Europaudvalget 2008-09
2901- Økofin
Offentligt
1453690_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
15067/08 (Presse 311)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2901. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 4. november 2008
Formand
Christine LAGARDE
Frankrigs økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15067/08 (Presse 311)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0002.png
4.XI.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte et lån til
Ungarn
på 6,5 mia. EUR i samordning med den finansielle bistand fra
IMF og Verdensbanken for at hjælpe Ungarn med at overvinde den finansielle krise, landet står
over for.
Lånet skal sætte Ungarn i stand til at modstå det nuværende store pres på dets finansielle markeder
og støtte Ungarns betalingsbalance på mellemlang sigt.
Ministrene nåede ligeledes til principiel enighed om at hæve loftet for disponibel finansiel bistand i
forbindelse med EU's betalingsbalancestøtte til en medlemsstat, der har finansielle vanskeligheder.
Rådet nåede til principiel enighed om foranstaltninger til bekæmpelse af
momssvig,
der skal sikre,
at oplysninger om transaktioner hurtigere indsamles og udveksles mellem medlemsstaterne, således
at svig hurtigere kan opdages.
Der var bred enighed (ét forbehold mangler at blive hævet) om en ny
ordning for punktafgifter,
som vil gøre det muligt at indføre et edb-baseret kontrolsystem til bedre bekæmpelse af punktaf-
giftssvig.
15067/08 (Presse 311)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0003.png
4.XI.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
INTERNATIONALE INITIATIVER SOM SVAR PÅ DEN FINANSIELLE KRISE ......................7
NEDSATTE MOMSSATSER .............................................................................................................8
BEKÆMPELSE AF MOMSSVIG ....................................................................................................10
AFTALE MED LIECHTENSTEIN OM BEKÆMPELSE AF SVIG ...............................................12
KLIMAÆNDRING – ORDNING FOR HANDEL MED EMISSIONSKVOTER...........................13
LISSABONSTRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE ................................................13
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING....................................................................14
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Bistand til Ungarn for at overvinde den finansielle krise.......................................................................................15
EU-statistik - Rådets konklusioner ........................................................................................................................15
Fællesskabsgaranti til EIB til projekter uden for Fællesskabet *...........................................................................15
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
De fælles konsulære instrukser ..............................................................................................................................16
EKSTER E FORBI DELSER
Forbindelserne med Marokko ................................................................................................................................16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
15067/08 (Presse 311)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XI.2008
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond - Bidrag for 2008 ..............................................................................................16
Cotonouaftalen - Republikken Guinea...................................................................................................................17
FORSK I G
EU/USA - Samarbejde på området nuklear sikkerhed...........................................................................................17
MILJØ
Stoffer, der nedbryder ozonlaget............................................................................................................................17
STATISTIK
Statistik over varehandelen med tredjelande..........................................................................................................17
TRA SPORT
EU/Kina - Aftale om søtransport - Udvidelse........................................................................................................18
EGNOS og Galileo - Forskriftsprocedure med kontrol .........................................................................................18
UD ÆV ELSER
Regionsudvalget.....................................................................................................................................................18
15067/08 (Presse 311)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0005.png
4.XI.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Plamen Vassilev ORESHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Brian LENIHAN
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Normunds POPENS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister, vicepremierminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
15067/08 (Presse 311)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0006.png
4.XI.2008
Portugal:
Emanuel AUGUSTO SANTOS
Rumænien:
Eugen TEODOROVICI
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Stephen TIMMS
Attacheret statssekretær for budgetspørgsmål
Statssekretær for statsfinanserne og eksterne offentlige
finanser
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær for finansielle spørgsmål, Finansministeriet
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Charlie McCREEVY
László KÓVACS
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Lucas D. PAPADEMOS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Christian KASTROP
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
15067/08 (Presse 311)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0007.png
4.XI.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
I TER ATIO ALE I ITIATIVER SOM SVAR PÅ DE FI A SIELLE KRISE
Rådet blev orienteret af formandskabet om de internationale initiativer, der er taget som svar på den
finansielle krise efter Det Europæiske Råds møde den 15.-16. oktober 2008.
Der blev udvekslet synspunkter forud for topmødet for de vigtigste lande og institutioner, der er
berørt af krisen, som afholdes i Washington den 15. november for at drøfte en eventuel reform af
det internationale finansielle system.
Den påtænkte reform skal sikre, at de fejl, der har ført til den nuværende krise, ikke gentages, navn-
lig ved hjælp af bedre regulering, en mere effektiv overvågning af markedsoperatørerne og en styr-
kelse af institutioner som Den Internationale Valutafond. Verdens økonomiske situation og dens
indvirkninger på vækstøkonomierne og udviklingslandene står ligeledes på dagsordenen.
Det hedder i konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober:
"Den Europæiske Union
skal sammen med sine internationale partnere arbejde for en reel og fuldstændig reform af det in-
ternationale finansielle system, som bygger på principperne om gennemsigtighed, bankmæssig soli-
ditet, ansvarlighed, integritet og global styring. Formålet er hurtigt at få truffet afgørelser om gen-
nemsigtighed, globale reguleringsstandarder, grænseoverskridende tilsyn og krisestyring, undgåel-
se af interessekonflikter og etablering af et system til hurtig varsling med henblik på at skabe tillid
og tiltro hos sparere og investorer i alle lande. Den Europæiske Union vil hurtigt tage passende
initiativer i samråd med sine vigtigste partnere og de berørte internationale finansielle institutio-
ner. Disse initiativer vil nøje blive forberedt i EU-regi."
Rådets drøftelser banede vej for et uformelt møde blandt EU's stats- og regeringschefer den 7. no-
vember i Bruxelles med henblik på topmødet den 15. november. Formandskabet vil ved den lejlig-
hed forelægge et oplæg, der tager hensyn til delegationerne bemærkninger.
Rådet noterede sig også Kommissionens handlingsplan for støtte til den økonomiske aktivitet i for-
bindelse med konjunkturnedgangen i Europa (dok.
14938/08).
Drøftelserne om dette spørgsmål
fortsætter på rådssamlingen den 2. december 2008.
15067/08 (Presse 311)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0008.png
4.XI.2008
EDSATTE MOMSSATSER
Rådet behandlede et forslag til direktiv om ændring af reglerne vedrørende nedsatte momssatser
(merværdiafgift) i afventen af en dybtgående revision af disse regler.
Det opfordrede De Faste Repræsentanters Komité (Coreper) til at fortsætte behandlingen af de ude-
stående spørgsmål, således at Rådet kan træffe afgørelse inden årets udgang.
Forslaget tager sigte på at gøre det muligt for medlemsstaterne at anvende nedsatte momssatser
uden tidsbegrænsning på visse ydelser, der leveres lokalt, herunder restaurationsydelser, og som
ikke risikerer at skabe unfair konkurrence i det indre marked.
De nuværende momsregler (direktiv 2006/112/EF) forpligter medlemsstaterne til at anvende en
normal momssats på de fleste varer og tjenesteydelser (en normal mindstesats på 15% gælder indtil
udgangen af 2010). Medlemsstaterne kan anvende en nedsat sats (mindst 5%) på visse varer og tje-
nesteydelser, og der er fastsat undtagelser i visse tilfælde og/eller for visse medlemsstater.
Disse undtagelser omfatter:
midlertidige undtagelser for de medlemsstater, der inden 1992 (da den generelle momsord-
ning blev indført) anvendte lavere satser end de nuværende nedsatte satser
nedsatte satser, der finder midlertidig anvendelse (indtil udgangen af 2010) på visse ydel-
ser, der leveres lokalt
øvrige undtagelser af begrænset varighed med hjemmel i tiltrædelsesakterne for de med-
lemsstater, der tiltrådte EU i 2004 (gælder indtil udgangen af 2010).
I 2006 blev Kommissionen opfordret til at overdrage det til et uafhængigt organ at vurdere den
virkning – på jobskabelse, økonomisk vækst og det indre markeds funktion – som nedsatte moms-
satser kan have på tjenesteydelser, der leveres lokalt
1
.
1
Denne undersøgelse blev gennemført af
Copenhagen Economics ApS.
Resultaterne er gen-
givet i en meddelelse fra Kommissionen i juli 2007 (dok.
11695/07
+ ADD 1).
15067/08 (Presse 311)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.XI.2008
Kommissionen fandt på baggrund af denne undersøgelse, at der er behov for en ny ramme for at
rationalisere og forenkle de gældende regler samtidig med, at medlemsstaterne skal bevare en vis
grad af fleksibilitet i anvendelsen af nedsatte satser.
I december 2007 besluttede Rådet, at det i 2008 ville gennemføre en orienterende drøftelse om
virkningen og nytten af nedsatte satser. I juli 2008 forelagde Kommissionen sit første forslag.
Forslaget er koncentreret om de bestemmelser, der udløber ved udgangen af 2010. Det har navnlig
til formål at:
sikre lige behandling mellem medlemsstaterne med hensyn til mulighederne for at anvende
nedsatte momssatser
give alle medlemsstater mulighed for at anvende nedsatte momssatser uden tidsbegræns-
ning på visse ydelser, der leveres lokalt, herunder restaurationsydelser, og som ikke risike-
rer at skabe unfair konkurrence i det indre marked
foretage tekniske forbedringer af de gældende bestemmelser og fjerne visse inkonsekven-
ser.
Formandskabet fremlagde på baggrund af drøftelserne på et uformelt ministermøde i Nice i septem-
ber, på rådssamlingen den 7. oktober og i Coreper et udkast til kompromis, der danner grundlag for
de tekniske drøftelser.
15067/08 (Presse 311)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0010.png
4.XI.2008
BEKÆMPELSE AF MOMSSVIG
Rådet nåede til principiel enighed om en generel indstilling vedrørende forslagene til henholdsvis
direktiv og forordning
1
, der tager sigte på at styrke bekæmpelsen af momssvig (merværdiafgift).
Direktivet og forordningen vil blive vedtaget på en kommende rådssamling, så snart Europa-
Parlamentet har afgivet udtalelse.
Forslagene skal sikre, at oplysninger om grænseoverskridende transaktioner hurtigere indsamles og
udveksles mellem medlemsstaterne, for at svig og især "momskarruseller" hurtigere kan opdages.
Bekæmpelse af momssvig er en vigtig udfordring for både EU og de nationale budgetter. Denne
form for svig koster hvert år medlemsstaterne milliarder af euro. Den har ofte form af kredsløb,
såkaldte momskarruseller, i forbindelse med grænseoverskridende transaktioner.
I november 2006 nåede Rådet til enighed om at fastlægge en strategi for på EU-plan at supplere den
indsats, der gøres på nationalt plan for at bekæmpe momssvig. I juni 2007 anmodede Rådet Kom-
missionen om at forelægge forslag til lovgivningsmæssige foranstaltninger for at styrke momssy-
stemet og besluttede at give disse foranstaltninger høj prioritet.
Forslagene udgør et første svar på denne anmodning. De fastsætter en kortere frist for operatørerne
til momsangivelse af deres transaktioner og en kortere frist for overførsel af oplysninger mellem
medlemsstaterne, idet det samtidig undgås at øge den administrative byrde for virksomhederne,
navnlig SMV'erne.
1
Forslag til ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem og af for-
ordning nr. 1798/2003 om administrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift.
15067/08 (Presse 311)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0011.png
4.XI.2008
DEN GENERELLE ORDNING FOR PUNKTAFGIFTER
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse og en delegations ophævelse af sit parlamentariske for-
behold nåede Rådet til enighed om en generel indstilling vedrørende et udkast til direktiv, der til-
passer den nuværende ordning for punktafgiftspligtige varer
1
i EU ved at give mulighed for at ind-
føre et edb-baseret punktafgiftskontrolsystem.
Det edb-baserede punktafgiftskontrolsystem vil give et enklere, papirløst miljø for de handlende og
vil lette mere integrerede og hurtigere kontroller. Direktivforslaget tager sigte på at forenkle og mo-
dernisere punktafgiftsprocedurerne uden at forringe kvaliteten af kontrollerne, og at tilpasse be-
stemmelserne om varebevægelser til det nye system, som blev fastsat i en beslutning fra 2003
2
.
I henhold til beslutningen fra 2003 skal medlemsstaterne og Kommissionen indføre det edb-
baserede system i første halvår af 2009; det er derfor nødvendigt at vedtage direktivet inden udgan-
gen af 2008, så det edb-baserede system kan tages i brug den 1. april 2010.
1
2
Direktiv 92/12/EØF om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer, om oplægning
og omsætning heraf samt om kontrol hermed.
Beslutning nr. 1152/2003/EF af 16. juni 2003 om edb-mæssig registrering og kontrol af
punktafgiftspligtige varers bevægelser.
11
15067/08 (Presse 311)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0012.png
4.XI.2008
AFTALE MED LIECHTE STEI OM BEKÆMPELSE AF SVIG
Kommissionen orienterede Rådet om udviklingen i forhandlingerne med Liechtenstein om en aftale
om bekæmpelse af svig.
Udkastet til aftalen, som Kommissionen forhandler om på grundlag af et mandat fra Rådet fra 2006,
omfatter svig i forbindelse med såvel indirekte som direkte skatter. Det er vigtigt for EU, at aftalen
finder anvendelse på direkte skatter, da der ikke findes en overenskomst med Liechtenstein om ud-
veksling af oplysninger om beskatning af renteindtægter.
Uden at fravige gældende fællesskabsret ønsker EU at tilvejebringe reel administrativ bistand fra
Liechtensteins side, herunder med hensyn til fonde.
Rådet har derfor opfordret Kommissionen til at genoptage forhandlingerne med Liechtenstein for at
opnå forbedringer og yderligere garantier for at sikre reel administrativ bistand og adgang til oplys-
ninger, navnlig hvad angår fonde, og aflægge rapport til Rådet på en kommende samling.
15067/08 (Presse 311)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0013.png
4.XI.2008
KLIMAÆ DRI G – ORD I G FOR HA DEL MED EMISSIO SKVOTER
Rådet noterede sig et indlæg fra den polske minister om den ordning for handel med CO
2
-
emissionskvoter, der foreslås for perioden 2012-2020, især hans ønske om at forhindre for store
udsving i godtgørelserne under den nye ordning.
Rådet erkender, at det er Miljørådet, som har ansvaret for dette spørgsmål, men anmodede Det
Økonomiske og Finansielle Udvalg om at behandle spørgsmålet og aflægge rapport på de næste
samlinger i Økofinrådet og i Miljørådet.
LISSABO STRATEGIE FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
Rådet noterede sig status i de igangværende drøftelser om Lissabonstrategien for vækst og beskæf-
tigelse.
15067/08 (Presse 311)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0014.png
4.XI.2008
MØDER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
Møde med Europa-Parlamentet
Formandskabstrojkaen holdt den 3. november et møde med repræsentanter for Europa-Parlamentets
Økonomi- og Valutaudvalg. Mødet handlede om den finansielle krise og om EU's Økonomiske og
Monetære Union 10 år efter lanceringen i 1998.
Dialog om makroøkonomisk politik med arbejdsmarkedets parter
Rådets trojka holdt den 3. november sin halvårlige dialog om makroøkonomisk politik med ar-
bejdsmarkedets parter (repræsentanter for de europæiske fagforeninger og brancheorganisationerne)
under tilstedeværelse af Kommissionen, formanden for Eurogruppen og formanden for Den Euro-
pæiske Centralbank. Mødet var koncentreret om den økonomiske situation og om, hvilke politikker
der er bedst egnet til at imødegå denne.
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 3. november.
Morgenmadsmøde om den økonomiske situation
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation, herunder opfølgningen af
de nationale foranstaltninger, der er iværksat som reaktion på den finansielle krise, samt den ma-
kroøkonomiske situation i Ungarn. De nåede bl.a. til principiel enighed om at hæve loftet for dispo-
nibel finansiel bistand i forbindelse med EU's betalingsbalancestøtte til en medlemsstat, der har
finansielle vanskeligheder. De blev desuden orienteret om drøftelserne i Eurogruppen den 3. no-
vember.
Møde med EFTA-landenes finansministre
Ministrene holdt deres årlige møde med økonomi- og finansministrene fra Den Europæiske Frihan-
delssammenslutning (Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz). Dette års møde var koncentreret om
den finansielle krise, navnlig for så vidt angår Island, og om det grænseoverskridende samarbejde
inden for tilsyn og bekæmpelse af svig.
*
*
*
Ministrene spiste frokost med repræsentanter for tre statsejede investeringsfonde (Abu Dhabi, Nor-
ge og Qatar). Drøftelsen var koncentreret om de statslige investeringsfondes anvendelse af Den In-
ternationale Valutafonds standarder.
15067/08 (Presse 311)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0015.png
4.XI.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Bistand til Ungarn for at overvinde den finansielle krise
Rådet vedtog en afgørelse om ydelse af et lån til Ungarn på 6,5 mia. EUR for at hjælpe landet med
at overvinde den finansielle krise, det står over for.
Dette lån supplerer den finansielle bistand på 12,5 mia. EUR fra Den Internationale Valutafond og
på 1 mia. EUR fra Verdensbanken med henblik på mellemfristet støtte til Ungarns betalingsbalance.
Denne finansielle støtte skulle sætte Ungarn i stand til at modstå det nuværende store pres på dets
finansielle markeder. De ungarske myndigheder har til gengæld givet tilsagn om at anvende et led-
sageprogram, der vil blive inkorporeret i en opdatering af dets konvergensprogram inden for ram-
merne af EU stabilitets- og vækstpagt.
De ungarske myndigheder har givet tilsagn om at fremskynde konsolideringen af deres nationale
budget i år og i 2009 og reformere deres budgetforvaltning. Der er også truffet foranstaltninger til at
forbedre markedernes likviditet og styrke den finansielle stabilitet med støtte fra Den Europæiske
Centralbank. Den ungarske centralbank, Magyar Nemzeti Bank, har forhøjet sine rentesatser for at
bremse faldet i den ungarske forints værdi.
Rådets afgørelse har hjemmel i traktatens artikel 119 og Rådets forordning (EF) nr. 332/2002 om
indførelse af en mekanisme for mellemfristet betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne.
EU-statistik - Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i
14525/08.
Fællesskabsgaranti til EIB til projekter uden for Fællesskabet *
Rådet vedtog en afgørelse om visse centralasiatiske landes ret til finansiering fra Den Europæiske
Investeringsbank (EIB), der er omfattet af en fællesskabsgaranti (10902/08
+
14613/08 ADD 1).
Ved denne afgørelse bevilger Rådet en fællesskabsgaranti til EIB mod tab i forbindelse med lån til
og lånegarantier for projekter i Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan.
15067/08 (Presse 311)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0016.png
4.XI.2008
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
De fælles konsulære instrukser
Rådet vedtog en beslutning om ændring af bilag 3, del I, i de fælles konsulære instrukser om stats-
borgere fra tredjelande, som er underlagt kravet om lufthavnstransitvisum (dok.
14434/08).
Dette bilag i de fælles konsulære instrukser indeholder en fælles liste over tredjelande, hvis stats-
borgere er underlagt kravet om lufthavnstransitvisum i alle medlemsstater. Efter anmodning fra
Frankrig er listen blevet ændret, således at kravet om lufthavnstransitvisum for ghanesiske og nige-
rianske statsborgeres vedkommende begrænses til personer, som ikke er i besiddelse af gyldigt vi-
sum udstedt af en EU-medlemsstat eller gyldigt visum til en stat, der er part i EØS-aftalen, Canada,
Japan, Schweiz eller Amerikas Forenede Stater.
Beslutningen træder i kraft den 5. november 2008.
EKSTER E FORBI DELSER
Forbindelserne med Marokko
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage med hensyn til nedsættelse i henhold til asso-
cieringsaftalen mellem EU og Marokko af et toldsamarbejdsudvalg og ændring af forretningsorde-
nen for visse underudvalg og arbejdsgrupper under associeringsudvalget (dok.
13819/08).
UDVIKLI GSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond - Bidrag for 2008
Rådet vedtog en beslutning om fastsættelse af 3. tranche af de finansielle bidrag, medlemsstaterne i
år skal betale til Den Europæiske Udviklingsfond
(dok.
14409/08).
15067/08 (Presse 311)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0017.png
4.XI.2008
Cotonouaftalen - Republikken Guinea
Rådet godkendte udkastet til en skrivelse, der skal sendes til Republikken Guineas premierminister
vedrørende landets gennemførelse af artikel 96 i AVS-EF-partnerskabsaftalen (Cotonouaftalen).
Inden for denne ramme vil der regelmæssigt finde opfølgende besøg sted for gennem dialogen med
de vigtigste politiske og sociale aktører at overvåge udviklingen i den politiske situation i Republik-
ken Guinea.
FORSK I G
EU/USA - Samarbejde på området nuklear sikkerhed
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle en aftale mellem Det
Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom) og De Forenede Staters energiministerium om forsk-
ning og udvikling på området nuklear sikkerhed.
MILJØ
Stoffer, der nedbryder ozonlaget
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at deltage i forhandlingerne om
ændringer og tilpasninger af Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
Forhandlingerne vil finde sted den 17.-21. november 2008 i Doha (Qatar).
STATISTIK
Statistik over varehandelen med tredjelande
Rådet nåede til politiske enighed om et udkast til forordning, der har til formål at forbedre systemet
for fællesskabsstatistikker over varehandelen med tredjelande og tilfredsstille nye brugerbehov
(dok.
14221/08).
En fælles holdning vil blive vedtaget på en kommende samling i Rådet, efter at teksten er blevet
endeligt udformet, og vil blive sendt til Europa-Parlamentet i henhold til den fælles beslutnings-
procedure.
15067/08 (Presse 311)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453690_0018.png
4.XI.2008
TRA SPORT
EU/Kina - Aftale om søtransport - Udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse og indgåelse af en protokol om ændring af aftalen med
Kina om søtransport for at tage hensyn til Republikken Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Den
Europæiske Union i januar 2007.
Aftalen blev undertegnet i december 2002 i Bruxelles og trådte i kraft i marts 2008 (EUT L 46 af
21.2.2008, s. 25.).
EG OS og Galileo - Forskriftsprocedure med kontrol
Rådet traf afgørelse om ikke at gå imod Kommissionens vedtagelse af en strategisk ramme for det
globale satellitnavigationssystem (GNSS) for de europæiske programmer for satellitbaseret radio-
navigation (EGNOS og Galileo) og dertil knyttede aktiviteter.
Forordning (EF) nr. 683/2008
1
om den videre gennemførelse af de europæiske satellitbaserede na-
vigationsprogrammer (Egnos og Galileo) (EUT L 196 af 24.7.2008, s.1) fastsætter, at Kommissio-
nen fastlægger en strategisk ramme, der omfatter de vigtigste aktiviteter, det anslåede budget og den
relevante tidsplan, der er nødvendige for at opfylde de mål, der er fastlagt i bilaget til forordningen.
I overensstemmelse med EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissi-
onens vedtagelse af retsakter. Medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det, kan Kommissio-
nen således vedtage den strategiske ramme.
UD ÆV ELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af Maria Luisa Coppola, consigliere regionale - Assesso-
re, Regione Veneto, som medlem for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. janu-
ar 2010.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 683/2008.
18
15067/08 (Presse 311)
DA