhavs-aftale - Told
Rådet godkendte et udkast til afgørelse om fastsættelse af en toldafviklingsplan for de varer, der er
opført i Euro-Middelhavs-aftalen om oprettelse af en associering med Jordan
(12989/08).
Afgørelsen skal ratificeres af Associeringsrådet EU-Jordan.
13784/08 (Presse 279)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453686_0025.png
7.X.2008
Associeringsaftalen omfatter en liste over varer, der eksporteres fra EU til Jordan. Denne eksport
blev udelukket fra øjeblikkelig toldafvikling, da aftalen trådte i kraft den 1. maj 2002. Aftalen
indeholder dog også en bestemmelse om, at det fælles associeringsråd fire år efter
ikrafttrædelsesdatoen skal fastsætte en toldafviklingsplan for disse varer.
DET EUROPÆISKE ØKO OMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Det Blandede EØS-Udvalg - Finansielle bestemmelser
Rådet godkendte et udkast til afgørelse truffet af Det Blandede EØS-Udvalg om ændring af en
protokol om finansielle bestemmelser for EØS (dok.
12459/08).
Protokollen vedrører især proceduren for fastsættelse af EFTA-staternes finansielle bidrag for hvert
regnskabsår og de respektive frister. Den er endnu ikke blevet ændret efter en række ændringer af
finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget. Den indeholder
derfor nogle forældede bestemmelser, som bør udgå.
13784/08 (Presse 279)
25
DA