Europaudvalget 2008-09
2914+2915 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
617821_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 28. november 2008
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 8.-9. december 2008
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008 .................................. 2
2. Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2009 ............................................ 5
3. Europæiske parlamentariske assistenter: Forslag til rådsforordning om ændring af
tjenestevilkårene for de øvrige ansatte ved de Europæiske Fællesskaber – ’MEP-
assistentstatutten’ ............................................................................................................... 8
4. Udvidelsen .................................................................................................................... 12
5. (Evt.) WTO/DDA......................................................................................................... 15
6. Det vestlige Balkan ....................................................................................................... 18
7. Mellemøsten .................................................................................................................. 20
8. Den Demokratiske Republik Congo ............................................................................ 22
9. Pakistan ......................................................................................................................... 24
10. ESDP ........................................................................................................................... 26
11. EU-støtte til etablering af en IAEA-kontrolleret nuklear
brændselsforsyningsmekanisme ...................................................................................... 30
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008
-
Formandskabets udkast til konklusioner
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der foreligger endnu ikke et udkast til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 11.-12. december
2008. Formandskabet ventes forud for mødet i Coreper II den 3.-4. december 2008 at præsentere sit første
udkast til konklusioner. De absolutte hovedemner for topmødet ventes at blive klima- og energipakken samt
finansielle og økonomiske spørgsmål. Derudover lægger formandskabet op til at behandle Lissabon-traktaten og
det såkaldte ”sundhedstjek” af den fælles landbrugspolitik, samt eksterne forbindelser og sikkerhed, herunder
den europæiske sikkerhedsstrategi og østlige partnerskab. Formandskabets første udkast til konklusioner vil
blive tilsendt Udvalget, så snart det foreligger.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet har endnu ikke præsenteret sit første udkast til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd den 11.-12. december 2008. Forud for mødet i Coreper den 6. november 2008
fremlagde formandskabet sit udkast til kommenteret dagsorden. Formandskabet ventes på
samme måde forud for mødet i Coreper II den 3.-4. december 2008 at præsentere sit første
udkast til konklusioner.
Det ene hovedemne for Det Europæiske Råd i december bliver de endelige forhandlinger om
klima- og energipakken. Med henvisning til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i oktober
er det forventningen, at man vil nå til enighed om klima- og energipakken i december 2008,
Hermed bekræftes ambitionen fra Det Europæiske Råd i marts 2007 og marts 2008 om
opnåelse af politisk enighed inden dette års udgang. Delelementerne i klima- og energipakken
forventes forhandlet i Coreper I og de relevante sektorråd samt i Coreper II den 5. december
2008 forud for rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) og Det Europæiske Råd
den 11.-12. december 2008.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det andet hovedemne for Det Europæiske Råd er økonomiske og finansielle spørgsmål. Det
ventes, at man vil gøre status over det arbejde, der er gjort på baggrund af det uformelle
topmøde den 7. november 2008, og drøfte blandt andet finansiel stabilitet og finansielt tilsyn,
reform af det finansielle system samt vækst og beskæftigelse med henblik på opretholdelse af
konkurrenceevne og teknologisk og videnskabelig udvikling i Europa. Spørgsmålene relateret til
den finansielle krise forventes forinden behandlet i forbindelse med forberedelsen af og under
Rådet (økonomi og finans) den 2. december 2008.
Blandt de øvrige emner vil også være en drøftelse af Lissabon-traktaten på baggrund af
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i oktober med henblik på at definere elementerne til
en løsning for den videre vej frem.
Det Europæiske Råd vil endvidere gøre status over arbejdet gjort inden for rammerne af den
fælles landbrugspolitik, herunder med hensyn til det såkaldte ”sundhedstjek” af den fælles
landbrugspolitik.
Endelig lægges der op til godkendelse af en erklæring om forsvar og sikkerhed i Europa, som
bl.a. vil omhandle den europæiske sikkerhedsstrategi. Under punktet eksterne forbindelse og
sikkerhed vil man endvidere kort berøre det østlige partnerskab.
Formandskabets første udkast til konklusioner vil blive tilsendt udvalget, så snart det foreligger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det første udkast til konklusioner for Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008
foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden havde ikke i sig selv
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende stadie.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Med udgangspunkt i formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske
Råd den 11.-12. december 2008 forventer regeringen at kunne tage formandskabets orientering
om det første udkast til konklusioner til efterretning. Fra dansk side lægges særskilt vægt på, at
der på mødet i Det Europæiske Råd opnås politisk enighed om klima- og energipakken.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd den 11.-12.
december 2008 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. november 2008.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0005.png
2. Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2009
KOM (2008) 0712
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 5. november 2008 sit arbejdsprogram for 2009. Programmet afspejler, at
Kommissionen i løbet af sit sidste mandatår vil koncentrere sig om at afslutte det arbejde, den har indledt.
Desuden vil Kommissionen følge op på de initiativer, der er blevet iværksat for at imødegå den finansielle krise og
klimaforandringerne. Programmet tager udgangspunkt i fire prioriteter for 2009: 1) vækst og arbejdspladser, 2)
klimaændringer og et bæredygtigt Europa, 3) Et Europa, der er tæt på borgerne og 4) Europa som
verdenspartner. Inden for den ramme har Kommissionen i arbejdsprogrammet fremlagt 12 strategiske initiativer,
37 prioriterede initiativer, 33 forenklingsforslag og tilbagetrækning af 20 forslag.
Der ventes generel støtte i Rådet til Kommissionens fremlagte arbejdsprogram.
2. Baggrund
Kommissionens fremlagte arbejdsprogram for 2009 forventes forelagt på rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 8.-9. december 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet vil blive foretaget ved behandling af de enkelte forslag i
arbejdsprogrammet, når disse fremsættes.
5. Formål og indhold
Kommissionens arbejdsprogram blev vedtaget af Kommissionen den 5. november 2008 og
udgør grundlaget for Kommissionens arbejde i 2009.
Arbejdsprogrammet har sit afsæt i Kommissionens politiske strategi for 2009, som udgør det
første skridt i Kommissionens årlige politiske planlægningsproces inden for rammerne af
Kommissionens strategiske målsætninger for 2005-2009.
Arbejdsprogrammet for 2009 afspejler, at Kommissionen i løbet af sit sidste mandatår vil
koncentrere sig om at afslutte det arbejde, den har indledt. Desuden vil Kommissionen følge op
på de initiativer, der er blevet iværksat for at imødegå den finansielle krise og
klimaforandringerne. Kommissionen fremhæver ligeledes, at 2009 er et europæisk valgår,
hvorfor arbejdsprogrammet søger at bidrage til en fastlæggelse EU’s fremtidige dagsorden.
Arbejdsprogrammet for 2009 tager lige som for 2008 udgangspunkt i Kommissionens fire
strategiske målsætninger for 2005-2009: 1) velstand, 2) solidaritet, 3) sikkerhed og 4) Europa
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som verdenspartner. Inden for den ramme har Kommissionen i arbejdsprogrammet fremlagt
12 strategiske initiativer, 37 prioriterede initiativer, 33 forenklingsforslag og tilbagetrækning af
20 forslag.
Kommissionen fremhæver følgende prioriteter for 2009:
1) Under overskriften ”vækst og arbejdspladser” vil Kommissionen arbejde for en fælles EU-
tilgang og en koordineret indsats overfor den finansielle krise og den økonomiske afmatning.
EU skal fortsat fremme økonomisk velstand og tryghed for Europas befolkninger. Det
praktiske arbejde vil inkludere foranstaltninger, der skal skabe lovgivningsrammer for EU’s
finansielle system og i tilknytning hertil en gennemgang af de nuværende reglers
hensigtsmæssighed, tilsyn og gennemsigtighed. Derudover vil Kommissionen fremsætte
forslag, der sigter mod at mindske de realøkonomiske konsekvenser af kreditkrisen. Et led heri
vil blive fremskyndelse af udmøntningen af målene i Lissabon-strategien for vækst og
beskæftigelse. Samtidig vil der blive gjort en større indsats for at fremskynde den sociale
dagsorden for muligheder, adgang og solidaritet.
2) Under overskriften ”Klimaændringer og et bæredygtigt Europa” angiver Kommissionen, at
2009 vil blive et afgørende år for bekæmpelsen af klimaforandringer særligt henset til
klimatopmødet i København. EU bør fortsat gå i spidsen for at sikre et højt ambitionsniveau
og EU skal være i førersædet under FN-forhandlingerne. EU’s klima- og energipakke skal
udgøre den centrale ramme for EU’s ageren og det er afgørende for EU’s troværdighed, at
pakken vedtages og danner baggrund for de videre forhandlinger. Forbedring af EU’s
energisikkerhed samt øget energieffektivitet vil også være i fokus på baggrund særligt af
Kommissionens anden strategiske energiredegørelse. Desuden vil EU’s Østersøstrategi blive
prioriteret i 2009.
3) Under overskriften ”Et Europa, der er tæt på borgerne” vil Kommissionen gå videre med
initiativer, der har umiddelbar betydning for borgerne. Det gælder eksempelvis initiativer
indenfor fødevaresikkerhed, forbrugerbeskyttelse, dyresundhed, migration og
terrorismebekæmpelse.
4) Under overskriften ”Europa som verdenspartner” er det Kommissionens ambition fortsat at
pleje EU’s forhold til centrale internationale partnere som USA, Kina, Rusland og Indien samt
at fortsætte EU’s store engagement indenfor konfliktforebyggelse og –løsning. Blandt de
konkrete initiativer nævnes fortsættelsen af udvidelsesprocessen (særligt med Kroatien), fortsat
udvikling af Barcelonaprocessen, et godt og konstruktivt arbejdsfællesskab med den nye
amerikanske administration, gennemførelsen af Doha-udviklingsdagsordenen samt
virkeliggørelse af millenium-udviklingsmålene.
Udover disse fire erklærede prioriteter vil Kommissionen fortsat arbejde for bedre regulering og
styrke oplysningsarbejdet om EU.
Arbejdsprogrammet er koncentreret om en række overordnede strategiske initiativer, inden for
hvilke der er formuleret en længere række prioriterede initiativer. Disse initiativer – samt
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forenklingsinitiativer og konkrete forslag til lovgivningsforslag, der skal trækkes tilbage – udgør
den konkrete udmøntning af arbejdsprogrammet og er bilagt arbejdsprogrammet i form af en
skematisk oversigt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens arbejdsprogram for 2009 blev præsenteret i Europa Parlamentet på
plenarforsamlingen den 17. - 20. november 2008. Drøftelsen ventes fulgt op af en resolution
fra Europa Parlamentets side, som planlægges vedtaget på plenarforsamlingen den 15.-18.
december 2008.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Arbejdsprogrammet for 2009 har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Arbejdsprogrammet for 2009 har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. Der vil blive taget konkret stilling til spørgsmålet i forbindelse med
fremlæggelse af de enkelte forslag, jf. lovgivningsprogrammet bilagt arbejdsprogrammet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder overordnet, at der er tale om et godt arbejdsprogram for 2009, og regeringen
vil tage konkret stilling til de enkelte forslag, når de fremlægges.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel støtte i Rådet til Kommissionens arbejdsprogram.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0008.png
3. Europæiske parlamentariske assistenter: Forslag til rådsforordning om ændring af
tjenestevilkårene for de øvrige ansatte ved de Europæiske Fællesskaber – ’MEP-
assistentstatutten’
KOM (2008) 0786
Nyt notat.
1. Resumé
Mhp. at sikre mere ensartede forhold for MEP-assistenterne nåede Europa-Parlamentets Præsidium den 9. juli
2008 til enighed om de implementeringsbestemmelser i MEP-statuttens art. 21, der vedrører MEP-
assistenterne. Konkret sondres mellem assistenter ansat på et af Europa-Parlamentets tre arbejdssteder –
Bruxelles, Strasbourg og Luxembourg – og de assistenter, som er ansat efter nationale regler i MEP’ernes
oprindelseslande. Førstnævnte gruppe, som Kommissionens forslag er rettet imod, vil blive omfattet af en
europæisk statut i form af et særskilt afsnit i EU’s Personalevedtægt. Sidstnævnte gruppes forhold vil Europa-
Parlamentet jf. MEP-statutten fra september 2005 selv fastsætte implementerende bestemmelser for. Forslaget
skal vedtages med kvalificeret flertal i Rådet efter at have indhentet udtalelse fra de øvrige interesserede
institutioner, herunder selvsagt Europa-Parlamentet. Formandskabet og Kommissionen lægger ganske stor vægt
på, at sagen færdiggøres allerede under fransk formandskab af hensyn til det omfattende udmøntningsarbejde,
Europa-Parlamentet vil stå over for som følge af forslaget.
2. Baggrund
Kommissionens forslag om etablering af en statut for MEP-assistenterne har baggrund i den
interne rapport, som Europa-Parlamentets egen interne revision sendte til Europa-Parlamentets
Budgetkontroludvalg i februar 2008. Rapporten viste blandt de stikprøver, den er baseret på, et
misbrug af midlerne til aflønning af MEP-assistenterne. Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF) blev på den baggrund inddraget i sagen.
Mhp. at sikre mere ensartede forhold for MEP-assistenterne nåede Europa-Parlamentets
Præsidium den 9. juli 2008 til enighed om de implementeringsbestemmelser i MEP-statuttens
art. 21, der vedrører MEP-assistenterne. Der lægges ikke op til en statut på linje med den, som
eksisterer for MEP’erne, og som træder i kraft på førstedagen af den valgperiode, som starter
efter valget i juni 2009. I sin beslutning ønsker Europa-Parlamentet at skelne mellem to typer
assistenter. Dels de assistenter som udfører deres arbejde på et af Europa-Parlamentets tre
arbejdssteder, dvs. Bruxelles, Strasbourg eller Luxembourg – i alt ca. 1500 personer. Dels de
assistenter, som udfører deres arbejde i MEP’ernes hjemlande – i alt ca. 2500 personer.
Hensigten er at lade første gruppe – dvs. de assistenter der udfører deres arbejde på et af
Europa-Parlamentets tre arbejdssteder - være omfattet af en europæisk statut, som vil skulle
foreslås af Kommissionen og forhandles med Rådet. Kommissionen igangsatte dette arbejde i
løbet af sommeren 2008 og kommissærkollegiet vedtog forslag herom 12. november 2008.
Fsva. anden gruppe – dvs. de assistenter, som udfører deres arbejde i MEP’ernes hjemlande –
vil de fortsat skulle være omfattet af national ret i de pågældende MEP’eres oprindelseslande.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der vil dog blive tilføjet en række nye procedureforanstaltninger, som vil kunne sikre en mere
hensigtsmæssig forvaltning af midlerne. Jf. MEP-statuttens artikel 21 er det Europa-
Parlamentet selv, der fastsætter det konkrete indhold heraf.
3. Hjemmelsgrundlag
TEF art. 283 og art. 13 i protokollen vedrørende de Europæiske Fællesskabers privilegier og
immuniteter. Beslutning med kvalificeret flertal i Rådet efter at have indhentet udtalelse fra de
øvrige interesserede institutioner, herunder selvsagt Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Mhp. at undgå misbrug og forskelligartet administration af EU’s midler fastsættes bestemmelser
om MEP-assistenternes ansættelsesforhold mest relevant på europæisk niveau fsva. de MEP-
assistenter, der arbejder på Europa-Parlamentets tre arbejdssteder. Samtidig vurderes det, at
løn- og ansættelsesforhold for de MEP-assistenter, der arbejder i MEP’ernes hjemlande, bedst
fastsættes under hensyntagen til det lokale arbejdsmarkeds regler. Forslaget vurderes derfor at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Forslagets formål er at sikre mere ensartede ansættelsesforhold for MEP-assistenterne og
dermed skride ind over for det misbrug af midlerne til aflønning af MEP-assistenterne, som
blev konstateret i rapporten fra Europa-Parlamentets interne revision til Europa-Parlamentets
Budgetkontroludvalg i februar 2008. Rammen for arbejdet er artikel 21 i den statut for Europa-
Parlamentets medlemmer, som efter langvarige forhandlinger mellem Europa-Parlamentet og
Rådet blev endelig vedtaget i september 2005. Af artikel 21 fremgår, at Europa-Parlamentets
medlemmer har ret til at ansætte personlige medarbejdere, som de frit kan vælge og at Europa-
Parlamentet fastsætter nærmere regler for udøvelsen af denne ret.
Kommissionens forslag vedrører kun de assistenter, som udfører deres arbejde på et af Europa-
Parlamentets tre arbejdssteder, dvs. Bruxelles, Strasbourg og Luxembourg. De assistenter, som
udfører deres arbejde i MEP’ernes hjemlande og aflønnes efter nationale regler, vil ikke være
omfattet af den europæiske statut. Det gør det muligt at fastsætte løn og ansættelsesforhold, der
modsvarer det øvrige arbejdsmarked i MEP’ernes hjemlande.
Af praktiske grunde lægger forslaget ikke op til en egentlig selvstændig statut, som det blev set
med MEP-statutten vedtaget i 2005. I stedet lægges op til en revision og udbygning af del II af
EU’s Personalevedtægt, som vedrører ”andre ansatte ved de Europæiske Fællesskaber” (hvor
MEP-assistenterne bliver genstand for et nyt afsnit – afsnit IV bis). Forslaget lægger op til, at
MEP-assistenterne ansat i Bruxelles, Strasbourg og Luxembourg får en direkte kontrakt med
Europa-Parlamentet og dermed indgår i det regime, som de øvrige ansatte i institutionerne er
omfattet af. I forslaget lægges ikke op til at skelne mellem forskellige typer af MEP-assistenter.
MEP-assistenterne vil kunne indplaceres på forskellige løntrin, som er fastlagt i
Personalevedtægten. Indplaceringen på de forskellige løntrin vil i udgangspunktet være
afhængigt dels af kriterier, som Europa-Parlamentet fastsætter internt, dels af en beslutning
truffet af de enkelte parlamentarikere i henhold til MEP-statuttens artikel 21.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er i forslaget indarbejdet en revisionsklausul, som indebærer en evaluering af ordningen
inden for de første tre år efter dens ikrafttrædelse.
Fsva. gruppen af MEP-assistenter, som er ansat i MEP’ernes oprindelseslande, vil de ikke være
omfattet af den reviderede Personalevedtægt, men fortsat henhøre under national lovgivning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Rådet træffer beslutning om Kommissionens forslag til revision af Personalevedtægten med
kvalificeret flertal efter at have indhentet udtalelse fra de øvrige interesserede institutioner,
herunder først og fremmest Europa-Parlamentet. Fsva. de assistenter, som er ansat under
national lovgivning i medlemslandene, er der tale om en implementerende bestemmelse i MEP-
statuttens art. 21, som Europa-Parlamentet selv fastsætter det konkrete indhold af.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Revisionen af Personalevedtægten og Europa-Parlamentets implementerende bestemmelser i
den del af MEP-statuttens art. 21, som vedrører MEP-assistenterne vil ikke have konsekvenser
for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. Det præciseres i forslaget, at der er tale om
en budgetneutral løsning, som skal holdes inden for Europa-Parlamentets eksisterende budget.
Det bemærkes i den forbindelse, at alle udgifter til assistenter vil skulle holdes inden for den
månedlige ramme på p.t. ca. €17.000, som hver MEP'er råder over. Denne ramme vil Europa-
Parlamentet dog selvstændigt kunne træffe beslutning om at ændre. Endvidere bemærkes, at
Europa-Parlamentet til forvaltning af ordningen med de MEP-assistenter, som er ansat i
Bruxelles, Strasbourg og Luxembourg, vil anmode om 15 yderligere stillinger i
budgetproceduren for 2009 svarende til 340.000 euro for de ca. 6 måneder i 2009, som
ordningen vil skulle køre i. For 2010 vil beløbet andrage 680.000 euro. Beløbene mere end
kompenseres af de indtægter, som følger i medfør af bl.a. fællesskabsbeskatningen af MEP-
assistenternes lønninger (2,7 mio. euro i 2009). Forslaget vil ikke have konsekvenser for
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder det i udgangspunktet velkommen, at de mekanismer, der kan sikre en mere
hensigtsmæssig, korrekt og transparent forvaltning af EU’s midler søges styrket, og at der i den
forbindelse søges etableret mere ensartede ansættelsesforhold for MEP-assistenterne.
Regeringen har ligeledes fuld forståelse for vigtigheden af at nå til enighed om det nye regelsæt i
god tid forud for Europa-Parlamentsvalget i juni 2009 med henblik på at efterlade nødvendig
tid til Europa-Parlamentets omfattende udmøntningsarbejde og dermed sikre reglernes
ikrafttrædelse parallelt med MEP-statuttens. Dette mål skal dog ikke forhindre en ordentlig og
grundig behandling i Rådet. På det grundlag lægger man fra dansk side afgørende vægt på, at
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forslaget samlet bidrager til at fremme en mere hensigtsmæssig, korrekt og transparent
forvaltning af MEP-assistentmidlerne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning.
Formandskabet og Kommissionen lægger ganske stor vægt på, at sagen færdiggøres under
fransk formandskab af hensyn til det omfattende udmøntningsarbejde, Europa-Parlamentet vil
stå over for som følge af forslaget. Formodningen er, at medlemslandene over en bred kam
principielt vil støtte, at der kommer regler på området, og der forventes derfor ikke at blive tale
om afgørende modstand mod forslaget. Udover Danmark, ventes Holland, Sverige, Finland og
UK at være blandt de lande, som vil arbejde mest for at sikre den størst mulig grad af
transparens i det nye regelsæt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0012.png
4. Udvidelsen
KOM (2008) 0674
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte status for EU’s udvidelse på basis af Kommissionens årlige udvidelsespakke, som blev
fremlagt den 5. november 2008. Rådskonklusioner forudses vedtaget.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 5. november 2008 fremskridtsrapporter for Tyrkiet og
Kroatien samt strategidokument om den fortsatte udvidelsesproces. Sidstnævnte omfatter også
landene på Det vestlige Balkan. Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner om status for
udvidelsen. EU’s udvidelse forudses ikke drøftet på DER den 10.-11. december 2008.
Tyrkiet
Kommissionen konstaterer, at det indenrigspolitisk har været et turbulent år for Tyrkiet.
Fremskridt i politiske reformer har været begrænsede. Udenrigspolitisk har Tyrkiet spillet en
konstruktiv rolle i regionen, især i forhold til Georgien og Mellemøsten. Kommissionen
konkluderer, at Tyrkiet fortsat ”i tilstrækkelig grad” opfylder det politiske Københavns-
kriterium. Der er sket fremskridt i forhold til ytringsfriheden bl.a. gennem ændring af artikel
301 i straffeloven, men der er stadig en række udeståender vedrørende ytringsfriheden i landet.
Forholdene for de ikke-muslimske trossamfund er forbedret gennem vedtagelsen af en lov om
”foundations”. Der er sket fremskridt i forhold til kvinders og børns rettigheder. Inden for
begge områder er der dog stadig udeståender. Væsentlige udfordringer for Tyrkiet er at få
gennemført en forfatningsreform, reformer af justitsvæsenet og regler vedrørende regulering af
politiske partier, at styrke den civile kontrol med militæret samt at udarbejde en anti-
korruptionsstrategi. Desuden er der behov for en øget indsats for menneskerettigheder, f.eks.
tortur, samt beskyttelse af minoriteter. Tyrkiet har endnu ikke ratificeret en række
menneskerettighedsinstrumenter, herunder FN’s torturkonvention. Forholdet til Cypern er ikke
normaliseret, og Tyrkiet har endnu ikke implementeret Ankara-protokollen.
Tyrkiet karakteriseres som en ”fungerende markedsøkonomi” og ventes på mellemlang sigt at
kunne klare konkurrenceforholdene i EU.
Kommissionen anfører, at Tyrkiet har forbedret sin evne til at leve op til forpligtelserne ved et
EU-medlemskab, men at den administrative kapacitet til at håndtere EU’s acquis stadig er
mangelfuld. Af 35 forhandlingskapitler er 7 åbnet og 1 midlertidigt lukket. 8 kapitler er
fastfrosset på grund af Tyrkiets manglende implementering af Ankara-protokollen.
Kroatien
Kommissionen konkluderer, at Kroatien generelt har gjort gode fremskridt. Overordnet lever
Kroatien op til de politiske og økonomiske Københavns-kriterier. Der peges på behov for
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0013.png
yderligere fremskridt. Det gælder særligt reform af den offentlige administration og af
retsvæsenet, bekæmpelsen af korruption og organiseret kriminalitet, mindretalsrettigheder,
herunder flygtninges tilbagevenden, fortsættelse af krigsforbryderretssager og adgang til
dokumenter for den internationale krigsforbryderdomstol i Haag (ICTY) samt restrukturering
af skibsværfter.
Kroatien betegnes som en fungerende markedsøkonomi, som på mellemlangt sigt vurderes at
kunne leve op til konkurrenceforholdene i EU.
Kroatien har i optagelsesforhandlingerne gjort fremskridt i forhold til tilpasning til EU’s acquis.
Der er dog stadig behov for en yderligere indsats bl.a. i forhold til den administrative kapacitet.
21 forhandlingskapitler ud af 35 er åbnet og 4 midlertidigt lukket.
Kommissionen anfører, at forhandlingerne med Kroatien går ind i en afgørende fase, hvis
landet lever op til de krav, der stilles. Kommissionen fremlægger i strategipapiret en indikativ
tidsplan for at afslutte de tekniske forhandlinger forudsat, at Kroatien lever op til betingelserne.
Den indikative tidsplan lægger op til en åbning af de resterende kapitler inden udgangen af
2008, alternativt primo 2009, samt en lukning af resterende kapitler i 2009. Under forudsætning
af, at Kroatien fortsætter fremgangen i forhandlingerne, vil Kommissionen præsentere de
økonomiske rammer for optagelsen i løbet af 2009. Derudover anbefales nedsættelsen i første
halvdel af 2009 af en arbejdsgruppe for at udarbejde et udkast til tiltrædelsestraktat.
Det vestlige Balkan
Landene på Det vestlige Balkan har alle et perspektiv om EU-medlemskab, når de opfylder de
nødvendige kriterier. Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien fik på Det Europæiske
Råd i december 2005 kandidatstatus, men uden at få en dato for indledning af optagelses-
forhandlinger med EU. Der forudses vedtaget separate rådskonklusioner for det Vestlige
Balkan.
3. Hjemmelsgrund
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status for udvidelsen på grundlag af Kommissionens årlige
udvidelsespakke fremlagt den 5. november 2008. Rådskonklusioner forudses vedtaget.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Vedtagelsen af rådskonklusioner vurderes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark har noteret sig Kommissionens udvidelsespakke. Man lægger fra dansk side generelt
vægt på princippet om egne meritter, klare forpligtelser og klarhed over de enkelte skridt i
tilnærmelsesprocessen. Danmark lægger vægt på en stram og forsvarlig proces i
overensstemmelse med den opstrammede forhandlingsramme. Fra dansk side lægges vægt på,
at Kommissionens indikative tidsplan for afslutning af forhandlingerne med Kroatien er
betinget af Kroatiens egen indsats og reformer og ikke forpligter EU.
Danmark står ved medlemskabsperspektivet for landene på Det vestlige Balkan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det ventes, at landene vil notere sig Kommissionens strategipapir og fremskridtsrapporter. Der
forudses bl.a. fokus på udeståender på menneskerettighedsområdet i Tyrkiet samt på landets
manglende efterlevelse af Ankaraprotokollen. For Kroatiens vedkommende ventes fokus bl.a.
at være på den indikative tidsplan, herunder konditionalitet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0015.png
5. (Evt.) WTO/DDA
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen forventes at følge op på mini-ministermødet i Genève den 21.-30. juli 2008, hvor det trods store
fremskridt på de enkelte forhandlingsområder ikke viste sig muligt at opnå et kompromis om en rammeaftale i
Doha-forhandlingerne. I lyset af de politiske signaler fra G20 topmødet den 15. november 2008 i Washington
forventes Kommissionen at orientere og konsultere medlemslandene om muligheder for og perspektiver i forhold til
afholdelsen af et mini-ministermøde i Genève medio december 2008.
2. Baggrund
Den 21. juli 2008 indledte handelsministrene fra 30-35 fremtrædende WTO-medlemslande en
proces under generaldirektør Pascal Lamys ledelse mhp. at skabe et gennembrud i Doha-
Runden. Det var en udbredt vurdering, at det ville være sidste chance for at nå et resultat inden
for de foreliggende forhandlingsrammer. Sandsynligheden for gennembrud steg betragteligt
undervejs, da G7 gruppen, der bestod af syv centrale parter – USA, EU, Indien, Brasilien,
Australien, Japan og Kina fremkom med et nyt forslag, som indeholdt nøgletal for væsentlige
parametre på landbrug og industrivarer (NAMA). EU tilsluttede sig papiret. Delgennembruddet
var dog mere skrøbeligt end først antaget og mødet endte med et sammenbrud.
Sammenbruddet skyldtes uenighed om den særlige beskyttelsesmekanisme for udviklingslande
på landbrugsområdet (SSM).
I sin redegørelse på det afsluttende rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 29. juli 2008 konstaterede Kommissionen, at man stort set havde haft en modalitetsaftale
for landbrug og NAMA på plads, at man havde opnået positive tilkendegivelser om resultater
for tjenesteydelser i løbet af efteråret og var ganske tæt på en aftale for bananer, men at der ikke
kunne opnås et kompromis om SSM. Efter et intenst forløb blev forhandlingerne afsluttet den
30. juli 2008, idet man måtte erkende, at det ikke ville være muligt at opnå enighed om en
samlet rammeaftale for Doha-Runden. Det afsluttende møde i WTO var præget af generel
skuffelse over sammenbruddet i forhandlingerne og enighed om, at der var opnået betydelige
fremskridt, som burde søges bevaret. Der var imidlertid stor uenighed om, hvilke resultater der
kunne sikres, og om de eventuelle muligheder for at videreføre drøftelserne.
Der blev i den efterfølgende tid afholdt møder i de respektive arbejdsgrupper i Genève. Det
viste sig imidlertid ikke let, at bringe fornyet momentum i drøftelserne, som generelt var præget
af begrænset optimisme.
På baggrund af G20 mødet i Washington den 15. november 2008 og den fælles erklæring, hvori
landene tilkendegav, at man ville stræbe efter at opnå enighed om en overordnet rammeaftale i
Doha-Runden i indeværende år, blev drøftelserne i Genève intensiveret. Der foreligger på
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nuværende tidspunkt ingen endelig afklaring på om WTO’s generaldirektør indkalder til et
mini-ministermøde i december.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en orientering om status for forhandlingerne fra EU-kommissionen, herunder en
drøftelse af medlemslandenes positioner forud for et eventuelt mini-ministermøde i WTO
inden årets udgang.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af en afslutning på Doha-Runden,
da dette afhænger af indholdet af det endelige resultat. Overordnet set forventes det, at såfremt
de globale WTO-forhandlinger om handelsliberalisering afsluttes med en samlet aftale, der
nedsætter told- og andre barrierer, samt skaber mere gennemsigtige regler for samhandel, vil det
få positive konsekvenser for samfundsøkonomien. Dette skyldes primært forventningerne til
øget samhandel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugerpriser
m.v.
Fsva. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at komme til udtryk gennem EU-
budgettet. Dels vil nedsatte toldsatser betyde lavere egen-indtægter til EU-budgettet. Dette vil
dog muligvis modvirkes af øget handel. Dels vil en aftale på landbrugsområdet have betydning
for fordelingen af udgifterne til EU's landbrugspolitik, f.eks. i forbindelse med udfasningen af
eksportrestitutioner. De endelige effekter kendes dog først, når aftale og modaliteter er fastlagt.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil fremhæve vigtigheden af at nå til enighed om en rammeaftale for Doha-Runden
herunder, at EU fortsat medvirker konstruktivt og proaktivt hertil.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række af de mere handelsprotektionistisk orienterede EU-lande kan forventes at
fremkomme med en kritik svarende til den, der er blevet ytret på tidligere rådsmøder. Her
understregede de pågældende medlemslande, at balancen mellem forhandlingspakkens
hovedelementer (landbrug, industrivarer og tjenesteydelser) ikke er acceptabel. Kommissionen
kan blive kritiseret for at være gået for langt især på landbrugsområdet, hvor en række lande
mener, at der gives for mange koncessioner, uden at EU får tilstrækkeligt til gengæld. En
problematisering af forhandlingssituationen i forhold til EU-kommissionens
forhandlingsmandat kan ikke afvises. Blandt de mere liberalt orienterede lande kan
Kommissionen forventes at opnå støtte i denne svære fase af forhandlingerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. september
2008.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0018.png
6. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner for Det vestlige Balkan. Fokus ventes at være på Kommissionens
fremskridtsrapporter for udviklingen i stabiliserings- og associeringsprocessen mellem EU og de enkelte lande på
Det vestlige Balkan. Derudover forventes der en drøftelse af status for EU’s politi- og retsstatsmission i Kosovo
(EULEX).
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 5. november 2008 sin udvidelsespakke, som også indeholder
fremskridtsrapporter for landene på det vestlige Balkan. Landene på Det vestlige Balkan har alle
gennem den såkaldte stabiliserings- og associeringsproces et perspektiv om medlemskab af EU,
når de opfylder de nødvendige forudsætninger. Den tidligere jugoslaviske republik Makedonien
har status som kandidatland, dog uden at have fået en dato for indledning af
optagelsesforhandlinger med EU. EU har undertegnet Stabiliserings- og Associeringsaftaler
med Albanien, Montenegro og Bosnien-Hercegovina. For disse tre lande er de såkaldte
interimsaftaler med de handelsmæssige bestemmelser trådt i kraft, og ratifikationsprocesserne
for selve stabiliserings- og associeringsaftalerne er i gang i EU-landene. Også Kosovo er
omfattet af stabiliserings- og associeringsprocessen.
For Serbiens vedkommende er stabiliserings- og associeringsaftalen med EU ligeledes
undertegnet, men i forbindelse med undertegnelsen af aftalen blev det samtidig besluttet, at
såvel iværksættelse af interimsaftalen som indledning af nationale ratifikationsprocedurer for
selve aftalen skulle afvente en beslutning i Rådet om, at Serbien samarbejder fuldt ud med
Krigsforbrydertribunalet for det tidligere Jugoslavien (ICTY). Den krigsforbryderanklagede
Radovan Karadzic blev taget til fange i juli måned af de serbiske myndigheder og efterfølgende
overført til Krigsforbrydertribunalet i Haag. Der er herefter kun to ICTY-tiltalte på fri fod,
herunder Mladic.
For Montenegro, Albanien, Serbien og Bosnien-Hercegovina, som alle har indgået
stabiliserings- og associeringsaftaler med EU, men ikke som den tidligere jugoslaviske republik
Makedonien har status som kandidatland, vil det næste formelle skridt i EU-tilnærmelsen være
en medlemsansøgning til EU, som vil kunne udløse status som kandidatland.
EU’s politi- og retsstatsmission (EULEX) er fortsat under opbygning i Kosovo. Det er
forventningen, at EULEX vil overtage det operative ansvar fra UNMIK i begyndelsen af
december måned. En særlig problemstilling i den forbindelse er EULEX’s tilstedeværelse i det
nordlige Kosovo, hvor der er et serbisk befolkningsflertal, som frygter, at EULEX’s
tilstedeværelse vil kunne tolkes som kosovo-serbisk accept af Kosovos selvstændighed.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner, som bekræfter EU-medlemsperspektivet for landene på
Det vestlige Balkan under forudsætning af, at de opfylder de nødvendige betingelser.
Rådet ventes i forlængelse af Kommissionens fremskridtsrapporter for hvert enkelt land på Det
vestlige Balkan på den ene side at anerkende de fremskridt og reformer, som er gennemført
gennem det seneste år, og på den anden side at pege på de udfordringer og problemer, hvor
fremskridt er nødvendige for yderligere skridt i den trinvise tilnærmelse til EU.
Fremskridtsrapporterne fremhæver generelt de udfordringer, som landene står over for på
områder som statsopbygning, etablering af en retsstat og opbygning af administrativ og juridisk
kapacitet. Også bekæmpelsen af korruption og organiseret kriminalitet er betydelige
udfordringer, ligesom forsoning og dialog mellem forskellige etniske grupper er centralt.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side venter man at kunne støtte rådskonklusionerne med det forudsete indhold.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. november
2008.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0020.png
7. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder EU’s rolle og
bidrag til fredsprocessen. Der forventes rådskonklusioner. Desuden forventes der fremlagt en justering af EU’s
handlingsplan til støtte for fredsprocessen, som blev udarbejdet i forbindelse med Annapolis-mødet i 2007.
2. Baggrund
Fredsprocessen blev genstartet med Annapolis-konferencen i november 2007 i USA. Målet var
at nå til enighed om en aftale mellem Israel og PA inden årets udgang. EU fremlagde i
forbindelse med konferencen en handlingsplan for EU’s engagement i fredsprocessen. I planen
peges på en række indsatsområder, som EU vil forfølge i sammenhæng med fremdrift i
fredsprocessen. Der peges på støtte til palæstinensisk statsdannelse (politiindsats,
institutionsopbygning og god regeringsførelse, økonomisk vækst og told/handel), støtte i en
overgangsperiode (til PA’s budget, reformer og humanitær hjælp) samt støtte til konfliktløsning
(indsats rettet mod Østjerusalem, flygtninge og sikkerhedsarrangementer).
På det seneste møde i Kvartetten i november 2008, fremlagde konfliktens parter status for
forhandlingerne. Det står klart, at en endelig fredsaftale ikke nås inden årets udgang, men også
at parterne fortsætter forhandlingerne. Kvartetten bakkede fuldt ud op om dette. Det kan ikke
udelukkes, at endnu et Kvartetmøde vil blive afholdt inden årets udgang for at gøre status over
nye udviklinger.
EU har siden Annapolis-konferencen generelt arbejdet på at styrke EU’s engagement i
fredsprocessen. Mellemøsten er af EU identificeret som en prioritet for det transatlantiske
samarbejde. EU’s handlingsplan for fredsprocessen forventes at blive justeret i lyset af
udviklingen siden Annapolis. Den justerede handlingsplan forventes fremlagt på rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 8. – 9. december 2008.
Herudover vil EU følge op på de i 2007 og 2008 afholdte konferencer til støtte for blandt andet
den palæstinensiske sikkerheds- og privatsektor. EU er fortsat den største donor til de
palæstinensiske områder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte status for situationen i Mellemøsten, herunder væsentlige nye udviklinger
under det franske formandskab. I forbindelse med udkastet til justeret handlingsplan, forventes
Rådet at drøfte styrket EU-engagement i fredsprocessen, herunder behovet for en samlet
regional tilgang.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark deler det internationale samfunds støtte til den igangværende forhandlingsproces
mellem israelerne og palæstinenserne. Regeringen støtter derfor et styrket EU-engagement i
fredsprocessen, en justering af EU’s handlingsplan, samt EU’s øvrige opfølgning på Annapolis-
konferencen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for at styrke EU’s
engagement i fredsprocessen og justere EU’s handlingsplan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg (skriftlig forelæggelse) til orientering
den 17. juli 2008.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0022.png
8. Den Demokratiske Republik Congo
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Den Demokratiske Republik Congo. Der forventes vedtaget
rådskonklusioner.
2. Baggrund
Siden 28. august 2008 er kampe mellem den congolesiske hær og oprørsgeneral Laurent
Nkunda eskaleret, og har tvunget mere end 1,3 millioner fra deres hjem. Kampene er de værste
siden regeringen og 21 oprørsgrupper, der opererer i Kivu provinserne i det østlige Congo, i
januar 2008 indgik en fredsaftale i Goma. Samtidig beskyldes den congolesiske hær for at
samarbejde med oprørsgruppen FDLR, som stod bag folkemordet i Rwanda i 1994, i kampe
mod Nkunda. Det har væsentligt forværret forholdet mellem Rwanda og Den Demokratiske
Republik Congo.
Dun humanitære situation er fortsat kritisk. Danmark gav den 4. november 2008, 15 mio. kr. til
UNHCR’s arbejde i regionen. Også EU og de enkelte medlemslande har ydet betydelig
humanitære bidrag.
EU støtter op om FN Generalsekretærens særlige udsending, Nigerias tidligere præsident
Obasanjo, og denes mæglingsbestræbelser mellem regeringen i Kinshasa og oprørsgeneral
Nkunda. En aftale er kommet i stand, hvormed oprørsgruppen trækker sig tilbage, så
international nødhjælp kan komme frem.
FN, AU og International Conference for the Great Lakes Region (ICGLR), samt SADC har
siden seneste rådsmøde demonstreret øget ejerskab til fremme af en fredelig løsning i det
østlige Congo. Nairobi og Goma fredsprocessen er fortsat grundlaget for en løsning. EU
støtter op om dette.
FN’s sikkerhedsråd vedtog den 20. november 2008, at styrke de fredsbevarende tropper i
Nord-Kivu provinsen med 2.785 soldater og 300 politifolk. Det er endnu uklart, hvilket lande
som vil stille med tropper.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Formålet vil være en drøftelse af konflikten, herunder EU’s engagement. Der forventes
vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Den Demokratiske Republik Congo og støtter
op om det internationale samfunds bestræbelser på at sikre en fredelig løsning på konflikten.
Det internationale samfund må fortsat opretholde presset på parterne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til en drøftelse af situationen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. november
2008.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0024.png
9. Pakistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Pakistan, herunder styrkelse af EU’s engagement med Pakistan. Der
forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Pakistan har gennem det seneste halvandet år haft en, selv for Pakistan, særdeles omtumlet
periode. I marts 2007 suspenderede præsident Musharraf højesteretspræsidenten, hvilket førte
til voldsomme folkelige demonstrationer. I juli 2007 stormede pakistanske sikkerhedsstyrker
den røde moske, hvor mullahen gennem længere tid havde drevet en ekstremistisk koranskole
og havde oprettet sit eget selvtægtsværn, der efter forgodtbefindende slog hårdt ned på ”u-
islamiske” aktiviteter. Den røde moske, der ligger midt i Islamabad, blev et verdenskendt
symbol på Pakistans stigende problemer med ekstremisme. I oktober 2007 blev Musharraf
genvalgt af Parlamentet som præsident, trods store protester. Efterfølgende erklærede
Musharraf undtagelsestilstand for at kunne slå ned på de voldsomme anti-regeringsprotester.
Den 29. november 2007 trådte han tilbage som hærchef, og endte hermed formelt militærstyret.
Den 15. december 2007 ophævedes undtagelsestilstanden og den 29. december 2007 blev
Benazir Bhutto dræbt ved et attentat. Parlamentsvalget blev udskudt til februar og her led
Mushrafs parti et knusende nederlag. De to gamle rivaler, Bhuttos parti PPP (Pakistan Peoples
Parti) og tidligere premierminister Sharifs parti PML-N (Pakistan Muslim League) dannede
sammen regering. Musharraf trådte efter stadigt stigende folkeligt pres og regeringens trussel
om rigsretssag tilbage den 18. august 2008. Modstanden mod Musharraf var en af de vigtigste
grunde til, at de to ærkerivaler dannede regering sammen. Det var derfor ikke overraskende, at
PML-N efterfølgende trådte ud af regeringen. Den 6. september 2008 valgte parlamentet
Benazir Bhuttos enkemand, Asif Ali Zardari, til præsident. Dermed sidder PPP på Pakistans
politiske magt – dog kun med et lille flertal i Parlamentet. I hele perioden er antallet af
terrorangreb i Pakistan væsentligt forøget og sikkerhedssituationen, også udenfor
grænseområderne, fortsætter i en nedadgående spiral.
Samarbejdet mellem EU og Pakistan har gennem en årrække befundet sig på et begrænset
niveau. Fra pakistansk side har man udtrykt ønske om styrkelse af både det kommercielle og det
politiske samarbejde. Sidste år skrev daværende premierminister Aziz til at alle EU’s stats- og
regeringschefer med ønsket om en frihandelsaftale, ligesom den EU p.t. forhandler med Indien.
Der er formentligt ikke tilstrækkelig handelsvolumen til, at det kan svare sig at starte de meget
komplicerede frihandelsforhandlinger..
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Situationen i Pakistan forventes drøftet på rådsmødet i lyset af en stigende erkendelse af, at
udviklingen både økonomisk som sikkerhedsmæssigt går i den forkerte retning i Pakistan.
Yderligere svækkelse af Pakistans stabilitet er ikke i Europas interesse.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Pga. landets strategiske position mellem Afghanistan, Indien og Iran, terroristers brug af de
lovløse grænseområder samt landets atomarsenal har Europa en stærk egeninteresse i at bidrage
til at stabilisere Pakistan. Det er positivt, at Pakistan har fået en valgt regering og præsident,
men problemerne, som regeringen står over for er overvældende.
Danmark har arbejdet for at få en drøftelse af Pakistan på dagsordnen med henblik på at
vedtage strategiske rådskonklusioner. Danmark ønsker en styrket politisk dialog med Pakistan,
styrket handelssamarbejde samt europæisk hjælp til opbygningen af demokratiske institutioner i
Pakistan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige EU-lande vil støtte ønsket om et forstærket samarbejde med
Pakistan med henblik på at bidrage til at styrke landets stabilitet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0026.png
10. ESDP
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at få forelagt en række erklæringer med henblik på forelæggelse for DER. Erklæringerne ventes
at omhandle blandt andet militære kapaciteter og international sikkerhed. Rådet forventes ligeledes at få forelagt
opdateringen af den europæiske sikkerhedsstrategi, der skal godkendes på DER. Desuden forventes Rådet at
vedtage en erklæring om udvidelse af det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarskollegium (ESDC). Rådet vil
endelig notere sig den halvårlige formandskabsrapport, der opsummerer udviklingen i ESDP-samarbejdet i
andet halvår af 2008 samt indeholder det kommende tjekkiske formandskabs prioriteter. Danmark vil i
overensstemmelse med praksis nævne forsvarsforbeholdet i forbindelse med formandskabsrapporten.
2. Baggrund
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. november 2008
konkluderede forsvars- og udenrigsministrene, at Den europæiske sikkerheds- og
forsvarspolitik (ESDP) næsten ti år efter grundlæggelsen ved mødet i St. Malo er blevet en
politisk og operativ realitet. Det blev fastslået, at Den Europæiske Union med mere end 20
iværksatte krisestyringsindsatser siden 2003 er blevet en anerkendt aktør til fremme af
international sikkerhed. I den sammenhæng har EU etableret et tæt samarbejde med FN,
NATO og Den Afrikanske Union. Ministrene udtalte videre, at ESDP-samarbejdet har udviklet
sig til et væsentligt redskab for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i fredens og den
internationale sikkerheds tjeneste.
Denne udvikling afspejles i forløbet af ESDP-samarbejdet under fransk formandskab. EU har
således i efteråret iværksat tre nye krisestyringsindsatser: Observatørmissionen i Georgien
(EUMM Georgien) og koordinationsaktionen til bekæmpelse af pirateri ud for Somalias kyst
(EUNAVCO Somalia), som forventes afløst af den sømilitære operation EUNAVFOR
ATALANTA primo december. EU har dermed 13 igangværende ESDP-krisestyringsindsatser,
heraf ti civile og tre militære.
Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. november 2008
konstaterede på denne baggrund, at det må forudses, at EU i stigende grad vil skulle
gennemføre flere operationer på samme tid, ofte i fjerntliggende egne og med anvendelse af
både civile og militære midler. For at kunne leve op til dette ambitionsniveau må de civile og
militære kapaciteter styrkes.
Udvikling af kapaciteter
Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. november 2008
konkluderedes, at EU har iværksat en række tiltag og konkrete initiativer, der har til formål at
styrke de militære kapaciteter. For at forbedre evnen til at udsende europæiske styrker er der
bl.a. iværksat initiativer vedrørende modernisering af helikoptere, udvikling af en strategisk
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
europæisk lufttransportflåde, samt samarbejde omkring europæiske hangarskibsgrupper. For at
styrke de rumbaserede kapaciteter arbejdes der på, at satellitbilleder fra enkelte landes nationale
satellitkapaciteter stilles til rådighed for EU's Satellitcenter, ligesom der er iværksat et europæisk
samarbejde om udvikling af næste generation af observationssatellitter. For at øge beskyttelsen
af udsendte styrker, er der bl.a. taget initiativer til samarbejde inden for maritim minerydning og
ubemandede overvågningssystemer. Endelig er der med det formål at styrke interoperabiliteten
og evnen til at samarbejde, iværksat en udvekslingsordning for officerer under uddannelse,
inspireret af Erasmus-ordningen. Ud over disse mere konkrete tiltag er der også sat fokus på
kapacitetsudviklingsplanen, der er et værktøj til at prioritere og afhjælpe de mest kritiske
kapacitetsmangler. I forlængelse heraf har nødvendigheden af en solid og konkurrencedygtig
europæisk forsvarsindustri samt et velfungerende indre marked for forsvarsmateriel været
fremhævet som en forudsætning for at kunne opfylde landenes kapacitetsbehov og dermed
understøtte ESDP.
Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11. november 2008
vedtog tillige en erklæring om tiltag, der skal forbedre den civile krisestyringskapacitet blandt
andet gennem forbedring af rekrutteringsgrundlaget og sammenhængen mellem rekruttering,
træning og planlægning. Endelig lagdes i november og vægt på forbedring af EU's evne til
samtænkning. I den sammenhæng kan formandskabet på DER forventes at præsentere en
strukturel ændring af Rådssekretariatet, der gennem en funktionel sammenlægning af militære
og civile planlægningsenheder skal give øget adgang til planlægningskapacitet i den tidlige
planlægningsfase samt styrke det civil-militære samarbejde.
Det Europæiske Sikkerheds- og Forsvarskollegium
Inden udgangen af november kan der forventes opnået politisk enighed om principperne for en
udvidelse af det Europæiske sikkerheds- og forsvarskollegium. Kollegiets primære opgave har
hidtil været at koordinere træningskurser om ESDP, mens det i fremtiden ventes at få tildelt
flere opgaver. Eksempelvis ventes kollegiet at skulle bidrage til gennemførelsen af initiativet om
uddannelse af unge officerer, ligesom kollegiet ventes at bidrage til koordination af træningen af
civilt personel til udsendelse af missioner. Blandt andet som følge af disse nye opgaver vil det
være nødvendigt at udvide kollegiets stab samt at finde nye lokaler til kollegiet. Udgifterne
forbundet hermed forventes finansieret via FUSP-budgettet.
Opdatering af den europæiske sikkerhedsstrategi
Det blev på DER-december 2007 vedtaget, at SG/HR Solana skulle se på gennemførelsen af
Den Europæiske Sikkerhedsstrategi fra 2003 og foreslå elementer, der kan forbedre
implementeringen, samt foreslå eventuelt supplerende elementer med henblik på vedtagelse på
DER-december 2008.
Denne opdatering af ESS’en forventes at udmønte sig i et selvstændigt dokument. Rådet
forventes at få forelagt dokumentet, der skal godkendes på DER. Der forventes - i lighed med
praksis fra da ESS’en blev til i 2003 - ikke egentlig forhandling om tekstelementer. Dokumentet
vil blive forfattet i Rådssekretariatet bl.a. på basis af modtagne input fra medlemsstaterne og en
seminarrække arrangeret af EU’s institut for sikkerhedspolitiske studier med deltagelse af
forskere og repræsentanter fra EU-landene. Fra dansk side er der fremsendt et papir om
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
klima/sikkerhed. Hensigten med det danske papir er, at klimaforandringernes
sikkerhedsmæssige implikationer kommer til at indgå som en af de centrale udfordringer i
opdateringen af ESS’en, og dermed forstærke momentum bag EU’s arbejde med
klima/sikkerhed.
Opdateringen forventes at indeholde en status over, hvad EU har opnået på den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitiks område siden 2003 kulminerende med unionens rolle i
Georgien-krisen samt en opdatering af trusselsbilledet, omtale af magtbalanceforskydninger og
de nye sikkerhedspolitiske aktører m.v. Dokumentet forventes også at indeholde en opdateret
gennemgang af hovedtendenser i det sikkerhedspolitiske landskab, herunder regionale
konflikter, statssammenbrud, udvikling og sikkerhed samt fornyede muligheder for
multilateralismen og ”responsibility to protect”, spredning af masseødelæggelsesvåben,
radikalisering både uden for og inden for Europa’s grænser, klimaforandring som
trusselsmultiplikator, cyber-sikkerhed, energisikkerhed m.v. forventes at ville blive viet særlig
opmærksomhed.
Formandskabets halvårsrapport
Det franske formandskab har som beskrevet ovenfor særligt fokuseret på fremskridt på
militære kapaciteter og på iværksættelsen af såvel Georgien-missionen som de to militære
indsatser i Somalia.
Det tjekkiske formandskab forventes blandt andet at fokusere på gennemførelsen af
eksisterende missioner, herunder særligt den civile retsstatsmission i Kosovo. Herudover ventes
Tjekkiet at prioritere samarbejdet med eksterne partnere, herunder forholdet mellem NATO og
EU.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at godkende en række erklæringer med henblik på forelæggelse for DER.
Erklæringernes indhold har endnu ikke været drøftet, men de forventes at omhandle blandt
andet militære kapaciteter og international sikkerhed. Rådet forventes ligeledes at få forelagt
opdateringen af den europæiske sikkerhedsstrategi, der skal godkendes på DER. Desuden
forventes Rådet at godkende en erklæring om udvidelse af det Europæiske Sikkerheds- og
Forsvarskollegium (ESDC).
Rådet vil endelig notere sig den halvårlige formandskabsrapport, der opsummerer udviklingen
inden for ESDP-området i andet halvår af 2008 samt indeholder det kommende tjekkiske
formandskabs prioriteter. Danmark vil i lighed med tidligere nævne forsvarsforbeholdet i
forbindelse med formandskabsrapporten.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige holdning
Overordnet støtter regeringen udviklingen af ESDP-samarbejdet. Som følge af
forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har indvirkning på
forsvarsområdet.
For så vidt angår den europæiske sikkerhedsstrategi (ESS) finder regeringen, at dokumentet fra
2003 stadig er et godt og holdbart. Det centrale for sikkerhedsstrategien er fortsat at arbejdet
for at styrke de multilaterale institutioner. Danmark finder det dog samtidigt relevant at
opdatere strategien i forhold til trusler og tendenser, som siden 2003 har fået en ny eller større
betydning. Der forventes at være generel enighed om opdateringen.
I forbindelse med den halvårlige formandskabsrapport er det praksis, at Danmark nævner
forsvarsforbeholdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige lande ventes at støtte udviklingen af ESDP.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
ESDP-relaterede emner har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
7. november 2008.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
617821_0030.png
11. EU-støtte til etablering af en IAEA-kontrolleret nuklear
brændselsforsyningsmekanisme
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes på rådsmødet enighed om, at der udarbejdes en fælles aktion om støtte til etablering af en IAEA-
kontrolleret nuklear brændselsforsyningsmekanisme.
2. Baggrund
Drøftelsen af etablering af en international nuklear brændselsforsyningsmekanisme har fundet
sted mange år primært i regi af Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA). Emnet er rykket
højere op på den internationale dagsorden på grund af den stigende interesse for nuklear energi
og bekymringen for, hvad det vil betyde for bestræbelserne for at hindre spredning af sensitiv
teknologi og know-how til berigning og oparbejdning af atombrændsel. En sådan teknologi og
know-how vil også kunne misbruges til militære formål. Ved at etablere en international
forsyningsmekanisme for nukleart brændsel ønsker man at mindske landes incitament til, eller
retfærdiggørelse af, selv at etablere nationale berignings- og oparbejdningsprogrammer,
hvormed man begrænser spredning af følsom teknologi.
Flere lande, herunder EU-lande (bl.a. Tyskland og UK), Rusland og USA, er fremkommet med
forslag til etablering af en international brændselsmekanisme. Fælles for forslagene er, at det
skal være muligt at blive forsynet med nukleart brændsel, hvis markedsmekanismerne ikke
fungerer, og såfremt man opfylder sine internationale forpligtelser, bl.a. i forhold til ikke-
spredningstraktaten (NPT). Størst interesse er der for et initiativ lanceret af den amerikanske
NGO, Nuclear Threat Initiative (NTI), i tæt samarbejde med IAEA. NTI, der arbejder for at
bekæmpe spredning af masseødelæggelsesvåben, har givet tilsagn om donation af 50 mio. USD
til IAEA til opbygning af en nuklear brændselsreserve, en såkaldt ”brændselsbank”, til støtte for
lande, der har fravalgt at opbygge egne berignings- og oparbejdningskapaciteter. NTI opstiller
to betingelser for støtten; at IAEA tager de nødvendige skridt i forbindelse med godkendelse af
en sådan brændselsbank og at andre medlemsstater tilsammen donerer yderligere 100 mio.
USD, så man når op på de 150 mio. USD, som IAEA har vurderet, at de samlede
omkostninger ved etablering af en sådan brændselsbank vil være. Alle andre modaliteter i
forhold til etablering af brændselsbanken, herunder struktur, placering og støttebetingelser kan
besluttes af IAEA og medlemslandene.
IAEA’s generaldirektør, Dr. Mohamed ElBaradei, der igennem mange år har arbejdet målrettet
for etablering af en international brændselsforsyningsmekanisme under IAEA-kontrol, støtter
aktivt initiativet og tilskynder lande til at medfinansiere. USA har efterfølgende givet tilsagn om
yderligere 50 mio. USD, Norge om 5 mio. USD og Forende Arabiske Emirater om 10 mio.
USD.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU har, bl.a. med udgangspunkt i EU’s strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben fra
2003, drøftet, hvorledes man kan bidrage til en sådan brændselsmekanisme. På rådsmødet
forventes der enighed om, at der udarbejdes en fælles aktion om støtte til etablering af en
IAEA-kontrolleret brændselsbank. Der lægges op til støtte på op til 25 mio. EURO, når
forhold og modaliteter for banken er fuldt belyst og vedtaget på et IAEA-Styrelsesrådsmøde.
Det vurderes, at en EU-beslutning om at yde støtte til projektet vil afføde yderligere støtte fra
andre donorer.
3. Hjemmelsgrundlag
Fællesaktionen vil have hjemmel i TEU art. 14.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet enighed om, at der udarbejdes en fælles aktion om støtte til
etablering af en IAEA-kontrolleret nuklear brændselsforsyningsmekanisme, der bl.a. har til
formål at bekæmpe spredning af sensitiv atomteknologi.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen har EU-budgetmæssige konsekvenser, idet finansieringen af de op til 25 mio. EURO
forventes at ske over FUSP-budgettet for 2009 (ca. 5 mio. EURO) og over
Stabilitetsinstrumentet (ca. 20 mio. EURO) under det indikative program for 2009-11. Hvornår
finansieringen over Stabilitetsinstrumentet vil falde vil afhænge af hastigheden af
implementeringen af projektet. Da Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarer Danmarks
udgifter til det konkrete projekt til 0,5 mio. EURO eller ca. 3,7 mio. DKK.
9. Høring
Klima- og Energiministeriet har løbende været hørt i sagen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter etableringen af en IAEA-kontrolleret nuklear brændselsmekanisme ud fra et
ønske om at begrænse spredning af teknologi og know-how, som kan misbruges til militære
formål.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred støtte til etableringen af en IAEA-kontrolleret nuklear
brændselsmekanisme, også fra lande, der som Danmark, har fravalgt atomkraft (Irland,
Luxembourg og Østrig).
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
32