Europaudvalget 2008-09
2914+2915 - Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
618244_0001.png
12. Kommissionens meddelelse til EU Parlamentet og Rådet: EU og det arktiske
område
KOM (2008) 0763
Nyt notat
1. Resumé.
EU-Kommissionen har udarbejdet en meddelelse til EU-Parlamentet og Rådet med titlen ” EU og det arktiske
område”. Det fremgår, at de arktiske udfordringer og muligheder samlet set vil have væsentlige konsekvenser for
EU’s borgere i fremtiden.
Meddelelsen skitserer på denne baggrund EU’s interesser og foreslår fremtidig handling, som centrerer om tre
hovedlinjer: a) Beskyttelse og bevarelse af Arktis i samarbejde med befolkningerne i Arktis, b) Fremme af en
bæredygtig brug af ressourcer i Arktis og c) Bidrage til en øget multilateral styrelse af Arktis.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen og støtter et større engagement fra Fællesskabets side i Arktis.
Fællesskabet er for så vidt angår Arktis især stærke på forskningsområdet og miljø- og klimaområdet, herunder
den forskningsmæssige del, hvorfor regeringen finder, at dette vil være en naturlig platform for et udvidet EU-
engagement i Arktis. Regeringen lægger vægt på, at EU’s politikker, særligt for så vidt angår havpattedyr,
formuleres i tæt dialog med de arktiske befolkninger med skyldig hensyntagen til deres interesser i erkendelse af,
at bæredygtig udnyttelse af levende ressourcer er et væsentligt økonomisk og kulturelt element for disse
befolkninger. Der forventes vedtaget rådskonklusioner om Meddelelsen på rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 8.-9. december 2008.
2. Baggrund.
Arktis er af afgørende betydning for jordens miljø og klima. De gennemsnitlige
temperaturstigninger i Arktis er, i forhold til det globale gennemsnit, øget dobbelt så meget de
senere år, hvilket har ført til betydelige ændringer for så vidt angår havets isdække og
permafrost. Grønlands iskappe afsmelter i accelererende omfang, hvilket vil føre til stigninger i
havniveauet.
De naturskabte ændringer vil også føre til en lettere adgang til ressourcer, som f.eks. olie og gas,
og til nye transportveje fra Europa til Asien.
Kommissionen finder, at Arktis, som et af de få uberørte områder på jorden, i stigende grad vil
være udsat for risiko som følge af de naturskabte ændringer og øget menneskelig aktivitet.
Fællesskabets politikker på områder som miljø, klimaændringer, energi, transport og fiskeri har
en direkte indvirkning på Arktis.
Kommissionen finder derfor, at dette unikke område behøver større opmærksomhed, når det
kommer til områdets udnyttelse på en bæredygtig måde. Desuden finder Kommissionen, og
også Den høje Repræsentant, at de stedfindende ændringer har mulige konsekvenser for den
internationale stabilitet og europæiske sikkerhedsinteresser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
618244_0002.png
Samlet set vil de arktiske udfordringer og muligheder have væsentlige konsekvenser for EU’s
borgere i tiden, som kommer. Meddelelsen skitserer på denne baggrund EU’s interesser og
foreslår fremtidig handling, som centrerer om tre hovedlinjer: a) Beskyttelse og bevarelse af
Arktis i samarbejde med befolkningerne i Arktis, b) Fremme af en bæredygtig brug af
ressourcer i Arktis, c) Bidrage til en øget multilateral styrelse af Arktis.
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionens meddelelse refererer ikke til Traktaten, men baserer sig på en meddelelse fra
oktober 2007 om EU’s integrerede maritime politik, i hvilken bl.a. blev anført, at
Kommissionen inden udgangen af 2008 ville udarbejde en rapport om arktiske forhold. Det
Europæiske Råd bød i december 2007 denne plan velkommen.
4. Nærhedsprincippet.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold.
Formålet med meddelelsen er at skitsere Fællesskabets interesser på en række områder samt
skitsere, hvad Kommissionen generelt finder hensigtsmæssigt på disse områder. Konkrete
forslag til gennemførelse af de individuelle interesser vil blive fremsat senere. De enkelte
hovedafsnit består af en kort baggrundsbeskrivelse af det enkelte område, en beskrivelse af
målsætninger samt forslag fra Kommissionen i overskriftsform.
Der er følgende hovedafsnit:
Miljø og klimaændringer.
Støtte til befolkningerne i Arktis, herunder oprindelige folk.
Forskning.
Kulbrinter.
Fiskeri.
Transport.
Turisme.
Bidrag til en øget multilateral styrelse af Arktis.
Ad Miljø og Klimaændringer
Målsætningen er at forhindre den negative påvirkning af klimaændringer samtidig med at støtte
tilpasning til de ændringer, som er uundgåelige. Forebyggelse og begrænsning af
langtransporteret forurening til Arktis er også et fokusområde for EU. Den menneskelige
aktivitet bør administreres på en bæredygtig måde. Der er behov for at forbedre og koordinere
beredskab på området.
Kommissionen nævner herefter en række initiativer, bl.a. en vurdering af EU’s politikkers
effektivitet vis-a-vis de miljømæssige udfordringer i Arktis samt indførelsen af
påvirkningsanalyser vedrørende Arktis forud for beslutninger om større europæiske projekter.
Desuden anføres støtte til bl.a. screening og monitorering af kemikalier i Arktis og øget fokus
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
618244_0003.png
på initiativer til begrænsning af forurening af Arktis med persistente organiske stoffer og med
tungmetaller.
Ad støtte til befolkningerne i Arktis, herunder oprindelige folk
Kommissionen har ikke et målsætningsafsnit på dette område, men nævner, at EU har en række
politikker for så vidt angår oprindelige folk, som udgør ca. en tredjedel af de i Arktis boende
befolkninger. Det nævnes også, at jagt af havpattedyr har været og er afgørende for de i Arktis
boende befolkninger samt, at denne ret er klart anerkendt. Den menneskelige aktivitet har
imidlertid medført fare for disse dyr samtidig med, at der i Europa er bekymring for
dyrevelfærd. Der ønskes en åben dialog med de berørte samfund.
Kommissionen foreslår, at man for så vidt angår hvaler opretholder den politik i Den
internationale Hvalfangstkommission over for oprindelige samfund, som i sommeren 2008
førte til, at EU-landene (bortset fra Danmark) stemte imod en ny kvote til Grønland.
Kommissionen nævner også, at man er ved at forhandle et forbud mod import af produkter fra
sæler. Det nævnes, at der i dette forbud er en undtagelse for produkter fra inuitsamfund, hvilket
Kommissionen angiver vil undtage disse samfund for konsekvenser af det generelle forbud.
Ad Forskning
Målsætningen er at bevare Arktis som et prioritetsområde for forskning for at lukke huller i
viden, særligt for så vidt angår miljø og klimaændringer. Det drejer sig om fremme af
internationalt samarbejde, herunder i spørgsmålene om forebyggelse og tilpasning.
Kommissionen nævner herefter en række videnskabelige projekter og programmer, som enten
er i gang eller som kan forventes iværksat med fællesskabsdeltagelse. Det foreslås bl.a. at
gennemføre vurderinger af det arktiske miljø som bidrag til formulering af passende EU-
politikker samt koordinering af forskningsindsatser, der er relevante for Arktis.
Ad Kulbrinter
Kommissionen konstaterer, at Arktis sandsynligvis omfatter de sidste store kulbrintereserver i
umiddelbar nærhed af EU, hvilket kunne bidrage til at sikre EU’s behov for energiforsyninger.
Den politiske målsætning er derfor, ifølge Kommissionen, at der skal ydes støtte til udnyttelsen
af disse ressourcer, selvsagt med respekt for miljøkrav og standarder, samt sikres, at EU’s
teknologiske forspring for udnyttelse i polare områder bevares.
Kommissionen foreslår samarbejde med Rusland og Norge, samt at virke for dels sikring af
bindende miljøstandarder dels yderligere teknologisk forskning og udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
618244_0004.png
Ad Fiskeri
Kommissionen konstaterer, at Fællesskabets hovedmål er at sikre udnyttelse af arktiske
fiskeriressourcer på et bæredygtigt niveau samtidig med, at man respekterer de lokale
kystsamfunds rettigheder.
Kommissionen foreslår derfor, at der, for de områder der ikke endnu er internationalt reguleret
(fordi de er dækket af is i dag), udvikles internationale arrangementer til fiskeriets regulering –
eventuelt ved en udvidelse af NEAFC’s mandat (North East Atlantic Fisheries Commission).
Ad Transport
Kommissionen noterer sig, at smeltende is vil betyde en kortere sejlrute til Fjernøsten, men
at der fortsat er en række barrierer som manglende infrastruktur, drivis og mangelfuld
kortlægning.
Den politiske målsætning må på samme tid være at opretholde princippet om fri transit
samtidig med, at man udforsker mulighederne for at indføre kommerciel arktisk sejlads på en
sikkerheds- og miljømæssig forsvarlig måde.
Kommissionen finder en indsats via FN’s Internationale Søfartsorganisation (IMO) nødvendig
samtidig med, at det skal understreges, at transit skal ske på ikke diskriminatorisk vis, ligesom
der bør arbejdes for at fremme den skibsfartsmæssige teknologi på dette område.
Ad Turisme
Kommissionen finder, at man bør fremme arktisk turisme samtidig med, at det sikres, at dette
erhverv ikke efterlader et miljømæssigt negativt aftryk i området.
Ad Bidrag til en øget multilateral styrelse af Arktis
Det konstateres, at der ikke findes noget traktatregime for Arktis, og at Havretskonventionen
(UNCLOS) er gældende for området. Det noteres, at de fem arktiske kyststater i maj 2008
bekendtgjorde, at de føler sig bundet af den eksisterende juridiske ramme, dvs. UNCLOS.
De politiske målsætninger er for Kommissionen at opretholde og udvikle en kooperativ arktisk
styrelse baseret på UNCLOS, gennemførelse af allerede eksisterende forpligtelser, fremme af
bred dialog og forhandlede løsninger (som ikke udelukker nogen af de arktiske medlemsstater
samt arktiske EFTA-lande), samt endelig at integrere arktiske betragtninger i EU’s politikker og
forhandlinger.
Til den ende foreslår Kommissionen en række initiativer, herunder at det bør afgøres, om det er
hensigtsmæssigt med nye arktiske relevante multilaterale aftaler, om det er muligt at etablere nye
multi-sektor rammer for økosystem forvaltning, samt øge Fællesskabets bidrag til drøftelserne i
Arktisk Råd baseret på, at Kommissionen søger permanent observatørstatus heri.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke behandlet meddelelsen. Det bemærkes, at Europa-Parlamentet
den 9. oktober 2008 vedtog en resolution om Arktis, hvori Parlamentet udtrykker bekymringer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
over de klimaforandringer, der spores i Arktis og opfordrer til, at Kommissionen påtager sig en
mere aktiv rolle i arktiske spørgsmål.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for hverken statsfinanserne eller
samfundsøkonomien i Danmark. Det er ikke belyst, men muligt, at de af Kommissionen
foreslåede aktiviteter vil kunne medføre øgede udgifter på EU’s budget. På meget langt sigt kan
det ikke udelukkes, at et øget europæisk engagement i Arktis på forsknings- og miljøområdet
kan få konsekvenser for Grønland.
9. Høring
Sagen er den 27. november 2008 sendt i høring hos relevante interesseorganisationer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen og Grønlands Hjemmestyre hilser meddelelsen og Kommissionens engagement i
Arktis velkommen. Fællesskabet, Kommissionen og dets medlemslande er for så vidt angår
Arktis stærke på forskningsområdet og miljø- og klimaområdet, herunder den
forskningsmæssige del, hvorfor dette vil være en naturlig platform for et udvidet EU-
engagement i Arktis.
Regeringen lægger vægt på, at EU’s politikker, særligt for så vidt angår havpattedyr, formuleres i
tæt dialog med de arktiske befolkninger med skyldig hensyntagen til deres interesser i
erkendelse af, at bæredygtig udnyttelse af levende ressourcer er et væsentligt økonomisk og
kulturelt element for disse befolkninger.
Regeringen finder, at Ilulissat-erklæringen fra maj 2008 bekræfter den forpligtende og
omfattende folkeretlige ramme, der finder anvendelse på Arktis. Den allerede gældende
folkeretlige ramme udelukker selvsagt ikke, at der vil kunne suppleres med sektorspecifikke
aftaler.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse er budt velkommen af øvrige EU-lande, der gerne ser et øget EU-
engagement i Arktis.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.