Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2894 - økofin Bilag 4
Offentligt
594471_0001.png
30. september 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. ok-
tober 2008
Dagsordenspunkt 4:
Resumé
Priser for emissionskvoter under ETS efter 2012
Der er på polsk foranledning blevet tilføjet et punkt på rådsmødet (ECOFIN) den 7. oktober
2008 om revisionen af ETS-direktivet (kvotehandelsdirektivet), som er en del af EU’s klima-
og energipakke. Polen vil her fremføre sit syn på forslaget til et revideret ETS-direktiv. Denne
præsentation forventes især at bestå af polsk bekymring over, at kvoteprisen kan opnå et niveau,
der vil være økonomisk problematisk. Der forventes ikke en drøftelse af ETS-direktivet eller
andre dele af klimapakken.
Baggrund
Kommissionen sendte den 23. januar 2008 forslag til revision af ETS-direktivet til
Rådet. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175 stk 1, og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251. Forslaget til revision af ETS-direktivet sigter mod at udvide og effek-
tivisere kvotehandelssystemet. Konkret bliver der bl.a. fastlagt et fælles EU-loft, i
stedet for nationale lofter, og indført fuld aktionering af kvoter til el-sektoren i
stedet for tildeling af gratiskvoter. Andre sektorer vil også gradvist overgå til ak-
tionering. Forslaget er blevet fremlagt som del af en pakke, hvori også indgår
direktiver om CO2-lagring og fastsættelse af målsætninger for medlemsstaternes
anvendelse af vedvarende energi samt en beslutning om fordeling mellem
medlemslandene af CO2-reduktionsmålsætninger i de ikke-kvotebelagte sektorer.
Formål og indhold
Der har siden fremlæggelsen af pakken været betydelig debat om dens indhold og
økonomiske konsekvenser. Flere østeuropæiske lande, herunder Polen, har ud-
trykt bekymring over de omkostninger forslaget vil medføre for deres industri- og
el-sektorer, der har høje emissioner ift. deres produktion. Der har bl.a. været ud-
trykt ønske om flere gratiskvoter. Det er i denne sammenhæng, at Polen vil bringe
risikoen for store udsving i kvoteprisen op. Polen har den 25. september 2008
bragt emnet op på Konkurrencerådsmødet.
Fra polsk side forventes det, at man vil fokusere på risikoen for høje kvotepriser
fx 100 € eller derover, og på mulige instrumenter til at undgå dette. Kommissio-
nen vurderer omvendt, at kvoteprisen vil ligge på omkring 30 € pr. ton. Fra polsk
side ønskes en mekanisme, der sikrer at prisen bevæger sig indenfor et bånd med
en maksimum- og minimumpris. Polen vil ikke foreslå en konkret mekanisme til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
at opnå dette, men ønsket at ministrene skal diskutere forskellige mulige
mekanismer. Sådanne mekanismer kan være køb og salg af kvoter når prisen
bevæger sig udenfor det fastsatte bånd. Andre instrumenter til at undgå høje priser
kan være salg af kvoter enten fra en tilsidesat reserve eller en midlertidig over-
skridelse af det europæiske kvoteloft eller en mulighed for yderligere adgang til
JI/CDM-kreditter.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Punktet har ingen umiddelbar retsvirkning i forhold til dansk lov.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Eventuelle instrumenter til stabilisering af kvoteprisen kan meget vel have
statsfinansielle konsekvenser, eksempelvis er det sandsynligt at provenuet fra auk-
tioneringen af kvoter bliver lavere. En stabiliseringsmekanisme kan også blive
omkostningsfuld i sig selv, f.eks. hvis der skal sælges kvoter til under købsprisen.
Samfundsøkonomisk kan forslaget afhængigt af udformning få betydning for
f.eks. elpriserne, selvom man må gå ud fra, at denne betydning vil være relativt
lille. Miljømæssigt vil tiltag der alene udjævner prisbevægelserne være neutrale,
mens et mere vidtgående eller permanent loft vil indebære en overskridelse af
kvoteloftet. Overskridelse af det samlede europæiske kvoteloft vil medføre yder-
ligere udledning og være skadelig for tiltroen til EU’s vilje til at overholde sine
reduktionsforpligtelser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Regeringens holdning
Regeringen går generelt ind for Kommissionens forslag, der vil sikre et velfun-
gerende marked for kvoter. Det er vigtigt at slå fast, at høje kvotepriser ikke vil få
de katastrofale følger for økonomien der forventes fra polsk side, da store dele af
udgifterne ved høje kvotepriser vil tilfalde staten gennem aktionering. Dermed vil
staten have et provenue, der kan returneres til samfundsøkonomien f.eks. ved at
sætte skatter og afgifter ned. Imidlertid er det også vigtigt at tage de polske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
bekymringer alvorligt af hensyn til at få klimapakken vedtaget. Derfor vil regerin-
gens holdning være afventende og i høj grad afhænge af hvilket instrument der
bliver foreslået.