Europaudvalget 2008-09
2907 - transport, tele og energi
Offentligt
1453696_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2907. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 27. november 2008
Formand
Luc CHATEL
Frankrigs statssekretær med ansvar for industri og forbrug
Eric BESSO
Frankrigs statssekretær med ansvar for fremtidsplanlægning,
evaluering af de offentlige politikker og udvikling af den di-
gitale økonomi
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0002.png
27.XI.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om
revisionen af EU's rammebestemmelser
for elektroniske kom-
munikationsnet og -tjenester.
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende et forslag om at forlænge den første
forord-
ning om roaming
og udvide anvendelsesområdet til sms'er og data.
Desuden havde Rådet en drøftelse af
anden periodiske nyvurdering af forsyningspligtens omfang
og især spørgsmålet om at udvide den til også at omfatte bredbånd.
Det vedtog også konklusioner om
fremtidige net og internettet.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0003.png
27.XI.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................4
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
REVISION AF EU'S RAMMEBESTEMMELSER FOR ELEKTRONISK
KOMMUNIKATION...........................................................................................................................6
ÆNDRING AF DEN FØRSTE FORORDNING OM ROAMING...................................................11
ANDEN PERIODISKE NYVURDERING AF FORSYNINGSPLIGTENS OMFANG OG
SPØRGSMÅLET OM MEDTAGELSE AF BREDBÅND...............................................................13
FREMTIDIGE NET OG INTERNETTET -
Rådets konklusioner
....................................................15
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
E ERGI
Strømforbrug i standbytilstand og slukket tilstand - Forskriftsproceduren med kontrol........................................24
TRA SPORT
Aftale med Armenien om lufttrafik .......................................................................................................................24
DET I DRE MARKED
ME
Fri bevægelighed for personer - Bulgarien og Rumænien .....................................................................................24
ESKERETTIGHEDER
Konsultationer med Argentina, Brasilien, Chile, Colombia og Mexico -
Rådets konklusioner.............................25
HA DELSPOLITIK
EU-Kina - Bekæmpelse af uretmæssig anvendelse af stoffer til ulovlig fremstilling af narkotika ........................25
BESKIKKELSER
1
Regionsudvalget.....................................................................................................................................................26
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0004.png
27.XI.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier SEEUWS
Bulgarien:
Plamen VATCHKOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin ŘÍMAN
Danmark:
Helge SANDER
Tyskland:
Bernd PFAFFENBACH
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Eamon RYAN
Grækenland:
Konstantinos HADJIDAKIS
Spanien:
Francisco ROS PERÁN
Frankrig:
Luc CHATEL
Eric BESSON
Stedfortrædende fast repræsentant
Formand for det statslige agentur for informationsteknolo-
gi og kommunikation
Industri- og handelsminister
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Transport- og kommunikationsminister
Statssekretær for telekommunikation og for informations-
samfundet
Statssekretær med ansvar for industri og forbrug, regerin-
gens talsmand
Statssekretær med ansvar for fremtidsplanlægning, evalue-
ring af de offentlige politikker og udvikling af den digitale
økonomi
Statssekretær for økonomisk udvikling
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Transportminister
Statssekretær, Transport- og Kommunikationsministeriet
Minister for udviklingssamarbejde og humanitær bistand,
kommunikationsminister samt forsvarsminister
Statssekretær, Transportministeriet
Infrastruktur-, transport- og kommunikationsminister
Minister for udenrigshandel
Italien:
Paolo ROMANI
Cypern:
Nicos NICOLAIDES
Letland:
Ainārs ŠLESERS
Litauen:
Alminas MAČIULIS
Luxembourg:
Jean-Louis SCHILTZ
Ungarn:
Lajos CSEPI
Malta:
Austin GATT
ederlandene:
Frank HEEMSKERK
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0005.png
27.XI.2008
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Andrzej PANASIUK
Portugal:
Hugo SOBRAL
Rumænien:
Marius HIRTE
Slovenien:
Mary Veronica TOVSAK PLETERSKI
Slovakiet:
�½ubomír VÁ�½NY
Finland:
Suvi LINDÉN
Sverige:
Leif ZETTERBERG
Det Forenede Kongerige:
Stephen CARTER
Fast repræsentant
Understatssekretær, Infrastrukturministeriet
Medlem af Mertensgruppen
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Kommunikationsminister
Statssekretær under infrastrukturministeren
Minister for teknologi, kommunikation og radio- og tv-
spredning
Kommissionen:
Viviane REDING
Medlem
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0006.png
27.XI.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
REVISIO AF EU'S RAMMEBESTEMMELSER FOR ELEKTRO ISK
KOMMU IKATIO
Rådet nåede med enstemmighed
1
ved offentlig forhandling til politisk enighed om revisionen af
EU's rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Reformpakken vedrørende telekommunikation
2
blev vedtaget af Kommissionen den 13. novem-
ber 2007. Den har til formål at gøre det muligt for borgerne, uanset hvor de bor, og hvor de rejser i
EU, at nyde godt af bedre og billigere kommunikationstjenester.
Som følge af den politiske enighed vil Rådet vedtage sine fælles holdninger til alle Kommissionens
forslag, som vil blive anvendt som grundlag for forhandlingen med Europa-Parlamentet med hen-
blik på at nå til enighed mellem de to institutioner under andenbehandlingen inden udløbet af
Parlamentets valgperiode udløber.
-
Direktivet om bedre regulering
Dette forslag fra Kommissionen har til formål at ændre reguleringsrammen for elektronisk kommu-
nikation, så den bliver mere effektiv, så der bliver brug for færre administrative ressourcer for at
gennemføre den økonomiske regulering, og så adgangen til radiofrekvenser bliver enklere og mere
effektiv. Det ændrer det nugældende rammedirektiv, adgangsdirektiv og direktiv om tilladelser.
1
2
Idet den svenske, britiske og nederlandske delegation undlod at stemme.
Den indeholder følgende forslag til retsakter:
-
et forslag til direktiv om
bedre regulering,
der ændrer direktiv 2002/21/EF (rammedi-
rektivet), 2002/19/EF (adgangsdirektivet) og 2002/20/EF (direktivet om tilladelser)
(dok.
15379/07);
et forslag til direktiv om
borgernes rettigheder,
der ændrer direktiv 2002/22/EF (for-
syningspligtdirektivet), direktiv 2002/58/EF (direktivet om beskyttelse af privatlivets
fred) og forordning (EF) nr. 2006/2004 om forbrugerbeskyttelsessamarbejde
(dok.
15387/07);
et forslag til forordning om oprettelse af
Den Europæiske Myndighed
for Markedet
for Elektronisk Kommunikation (dok.
15408/07).
6
-
-
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0007.png
27.XI.2008
Rammedirektivet
Rådet godkendte en kompromistekst fra formandskabet (dok.
15758/08
som ændret af Rådet)
om
rammedirektivet, som er en konsolideret udgave af forslaget til direktiv om ændring af direktiv
2002/21/EF.
Rådets organer er nået til bred enighed om teksten. De indgående drøftelser har især vedrørt be-
stemmelserne om de nationale tilsynsmyndigheder, konsolideringen af det indre marked for elek-
tronisk kommunikation (artikel 7-proceduren), den strategiske planlægning og koordineringen af
radiofrekvenspolitikkerne samt forvaltningen af radiofrekvenser.
- De nationale tilsynsmyndigheder:
Det mest drøftede punkt har været styrkelsen af de nationale
tilsynsmyndigheders uafhængighed, der allerede er garanteret i den nuværende tekst. Desuden har
Rådet nøje undersøgt procedurerne for afskedigelsen af lederen for en national tilsynsmyndighed
samt de øvrige medlemmer af udvalget.
- Konsolidering af det indre marked:
den tekst, som ministrene har godkendt, tager hensyn til fler-
tallets opfattelse i Rådet, nemlig at Kommissionen bør afgive udtalelser om tilsynsmyndighedernes
udkast til foranstaltninger, og at en tilsynsmyndighed, som ikke følger Kommissionens udtalelse,
derfor bør begrunde dette.
- Forvaltning af radiofrekvenser:
medlemsstaterne har accepteret forslagene med henblik på tekno-
logi- og tjenesteneutralitet inden for frekvensforvaltning, og teksten giver ligeledes mulighed for, at
virksomheder kan overdrage eller udleje individuelle brugsrettigheder til radiofrekvenser til andre
virksomheder.
Direktivet om tilladelser
Ministrene godkendte en kompromistekst fra formandskabet
(dok.
15702/08),
som er en konsolide-
ret udgave af forslaget til direktiv om ændring af direktiv 2002/20/EF.
Rådets organer har især gennemgået følgende bestemmelser i Kommissionens oprindelige forslag:
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0008.png
27.XI.2008
- tildeling af individuelle brugsrettigheder til radiofrekvenser:
den tekst, som ministrene godkendte,
fastsætter, at medlemsstaterne kan tildele individuelle brugsrettigheder til radiofrekvenser snarere
end at udstede generelle tilladelser af visse præcise årsager. Desuden indeholder teksten en ny be-
stemmelse med det formål at forebygge, at konkurrencen forvrides af en overførsel eller akkumule-
ring af brugsrettigheder til radiofrekvenser.
- foranstaltninger til harmonisering af brugen af radiofrekvenser:
Da Rådet mener, at de
eksiste-
rende
ordninger til harmonisering af brugen af radiofrekvenser er tilfredsstillende, har det ikke fun-
det det nødvendigt at indføre nye harmoniseringsforanstaltninger eller en fælles udvælgelsesproce-
dure med henblik på tildeling af rettigheder.
- gældende tilladelser:
den godkendte tekst kræver, at medlemsstaterne bringer de generelle tilla-
delser og individuelle brugsrettigheder, som allerede er gældende, i overensstemmelse med de nye
bestemmelser i direktivet.
- transparensforpligtelser:
den godkendte tekst omhandler i bilag I med den udtømmende liste over
de vilkår, som kan knyttes til generelle tilladelser, transparensforpligtelser for virksomheder, der
udbyder offentlige elektroniske kommunikationstjenester, med henblik på at sikre gennemgående
konnektivitet.
Adgangsdirektivet
Rådet godkendte en kompromistekst fra formandskabet
(dok.
15695/08
som ændret af Rådet),
som
er en konsolideret udgave af forslaget om ændring af direktivet om ændring af det nuværende direk-
tiv 2002/19/EF.
Rådet nåede til bred konsensus om de vigtigste elementer i Kommissionens forslag og tog hensyn
til Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse. Rådets organer har især drøftet bestemmelserne
om funktionel adskillelse. Kommissionen har foreslået, at der indføres funktionel adskillelse som en
foranstaltning, der står til de nationale tilsynsmyndigheders rådighed, idet disse således som sidste
udvej kan pålægge vertikalt integrerede virksomheder pligt til at placere aktiviteter i forbindelse
med engrossalg af relevante accessprodukter i en uafhængigt fungerende forretningsenhed.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0009.png
27.XI.2008
Den tekst, som ministrene har godkendt, tillader funktionel adskillelse, understreger denne foran-
staltnings exceptionelle karakter og fastsætter bestemmelser om iværksættelsen.
-
Direktivet om borgernes rettigheder
Kommissionens forslag om ændring af direktiverne om privatlivets fred og forsyningspligt har til
formål at sikre forbrugerbeskyttelse og brugernes rettigheder, herunder retten til privatlivets fred og
retten til databeskyttelse, og samtidig muliggøre udvikling og udbredelse af nye tjenester og innova-
tive anvendelser.
Dette forslag fra Kommissionen indebærer ligeledes ændring af forordning nr. 2006/2004 om for-
brugerbeskyttelsessamarbejde, hvilket blev accepteret uden debat.
Direktivet om privatlivets fred
Ministrene godkendte en kompromistekst fra formandskabet
(dok.
15899/08)
vedrørende forslaget
om ændring af direktiv 2002/58/EF.
Formålet med EU's rammelovgivning er at fremme borgernes interesser, bl.a. ved at sikre effektiv
beskyttelse af persondata og privatlivets fred og sikre, at de offentlige kommunikationsnets integri-
tet og sikkerhed bevares. Det stigende antal nye elektroniske trusler i de senere år som f.eks. virus,
spam, spyware og phishing har givet dette formål øget vægt.
Kommissionens forslag på dette område behandler spørgsmål såsom sikkerhed for, at forbrugerne
informeres, hvis deres persondata er blevet kompromitteret som følge af sikkerhedsbrud på nettene,
øget ansvar til operatører og nationale tilsynsmyndigheder for alle elektroniske kommunikationsnets
og -tjenesters sikkerhed og integritet, udvidelse af de kompetente myndigheders gennemførelses- og
håndhævelsesbeføjelser til bl.a. at bekæmpe spam og tydeliggørelse af EU-reglernes anvendelse på
dataindsamlings- og identifikationsudstyr, der benytter offentlige elektroniske kommunikationsnet.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0010.png
27.XI.2008
Ved Rådets gennemgang af dette forslag drøftede delegationerne især bestemmelserne om sikker
behandling af oplysninger og kontrol med anvendelsen.
Forsyningspligtdirektivet
Rådet godkendte en kompromistekst fra formandskabet
(dok.
15896/08
som ændret af Rådet)
ved-
rørende forslaget om ændring af det nuværende direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt.
Dette forslag fra Kommissionen vedrører især følgende områder: transparens i og offentliggørelse
af oplysninger over for brugere, lettere tilgængelighed for handicappede brugere, alarmtjenester og
adgang til "112" og grundlæggende tilslutningsmuligheder og tjenestekvalitet.
Ved gennemgangen af dette forslag i Rådet drøftede delegationerne især bestemmelserne om defini-
tionen af en offentligt tilgængelig telefonitjeneste og oplysningerne i forbrugeraftaler.
- Forordningen om oprettelse af Den Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk
Kommunikation
Det fremgik af arbejdet i Rådet, at medlemsstaterne ønsker at formalisere den nuværende De Euro-
pæiske Tilsynsmyndigheders Gruppe (der er nedsat i henhold til Kommissionens afgørelse
2002/627/EF), men at et flertal af delegationerne går imod, at der oprettes et nyt fællesskabsagentur
i denne forbindelse.
Derfor godkendte ministrene et kompromisforslag
(dok.
15901/08)
, som formaliserer De Europæi-
ske Tilsynsmyndigheders Gruppe i EU-forordningen. Denne nye enhed benævnes Gruppen af Eu-
ropæiske Tilsynsmyndigheder inden for Telekommunikation (GERT).
Gruppen vil som sit vigtigste mål skulle bidrage til at sikre, at regelsættet for det indre marked for
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester anvendes ensartet, således at det indre marked gøres
mere velfungerende. Den skal desuden fremme samarbejdet mellem de nationale tilsynsmyndighe-
der og mellem disse myndigheder og Kommissionen og rådgive Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0011.png
27.XI.2008
Gruppen sammensættes af cheferne eller repræsentanterne på højt plan for de nationale tilsynsmyn-
digheder i hver enkelt medlemsstat, og der udpeges ét medlem for hver medlemsstat.
Udkastet til forordning bør træde i kraft den 31. december 2009.
Europa-Parlamentet vedtog sine førstebehandlingsudtalelser om alle disse lovgivningsforslag den
24. september 2008. Kommissionen vedtog sine ændrede forslag som følge af Europa-Parlamentets
førstebehandling den 6. november.
Æ DRI G AF DE FØRSTE FORORD I G OM ROAMI G
Rådet nåede med kvalificeret flertal ved offentlig forhandling frem til en generel indstilling vedrø-
rende et forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 717/2007 om roaming på offentli-
ge mobiltelefonnet i Fællesskabet
(dok.
15898/08).
Forslaget indebærer, at den nuværende forordning, der udløber i 2010, forlænges med tre år, at der
sker en yderligere nedsættelse af taksterne, og at takstgrænserne udvides, således at de ud over mo-
biltelefonsamtaler også dækker sms- og datatjenester.
Medlemsstaterne tog generelt godt imod Kommissionens forslag. Den tekst, som ministrene støtter,
indeholder de samme beløbsgrænser som oprindeligt foreslået af Kommissionen. Desuden ønsker
nogle delegationer ligeledes grænser for detailtaksterne for datatjenesterne for at undgå, at taksterne
for dataroamingtjenester er for høje i forhold til de nationale takster. Med henblik herpå indeholder
teksten bestemmelser, der skal beskytte forbrugerne mod for store regninger. Udbyderne skal såle-
des give alle deres abonnenter mulighed for frit og gratis at vælge en ordning med en udgiftsgrænse.
Denne ordning beskytter forbrugerne ved at advare dem, når udgiftsgrænsen er ved at være nået.
Denne udgiftsgrænse kan ikke være på over 50 EUR (eksklusive moms).
Det generelle formål med de foreslåede bestemmelser er at sikre, at de priser, som brugerne af mo-
bilkommunikationsnet betaler for roamingtjenester i Fællesskabet, dvs. når de er på rejse i EU, ikke
er urimeligt meget højere end de takster, de betaler, når de foretager opkald, sender sms'er eller
overfører data i deres hjemland. Desuden skal det sikres, at brugerne har de oplysninger, der er nød-
vendige for at forstå, hvad det koster at benytte roamingtjenester, og således kan holde deres udgif-
ter under kontrol.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0012.png
27.XI.2008
De vigtigste detaljer i Kommissionens forslag er følgende:
mobiltelefonsamtaler:
fortsat nedsættelse i flere etaper af engros- og detailtaksterne
afregning pr. sekund for alle roamingopkald, der foretages (fra det 31. sekund) og
modtages
sms'er:
grænse for engrostaksterne på 0,04 EUR og for detailtaksterne på 0,11 EUR (eksklusive moms)
pakkekoblet datakommunikation:
grænse for engrostaksterne på 1 EUR pr. megabyte sendte data. Kommissionen fore-
slår ikke nogen grænse for detailtaksterne for at give dette nye marked mulighed for
at regulere sig selv.
Den nye forordning bør træde i kraft den 1. juli 2009. Der er tale om en tidsbegrænset foranstalt-
ning, der udløber den 30. juni 2013.
Kommissionen forelagde sit forslag sidst i september 2008 (dok.
13531/08)
efter en gennemgang af,
hvordan den første forordning om emnet, der blev vedtaget sidste år, har fungeret. Konklusionen af
denne gennemgang, som der er nærmere redegjort for i en meddelelse fra Kommissionen (dok.
13521/08),
var, at taksterne trods de nedsættelser, der er opnået ved hjælp af denne forordning, fort-
sat er alt for høje sammenlignet med udbydernes omkostninger. Desuden viste undersøgelsen af
udviklingen af taksterne for sms- og datatjenester, at det også er nødvendigt at regulere disse tjene-
ster samtidig med mobilsamtalerne, som var det eneste, der blev fastsat takstgrænser for i den første
forordning.
Europa-Parlamentet bør vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i april 2009.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0013.png
27.XI.2008
A DE PERIODISKE YVURDERI G AF FORSY I GSPLIGTE S OMFA G OG
SPØRGSMÅLET OM MEDTAGELSE AF BREDBÅ D
Rådet drøftede anden periodiske nyvurdering af forsyningspligtens omfang
1
i forbindelse med elek-
troniske kommunikationsnet og -tjenester.
Kommissionen sendte Rådet sin meddelelse herom i oktober 2008 (dok.
13775/08).
Anden periodi-
ske nyvurdering er forudset i direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbin-
delse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Ministrene blev opfordret til at tage stilling til spørgsmålet om generel adgang til bredbånd, især
ved at besvare formandskabets spørgsmål (dok.
15116/08).
Formandskabet sammenfattede debatten således:
alle delegationerne understregede bredbåndets betydning for informationssamfundet og borge-
ren, især i forbindelse med digitalt udbytte
bredbåndet bør være markedsorienteret og stimuleres af konkurrence
der må findes en balance mellem fleksibilitet for medlemsstaterne og harmonisering af markedet
på fællesskabsplan
der må foretages en nøje undersøgelse af spørgsmålet om eventuel medtagelse af bredbånd i for-
syningspligten
der må også foretages en undersøgelse af mulighederne for at anvende frekvenser med henblik
på mobile bredbåndstjenester.
1
Forsyningspligten inden for elektronisk kommunikation betyder, at alle, som anmoder her-
om, sikres adgang til de tjenester, der er nødvendige for at kunne deltage i samfundslivet, og
som allerede er tilgængelige for størstedelen af borgerne, enten via markedet eller, hvis dette
ikke er muligt, gennem offentlig indgriben. Den defineres som et minimum af elektroniske
tjenester, der er tilgængelige for alle slutbrugere efter rimelig anmodning herom til rimelige
priser og til en bestemt kvalitet, uafhængig af den geografiske beliggenhed i en medlemsstat.
13
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
Debatten om dette spørgsmål fortsætter i 2009 efter Kommissionens offentliggørelse af resultaterne
af en offentlig høring, der er indledt ved denne meddelelse.
Meddelelsen undersøger mere specifikt spørgsmålene om medtagelse af mobiltelefoni og bredbånd.
Med hensyn til mobiltelefoni konkluderer den, at markedet samlet set sikrer adgangen. Med hensyn
til bredbånd erkender den imidlertid, at det ikke er særlig sandsynligt, at markedet vil skaffe bred-
båndsadgang til internettet i de mest isolerede egne af EU inden for en rimelig tidsfrist. Den under-
streger desuden, at socialt samkvem og økonomiske transaktioner i stigende grad foregår online, og
at bredbåndsadgang til internettet bliver mere og mere udbredt. Endelig noterer den sig ligesom
formandskabet, at den stadig mere afgørende betydning, som bredbåndet har for adgangen til et
bredt udvalg af tjenester, og dets konsekvenser for konkurrenceevnen og den økonomiske vækst
gradvis gør denne infrastruktur til en væsentlig bekvemmelighed og taler for at styrke Fællesskabets
og medlemsstaternes strategier til fordel for adgang. Meddelelsen konkluderer dog ikke, at det vil
være hensigtsmæssigt at udvide dette direktiv til bredbånd, men rejser en række spørgsmål om den-
ne mekanismes plads blandt Fællesskabets og medlemsstaternes øvrige politikker og instrumenter,
der på nuværende tidspunkt kan sættes ind på at opnå fuld bredbåndsdækning i EU.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0015.png
27.XI.2008
FREMTIDIGE ET OG I TER ETTET -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED
a)
b)
Kommissionens meddelelse af 29. september 2008 om fremtidige net og internettet
Kommissionens meddelelse af 25. september 2008 om anden periodiske nyvurdering af
forsyningspligtens omfang i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjene-
ster i medfør af artikel 15 i direktiv 2002/22/EF
Kommissionens meddelelse af 27. maj 2008 med en handlingsplan for iværksættelsen af
internetprotokol version 6 (IPv6)
c)
2.
MINDER OM
d)
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i december 2006, hvorefter Det Europæ-
iske Råd i marts 2008 ville se på de vigtigste udfordringer i forbindelse med næste ge-
neration af net
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 14. marts 2008, som anbefaler at
gøre meget større brug af onlineinfrastrukturer og bredbåndsinternet og tilskynder med-
lemsstaterne til som led i deres nationale reformprogrammer at opstille ambitiøse natio-
nale mål for husstandsadgang til sådanne tjenester
midtvejsevalueringen af i2010-strategien og Rådets konklusioner af 12. juni 2008, hvor-
efter overgangen til den næste generation af net vil være strategisk vigtig for konkurren-
cen og for øget brug af ikt i Europa
e)
f)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
3.
ANERKENDER,
a)
at informationsteknologier er kendetegnet af en bemærkelsesværdig vitalitet, og at de
spiller en fundamental rolle for både vores økonomiers og vores samfunds fremtid og
især bidrager til øget europæisk produktivitet og konkurrenceevne
at internettet bliver stadig mere fremherskende, og at det nu i et årti har spillet en stor
økonomisk og social rolle og tjent som et rum for kulturel identitet, teknologisk innova-
tion, økonomisk aktivitet og værdiskabelse
at den fremtidige udvikling af internettet − uanset om den foregår gradvis eller i ryk, og
uanset om den vedrører internettets infrastruktur, tjenester eller applikationer − giver
Europa store muligheder, der kræver et ambitiøst forsknings- og udviklingsarbejde i stil
med de programmer, der er iværksat i andre regioner eller tredjelande
at de nye tendenser, især udviklingen af næste generation af net, giver en betydeligt
større båndbredde og nye anvendelsesmuligheder
at brugernes ønsker om mobilitet og adgang overalt til den digitale økonomis tjenester
repræsenterer en vidtrækkende tendens, og at udbredelsen af et mobilt og trådløst høj-
hastighedsnet såvel som et fast højhastighedsnet derfor er et vigtigt spørgsmål
at ikt har potentiale til at hjælpe med til at tackle klima- og miljøændringerne
at selv om nogle EU-medlemsstater har omfattende bredbåndsdækning, er der endnu ik-
ke opnået fuld bredbåndsdækning på EU's område, og at dækningen er ujævnt fordelt,
både mellem medlemsstaterne indbyrdes og internt i de enkelte medlemsstater
b)
c)
d)
e)
f)
g)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
h)
at tingenes internet står for at udvikle og skabe vigtige muligheder for at udvikle nye
tjenester, men at det også frembyder risici for så vidt angår beskyttelsen af privatlivets
fred
at visse avancerede tjenester som RFID-baserede tjenester og mobile kontaktløse tjene-
ster har et betydeligt potentiale for så vidt angår både vækst og merværdi
at det er legitimt, at der lægges stadig større vægt på beskyttelsen af personoplysninger i
EU i forbindelse med indførelsen af nye teknologier og tjenester, herunder geolokalise-
ringstjenester
at internettets stabilitet, sikkerhed og robusthed er afgørende faktorer for den fremtidige
udvikling
i)
j)
k)
4.
UNDERSTREGER,
a)
at EU skal spille en aktiv rolle med hensyn til at lette udbredelsen af næste generation af
internettet og net for bagefter at fremme omfattende brug
at udbredelsen af faste og mobile højhastighedsnet har strategisk betydning og er afgø-
rende for den europæiske konkurrenceevne, en stærk innovationskapacitet og udviklin-
gen af næste generation af tjenester
at udbredelsen af sådanne net i den forbindelse skal fortsætte, så EU kan nå op på ni-
veau med de mest avancerede lande i verden
at der skal gives impuls til denne udbredelse ved at tilskynde til en samordnet europæisk
tilgang, der ikke desto mindre tager hensyn til den nationale mangfoldighed
at en god balance mellem fremme af konkurrence og innovation og tilskyndelse til pri-
vat investering i betragtning af udgifterne til anlægsarbejder også vil bidrage til dette
mål
b)
c)
d)
e)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
f)
at når det gælder mobile højhastighedsnet, indtager Europa for øjeblikket en stærk posi-
tion hvad angår fabrikanter af udstyr og terminaler og operatører på første trin, og at ud-
viklingen af mobile højhastighedsbredbånd i en sådan kontekst er en vektor for vækst i
Europa
at udbredelsen af højhastighedsnet giver øget risiko for geografiske digitale kløfter, og
at målet om at tilskynde til en digital økonomi for alle fortsat skal være en prioritet i
i2010-strategien
at åben adgang til internettet uden forskelsbehandling bør fremmes for at sikre reel kon-
kurrence og et innovationsvenligt klima
at hurtig iværksættelse af IPv6-protokollen er af betydning for internettets fremtidige
vækst
at det er vigtigt at forhindre cyberkriminalitet, især ved at informere og beskytte unge
internetbrugere, og her spiller Safer Internet-programmet og dermed forbundne aktivite-
ter en meget væsentlig rolle
at det for så vidt angår beskyttelse af privatlivets fred er nødvendigt at sætte brugerne i
stand til at træffe informerede beslutninger, og at det mere generelt er vitalt at styrke
brugernes handlekraft for at sikre vedtagelsen af nye teknologier, applikationer og tjene-
ster
at mobile kontaktløse tjenester giver mulighed for vækst og vil give brugerne en ægte
merværdi for så vidt angår betaling, identifikation og billetkøb, forudsat at dette følges
op af foranstaltninger til fremme af interoperabilitet, forbrugertillid og beskyttelse af
privatlivets fred
at fremtidens internet og disse nye net har et klart potentiale for at hjælpe Europa med at
tackle samfundsmæssige udfordringer som f.eks. dem, der er forbundet med befolknin-
gernes aldring
g)
h)
i)
j)
k)
l)
m)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
5.
HILSER DET VELKOMMEN, AT DET ER KOMMISSIONENS HENSIGT
a)
at ajourføre og sammenfatte betingelserne for, hvornår infrastrukturprojekter vedrøren-
de højhastighedsbredbånd kan finansieres med offentlige midler
at vedtage en henstilling med retningslinjer for reguleringen af næste generation af ac-
cesnet for at fremme en effektiv udbredelse heraf og adgang uden forskelsbehandling
at udarbejde en fremadrettet strategi vedrørende respekt for privatlivets fred og tillid i et
allestedsnærværende informationssamfund
at overveje offentlig-private FoU-partnerskaber vedrørende fremtidens internet i over-
ensstemmelse med Blederklæringen af 31. marts 2008
i 2009 at vedtage en meddelelse om tingenes internet, der kommer ind på spørgsmål om
arkitektur og forvaltning og identificerer et sæt konkrete foranstaltninger
i 2009 at vedtage en meddelelse om beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur, der
især kommer ind på det globale samarbejde om internettets langsigtede stabilitet og ro-
busthed
b)
c)
d)
e)
f)
6.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL
a)
at indlede overvejelser om, hvordan man bedst kan sikre territorial sammenhængskraft
og garantere alle borgere tilstrækkelig adgang til informationssamfundet
at måle de fremskridt, der gøres med både faste og mobile højhastighedsbredbånd i
medlemsstaterne, ved hjælp af en aftalt metode og officielle data fra medlemsstaterne,
når sådanne foreligger, og at sammenligne disse fremskridt med de fremskridt, der gøres
i de mest avancerede tredjelande
b)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
c)
for så vidt angår højhastighedsbredbånd at tilskynde til udveksling af bedste praksis
mellem medlemsstaterne (reguleringsmyndigheder og nationale forvaltninger) for at
indkredse, hvilke foranstaltninger der bedst vil kunne fremme disse bredbånds udbre-
delse, samt udveksling af oplysninger om deres økonomiske og tekniske modeller til
dækning i tyndt befolkede og/eller ikke-rentable områder
for så vidt angår mobile højhastighedsbredbånd at bestræbe sig på at sikre, at medlems-
staterne har adgang til frekvenser, der kan tilpasses til fremtidige behov, og i den for-
bindelse tilskynde til et tæt samarbejde mellem medlemsstaterne om brugen af det digi-
tale udbytte, baseret på resultaterne af WRC-07 og Rådets konklusioner af 12. juni 2008
at tilskynde til fastsættelsen af harmoniserede og åbne internationale standarder for at
opfylde behovene for interoperabilitet og roaming og endelig målrette FoU-indsatsen
mod mobile tjenester, der stimulerer innovation, interoperabilitet, åbenhed og enkelhed i
forbindelse med systemer og tjenester
for så vidt angår fremtidens internet at indlede ambitiøse forskningsprogrammer, der gi-
ver Europa mulighed for at tage aktiv del i internettets forandring og banebrydende æn-
dringer
bedre at strukturere og koordinere deres bestræbelser i forbindelse med fremtidens in-
ternet, især på områderne FoU og standardisering, og samarbejde med tredjelande, der
udmærker sig i den henseende
at tilskynde til etableringen af europæiske testplatforme baseret på åbne standarder, der
skal tjene som et væsentligt redskab til validering af hypoteser, løsninger og protokoller
i forbindelse med fremtidens internet
at opfordre europæiske standardiseringsorganisationer til at indlede og koordinere ar-
bejdet med henblik på at støtte industrien på dette område
at drøfte gennemførelsen af handlingsplanen for overgang til IPv6-protokollen
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
k)
for så vidt angår tingenes internet at uddybe overvejelserne om udviklingen af decentra-
le arkitekturer og fremme en fælles og decentral netforvaltning
i partnerskab med ENISA at indlede drøftelser om, hvordan man kan gøre det europæi-
ske internetnetværk mere sikkert og robust
at tilskynde til FoU i retning af udvikling af teknologier, der forbedrer sikkerheden og
privatlivets fred på netværksbasis
at skabe et gunstigt miljø for hurtigere udvikling af avancerede tjenester i EU, især ved
at fremme et økosystem baseret på åbne standarder, der tilskynder til udvikling af mobi-
le kontaktløse tjenester på paneuropæisk niveau, og sikre konsekvens i de regler, der
gælder for de forskellige interessenter (teleoperatører, banker, transportvirksomheder
osv.), samt interoperabilitet mellem disse tjenester
fortsat at fremme et marked med et konkurrencepræget, rigt og mangfoldigt digitalt ind-
hold, især via elektroniske forvaltningstjenester
at bidrage til at sikre fortrolighed, sikkerhed, privatlivets fred og etisk forvaltning for så
vidt angår de oplysninger, der vil blive udvekslet på tingenes internet, f.eks. ved at
fremme muligheden for at deaktivere RFID-chips eller andre midler, der giver brugerne
handlekraft og kontrol, når dette er hensigtsmæssigt
at tage de økonomiske og samfundsmæssige virkninger af fremtidens nye net og internet
med i overvejelserne om Lissabonstrategien efter 2010
l)
m)
n)
o)
p)
q)
7.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
a)
at fortsætte med at fremme gunstige betingelser for udbredelsen af infrastrukturer til
brug for adgang til højhastighedsbredbånd (fastnet og mobile net)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
b)
at øge deres samarbejde i den højniveaugruppe, der beskæftiger sig med forvaltning af
internettet, for at forbedre deres gensidige forståelse af sikkerhed, privatlivets fred, ro-
busthed og forvaltning
for så vidt angår mobile kontaktløse tjenester at lette dialogen mellem de forskellige in-
teressenter (teleoperatører og tjenesteudbydere), således som det allerede er tilfældet i
flere medlemsstater
c)
8.
TILSKYNDER ALLE INTERESSENTER TIL
a)
at integrere krav om tjenestekvalitet, sikkerhed, miljøbeskyttelse og beskyttelse af per-
sonoplysninger i udformningen af produkter og tjenester med det formål at øge bruger-
nes tillid og fremskynde vedtagelsen af disse produkter og tjenester og deres bæredyg-
tighed
at fremme investeringer i udbredelsen af næste generations accesnet
at deltage i offentlig-private interessenters koordineringsbestræbelser for at nå op på det
niveau for sikkerhed og tillid til internettet, der er absolut nødvendigt for dets udvikling,
og fremme foranstaltninger til begrænsning af de risici, der er forbundet med kritiske in-
frastrukturer
at iværksætte oplysnings- og uddannelsesprogrammer for både fagfolk og individuelle
brugere, der drejer sig om fordele, sikkerhed, beskyttelse og mulige trusler i forbindelse
med brugen af ikt
at fortsætte forskningsindsatsen hvad angår fremtidens internet og styrke Europas delta-
gelse i internationale standardiseringsorganisationer
b)
c)
d)
e)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27.XI.2008
f)
for så vidt angår tingenes internet at udbrede teknologisk neutrale, åbne og interoperable
løsninger
at drøfte vedtagelsen af IPv6-protokollen senest i 2010 i overensstemmelse med Kom-
missionens meddelelse af 27. maj 2008 om dens iværksættelse
for så vidt angår mobile kontaktløse tjenester at udvikle fælles projekter, der samler
virksomheder, teleoperatører og tjenesteydere (banker, transportvirksomheder, forret-
ninger osv.) om de tekniske aspekter og forretningsmodellen."
g)
h)
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0024.png
27.XI.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
E ERGI
Strømforbrug i standbytilstand og slukket tilstand - Forskriftsproceduren med kontrol
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om gennemfø-
relse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/32/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt
design af elektriske og elektroniske husholdningsapparater og kontorudstyr med hensyn til strøm-
forbrug i standbytilstand og slukket tilstand.
I overensstemmelse med EU's forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig Kommissi-
onens vedtagelse af retsakter. Det vil sige, at Kommissionen kan vedtage direktivet, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
TRA SPORT
Aftale med Armenien om lufttrafik
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og
Armenien om visse aspekter af lufttrafik.
Denne aftale er resultatet af forhandlinger under et mandat, som bemyndiger Kommissionen til at
føre forhandlinger med alle tredjelande med henblik på at bringe medlemsstaternes gældende bilate-
rale luftfartsaftaler med disse lande i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
DET I DRE MARKED
Fri bevægelighed for personer - Bulgarien og Rumænien
Rådet vedtog en afgørelse om Bulgariens og Rumæniens deltagelse som kontraherende parter i en
protokol til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og
Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer (dok.
9116/08).
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0025.png
27.XI.2008
ME
ESKERETTIGHEDER
Konsultationer med Argentina, Brasilien, Chile, Colombia og Mexico -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet erindrer om vedtagelsen af Den Europæiske Unions retningslinjer for dialog om menneske-
rettighederne i 2001.
Rådet noterer sig med tilfredshed analysen af den aktuelle situation på menneskerettighedsområdet i
forbindelserne med Argentina, Brasilien, Chile, Colombia og Mexico.
Rådet godkender relanceringen af konsultationerne om menneskerettighederne med Argentina,
Brasilien og Colombia og styrkelsen af konsultationerne om menneskerettighederne med Mexico og
Chile.
Rådet glæder sig over at kunne styrke sin dialog om menneskerettighederne med disse stater."
HA DELSPOLITIK
EU-Kina - Bekæmpelse af uretmæssig anvendelse af stoffer til ulovlig fremstilling af narkoti-
ka
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til indgåelse af aftalen med Kina om styrkelse af det
administrative samarbejde med henblik på at hindre uretmæssig anvendelse af narkotikaprækursorer
og stoffer, der anvendes til ulovlig fremstilling af narkotika og psykotrope stoffer
(dok
13001/1/08).
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453696_0026.png
27.XI.2008
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
25. januar 2010:
a)
som medlemmer:
Helene LUND, byrådsmedlem, Furesø Kommune (ændret mandat),
Mona HEIBERG, 1. næstformand for Borgerrepræsentationen, Københavns
Kommune (ændret mandat),
Bas VERKERK, Burgemeester van Delft (ændret mandat),
b)
som suppleanter:
Jens Christian GJESING, 1. viceborgmester, Haderslev Kommune (ændret mandat),
Tove LARSEN, borgmester, Aabenraa Kommune (ændret mandat),
Job COHEN, Burgemeester van Amsterdam,
Hans KOK, Burgemeester van Hof van Twente.
16326/1/08 REV 1 (Presse 345)
26
DA