Europaudvalget 2008-09
S 632
Offentligt
625134_0001.png
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
15. december 2008
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 3392 2800
Folketingsmedlem Per Clausen (EL) har den 3. december stillet mig følgende
spørgsmål nr. S 632, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 632:
”Er ministeren enig i, at det kompromis, der er indgået mellem Europa-
Parlamentet og Ministerrådet om reduktion af bilernes CO
2
-udslip, er helt util-
strækkeligt, og vil ministeren arbejde for at få dette kompromis erstattet af en
reel løsning på denne udfordring?”
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at kompromiset, som er indgået, fortsat skal
vedtages formelt.
For så vidt angår kompromiset i sin nuværende form, hæfter jeg mig særligt
ved, at vi for første gang i Europa er blevet enige om bindende regler for nye bi-
lers maksimale CO2-udledning. Det er et væsentligt fremskridt i forhold til de
frivillige aftaler med bilindustrien, som ikke har vist sig særlig effektive.
Efter bl.a. dansk pres er der ligeledes sat et langsigtet mål for nye bilers CO2-
emissioner på 95 gram CO2/km fra 2020. Det svarer til en reduktion på ca. 40
pct. i forhold til bilers nuværende udledning.
Jeg finder det herudover generelt tilfredsstillende, at der med ordningen indfø-
res en bødemekanisme, der betyder, at producenter som overskrider loftet skal
betale en bøde.
Jeg havde selvfølgelig gerne set, at man var nået til enighed om at sætte sig et
højere ambitionsniveau. Det gælder ikke mindst på den bødestørrelse, fabri-
kanterne bliver pålagt ved overskridelser.
Omvendt har jeg også noteret mig, at trods bilindustriens ihærdige bestræbel-
ser på at stække forslaget med henvisning til sektorens krise, er det med kom-
promisforslaget lykkes at holde fast i hensynet til klimaet.
Med venlig hilsen
Connie Hedegaard