Finansudvalget 2009-10
Aktstk. 84
Offentligt
787108_0001.png
MINISTEREN
Folketingets FinansudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
20. janaur 20102010-834
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Finansudvalget har i brev af 15. januar 2010 stillet mig følgende spørgsmål tilaktstykke 84 - § 28, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 9:

”I argumentationen for at anvende OPP på både anlægs- og driftsfasen anføresdet ofte, at fordelen er, at højere anlægsudgifter vil give lavere driftsudgifter nården samme part er økonomisk ansvarlig for begge dele, og at det offentlige ty-pisk arbejder kortsigtet og med en lavere anlægsudgift og efterfølgende størredriftsudgifter. Det modsatte synes at være tilfældet i nærværende aktstykke, jf.tabel 1. Hvorledes forklares denne forskel?”

Svar:

De nærmere overvejelser, der ligger bag tilbudsgivernes prissætning af hen-holdsvis anlæg og drift, vil blive gjort til genstand for den evaluering af OPP-udbuddet, som Vejdirektoratet planlægger at gennemføre med de bydende. Ihenhold til transportaftalen af 2. december 2009 ’Bedre veje mv.’ vil mulighe-derne for anvendelse af OPP på fremtidige projekter blive undersøgt på bag-grund af erfaringerne fra motorvejsprojektet Kliplev–Sønderborg.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed