Europaudvalget 2008-09
2902+2903 - almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
610724_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 14. november 2008
REFERAT
Rådsmøde (almindelige anliggen-
der og eksterne forbindelser) den
10.-11. november 2008.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008
Der var en kort drøftelse af den kommenterede dagsorden. Det Europæiske Råd i december
ventes domineret af to temaer, den finansielle og økonomiske situation samt klima- og energi-
pakken. Flere medlemslande understregede behovet for en aftale om klima- og energipakken
inden årets udgang. En del lande ønskede ikke en drøftelse af den fremtidige landbrugspolitik
til december.
2. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
Rådskonklusionerne blev godkendt uden drøftelse. I rådskonklusionerne indgik erklæringer
om henholdsvis udviklingen af civile kapaciteter, udviklingen af militære kapaciteter, Forsvars-
agenturets samarbejde med materielanskaffelsessamarbejdet OCCAR, samt om iværksættelse
af en frivillig udvekslingsordning for officerer.
Forsvarsministermødet fokuserede på udviklingen af EU’s militære kapaciteter samt på de
igangværende og kommende militære EU operationer. Op til mødet blev Forsvarsagenturets
styrelsesrådsmøde i forsvarsministerformat afholdt. Danmark var på grund af forsvarsforbe-
holdet afskåret fra at deltage.
Drøftelsen vedrørende den militære kapacitetsudvikling fokuserede på maritim overvågning,
europæiske multinationale styrker, samt på anvendelse af militære kapaciteter til evakuering af
EU-borgere. Vedrørende maritim overvågning var der generel enighed om, at initiativerne i
EU, NATO og på nationalt plan skal koordineres tættere fremadrettet. Drøftelsen af multina-
tionale styrker fokuserede på, hvorledes de multinationale styrkeformationer, der findes i Eu-
ropa, gøres mere anvendelige for militære EU operationer. Drøftelsen om anvendelse af mili-
tære kapaciteter til evakuering af EU borgere handlede om, hvorledes man fra de europæiske
landes forsvar kunne støtte det konsulære samarbejde i EU omkring evakuering. For alle tre
emner gjalt, at man ville arbejde videre med konceptpapirer.
Forsvarsministrenes drøftelse af den militære operation i Tchad og Den Centralafrikanske
Republik fokuserede på EU/FN samarbejdet i forbindelse med FN’s forventede overtagelse
af operationen i marts 2009. I relation til bekæmpelse af pirateri ud for Somalias kyst vedtog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
610724_0002.png
2
forsvarsministrene en fællesaktion om en kommende maritim operation i området (Operation
Atalanta). Henset til forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i denne operation.
For så vidt angår fællesmødet mellem udenrigs- og forsvarsministrene om EU’s engagement i
henholdsvis Bosnien og Afghanistan henvises til punkt 6 og 7.
3. (Evt.) Irak
På rådsmødet den 10.-11. november 2008 gav formandskabet et kort indlæg, hvori man frem-
hævede, at Irak nu befandt sig ved et vendepunkt, og at der er brug for styrket EU-
engagement.
Kommissionen oplyste, at EU's bistand nu udgjorde 923 mio. EUR, og at Kommissionen bl.a.
støttede institutionsopbygningen og de kommende valg. Derudover oplyste Kommissionen, at
frihandelsaftalen med Irak var under forhandling, og at man håbede at kunne afslutte disse
forhandlinger i begyndelsen af 2009.
Rådskonklusionerne om Irak, herunder om forlængelse af retsstatsmissionen EUJUST Lex,
blev vedtaget som A-punkt.
4. Forberedelse af EU-Rusland-topmødet
Der var tilslutning, på nær fra litauisk side, til EU-formandskabets hensigt om at meddele Rus-
land på EU-Rusland topmødet den 14. november, at EU er rede til at genoptage forhandlin-
gerne om en ny EU-Rusland rammeaftale i nær fremtid. Efter rådsmødet offentliggjorde EU-
formandskabet pressebudskaber, hvor det blandt andet anføres, at en genoptagelse af for-
handlingerne på ingen måde legitimerer status quo i Georgien eller russiske adfærd i strid med
EU’s værdier og principper.
5. Den Demokratiske Republik Congo
Udenrigsministrene havde en drøftelse af situationen i Den Demokratiske Republik Congo.
Situationen blev stadig mere kompleks, og der var vanskeligheder med at få den humanitære
bistand frem. Der var endvidere fornyede rapporter om menneskerettighedskrænkelser. EU’s
fremtidige indsats ville fokusere på det politiske og humanitære spor. Der var ingen opbak-
ning til, at EU på nuværende tidspunkt skulle tage skridt til en militær operation.
Rådskonklusioner om situationen i Den Demokratiske Republik Congo blev vedtaget.
6. Det vestlige Balkan
Rådet drøftede situationen i Bosnien-Hercegovina og gav udtryk for bekymring over den poli-
tiske udvikling i landet. Rådet udtrykte støtte til målsætningen om overgang fra Den Høje Re-
præsentants Kontor til et styrket engagement fra EU’s side. Vedrørende operation Althea var
der enighed om at fortsætte forberedelserne af en afløsningsmission, men ikke at neddrosle
operation Althea, før der forelå en beslutning om lukning af Den Høje Repræsentants Kon-
tor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
610724_0003.png
3
7. Afghanistan
Rådsdrøftelsen om Afghanistan fokuserede bredt på EU’s muligheder for at påvirke Afghani-
stans udvikling i positiv retning. NATO’s generalsekretær deltog i Afghanistan-drøftelsen.
Behovet for en stærk EU-indsats samt øget koordination i Afghanistan blev berørt. Der var
enighed om, at de forudsete valg i 2009 ville udgøre en central udfordring for EU og NATO’s
indsats. En fortsat styrkelse af EU’s politimission (EUPOL) blev fremhævet som en hoved-
prioritet, ligesom styrkelse af den regionale ramme for indsatsen i Afghanistan (med fokus på
navnlig Pakistan) var væsentlig. Formandskabet annoncerede et møde i Paris i december med
Afghanistans naboer.
8. EU’s reaktion på de stigende fødevarepriser
Rådskonklusionerne om fødevaresituationen blev vedtaget uden debat.
9. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og
AVS-landene
EU-udviklingsministrene drøftede de igangværende forhandlinger om økonomiske partner-
skabsaftaler (EPA) mellem udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (de såkaldte
AVS-lande) og EU. Kommissær Michel fremhævede, hvorledes Kommissionen gennem en
række tiltag støttede fremme af regional integration og opfordrede medlemslandene til i deres
bilaterale bistand også at arbejde herfor. Kommissær Ashton understregede ønsket om at bi-
drage til udviklingslandenes økonomiske udvikling og så partnerskabsaftalerne som et vigtigt
element heri. Kommissæren understregede, at det kun ville være muligt at gøre fremskridt i
forhandlingerne om partnerskabsaftalerne, hvis aftalerne medførte reelle forbedringer for
AVS-landene og tilkendegav samtidig åbenhed i spørgsmålet om at indsætte revisionsklausuler
i aftalerne således, at man med jævne mellemrum kunne tage bestik af, hvordan aftalerne på-
virkede partnerlandenes udviklingsmuligheder. En række medlemslande udtrykte tilfredshed
med den konstruktive tone, som kommissæren anslog. Fra dansk side blev det bl.a. understre-
get, at aftaler om tjenesteydelser måtte vurderes ud fra, om de tjente udviklingslandenes egne
interesser. For så vidt angik den videre dialog foreslog Danmark, at man skulle se på mulighe-
den for et uformelt møde mellem EU og AVS-landene. Kommissær Ashton tilkendegav, at
hun ville se nærmere på forslaget om et uformelt møde med AVS-landene – hun forestillede
sig umiddelbart, at ”dialogmøder” på regionalt niveau ville være det mest nyttige og praktiske.
Rådet vedtog konklusioner om de økonomiske partnerskabsaftalers bidrag til regional integra-
tion.
10. (Evt.) Burma
Rådet vedtog konklusioner på Burma, hvori ASEM formandserklæringen om bl.a. Burma hil-
stes velkommen. Rådet erindrede om formandserklæringens opfordring til regimet i Burma
om at løslade alle politiske fanger og til at indlede en politisk proces med alle aktører og i sam-
arbejde med FN. Samtidig fremhævede Rådet, at det planlagte valg i 2010 ikke ville have tro-
værdighed, medmindre alle politiske fanger, herunder ikke mindst Aung San Suu Kyi, med-
lemmer af oppositionen samt de etniske grupper fik mulighed for at deltage. Rådet slog også
fast, at såfremt der ikke snart skete fremskridt mod demokrati og national forsoning, måtte
det overvejes at indføre nye sanktioner overfor generalerne og ligeledes slække på sanktioner-
ne, såfremt der var fremgang. Endelig hilste Rådet samarbejdet mellem ASEAN, FN og de
burmesiske myndigheder om nødhjælpsarbejdet ovenpå cyklonen Nargis velkommen og erin-
drede om EU’s substantielle humanitære indsats til ofrene for cyklonen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
610724_0004.png
4
11. Forberedelse af FNs konference om finansiering af udvikling i Doha 29. november
– 2. december 2008
EU-udviklingsministrene drøftede og færdigforhandlede udkast til Rådskonklusioner, som
indeholder retningslinjer for EU deltagelse i den internationale konference om finansiering af
udvikling i Doha. Drøftelserne fandt sted i lyset af, at Doha ville være den første internationa-
le konference efter udbruddet af den finansielle krise. Der var en fælles forståelse i EU af, at
det burde undgås, at Doha konferencen endte med en konfrontatorisk tone til mulig skade for
bl.a. COP-15. Bistandsforpligtelser (0,7 pct.) og nationale tidstabeller var centrale temaer i
drøftelserne. Kompromisset indeholder en opfordring til medlemslandene om at udarbejde
tabeller inden for rammen af national kompetence inden 2010. Fra dansk side understregedes
behovet for et klart politisk signal i Doha. De fattigste lande måtte ikke ende som taberne.
Dette forudsatte, at EU stod ved tilsagn. Konkrete tidsplaner for udmøntningen af bistanden
var en troværdig måde at håndtere udfordringen på. Det var vigtigt, at man forberedte sig på
at mobilisere substantielle, nye og additionelle midler forud for COP 15. Klimafinansiering var
dog ikke et emne til afgørelse i Doha. Det var generel tilfredshed med teksten til Rådskonklu-
sionerne som grundlag for EU's deltagelse i Doha.
12. Libanon
Der var som forventet politisk enighed blandt medlemslandene om det fortsatte behov for en
markant EU-indsats i forbindelse med Libanon, herunder tilslutning til rådskonklusionerne
om Libanon.