Europaudvalget 2008-09
2907 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
612819_0001.png
Bilag til brev til Europaudvalget af 19. november 2008
19. november 2008
Martin Salamon
Dok. 66500/ps
Telekom-pakken
Rådet har indledt gennemgangen af Europa-Parlamentets ændringsforslag ved før-
stebehandlingen af den såkaldte ”telekom-pakke” med henblik på at opnå politisk
enighed i november 2008.
Informations- og kommunikationsteknologi (IKT) er et område, der i stigende grad
opleves som en alvorlig trussel mod grundlæggende borgerrettigheder. Forbrugeror-
ganisationer i hele EU oplever desuden, at telesektoren er den sektor, som forbruger-
ne oftest klager over. Det er derfor af største vigtighed, at der sikres nogle ordentlige
lovgivningsmæssige rammer for telekommunikationsindustrien.
Forbrugerrådet og den europæiske forbrugerorganisation BEUC kan støtte en række
af de ændringsforslag, Europa-Parlamentet har godkendt, specielt vedrørende krav til
gennemsigtighed, kontrol med udgifter, nummerportabilitet og begrænsning af kon-
trakters varighed. Vi er også tilfredse med ændringerne vedrørende den del af pak-
ken, der handler om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation. Hvad
angår håndhævelsen af ophavsrettigheder, finder vi det uheldigt, at man begynder at
drøfte indhold i en pakke, der oprindelig skulle handle om netrelaterede spørgsmål.
Endelig kan vi støtte en række nye ændringsforslag, der vil være med til at forhindre,
at de europæiske borgeres grundlæggende rettigheder udhules i det elektroniske
kommunikationsmiljø.
Vi skal opfordre til opmærksomhed omkring følgende punkter i de kommende
forhandlinger:
1. Forslag til ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerret-
tigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og tjenester
Kontrol med udgifter (artikel 10, bilag,1 del A e)
Mange forbrugere har oplevet utroligt høje teleregninger, enten fordi de ikke kendte
taksterne eller ikke var opmærksomme på den automatiske brug af visse tjenester.
Forbrugerne bør derfor få mulighed for at opnå større kontrol med alle deres kom-
munikationstjenester. Samtidig bør man proaktivt give forbrugerne information om
det bedste tilbud i forhold til deres forbrugsmønstre.
Vi opfordrer derfor Rådet til at beholde ændringsforslag 57, 145 og 146.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kontrakters varighed (artikel 30)
Teleoperatørerne binder ofte forbrugerne til langvarige kontrakter. Denne praksis har
en negativ effekt på konkurrencen, da forbrugerne forhindres i frit at skifte operatør,
når de finder en på markedet, der er bedre. Det giver desuden ikke mening med be-
stemmelser om nummerportabilitet, hvis operatørerne samtidig får lov til at betinge
sig urimeligt langvarige kontrakter.
Vi opfordrer derfor Rådet til at acceptere teksten i ændringsforslag 105.
Nummerportabilitet (artikel 30, stk. 4)
For at opnå reel konkurrence på markedet bør teleabonnenter nemt kunne skifte ud-
byder. Vi kan derfor klart støtte abonnenters ret til at skifte udbyder, således at deres
nuværende nummer overføres inden for højst en arbejdsdag.
Vi opfordrer derfor Rådet til ikke at svække anvendelsesområdet i ændringsforslag
103.
Transparens og offentliggørelse af oplysninger (artikel 20, 21 og bilag II)
Vi kan støtte de foreslåede foranstaltninger, der sigter mod at forbedre transparensen
i oplysninger om forskellige takster og prisbetingelser. Hvis der indgår gratis håndset
eller andet terminaludstyr gratis i en ”pakke”, bør forbrugerne oplyses om prisen for
at afslutte kontrakten tidligere.
Vi opfordrer derfor Rådet til at acceptere ændringsforslag 65, 73, 75 og 150.
Høring af de berørte parter (artikel 33)
For at sikre et velfungerende telemarked, der er til fordel for forbrugerne, bør der
tages hensyn til og ske en vurdering af forbrugernes behov. Forbrugerorganisatio-
nerne bør altid deltage fuldt ud i alle høringer, da de bedst kan vurdere forbrugernes
behov.
Vi støtter teksten i ændringsforslag 25, der indfører en forpligtelse til at tage hensyn
til forbrugernes interesser ved høringer.
Bilæggelse af tvister, udenretslige procedurer (artikel 34)
Når der opstår tvister mellem teleoperatører og forbrugere, bør der altid være mulig-
hed for uafhængige, prisbillige og enkle udenretslige procedurer. Principperne i
Kommissionens henstilling 98/257/EF om udenretslig bilæggelse af tvister på for-
brugerområdet er helt essentielle, når det handler om at sikre rimelighed og effektivi-
tet i procedurerne, og der bør mindes om disse her.
Vi opfordrer derfor Rådet til at støtte ændringsforslag 115.
Levering af sikkerhedssoftware til abonnenterne (artikel 29, bilag 1)
De fleste forbrugere har ikke forudsætninger for selv at kunne håndtere sikkerheds-
problemerne og vurdere de potentielle trusler på nettet. Det bør derfor sikres, at in-
ternetudbyderne tilbyder sikkerhedsløsninger til rimelige priser eller gratis til deres
kunder, som det er tilfældet i for eksempel Norge.
Vi opfordrer derfor Rådet til at støtte ændringsforslag 153, 163 og 174.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612819_0003.png
Ingen indholdsrelaterede spørgsmål i tele-pakken
Det var ikke meningen, at tele-pakken skulle handle om indhold – og specielt ikke
om håndhævelse af ophavsrettigheder. Internetudbyderne bør ikke forpligtes til at
fungere som private håndhævere af lovgivningen. Retten til databeskyttelse inden for
kommunikation bør beskyttes, idet det sikres, at overvågning og/eller indholdsfiltre-
ring forbydes.
Vi opfordrer derfor Rådet til at sikre, at samarbejdsproceduren, der skal fremme
lovligt indhold (artikel 33, stk. 2), ikke tillader systematisk overvågning af internet-
brug (ændringsforslag 192).
Vi opfordrer også på det kraftigste Rådet til at acceptere ændringsforslag 166.
Netneutralitet
Internettet er blevet det sted, hvor man finder information, uddanner sig, udtrykker
sine politiske holdninger, søger arbejde og kultur og skaber sociale netværk. Det er
derfor vigtigt, at internettet forbliver neutralt, så forbrugerne har adgang til og kan
distribuere indholdet efter eget ønske. Desuden er det kun muligt at fastslå, om en
kommunikation er lovlig eller ulovlig, hvis man bruger indholdsfiltrering, og det vil
overskride brugernes ret til privatlivets fred. Det må være domstolenes opgave at
afgøre, hvad der er lovligt og ulovligt inden for rammerne af en retfærdig rettergang.
Vi opfordrer derfor Rådet til at slette henvisningerne til ”lovligt indhold” og ”lovlige
applikationer” i artikel 20 og 21 og under de respektive betragtninger.
Endvidere bør første sætning i den nye betragtning 14 b)
1
slettes, da den er tvetydig
(194).
2. Forslag til ændring af direktiv 2002/58/EF om behandling af personoplys-
ninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssek-
tor
Privatlivets fred og fortrolighed i informationsteknologisystemer (artikel 1, stk.
1)
Med henblik på at sikre retten til privatlivets fred i det digitale miljø i tilstrækkelig
grad bør direktivet anerkende de teknologiske informationssystemers private karak-
ter
2
. Der sker en massiv overvågning, profilering og markedsføring af personlige
oplysninger på internettet. Det er derfor nødvendigt at styrke de lovgivningsmæssige
rammer, således at personlige oplysninger sikres i det digitale miljø, og registrerede
personer (forbrugere) selv kan beslutte, om deres data skal videregives til en eller
anden form for behandling.
Vi opfordrer derfor Rådet til at beholde ændringsforslag 26 og 119 vedrørende direk-
tivets anvendelsesområde.
Registrerede personer (artikel 1, stk. 2)
1
2
Betragtning 14 b):
“I fravær af relevante regler i EU-lovgivningen betragtes indhold, applikati-
oner og tjenester som lovlige eller ikke lovlige i henhold til national materiel og procesret”. (Ik-
ke officiel oversættelse)
Den tyske forfatningsret har for nylig gjort dette i en skelsættende afgørelse, som vi håber vil
skabe præcedens (BVerfG, 1 BvR 370/07 af 27.2.2008).
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612819_0004.png
Direktivets artikel 1, stk. 2, nævner kun juridiske personers specifikke interesser. Vi
ville foretrække, at ”fysiske personer” nævnes i direktivets anvendelsesområde, da et
af hovedformålene med reglerne er at beskytte fysiske personers privatlivsfred og
økonomiske interesser.
Vi opfordrer Rådet til at indføje henvisningen til ”fysiske personer” i overensstem-
melse med ændringsforslag 120.
Notifikation om brud på sikkerheden
Inden for elektronisk kommunikation har ethvert firma, der tilbyder sine tjenester
online, ansvaret for at beskytte de personlige oplysninger, de håndterer. Personlige
data, som banker og andre firmaer, der tilbyder tjenester online, ligger inde med, kan
foranledige ”identitetstyveri” eller andre databrud, som forbrugerne er særligt sårbare
over for. Hvis man fastsætter en bredere forpligtelse (ikke kun for internetoperatører,
men for alle firmaer, der behandler personlige data) til at notificere om brud på per-
sonlig datasikkerhed, kan det dels være med til at mindske skaderne for de registre-
rede personer, dels være et incitament til, at firmaerne investerer i sikkerhed. Hvis
forbrugerne informeres om sådanne brud, får de mulighed for at træffe de rette for-
holdsregler. I øvrigt anerkender direktivet (artikel 5 og 13) allerede behovet for at
udvide anvendelsesområdet til andre tjenester i informationssamfundet med henblik
på at sikre beskyttelsen af personlige data i det online miljø.
I dette lys opfordrer vi Rådet til at overveje at udvide forpligtelsen til at notificere
om brud på sikkerheden til alle internetfirmaer, der tilbyder tjenester til bruge-
re/forbrugere og er dataansvarlige. Både Europa-Parlamentet og EDPS
3
(Den Euro-
pæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse) har anerkendt dette behov (ændringsfor-
slag 187).
Håndhævelse af retten til privatlivets fred (artikel 13)
Værdien af de rettigheder, der gives i lovgivningen, sættes på spil, hvis ikke der fin-
des passende håndhævelsesmekanismer. Med henblik på at forbedre håndhævelsen
af bestemmelserne i direktivet bør retten til at anlægge sag direkte mod krænker
gælde for hele direktivet (ikke kun for beskyttelse mod spam). Denne udvidelse ville
medføre en stor forbedring af håndhævelsen af retten til privatlivets fred i elektroni-
ske kommunikationer.
Vi opfordrer derfor Rådet til at følge EDPS’ og Europa-Parlamentets holdning og
udvide retten til direkte sagsanlæg til at gælde for alle direktivets bestemmelser (æn-
dringsforslag 133).
Begrænsninger i retten til personlige data (artikel 15)
Alle anmodninger om at få adgang til personlige data, der begrænser rækkevidden af
retten til privatlivets fred, bør underlægges tilstrækkelige retlige og proceduremæssi-
ge garantier med henblik på at forebygge misbrug.
I den forbindelse kan vi støtte Europa-Parlamentets ændringsforslag 136 til artikel
15.
3
http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/webdav/site/mySite/shared/Documents/Consultation/Opinions/2008/08-04-10_e-
privacy_EN.pdf
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Forslag til ændring af direktiv 2002/20/EF om tilladelser til elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (tilladelsesdirektivet)
Respekt for de europæiske borgeres grundlæggende rettigheder
Det er helt afgørende, at det sikres, at bestemmelserne i tele-pakken garanterer re-
spekten for brugernes grundlæggende rettigheder og friheder, og at der ikke røres ved
retten til en retfærdig rettergang (due process).
Vi skal på det kraftigste opfordre til, at Rådet giver sin fulde støtte til ændringsfor-
slag 138 (ny artikel 8, stk. 4) og indsætter det i direktivteksten.
4. Forslag til ændring af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebestemmelser
for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (rammedirektivet)
Nationale myndigheders beføjelser (artikel 3)
Vi støtter styrkelsen af de nationale tilsynsmyndigheders håndhævelsesbeføjelser og
uafhængighed. I lyset af risikoen for misbrug af dominerende stillinger i netindustri-
erne er det af afgørende betydning, at de nationale myndigheder har tilstrækkelige
beføjelser til at handle uafhængigt, så de kan beskytte den endelige forbrugers inte-
resser.
Vi opfordrer Rådet til at beholde Europa-Parlamentets tekst i ændringsforslag 43.
5/5