Finansudvalget 2009-10
Aktstk. 163
Offentligt
867956_0001.png
867956_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren22. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 52 af 18. juni 2010 (Akt-stykke 163, § 7).

Spørgsmål:

”Vil finansministeren oplyse, hvor meget udgifterne til udvikling af den regionalekollektive trafik er forøget med aftalen om regionernes økonomi for 2011 (målt i2011-priser), og vurderer ministeren, at denne forøgelse vil understøtte Venstresudmeldinger om, at Venstre ønsker, at ”Den kollektive trafik skal være et mereattraktivt alternativ til privatbilismen” (Venstres trafikudspil fra maj 2008)?”

Svar:

Udgiftsniveauet til regional udvikling, herunder kollektiv trafik, er med aftalen omregionernes økonomi for 2011 stort set uændret i forhold til 2010. Med henblik påat prioritere sundhedsområdet, skal regionerne gennemføre besparelser på 12 mio.kr. i 2011 på de dele af de regionale driftsudgifter, der ikke vedrører sundhed, medfokus på de administrative udgifter.Med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 mellem regeringen,Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Ven-stre og Liberal Alliance er der enighed om at arbejde for en grøn transportvision,som blandt andet bygger på væsentlige investeringer i den kollektive trafik.Transportaftalen indeholder således blandt andet: Etablering af et nyt og modernesignal-system, visionen om en Timemodel mellem København-Odense, Odense-Århus og Århus-Ålborg. Der er i forlængelse heraf i efteråret 2009 blandt andetindgået aftale om en ny jernbane mellem København og Ringsted samt anlæg afdobbeltspor på Nordvestbanen. Endvidere er der reserveret midler til anlæg afdobbeltspor i Sønderjylland mellem Vojens og Vamdrup.Herudover blev der med transportaftalen afsat 2 mia. kr. til fremme af kollektivetrafikløsninger i Århus og Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet. Heraf er 500mio. kr. forlods afsat til et statsligt bidrag til 1. etape af en letbaneløsning i Århus.Endvidere er der i transportaftalen afsat i alt 1,3 mia. kr. til busområdet. I perio-den 2009-2013 er der afsat i alt 1 mia. kr. til bedre fremkommelighed for busser,og i perioden 2009-2011 er der afsat i alt 300 mio. kr. til fremme af ordninger ogprojekter, der øger antallet af buspassagerer.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen