Finansudvalget 2009-10
Aktstk. 163
Offentligt
867894_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
22. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 27 af 18. juni 2010 (Akt-stykke 163, § 7).

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for udviklingen i udgifterne til specialundervisning sidenkommunalreformen?

Svar:

Specialundervisning dækker overordnet set over inkluderende tilbud, der givesinden for rammerne af det almindelige folkeskoletilbud og segregerende tilbud,der foregår i specialklasser enten på den almindelige folkeskole eller i specialskoleruden for den almindelige folkeskole. Af de kommunale regnskabstal fremgår kunudgifterne til den specialundervisning, der ydes i kommunale specialskoler og iregionale tilbud.Ifølge Undervisningsministeriet steg de regnskabsførte udgifter til specialunder-visning i kommunale specialskoler og i regionale tilbud fra 2007 til 2009 fra ca. 4,1mia. kr. til omkring 5,2 mia. kr. (2010 prisniveau), svarende til en stigning på knap26 procent.En netop afsluttet rapport udarbejdet af Deloitte for KL, Undervisningsministeri-et og Finansministeriet indikerer, at de samlede udgifter til specialundervisning ervæsentligt højere. Analysen har afdækket al specialundervisning, dog kun for sko-leåret 2008/09.Ifølge rapporten bruges der i folkeskolen samlet ca. 9,7 mia. kr. på de elever, dermodtager specialundervisning. Hertil kommer ca. 3,1 mia. kr., der anvendes tilafledte aktiviteter, såsom Pædagogisk, Psykologisk Rådgivning (PPR), befordring,fritidstilbud o.l. for elever i specialundervisning. Samlet set vurderes det på denbaggrund, at knap 13 mia. kr. svarende til ca. 30 pct. af folkeskolens samlede ud-gifter (inkl. PPR, SFO mv.) går til elever, der modtager specialundervisning.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk