Europaudvalget 2008-09
2913 - Transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
617833_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
26. november 2008
Færdsels- og våben-
kontoret
2008-84-0505
TRD40804
Samlenotat vedrørende den sag inden for Justitsministeriets an-
svarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (transport, tele-
kommunikation og energi) den 8.- 9. december 2008.
Side:
2-11
Dagsordenspunkt 7
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om fremme af græn-
seoverskridende retshåndhævelse på
trafiksikkerhedsområdet
- Generel indstilling
KOM (2008) 151
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 7: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om fremme af grænseoverskridende retshåndhævelse på tra-
fiksikkerhedsområdet (KOM (2008) 151)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Resumé
Forslaget har til formål at forbedre færdselssikkerheden i EU ved at gøre
det lettere at retsforfølge visse færdselslovsovertrædelser, uanset i hvil-
ken medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået med, er indregistre-
ret. Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebehandling af bosiddende
og ikke-bosiddende overtrædere. Forslaget indeholder bestemmelser om
informationsudveksling og om fremsendelse og udformning af bødefor-
læg. Forslaget vurderes ikke at have fornøden hjemmel i EF-traktaten,
hvorfor en nærmere vurdering af forslagets forhold til nærhedsprincippet
ikke er relevant. Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konse-
kvenser. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser af
betydning. Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvri-
ge medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side er man over-
ordnet set positiv over for tiltag, der kan styrke færdselssikkerheden. Fra
dansk side kan man imidlertid ikke støtte Kommissionens forslag i sin
oprindelige form, idet den regulering af udsendelse og udformning af bø-
deforlæg på området, som forslaget lægger op til, udgør en strafferetlig
regulering, som efter dansk opfattelse ikke kan vedtages med hjemmel i
EF-traktaten.
Sagen blev behandlet på rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 9.-10. oktober 2008 med henblik på en afrapportering om
status og en orienterende drøftelse af, hvordan man kan styrke trafiksik-
kerheden og komme videre med sagen.
Det franske formandskab forventes at sætte sagen på dagsordenen for
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. december
2008 med henblik på generel indstilling.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 19. marts 2007 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af grænseoverskridende
retshåndhævelse på trafiksikkerhedsområdet (KOM (2008) 151 endelig).
Kommissionen har anført, at baggrunden for forslaget er, at målet for
EU’s trafiksikkerhedspolitik siden 2001 har været at halvere antallet af
trafikdræbte inden 2010. Kommissionen har i den forbindelse endvidere
anført, at håndhævelse af færdselsreglerne har vist sig at være et særdeles
effektivt middel til at mindske antallet af dræbte, men at trafikforseelser
– som sagerne står nu – ofte ikke straffes, hvis de begås med et køretøj,
der er registreret i en anden medlemsstat. Kommissionen har desuden
anført, at der er indgået en række bilaterale aftaler mellem medlemssta-
terne, men at sådanne aftaler har vist sig vanskelige at føre ud i livet.
Forslaget har på den baggrund til formål at forbedre færdselssikkerheden
i EU ved at gøre det lettere at retsforfølge visse færdselslovsovertrædel-
ser, uanset i hvilken medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået
med, er indregistreret. Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebe-
handling af bosiddende og ikke-bosiddende overtrædere.
De indledende drøftelser af forslaget koncentrerede sig navnlig om
hjemmelsgrundlaget. Rådets Juridiske Tjeneste udtalte i den forbindelse,
at tjenesten ikke finder, at der er hjemmel til forslaget i EF-traktaten.
Under behandlingen af sagen på rådsmødet (transport, telekommunika-
tion og energi) den 9.-10. oktober 2008 fokuserede flere medlemslande
også på hjemmelsspørgsmålet.
Efterfølgende har det franske formandskab forsøgt at finde en løsning på
sagen navnlig ved at udelade visse elementer fra Kommissionens oprin-
delige forslag.
Det franske formandskab forventes på denne baggrund at sætte sagen på
dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi)
den 8.-9. december 2008 med henblik på generel indstilling.
2. Indhold
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til traktaten om op-
rettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71, stk. 1, litra c,
hvoraf det fremgår, at Rådet fastsætter foranstaltninger til forbedring af
transportsikkerheden.
Forslaget omfatter overtrædelser af medlemsstaternes færdselslovgivning
for så vidt angår bestemmelser om hastighed, spirituskørsel, kørsel uden
sikkerhedssele og kørsel over for rødt. Efter forslaget skal direktivet end-
videre kun finde anvendelse i tilfælde, hvor den pågældende sanktion
består af eller omfatter bøde.
Forslaget lægger op til en nærmere regulering af informationsudvekslin-
gen mellem medlemsstaterne om disse overtrædelser. Ifølge forslaget
skal denne informationsudveksling starte, når der i en medlemsstat er be-
gået en overtrædelse med et køretøj, der er registreret i en anden med-
lemsstat. Den medlemsstat, hvor overtrædelsen er begået, sender – hvis
sagen ikke straks retsforfølges og afsluttes – registreringsnummeret og
anden relevant information til de andre medlemsstater eller til bopæls-
landet, hvis dette kan identificeres, og anmoder om oplysninger om køre-
tøjets indehaver. Informationsudvekslingen mellem medlemsstaterne skal
foregå via et elektronisk net. Når det land, hvor forseelsen er begået, har
modtaget de ønskede oplysninger, sender det indehaveren af køretøjet et
bødeforlæg, der skal udformes som den standardblanket, der er optaget
som bilag til direktivforslaget. Indehaveren skal samtidig underrettes om,
at han skal udfylde en svarformular, hvis han ikke agter at betale bøden.
Det seneste oplæg fra formandskabet indeholder dels en statusrapport og
dels formandskabets forslag til et direktiv.
Formålet med formandskabets forslag er at fastsætte bestemmelser om
trafikkontrol og om indsamling og udveksling af oplysninger mellem lan-
dene med henblik på at forbedre trafiksikkerheden. Forslaget indeholder
en bestemmelse om brug af et elektronisk netværk til udveksling af oplys-
ninger om køretøjsregistreringer. Forslaget indeholder endvidere be-
stemmelser om anerkendelse og fuldbyrdelse af bøder for færdselsover-
trædelser. Herudover indebærer forslaget en pligt for landene til at in-
formere trafikanter om direktivet m.v., samt pligt til at indsamle oplys-
ninger i forbindelse med trafikkontrol.
3. Europa-Parlamentet
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens forslag til direktiv er med det foreslåede hjemmels-
grundlag underlagt fælles beslutningstagen, og Europa-Parlamentet skal i
henhold til EF-Traktatens artikel 251 høres. Der foreligger endnu ikke en
udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets Udvalg om Transport og Turisme har den 3. okto-
ber 2008 afgivet betænkning om forslaget. Europa-Parlamentets Udvalg
om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre anliggender har den 11.
september 2008 afgivet en udtalelse om forslaget.
Det fremgår bl.a. af betænkningen, at ordføreren tilslutter sig Kommissi-
onens målsætninger på trafiksikkerhedsområdet og mener, at frem-
gangsmåden er den rette med henblik på at nedbringe antallet af over-
trædelse på de europæiske veje. Ordføreren gentager dog, at opfølgning
på overtrædelser så vidt muligt bør ske via rammeafgørelse
2005/215/RIA. For at tage højde for de nationale juridiske særtræk for
så vidt angår afgørelser om trafikbøder, ønsker ordføreren dog, at der
tilvejebringes andre fuldbyrdelsesforanstaltninger i tilfælde, hvor ram-
meafgørelsen ikke kan anvendes. Ordføreren ønsker, at medlemsstaterne
styrker praksis inden for trafiksikkerhedskontrol gennem indførelse af
minimumskriterier, at de europæiske bilister skal informeres om iværk-
sættelsen af direktivet, og at Kommissionen forpligtes til efter to år efter
direktivets ikrafttrædelse at rapportere om direktivets gennemførelse og
de indhøstede erfaringer efter denne evaluering.
Europa-Parlamentets plenarforsamling forventes at stemme om sagen
den 16.-17. december 2008.
4. Gældende dansk ret
Ved lov nr. 479 af 17. juni 2008 er der bl.a. foretaget en ændring af lov
om registrering af køretøjer. Lovændringen har til formål at gennemføre
Prümafgørelsen, der for så vidt angår motorkøretøjer indebærer, at der
gives medlemsstaterne online-adgang til oplysningerne i hinandens køre-
tøjsregistre.
De gældende danske regler om udstedelse af bødeforlæg i forbindelse
med de overtrædelser af færdselsloven, der er omfattet af direktivforsla-
get, følger af den almindelige regel i retsplejelovens § 832 og – hvis fra-
kendelse af førerretten eller kørselsforbud tillige kommer på tale – særli-
ge regler i færdselslovens §§ 119 a og 119 b.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af retsplejelovens § 832, stk. 1, følger bl.a., at anklagemyndigheden i
sager om lovovertrædelser, der ikke skønnes at ville medføre højere straf
end bøde, i et bødeforlæg kan tilkendegive sigtede, at sagen kan afgøres
uden retssag, hvis sigtede erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklæ-
rer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en i bødeforlæg-
get angivet bøde.
Det fremgår endvidere af retsplejelovens § 832, stk. 2, at lovens § 834,
stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om indholdet af anklageskrift finder tilsva-
rende anvendelse på bødeforlæg.
Retsplejelovens § 832, stk. 4, bemyndiger desuden justitsministeren til at
fastsætte regler om, at bødeforlæg ved nærmere angivne overtrædelser af
færdselsloven kan gives af en polititjenestemand i umiddelbar forbindel-
se med lovovertrædelsen, hvis lovovertrædelsen kan afgøres efter faste
bødesatser med en bøde på ikke over 3.000 kr.
5. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser
5.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens oprindelige direktivforslag vurderes at have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser, i hvert fald i det omfang, at forslaget skal
forstås således, at der nationalt skal indføres regler, hvorved modtageren
af det bødeforlæg, som der med forslaget lægges op til at indføre, forplig-
tes til at udfylde en svarformular, hvis den pågældende ikke agter at beta-
le bøden.
5.2 Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser af betyd-
ning. Vurderingen er imidlertid forbundet med en vis usikkerhed, da det,
som forslaget er udformet, ikke står klart, hvilke nærmere krav der vil
blive stillet til den elektroniske informationsudveksling, som forslaget
lægger op til.
5.3 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Høring
Kommissionens oprindelige direktivforslag er sendt i høring hos følgen-
de myndigheder og organisationer:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, byretspræsidenterne og
dommeren på Bornholm, Advokatrådet, Dansk Cyklist Forbund, Danske
Motorcyklisters Råd (DMC), Den Danske Dommerforening, Det Krimi-
nalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Forenede Danske Motorejere (FDM), For-
eningen af Offentlige Anklagere, Foreningen Liv og Trafik, Landsfor-
eningen af beskikkede Advokater, Institut for Menneskerettigheder, Insti-
tut for Transport (DTU), MC-Touring Club, Politiforbundet, Rigsadvo-
katen, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Transportministeriet og Uden-
rigsministeriet.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra præsidenterne for Østre og
Vestre Landsret, byretspræsidenterne og dommeren på Bornholm, der
alle har meddelt, at forslaget ikke giver dem anledning til at fremkomme
med bemærkninger.
Justitsministeriet har endvidere modtaget høringssvar fra Det Kriminal-
præventive Råd, Domstolsstyrelsen og Rigsadvokaten, der ikke har be-
mærkninger til forslaget. Rigsadvokaten har dog noteret sig, at forslaget
efter Justitsministeriets opfattelse rejser spørgsmål af hjemmelsmæssig
karakter.
Justitsministeriet har desuden modtaget høringssvar fra FDM, Institut for
Transport (DTU), Landsforeningen af beskikkede advokater og Rådet for
Større Færdselssikkerhed.
FDM anfører, at foreningen kan tilslutte sig behovet for at forbedre færd-
selssikkerheden i EU. Foreningen anfører endvidere bl.a., at foreningen
er enig i, at den grænseoverskridende retshåndhævelse skal forbeholdes
de alvorligste forseelser, og at foreningen finder det væsentligt, at man
prioriterer beskyttelsen af persondata højt i forbindelse med de foreslåede
nødvendige dataudvekslinger. Foreningen finder det endvidere væsent-
ligt, at man, som foreslået, sikrer, at en bødetilkendegivelse meddeles
modtageren på det officielle sprog i bopælsstaten, og at der sikres ensar-
tethed i procedure og opbygning af tilkendegivelsen.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Institut for Transport (DTU) anfører, at instituttet grundlæggende mener,
at det er en god ide at forbedre trafiksikkerheden i EU ved hjælp af græn-
seoverskridende retshåndhævelse. Instituttet påpeger imidlertid også, at
der efter instituttets opfattelse er en række uafklarede problemer i forbin-
delse med forslaget.
Landsforeningen af beskikkede advokater anfører, at den del af forslaget,
der vedrører udfyldelsen af en svarformular, kan være i strid med for-
buddet mod selvinkriminering i artikel 6 i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention og med retsplejelovens § 752, stk. 1. Landsforeningen
kan på den baggrund ikke anbefale, at Danmark støtter forslaget på det
foreliggende grundlag.
Justitsministeriet har efterfølgende hørt Datatilsynet over Kommissio-
nens oprindelige forslag og formandskabets første udkast til direktivfor-
slag.
Datatilsynet har fremsat bemærkninger til en række af bestemmelserne
om elektronisk udveksling af oplysninger og anført, at tilsynet går ud fra,
at implementeringen af det foreslåede informationsudvekslingssystem vil
ske under iagttagelse af bestemmelserne i persondataloven, herunder
reglerne i persondatalovens kapitel 11 (sikkerhed) og reglerne i sikker-
hedsbekendtgørelsen.
7. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at målsætningerne med forslaget ikke i til-
strækkeligt omfang kan opfyldes af medlemsstaterne hver især, og at
målsætningerne bedre kan gennemføres på fællesskabsplan, hvorfor Fæl-
lesskabet kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiari-
tetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. Kommissionen har i den forbindel-
se anført, at der kun med et EU-instrument – gennem udveksling af rele-
vant information via et elektronisk system – kan gennemføres konse-
kvent og effektiv EU-dækkende retsforfølgning af færdselsforseelser på
tværs af grænserne.
Da forslaget imidlertid fra dansk side vurderes ikke at have fornøden
hjemmel i EF-Traktaten, jf. nedenfor under pkt. 9, findes en nærmere
vurdering af forslagets forhold til nærhedsprincippet ikke at være rele-
vant.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Andre landes kendte holdninger
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. okto-
ber 2008 var der en offentlig debat om sagen. Der blev udtrykt bred støt-
te til formålet med forslaget, nemlig at styrke trafiksikkerheden. Et flertal
af medlemslandene, herunder Danmark, tilkendegav samtidig, at sagen
bør løses inden for 3. søjle (det politimæssige og strafferetlige samarbej-
de) og ikke 1. søjle (EF-Traktatens artikel 71 om foranstaltninger på
transportområdet), som det foreliggende forslag lægger op til. En mindre
gruppe medlemslande støttede Kommissionens og formandskabets ønske
om at fastholde sagen inden for 1. søjle, ligesom enkelte lande gav udtryk
for fleksibilitet med hensyn til valg af retsgrundlag. Formandskabet kon-
kluderede på denne baggrund, at man foreløbigt vil anmode Coreper om
at arbejde videre med sagen i lyset af de fremsatte bemærkninger. For-
mandskabet tilkendegav samtidig, at man forventer at vende tilbage til
sagen på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9. de-
cember 2008.
9. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man generelt positiv over for tiltag, der kan styrke
færdselssikkerheden.
Fra dansk side kan Kommissionens oprindelige forslag imidlertid ikke
støttes, idet de bestemmelser om udsendelse og udformning af bødefor-
læg på området, som forslaget lægger op til, udgør en strafferetlig regule-
ring, som efter dansk opfattelse ikke kan vedtages med hjemmel i EF-
Traktaten.
Det følger således af EF-domstolens praksis, jf. sagerne C-176/03 og C-
440/05, at straffelovgivningen og reglerne om behandlingen af straffesa-
ger principielt ikke hører under det overstatslige samarbejde efter EF-
Traktaten. Hvis det er nødvendigt for at sikre den fulde effektivitet af
fællesskabsretlige regler, kan der dog i disse fastsættes bestemmelser, der
forpligter medlemsstaterne til at fastsætte strafferetlige sanktioner for
overtrædelser af reglerne.
Allerede fordi, de færdselslovsbestemmelser, som direktivforslaget om-
handler (på nær anvendelse af sikkerhedsseler), ikke er fællesskabsretlige
– fællesskabslovgiver har ikke fastsat regler om hastighed, spirituskørsel
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og kørsel over for rødt lys – må forslaget efter EF-Domstolens praksis
anses for at savne hjemmel i traktaten.
Det fremgår af udtalelsen fra Rådets Juridiske Tjeneste, at tjenesten har
samme opfattelse af hjemmelsspørgsmålet som Danmark.
På denne baggrund har man fra dansk side støttet, at der i stedet arbej-
des videre med sagen inden for 3. søjle enten ved at anvende den eksiste-
rende Prümafgørelse eller gennem et nyt 3. søjle instrument.
Det nu foreliggende direktivforslag fra formandskabet giver herudover
anledning til en række overvejelser. Det er således Danmarks foreløbige
opfattelse, at det nærmere bør undersøges om forslaget vil pålægge med-
lemslandene unødigt ressourcekrævende pligter.
Det er endvidere den foreløbige danske opfattelse, at forholdet mellem de
gældende rammeafgørelser om gensidig anerkendelse, der er vedtaget
inden for det politi- og strafferetlige samarbejde, og det foreliggende for-
slag bør undersøges nærmere, herunder mulighederne for at afslå en
anmodning om anerkendelse af færdselsbøde, som er truffet af myndig-
hederne i et andet medlemsland.
10. Forelæggelse for Juridisk Specialudvalg
Sagen har været drøftet på et møde i Juridisk Specialudvalg den 17. juli
2008.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Et grundnotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den 6.
juni 2008.
Et samlenotat om forslaget er sendt til Folketingets Europaudvalg den
25. september 2008 forud for rådsmødet (transport, telekommunikation
og energi) den 9.-10- oktober 2008.
12. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet er ligeledes sendt til Folketingets Retsudvalg og Folketin-
gets Trafikudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Disse udvalg modtog den 26. september 2008 det samlenotat, som Folke-
tingets Europaudvalg modtog den 25. september 2008. Disse udvalg vil
ligeledes modtage dette reviderede samlenotat.
11