Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 146
Offentligt
773923_0001.png
773923_0002.png
773923_0003.png
773923_0004.png
Udkast
DEPARTEMENTET

Notat til Folketingets Europaudvalg

DatoDok.idJ. nr.
10. december 2009123-4
Center for Kollektiv TrafikDavid Klæsøe-LundTelefon 33 92 43 72[email protected]

Kommissionens begrundede udtalelse nr. 2008/2103

Den danske regering skal herved kommentere de enkelte led i Kommissionensbegrundede udtalelse af 8. oktober 2009, idet der nedenfor følges den sammesystematik som i den begrundede udtalelse.1. Infrastrukturafgifter1.1. Omkostningsbaserede afgifterDen danske regering fastholder, at Danmark har opfyldt sine forpligtelser ihenhold til artikel 6, 7 og 8 i direktiv 2001/14/EF.Til støtte herfor henvises til det tidligere anførte, navnlig den danske regeringsskrivelse af 24. september 2008.Realiteten er, at den danske regering nærmest har overopfyldt direktiv2001/14/EF. Der er i Danmark indført et system med lave infrastrukturafgifter,ingen forskelsbehandling og med lige adgang til infrastrukturen for alle virk-somheder. Ingen virksomheder er således udelukket fra det danske jernbanenetgrundet høje, unaturlige infrastrukturafgifter, hvilket er i overensstemmelsemed direktivets hovedformål.Det er den danske regerings vurdering, at Kommissionens fortolkning af sær-ligt direktivets artikel 7, stk. 3, er ganske vidtgående. Det skyldes, at der ikkenogetsteds i direktivet er fastsat bestemmelser om, hvilke omkostninger fra in-frastrukturforvalternes regnskaber der skal medtages i forbindelse med fast-sættelse af infrastrukturafgifter. Det er imidlertid et helt centralt spørgsmål iforhold til at opnå en ensartet fastsættelse af infrastrukturafgifterne i medlems-staterne. Fuldt ud omkostningsbaserede infrastrukturafgifter vil endviderekræve en omlægning af infrastrukturforvalternes regnskaber, som de fremtræ-der i dag, hvor det ikke er muligt detaljeret at opstille de enkelte omkostnings-kategorier. Det taler således imod Kommissionens fortolkning, at direktivetmangler en beskrivelse af, hvorledes infrastrukturafgifterne skal opbygges ogsammensættes, hvorved Kommissionens fortolkning mere får karakter af enprogramerklæring.
I tilknytning hertil kan også peges på mængden af åbningsskrivel-ser/begrundede udtalelser, der ligeledes illustrerer, at direktivet ikke har denfornødne klarhed.I forlængelse heraf kan det oplyses, at den danske regering i september 2009har udsendt et debatoplæg om ”En jernbane i vækst” (vedlagt), idet den danskeregering ønsker, at den kollektive trafik – og navnlig jernbanetrafikken – skalløfte det meste af fremtidens trafikvækst. Debatoplægget er første led i et om-fattende arbejde, der skal munde ud i, at Transportministeriet i efteråret 2010kan fremlægge en samlet strategi for, hvordan jernbanens samlede organise-ring kan bidrage til at skabe en jernbane i vækst. En række forhold vil bliveinddraget i dette arbejde, herunder infrastrukturafgifterne. Således hedder det idebatoplægget, side 28, at:”Transportministeriet vil som led i arbejdet med den samlede strategifor jernbanens organisering analysere og fremlægge forslag til ændringaf prioriteringsreglerne for tildeling af banekapacitet ogundersøge mu-lighederne for at fremme togtrafikken gennem ændring af baneaf-giftssystemet indenfor de rammer som EU reglerne giver mulighedfor.”(vores kursivering)Det er klart, at den danske regering ønsker, at de danske infrastrukturafgifterskal leve op til EU´s regelsæt. Den danske regering ønsker at være på forkant iforhold til EU´s initiativer på jernbaneområdet – frem for, som her, at diskute-re direktivernes rette forståelse med Kommissionen.I lyset heraf – og i forbindelse med Transportministeriets arbejde med ”Enjernbane i vækst”, jf. ovenfor – vil Transportministeriet meget gerne holde etmøde med Kommissionen, f.eks. i januar 2010, med fokus på infrastrukturaf-gifter. Det ville være meget interessant at drøfte, hvorledes – og i hvilken ret-ning – Kommissionen ser reglerne om infrastrukturafgifter udvikle sig frem-over.1.2. PræstationsordningDen danske regering har tolket Kommissionens kritik på den måde, at følgendeændringer er nødvendige:Der skal udarbejdes en generisk bod/bonus ordning (præstations-fremmende mekanismer), som kan indgå i netredegørelsen, og som erobligatorisk for alle jernbanevirksomheder og tilskynder både jernba-nevirksomhederne og infrastrukturforvalteren til at mindske forstyrrel-ser. Jernbanevirksomhederne skal kunne klage over ordningen til regu-latory body.
Side 2/2
Præstationsordningen skal have relation til afgiftssystemet (infrastruk-turafgifter).
Side 3/3
Den danske regering vil efterkomme Kommissionens kritik af præstationsord-ningen i overensstemmelse med artikel 11 i direktiv 2001/14/EF.Af praktiske årsager er det ikke muligt at implementere ændringen før 2011.Det skyldes, at jernbanevirksomhederne vil have vanskeligt ved at indarbejdeen sådan ordning i deres budget for 2010 med kort varsel, og det vil være megetvanskeligt at introducere ændringer i præstationsordningen så sent i forløbetomkring jernbanevirksomhedernes kontrakter for 2010. Disse forhandlinger erallerede i gang og forventes afsluttet frem mod 1. december 2009.Herudover vil opstilling af en model for alle jernbanevirksomheder kræve enanalyse af disse på tværs af jernbanevirksomhedernes kontrakter, kontrakterneom offentlig servicetrafik, grænseoverskridende trafik og i relation til regulari-tetskravet. En obligatorisk ordning fra 2011 vil ydermere give mulighed for atundersøge den mest hensigtsmæssige opgørelsesmetode i forhold tilbod/bonus-aftalerne samt muligheden for krav til jernbanevirksomhedernesperformance.Det bemærkes, at jernbanevirksomhederne i november 2009 er blevet oplystom den forestående ændring, der forventes at få virkning fra 1. januar 2011.Kommissionen vil blive orienteret om, hvilke konkrete tiltag der igangsættes.2. TilsynsorganDen danske regering har udarbejdet udkast til lovforslag om ændring af bl.a.jernbaneloven, der indeholder en imødekommelse af Kommissionens kritikvedrørende de danske regler om tilsynsorgan (regulatory body).Lovforslaget er sendt til Kommissionen, og Kommissionen har kvitteret formodtagelsen heraf den 5. oktober 2009.For god ordens skyld vedlægges kopi af lovforslaget. De dele af lovforslaget, derer relevante i forhold til den begrundede udtalelse, er følgende:§ 1, nr. 9-12Almindelige bemærkninger, pkt. 1, 1.1, 1.1.1, 1.1.2 og dele af pkt. 2-8Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser, til § 1, nr. 9-12.
Lovforslaget forventes fremsat i Folketinget i januar 2010, og loven forventes attræde i kraft den 1. april 2010.
Det er den danske regerings opfattelse, at Danmark med lovforslaget fuldt udvil leve op til de regler, der er gennemgået i den begrundede udtalelse.*****Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overensstem-melse med det ovenfor anførte.
Side 4/4