Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2894 - økofin Bilag 3
Offentligt
594180_0001.png
30. september 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. ok-
tober 2008
Dagsordenspunkt 3a:
Bekæmpelse af momssvig:
i) Svigsbekæmpelse
Resumé
Der ventes en drøftelse af Kommissionens forslag til forskellige ændringer af momsdirektivet og
samarbejdsforordningen med henblik på at modvirke momssvig ved transaktioner inden for EU.
Forslaget afkorter eksempelvis perioden og fristen for virksomhedernes indgivelse af lister over
EU-handel samt fristen for medlemslandenes informationsudveksling om listeoplysningerne, fra
kvartalet til måneden. Formandskabet sigter efter politisk enighed på mødet.
KOM(2008) 147
Baggrund
Ved etableringen af det Indre Marked indførtes et fælles momssystem, hvorefter
direkte handel med varer mellem momspligtige virksomheder (Business to Busi-
ness - B2B) inden for det Indre Marked skal ske momsfrit. Momsen skal således
først betales, når varen sælges til forbrugerne i et medlemsland efter dette lands
nationale momssats(er).
Som afløsning af grænsekontrollen blev det såkaldte listesystem udviklet til at
kontrollere B2B-handlen med varer inden for EU. Listesystemet indebærer, at
momspligtige virksomheder med B2B-leveringer (eksport) skal anføre disse på
periodevis listeangivelser til skattemyndighederne, mens momspligtige virksom-
heder med B2B-erhvervelser (import) skal anføre disse på den indenlandske
momsangivelse til skattemyndighederne.
Skattemyndighederne i leveringsmedlemslandet skal herefter lægge listeangi-
velserne om EU-leveringer B2B ind et fælles it-system for udveksling af infor-
mationer om moms (VAT Information Exchange System - VIES), således at
skattemyndighederne i de andre medlemslande, med henblik på kontrol af den
momsmæssige behandling af B2B-handelen, vil kunne afstemme leveringerne
ifølge listeangivelserne med erhvervelserne anført på de indenlandske momsangi-
velser.
Efter det gældende direktiv om det fælles momssystem, 2006/112/EF, skal virk-
somhederne indgive lister for EU-leveringer B2B kvartalsvist. Direktivet giver
visse medlemslande adgang til at fastsætte en længere listeperiode end kvartalet,
dog højst ét år, for virksomheder med en begrænset årlig totalomsætning og EU-
leveringer B2B af en begrænset størrelsesorden hver især. Endvidere har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
medlemslandene adgang til hver især at fastsætte fristen for indgivelsen af listerne,
uanset om listeperioden er kvartalet eller en længere periode.
Tilsvarende følger det af den nugældende forordning om medlemslandenes ad-
ministrative samarbejde om moms, 1798/2003, at medlemslandenes skattemyn-
digheder skal lægge listeangivelserne af EU-leveringer B2B ind i VIES hurtigst
muligt, dog senest inden for en frist på et kvartal fra udløbet af angivelsesperio-
den. Myndighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES ifølge forordningen sætter
således grænser for medlemslandenes adgang til efter direktivet at fastsætte virk-
somhedernes frist for indgivelse af listeangivelserne.
Tid er en væsentlig faktor i bekæmpelsen af momssvig, hvorfor flere
medlemslande samt Kommissionen anser det for en barriere for en effektiv
bekæmpelse af momssvig, at perioden og indgivelsesfristen for virksomhedernes
listeangivelser samt skattemyndighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES hver
især udgør kvartalet.
På mødet i juni 2007 opfordrede ECOFIN ved rådskonklusioner Kommissionen
til at fremsætte forslag om at afkorte perioden og indgivelsesfristen for virksom-
hedernes listeangivelser fra kvartalet til måneden samt tilsvarende at afkorte
skattemyndighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES fra kvartalet til måneden.
Endvidere fremkom EU’s Revisionsret i januar 2008 med en beretning med kritik
af medlemslandenes hidtidige administrative samarbejde om moms efter fo-
rordning 1798/2003, når det gælder bekæmpelse af momssvig. Revisionsretten
anbefaler i sin beretning bl.a. en radikal opstramning af tidsfristerne for indsam-
ling og registrering af oplysninger i VIES samt at udbygge mulighederne for kryd-
skontrol mellem leveringer og erhvervelser B2B inden for EU.
Indhold
Kommissionen fremsatte den 18. marts 2008, KOM(2008)147, forslag til forskel-
lige ændringer af direktiv 2006/112/EF om det fælles momssystem og af fo-
rordning 1798/2003 om medlemslandenes administrative samarbejde om moms
med henblik på at modvirke momssvig ved transaktioner inden for EU.
Kommissionen har anført følgende formål med det oprindelige forslag:
Skattemyndighederne i medlemslandene får hurtigere adgang til informationer
om samhandelen inden for EU for at kunne bekæmpe momssvig effektivt.
Harmoniseret periodisering og særskilt angivelse af EU-erhvervelser af tjenes-
teydelser B2B, således at der kan foretages krydsrevision med oplysninger om
EU-leveringer af samme tjenesteydelser.
En betydelig forenkling for virksomhederne, idet skattemyndighederne i
medlemslandene forpligtes til at modtage momsangivelser og listeangivelser
over B2B-leveringer inden for EU ved elektronisk filoverførsel fra virksom-
hederne.
Formandskabets kompromisforslag indeholder følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
1. Hvis en tjenesteydelse, omfattet af omvendt betalingsforpligtelse som EU-
erhvervelse B2B, ikke er faktureret eller afregnet i løbet af år 1, skal leveran-
døren udstede faktura og erhverver afregne momsen hver 31. december fra og
med år 2, så længe leveringen af ydelsen ikke er afsluttet.
2. Virksomhederne skal have adgang til at indgive listeangivelser af B2B-
leveringer af varer og tjenesteydelser inden for EU ved elektronisk filoverfør-
sel.
3. Virksomheder, der har EU-leveringer af varer og tjenesteydelser B2B, skal
som hovedregel indgive lister over hver måneds leveringer.
4. Virksomheder, der har EU-leveringer B2B af varer, som ikke i et
igangværende kvartal eller de fire forudgående kvartaler overstiger 50.000 eu-
ro, svarende til 200.000 euro på årsbasis, skal have adgang til at anvende
kvartalet som listeperiode.
5. Virksomheder, der har EU-leveringer B2B af tjenesteydelser, og som ikke
samtidig er uden for undtagelsesreglen efter pkt. 4, skal have adgang til at an-
vende kvartalet som liste periode.
6. Der er samlet én måneds frist fra udløbet af listeperioden, uanset dennes
længde, for leveringsvirksomhederne til at indgive listeangivelserne til myn-
dighederne, og for leveringsmedlemslandet til at lægge listeangivelserne ind i
VIES.
7. De foreslåede ændringer skal træde i kraft pr. 1. januar 2010, hvilket er sam-
tidig med ”momspakken”.
Formandskabet har anført, at momssvig ved grænseoverskridende transaktioner
typisk involverer store millionbeløb ved varehandel, og at der i afvejningen mel-
lem en effektiv bekæmpelse af momssvig i forhold til de administrative byrder for
virksomhederne er et sagligt grundlag for, at virksomheder med et nærmere af-
grænset omfang af EU-leveringer af varer kan bevare kvartalet som listeperiode,
og at virksomheder med EU-leveringer af tjenesteydelser kan anvende kvartalet
som listeperiode.
Hjemmelsgrundlag
EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget ændrer eksisterende fællesskabslovgivning,
der kun kan ændres ved ny fællesskabslovgivning. Da forslaget endvidere be-
grænser sig til en tilpasning af de eksisterende bestemmelser, der har vist sig
uegnede, anser Kommissionen forslaget for at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Konsekvenser for gældende dansk ret
Forslaget vil medføre ændringer i den danske momslov og momsbekendtgørelsen.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
SKAT har tidligere vurderet, at måned som periode og som frist for danske virk-
somheder og SKAT til at indgive lister over EU-leveringer B2B af varer og tjenes-
teydelser vil medføre administrative engangsudgifter på 3,5 - 4,5 mio. kr. til om-
stilling af SKAT’s it-systemer.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen har
tidligere gennemført en måling af de administrative byrder for danske virksom-
heder som følge af forslaget om måned som listeperiode. Denne måling viste en
forøgelse af de administrative byrder fra nuværende niveau på 11 mio. kr. med 38
mio. kr. til 49 mio. kr.
En senere måling på baggrund af formandskabets kompromisforslag har vist, at
hvis Danmark udnytter de foreslåede undtagelsesregler ifølge kompromisforslaget
til at gennemføre de maksimalt lempeligste regler for danske virksomheder, vil det
medføre en forøgelse af de administrative byrder fra nuværende niveau på 11 mio.
kr. med 25 mio. kr. til 36 mio. kr.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grundnotat
blev oversendt til udvalget den 21. april 2008, og supplerende grundnotat med
høringssvar blev oversendt til udvalget den 10. juni 2008.
Høring
Grundnotat om Kommissionens forslag om at afkorte perioder og frister i
listesystemet m.v. med henblik på at modvirke momssvig blev sendt i høring hos
relevante danske myndigheder og interesseorganisationer m.v. med svarfrist den
30. april 2008.
Interesseorganisationerne Foreningen Danske Revisorer (FDR), Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer (FSR), Forsikring & Pension samt Danske Industri
(DI) har generelt kritiseret forslaget for, at det indeholder generelle stramninger af
perioder og frister og dermed forøger de administrative byrder for danske virk-
somheder, set i forhold til, at forslagets officielle formål er at modvirke momssvig,
og at anti-svig-foranstaltninger burde være mere målrettede.
Endvidere har FSR og DI hver for sig anmodet om præciseringer af forslaget om
periodisering af momsens forfald, når B2B-leveringen af en tjenesteydelse inden
for EU, omfattet af omvendt betalingsforpligtelse, strækker sig ud over tolv
måneder. Det er efterfølgende præciseret, at det er leverandøren, der skal udstede
fakturaen med henblik på erhververs momsafregning, og at udstedelsen af faktura
og momsafregning skal ske pr. 31. december i år 2. Disse præciseringer må anses
at imødekomme FSR’s og DI’s anmodninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Medarbejderorganisationen Dansk Told & Skatteforbund (DTS) har anført, at der
er behov for en oplysningskampagne om korrekt angivelse af EU-handel, idet der
i dag optræder en hel del fejl i angivelserne af EU-handel med varer.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen prioriterer bekæmpelse af skatte- og momssvig højt, men foretrækker
målrettede tiltag imod svig - svarende til den danske FairPlay-lovgivning - frem
for strammere regler for alle virksomheder.
Regeringen har betænkeligheder mht. de dele af forslaget, der afkorter perioder og
frister for virksomheder. Der er ikke garanti for, at kortere perioder og frister vil
medføre mindre svindel, hvorimod de øgede administrative byrder for alle virk-
somheder umiddelbart kan måles.
Regeringen kan tilslutte sig de tekniske dele, som ikke eller kun i mindre grad må
anses at forøge de administrative byrder for danske virksomheder herunder peri-
odisering af momsen ved EU-levering af tjenesteydelser B2B (omfattet af
omvendt betalingsforpligtelse) samt listeangivelser via elektronisk filoverførsel.
Regeringen støtter, at der bør være en undtagelse fra en ny hovedregel om
månedlig listeperiode. Beløbsgrænsen for de virksomheder, der kan omfattes af
undtagelsen om kvartalsvis listeperiode for varehandel, bør dog være betydeligt
højere end 50.000 euro.
Andre medlemslandes holdninger
Der ventes at være en række forskellige holdninger til formandskabets kompro-
misforslag. Nogle lande støtter en kortere periode og frist for indgivelse af
oplysninger, mens andre indtager en skeptisk holdning.