Europaudvalget 2008-09
2904 - landbrug og fiskeri Bilag 5
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer/JWP
Den 25. november 2008
FVM 606
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18.-20. november 2008
1. Sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik
Der blev med kvalificeret flertal opnået politisk enighed i Rådet efter, at Europa-Parlamentet afgav
sin udtalelse den 19. november 2008. Danmark støttede kompromiset. Følgende punkter i kompro-
miset kan fremhæves:
Den generelle modulation stiger med 2 % i 2010 og 1 % i hvert af årene 2011, 2012 og 2013. Den
generelle modulation er i 2013 dermed 10 % af den udbetalte støtte over bundgrænsen på 5.000 €
per bedrift. Der bliver indført progressiv modulation på 4 % for støttebeløb udover 300.000 € per
bedrift. Den nationale medfinansiering bliver sænket til 25 % for de nye modulerede midler. Under
landdistriktspolitikken blev der mulighed for at fokusere på mælk som en ny udfordring samt inno-
vation relateret til de 4 oprindelige udfordringer klimaforandring, vedvarende energi, vandforvalt-
ning og biodiversitet. I forhold til samarbejdsprojekter om innovation kan det nu ske med 2 ud af 3
mulige parter. Der blev endvidere givet mulighed for yderligere omstruktureringsstøtte under land-
distriktspolitikken til specifikke sektorer med en reduktion i den direkte støtte på over 25 %, hvilket
reelt dækker tobakssektoren.
Under artikel 68 kan op til 10 % af den direkte støtte fra 2010 anvendes til blandt andet miljøtiltag,
kvalitet, dyrevelfærd, forsikringsordninger, gensidige fonde og støtte til særligt sårbare områder el-
ler sektorer. Der er en generel begrænsning på 3,5 % for de ordninger, der ikke falder under grøn
boks kriterierne i WTO. Miljøforanstaltninger, der falder under disse grøn boks kriterier, kan dog
overskride loftet på 3,5 %, og dette skal i så fald notificeres til Kommissionen. De 12 nye medlems-
stater får endvidere mulighed for at anvende op til 90 mio. €, således at de kan anvende op til 10 %
af, hvad der svarer til deres fuldt indfasede direkte støtte, til artikel 68. Der kan desuden ydes natio-
nal støtte til mælkesektoren under artikel 68. Der blev endvidere mulighed for at overføre uforbrug-
te midler under enkeltbetalingsordningen til foranstaltninger under artikel 68 med en sikkerheds-
margin på 0,5 % og op til maksimalt 4 % af det samlede loft for enkeltbetalingen per medlemsstat.
Disse midler kan alternativt overføres til landdistriktspolitikken.
Der vil ske afkobling af yderligere sektorer som markafgrøder, durum hvede, olivenolie og humle
fra 2010, tørret foder, kartoffelstivelse (forarbejdningsstøtte), hør og hamp fra 2012 samt oksekød
(undtagen ammekopræmier), ris, nødder, frø, proteinafgrøder og kartoffelstivelse (støtte til land-
manden) senest fra 2012. Den koblede støtte til energiafgrøder afskaffes helt. Den midlertidige kob-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lede støtte til bløde bær opretholdes til 2012 og afkobles derefter. Der gives endvidere mulighed for
øget afkobling af koblet støtte til frugt og grønt. Den produktionsbegrænsende brakordning ophæ-
ves. Der bliver endvidere fra 2010 mulighed for at anvende en minimumsgrænse på op til 5 hektar i
forhold til udbetaling af direkte støtte, hvor udgangspunktet er en minimumsgrænse på 1 hektar. Der
introduceres desuden nye mekanismer for fordelingen af den afkoblede støtte under den såkaldte hi-
storiske model. Kommissionen har endvidere afgivet en Kommissionserklæring om, at der senest
ved udgangen af 2012 skal udarbejdes en fremskridtsrapport om afkobling.
Mælkekvoterne øges gradvist med 1 % om året i 5 år fra 2009 og er helt væk i 2015. Italien får dog
stigningen på 5 % allerede i 2009, men der sker en forøgelse til 150 % af den normale superafgift
ved kvoteoverskridelser i 2009/2010 og 2010/2011 med mere end 6 % i forhold til kvoteniveauet i
2008/2009. Derudover sker der en teknisk tilpasning af fedtreguleringen, der giver Danmark en
yderligere stigning på over 2 % allerede fra 2009. Det vil sige en stigning i den danske mælkekvote
på i alt over 7 %. Kommissionen vil endvidere evaluere mælkekvoterne i lyset af markedssituatio-
nen i både 2010 og 2012.
Der sker en øget markedsorientering blandt andet via en afskaffelse og modernisering af en række
støtteordninger, som for eksempel intervention af korn og kvoter for kartoffelstivelse. Kommissio-
nen forpligter sig til løbende at arbejde med forenkling af den fælles landbrugspolitik, og der sker
allerede visse forenklinger i forhold til krydsoverensstemmelse. Kommissionen og Rådet afgiver
endvidere en erklæring om, at Kommissionen skal undersøge de forskellige niveauer for direkte
støtte i medlemsstaterne efter 2013.
2. Skolefrugt
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed i Rådet efter, at Europa-Parlamentet afgav sin
udtalelse den 19. november 2008. Budgetrammen på 90 mio. € om året blev fastholdt, og der blev
givet mulighed for anvendelse af forældrebetaling.
3. GMO soja MON 89788
Der blev hverken konstateret et kvalificeret flertal for eller imod forslaget om markedsføring af
produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af GMO soja MON 89788. Kommissionen
kan herefter vedtage forslaget.
4. EU/Norge fiskeriforhandlinger 2009
Medlemsstaterne tilkendegav deres holdninger forud for den anden runde af konsultationer med
Norge. Der ville i forhandlingerne være fokus på discard, planen for torsk i Nordsøen, år til år kvo-
tefleksibilitet, TAC-niveauet for fælles bestande i Nordsøen og udveksling af fiskerimuligheder.
5. Afrapportering om polsk kontrol af torskefiskeri
Kommissionen orienterede kort om den polske kontrol af torskefiskeri i Østersøen. Kommissionen
fandt, at der var sket fremskridt i den polske fiskerikontrol, og Kommissionen fremhævede, at Polen
i juni 2008 frivilligt havde lukket for torskefiskeriet i den østlige del af Østersøen i resten af 2008.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Ny fiskerikontrolforordning
Kommissionen præsenterede forslaget til en ny kontrolforordning.
7. Tilpasning af torskegenopretningsplanen
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed i Rådet. Planen vil dække fire bestande i Kat-
tegat, Skagerrak, Nordsøen, den østlige del af den Engelske Kanal og farvandene vest for Skotland
samt det Irske Hav. Der blev for alle bestande sat et mål for fiskeridødeligheden på 0,4. Der blev
endvidere fastlagt regler for fastlæggelse af niveauerne for TAC og fiskerindsats. Planen indebærer
desuden blandt andet, at den tidligere havdageordning, erstattes af en kW-dageordning, der regule-
rer fiskeriet ud fra fartøjernes motorkraft. Der bliver endvidere mulighed for at tildele ekstra fiskeri-
indsats til fiskere, der anvender særligt selektive redskaber og reducerer discard.
8. Strategi for akvakultur
Der var en drøftelse på basis af spørgsmål fra formandskabet. Kommissionen vil fremlægge en
meddelelse med en strategi for europæisk akvakultur i 2009.
9. Forenkling af fiskeripolitikken
Kommissionen orienterede om status for forenklingen af fiskeripolitikken, og fremover ville denne
afrapportering ske i forbindelse med den generelle forenklingsproces. Kommissionen ville dog
fremkomme med en endelig afrapportering for perioden 2006-2008 i foråret 2009.
10. Flerårig plan for sild vest for Skotland
Punktet var ikke på dagsordenen.
11. Rådskonklusioner om import af levnedsmidler, foder, dyr og planter
Punktet var ikke på dagsordenen.
12. Mærkning af foder
Punktet var ikke på dagsordenen.
3