Europaudvalget 2008-09
2906 - økofin
Offentligt
612791_0001.png
Notat
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Europaudvalg til Rådsmøde
nr. 2906 (økonomi- og finansministre – budget) den 21. no-
vember 2008
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke indholdsmæssige uenigheder, der er mellem
Europa-Parlamentet og Rådet om de 4 budgetkategorier (1a. + b., 2., 3. og 4.) i
forhandlingerne om EU’s budget for 2009? Sagt med andre ord: Hvilke emner er
det, Europa-Parlamentet ønsker opprioriteret, og hvad er Danmarks holdning til
disse?
Svar:
Tabel 1 viser de beløbsmæssige forskelle mellem Rådets og Europa-Parlamentets
ønsker til de enkelte overordnede budgetkategorier.
Tabel 1
Budget for 2008, Kommissionens budgetforslag for 2009, samt resultater af hidtidige
behandlinger i Råd og Europa-Parlament.
Rådets 2.
Komm.
Budget
Mio. euro, årets priser
Kategori 1a
Kategori 1b
Kategori 2
Kategori 3
Kategori 4
Kategori 5
Kategori 6
Forpligtelser i alt
Betalinger i alt
1)
20. november 2008
7. kontor, JPE
J. nr. 51-250
Rådets 1.
behandling
2009
11.112
48.414
57.144
1.447
7.310
7.475
209
133.111
114.972
EPs første
behandling
2009
11.269
48.423
58.728
1.515
7.440
7.623
209
135.206
124.488
behandling
2009 (for-
ventet)
11.112
48.414
55.789
1.447
7.329
7.475
209
131.775
113.838
forslag
til 2009
11.190
48.414
56.496
1.469
7.375
7.577
209
132.729
116.546
2008
1)
10.586
47.256
55.565
1.618
7.072
7.202
207
129.506
120.663
Inkl. Ændringsforslag 1-7, samt 9. Indeholder derfor ikke Kommissionens forslag til finansiering af fødevarefacilite-
ten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Overordnede interessemodsætninger mellem Rådet og Europa-Parlamentet
Det forventes på baggrund af en teknisk trialog mellem formandskabet, Europa-
Parlamentet og Kommissionen den 13. november, at forhandlingerne med Euro-
pa-Parlamentet vil være centret omkring følgende tre væsentligste udeståender.
a) Det overordnede betalingsniveau
Parlamentet ønsker at afsætte ca. 10 mia. euro mere i betalingsbevillinger end
Rådet. Det er et tilbagevendende fænomen, at Europa-Parlamentet ønsker mar-
kant højere betalingsbevillinger end Rådet, og må opfattes som en forhan-
dlingstaktisk manøvre.
Erfaringsmæssigt udgør allerede Kommissionens forslag et optimistisk skøn
omkring betalingsbevillinger. Formandskabet har anlagt en fast kurs baseret på, at
de afsatte betalingsbevillinger skal være realistiske. Dette kan støttes fra dansk
side. Det bemærkes, at Rådet afgiver en erklæring blandt andet vedrørende land-
brugsområdet og strukturfondsområdet, hvorefter at man vil tilføre budgettet
yderligere betalingsbevillinger i løbet af året, hvis der måtte opstå behov.
Diskussionen om betalingerne med Parlamentet har især været centreret om im-
plementeringen af samhørighedspolitikken, hvor Parlamentet er væsentlig mere
optimistisk end Rådet. Der arbejdes i den forbindelse fra formandskabets side
med en erklæring, der i store træk har til hensigt at sikre en så gnidningsfri ud-
møntning af samhørighedsmidlerne som muligt.
Fra dansk side lægges betydelig vægt på, at der sikres en effektiv kontrol med an-
vendelsen af EU-midlerne. DK kan derfor ikke acceptere, at kontrollen udvandes,
men omvendt vil man fra dansk side ikke lægge hindringer i vejen for sagligt be-
grundede forenklinger af de nuværende komplekse regler.
b) Finansiering af fødevarefaciliteten
Kommissionen har foreslået en fødevarefacilitet til udviklingslandene på 1 mia.
euro finansieret af kategori 2. Både Råd og Parlament finder imidlertid, at føde-
varefaciliteten bør opføres under kategori 4, da den vedrører foranstaltninger
uden for Fællesskabet.
Der er betydelig modstand i Rådet mod at gå ud over loftet for kategori 4, mens
Europa-Parlamentet omvendt forventes at ønske betydelige dele finansieret ved at
hæve loftet i kategori 4. Det er formandskabets vurdering, at en løsning vil omfat-
te omprioriteringer samt anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet og
nødhjælpsreserven, men at der ikke kan opnås enighed med Parlamentet om fi-
nansiering af fødevarefaciliteten, uden at f.eks. nødhjælpsreserven tilføres ekstra
midler. Dette forudsætter en genåbning af de finansielle perspektiver, hvilket igen
forudsætter enstemmighed.
Fra dansk side støtter regeringen ønsket om at finde midler til fødevarefaciliteten
via omprioriteringer, anvendelse af fleksibilitetsinstrument og nødhjælpsreserve.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Det er dog som nævnt ikke sikkert, at dette vil kunne skabe en aftale med Parla-
mentet, og i den situation vil regeringen kunne acceptere et vist mål af ”kreativi-
tet” – herunder en midlertidig forøgelse af Nødhjælpsreserven - hvis det er viser
sig nødvendigt for at finde en aftale med Europa-Parlamentet. En række andre
lande er dog stærke modstandere af dette, hvorfor forhandlingerne herom for-
ventes at blive langvarige og besværlige.
Der er udarbejdet to nye erklæringer som omhandler fødevarefaciliteten (sam-
menhæng med EU’s øvrige udviklingspolitik) og synligheden af EU's bistandspoli-
tik. Disse giver ikke anledninger til bemærkninger fra dansk side.
c) Parlamentets ønske om at bryde de finansielle lofter i kategori 4
Den sidste knast i forhandlingerne er ifølge formandskabet Parlamentets æn-
dringsforslag om at bryde loftet i kategori 4 med 390 mio. euro. Af de 390 mio.
euro vedrører 250 mio. euro fødevarefaciliteten, mens Palæstina (80 mio. euro),
Kosovo (40 mio. euro) og Afghanistan (20 mio. euro) udgør den resterende del.
Det bemærkes, at Kommissionen allerede har fremsat en ændringsskrivelse til sit
budgetforslag, som indebærer, at der afsættes yderligere 139 mio. euro til Palæstina
og 40 mio. euro til Kosovo. Rådet har inkluderet dette fuldt ud. Både Kommis-
sionens forslag og Rådets position holder sig inden for loftet. Europa-
Parlamentets ønsker lægger således ud over det behov, som Kommissionen
vurderer nødvendigt. Formandskabet anførte på trialogen med Parlamentet, at det
ville sende et mærkeligt signal, hvis der afsættes midler, som ligger ud over det
reelle behov. Man ønsker derfor at fastholde Kommissionen og Rådets budgetter-
ing, hvilket støttes fra dansk side.
Da både pkt. b) og c) reelt vedrører det samlede niveau for kategori 4, forventes
det, at forhandlingerne om disse vil ske samlet.
Øvrigt forhold
Som nævnt vil de ovenstående emner være de væsentligste forhold, der vil blive
drøftet på mødet mellem Europa-Parlamentet og Rådet fredag den 21. november.
For så vidt angår øvrige forskelle mellem Parlamentet og Rådet vil forhandlinger-
ne formentlig blive karakteriseret ved, at det som oftest ikke er muligt at forhandle
om enkelte budgetlinier eller programmer, men alene om mere generelle og tvær-
gående principper. Det er endvidere muligt, at der ikke vil blive indgået detaljerede
aftaler mellem Rådet og Parlamentet vedrørende alle budgettets underkategorier,
der vedrører ikke-obligatoriske udgifter. Såfremt dette bliver tilfældet, vil Parla-
mentet vedtage den endelige beslutning om niveauet for disse udgifter under deres
anden behandling af budgettet i december inden for de generelle bestemmelser
om budgettet, der bl.a. fremgår af finansforordningen og den interinstitutionelle
aftale om de finansielle perspektiver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
For så vidt angår de enkelte budgetkategorier vil regeringens - i fortsættelse af den
fastlagte holdning fra Rådets første behandling - være:
I kategori 1a vil regeringen lægge vægt på at der fastholdes en vis margen til ufor-
udsete udgifter og i øvrigt om muligt lægge vægt på den traditionelle prioritering
af forskningsmidlerne.
I kategori 1b er den væsentligste problemstilling realistisk budgettering, der reelt
vedrører niveauet for betalingsbevillinger, og dermed er behandlet ovenfor. Det
samme gør sig gældende for kategori 2.
I kategori 3 lægger regeringen vægt på, at der sikres råderum, som kan tage højde
for uforudsete udgifter. Inden for dette vil man - om muligt - prioritere RIA-
området og forbrugerområdet.
Kategori 4 er behandlet ovenfor.
I kategori 5 anlægger regeringen traditionelt en meget stram og budgetansvarlig
holdning.