Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 129
Offentligt
769254_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 9. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 20. november 2009
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Erling Bonnesen (V),
Pia Adelsteen (DF), Kim Mortensen (S), Hanne Agersnap
(SF) og Per Clausen (EL)
Undervisningsminister Bertel Haarder, kulturminister Ca-
rina Christensen og indenrigs- og socialminister Karen El-
lemann
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 26.-27. novem-
ber 2009
Dagsordenspunkterne 1-5 og 10 henhører under Undervisningsministeriets
ressort og blev forelagt af undervisningsministeren.
Dagsordenspunkterne 6, 8, 9 og 13 henhører under Kulturministeriets ressort
og blev forelagt af kulturministeren.
Dagsordenspunkterne 7 og 11 henhører under Indenrigs- og socialministeri-
ets ressort og blev forelagt af indenrigs- og socialministeren.
Kulturministeren:
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har for så vidt
angår kulturdelen 4 punkter, heraf 3 punkter under Kulturministeriets ressort,
som alle er til orientering. Så det er meget fredeligt.
Jeg henviser til samlenotatet og vil derudover gerne nævne to af punkterne.
Uddannelse:
1. Forslag til rådskonklusioner om læreres og skolelederes faglige
udvikling
Vedtagelse
Rådsmøde 2978 – bilag 3 (samlenotat side 2)
Undervisningsministeren:
Der er møde på torsdag og fredag. Det handler om
det svenske formandskabs tre prioritetsområder.
1) migration og uddannelse,
2) lærere og skoleledere samt den såkaldte
3) videntrekant.
Der er tre udkast til rådskonklusioner, som passer nogenlunde til det. Alle tre ud-
kast anerkender og respekterer, at uddannelse er og bliver et nationalt kompe-
tenceområde.
284
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
Rådskonklusionerne har til hensigt at opfordre til indsamling af information, ud-
veksling af erfaring under den såkaldte åbne koordinationsmetode samt at støtte
mobilitet, hvor det er relevant.
Rådskonklusionerne er som vanligt kompromisser mellem de 27 forskellige ud-
dannelsessystemer i EU og de vidt forskellige behov, man har i de forskellige lan-
de.
Udover rådskonklusionerne er der sat et par budskaber på dagsordenen. Der
bliver opridset tre væsentlige bidrag fra uddannelsesområdet til den kommende
diskussion om en opdatering af Lissabonstrategien. Det vedrører investering i
uddannelse, strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesom-
rådet og igen den såkaldte videntrekant.
Der er, som det fremgår, ikke noget nyt i budskaberne, men det er alligevel rele-
vante budskaber. Det er budskaber, der sendes til stats- og regeringscheferne,
som skal mødes i næste måned.
Formandskabet har som afslutning på mødet planlagt en drøftelse om kvalitets-
sikring af videregående uddannelse. Det er noget, man drøfter i alle landene. Man
har jo tidligere haft megen fokus på forskningskvalitet. Nu arbejder man altså med
måder, hvorpå man kan vurdere undervisningskvalitet. Jeg mener, det er vigtigt,
at vi arbejder videre med kvalitetssikring. Det er også aftalt i den såkaldte Bolog-
na proces. Det har noget at gøre med at fremme mobilitet og gennemsigtighed.
Hvis de studerende vil bevæge sig fra land til land, skal de jo gerne kunne gen-
nemskue, hvad det er de gerne vil bruge et halvt eller et helt eller flere år på.
Med hensyn til ”ranking” – altså det med at lave kriterier, hvorefter man kan sige,
hvem der er bedre end hvem – vil vi i den danske regering afvente resultatet af
den toårige undersøgelse, som Kommissionen er ved at udføre.
Per Clausen
spurgte, om undervisningsministeren var enig med ham i, at når
man taler om at definere en profil for lærere og skoleledere og udvælge de
bedste kandidater, er man inde på noget, som næppe er fornuftigt, fordi der er
så store kulturelle forskelle, og fordi velfungerende skoler har brug for mange
forskellige lærerprofiler. Hvis det skulle blive vedtaget, gik han ud fra, at det
ikke var noget, der ville påvirke Danmark.
Per Clausen mente, det var urealistisk at forestille sig, at man kunne etablere
en meget stor mobilitet blandt lærerne, men selvfølgelig er det godt, at lærer-
ne som et led i deres efteruddannelse og opkvalificering får mulighed for at
komme til andre lande.
Undervisningsministeren
syntes ikke, det var uinteressant, at man arbejder
med at forbedre lærernes kvalifikationer og indfører indikatorer for god under-
visning. Derfor havde han et åbent sind over for disse øvelser. Men det er
selvfølgelig noget, vi står fuldstændig frit over for. Vi har fået en rapport fra
Internationaliseringsudvalget, som viser, hvor lidt internationale de danske
læreruddannelser er. Undervisningsministeren betegnede det som absurd,
hvor få folkeskolelærere der har lært sproget i det land, hvis sprog de skal
285
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
undervise i. En ændring kræver, at læreruddannelsesforligskredsen mødes og
lemper de traditionsbundne regler, men det syntes han sandelig også, den
skulle gøre. Han kunne godt se, at der ikke var store muligheder for, at dan-
ske lærere skulle undervise i dansk på tyske skoler, men han mente, det var
fornuftigt, at der var mobilitet i studietiden.
Pia Adelsteen
var glad for at høre, at undervisningsministeren var åben over
for, at lærerne studerede sprog i udlandet, idet det kunne gøre dem bedre til
at undervise i det pågældende sprog. Men hun undrede sig over at erfare, at
undervisningen i fysik foregik på grundlag af engelske lærebøger, hvilket gjor-
de det vanskeligere for lærerne, når de skulle undervise eleverne på dansk.
Anne-Marie Meldgaard
syntes, det lød fornuftigt, at undervisningsministeren
ville opfordre forligskredsen bag læreruddannelsen til at mødes, og gik ud fra,
at han ville tage initiativ hertil.
286
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
2. Forslag til rådskonklusioner om uddannelse af børn med
indvandrerbaggrund
Vedtagelse
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 2978 – bilag 3 (samlenotat side 8)
Undervisningsministerens indledende bemærkninger om punkterne vedrørende
uddannelse er refereret samlet ovenfor under rådsmødedagsordenens punkt 1.
Per Clausen
forstod, at der var drøftelser i gang om at ændre de EU-regler,
som kræver modersmålsundervisning i visse tilfælde, til en hensigtserklæring,
og spurgte, hvad regeringens holdning er hertil. Han pegede på, at Europa-
Parlamentet går ind for, at der bliver en generel forpligtelse til at have mo-
dersmålsundervisning i skolerne. Han spurgte, om regeringen går ind for, at
de forpligtelser, Danmark har til at have modersmålsundervisning, fjernes.
Kim Mortensen
henviste til, at der havde været en lang diskussion om mo-
dersmålsundervisningen i Danmark, som var endt med, at regeringen havde
afskaffet modersmålsundervisningen. Han pegede på, at mange forsknings-
resultater viser, at modersmålsundervisning ikke nødvendigvis hindrer inte-
gration og oven i købet kan være med til at styrke eleverne. Hvis man i EU
når til enighed om en hensigtserklæring, vil det så smitte af på den diskussi-
on, vi har om modersmålsundervisningen?
Pia Adelsteen
pointerede, at uddannelse er en national kompetence, hvorfor
det i sidste instans må være Danmark, der beslutter, om man skal tilbyde mo-
dersmålsundervisning. Hun pegede på, at man ellers må imødese en kæmpe
udgift.
Undervisningsministeren
påpegede, at vi ikke har afskaffet modersmålsun-
dervisningen i Danmark, men har fjernet forpligtelsen til, at kommunerne etab-
lerer modersmålsundervisning. Han nævnte, at det kan være lidt vanskeligt at
levere modersmålsundervisning til én finsk skoleelev i Nørre Snede. Han var
tilhænger af, at man etablerede modersmålsundervisning, hvor det i praksis
var muligt. Så skal man selvfølgelig følge EU’s regler og gøre det.
Undervisningsministeren sagde i anledning af Kim Mortensens bemærknin-
ger, at regeringen mener, at kommunerne selv må bestemme, om de vil gen-
nemføre modersmålsundervisning, og hvordan den skal foregå.
Han svarede Pia Adelsteen, at det er Danmark, der bestemmer reglerne for
modersmålsundervisningen.
Pia Adelsteen
syntes, undervisningsministerens eksempel med undervisning
af én finsk elev i Nørre Snede var et godt eksempel på, at EU-reglerne laves
af nogle akademikere, som ikke ved, hvordan verden ser ud, og som derfor
laver nogle regler, som det er umuligt at overholde. Når undervisningsministe-
ren siger, at man skal etablere modersmålsundervisning, hvis det kan lade sig
287
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
gøre, indebærer det så, at man skal undervise én elev i finsk i Nørre Snede,
hvis der tilfældigvis bor en finsk lærer i Nørre Snede, eller må kommunerne
godt tage økonomiske hensyn?
Per Clausen
mente ikke, det var klogt af undervisningsministeren at sige, at
hvis man ikke kunne overholde EU’s regler, så kunne man bare lade være.
Han spurgte, om Danmark har arbejdet for, at EU-reglerne bliver lavet om til
hensigtserklæringer.
Anne-Marie Meldgaard
pegede på, at dengang man overlod modersmålsun-
dervisningen til kommunerne, fulgte der ikke penge med, så hvis kommuner-
ne ikke mener, de har økonomi til det, kan de lade være med at etablere mo-
dersmålsundervisning.
Undervisningsministeren
oplæste, hvad der er gældende i henhold til den
danske bekendtgørelse om folkeskolens modersmålsundervisning. Det frem-
gik heraf, at modersmålsundervisning skal foregå, hvis der tilmeldes mindst
12 elever, og hvis der kan tilknyttes en kvalificeret lærer. Så det er meget få
steder, hvor bestemmelsen i praksis fører til, at der skal etableres moders-
målsundervisning. Nogle EU-lande vil afskaffe EU-reglerne, som kræver mo-
dersmålsundervisning, mens andre vil stramme dem op. Eksperterne er ueni-
ge om, hvorvidt modersmålsundervisning gør eleverne bedre til at forstå
dansk, eller om den hæmmer integrationen. I øvrigt gjorde han opmærksom
på, at Kommissionen nok vil koncentrere sig om EU-landenes sprog, og den
modersmålsundervisning, som diskuteres i Danmark, drejer sig om sprog fra
tredjelande, f.eks. Tyrkiet og Pakistan. Undervisningsministeren mente kun,
der blev undervist i dansk i Sverige.
I betragtning af, hvor lidt EU-reglerne betyder i praksis, mente undervisnings-
ministeren ikke, Pia Adelsteen behøvede være så bekymret.
Per Clausen
spurgte, om beslutningen fra Europa-Parlamentet om, at regler-
ne om modersmålsundervisning også skulle gælde mennesker fra lande uden
for EU, kunne få indflydelse på regeringens holdning.
Undervisningsministeren
svarede, at regeringen ikke havde taget stilling til
et eventuelt forslag fra Kommissionen, men han ville umiddelbart være be-
tænkelig ved en sådan EU-regel. Han ville holde fast i regeringens politik,
som er, at det må være frivilligt for kommunerne, om de vil etablere moders-
målsundervisning.
288
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
3. Forslag til budskaber om uddannelsesområdets bidrag til
diskussionen om den fremtidige Post-Lissabonstrategi
Vedtagelse
Rådsmøde 2978 – bilag 3 (samlenotat side 12)
Undervisningsministerens indledende bemærkninger om punkterne vedrørende
uddannelse er refereret samlet ovenfor under rådsmødedagsordenens punkt 1.
289
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
4. Forslag til rådskonklusioner om udvikling af
uddannelsessystemernes rolle i en fuldt fungerende videntrekant
Vedtagelse
Rådsmøde 2978 – bilag 3 (samlenotat side 14)
Undervisningsministerens indledende bemærkninger om punkterne vedrørende
uddannelse er refereret samlet ovenfor under rådsmødedagsordenens punkt 1.
Per Clausen
gik ud fra, at undervisningsministeren var indstillet på at fasthol-
de to vigtige positioner: 1) at samarbejdet mellem universiteterne og erhvervs-
livet ikke må true universiteternes autonomi, og 2) at der skal være fri adgang
til offentlige uddannelser.
Undervisningsministeren
var enig med Per Clausen i, at man ikke måtte
hæmme universiteternes autonomi, men det var han nu ikke bekymret for, at
man gjorde. Undervisningsministeren ville ønske, at der var et tættere samar-
bejde mellem universiteterne og erhvervslivet, og hørte til blandt dem, der
råbte hurra, når Novo Nordisk gav en halv milliard kroner til Københavns Uni-
versitet. Han havde heller ikke noget imod, at lokale virksomheder gav nogle
penge til folkeskolen, men naturligvis måtte det aldrig true autonomien. Som
bekendt går regeringen ikke ind for brugerbetaling på universitetsområdet,
men det er der heller ikke antydning af, at EU vil tvinge landene til.
Per Clausen
troede ikke på, at det ikke påvirkede universitetet i praksis, hvis
det fik en halv milliard kroner. Han var tilhænger af, at man beskattede er-
hvervsvirksomhederne mere effektivt og brugte offentlige penge til uddannel-
se.
290
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
5. Drøftelse om mangfoldighed og åbenhed – motivation til topkvalitet
inden for europæisk videregående uddannelse
Præsentation af Kommissionsrapport
Udveksling af synspunkter
KOM (2009) 0487
Rådsmøde 2978 – bilag 3 (samlenotat side 18)
Undervisningsministerens indledende bemærkninger om punkterne vedrørende
uddannelse er refereret samlet ovenfor under rådsmødedagsordenens punkt 1.
Per Clausen
havde svært ved at forstå undervisningsministerens holdning til
de videregående uddannelser. Han mente, EU havde fået en ulyksalig trang
til at indføre ”ranking”. I den forbindelse pegede han på, at høringssvarene fra
alle dem, der er i nærheden af universitetsverdenen, siger, at det i bedste fald
er et inderligt overflødigt forslag.
Kim Mortensen
spurgte, om det indgår i den danske regerings strategi, at de
danske universiteter skal være en del af det foreslåede rankingsystem.
Undervisningsministeren
henviste til, at man har brugt mange ressourcer
på at sammenligne forskningen, og nu vil man også bruge nogle på at forbed-
re undervisningen, bl.a. ved at uddele undervisningspriser. Det syntes under-
visningsministeren var en fornuftig udvikling.
291
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
769254_0009.png
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
Kultur:
6. Fremme af en kreativ generation – udvikling af børns og unges
kreativitet og innovationsevne gennem kulturelle udtryksformer og
adgang til kultur
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2978 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (08) – bilag 375, side 1177 (senest behandlet i
EUU 7/5-09)
Kulturministeren:
Jeg vil kort nævne dagsordenspunkt 6 om fremme af en
kreativ generation, som bl.a. følger op på året for kreativitet og innovation.
Det svenske formandskab har ønsket at sætte fokus på, hvor vigtigt det er for
Europa, at vore børn og unge får stimuleret deres kreativitet og innovations-
evne. Kulturen spiller i den forbindelse en væsentlig rolle, og formandskabet
har derfor lagt op til at få indkredset indsatsområder, der yderligere skal bi-
drage til at sikre børn og unge adgang til kultur. Jeg finder det meget positivt,
at alle lande forventes at bakke op om forslaget, som falder i meget god tråd
med den brede danske indsats på børnekulturområdet.
Anne-Marie Meldgaard
kvitterede for det, kulturministeren sagde om børns
og unges adgang til kulturen.
292
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
7. Forslag til Rådets afgørelse om et europæisk år for frivilligt arbejde
til fremme af et aktivt medborgerskab (2011)
Generel indstilling
KOM (2009) 0254
Rådsmøde 2978 – bilag 2 (samlenotat side 2)
Indenrigs- og socialministeren:
Punkt 7 vedrører et forslag om at gøre 2011
til et europæisk år for frivillighed.
Formålet med et sådant europæisk år er at styrke betydningen og værdien af
frivilligt arbejde.
Kommissionen foreslår blandt andet, at det skal ske ved, at de frivillige orga-
nisationer og kvaliteten af de frivilliges indsats styrkes. Kommissionen lægger
op til, at der skal tilskyndes til etablering af netværk, mobilitet og samarbejde
mellem de frivillige organisationer og andre sektorer i EU.
Forslaget er budgetteret med 8 mio. euro for perioden 1. januar 2011 til 31.
december 2011. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en
statslig udgift ved projektet på ca. 1,2 mio. kr.
Forslaget er i fin tråd med regeringens politik på frivillighedsområdet. Det er
også regeringens mål at styrke det frivillige arbejde og arbejde for en synlig
og kvalificeret frivillig sektor.
Alle medlemslande har erklæret deres støtte til forslaget.
Pia Adelsteen
syntes, det var godt med frivilligt arbejde, men hun syntes ik-
ke, man skulle bruge 2 af de 8 mio. euro på forberedende arbejde, men give
pengene til frivillighedsorganisationerne.
Per Clausen
syntes, alt var godt og fint – selv om det nok bliver dyrere, når
det skal igennem EU. Da man anførte den økonomiske krise som begrundel-
se for, at frivilligt arbejde var særlig vigtigt, ville han gerne vide, om ideen var
at bruge frivilligt arbejde i stedet for lønnet arbejde i den offentlige sektor, for
det ville han være betænkelig ved.
Hanne Agersnap
spurgte, om der findes analyser af, hvordan de forskellige
temaår, men gennem tiden har vedtaget, virker.
Kim Mortensen
var klar over, at årene gav synlighed. Han pegede på, at
Dansk Ungdoms Fællesråd for nogle år siden førte kampagne for frivilligt ar-
bejde og i den forbindelse pointerede, at man ved deltagelse i det frivillige
arbejde erhvervede nogle kompetencer.
Han spurgte, hvad man havde fået ud af det temaår, der havde været helliget
kreativitet og innovation. Måske kunne det være et dansk forslag, at man skul-
le evaluere de forskellige temaår.
Indenrigs- og socialministeren
svarede Pia Adelsteen, at de 2 mio. euro går
til de frivillige organisationers forberedelse af frivillighedsåret.
Hun svarede Per Clausen, at naturligvis skal det frivillige arbejde ikke erstatte
det arbejde, staten og kommunerne udfører.
293
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
Kim Mortensen har en pointe, når han taler om, at årene skaber synlighed.
Kommissionens forslag opererer med fire delmål, nemlig at skabe et frivillig-
hedsfremmende klima i EU, styrke frivillighedsorganisationerne og høje kvali-
teten af de frivilliges indsats, belønne og anerkende frivillighedsorganisatio-
nerne samt styrke bevidstheden om værdien og betydningen af frivilligt arbej-
de.
Vi evaluerer altid disse temaår.
Per Clausen
var glad for indenrigs- og socialministerens klare svar, men sad
tilbage med en stille undren over, hvorfor man i materialet fra EU’s side hen-
viser til, at det frivillige arbejde er særligt vigtigt under den økonomiske krise,
når der ikke er tale om, at det offentlige skal spare penge, fordi det offentlige
er fattigt.
Indenrigs- og socialministeren
forstod den måde, Per Clausen læste tek-
sten på politisk, men hun fastholdt sit svar, nemlig at det frivillige arbejde ikke
på nogen måde kan erstatte det, staten og kommunerne laver.
294
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
8. Kommissionens henstilling om mediekendskab i det digitale miljø for
en mere konkurrencedygtig audiovisuel industri og indholdsindustri
samt et rummeligt videnssamfund
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2978 – bilag 1 (samlenotat side 6)
KOM (2007) 0833 – bilag 1 (grundnotat af 18/2-08)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (072) – bilag 290, side 830 (senest behandlet i
EUU 16/5-08)
Kulturministeren
nævnte ikke dette punkt.
295
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
9. Digitalisering af kulturelt indhold
Politisk drøftelse
KOM (2009) 0440
Rådsmøde 2978 – bilag 1 (samlenotat side 8)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (06) – bilag 73, side 338 (behandlet i EUU 10/11-
06)
EUU alm. del (08) – bilag 109 (behandlet i EUU 14/11-08) (intet
sagt)
Kulturministeren:
Dagsordenspunktet om digitalisering af kulturelt indhold
ønsker formandskabet en politisk drøftelse af.
Der er ikke lagt op til formelle konklusioner på drøftelsen, men alligevel er der
tale om en meget vigtig sag.
Kommissionen udsendte sidst i august sin meddelelse Europeana – næste
skridt. Heri opridser Kommissionen de udfordringer som Europeana – og i det
hele taget vores indsats for at gøre vores fælleseuropæiske kulturarv digitalt
tilgængelig – står over for.
Ingen kan være i tvivl om, hvor vigtig den indsats er. Hvis idéen om Europas
kulturelle arv skal give mening for de opvoksende generationer, så skal den
arv være digitalt tilgængelig.
Kommissionens meddelelse er samtidig i høj grad tænkt som optakt til den
brede offentlige høring om Europeanas fremtid og udfordringer, som Kommis-
sionen samtidig satte i gang. Høringen havde svarfrist den 15. november, og
mit gæt er, at en bred vifte af både institutioner og organisationer har deltaget.
Det vil give et godt udgangspunkt for videre drøftelser fremover, selv om vi
ikke nødvendigvis når så langt her i november måned.
I forhold til de udfordringer, som Kommissionen peger på, vil jeg i øvrigt godt
fremhæve, at vi i Danmark er rigtig godt med. Eksempelvis har vi allerede i
vidt omfang håndteret det ellers vanskelige problem med såkaldt ”forældrelø-
se værker”, hvor man ikke – eller kun meget vanskeligt – kan finde ophavs-
retsindehaveren.
Vi gennemførte allerede sidste år en bestemmelse om generel aftalelicens i
ophavsretsloven. Det betyder, at der fremover kan indgås aftaler med god-
kendte forvaltningsorganisationer, der dækker brugen af forældreløse værker,
hvor det ellers ville være umuligt at finde frem til rettighedshaverne.
Jeg forventer, at der på rådsmødet vil komme nyttige bidrag til Kommissio-
nens videre overvejelser om Europeanas fremtid og digitalisering af kulturelt
indhold.
Hanne Agersnap
spurgte, hvordan det går med det tværministerielle udvalg,
idet hun stadig fik henvendelser fra dets branchemedlemmer og gerne ville
vide, om det var ophørt.
296
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
Hun gik ud fra, at kulturministeren på mødet ville præsentere den løsning, vi
herhjemme havde fundet på problemet med de ”forældreløse værker”.
Kulturministeren
gik ud fra, at Hanne Agersnap hentydede til den møderæk-
ke, hvori brancherepræsentanter havde deltaget både med rettighedshavere
og teleselskaber, ligesom Forbrugerrådet og flere ministerier var med. Møde-
rækken er afsluttet, og deltagerne sidder nu og kigger på, hvilke forslag de
skal komme med. I øvrigt er sagen også taget op i Nordisk Ministerråd. Så
alle arbejder aktivt på at finde løsninger.
297
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
769254_0015.png
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
Ungdom:
10. Forslag til resolution om nye rammer for det europæiske samarbejde
på ungdomsområdet
Vedtagelse
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 2978 – bilag 3 (samlenotat side 24)
KOM (2009) 0200 – bilag 1 (grundnotat af 9/7-09
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (08) – bilag 375, side 1176 (senest behandlet i
EUU 7/5-09)
EUU alm. del (08) – bilag 259, side 733 (behandlet i EUU 6/2-09
Undervisningsministeren:
På ungdomsområdet – som vi skal drøfte fredag
formiddag – skal vi vedtage en resolution om nye rammer for det europæiske
samarbejde. Den nuværende ramme udløber nemlig i år og trænger til fornyelse.
Derfor har det svenske formandskab stillet forslag om en ny ramme for perioden
fra 2010 til og med 2018. Jeg har tidligere fortalt udvalget, at et sådant forslag var
på vej.
Det ny forslag har til hensigt at sætte skub i indsatsen over for de unge gennem
treårige arbejdsprogrammer inden for velkendte områder som uddannelse, be-
skæftigelse, sundhed, unges aktive deltagelse i samfundslivet og i frivilligt arbejde
samt fremme af deres kreative evner. Det er jo noget, vi også taler om på nordisk
plan.
Arbejdet sker fortsat inden for rammerne af den såkaldte åbne koordinationsme-
tode, som svarer til vægterprincippet. Man vejer sig selv og sammenligner sig
selv med andre, men man bestemmer selv diæten.
Herhjemme er vi faktisk temmelig interesseret i det. Vi har lige fremsat den så-
kaldte ungepakke med 25 initiativer, hvor vi er blevet enige om de 24. Det handler
om vejledning, praktikpladser og en særlig indsats over for dem, der ikke er ”ud-
dannelsesparate.” Det er et eksempel på ”god praksis” – eller i hvert et forsøg på
at sætte gang i god praksis – som jeg tror vil interessere kollegerne om bordet.
Det vil vi fortælle lidt om.
Som en del af resolutionen vil formandskabet også på ungdomsområdet sende et
budskab til Det Europæiske Råds topmøde i næste måned. Heri opfordrer vi
stats- og regeringscheferne til fortsat at prioritere indsatsen over for de unge højt,
når Lissabonstrategien skal fornyes.
Baggrunden er selvfølgelig, at i næsten alle lande er der en stigende ungdomsar-
bejdsløshed, som tilmed truer med at bliver ret så alvorlig. Det er også derfor, vi
handler så kraftig i Danmark. Det er vigtigt, at det også kommer med i topmødets
konklusioner i december.
Jeg kan i øvrigt slutte med at fortælle, at det svenske formandskab på uddannel-
ses- og ungdomsområdet har været både velorganiseret, produktivt og spæn-
298
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
dende. Med den dagsorden, jeg her har nævnt, vil det også slutte på en god må-
de.
299
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
11. Forslag til Rådets afgørelse om tiltrædelse på Det Europæiske
Fællesskabs vegne af De Forenede Nationers konvention om
rettigheder for mennesker med handicap
Vedtagelse
KOM (2008) 0530
Rådsmøde 2978 – bilag 4 (tillæg til samlenotat)
Indenrigs- og socialministeren:
Som bekendt ratificerede Danmark den 24. juli i
år FN’s handicapkonvention om rettigheder for mennesker med handicap. Det
skete på baggrund af en beslutning herom vedtaget enstemmigt i Folketinget i
slutningen af maj.
Ved Rådets afgørelse af 27. marts 2007 blev Fællesskabet bemyndiget til at un-
dertegne konventionen. Det skete den 30. marts 2007.
EU’s ratifikation indebærer, at også EU’s institutioner skal efterleve konventionen,
og at EU’s retsakter skal være i overensstemmelse med konventionen.
Regeringen finder, det er rimeligt, at en så vigtig konvention får det ekstra blå
stempel, at den også finder anvendelse på EU-plan. Regeringen kan i lighed med
de øvrige medlemsstater støtte forslaget, da vi finder, at det er en logisk konse-
kvens af den ratifikation, vi allerede har foretaget fra dansk side som opfølgning
på beslutningen i Folketinget
Pia Adelsteen
støttede FN’s konvention om rettigheder for handicappede, da
den blev behandlet i Folketinget, men hun forstod ikke, hvorfor den skulle til-
trædes af EU, når hvert enkelt medlemsland, der ønskede det, kunne tiltræde
konventionen. Hun opfordrede regeringen til at undlade at støtte, at EU tiltræ-
der konventionen.
Danmark har ikke tiltrådt tillægskonventionen om klageadgang. Derfor spurgte
Pia Adelsteen, om tillægskonventionen alligevel kommer til at gælde for Dan-
mark, hvis EU på et tidspunkt tiltræder den.
I samlenotatet står der på side 3: ”Medlemsstaterne opfordres til at anvende
ligestillingsaspektet i afgørelser om politikker og foranstaltninger vedrørende
kvinder og mænd og piger og drenge og i gennemførelsen heraf på alle om-
råder, især med hensyn til integration på arbejdspladsen, uddannelse og ikke-
forskelsbehandling.” Hun håbede ikke, det indebar kvoteordninger.
I næste afsnit står der: ”Medlemsstaterne opfordres til at forelægge retsakter
til beskyttelse af handicappede kvinders og pigers rettigheder i tilfælde af sek-
suelle overgreb og psykisk og fysisk vold i al offentlighed og inden for hjem-
mets fire ægge og at støtte rekreation for handicappede kvinder og piger, som
har været udsat for vold af denne art.” I den anledning spurgte Pia Adelsteen,
hvorfor der ikke tales om drenge og mænd, som også kan komme ud for sek-
suelle overgreb.
Per Clausen
forstod godt, at Dansk Folkeparti var imod, at tillægskonventio-
nen kom til at gælde, for det havde partiet også været, da man behandlede
300
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
sagen i Folketinget. Han selv så derimod gerne, at tillægskonventionen også
kom til at gælde. Han spurgte, om det ville få nogen praktiske konsekvenser,
at EU tiltrådte handicapkonventionen, idet han gik ud fra, at alle medlemslan-
dene havde tilsluttet sig den.
Hanne Agersnap
forstod, at en af fordelene ved, at EU tiltrådte handicapkon-
ventionen, var, at den så også kom til at gælde for EU’s institutioner.
Hun spurgte, om alle EU-lande havde tiltrådt handicapkonventionen.
Kim Mortensen
var også interesseret i at høre, hvilken praktisk betydning det
havde, at EU ratificerede FN’s handicapkonvention.
Indenrigs- og socialministeren
sagde, at konventionen giver mulighed for,
at regionale organisationer også kan ratificere konventionen. Det ønsker EU
at gøre brug af, hvilket hun syntes var rigtigt, idet det sender et godt budskab
til mennesker med handicap.
Hun svarede Pia Adelsteen, at EU’s ratifikation ikke vedrører tillægsprotokol-
len. På det punkt er den danske regerings holdning i øvrigt uændret.
I svaret til Per Clausen understregede hun, at der kun er tale om områder,
hvor EU i forvejen har kompetence, enten selvstændigt eller delt med med-
lemslandene.
P.t. er det 12 EU-lande, der har ratificeret konventionen, svarede indenrigs-
og socialministeren Hanne Agersnap.
Per Clausen
bad om at få oversendt et notat om, på hvilke områder handi-
capkonventionen påvirker forholdene i Danmark konkret.
Pia Adelsteen
var glad for svaret vedrørende tillægsprotokollen. Hvis Kom-
missionen på et senere tidspunkt gerne vil tiltræde tillægsprotokollen, kommer
den så til at gælde også i Danmark, hvor vi har frabedt os den?
NOT
Indenrigs- og socialministeren
ville oversende et notat om, på hvilke områ-
der beslutningerne vedrører Danmark.
Hun svarede Pia Adelsteen, at det stadig væk er op til de enkelte lande, om
de vil tiltræde tillægsprotokollen. I øvrigt kræver det enstemmighed i Rådet,
hvis EU skal tiltræde tillægsprotokollen.
301
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 129: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 20/11-09
9. Europaudvalgsmøde 20/11-09
13. Siden sidst
a) Mundtlig orientering om TV 2-sager, særlig sagerne om
rekapitalisering af TV2 T-12/05 SBS mod Kommissionen og T-
16/05 Viasat mod Kommissionen
Kulturministeren:
Jeg vil for god ordens skyld gerne ganske kort orientere om
TV2-sagskomplekset. Som det er bekendt, annullerede Retten i Første Instans i
oktober sidste år Kommissionens beslutning om statsstøtte til TV2 i perioden
1995-2002.
Som en udløber af denne dom har Retten i september i år givet os medhold i, at
de to udestående sager om rekapitalisering af TV 2 var blevet, som det hedder,
genstandsløse. De er altså nu bortfaldet.
Tilbage er der nu den sag, som Viasat har rejst mod Kommissionen for at have
godkendt redningsstøtten til TV2 i august sidste år. Folketingets Europaudvalg er
skriftligt orienteret om denne sag i sidste måned. Vi har ikke modtaget dokumen-
ter i sagen. Den må nu gå sin gang.
Som bekendt er TV2’s forretningsmodel ikke holdbar på sigt, hvorfor regeringen i
samarbejde med medieaftalekredsen har udarbejdet en omstruktureringsplan for
selskabet, der for tiden behandles i Kommissionen.
Hanne Agersnap
takkede for orienteringen og spurgte, hvad begrundelsen
var for, at de to gamle sager var bortfaldet.
Kulturministeren
svarede, at Kommissionen havde valgt at kalde de to ude-
stående sager om rekapitalisering af TV 2 tilbage, da de var genstandsløse.
Formanden
gik ud fra, at kulturministeren ville vende tilbage til Viasat-sagen,
når hun vidste noget mere.
302