Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del Bilag 134
Offentligt
800514_0001.png
800514_0002.png
800514_0003.png
800514_0004.png
800514_0005.png
800514_0006.png
800514_0007.png
800514_0008.png
800514_0009.png
800514_0010.png
800514_0011.png
800514_0012.png
800514_0013.png
800514_0014.png
800514_0015.png
800514_0016.png
800514_0017.png
800514_0018.png
800514_0019.png
800514_0020.png
800514_0021.png
800514_0022.png
800514_0023.png
800514_0024.png
800514_0025.png
800514_0026.png
800514_0027.png
800514_0028.png
800514_0029.png
800514_0030.png
800514_0031.png
Forslagtil
Lov om VisitDenmarkKapitel 1Oprettelse af VisitDenmark§ 1.Økonomi- og erhvervsministeren opretter VisitDenmark som et særligt forvaltningssubjekt tilvaretagelse af det i § 2 beskrevne formål.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter en vedtægt for VisitDenmark. Ændringer afvedtægten foretages af økonomi- og erhvervsministeren på eget initiativ eller efter indstilling frabestyrelsen for VisitDenmark.Stk. 3.Økonomi- og erhvervsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for VisitDenmarkændre navnet på organisationen.Kapitel 2VisitDenmarks formål og aktiviteter§ 2.VisitDenmark er Danmarks nationale turismeorganisation og har til formål at fremmeDanmark som turistmål og derigennem skabe økonomisk vækst inden for det dansketurismeerhverv.Stk. 2.Til fremme af det i stk. 1 angivne formål varetager VisitDenmark blandt andet følgendeaktiviteter:1) Igangsættelse af internationale markedsførings- og brandingaktiviteter i samarbejde medturismens aktører med henblik på at udvikle nye markeder og vedligeholde etableredemarkeder. Fokus skal være på tiltrækning af værdiskabende ferie- og erhvervsturisme tilDanmark. VisitDenmark kan opkræve et gebyr fra de involverede aktører for disse aktiviteter.2) Koordination af alle væsentlige internationale aktiviteter til markedsføring af dansketurismeprodukter- og oplevelser samt branding af Danmark som turistmål, som medfinansieresaf offentlige midler. Det gælder dog ikke koordination af markedsføringsaktiviteter, somvaretages af kommuner i grænseområder.3) Indsamling af viden og udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål med henblik på atformidle denne viden til offentligheden, herunder til turismeerhvervet, offentlige myndighederog regionale samt kommunale turismeaktører. VisitDenmark kan opkræve et gebyr fra deinvolverede aktører for disse aktiviteter.Stk. 3.VisitDenmark kan etablere og deltage i partnerskaber, der bidrager til at fremmeVisitDenmarks formål.Stk. 4.VisitDenmarks virksomhed kan udføres gennem selskaber, som er helt eller delvis ejet afVisitDenmark.Stk. 5.VisitDenmark kan mod betaling af et gebyr påtage sig at udføre sekretariatsbetjening afoffentlige og private turismeaktører, herunder virksomhedskonsortier, foreninger og lignendesammenslutninger, hvis disses aktiviteter ligger inden for VisitDenmarks formål.Stk. 6.VisitDenmark kan oprette markedskontorer i udlandet.
1
Stk. 7.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om VisitDenmarksvirksomhed, herunder om hvilke oplysninger VisitDenmark kan kræve fra kommuner og regionersamt fra kommunale og regionale turismeudviklingsselskaber.§ 3.VisitDenmark kan mod betaling af et gebyr påtage sig internationale markedsførings- ogbrandingaktiviteter, indsamling af viden og udarbejdelse af analyser fra turismeaktører i Grønland,Færøerne, Island, Norge, Sverige og Finland med henblik på at fremme disse lande som turistmål iudlandet.Kapitel 3VisitDenmarks ledelse§ 4.VisitDenmarks ledelse udgøres af en bestyrelse og en direktion.Stk. 2.Bestyrelsen har som øverste besluttende myndighed ansvaret for den overordnede ledelseaf VisitDenmark og fastlægger de generelle rammer for VisitDenmarks virksomhed samt træfferbeslutning om igangsættelse af aktiviteter, herunder etablering af og deltagelse i partnerskaber, derer af større økonomisk eller strategisk betydning for VisitDenmark.Stk. 3.Bestyrelsen ansætter en direktion til varetagelse af VisitDenmarks daglige ledelse.Stk. 4.Bestyrelsen påser, at bogføring og regnskabsaflæggelse foregår tilfredsstillende, at der eretableret fornødne procedurer for risikostyring og interne kontroller, at bestyrelsen løbendemodtager den fornødne rapportering om VisitDenmarks finansielle forhold, og at direktionenudøver sit hverv på en behørig måde og efter bestyrelsens retningslinjer.§ 5.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om antallet afbestyrelsesmedlemmer.Stk. 2.Medlemmerne af bestyrelsen udpeges i deres personlige egenskab af økonomi- ogerhvervsministeren efter anbefaling fra en rådgivende nomineringskomité, jf. § 7. Bestyrelsensmedlemmer må ikke samtidig være medlemmer af direktionen.Stk. 3.Bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode på 3 år med mulighed for genudpegning iyderligere 2 perioder af 3 års varighed. Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder før udløbet afperioden, udpeges et nyt medlem af økonomi- og erhvervsministeren for den resterende del afperioden.Stk. 4.Bestyrelsen skal sammensættes på en sådan måde, at den samlet besidder kompetencer, dertil enhver tid gør den kvalificeret til at varetage VisitDenmarks formål, jf. § 2, stk. 1.Stk. 5.Det fastsættes i vedtægten for VisitDenmark, under hvilke omstændigheder etbestyrelsesmedlem kan afsættes af økonomi- og erhvervsministeren inden for udpegningsperioden.§ 6.Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne, herunder formandeneller næstformanden, er til stede.Stk. 2.Alle beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal blandt de fremmødte. I tilfælde afstemmelighed er formandens, eller i dennes forfald næstformandens, stemme afgørende.Stk. 3.Bestyrelsens forretningsorden godkendes af økonomi- og erhvervsministeren.§ 7.Bestyrelsen afgiver årligt en beretning til økonomi- og erhvervsministeren om sinvirksomhed. Beretningen skal indeholde VisitDenmarks vurderinger af udviklingen inden forturismeerhvervet samt en redegørelse for VisitDenmarks hovedaktiviteter og økonomi i detforgangne år. Bestyrelsen offentliggør beretningen samtidig med oversendelsen til økonomi- ogerhvervsministeren.
2
Den rådgivende nomineringskomité§ 8.Der oprettes en rådgivende nomineringskomité, som har til opgave at give anbefalinger tiløkonomi- og erhvervsministeren om bestyrelsens sammensætning, dog ikke vedrørende formanden.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler for, hvilke medlemmer denrådgivende nomineringskomité består af, samt for komitéens virke.Stk. 3.Formandskabet for komitéen varetages af det medlem, der udpeges af Økonomi- ogErhvervsministeriet.Kapitel 4Finansiering§ 9.VisitDenmarks aktiviteter, herunder udgifter til administration, analyser, internationalemarkedsførings- og bradingaktiviteter, deltagelse i partnerskaber mv., finansieres af de midler, derafsættes på finansloven til VisitDenmarks virke samt øvrige midler, som måtte blive tilførtVisitDenmark.Stk. 2.VisitDenmarks formue holdes adskilt fra statens øvrige formue, og VisitDenmarkdisponerer selv over sine midler inden for rammerne af denne lov, VisitDenmarks vedtægter og enårlig resultatkontrakt, som indgås med Økonomi- og Erhvervsministeriet.Stk. 3.I tilfælde af VisitDenmarks nedlæggelse overtager statskassen VisitDenmarks formue ogindtræder i øvrigt i VisitDenmarks rettigheder og forpligtelser.Kapitel 5Tilsyn og regnskab§ 10.VisitDenmark er undergivet økonomi- og erhvervsministerens tilsyn.Stk. 2.VisitDenmark kan kun med økonomi- og erhvervsministerens samtykke foretage ellermedvirke til ekstraordinære dispositioner, som kan medføre risiko for, at vedtægten ikke kanoverholdes.Stk. 3.Økonomi- og erhvervsministeren kan til enhver tid kræve de oplysninger omVisitDenmarks virksomhed, som ministeren finder nødvendige til udøvelse af tilsynet. Økonomi-og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler herom i vedtægterne.§ 11.VisitDenmarks regnskab aflægges årligt efter årsregnskabslovens regler, revideres af enstatsautoriseret eller registreret revisor og indsendes efterfølgende til økonomi- ogerhvervsministeren.Kapitel 6Ikrafttræden m.v.§ 12.Loven træder i kraft den 1. juli 2010.§ 13.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.§ 14.I lov nr. 602 af 24. juni 2005 om erhvervsfremme, som ændret ved § 3 i lov nr. 375 af 27.maj 2008, § 157 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og § 8 i lov nr. 364 af 13. maj 2009 foretagesfølgende ændringer:
3
1.Efter § 9 indsættes:»§9 a.Regioner og regionale turismeudviklingsselskaber, der iværksættererhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til § 9, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der er offentligmedfinansiering, forudgående koordinere aktiviteter til international markedsføring af dansketurismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål med VisitDenmark, jf.dog stk. 2.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.«2.Efter § 13 indsættes:»§13 a.Kommuner og kommunale turismeudviklingsselskaber, der iværksættererhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til § 13, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der er offentligmedfinansiering, forudgående koordinere aktiviteter til international markedsføring af dansketurismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål med VisitDenmark, jf.dog stk. 2.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.«
4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning2. Baggrund2.1. Turismefremmeindsatsen i dag2.2. Undersøgelse af turismefremmeindsatsens organisering3. Hovedindholdet i lovforslaget – Den fremadrettede turismefremmeindsats3.1. Overvejelser om det nye VisitDenmarks retlige status3.2. Det nye VisitDenmarks formål og aktiviteter3.3. Koordinationen af den internationale markedsførings- og brandingindsats3.4. Det nye VisitDenmarks ledelse3.4.1. Bestyrelsen3.5. Det nye VisitDenmarks etablering af og deltagelse i partnerskaber og kapitalselskaber4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.6. Miljømæssige konsekvenser7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skemaBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
1. IndledningVisitDenmark er Danmarks nationale turismeorganisation. VisitDenmark er i dag organiseret som enerhvervsdrivende fond underlagt økonomi- og erhvervsministerens tilsyn. VisitDenmark varetager bl.a.opgaver relateret til international markedsføring og branding af dansk turisme, turismeproduktudvikling- ogoplevelsesudvikling samt myndighedsopgaver relateret til den statslige turismefremmeindsats. Denne fondopløses.Med lovforslaget foreslås det at etablere et nyt VisitDenmark som et særligt forvaltningssubjekt. Ligeledeslægges der op til en konsekvensændring af erhvervsfremmeloven med henblik på at styrke koordinationen afden internationale markedsføring og branding af dansk turisme.
5
Formålet med lovforslaget er at etablere en mere sammenhængende og effektiv organisering afturismefremmeindsatsen i Danmark.Det nye VisitDenmark skal fokusere på at markedsføre og brande dansk turisme i udlandet med henblik påat tiltrække flere turister, der kan øge indtjeningen i turismeerhvervet. Desuden er det hensigten, at det nyeVisitDenmark skal have en forholdsvis lille og meget forretningsorienteret bestyrelse.Med lovforslaget lægges der endvidere op til en øget inddragelse af og styrket samarbejde medturismeerhvervet. Dels gennem oprettelse af en rådgivende nomineringskomité med bl.a. erhvervetsdeltagelse, som skal anbefale kandidater til det nye VisitDenmarks bestyrelse til ministerens endeligegodkendelse. Dels gennem sikring af, at det nye VisitDenmark kan oprette og deltage i partnerskaber medturismeerhvervet og andre centrale aktører om konkrete markedsførings- og brandingaktiviteter.Lovforslaget indebærer desuden en klarere rolle- og ansvarsfordeling mellem de offentlige turismeaktører iDanmark på nationalt, regionalt og kommunalt niveau samt en styrket tværgående koordination af denoffentlige turismefremmeindsats. Således får VisitDenmark ansvaret for at koordinere alle internationalemarkedsførings- og brandingaktiviteter med offentlig medfinansiering, dog ikke de aktiviteter, der varetagesaf kommuner i grænseområder. Samtidig får de regionale og kommunale turismeaktører sammen mederhvervet ansvaret for at understøtte produktudviklingen og oplevelsesudviklingen inden forturismefremmeindsatsen. Myndighedsopgaverne i den statslige turismefremmeindsats vil fremover blivevaretaget af Økonomi- og Erhvervsministeriet. Den samlede offentlige turismefremmeindsats sker inden forrammerne af retningslinjer udstukket af økonomi- og erhvervsministeren. Danmarks Vækstråd inddrages idenne sammenhæng.Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2010.
2. Baggrund
2.1. Turismefremmeindsatsen i dagVisitDenmark er Danmarks nationale turismeorganisation. I dag har VisitDenmark til formål at fremmeDanmark som turistmål og herigennem skabe økonomisk vækst og beskæftigelse inden for de dansketurismeerhverv og afledte erhverv.VisitDenmark er organiseret som en erhvervsdrivende fond underlagt økonomi- og erhvervsministerenstilsyn. VisitDenmarks aktiviteter er nærmere defineret i fondens vedtægter og i en tekstanmærkning tilfinansloven.VisitDenmark varetager den overordnede og profilerende markedsføring og branding af Danmark somturistmål, samt koordination, samordning og udvikling af turismefremmeaktiviteter.
6
Ved branding forstås en langsigtet indsats, som skal øge kendskabet til og præferencen for Danmark somturistmål. Brandingen af Danmark som turistmål udgør således grundlaget for en mere effektivproduktmarkedsføring. Produktmarkedsføring kan bl.a. bestå i konkrete kampagner, annoncering,distribuering, forudgående markedsanalyse mv.VisitDenmark varetager ligeledes en række statslige driftsprægede og fagligt orienterede opgaver forØkonomi- og Erhvervsministeriet. VisitDenmarks myndighedsopgaver omfatter blandt andet løbendeministerbetjening, internationalt turismesamarbejde i nordisk, EU og OECD regi, repræsentation i diverseudvalg, faglig sagsbehandling samt udvikling af den turismepolitiske strategi.VisitDenmarks aktiviteter varetages af et hovedkontor i København samt af 8 markedskontorer, hvoraf todrives i alliancesamarbejder med henholdsvis de øvrige nordiske landes turismeorganisationer (ScandinavianTourism Inc. i USA) og de øvrige skandinaviske landes turismeorganisationer (Scandinavian TouristboardApS i Asien). Markedskontoret i Sverige er organiseret som et aktieselskab (VisitDenmark AB), mens deresterende 5 markedskontorer i Holland, Italien, Norge, Tyskland og Storbritannien hører under denerhvervsdrivende fond VisitDenmark som repræsentationskontorer.VisitDenmarks aktiviteter i forbindelse med de nationalt koordinerede markedsføringsaktiviteter i ind- ogudland medfinansieres i betydeligt omfang af bidrag fra turismeerhvervet samt fra regionalt og kommunaltniveau.Der indgås en årlig resultatkontrakt mellem Økonomi- og Erhvervsministeriet og VisitDenmark.I tillæg til den statsligt finansierede del af dansk turismefremme, som udmøntes gennem VisitDenmark, erder i regi af regioner og kommuner blevet iværksat en række erhvervsudviklingsaktiviteter, der har til formålat skabe vækst og udvikling i turismeerhvervet. Disse aktiviteter er igangsat med hjemmel ierhvervsfremmeloven.En central aktør på dette område er Fonden Wonderful Copenhagen (WOCO), der blev stiftet i 1992 afKøbenhavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Københavns Amt, Industriministeriet, DanmarksTuristråd (i dag VisitDenmark), Københavns Turistforening og Københavns City Center. Fondens formål erpå non-profit basis at fremme og udvikle erhvervs- og ferie/fritidsturismen i Region Hovedstadens område tilgavn for almennyttige interesser.Andre regionale turismeudviklingsselskaber er Midtjysk Turisme, Syddansk Turisme, VisitNordjylland ogØstdansk Turisme. Hertil kommer Destination Bornholm.For at undgå overlap i aktiviteterne fremgår det af forarbejderne til erhvervsfremmeloven, at der skal sikresen tæt koordination mellem den nationale og den regionale turismefremme. Derudover fremgår det afforarbejderne til erhvervsfremmeloven, at Regionsrådene ikke vil kunne yde støtte til oprettelse afudenlandske markedsføringskontorer, uden det sker efter aftale med VisitDenmark.For så vidt angår kommunernes mulighed for efter gældende ret at varetage turismeopgaver, antages det, atkommunerne efter de almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse – de
7
såkaldte kommunalfuldmagtsregler - lovligt kan varetage opgaver, der har til formål generelt at fremme denlokale turisme. Efter kommunalfuldmagtsreglerne antages det endvidere, at de opgaver, som en kommunekan påtage sig, som udgangspunkt skal være geografisk afgrænset til den pågældende kommune (det såkaldtelokalitetsprincip). Det vil dog efter omstændighederne kunne være lovligt for en kommune at løse en opgaveuden for kommunens geografiske område, såfremt det er sagligt begrundet i hensynet til varetagelsen af denpågældende opgave. Det må derfor efter Indenrigs- og Socialministeriets opfattelse antages, at en kommune -afhængigt af de konkrete omstændigheder – vil kunne iværksætte tiltag i udlandet med henblik på at fremmeturismen i kommunen. Det bemærkes herved, at turisme er kendetegnet ved netop at forsøge at tiltrækkepersoner mv. til at besøge områder, som de pågældende ikke er hjemhørende i. Det gælder uafhængigt afnationalitet.2.2. Undersøgelse af turismefremmeindsatsens organiseringI februar 2009 besluttede Folketinget med vedtagelsen af forespørgsel F 21 om turistovernatninger, at derskulle foretages en vurdering af organiseringen af den danske turismefremmeindsats med henblik på at sikreen sammenhængende og effektiv indsats.På denne baggrund har Økonomi- og Erhvervsministeriet fået foretaget en analyse af turismensorganisering. Analysen sætter blandt andet fokus på opgaver og rollefordeling, turismemålsætninger,effekten af den offentlige turismefremmeindsats samt nationale og internationale erfaringer med organiseringaf turismefremmeindsatsen. Ved indhentningen af nationale erfaringer er centrale erhvervsaktører,erhvervsorganisationer,regioner,regionaleturismeudviklingsselskaber,kommunaleturismeudviklingsselskaber, kommuner, og VisitDenmark blevet hørt.Analysen viser, at der er fire væsentlige udfordringer i forhold til turismefremmeindsatsen:For det første er der i turismeerhvervet et udtalt ønske om en meget forretningsorienteret VisitDenmark.Derfor anbefales det i analysen at styrke samarbejdet mellem offentlige og private aktører, herunder foreksempel ved at skabe en mindre og mere kommercielt orienteret bestyrelse for VisitDenmarkFor det andet er der behov for en organisering, der i højere grad inddrager turismeerhvervet og øger deprivate investeringer.For det tredje er der en uklar rollefordeling i den offentlige turismefremmeindsats, som indebærer overlap ibåde udviklings- og markedsføringsindsatsen. Således er flere aktører fra både stat, regioner og kommunerinvolveret i arbejdet med produkt- og oplevelsesudvikling, ligesom både VisitDenmark og regionale aktørersom for eksempel Wonderful Copenhagen udfører internationale markedsføringsaktiviteter. Disse overlapskaber ressourcespild og udgør dermed en barriere for en sammenhængende og effektiv indsats. Hertilkommer, at VisitDenmark i dag har en meget bred opgaveportefølje og varetager for eksempel bådemyndighedsopgaver og markedsføringsopgaver. Det betyder, at der hos VisitDenmarks samarbejdspartnereer uklarhed om hvilke mål og hensyn, som VisitDenmark varetager. Det anbefales derfor i analysen, at derskabes en mere klar rollefordeling, herunder at VisitDenmark fokuserer sit arbejde på internationalmarkedsføring og branding, og at de offentlige opgaver relateret til produkt- og oplevelsesudviklingfremover udelukkende varetages af regionale og kommunale aktører. Det anbefales også, at internationalemarkedsføringsaktiviteter fra andre offentlige aktører skal koordineres med VisitDenmark.
8
For det fjerde er der behov for at skabe en bedre koordination af den samlede turismefremmeindsats pånationalt, regionalt og kommunalt niveau.
3. Hovedindholdet i lovforslaget - Den fremadrettede turismefremmeindsats
3.1. Overvejelser om VisitDenmarks retlige statusDet nye VisitDenmark foreslås etableret som et særligt forvaltningssubjekt oprettet ved lov. En sådankonstruktion giver de nødvendige muligheder for at kunne definere og strukturere et nyt VisitDenmark på ensådan måde, at det effektivt kan opfylde sit formål. Samtidig skaber konstruktionen mere fleksible rammerfor at indtænke turismeerhvervets deltagelse i VisitDenmark. Denne fleksibilitet ville ligeledes kunne opnåsgennem brug af en forenings- eller selskabsform, men ingen af disse organisationsformer muliggør påsamme måde som et særligt forvaltningssubjekt en tæt statslig styring og kontrol med turismemidlerne,ligesom offentlighedens indsigt i de aktiviteter, der udøves, i udgangspunktet vil være væsentligt mindre endi et særligt forvaltningssubjekt.En væsentligt mindre indsigt for offentligheden vil være problematisk henset til, at en stor del afVisitDenmarks aktiviteter også fremover vil basere sig på statslige midler via finansloven og har karakter afpublic service virksomhed til gavn for samfundet som helhed. Dertil kommer, at selskabsformen i situdgangspunkt er bestemt for selskaber, der skal tjene penge og uddele overskud til ejerkredsen. Det er ikketilfældet for VisitDenmark.Som selvstændigt organ inden for den statslige forvaltning vil det særlige forvaltningssubjekt væreunderlagt reglerne for den statslige forvaltning, herunder reglerne i offentlighedsloven og forvaltningsloven,med de rettigheder, der følger heraf, til gavn for borgerne.Det nye VisitDenmark får i sit udgangspunkt status af et offentligretligt organ i udbudsretlig henseende,idet der er tale om en selvstændig juridisk person, der er oprettet specielt med henblik på at imødekommealmenhedens behov, og idet at staten udpeger bestyrelsen. Samtidig finansieres driften for størstedelensvedkommende af staten eller andre offentlige organer.Som en konsekvens af etableringen af det nye VisitDenmark vil det nuværende VisitDenmark blive opløst,og fondens aktiver og passiver vil blive overdraget til det nye VisitDenmark med henblik på videreførelse ioverensstemmelse med de fastlagte rammer i denne lov.En mindre del af VisitDenmarks årlige basisbevilling på finansloven for 2010 vil dog blive overført tilØkonomi- og Erhvervsministeriet. Dette skyldes, at ministeriet fremover vil varetage nogle af de opgaver,der i dag varetages af VisitDenmark, jf. afsnit 3.2.
9
3.2. Det nye VisitDenmarks formål og aktiviteterDet nye VisitDenmarks formål skal være at fremme Danmark som turistmål og derigennem at skabeøkonomisk vækst inden for det danske turismeerhverv. VisitDenmarks aktiviteter vil også kunne have enpositiv effekt for de afledte erhverv, der drager nytte af en økonomisk vækst i det danske turismeerhverv.Det nye VisitDenmark vil særligt koncentrere sin indsats om aktiviteter relateret til internationalmarkedsføring af danske turismeprodukter- og oplevelser samt branding af Danmark som turistmål, herunderblandt andet aktiviteter, der er påkrævet for at udvikle nye markeder og vedligeholde etablerede markeder.VisitDenmarks fokus i den internationale markedsføring og branding er fremover på at tiltrækkeværdiskabende turisme til Danmark inden for såvel ferie- som erhvervsturisme. Det vil sige, at det nyeVisitDenmark fremover skal prioritere markedsførings- og brandingaktiviteterne efter de målgrupper, derkan øge indtjeningen i turismeerhvervet. Fastlæggelse af VisitDenmarks konkrete indsatsområder kan blandtandet ske på grundlag af økonomiske analyser om værdiskabende turisme og inddragelse af erfaringer fraudlandet.Det foreslås, at det nye VisitDenmark ikke længere skal kunne påtage sig opgaver vedrørendeturismeprodukt– og oplevelsesudvikling, idet disse opgaver i offentligt regi fremover vil blive varetaget påregionalt og kommunalt niveau.Ved turismeprodukt- og oplevelsesudvikling forstås blandt andet en systematisk undersøgelse af tekniske,markedsmæssige og økonomiske forhold med henblik på udvikling eller videreudvikling af turismeprodukterog oplevelser.VisitDenmark skal dog kunne vejlede og rådgive andre aktører i dansk turisme om gæstens behov ogmotiver som led i udviklingen af produkter og oplevelser. VisitDenmark vil også kunne foretage udvikling afbranding- og markedsføringsaktiviteterne, herunder eksempelvis udvikling af nye værktøjer eller metoder.Det nye VisitDenmark skal heller ikke varetage en række myndighedsopgaver for Økonomi- ogErhvervsministeriet, herunder bl.a. opgaver relateret til ministerbetjening, politisk samordning samt arbejdetmed fortsat at sikre gode rammevilkår for turismeerhvervet.VisitDenmark kan dog deltage i nordiske, EU og OECD arbejdsgrupper om turisme med henblik på atorientere om danske forhold og indhente internationale data og erfaringer. VisitDenmark vil også deltage iinternationalt samarbejde om forbedring af metoder til dokumentation af turismens betydning og effekten afturismefremmetiltag. Derimod vil deltagelse i mere politisk orienterede internationale møder ogforhandlinger blive varetaget af Økonomi- og Erhvervsministeriet.Endelig kan VisitDenmark også deltage i den faglige implementering af fælles strategier for dansk turisme,indgå samarbejdsaftaler med relevante parter og deltage i relevante bestyrelser med henblik på at sikre enfaglig samordning af markedsførings- og brandingaktiviteterne samt for at sikre sammenhæng mellem hhv.markedsførings- og brandingaktiviteterne og turismeprodukt- og oplevelsesudviklingen.
10
Økonomi- og Erhvervsministeriet vil fremover varetage de statslige myndighedsopgaver inden forturismefremmeindsatsen.For at understøtte sammenhængen i turismefremmeindsatsen og sikre fortsat gode rammevilkår forturismeerhvervet vil Økonomi- og Erhvervsministeriet desuden styrke den tværgående koordination af densamlede offentlige turismefremmeindsats mellem erhvervet, staten, regionerne og de kommunale aktører.Som led heri nedsætter Økonomi- og Erhvervsministeriet en tværgående koordinationsgruppe, som forventesat bestå af repræsentanter fra erhvervet, regionerne, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,VisitDenmark og Økonomi- og Erhvervsministeriet. Relevante ministerier vil efter behov blive inddraget ikoordinationsgruppen.Koordinationsgruppen skal komme med forslag til, hvordan koordinationen af den offentligeturismefremmeindsats på nationalt, regionalt og kommunalt niveau kan styrkes, herunder hvorledessammenhængenmellemturismeprodukt-ogoplevelsesudviklingsaktiviteterneogmarkedsføringsaktiviteterne kan styrkes samt hvorledes der kan sikres fortsat gode rammevilkår forturismeerhvervet. Koordinationsgruppen kan ligeledes komme med input til partnerskabsaftalerne mellemregeringen og de regionale vækstfora.Danmarks Vækstråd vil desuden løbende blive inddraget i arbejdet med at sikre en mere effektiv ogsammenhængende turismefremmeindsats.
3.3. Koordinationen af den internationale markedsføring og branding af dansk turismeTurismeerhvervet har efterspurgt en styrket koordination af den internationale markedsføring og brandingaf dansk turisme. Behovet for en bedre koordination underbygges ligeledes af de undersøgelser, somØkonomi- og Erhvervsministeriet har fået foretaget.Med lovforslaget styrkes koordinationen af den internationale markedsføring og branding af dansk turisme.Hensigten med den styrkede koordination er at skabe en mere effektiv markedsførings- og brandingindsatsuden overlappende aktiviteter og parallelprojekter. Det er hensigten at øge gennemslagskraften af densamlede internationale markedsførings- og brandingindsats samt at opnå flere aktiviteter og en større effektaf de samlede offentlige midler, der investeres. Dette skal medvirke til at trække mere værdiskabendeturisme til Danmark. Herved kan det for eksempel undgås, at der samtidig gennemføres to mindrekampagner med forskelligt grafisk udtryk, budskaber mv. rettet mod at få flere tyske turister til Danmark.Det nye VisitDenmark får som Danmarks nationale turismeorganisation til opgave at koordinere deninternationale markedsførings- og brandingindsats. Fremadrettet skal alle offentligt medfinansieredeaktiviteter til international markedsføring af danske turismeprodukter- og oplevelser samt branding afDanmark som turistmål således koordineres forudgående med VisitDenmark.De regionale og kommunale turismeaktører vil, når det er koordineret forudgående med VisitDenmark,fortsat kunne løse opgaver med henblik på markedsføring og branding af dansk turisme. Eksempelvis er det
11
hensigten, at de regionale aktører fortsat skal kunne varetage markedsføringsaktiviteter rettet mod attiltrække krydstogtgæster eller konferencegæster til Danmark.Med henblik på at varetage koordinationsopgaven vil VisitDenmark som Danmarks turismeorganisationårligt indgå samarbejdsaftaler med alle de regionale turismeudviklingsselskaber samt øvrige relevantekommunale aktører om, hvilke internationale aktiviteter der skal udføres. Herudover kan der løbende indgåsaftaler om øvrige internationale markedsførings- og brandingaktiviteter, der måtte blive taget initiativ til.Før igangsættelse af nye internationale aktiviteter med offentlig medfinansiering, er det parternes ansvar atsikre, at alle aktiviteterne ligger inden for de til enhver tid gældende turismepolitiske rammer. Den aktueltgældende turismepolitiske ramme er defineret ved turismepolitisk redegørelse af november 2008 samt denfælles strategi for dansk turisme,Vores Rejse,af januar 2009. Aftalerne indgås desuden inden for deoverordnede rammer, som tilvejebringes gennem regeringens partnerskabsaftaler med de regionalevækstfora.Aftalerne skal angive, hvem der udfører hvilke aktiviteter, således at der ikke sker uhensigtsmæssigeoverlap i forhold til allerede eksisterende aktiviteter.Aftalerne tager udgangspunkt i de aftaler, som er indgået i de forventede erhvervspartnerskaber i detomfang, de er etableret, jf. afsnit 3.5.For at VisitDenmark kan løse sin koordinationsopgave forsyner de regionale og kommunale turismeaktørerløbende VisitDenmark med relevante informationer om turismeprodukter- og oplevelser. For eksempel omnye lokale oplevelser, relevant nyt inden for kulturen, ny arkitektur, nye mødefaciliteter, nyeovernatningsfaciliteter etc. Der informeres desuden om planlagte og igangværende aktiviteter relateret tilinternational markedsføring og branding af dansk turisme. Tilsvarende skal VisitDenmark løbende orienterede regionale og kommunale turismeaktører om planlagte og igangværende aktiviteter relateret tilmarkedsføring og branding af dansk turisme. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere reglerherom ved bekendtgørelse.VisitDenmark skal, som en service over for offentlige og private turismeaktører, og med henblik på at sikrefuld åbenhed og gennemsigtighed om igangsatte internationale aktiviteter med offentlig medfinansiering,offentliggøre disse informationer.Hvis de regionale eller kommunale turismeaktører finder, at koordinationen af aktiviteterne til internationalmarkedsføring og branding af dansk turisme ikke varetages tilfredsstillende, kan der tages kontakt tilØkonomi- og Erhvervsministeriet. Tilsvarende kan VisitDenmark tage kontakt til Økonomi- ogErhvervsministeriet, såfremt regionale eller kommunale turismeaktører ikke bidrager til koordinationen.Kommuner i grænseområder er undtaget fra hovedreglen om forudgående koordination af internationalemarkedsføringsaktiviteter med VisitDenmark, jf. endvidere bemærkningerne til lovforslagets enkeltebestemmelser.
12
Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og erhvervsministeren desuden til at fastsætte nærmere regler omandre undtagelser fra hovedreglen om forudgående koordination med VisitDenmark. Dennebemyndigelsesbestemmelse er indsat for at sikre en præcis afgrænsning af, hvilke aktiviteter der er - og ikkeer - omfattet af forudgående koordination.Således er for eksempel enkeltstående begivenheder af kulturel karakter ikke omfattet af forudgåendekoordination med VisitDenmark. Ligeledes kan kommunerne og regionerne fortsat informere om forhold,som har tilknytning til myndigheden uden forudgående koordination med VisitDenmark. Endelig er det afadministrative årsager hensigten at fastsætte en beløbsmæssig bagatelgrænse for, hvilke aktiviteter der eromfattet af forudgående koordination med VisitDenmark, jævnfør endvidere bemærkningerne tillovforslagets enkelte bestemmelser.
3.4. Det nye VisitDenmarks ledelseVisitDenmarks ledelse udgøres af en bestyrelse og en direktion.Bestyrelsen er VisitDenmarks øverste myndighed. Bestyrelsen har ansvaret for den overordnede ledelse afVisitDenmark og fastlægger de generelle rammer for VisitDenmarks virksomhed samt træffer beslutning omigangsættelse af aktiviteter, herunder etablering af og indgåelse i partnerskaber, der er af større økonomiskog strategisk betydning for VisitDenmark. Bestyrelsen ansætter en direktion til varetagelse af VisitDenmarksdaglige ledelse.
3.4.1. BestyrelsenØnsket om en meget forretningsorienteret bestyrelse med fokus på de konkrete markedsførings- ogbrandingaktiviteter taler for en forholdsvis lille bestyrelse. Samtidig skal bestyrelsen dog have en sådanstørrelse, at det sikres, at den er repræsentativt sammensat i forhold til de forskellige typer af erhverv indenfor turismeerhvervet samt i forhold til den regionale og kommunale turismefremmeindsats.Med forslaget lægges op til, at ministeren fastsætter antallet af bestyrelsesmedlemmer i en bekendtgørelseudstedt i medfør af denne lov. Det er hensigten at fastsætte antallet af bestyrelsesmedlemmer vedVisitDenmarks oprettelse til 7 medlemmer. Medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab af økonomi-og erhvervsministeren.Bestyrelsen skal sammensættes på en sådan måde, at dens kompetencer til enhver tid gør den kvalificerettil at varetage VisitDenmarks formål bedst muligt. Samtidig er der lagt op til, at der ikke udpeges en statsligrepræsentant i bestyrelsen.Det foreslås endvidere, at økonomi- og erhvervsministeren fastsætter en vedtægt for VisitDenmark,ligesom efterfølgende ændringer af vedtægten foretages af ministeren. Herved sikres den statsligeindflydelse. Bestyrelsen for VisitDenmark kan indstille ændringer af vedtægten til ministeren.
13
Det er hensigten, at økonomi- og erhvervsministeren skal kunne afsætte et bestyrelsesmedlem inden forudpegningsperioden, eksempelvis i tilfælde af, at det pågældende medlem har begået strafbare handlinger,eller hvis medlemmet i øvrigt har handlet i strid med vedtægterne eller Lov om VisitDenmark. Nærmereregler herfor fastsættes i vedtægterne for VisitDenmark.Som led i at styrke den private medindflydelse i et nyt VisitDenmark indebærer lovforslaget, at der oprettesen rådgivende nomineringskomité, som har til opgave at give anbefalinger til ministeren om bestyrelsenssammensætning, dog ikke vedrørende formanden. Med loven bemyndiges økonomi- og erhvervsministerentil at fastsætte nærmere regler for, hvilke medlemmer den rådgivende nomineringskomité består af samt forkomitéens virke.Ved etableringen af VisitDenmark er det hensigten, at komitéen skal bestå af 7 medlemmer, der udpeges afØkonomi- og Erhvervsministeriet, Dansk Erhverv, DI, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,Turisterhvervets Samarbejdsforum og HORESTA.
3.5. Det nye VisitDenmarks etablering af og deltagelse i partnerskaber og kapitalselskaberSom led i at fremme samspillet mellem offentlige og private aktører inden for branchen i bred forstand,foreslås det, at VisitDenmark får mulighed for at etablere og deltage i partnerskaber, der bidrager til atfremme VisitDenmarks formål. Ud over generelt at sikre et større privat engagement, er hensigten medsådanne partnerskaber at skabe mulighed for, at VisitDenmarks midler kan suppleres med bidrag fra privateeller andre partnere, som har en direkte forretningsmæssig interesse i en bestemt aktivitet.Et eksempel på et partnerskab er de såkaldte erhvervspartnerskaber, der indgår som et centralt element iden fælles strategi for dansk turisme fra januar 2009,Vores Rejse.Tanken med erhvervspartnerskaberne er, at offentlige og private turismeaktører samler sig på baggrund affælles interesser om udvikling og markedsføring af dansk turisme i forhold til udvalgte, motivbaseredemålgrupper. Der er eksempelvis opstået erhvervspartnerskaber inden for temaerne ”sjov, leg og læring” oginden for ”temabaserede oplevelser”. Inden for erhvervspartnerskaberne laves der fælles strategier ogaktiviteter relateret til både markedsføring og produkt- og oplevelsesudvikling, hvor både virksomheder,regioner, kommuner og staten bidrager til finansiering. Erhvervet inddrages samtidig tidligere og får dervedstørre indflydelse på, hvordan eksempelvis markedsførings- og brandingaktiviteterne designes og udføres,herunder hvilken målgruppe og hvilket marked, markedsføringsaktiviteterne skal rettes mod.Et partnerskab kan for eksempel indgås gennem en samarbejdsaftale mellem VisitDenmark og andreaktører, herunder private virksomheder. Et partnerskab kan ligeledes indgås ved at etablere et egentligtkonsortium med såvel privat som offentlig deltagelse og finansiering.Samarbejdsaftaler vil typisk egne sig til et samarbejde om international markedsføring af én bestemtaktivitet. Det kan for eksempel være et større, enkeltstående arrangement, hvor en eller flere parter harinteresse i en fælles markedsføringsindsats. En samarbejdsaftale vil kunne benyttes til at fastlægge formåletmed samarbejdet, de relevante aktiviteter, rolle- og ansvarsfordelingen mellem parterne ogfinansieringsgrundlaget for samarbejdet. Fordelen ved en samarbejdsaftale er, at den modsat en egentlig
14
foreningsdannelse, jf. nedenfor, er en relativ enkel og ubureaukratisk måde, hvorved man kan få etableret ogformaliseret et samarbejde.Afhængigt af samarbejdsaftalens karakter, kan det være relevant at konkurrenceudsætte deltagelsen isamarbejdsaftalen i form af et udbud eller en udbudslignende proces. Dette må bero på en konkret vurderingaf karakteren af samarbejdsaftalen og de fordele, som den private part måtte blive indrømmet ved at deltageheri. Tilsvarende kan en aftale indebære statsstøtte, der i så fald skal være konform med EU’sstatsstøtteregler og de danske konkurrenceregler.Etablering af et konsortium kan være relevant, hvis der ikke er tale om enkeltstående markedsførings- ellerbrandingaktiviteter, men derimod om flere aktiviteter, som kan samles under et fælles tema eller medtilknytning til et bestemt geografisk område. Et sådan samarbejde vil typisk strække sig over en længereperiode og kan ligefrem have "vedvarende" karakter. Et konsortium kunne for eksempel etableres i form afen ideel forening. Den ulovregulerede samarbejdsform giver en række muligheder for at indrette konsortiet,så det passer til det konkrete behov.Modsat VisitDenmark, der vil have karakter af et offentligretligt organ, kan et partnerskab i form af etkonsortium af denne karakter godt være et privatretligt organ. Om der er tale om et privatretligt elleroffentligretligt organ, beror på en vurdering af en række forhold, herunder karakteren af konsortiets opgaver,det offentliges indflydelse på konsortiets ledelse og andelen af offentlig finansiering.Udvælgelsen af de private partnere, der skal deltage i konsortiet, skal som udgangspunkt foregå i form af etudbud eller en udbudslignende proces. Dette beror på en konkret vurdering af karakteren af konsortiet og denopgave konsortiet skal udføre. Tilsvarende kan en aftale indebære statsstøtte, der i så fald skal være konformmed EU’s statsstøtteregler og de danske konkurrenceregler.Det nye VisitDenmark kan også stifte og deltage i aktie- eller anpartsselskaber. Baggrunden herfor erblandt andet et ønske om at det nye VisitDenmark, som det er tilfældet i det eksisterende VisitDenmark, kandeltage i de fælles nordiske eller skandinaviske markedskontorer, som allerede er oprettet, jf. afsnit 2.1.Desuden skal der være mulighed for, at VisitDenmark kan stifte eller deltage i fremtidige aktie- elleranpartsselskaber, som måtte fremme mulighederne for, at VisitDenmark kan gennemføre en mere effektiv oggennemslagskraftig markedsføring og branding af dansk turisme. Ejerskabet til de selskaber, som detnuværende VisitDenmark i dag er ejere eller medejere af, jf. afsnit 2.1, overgår således til det nyeVisitDenmark. De nærmere regler for VisitDenmarks ret til at stifte og deltage selskaber fastsættes ivedtægterne for VisitDenmark.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for det staten, regionerne eller kommunerne.Det nuværende VisitDenmark opløses ved den eksisterende bestyrelses beslutning herom. Det eksisterendeVisitDenmarks aktiver og passiver overdrages til Økonomi- og Erhvervsministeriet i overensstemmelse medvedtægterne og anvendes herefter til etableringen af det nye VisitDenmark. Midlerne til VisitDenmarkfastsættes årligt på finansloven.
15
Lovforslaget vurderes at have begrænsede administrative konsekvenser af betydning for staten, idet statenskal overtage myndighedsopgaver fra VisitDenmark samt varetage en koordinerende rolle med henblik på atsikre sammenhæng i den samlede, offentlige turismefremmeindsats.Myndighedsopgaverne, som hjemtages til Økonomi- og Erhvervsministeriet fra VisitDenmark, udgørsamlet 3 årsværk, årligt svarende til 1,8 mio. kroner, heraf 1,4 mio. kr. lønsum. Disse midler overføres frafinanslovens § 08.35.02.10 VisitDenmark til § 08.11.01 Departementet, se tabel 1 neden for. Dog viloverførslen til Økonomi- og Erhvervsministeriet vedr. 2010 på tillægsbevillingsloven for 2010 blive opførtmed et beløb, som udgør en forholdsmæssig andel af det angivne årlige overførselsbeløb, svarende tiltidspunktet for lovens ikrafttræden.Tabel 1. Opgaveomlægning mellem VisitDenmark og Økonomi- og ErhvervsministerietMio. kroner§ 08.35.02.10 VisitDenmark§ 08.11.01 Departementet...HeraflønsumDepartementettil08.11.01.0,71,41,41,42010-0,90,92011-1,81,82012-1,81,82013-1,81,8
Lovforslaget medfører ikke, at der overføres midler mellem de statslige, regionale eller kommunaleaktører, der indgår i turismefremmeindsatsen.
5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for erhvervslivet, idet det ved en målrettet og koordineretindsats vil bidrage til at øge omverdenens kendskab til Danmark og dermed være en styrkelse afturismeerhvervene og de afledte erhverv.Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.Det kan i den sammenhæng bemærkes, at lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og SelskabsstyrelsensCenter for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skalforelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholderadministrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
16
8. Forholdet til EU-rettenEtableringen af partnerskaber kan berøre forholdet til EF-traktatens statsstøtteregler. Loven skaladministreres i overensstemmelse med disse regler og EU’s udbudsregler.9. HøringForslaget er sendt i høring hos:3F – Fagligt Fælles Forbund, AktivDanmark, Arbejdsmarkedets Feriefond, Bornholms Vækstforum,Campingrådet, Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi, Center for Regional Turismeforskning, Danhostel,Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og Caféer,Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Danske Destinationer, Danske Museer,Danske Regioner, Danske Turistattraktioner, Destination Bornholm, Feriehusudlejernes Brancheforening,Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Forlystelsesparker, Foreningen af DanskeTuristchefer, Foreningen Tilgængelighed for Alle, Friluftsrådet, Grøn Nøgle, HK – Handels- ogKontorfunktionærernes Forbund, Horesta, Indenrigs- og Socialministeriet, Integrationsministeriet,Klimakonsortiet, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriet, Landbrug & Fødevarer, LO –Hovedorganisation for fagforeninger, Midtjysk Turisme, Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Region Hovedstaden, RegionMidtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Regionskommune Bornholm,Rigsrevisionen, Samvirkende Danske Turistforeninger, Skatteministeriet, Sport Event Denmark, SyddanskTurisme, Top Attraktioner, Transportministeriet, Turisterhvervets Samarbejdsforum, TuristgruppenVestjylland (destinationssamarbejde), Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, VisitNordjylland,Vækstforum Hovedstaden, Vækstforum Midtjylland, Vækstforum Nordjylland, Vækstforum for RegionSjælland, Vækstforum for Region Syddanmark, Wonderful Copenhagen, Ø-Sammenslutningen og ØstdanskTurisme.
10. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angivomfang)Økonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogregionerIngen. Det nuværendeVisitDenmark opløses vedden eksisterendebestyrelses beslutningherom. Det eksisterendeVisitDenmarks aktiver ogpassiver overdrages tilØkonomi- ogErhvervsministeriet ioverensstemmelse medvedtægterne og anvendesherefter til etableringen afdet nye VisitDenmark.Midlerne til VisitDenmarkfastsættes årligt påfinansloven.Lovforslaget vurderes athave begrænsedeNegativekonsekvenser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Administrativekonsekvenser for stat,
Ingen
17
kommuner og regioner
administrativekonsekvenser af betydningfor staten, idet staten skalovertagemyndighedsopgaver fraVisitDenmark samtvaretage en koordinerenderolle med henblik på atsikre sammenhæng i densamlede, offentligeturismefremmeindsats.Den lønsum, sommyndighedsopgaverne skalvaretages for, overføres frafinanslovens § 08.35.02.10VisitDenmark til §08.11.01 Departementet.Forslaget vurderes at havepositive konsekvenser forerhvervslivet, idet det veden målrettet og koordineretindsats vil bidrage til atøge omverdenenskendskab til Danmark ogdermed være en styrkelseaf turismeerhvervene og deafledte erhverv.IngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Administrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Etableringen af partnerskaber kan berøre forholdet tilEF-traktatens statsstøtteregler. Loven skal administreres ioverensstemmelse med disse regler og EU’sudbudsregler.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Med bestemmelsen istk. 1oprettes det nye VisitDenmark som Danmarks turismeorganisation. Det nyeVisitDenmark oprettes af økonomi- og erhvervsministeren som et særligt forvaltningssubjekt, hvorved
18
forstås et offentligretligt organ, der ikke indgår i det statslige, administrative hierarki, men som dog henhørerunder økonomi- og erhvervsministerens tilsyn.VisitDenmark bliver dermed et selvstændigt organ inden for den statslige forvaltning. Det indebærer, atreglerne i for eksempel lov om Folketingets Ombudsmand, arkivloven, offentlighedsloven,forvaltningsloven, ligestillingsloven samt de almindelige forvaltningsretlige principper finderanvendelse på den virksomhed, der udøves af VisitDenmark. Der vil ikke være rekursadgang tilØkonomi- og Erhvervsministeriet for så vidt angår eventuelle afgørelser efter disse love.Det nye VisitDenmark får til opgave at varetage det i § 2 beskrevne formål.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efterstk. 2vedtægter for VisitDenmark inden forrammerne af loven og gennemfører ligeledes eventuelle vedtægtsændringer. Det bagvedliggendehensyn er at fastholde en tæt statslig styring og kontrol med VisitDenmark henset til den højeandel af statslig finansiering og den omfattende public service virksomhed, som VisitDenmarkudøver. VisitDenmarks bestyrelse har mulighed for at indstille vedtægtsændringer til ministeren.Efterstk. 3kan økonomi- og erhvervsministeren efter indstilling fra VisitDenmark til enhver tidændre navnet for organisationen.
Til § 2Bestemmelsen fastsætter istk. 1VisitDenmarks formål. Formålet er, at VisitDenmark skal udføreaktiviteter, der bidrager til, at der i omverdenen skabes et bedre kendskab til Danmark som turistmål ogderigennem at skabe økonomisk vækst inden for især det danske turismeerhverv.Bestemmelsen forudsætter således, at VisitDenmark særligt fokuserer på aktiviteter, der kan skabeøkonomisk vækst.Istk. 2, nr. 1 til 3,er angivet en ikke udtømmende opregning af opgaver, som VisitDenmark varetager.Inr. 1nævnes igangsættelse af internationale markedsførings- og brandingaktiviteter, der er påkrævet forat udvikle nye markeder og vedligeholde etablerede markeder. Ved branding forstås en langsigtet indsats,som skal øge kendskabet til og præferencen for Danmark som turistmål. Brandingen af Danmark somturistmål udgør således grundlaget for en mere effektiv produktmarkedsføring. Produktmarkedsføring kanbl.a. bestå i konkrete kampagner, annoncering, distribuering, forudgående markedsanalyse mv.Det forudsættes, at VisitDenmarks fokus er på tiltrækning af værdiskabende turisme til Danmark. Hervedforstås, at VisitDenmark skal fokusere på at tiltrække flere turister, der kan øge indtjeningen iturismeerhvervet. Fastlæggelse af VisitDenmarks indsatsområder kan blandt andet ske på grundlag aføkonomiske analyser om værdiskabende turisme og inddragelse af erfaringer fra udlandet.Bestemmelsen indbefatter også, at VisitDenmark kan indgå i dialog med såvel offentlige som privateturismeaktører om igangsættelse af nye markedsførings- eller brandingaktiviteter, herunder for eksempelturismevirksomheder eller regionale og kommunale aktører.VisitDenmark kan opkræve et gebyr fra de involverede aktører for disse aktiviteter. Størrelsen af gebyretskal afspejle de omkostninger, der er medgået til at udføre aktiviteten. Gebyret må således ikke være størreend de faktiske omkostninger og dets størrelse må ikke sættes til under markedsniveau. VisitDenmark skal iden forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellem henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter.
19
Initiativet til de markedsførings- eller brandingaktiviteter, som VisitDenmark kan varetage i samarbejdemed offentlige og private turismeaktører, kan komme fra såvel VisitDenmark som turismeaktørerne. Detbetyder også, at nogle aktiviteter kan være 100 procent brugerfinansieret af andre offentlige eller privateturismeaktører end VisitDenmark. I andre tilfælde kan nogle aktiviteter være delvist finansieret afVisitDenmark og de øvrige turismeaktører. Endelig kan VisitDenmark også finansiere alle omkostninger vedkonkrete aktiviteter selv.I henhold til det forvaltningsretlige lighedsprincip skal VisitDenmarks bestyrelse etablere en fast praksisfor, hvilke markedsførings- eller brandingaktiviteter, der kræves 100 pct. brugerfinansieret, og hvilkeaktiviteter, der kan få medfinansiering fra VisitDenmark.I vurderingen af, hvilke aktiviteter, der kan få medfinansiering fra VisitDenmark, skal fokus lægges på attiltrække værdiskabende turisme til Danmark. Hertil kommer, at alle aktiviteter skal ligge inden for den tilenhver tid gældende turismepolitiske ramme og tilsammen gavne det danske samfund som helhed.100 pct. brugerfinansierede markedsføringsaktiviteter kan for eksempel være meget specifikke kampagnervedrørende produkter i en konkret virksomhed eller vedrørende enkelte kommuner.Markedsførings- eller brandingaktiviteter, der finansieres 100 pct. af VisitDenmark, vil være såkaldte”public service” opgaver, som Økonomi- og Erhvervsministeriet i den årlige resultatkontrakt pålæggerVisitDenmark at varetage til gavn for samfundet som helhed, herunder eksempelvis Danmarkskampagnereller varetagelse af vidensportalen www.visitdenmark.com.Inr. 2fastsættes, at VisitDenmark som Danmarks turismeorganisation fremover har ansvaret forkoordinationen af alle væsentlige internationale aktiviteter til markedsføring af danske turismeprodukter- ogoplevelser samt til branding af Danmark som turistmål, jf. de foreslåede § 9 a § 13 a i lov omerhvervsfremme. Det indebærer, at al international markedsføring og branding, som medfinansieres afoffentlige midler (statslige, regionale eller kommunale), jf. følgeændringen til lov om erhvervsfremme,forudgående vil blive koordineret med VisitDenmark. Dog vil kommuner i grænseområder, someksempelvis på grund af tætte handelsrelationer eller kulturelle relationer til nabolandet og som har ønske omat markedsføre sig i nabolandet på egen hånd uden forudgående koordination med VisitDenmark, havekonkret mulighed herfor.Ved kommuner i grænseområder forstås de kommuner, der har direkte trafikal forbindelse til andre landevia vej eller færge. Kommunerne i grænseområder vil få mulighed for at markedsføre sig i de lande, de hardirekte trafikal forbindelse til. For eksempel kan København og Bornholm markedsføre sig i Sverige, ogTønder kan markedsføre sig i Tyskland.. Det bemærkes, at undtagelsesbestemmelsen alene vedrørerinternational markedsføring af turismeprodukter- og oplevelser i den pågældende kommune.Undtagelsesbestemmelsen omfatter således ikke aktiviteter relateret til branding af hele Danmark somturistmål. Aktiviteter relateret til branding af Danmark som turistmål skal koordineres med VisitDenmark.Fonden til Markedsføring af Danmark vil dog fortsat kunne opretholde sine aktiviteter i form af at ydestøtte til større perspektivrige arrangementer, konferencer og initiativer, der bidrager til markedsføring afDanmark. Hvor VisitDenmarks aktiviteter retter sig imod markedsføring af danske turismeprodukter- ogoplevelser samt branding af Danmark som turistmål, er Markedsføringsfondens støtte koncentreret omkringfremme af omverdenens kendskab til Danmarks styrker, kompetencer og værdier i bred forstand. Medhenblik på at undgå overlap og at sikre mest mulig synergi mellem Fondens og VisitDenmarks aktiviteterforudsættes en tæt, løbende dialog mellem Fonden, VisitDenmark og Økonomi- og Erhvervsministeriet,således at det sikres, at Fondens støtte til aktiviteter ikke kommer på tværs af VisitDenmarks virke ogaktiviteter.
20
Inr. 3nævnes indsamling af viden, herunder udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål medhenblik på at stille denne viden til rådighed for offentligheden samt for turismeerhvervet, offentligemyndigheder og regionale og kommunale turismeaktører.Det forudsættes således, at VisitDenmark spiller en central rolle i forbindelse med indsamling ogformidling af viden om Danmark som turistmål.VisitDenmark kan opkræve et gebyr fra de involverede aktører for disse aktiviteter. Størrelsen af gebyretskal afspejle de omkostninger, der er medgået til at udføre aktiviteten. Gebyret må således ikke være størreend de faktiske omkostninger og dets størrelse må ikke sættes til under markedsniveau. VisitDenmark skal iden forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellem henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter.Initiativet til de aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse, som VisitDenmark kan varetage isamarbejde med offentlige og private turismeaktører, kan komme fra såvel VisitDenmark somturismeaktørerne. Det betyder også, at nogle aktiviteter kan være 100 procent brugerfinansieret af andreoffentlige eller private turismeaktører end VisitDenmark. I andre tilfælde kan nogle aktiviteter være delvistfinansieret af VisitDenmark og de øvrige turismeaktører. Endelig kan VisitDenmark også finansiere alleomkostninger ved konkrete aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse selv.I henhold til det forvaltningsretlige lighedsprincip skal VisitDenmarks bestyrelse etablere en fast praksisfor, hvilke aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse, der kræves 100 pct. brugerfinansieret, oghvilke aktiviteter, der kan få medfinansiering fra VisitDenmark.I vurderingen af, hvilke aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse, der kan få medfinansieringfra VisitDenmark, skal fokus lægges på at tiltrække værdiskabende turisme til Danmark. Hertil kommer, atalle aktiviteter skal ligge inden for den til enhver tid gældende turismepolitiske ramme og tilsammen gavnedet danske samfund som helhed.100 pct. brugerfinansierede aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse kan for eksempel væreanalyser vedrørende den kommunale turismeprofil og økonomi.Aktiviteter relateret til indsamling af viden og analyse, der finansieres 100 pct. af VisitDenmark vil væresåkaldte ”public service” opgaver, som Økonomi- og Erhvervsministeriet i den årlige resultatkontraktpålægger VisitDenmark at varetage til gavn for samfundet som helhed, herunder eksempelvis”Turistundersøgelsen” eller ”Tourism Satellite Account”. Turistundersøgelsen er en kvalitativ undersøgelseaf turisterne i Danmark, og den indeholder blandt andet oplysninger om turisternes profil, kendetegn,døgnforbrug og motiver. Turistundersøgelsen laves ca. hvert tredje år. ”Tourism Satellite Account” er enkvantitativ opgørelse af turismens økonomiske betydning, som gør det muligt at afgrænse og måle turismensøkonomi både nationalt og regionalt. Tourism Satellite Account laves ca. en gang årligt.Det nye VisitDenmark vil ikke skulle forestå en række statslige myndighedsopgaver, som i dagvaretages i det nuværende VisitDenmark, jf. de almindelige bemærkninger. Dissemyndighedsopgaver flyttes til Økonomi- og Erhvervsministeriet.Det nye VisitDenmark vil heller ikketurismeproduktudvikling eller oplevelsesudvikling.skullevaretageopgaverrelaterettil
Istk. 3fastsættes det, at VisitDenmark kan etablere og deltage i partnerskaber, hvor disse bidrager til atfremme VisitDenmarks formål. Partnerskaberne kan være af såvel privatretlig som offentligretlig karakter.Hensigten er at skabe mulighed for, at VisitDenmark kan arbejde tæt sammen med private eller andrepartnere. Bestemmelsen skal ses som led i et ønske om at fremme samspillet mellem offentlige ogprivate turismeaktører i bred forstand. Ud over generelt at sikre et større privat engagement, er
21
hensigten med sådanne partnerskaber at skabe mulighed for, at VisitDenmarks midler kansuppleres med bidrag fra private eller andre partnere, som har en direkte forretningsmæssiginteresse i en bestemt aktivitet. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Indgåelse af partnerskabsaftaler skal ske under iagttagelse af udbuds- og statsstøttereglerne samtalmindelige forvaltningsretlige principper om ligebehandling og økonomisk forsvarligforvaltning.Efterstk. 4kan VisitDenmarks virksomhed udøves gennem selskaber, som er helt eller delvist ejet afVisitDenmark. Baggrunden herfor er blandt andet et ønske om at VisitDenmark kan deltage i de fællesnordiske eller skandinaviske markedskontorer, som allerede er oprettet, se neden for. Desuden skal der væremulighed for, at VisitDenmark kan stifte eller deltage i aktie- eller anpartsselskaber, som måtte fremmemulighederne for, at VisitDenmark kan gennemføre en mere effektiv og gennemslagskraftig markedsføringog branding af dansk turisme.Som eksempel kan nævnes selskaberne TouristOnline A/S, der er et datterselskab ejet af det nuværendeVisitDenmark, eller markedskontoret i Sverige (VisitDenmark AB), der er et aktieselskab ejet af detnuværende VisitDenmark. Ligeledes kan nævnes markedskontoret i Asien (Scandinavian Tourist BoardAps.), som det nuværende VisitDenmark deler ejerskabet af med de andre skandinaviske landesturismeorganisationer samt markedskontoret i USA (Scandinavian Tourism Inc.) som er et aktieselskab, somdet nuværende VisitDenmark ejer i fællesskab med de øvrige nordiske landes turismeorganisationer. Disseselskaber vil blive overdraget til det nye VisitDenmark. I det omfang, der i sådanne datterselskaber udøvesaktiviteter på et kommercielt marked vil det ske på markedsmæssige vilkår og i overensstemmelsestatsstøtte- og konkurrencereglerne og dermed uden nogen form for direkte eller indirekte brug af offentligemidler.Ved stiftelse af selskaber delvist ejet af VisitDenmark er det en forudsætning, at VisitDenmark kontrollererdet pågældende selskab. De nærmere rammer herfor fastsættes i vedtægterne.I henhold tilstk. 5foreslås det, at VisitDenmark mod betaling af et gebyr kan påtage sig at udføresekretariatsbetjening for offentlige og private turismeaktører, herunder for virksomhedskonsortier, foreningerog lignende sammenslutninger.Opgaver vedr. sekretariatsbetjening kan kun varetages mod 100 pct. brugerbetaling og kan for eksempelindeholde aktiviteter så som sekretariatsledelse, økonomistyring, organisering af bestyrelsesmøder,medlemsservice eller anden administration i øvrigt.Det skal understreges, at VisitDenmark kun kan udføre sekretariatsbetjening for virksomhedskonsortier,foreninger og lignende sammenslutninger, såfremt disse konsortier og foreninger mv. varetager aktiviteter,der ligger inden for VisitDenmarks formål. Hermed menes særligt aktiviteter relateret til markedsføring ogbranding af dansk turisme samt indsamling af viden og udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål.Med virksomhedskonsortier, foreninger og lignende sammenslutninger menes for eksempel foreningenAktiv Danmark, der er en forening, der sekretariatsbetjenes af det nuværende VisitDenmark, og som er enkvalitetsmærkeordning, der markedsfører og udvikler temaoplevelser. Det kan også være de påtænkteerhvervspartnerskaber, jf. afsnit 3.5, eller Meetingdata, der er en national forening for hoteller,konferencecentre mv., der arbejder med mødemarkedet i Danmark. Meetingdata bidrager til at givemedlemmerne dokumentation, der kan bruges til at udvikle salg- og markedsføringsindsatsen påmødemarkedet. Endelig kan det være den danske afdeling af Meeting Professionals International (MPIDenmark), der er mødebranchens største internationale netværk.VisitDenmark kan opkræve et gebyr fra de involverede aktører for disse aktiviteter. Størrelsen af gebyretskal afspejle de omkostninger, der er medgået til at udføre aktiviteten. Gebyret må således ikke være større
22
end de faktiske omkostninger og dets størrelse må ikke sættes til under markedsniveau. VisitDenmark skal iden forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellem henholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter.Istk. 6er indsat en bestemmelse om, at VisitDenmark kan oprette markedskontorer i udlandet tilopfyldelse af sit formål, svarende til den praksis, der findes i dag for det nuværende VisitDenmark, jævnfør ide almindelige bemærkninger til lovforslaget.Istk. 7er indsat en bestemmelse om, at økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler omVisitDenmarks virksomhed, herunder om, hvilke oplysninger, VisitDenmark kan kræve fra kommuner ogregioner samt fra kommunale og regionale turismeudviklingsselskaber. Oplysningerne skal dels sikre, atVisitDemark bliver i stand til at varetage en koordinerende rolle for så vidt angår aktiviteter tilmarkedsføring af danske turismeprodukter- og oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål. Delsskal oplysningerne tilvejebringes med henblik på at VisitDenmark kan sikre åbenhed om oplysningervedrørende igangværende og planlagte internationale markedsførings- og brandingaktiviteter over foroffentligheden, herunder i særdeleshed over for øvrige offentlige og private turismeaktører.
Til § 3
Istk. 1er indsat en bestemmelse om, at VisitDenmark mod betaling af et gebyr kan påtage sig at varetageinternationale markedsførings- og brandingaktiviteter, indsamling af viden og udarbejdelse af analyser forturismeaktører i Grønland, Færøerne, Island, Norge, Sverige og Finland med henblik på at fremme disselande som turistmål i udlandet.Bestemmelsen er indsat for at sikre, at VisitDenmark kan påtage sig 100 pct. brugerfinansierede aktiviteterrelateret til international markedsføring, branding og analyse for turismeorganisationerne i Grønland,Færøerne, Island, Norge, Sverige og Finland. Det skal understreges, at disse aktiviteter kun må varetages iudlandet. VisitDenmark kan således ikke varetage aktiviteter for disse landes turismeorganisationer, der gårpå markedsføring eller branding af det pågældende land i Danmark.Baggrunden for bestemmelsen er, at VisitDenmark indgår i fælles markedskontorer med disse nordiske ogskandinaviske lande i Asien og USA, jf. afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger. Der vil derfor ofte væretale om fælles nordiske eller skandinaviske markedsføringsfremstød, hvor Danmark eksempelvismarkedsføres som et turistmål i en større nordisk eller skandinavisk ”pakkerejse”. Herudover eksisterer dergenerelt en særlig kulturel forståelse og et særligt samarbejde mellem de skandinaviske og nordiske landesnationale turismeorganisationer der gør, at en anden nordisk eller skandinavisk turismeorganisation i vissesituationer, hvor de ikke selv er repræsenteret på et givent marked, ville foretrække at hyre et afVisitDenmarks markedskontorer frem for en privat konsulent i det pågældende land.Størrelsen af gebyret, som turismeorganisationerne i Grønland, Færøerne, Island, Norge, Sverige ogFinland betaler til VisitDenmark skal afspejle de omkostninger, der er medgået til at udføre aktiviteten.Gebyret må således ikke være større end de faktiske omkostninger og dets størrelse må ikke sættes til undermarkedsniveau. VisitDenmark skal i den forbindelse overholde krav om regnskabsadskillelse mellemhenholdsvis kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter
Til § 4
23
Bestemmelsen fastslår istk. 1,at VisitDenmark ledes af en bestyrelse og en direktion. Bestyrelsensoverordnede opgaver er omtalt istk. 2-4.Det fremgår afstk. 2,at bestyrelsen er den øverste besluttendemyndighed for VisitDenmark og har ansvaret for den overordnede ledelse af VisitDenmark. Bestyrelsenfastlægger de generelle rammer for VisitDenmarks virksomhed samt træffer beslutning om igangsættelse afaktiviteter, herunder etablering af og deltagelse i partnerskaber, der er af større økonomisk eller strategiskbetydning for VisitDenmark.Det er således bestyrelsen, og ikke direktionen, der træffer afgørelse om aktiviteter i regi af VisitDenmark,der er af større økonomisk eller strategisk betydning for VisitDenmark, herunder eksempelvis etablering afog deltagelse i partnerskaber eller igangsættelse af større markedsføringskampagner.Det fremgår afstk. 3,at bestyrelsen ansætter en direktion til varetagelse af VisitDenmarks daglige ledelseog implementering af bestyrelsens beslutninger. Bestyrelsen fører tilsyn med direktionens varetagelse af sineopgaver.Bestyrelsen varetager selvstændigt ledelsen af VisitDenmark og er ikke undergivet instruktion af økonomi-og erhvervsministeren. Økonomi- og erhvervsministeren kan dog som led i sit tilsyn meddele konkretepåbud, hvis bestyrelsen ikke overholder loven eller vedtægterne.Det fremgår afstk. 4,at bestyrelsen skal påse, at VisitDenmark til enhver tid har et forsvarligtkapitalberedskab, samt at bogføring og formueforvaltning kontrolleres på en forsvarlig måde.
Til § 5Det fremgår afstk. 1,at økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om antallet afbestyrelsesmedlemmer i VisitDenmarks bestyrelse. Det er hensigten, at bestyrelsen ved VisitDenmarksetablering skal bestå af 7 medlemmer, herunder en formand og en næstformand.Det følger afstk. 2,at den samlede bestyrelse udpeges i deres personlige egenskab af økonomi- ogerhvervsministeren. Ministeren udpeger medlemmerne efter anbefaling fra en rådgivendenomineringskomité, jf. bemærkningerne til § 7. Nomineringskomitéen giver dog ikke anbefalingervedrørende formanden. Bestyrelsesmedlemmerne kan ikke i udøvelsen af deres hverv underlægges instrukserfra andre, herunder fra den virksomhed eller organisation m.v., som det pågældende bestyrelsesmedlemmåtte være ansat i eller tilknyttet. Bestyrelsens medlemmer må ikke samtidig være medlemmer afdirektionen.Det følger afstk. 3,at de udpegede bestyrelsesmedlemmer udpeges for en periode på 3 år med mulighedfor genudpegning i 2 perioder på 3 år.Udpegningsperioden vil som udgangspunkt følge kalenderåret, idet første udpegningsperiode dog vil trædei kraft fra VisitDenmarks etablering den 1. juli 2010 med afslutning den 31. december 2012.Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder før udløbet af perioden, udpeges et nyt medlem af økonomi- ogerhvervsministeren for den resterende del af perioden.Istk. 4er fastsat, at bestyrelsen skal sammensættes på en sådan måde, at dens kompetencer til enhver tidgør den kvalificeret til at varetage VisitDenmarks formål, jf. § 2, stk. 1, bedst muligt.
24
Ved VisitDenmarks etablering vurderes det relevant, at bestyrelsen tilsammen skal have viden om ogforretningsmæssig forståelse for de forskellige typer af turismeerhverv i Danmark, herunder afledte erhverv,kendskab til international markedsføring, ledelse, økonomistyring, kommunikation og PR. Samtidig skal etaf medlemmerne have erfaring med den regionale og kommunale turismefremmeindsats.Det forudsættes, at økonomi- og erhvervsministeren i forbindelse med udpegning vurderer, om bestyrelsenhar de rette kvalifikationer set i forhold til udviklingen i VisitDenmarks opgaver og foretager de nødvendigeændringer i bestyrelsens sammensætning på grundlag af anbefaling fra den rådgivende nomineringskomité.Det fastsættes i stk.5,at det vil blive fastsat i vedtægten for VisitDenmark, under hvilke omstændighederet bestyrelsesmedlem vil kunne afsættes af økonomi- og erhvervsministeren inden for udpegningsperioden.Eksempelvis i tilfælde af, at det pågældende medlem har begået strafbare handlinger, eller hvis medlemmet iøvrigt har handlet i strid med vedtægterne eller Lov om VisitDenmark.
Til § 6Bestemmelsen istk. 1fastsætter, at mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer, herunder formanden ellernæstformanden, skal være til stede, før bestyrelsen er beslutningsdygtig.Bestemmelsen istk. 2fastsætter, at afstemninger i bestyrelsen afgøres ved simpelt flertal blandt defremmødte. Er der stemmelighed ved en afstemning, er formandens stemme, og i dennes forfaldnæstformandens, afgørende.Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, som efterfølgende godkendes af økonomi- ogerhvervsministeren, jf.stk. 3.Dette sker samtidig med fastsættelse af vedtægter for VisitDenmark.
Til § 7Bestemmelsen fastsætter, at bestyrelsen for VisitDenmark årligt afgiver en beretning til økonomi- ogerhvervsministeren om sin virksomhed. Beretningen skal indeholde VisitDenmarks vurdering af udviklingeninden for turismeerhvervet. Bestyrelsen offentliggør beretningen samtidig med oversendelsen til økonomi-og erhvervsministeren.Bestemmelsen har til hensigt at sikre, at økonomi- og erhvervsministeren årligt bliver holdt orienteret omVisitDenmarks virke, herunder om gennemførte aktiviteter og etablerede partnerskaber. Offentligheden skalligeledes holdes orienteret herom. Det forudsættes, at beretningen følger kalenderåret.
Til § 8Med bestemmelsen oprettes en rådgivende nomineringskomité, som løbende har til opgave at giveanbefalinger til ministeren om bestyrelsens sammensætning, dog ikke vedrørende formanden.Ministeren bemyndiges til i en bekendtgørelse i medfør af loven at fastsætte regler for, hvilke medlemmerkomitéen skal bestå af samt for komitéen virke, jf.stk. 2
25
Det er hensigten, at komitéen ved VisitDenmarks etablering skal bestå af 7 medlemmer, og at Økonomi-og Erhvervsministeriet, Dansk Erhverv, DI, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening,Turisterhvervets Samarbejdsforum og HORESTA udpeger hver ét medlem af komitéen.I praksis forventes rådgivningen at ske ved, at komitéen anbefaler medlemmer af bestyrelsen tilministerens videre overvejelse og endelige beslutning. Beslutningen om, hvem der skal udpeges tilbestyrelsen, tilfalder således økonomi- og erhvervsministeren.Formandskabet for komitéen, jf.stk. 3,varetages af det medlem, der udpeges af økonomi- ogerhvervsministeriet. Det påhviler formandskabet at sikre, at komitéen inddrages i god tid ved besættelse afledige poster i bestyrelsen.Komitéen er i forbindelse med sin rådgivning forpligtet til at følge de kriterier, som er fastlagt inærværende lov samt til at følge de til enhver tid gældende anbefalinger for god selskabsledelse (corporategovernance).
Til § 9Det følger af bestemmelsen, at VisitDenmarks aktiviteter, herunder udgifter til administration,markedsføringstiltag, deltagelse i partnerskaber mv., finansieres af de midler, der afsættes på Finansloven tilVisitDenmarks virke samt eventuelle midler, som måtte blive tilført VisitDenmark fra andre, herunder fraturismeerhvervet eller regionale eller kommunale parter.De eventuelle midler, som måtte blive tilført VisitDenmark fra andre end staten, herunder eksempelvis fraturismeerhvervet, kan bl.a. være gennem kontingentbetalinger og/eller kapitalindskud i forbindelse medindgåelse af aftaler om partnerskaber omkring gennemførelse af konkrete projekter.Istk. 2fastslås, at VisitDenmarks formue skal holdes adskilt fra statens formue. VisitDenmark har såledesen selvstændig økonomi, som VisitDenmark selv disponerer over og hæfter for de engagementer, som derindgås aftale om, inden for rammerne af denne oprettelseslov, VisitDenmarks vedtægter og denresultatkontrakt, som indgås med Økonomi- og Erhvervsministeriet. Resultatkontrakten er med til at sikreøkonomi- og erhvervsministeren en høj grad af indflydelse på VisitDenmarks løbende og langsigtedebudgetmæssige planlægning, herunder på den samlede fordeling af midlerne. Beslutningen om hvilkeaktiviteter, der skal igangsættes, herunder partnerskaber, der er af større økonomisk og strategiskbetydning for VisitDenmark, samt karakteren og omfanget af disse, overlades imidlertid til ledelsen afVisitDenmark, jf. § 3 og bemærkningerne til denne.VisitDenmark kan indgå kontrakter og andre bindende aftaler i VisitDenmarks navn.VisitDenmark har også selvstændig søgsmålskompetence. Det vil sige, at VisitDenmark kan blivepart i en retssag, for eksempel om krav om erstatning i tilfælde af misligholdelse af en kontrakt.Det følger af stk.3., at VisitDenmarks formue i tilfælde af nedlæggelse tilfalder statskassen. Statenindtræder ved VisitDenmarks nedlæggelse også i VisitDenmarks rettigheder og forpligtelser. VisitDenmarkfører regnskab over hvilke indskud, man modtager fra det private.
26
Til § 10VisitDenmark er i henhold tilstk. 1undergivet økonomi- og erhvervsministerens tilsyn.VisitDenmark må efterstk. 2alene med økonomi- og erhvervsministerens samtykke foretageeller medvirke til ekstraordinære dispositioner, som kan medføre risiko for, at VisitDenmarksvedtægt ikke kan overholdes.Bestemmelsen er indsat for at sikre, at VisitDenmarks ledelse forudgående indhenterministerens samtykke, når VisitDenmark foretager eller medvirker til ekstraordinæredispositioner, som kan medføre risiko for, at VisitDenmarks vedtægt ikke kan overholdes.Bestemmelsen svarer til § 21, stk. 3, i lov om erhvervsdrivende fonde mv. og skal fortolkes ioverensstemmelse hermed.Med ekstraordinære dispositioner forstås for eksempel optagelse af lån eller kreditkasse ogindgåelse af andre økonomiske forpligtelser af større rækkevidde. Ved vurderingen heraf indgårstørrelsen af VisitDenmarks samlede nettoaktiver og de årlige tilskud.Det følger afstk. 3,at økonomi- og erhvervsministeren til enhver tid er berettiget til at kræve deoplysninger om VisitDenmarks virksomhed, som ministeren finder nødvendige til udøvelse af tilsynet.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler herom i vedtægterne.
Til § 11Bestemmelsen fastslår, at VisitDenmarks regnskab skal aflægges efter årsregnskabsloven og at regnskabetskal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor. Efterfølgende skal regnskabet indsendes tiløkonomi- og erhvervsministeren.Til § 12
Bestemmelsen fastsætter, at loven træder i kraft den 1. juli 2010.
Til § 13Bestemmelsen fastsætter lovens gyldighedsområde, der ikke omfatter Grønland og Færøerne.Til § 14Til nr. 1 og 2Bestemmelsen er en konsekvens af vedtagelsen af Lov om VisitDenmark, hvorefter der indføres en meresammenhængende og effektiv organisering af turismefremmeindsatsen i Danmark. Med lovforslagetetableres et nyt VisitDenmark, som fremover bl.a. får ansvaret for koordinationen af den offentligtmedfinansierede internationale markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding afDanmark som turistmål. Bestemmelsen fastsætter, at regioner og regionale turismeudviklingsselskaber
27
fremover forudgående skal koordinere offentligt medfinansierede aktiviteter til internationalmarkedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark somturistmål med VisitDenmark.Tilsvarende regulering fastsættes for kommunerne og kommunale turismeudviklingsselskaber.Dog er kommuner i grænseområder undtaget for forudgående koordination af egnemarkedsføringsaktiviteter i det naboland, det har direkte trafikal forbindelse til, jf.bemærkningerne til § 2 nr. 2.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til dette lovforslag.VisitDenmarks koordinationsopgave omfatter alle væsentlige aktiviteter til markedsføring afturismeprodukter- og oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål, der varetagesinternationalt, og som er rettet mod udenlandske turister eller andre internationale turismeaktører.Det kan være aktiviteter i forhold til udenlandske medier, rejseindustri og forbrugere. Det kanogså være planlægning og gennemførelse af større kampagner i udenlandske medier, løbendebearbejdning af rejsearrangører i udlandet og arbejdet med at påvirke og bistå udenlandske medieri udlandet. For eksempel større kampagner rettet mod at skaffe turister til Danmark fra det tyskemarked.VisitDenmarks koordinationsopgave gælder alene for aktiviteter relateret til internationalmarkedsføring og branding af dansk turisme. Aktiviteter relateret til markedsføring afturismeprodukter- og oplevelser inden for Danmarks grænser - det vil sigemarkedsføringsaktiviteter rettet mod målgrupper bosat i Danmark - er således ikke omfattet afkravet om forudgående koordination.Forberedende aktiviteter i Danmark relateret til international markedsføring afturismeprodukter- og oplevelser samt til branding af Danmark som turistmål er heller ikkeomfattet. Forberedende aktiviteter foretages typisk af regionale eller kommunale aktører ogomfatter eksempelvis ydelse af faglig bistand til udarbejdelse af ansøgninger om værtskaber forkonferencer og kongresser, etablering af netværk etc. Det kan også være modtagelse ogrundvisning af internationale medier og rejsevirksomheder.Med turismeprodukter- og oplevelser menes produkter og oplevelser, som især sælges tilturister, og som har varig og længerevarende karakter. Det kan eksempelvis væreforlystelsesparker, museer, oplevelsespakker som for eksempel et gourmetophold på krokombineret med foredrag, rundture mv., udstillinger eller seværdigheder. Det kan også væreophold på hoteller, campingpladser eller i sommerhuse.Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og erhvervsministeren desuden til at fastsætte nærmereregler om undtagelser fra den forudgående koordination med VisitDenmark. Dennebemyndigelsesbestemmelse er indsat for at sikre en klar afgrænsning af, hvad der forstås somvæsentlige aktiviteter, og som derfor er omfattet af forudgående koordination med VisitDenmark.Således vil det i en bekendtgørelse udstedt i medfør af lov om erhvervsfremme blive præciseret,at der med væsentlige aktiviteter forstås alle aktiviteter, der har et samlet budget på mere end100.000 kroner. Hensigten med denne bagatelgrænse er at begrænse de administrative opgaver iforbindelse med løsning af koordinationsopgaven. Annoncering i begrænset omfang, for eksempeli svenske eller tyske medier i forbindelse med enkeltstående begivenheder, kan såledesgennemføres uden koordination, og uden at den overordnede hensigt om at sikre koordination afalle væsentlige internationale turismefremmeaktiviteter som større kampagner mv. påvirkes.
28
Det vil ligeledes blive præciseret, at enkeltstående begivenheder af kulturel karakter, som erafgrænset til den enkelte kommune eller region, og som samtidig ikke vurderes at have en særligmarkedsførings- eller brandingmæssig betydning for hele Danmark som turistmål, heller ikke skalomfattes af koordinationsopgaven. Herunder eksempelvis lokale festivaler eller julemarkeder mv.i den enkelte kommune eller region.Endelig vil det blive præciseret, at den styrkede koordination af den internationalemarkedsføring og branding af dansk turisme ikke ændrer ved, at kommuner, regioner og statsligemyndigheder fortsat kan informere i udlandet om forhold, som har tilknytning til myndigheden,for eksempel om miljø-forhold, tilgængelighed, bo- og levevilkår, offentlige tilbud m.v. viahjemmesider, repræsentationskontorer, venskabsbyer o. lign. Myndighedsinformation afgrænsersig fra markedsføring og branding af dansk turisme ved ikke at have som overordnet mål attiltrække turister til Danmark. Myndighedsinformation har karakter af serviceoplysninger til denenkelte den enkelte borger med henblik på at højne borgerens kendskab til de tilbud og services,som den enkelte kommune og region råder over.
29
Ændringer i erhvervsfremmeloven som følge af lovforslaget sammenholdt med den gældendeerhvervsfremmelovGældende formuleringLovforslaget
§ 14I lov om erhvervsfremme, jf. lov nr.602 af 24. juni 2005, som ændret ved§ 3 i lov nr. 375 af 27. maj 2008, § 157i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og§ 8 i lov nr. 364 af 13. maj 2009foretages følgende ændringer:
1.Efter § 9 indsættes:»§9 a.Regioner og regionaleturismeudviklingsselskaber, deriværksættererhvervsudviklingsaktiviteter i henholdtil § 9, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der eroffentlig medfinansiering, forudgåendekoordinere aktiviteter til internationalmarkedsføring af dansketurismeprodukter og -oplevelser samtbranding af Danmark som turistmålmed VisitDenmark, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Økonomi- ogerhvervsministeren kan fastsætte reglerom undtagelser fra stk. 1.«2.Efter § 13 indsættes:»§13 a.Kommuner og kommunaleturismeudviklingsselskaber, deriværksættererhvervsudviklingsaktiviteter i henholdtil § 13, stk. 1, nr. 5, skal, hvor der eroffentlig medfinansiering, forudgåendekoordinere aktiviteter til internationalmarkedsføring af dansketurismeprodukter og -oplevelser samt
30
branding af Danmark som turistmålmed VisitDenmark, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Økonomi- ogerhvervsministeren kan fastsætte reglerom undtagelser fra stk. 1.«
31