Europaudvalget 2008-09
2911 - Økofin
Offentligt
1453699_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
16231/08 (Presse 342)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2911. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 2. december 2008
Formand
Christine Lagarde
Frankrigs økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16231/08 (Presse 342)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0002.png
2.XII.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte et bidrag til
Det Europæiske Råd
den 11. og 12. december 2008 om en europæisk
plan til genopretning af den
økonomiske aktivitet
og reaktionerne på den
finansielle krise. Rådet
støtter navnlig en genopretning i størrelsesordenen 1,5% af den europæiske B I.
Med hensyn til
de foranstaltninger, der træffes for at støtte medlemsstaternes aktiviteter, skal de være
samordnede
og tage hensyn til medlemsstaternes forskellige situation.
Medlemsstaterne kan
vælge de foran-
staltninger, der er de bedst egnede, på en liste,
der omfatter udgifts- eller indtægtsforanstaltninger,
idet de bør foretrække dem, der vil få den største virkning på kort sigt.
Den reviderede stabilitets-
og vækstpagt udgør med hele sin fleksibilitet en passende ramme for finanspolitikken i Europa
og er konsistent med målet om de offentlige finansers bæredygtighed på lang sigt.
Med hensyn til
reaktionerne på den finansielle krise
lagde Rådet specifikt vægt på, at det er
nød-
vendigt straks at få udarbejdet nationale planer for støtte til banksektoren
for så vidt angår ga-
rantier og navnlig også for så vidt angår
rekapitaliseringsordninger.
Hvad angår det sidste aspekt
forventer Rådet, at Kommissionen offentliggør retningslinjer baseret på principper som:
sondring
mellem sunde banker og banker i vanskeligheder, undgåelse af alle foranstaltninger, der kunne
fratage bankerne lysten til søge efter privat kapital,
idet dette navnlig angår
udbyttepolitikken og
politikken vedrørende omkostningerne ved offentlige indgreb,
og overvågning af, at der er
sam-
menhæng mellem foranstaltningerne og det fælles mål, der for bankernes vedkommende består i
en effektiv realøkonomisk finansiering;
endelig blev det aftalt, at sunde banker ikke skal forelægge
omstruktureringsforanstaltninger for Kommissionen, der har til opgave at kontrollere støtten. Med
hensyn til alle disse spørgsmål opfordres Kommissionen til at arbejde tæt sammen med Den Euro-
pæiske Centralbank.
I øvrigt
understregede Rådet den vellykkede iværksættelse af Økofinrådets køreplaner for reakti-
on på den finansielle krise. Rådet har i løbet af de seneste måneder på meget kort tid fastlagt sin
holdning til fire udkast til nøgledirektiver
vedrørende:
forsikringsselskabers
solvens (Solvens II-
direktivet), kapitalkrav til
bankerne,
funktionsmåde for
UCTIS
(institutter for kollektiv investering i
værdipapirer) og
garantiordningerne for bankindskud. Der blev opnået enighed om disse direk-
tiver på denne samling i Økofinrådet,
hvilket gør det muligt for formandskabet at fortsætte de for-
handlinger, der er påbegyndt med Europa-Parlamentet. På grundlag af disse positive kontakter har
man lov at håbe, at de fire direktiver kan vedtages under førstebehandlingen.
Endvidere
er en stor del af arbejdet med at forbedre tilsynet med finansielle virksomheder på eu-
ropæisk plan blevet fuldført. De fastsatte datoer for udgangen af 2008 er blevet overholdt.
Det
drejer sig bl.a. om styrkelse af tilsynsudvalgene, om deres funktionsmåde, der er blevet forbedret,
og om medtagelse af en europæisk dimension i de nationale tilsynsmyndigheders mandater. Med
oprettelsen af tilsynskollegier for europæiske finanskoncerner, der opererer i flere stater, og den
rolle, de skal spille i mange tilsynsafgørelser, tager Europa et vigtigt skridt i retning af et tilsyn, der
er bedre tilpasset de europæiske finansmarkeders stærke integrering.
Endelig vedtog Rådet at fort-
sætte arbejdet med snæver europæisk samordning for at sikre en god forberedelse af de kom-
mende internationale topmøder
til opfølgning af topmødet den 15. november 2008 i Washington.
16231/08 (Presse 342)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0003.png
2.XII.2008
Europa vil på denne måde fortsat gå foran med en effektiv reform af det globale finansielle system.
Rådet godkendte en forhøjelse fra de nuværende 12 mia. EUR til
25 mia.
EUR af det
loft for bi-
stand,
der er
disponibelt,
såfremt en medlemsstat uden for euroområdet får finansielle vanskelighe-
der.
Det godkendte et nyt arbejdsprogram for Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen, som har til opga-
ve at forhindre indførelse af skatteordninger, der kan fremkalde
skadelig konkurrence
mellem med-
lemsstaterne. På denne måde kunne bekæmpelsen af skattedumpingpraksis få ny fremdrift i Europa.
Det vedtog ligeledes en resolution om samordning af ordningerne for direkte skatter med hensyn til
fraflytningsbeskatning.
16231/08 (Presse 342)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0004.png
2.XII.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................6
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I DECEMBER....................................................8
NEDSATTE MOMSSATSER ...........................................................................................................10
BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING....................................................................12
SKADELIG SKATTEKONKURRENCE – ADFÆRDSKODEKS..................................................14
FORVALTNING AF EU-BUDGETTET - REVISIONSRETTENS ÅRSBERETNING .................15
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING....................................................................16
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Mekanisme for betalingsbalancestøtte til en medlemsstat, der har vanskeligheder ...............................................17
Garantiordninger for bankindskud .........................................................................................................................17
Krav til bankvirksomheders egenkapital................................................................................................................18
Forsikringsselskabers solvens - "Solvens II" .........................................................................................................19
Institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) ...........................................................21
Moms på forsikringstjenester og finansielle tjenester............................................................................................22
Samordning af ordningerne for direkte skatter - fraflytningsbeskatning ...............................................................23
Clearing og afvikling .............................................................................................................................................23
Mobilitet for bankkonti - Fælles principper for bankskifte....................................................................................24
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
16231/08 (Presse 342)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2008
EKSTER E FORBI DELSER
Konflikten i Georgien: Uafhængig international undersøgelsesmission................................................................24
EU's særlige repræsentant for Centralasien ...........................................................................................................24
16231/08 (Presse 342)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0006.png
2.XII.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Plamen ORECHARSKI
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš ZÍDEK
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Tyskland:
Peer STEINBRÜCK
Estland:
Ivari PADAR
Irland:
Bobby MCDONAGH
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Christine LAGARDE
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Charilaos STAVRAKIS
Letland:
Atis SLAKTERIS
Litauen:
Rimantas ŠAD�½IUS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
ederlandene:
Wouter BOS
Østrig:
Hans-Dietmar SCHWEISGUT
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Finansminister
Vicefinansminister, afdelingen for internationale forbin-
delser og finanspolitik
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Økonomi-, industri- og beskæftigelsesminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Finansminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister, vicepremierminister
Fast repræsentant
Finansminister
Ministro de Estado, finansminister
16231/08 (Presse 342)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0007.png
2.XII.2008
Rumænien:
Eugen TEODOROVICI
Slovenien:
Franc KRIZANIC
Slovakiet:
Maroš ŠEFČOVIČ
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Mats ODELL
Det Forenede Kongerige:
Alistair DARLING
Statssekretær for statsfinanserne og eksterne offentlige
finanser
Finansminister
Fast repræsentant
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Minister for kommunalspørgsmål og finansmarkeder
Finansminister
Kommissionen:
Siim KALLAS
Joaquín ALMUNIA
Charlie McCREEVY
László KÓVACS
Neelie KROES
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Lucas D. PAPADEMOS
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Christian KASTROP
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
16231/08 (Presse 342)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0008.png
2.XII.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I DECEMBER
-
Støtte til den økonomiske aktivitet i Europa, reaktion på den finansielle krise
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en meddelelse med forslag til en genopretnings-
plan for europæisk økonomi (dok.
16097/08).
I Kommissionens meddelelse foreslås en række gen-
opretningsinitiativer på kort sigt, der indgår i Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse, og som
er baseret dels på EU-budgettet, dels på samordnede, nationale foranstaltninger.
Rådet godkendte sit bidrag til drøftelserne i Det Europæiske Råd den 11. og 12. december
2008.
Rådets bidrag findes i dok. 16095/1/08 REV 1.
Rådet godkendte først og fremmest et bidrag vedrørende en europæisk plan til genopretning af den
økonomiske aktivitet
og reaktionerne på den
finansielle krise. Rådet støtter navnlig en genop-
retning i størrelsesordenen 1,5% af den europæiske B I.
Med hensyn til de foranstaltninger, der
træffes for at støtte medlemsstaternes aktiviteter, skal de være
samordnede og tage hensyn til
medlemsstaternes forskellige situation.
Medlemsstaterne kan
vælge de foranstaltninger, der er
de bedst egnede, på en liste,
der omfatter udgifts- eller indtægtsforanstaltninger, idet de bør fore-
trække dem, der vil få den største virkning på kort sigt.
Den reviderede stabilitets- og vækstpagt
udgør med hele sin fleksibilitet en passende ramme for finanspolitikken i Europa
og er konsi-
stent med målet om de offentlige finansers bæredygtighed på lang sigt. Det er vigtigt, at EU undgår
en gældsbyrde, der ikke er bæredygtig på lang sigt.
Med hensyn til
reaktionerne på den finansielle
krise lagde Rådet specifikt vægt på, at det er
nød-
vendigt straks at få udarbejdet nationale planer for støtte til banksektoren
for så vidt angår
garantier og navnlig også for så vidt angår
rekapitaliseringsordninger.
Hvad angår det sidste
aspekt forventer Rådet, at Kommissionen offentliggør retningslinjer baseret på principper som:
sondring mellem sunde banker og banker i vanskeligheder, undgåelse af alle foranstaltninger,
der kunne fratage bankerne lysten til søge efter privat kapital,
idet dette navnlig angår
udbyt-
tepolitikken og politikken vedrørende omkostningerne ved offentlige indgreb,
og overvågning
af, at der er
sammenhæng mellem foranstaltningerne og det fælles mål, der for bankernes ved-
kommende består i en effektiv realøkonomisk finansiering;
endelig blev det aftalt, at sunde ban-
ker ikke skal forelægge omstruktureringsforanstaltninger for Kommissionen, der har til opgave at
kontrollere støtten. Med hensyn til alle disse spørgsmål opfordres Kommissionen til at arbejde tæt
sammen med Den Europæiske Centralbank.
16231/08 (Presse 342)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2008
I øvrigt
understregede Rådet den vellykkede iværksættelse af Økofinrådets køreplaner for
reaktion på den finansielle krise. Rådet har i løbet af de seneste måneder på meget kort tid
fastlagt sin holdning til fire udkast til nøgledirektiver
vedrørende:
forsikringsselskabers
sol-
vens (Solvens II-direktivet), kapitalkrav til
bankerne,
funktionsmåde for
UCTIS
(institutter for
kollektiv investering i værdipapirer) og
garantiordningerne for bankindskud. Der blev opnået
enighed om disse direktiver på denne samling i Økofinrådet,
hvilket gør det muligt for formand-
skabet at fortsætte de forhandlinger, der er påbegyndt med Europa-Parlamentet. På grundlag af dis-
se positive kontakter har man lov at håbe, at de fire direktiver kan vedtages under førstebehandlin-
gen.
Endvidere
er en stor del af arbejdet med at forbedre tilsynet med finansielle virksomheder på
europæisk plan blevet fuldført. De fastsatte datoer for udgangen af 2008 er blevet overholdt.
Det drejer sig bl.a. om styrkelse af tilsynsudvalgene, om deres funktionsmåde, der er blevet forbed-
ret, og om medtagelse af en europæisk dimension i de nationale tilsynsmyndigheders mandater.
Med oprettelsen af tilsynskollegier for europæiske finanskoncerner, der opererer i flere stater, og
den rolle, de skal spille i mange tilsynsafgørelser, tager Europa et vigtigt skridt i retning af et tilsyn,
der er bedre tilpasset de europæiske finansmarkeders stærke integrering.
Endelig vedtog Rådet at
fortsætte arbejdet med snæver europæisk samordning for at sikre en god forberedelse af de
kommende internationale topmøder
til opfølgning af topmødet den 15. november 2008 i
Washington. Europa vil på denne måde fortsat gå foran med en effektiv reform af det globale finan-
sielle system.
16231/08 (Presse 342)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0010.png
2.XII.2008
EDSATTE MOMSSATSER
Rådet drøftede et direktivudkast om revision af reglerne for nedsatte satser for merværdiafgiften.
Formandskabet konstaterede, at der på nuværende tidspunkt ikke er enstemmig tilslutning til kom-
promisforslaget. Det gjorde opmærksom på, at direktivforslaget udgør en del af de reaktioner på den
økonomiske nedgang, der er anført i Kommissionens meddelelse til Det Europæiske Råd (se side 6),
og at det derfor vil være at finde blandt de foranstaltninger, som vil blive drøftet på det kommende
møde i Det Europæiske Råd.
Forslaget tager sigte på at gøre det muligt for medlemsstaterne at anvende nedsatte momssatser
uden tidsbegrænsning på visse ydelser, der leveres lokalt.
De nuværende momsregler (direktiv 2006/112/EF) forpligter medlemsstaterne til at anvende en
normal momssats på de fleste varer og tjenesteydelser (en normal mindstesats på 15% gælder indtil
udgangen af 2010). Medlemsstaterne kan anvende en nedsat sats (mindst 5%) på visse varer og tje-
nesteydelser, og der er fastsat undtagelser i visse tilfælde og/eller for visse medlemsstater.
Disse undtagelser omfatter:
– midlertidige undtagelser for de medlemsstater, der inden 1992 (da den generelle momsordning
blev indført) anvendte lavere satser end de nuværende nedsatte satser
– nedsatte satser, der finder midlertidig anvendelse (indtil udgangen af 2010) på visse ydelser, der
leveres lokalt
– øvrige undtagelser af begrænset varighed med hjemmel i tiltrædelsesakterne for de medlemssta-
ter, der tiltrådte EU i 2004 (gælder indtil udgangen af 2010).
I 2006 blev Kommissionen opfordret til at overdrage det til et uafhængigt organ at vurdere den
virkning – på jobskabelse, økonomisk vækst og det indre markeds funktion – som nedsatte moms-
satser kan have på tjenesteydelser, der leveres lokalt
1
.
1
Denne undersøgelse blev gennemført af Copenhagen Economics ApS. Resultaterne er gen-
givet i en meddelelse fra Kommissionen i juli 2007 (dok.
11695/07
+ ADD 1).
10
16231/08 (Presse 342)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2008
Kommissionen fandt på baggrund af denne undersøgelse, at der er behov for en ny ramme for at
rationalisere og forenkle de gældende regler samtidig med, at medlemsstaterne skal bevare en vis
grad af fleksibilitet i anvendelsen af nedsatte satser.
I december 2007 besluttede Rådet, at det i 2008 ville gennemføre en orienterende drøftelse om
virkningen og nytten af nedsatte satser. I juli 2008 forelagde Kommissionen sit første forslag til
direktiv. Kommissionen er i øvrigt i øjeblikket ved at udarbejde en meddelelse om anvendelse af
nedsatte momssatser på miljøvenlige produkter og tjenesteydelser.
16231/08 (Presse 342)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0012.png
2.XII.2008
BESKAT I G AF I DTÆGTER FRA OPSPARI G
Rådet behandlede spørgsmålet om beskatning af indtægter fra opsparing og vedtog følgende kon-
klusioner:
"1.
Som fastsat i artikel 18 i direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra opsparing i form
af rentebetalinger offentliggjorde Kommissionen den 15. september 2008 en evalueringsrap-
port om direktivet, efter at det har været anvendt i tre år.
Rådet (Fiskalgruppen (direkte beskatning)) har i overensstemmelse med Økofinrådets konklu-
sioner af 14. maj 2008 indledt undersøgelsen af, hvordan direktivet fungerer, på grundlag af
Kommissionens evalueringsrapport. Det har med stor interesse noteret sig rapportens vigtigste
konklusioner og især, at det har vist sig, at direktivet, selv om det er effektivt inden for ram-
merne af sit nuværende anvendelsesområde, ikke har levet op til de ambitioner, der kom til
udtryk i Rådets enstemmige konklusioner af 26. og 27. november 2000.
Som følge heraf og i overensstemmelse med artikel 18 forelagde Kommissionen den 13. no-
vember 2008 et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2003/48/EF.
Eftersom Økofinrådet tillagde denne sag stor betydning på samlingen den 4. marts og den
14. maj 2008, gik Fiskalgruppen straks i gang med at behandle direktivforslaget. Den har gen-
nemgået de foranstaltninger, der skal begrænse de muligheder for omgåelse, der i øjeblikket
ligger i at gøre brug af mellemliggende enheder eller produkter, der ikke er omfattet af direk-
tivet, selv om de ligner dem, der er omfattet. Den har noteret sig Kommissionens mål om ikke
at gøre aktørernes administrative byrder alt for store. Den har også set på ordningen for ud-
veksling af oplysninger og overgangsordningen vedrørende kildeskat. Endelig har den henledt
Kommissionens opmærksomhed på betydningen af, at der parallelt hermed i de afhængige og
associerede territorier og i tredjelande anvendes foranstaltninger, der er identiske med eller
svarer til dem i direktivet.
I den forbindelse
2.
3.
4.
5.
– hilser Rådet Kommissionens direktivforslag velkommen
– opfordrer Rådet til, at der gøres hurtige fremskridt med drøftelserne om dette direktivforslag
– opfordrer Rådet til, at de forhandlinger og sonderende drøftelser, som Kommissionen har indledt
med finanscentrene uden for Den Europæiske Union, fortsættes
16231/08 (Presse 342)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0013.png
2.XII.2008
– anmoder Rådet det kommende formandskab om at aflægge rapport til det om drøftelsernes forløb
i foråret 2009."
°
°
°
Ifølge direktiv 2003/48/EF skal medlemsstaterne udveksle oplysninger om rentebetalinger i en med-
lemsstat til individuelle opsparere, der har bopæl i en anden medlemsstat, for at gøre det muligt at
beskatte renten i den stat, hvor de har deres skattemæssige bopæl.
Det har været gældende siden den 1. juli 2005.
I en overgangsperiode
1
kan Belgien, Luxembourg og Østrig i stedet opkræve kildeskat af de rente-
indtægter af opsparing, der betales til individuelle opsparere med bopæl i andre medlemsstater. Sat-
sen for beskatning er 15% for de første tre år af overgangsperioden, 20% fra den 1. juli 2008 til den
30. juni 2011 og herefter 35%. De tre medlemsstater skal overføre 75% af deres skatteprovenu til
bopælsstaten og beholde 25% til dækning af deres administrative omkostninger. Direktivet indehol-
der bestemmelser, der skal fjerne dobbeltbeskatning.
Direktivets anvendelsesområde er begrænset til fysiske personer og omfatter ikke selskaber.
Det dækker beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger, herunder indtægter fra
aftalekonti, statsgældsbeviser og erhvervsobligationer samt fra institutter for kollektiv investering,
der investerer mere end 40% af deres aktiver i fordringer og obligationer (mere end 25% fra 2011).
Foranstaltninger svarende til direktivets anvendes i Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino og
Schweiz i henhold til aftaler indgået med EU. Samme foranstaltninger finder også anvendelse i ti af
Nederlandenes og Det Forenede Kongeriges afhængige og associerede territorier (Guernsey, Jersey,
Isle of Man og syv territorier i Caribien) i henhold til særlige aftaler indgået med hver af medlems-
staterne.
1
Længden af overgangsperioden afhænger af Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino,
Schweiz og De Forenede Stater, der er forpligtede til at udveksle oplysninger på anmodning,
som fastlagt i OECD-modelaftalen fra 2002.
13
16231/08 (Presse 342)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0014.png
2.XII.2008
SKADELIG SKATTEKO KURRE CE – ADFÆRDSKODEKS
Rådet vedtog arbejdsprogrammet for Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen for de kommende
18 måneder. Programmet præciserer reglerne for, hvorledes gruppen skal fungere, og fastlægger
nye områder, den skal undersøge.
Efter en kort udveksling af synspunkter vedtog det endvidere følgende konklusioner:
"Med hensyn til adfærdskodeksen :
– noterer Rådet sig det arbejde, som Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning)
har gjort under det franske formandskab, jf. gruppens rapport (dok.16084/1/08 REV 1 FISC 166)
– anmoder Rådet gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af roll-
back
– opfordrer Rådet gruppen til at aflægge rapport om sit arbejde til Rådet inden afslutningen af det
tjekkiske formandskab."
Adfærdskodeksen, der omfatter erhvervsbeskatning, vedrører de foranstaltninger, der indvirker eller
kan indvirke betydeligt på virksomhedernes lokalisering i EU. Gruppen vedrørende Adfærdskodek-
sen er ansvarlig for at evaluere
– rollback af skattemæssige foranstaltninger, der anses for at være skadelige (hvor gunstige skat-
temæssige forhold i en medlemsstat tiltrækker virksomheder fra andre medlemsstater);
– overvågning af medlemsstaternes tilsagn om ikke at indføre nye skadelige foranstaltninger
("standstill").
16231/08 (Presse 342)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0015.png
2.XII.2008
FORVALT I G AF EU-BUDGETTET - REVISIO SRETTE S ÅRSBERET I G
Rådet noterede sig, at Revisionsrettens formand, Vítor Caldeira, fremlagde Revisionsrettens årsbe-
retning om forvaltningen af EU's budget for regnskabsåret 2007.
Det anmodede De Faste Repræsentanters Komité om at gennemgå beretningen med henblik på
udarbejdelsen af en henstilling til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af 2007-budgettet. Rådet forventes at vedtage henstillingen på sin samling den
10. februar 2009.
Revisionsrettens beretning er offentliggjort i EU-Tidende C 286 af 10. november 2008.
16231/08 (Presse 342)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0016.png
2.XII.2008
MØDER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater deltog i et møde i Eurogruppen den 1. december.
-
Morgenmadsmøde om den økonomiske situation
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation, idet de fortsatte deres
drøftelser (der blev indledt på samlingen den 4. november) om opfølgningen af de nationale foran-
staltninger, der er iværksat som reaktion på den finansielle krise. De blev desuden orienteret om
drøftelserne i Eurogruppen den 1. december.
16231/08 (Presse 342)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0017.png
2.XII.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
ØKO OMISKE OG FI A SIELLE A LIGGE DER
Mekanisme for betalingsbalancestøtte til en medlemsstat, der har vanskeligheder
Rådet vedtog en forordning for at hæve loftet for disponibel bistand i henhold til EU's meka-
nisme for mellemfristet betalingsbalancestøtte til en medlemsstat
uden for euroområdet,
der
har finansielle vanskeligheder
(dok.
15579/08).
Teksten ændrer forordning (EF) nr. 332/2002, som mekanismen er baseret på, således at
det samle-
de rammebeløb for lån, der er disponibelt, hæves fra de nuværende 12 mia. EUR til
25 mia. EUR.
Støttemekanismen vedrører kun de medlemsstater, der ikke har euroen som valuta.
Antallet af medlemsstater, der står uden for euroområdet - 11 i 2009 mod 3, da mekanismen blev
indført i 2002 - har indflydelse på det potentielle behov for mellemfristet bistand. Mekanismen blev
benyttet den 4. november 2008 for at yde Ungarn et lån på 6,5 mia. EUR (se
pressemeddelelse
15103/08).
Garantiordninger for bankindskud
Rådet fastlagde en generel indstilling til et udkast til direktiv om styrkelse af reglerne for indskuds-
garantiordninger for at forbedre tilliden inden for banksektoren (dok.
16030/08
+
COR 1).
På grundlag af denne indstilling vil formandskabet fortsætte sine kontakter med Europa-Parlamentet
for at nå frem til enighed, således at direktivet kan vedtages under førstebehandlingen inden udløbet
af Parlamentets valgperiode.
Formålet med udkastet til direktiv er at sikre en bedre dækning for sparerne gennem en ændring af
direktiv 94/19/EF. Indskudsgarantiordningerne anvendes således til at forebygge panikreaktioner,
såfremt en bank skulle komme i vanskeligheder eller miste kundernes tillid.
16231/08 (Presse 342)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0018.png
2.XII.2008
Rådets generelle indstilling omfatter:
– en forhøjelse af indskudsgarantien til 50 000 EUR fra den 30. juni 2009 i stedet for de nuværen-
de 20 000 EUR og et harmoniseret beløb på 100 000 EUR fra den 31. december 2011. Denne
harmonisering skulle gøre det muligt at undgå de fordrejninger mellem banker, der har vist sig
under den finansielle krise (dvs. massive overførsler af indskud fra banker, der er tilsluttet en
mekanisme med et lavt dækningsniveau, til banker, der er tilsluttet en mekanisme med et højt
dækningsniveau)
– en frist på fem hverdage til at godtgøre, at et kreditinstitut ikke har tilbagebetalt et indskud, der
er forfaldet til udbetaling, og på tyve hverdage, der kan forlænges med ti hverdage, til at foretage
udbetalingen. De nuværende frister er på henholdsvis 21 hverdage og tre måneder, der kan for-
længes to gange med tre måneder. Udbetalingsfristen kan i alt ikke overstige 35 hverdage mod ti
måneder på nuværende tidspunkt.
Europa-Parlamentets afstemning forventes at finde sted i ugen fra den 15. december.
Krav til bankvirksomheders egenkapital
Rådet fastlagde en generel indstilling til et udkast til direktiv om styrkelse af reglerne om krav til
bankers egenkapital (dok.16216/08).
På grundlag af denne indstilling vil formandskabet fortsætte sine kontakter med Europa-Parlamentet
for at nå frem til enighed, således at direktivet kan vedtages under førstebehandlingen inden udløbet
af Parlamentets valgperiode.
Rådets generelle indstilling har til formål at ændre direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF
1
i fem hen-
seender:
– Styrkelse af tilsynet med grænseoverskridende bankkoncerner: a) afgørelser om evaluering af
risici og supplerende kapitalkrav vil for fremtiden blive koordineret nøje mellem moderselska-
bets tilsynsmyndighed og datterselskabernes tilsynsmyndighed, b) indberetningsforpligtelserne
vil blive fuldstændig harmoniseret på europæisk plan i 2012, c) kollegier af tilsynsmyndigheder
vil blive oprettet for alle grænseoverskridende koncerner med moderselskabets tilsynsmyndighed
som formand, d) den rolle, som Det Europæiske Banktilsynsudvalg (CEBS) indtager, vil blive
styrket, og e) der skal i de nationale tilsynsmyndigheders mandat medtages en europæisk dimen-
sion.
1
Direktiv 2006/48/EF om adgang til at optage og udøve virksomhed som kreditinstitut og
direktiv 2006/49/EF om kravene til investeringsselskabers og kreditinstitutters kapitalgrund-
lag.
18
16231/08 (Presse 342)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0019.png
2.XII.2008
– Indramning af securitiseringspraksis: som svar på manglerne ved "originate-to-
distributemodellen", som er blevet understreget af den finansielle krise, forstærkes de krav til
"due diligence" og gennemsigtighed, som ordregiverne til securiseringsoperationer og investo-
rerne skal opfylde. Investorerne skal være i stand til at analysere de risici, der er forbundet med
strukturerede produkter, og gå videre end den vurdering, bureauerne giver. Til disse kvalitative
krav føjer udkastet et kvantitativt krav - ordregiveren har pligt til i sin balance at beholde 5% af
de risici, der er overført eller solgt til investorerne - med det formål i højere grad at tilskynde til
en bedre analyse af risiciene
– Harmonisering af klassificeringen af egenkapital i første kategori og af hybridkapital, idet CEBS
får en central rolle med henblik på at sikre, at tilsynsmyndighedernes principper på dette område
bliver mere homogene
– Indførelse af regler for indramningen af likviditetsrisikoen, navnlig med hensyn til oprettelse af
reserver af likvide aktiver, simuleringer af likviditetskriser og kontinuitetsplaner
– Bedre indramning af engagementer i en enkelt modpart ("store risici"): med teksten indføres en
ordning med en streng begrænsning af beløbet for engagementer i samme modpart uanset arten,
herunder også når det drejer sig om en bank (denne grænse er under alle omstændigheder fastsat
til 25% af bankernes egenkapital). Med den nuværende ordning er grænserne for koncentration i
modparter, der er banker, mere lempelige end dem, der anvendes for modparter, der er "virk-
somheder", skønt den finansielle krise har vist, at der også er risiko for misligholdelse i forbin-
delse med en modpart, der er en bank.
Europa-Parlamentets afstemning forventes at finde sted i april 2009.
Forsikringsselskabers solvens - "Solvens II"
Rådet fastlagde en generel indstilling til et udkast til direktiv om nye solvensregler for forsikrings-
selskaber ("Solvens II-direktivet") (dok.16237/08
+
COR 1).
På grundlag af denne indstilling vil formandskabet fortsætte sine kontakter med Europa-Parlamentet
for at nå frem til enighed, således at direktivet kan vedtages under førstebehandlingen inden udløbet
af Parlamentets valgperiode.
16231/08 (Presse 342)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0020.png
2.XII.2008
Direktivudkastet tager sigte på at ajourføre de gældende bestemmelser ved at omarbejde 14 direkti-
ver om forsikring til en enkelt retsakt, eftersom de nuværende solvensregler i vid udstrækning er
forældede.
Det har til formål
– at sikre yderligere integration af EU's forsikrings- og genforsikringsmarked
– at øge beskyttelsen af forsikringstagere og begunstigede
– at forbedre EU's forsikringsselskabers og genforsikringsselskabers internationale konkurrence-
evne.
Med hensyn til koncerntilsyn er den "koncernstøtte", der oprindelig var med i Kommissionens for-
slag, ikke medtaget i Rådets generelle indstilling. Denne mekanisme: i) overlod det til koncerntil-
synsmyndigheden alene at træffe de vigtige afgørelser vedrørende tilsyn (godkendelse af den inter-
ne model, indførelse af supplerende kapitalkrav, osv.) og ii) tillod moderselskabet under koncerntil-
synsmyndighedens kontrol at dække en del af dets datterselskabers kapitalkrav gennem et løfte om
støtte.
Rådets generelle indstilling indeholder imidlertid mange fremskridt med hensyn til koncerntilsyn:
– oprettelse af "tilsynskollegier", hvor moderselskabernes tilsynsmyndigheder og datterselskaber-
nes tilsynsmyndigheder udveksler oplysninger og afholder drøftelser
– styrkelse af CEIOPS' rolle, idet det skal sørge for bedre konvergens mellem de forskellige former
for tilsynspraksis og kan høres med henblik på at udglatte uoverensstemmelser mellem tilsyns-
myndighederne i et kollegium
– anerkendelse af gensidige koncerner, som i lighed med de øvrige koncerner kan nyde godt af
fordelen ved at sprede deres risici.
Alt i alt bygger enigheden i Rådet på en tilgang til tilsynet med forsikringskoncerner, der er lige så
ambitiøs som det, der gælder for banker. Med denne ordning reduceres faren for, at der træffes af-
gørelser, som ikke er samordnet mellem tilsynsmyndighederne.
16231/08 (Presse 342)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0021.png
2.XII.2008
Institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter)
Rådet fastlagde en generel indstilling vedrørende et udkast til direktiv med henblik på at modernise-
re bestemmelserne for institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter)
(dok.
16214/08
+ COR 2).
På grundlag af denne indstilling vil formandskabet fortsætte sine kontakter med Europa-Parlamentet
med henblik på at nå til en aftale, der gør det muligt at vedtage direktivet i forbindelse med første-
behandlingen inden udgangen af valgperioden.
Dette direktivforslag har til formål at modernisere de bestemmelser, der gælder for europæiske in-
stitutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) - der udgør et marked med
en værdi på 6 000-7 000 mia. EUR. Dette finansielle produkt, som millioner af europæiske forbru-
gere investerer i, nyder godt af et europæisk kvalitetsmærke i verdensklasse.
Ændringen af dette direktiv har til formål at modernisere bestemmelserne vedrørende disse finan-
sielle produkter med henblik på at:
– sikre investorerne større produktdiversitet til mindre omkostninger takket være en bedre
integration af det indre marked
– sikre en passende beskyttelse af investorerne gennem kvalitetsinformation og et mere
effektivt tilsyn;
– opretholde den europæiske industris konkurrenceevne ved at tilpasse bestemmelserne til
udviklingen på markedet.
Med henblik herpå forfølger teksten seks mål:
– forbedre informationen til investorerne ved indførelse af et sammenfattende og standar-
diseret prospekt: "nøgleinformation til investorer"; det drejer sig om en nyskabelse, der
skal gøre det lettere for forbrugerne at forstå produktet
– etablere et egentligt europæisk pas for administrationsselskaber til investeringsinstitutter
- den sidste manglende brik i det indre marked for forvaltning af investeringsinstitutter:
et administrationsselskab beliggende i en medlemsstat vil kunne forvalte fonde i andre
medlemsstater
16231/08 (Presse 342)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0022.png
2.XII.2008
– lette markedsføringen af investeringsinstitutter på tværs af landegrænserne ved at for-
enkle de administrative procedurer
– lette fusioner mellem investeringsinstitutter på tværs af landegrænserne, hvilket vil gøre
det muligt at øge de europæiske fondes gennemsnitsstørrelse
– lette aktivpooling ved at fastsætte overordnede regler for de såkaldte master-feeder-
bestemmelser, hvorved en fond investerer mere end 85% af sine aktiver i en anden fond
– styrke tilsynet med investeringsinstitutter og deres administrationsselskaber gennem et
styrket samarbejde mellem tilsynsmyndigheder: dette direktiv tilskynder navnlig til ud-
veksling af oplysninger mellem tilsynsmyndigheder, harmoniserer tilsynsmyndigheder-
nes beføjelser, åbner mulighed for undersøgelser på stedet, høringsmekanismer og me-
kanismer for gensidig bistand ved pålæggelse af sanktioner.
For nærmere detaljer se pressemeddelelse
16562/08.
Afstemningen i Parlamentet ventes at finde sted i januar eller februar.
Moms på forsikringstjenester og finansielle tjenester
Rådet vedtog uden debat konklusioner, hvori det:
– noterer sig formandskabets situationsrapport om momsbehandlingen af forsikringstjenester og
finansielle tjenester (jf. dok.15793/2/08 REV 2 FISC 156) og de fremskridt, der indtil nu er gjort
med forslaget til direktiv
– opfordrer det kommende formandskab til at tage udgangspunkt i de fremskridt, der er opnået, og
forsøge at mindske de holdningsforskelle og de affattelsesvanskeligheder, der er afdækket under
gennemgangen af Kommissionens direktivforslag. Med henblik herpå vil en detaljeret gennem-
gang af forslaget til gennemførelsesforordning kunne bidrage til at indkredse elementerne til et
kompromis
– opfordres til at gøre status over drøftelserne inden udgangen af første halvår 2009.
16231/08 (Presse 342)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0023.png
2.XII.2008
Forslagene til direktiv og forordning har til formål at præcisere bestemmelserne i direktiv
2006/112/EF om det fælles merværdisystem for så vidt angår finansielle tjenester, som er fritaget
for moms.
De har således til formål at styrke retssikkerheden for de økonomiske aktører og de nationale skat-
temyndigheder, at mindske den administrative byrde og at reducere momsens skjulte indvirkning på
omkostningerne for tjenesteleverandører. De nuværende definitioner, der blev fastlagt i 1970'erne,
gav anledning til en uens fortolkninger fra medlemsstaternes side, hvilket resulterede i konkurrence-
fordrejning.
Samordning af ordningerne for direkte skatter - fraflytningsbeskatning
Rådet vedtog resolutionen i dok.
16412/08.
Denne resolution fastsætter de ledende principper for fraflytningsbeskatning, som medlemsstaterne
forpligter sig til at overholde, med henblik på at tilrettelægge beskatningsreglerne mellem medlems-
staterne ved overførsel af erhvervsaktiviteter og undgå dobbeltbeskatning.
Det fremgår af resolutionen:
– at når fraflytningsstaten opkræver fraflytningsbeskatning, og når tilflytningsstaten foretager be-
skatning af merværdien, skal disse to stater ved beregningen af denne skat benytte en fælles vær-
di, nemlig markedsværdien på datoen for overførslen af erhvervsaktiviteterne
– at medlemsstaterne i tilfælde af uenighed om den værdi, der er lagt til grund, skal indføre en
tvistbilæggelsesprocedure
– at direktivet om administrativ bestand er den korrekte ramme for den udveksling af oplysninger,
som en hensigtsmæssig anvendelse af dette princip kræver.
Der er tale om en første konkret udmøntning af Kommissionens initiativ vedrørende samordningen
af medlemsstaternes systemer for direkte beskatning (jf. dok.
17066/06
Fisc 175) i form af en råds-
resolution.
Clearing og afvikling
Rådet vedtog konklusionerne i dok.
16212/08.
16231/08 (Presse 342)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453699_0024.png
2.XII.2008
Mobilitet for bankkonti - Fælles principper for bankskifte
Rådet vedtog konklusionerne i dok.
16213/08.
EKSTER E FORBI DELSER
Konflikten i Georgien: Uafhængig international undersøgelsesmission
Heidi TAGLIAVINI udnævnes til chef for en uafhængig international undersøgelsesmission vedrø-
rende konflikten i Georgien, i det følgende benævnt "undersøgelsesmissionen", for perioden indtil
den 31. juli 2009.
Formålet med undersøgelsesmissionen er at undersøge baggrunden for og forløbet af konflikten i
Georgien, herunder i forhold til folkeretten
1
, den humanitære ret og menneskerettighederne, samt
undersøge de anklager, der er fremsat i den forbindelse
2
. Undersøgelsen skal have et tilstrækkeligt
bredt omfang, både geografisk og tidsmæssigt, til, at alle de mulige årsager til konflikten kan blive
klarlagt. Resultaterne af undersøgelsen forelægges for parterne i konflikten, samt for Rådet, Organi-
sationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) og De Forenede Nationer (FN), i form af
en rapport.
Chefen for undersøgelsesmissionen har ansvaret for gennemførelsen af undersøgelsesmissionen.
Hun fastlægger i fuld uafhængighed undersøgelsesmissionens procedurer og arbejdsmetoder samt
indholdet i ovennævnte rapport.
EU's særlige repræsentant for Centralasien
Rådet vedtog en fælles aktion om ændring af fælles aktion 2008/107/FUSP om forlængelse af man-
datet for Den Europæiske Unions særlige repræsentant for Centralasien (dok.
14997/08).
Fælles aktion 2008/107/FUSP (EUT L 38 af 13.2.2008, s. 19), der blev vedtaget den 12. febru-
ar 2008, ændres for at ændre mandatet for den særlige repræsentant for Centralasien for at tage hen-
syn til dennes rolle i overvågningen af gennemførelsen af Den Europæiske Unions strategi for et nyt
partnerskab med Centralasien, som Det Europæiske Råd vedtog i juni 2007.
1
2
Herunder Helsingforsslutakten
Herunder påstandene om krigsforbrydelser
24
16231/08 (Presse 342)
DA