Folketingets Lovsekretariat

 

København, den 24. oktober 2008

Sagsnr.: 13782

 

 

 

 

 

 

 

Folketinget har i skrivelse af 20. oktober 2008 (spørgsmål S 107) anmodet om min besvarelse af følgende af Per Clausen (EL) stillede spørgsmål:

 

Spørgsmål S 107:

 

”Vil ministeren sikre, at det ikke fremover bliver muligt at reklamere for Nutella som et sundt morgenmadsprodukt i TV2 eller i andre medier?”

 

Svar:

 

Forbrugerne er allerede i dag beskyttet mod vildledende markedsføring af fødevarer. Det fremgår således af fødevareforordningens artikel 16 og anprisningsforordningens artikel 3, at mærkning og præsentation af fødevarer ikke må vildlede forbrugerne.

 

Det er virksomhedernes ansvar at sikre, at de ikke vildleder forbrugerne i deres markedsføring.

 

Med hensyn til den konkrete sag, opfatter jeg spørgsmålet som en anmeldelse af produktets markedsføring. Jeg har derfor anmodet Fødevarestyrelsen om at vurdere den pågældende sag i henhold til fødevarelovgivningen.

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Nanna Marklund