Europaudvalget 2008-09
2913 - Transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
613182_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. november 2008
Samlet aktuelt notat vedrørende Rådsmøde (transport, telekommu-
nikation og energi – søtransport) den 8. – 9. december 2008
Udkast til rådsresolution om det europæiske datacenter for modtagelse af
data til identifikation og sporing af skibe (EU LRIT Datacenter)..............2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613182_0002.png
2/4
Udkast til rådsresolution om det europæiske datacenter for modta-
gelse af data til identifikation og sporing af skibe (EU LRIT Datacen-
ter)
Nyt notat.
Resumé
Ifølge SOLAS konventionen skal konventionslande være i stand til at
modtage LRIT-informationer grundet sikrings- og andre overvågnings-
formål. På rådsmøde for søtransport den 1.-2. oktober 2007 vedtog Rådet
en erklæring om oprettelse af et regionalt europæisk datacenter (EU
LRIT Datacenter), der kan modtage signaler fra skibene. Med den nu fo-
reslåede resolution afklares en række udeståender omkring etableringen
af EU LRIT Datacenter, f.eks. fastsættelse af kriterier for tredjelandes
tilslutning og betaling for data til eftersøgnings- og redningsformål.
Forslaget er sat på dagsorden for rådsmødet (Transport, Telekommuni-
kation og Energi) den 9. december 2008 med henblik på vedtagelse.
1.
Baggrund og indhold
FN’s internationale søfartsorganisation (IMO) vedtog den 19. maj 2006
ændringer til SOLAS-konventionen med henblik på at indføre krav om
’Long Range Identification and Tracking of ships’ (LRIT). LRIT baserer
sig på, at skibe sender informationer om identitet og positioner med fast-
lagte intervaller til land. Hermed kan myndighederne følge skibene på
lang afstand.
På rådsmødet (Søtransport) den 1.-2. oktober 2007 vedtog Rådet en prin-
cipbeslutning om at oprette et regionalt europæisk datacenter for modta-
gelse af data til identifikation og sporing af skibe (EU LRIT Datacenter).
En række forhold omkring centret var dog fortsat uafklaret.
I udkastet til den nye rådsresolution fastsættes derfor nærmere kriterier
for tredjelandes tilslutning til datacentret samt betaling for data. Det dre-
jer sig om lande, der har tilknytning til EU-lande, eksempelvis Færøerne,
der får mulighed for at benytte EU LRIT Datacenter. Det foreslås endvi-
dere, at data til eftersøgnings- og redningsformål i medlemslande og
oversøiske territorier skal betales over fællesskabets budget, mens tredje-
lande selv skal betale herfor. Grønland er i øvrigt tilsluttet EU LRIT Data-
center som ”oversøisk territorium”.
Endvidere opfordrer resolutionen medlemsstaterne til at fastsætte kriterier
for udveksling af information mellem medlemslandene og tredjelande,
mens Kommissionen inviteres til sammen med medlemsstaterne og med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613182_0003.png
3/4
bistand fra EMSA, der skal drive LRIT centret, at definere de finansielle
betingelser for at være tilsluttet og modtage data.
EU LRIT Datacenter er desværre forsinket og forventes først at kunne
operere til august 2009. Ifølge IMO-kravene skulle centret være klar den
31. december 2008. Etablering af centret med tilslutning af EU-landene
samt Norge og Island og i alt ca. 10.000 skibe har vist sig at være mere
kompliceret end først antaget. Datacentret har været i EU-udbud, og valg
af leverandør er først sket primo november 2008. IMO har i maj 2008
vedtaget retningslinier, der indebærer, at forsinkelsen ikke skulle medfø-
re, at skibe bliver mødt med sanktioner ved anløb af havne uden for EU.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om resolutionsudkastet.
Europa-Parlamentet tilkendegav i en udtalelse af 25. april 2007, at det
støttede oprettelsen af et EU LRIT Datacenter.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke udtalt sig om forholdet til nærhedsprincippet.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt. Skibsfarten er i vid
udstrækning international, og en sikring af en effektiv overvågning af
skibsfarten og udveksling af informationer mellem medlemsstaterne vil
med fordel kunne foretages på fællesskabsniveau.
4.
Gældende dansk ret
Der findes følgende dansk regulering på området, hvor krav til skibenes ud-
styr til udsendelse af data bliver fastlagt:
Lov om sikkerhed til søs (lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli
2002).
Søfartsstyrelsens tekniske forskrift for skibes bygning og udstyr
mv. Meddelelser B, kapitel V.
5.
Høring
Udkastet til rådsresolution blev 12. november 2008 sendt i høring hos
Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af mindre skibe, Bilfærger-
nes Rederiforening og Rederiforeningen af 1895. Ingen har haft bemærk-
ninger.
6.
Andre landes holdninger
Der er opnået enighed blandt medlemslandene om kriterierne for tredjelan-
des deltagelse i datacentret. Kriterierne er udformet således, at Færøerne,
hvis det senere ønskes, kan tilsluttes EU LRIT Datacentret som tredjeland.
Færøerne har ønsket at etablere egen database med en mulighed for senere
tilslutning til EU LRIT Datacenter. Indtil videre har et andet tredjeland,
Kroatien, søgt om tilslutning til EU LRIT Datacenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613182_0004.png
4/4
Der er enighed om, at Kommissionen i samarbejde med medlemslandene
efterfølgende skal definere de finansielle betingelser for deltagelsen samt
udarbejde en plan for deling af information mellem medlemslandene og
tredjelande.
Der er endvidere enighed om, at betaling for information til eftersøgnings-
og redningsformål i medlemslandene og de oversøiske territorier dækkes af
fællesskabets budget, mens tredjelande selv må betale.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan tilslutte sig udkastet til rådsresolution.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Etablering af et EU LRIT Datacenter og opstilling af kriterier for tredjelan-
de giver ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen giver heller ikke
anledning til nye statsfinansielle konsekvenser, da kravene om at afsende
LRIT meddelelser allerede følger af vedtagne internationale IMO-regler.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da krav om oprettelse af et LRIT-system, herunder det tilhørende EU LRIT
Datacenter, allerede følger af vedtagne internationale IMO-regler, indebæ-
rer etableringen af et EU LRIT-center ikke i sig selv nye samfundsøkono-
miske konsekvenser.
Omkring 340 danske og 4 grønlandske skibe vil blive omfattet af ordnin-
gen. Modtagelsen af data fra danske og grønlandske skibe (4 daglige) samt
informationer til eftersøgnings- og redningsformål dækkes af fællesskabets
budget. Bestilte informationer udover de 4 daglige fra danske og grønland-
ske skibe samt bestilte informationer fra udenlandske skibe betales af mod-
tagerlandet.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da LRIT-meddelelser udsendes automatisk fra skibet og uden medvirken
fra dets besætning, indebærer LRIT og etableringen af et EU LRIT-center
ikke administrative konsekvenser for erhvervet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om oprettelse af et EU LRIT Datacenter blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering den 21. september 2007. Notat herom blev
fremsendt til Europaudvalget den 13. september 2007.