Europaudvalget 2008-09
2910 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
600035_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
17. oktober 2008
Danmarks Statistik
kvp/mtr
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæi-
ske statistikker, KOM(2007) 625 endelig, af 16. oktober 2007.
Samlenotatet oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervsudvalg.
Nyt notat.
Resumé
Formålet med forslaget er at opdatere og forenkle den eksisterende ba-
sislovgivning for Europæisk Statistik. I forslaget præciseres og afgrænses
begrebet ’Europæisk Statistik’, der forudsættes produceret i overens-
stemmelse med ’Adfærdskodeks for europæiske statistikker’. Herigennem
underbygges den europæiske statistiks professionelle uafhængighed og
integritet.
Forslaget introducerer nye overnationale produktionsmetoder og kvali-
tetskrav, muligheder for udveksling af data samt en klarere overordnet
koordinering. På den baggrund etableres et mere effektivt og fleksibelt
statistisk produktionssystem. Herigennem forbedres rammerne for en
hurtigere og mere kvalitetssikret statistik, som fx konjunkturstatistik, lige-
som muligheden for at minimere statistikproduktionens administrative
byrder styrkes.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte d. 16. oktober 2007 ovennævnte forslag til for-
ordning. Den danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste
Repræsentation ved EU d. 26. oktober 2007.
Efterfølgende har det slo-
venske og franske formandskab forelagt kompromisforslag i forbindelse
med møder i Rådsarbejdsgruppen. Den seneste version af formandska-
bets kompromisforslag er dateret d. 16. oktober 2008.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fæl-
lesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter
proceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel
251.
Forslaget sigter mod at revidere og opdatere det eksisterende grundlæg-
gende regelkompleks for europæiske statistikker, således at det bliver
tidssvarende og bedre egnet til at opfylde de statistikkrav, der er forbun-
det med udviklingen og udfordringerne i det fremtidige EU-samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
600035_0002.png
2/4
Herudover lægger forslaget op til en præcisering af det Europæiske Stati-
stiske Systems rolle.
I hovedtræk indebærer forslaget:
Sammenskrivning af gældende Forordning om EF-statistikker, af Rå-
dets afgørelse om Udvalget for det statistiske program (SPC) og af
Forordningen om beskyttelse af fortrolige data.
En præcisering og afgrænsning af det Europæiske Statistiske System
(ESS) samt en heraf afledt definition af Europæisk Statistik.
Oprettelse af en komité, ”ESS Committee”, til behandling af gennem-
førelsesforanstaltninger (komitologi) samt varetagelse af koordine-
rende og rådgivende opgaver. Hermed sammenlægges SPC og komi-
téen til behandling af fortrolighedsspørgsmål, og disse komitéer ned-
lægges.
En præcisering af Eurostats og de nationale statistikinstitutioners rolle
på henholdsvis europæisk og nationalt plan.
En præcisering af de europæiske statistikmyndigheders uafhængig-
hed, integritet og troværdighed forankret i ”Adfærdskodeks for euro-
pæiske statistikker”, som blev vedtaget af Kommissionen og tiltrådt
af Rådet (ECOFIN) i 2005.
Etablering af et juridisk grundlag for introduktion af nye metoder til
indsamling af Europæisk Statistik, der alene fokuserer på statistiske
opgørelser på EU-niveau.
Tilvejebringelse af en juridisk ramme for det Europæiske Statistiske
Systems udveksling og beskyttelse af fortrolige data.
Etablering af et juridisk grundlag for forskningsmiljøernes udvidede
adgang til udnyttelse af statistiske data til analyseformål på europæisk
plan.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251
vedr. proceduren om fælles beslutningstagen.
Forslaget behandles i Øko-
nomi- og Valutaudvalget. Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse, men
Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse på plenarmødet d. 18. no-
vember 2008.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører:
”Forslaget er i fuld overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, da
revisionen af det eksisterende gældende regelkompleks for udvikling,
udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker i sagens natur
kun kan gennemføres på fællesskabsplan.
Subsidiaritetsprincippet ligger også til grund for fastlæggelse af an-
svarsfordelingen mellem de enkelte medlemsstater og Fællesskabet for
så vidt angår udviklingen, udarbejdelsen og formidlingen af europæi-
ske statistikker.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
600035_0003.png
3/4
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet efterleves, da regulering
af det europæiske statistiksamarbejde mest hensigtsmæssigt sker på fælles-
skabsplan.
4.
Gældende dansk ret
Den gældende lovgivning på området er:
Lov om Danmarks Statistik,
Rådets afgørelse (EØF, Euratom) nr. 89/382 af 19. juni 1989 om
nedsættelse af et udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske
program,
Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1588/90 af 11. juni 1990 om
fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske
Fællesskabers Statistiske Kontor, samt
Rådets Forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-
statistikker.
5.
Høring
Forslaget har været til høring i Danmarks Statistiks rådgivende udvalg for
Personstatistik, Arbejdsmarkedsforhold, Erhvervsstatistik, Landbrugsstati-
stik, Økonomisk Statistik samt Udvalget for Forskning med svarfrist d. 19.
november 2007. Høringen omfattede bl.a. følgende parter:
Akademikernes Centralorganisation, Anvendt Kommunalforskning AKF,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Danmarks Nationalbank, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Center for Forskningsanalyse, Dansk Energi, Dansk Gartneri,
Dansk Erhverv, DI – Organisation for erhvervslivet, Dansk Transport og
Logistik, Dansk Landbrug, Dansk Rådgivning, Landscentret, Danske Re-
gioner, DRUID (Danish Research Unit for Industrial Dynamics), Funkti-
onærerne og Tjenemændenes Fællesråd FTF, HTS – Handel, Transport
og Service, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Datatilsynet, Landsorgani-
sationen i Danmark, KL – Kommunernes Landsforening samt Realkredit-
rådet.
Der er modtaget høringssvar med substantielle kommentarer til forslaget
fra Landbrugsrådet og Datatilsynet.
Landbrugsrådet er positivt indstillet til forslaget og finder, at det er vigtigt
at sikre en uafhængig statistikproduktion i Eurostat.
Datatilsynet udtrykker væsentlig betænkelighed vedrørende forholdet
mellem forslagets bestemmelser om udveksling af data mellem statistik-
myndigheder indenfor EU og persondatalovens bestemmelser om be-
handling af personoplysninger til statistik eller videnskabelige formål.
Datatilsynet understreger, at det er afgørende, at forordningen præciserer,
at nationale myndigheder og Kommissionen (Eurostat) udelukkende kan
anvende modtagne data til statistiske formål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
600035_0004.png
4/4
6.
Andre landes holdninger
Medlemslandene udtrykker generel tilslutning til en modernisering og kon-
solidering af den statistiske basislovgivning.
Der tegner sig efter Kommissi-
onens indrømmelser under forhandlingsforløbet et klart flertal for det aktu-
elle kompromisforslag fra formandskabet.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark finder, at der er behov for et nyt moderniseret retsgrundlag for det
europæiske statistiksamarbejde for at kunne imødekomme fremtidige ud-
fordringer og brugerbehov på europæisk plan. Herudover vil samordning af
gældende lovgivning på området øge gennemskueligheden af fællesskabs-
lovgivningen.
Endvidere imødekommer kompromisforslaget danske ønsker, som bl.a. ved-
rører spørgsmål om datafortrolighed, statistikkens professionelle uaf-
hængighed samt koordinering og styring af statistikproduktionen. Forslaget
bringes hermed i god overensstemmelse med gældende danske principper,
herunder persondatalovens bestemmelser. Danmark kan på den baggrund
støtte forslaget.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af forordningsforslaget indebærer en ophævelse af:
Rådets afgørelse (EØF, Euratom) nr. 89/382 af 19. juni 1989 om
nedsættelse af et udvalg for De Europæiske Fællesskabers statistiske
program,
Rådets forordning (EØF, Euratom) nr. 1588/90 af 11. juni 1990 om
fremsendelse af fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske
Fællesskabers Statistiske Kontor, samt
Rådets Forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-
statistikker.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark, ej heller
nogen konsekvenser for EU’s budget.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen umiddelbare samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er oversendt supplerende grundnotat dateret den 12. marts 2007.