Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
S 2512
Offentligt
708326_0001.png
708326_0002.png
Dato:Kontor:
3. juli 2009Visum, Udsendelserog Humanitære Sager
J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:
09/02389KSKS 2512 besvarelse

Besvarelse af spørgsmål nr. S 2512 stillet af folketingsmedlem Johanne Schmidt-

Nielsen (EL) til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 29. juni 2009.

Spørgsmål:

”Vil ministeren følge anbefalingen om, at de danske udlændingemyndigheder kun benytterDublinforordningen i de sager, hvor det vil være i barnets interesse at følge Dublinforordnin-gen, og at i alle andre sager behandler barnets asylsag i Danmark, hvilket adskillige børne-faglige NGO’er anbefaler i ”Supplerende NGO-rapport – til den danske regering fjerde perio-diske rapport til FN’s Komité for Barnets Rettigheder. Maj 2009” og sikre uledsagede FN-flygtningebørns rettigheder og rapportens anbefaling om, at uledsagede FN-flygtningebørnfår tildelt en repræsentant straks efter ankomsten til Danmark?”.”

Svar:

Dublin-forordningen anvendes i alle sager, herunder sager vedrørende uledsagede mindre-årige, hvor det vurderes at være relevant.Formålet med Dublin-forordningen er at sikre, at asylansøgninger indgivet af tredjelands-statsborgere i et medlemsland kun bliver behandlet i ét medlemsland.På baggrund af de hidtil tilgængelige oplysninger er det er min opfattelse, at Dublin-mekanismen fungerer, og at asylansøgere, som overføres fra Danmark til andre medlems-lande i medfør af Dublin-forordningen, får adgang til asylproceduren i disse lande.Dublin-forordningen indeholder først og fremmest nogle kriterier for hvilket EU-land, der eransvarligt for at behandle en given asylansøgning. Efter disse kriterier ligger ansvaret - i pri-oriteret rækkefølge - hos:1.2.3.4.Det land, hvor ansøgerens nærmeste familie allerede opholder sig.Det land, der eventuelt har udstedt en opholdstilladelse eller et visum til ansøgeren.Det første EU-land, som ansøgeren lovligt eller ulovligt er rejst ind i.Det land, hvor ansøgeren eventuelt allerede har ansøgt om asyl.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Dublin-forordningens artikel 6 foreskriver endvidere, at såfremt asylansøgeren er en uledsa-get mindreårig, og der findes et medlem af ansøgerens familie med lovligt ophold i en med-lemsstat er det som udgangspunkt denne, der er ansvarlig for asylsagsbehandlingen underforudsætning af, at dette tjener barnet tarv bedst.På baggrund af bl.a. oplysninger fra det svenske Migrationsverket om, at uledsagede min-dreårige asylansøgere risikerer at blive frihedsberøvet i op til tre uger ved ankomsten tilGrækenland, eller på anden måde risikerer at blive behandlet i strid med barnets tarv, harministeriet derfor med virkning fra den 27. juni 2008 besluttet, at Udlændingeservice i så-danne sager indtil videre bør anvende Dublin-forordningens artikel 3, stk. 2, og således be-handle de uledsagede mindreårige asylansøgeres asylansøgninger i Danmark, medmindreder i konkrete sager måtte være oplysninger om familieforhold som nævnt i Dublin-forordningens artikel 6 og artikel 15, stk. 3, som peger på, at det ikke vil være til barnetsbedste at få sin ansøgning behandlet i Danmark.Jeg har derfor ikke planer om at ændre regler og praksis for anvendelse af Dublin-forordningen.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk