Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 182
Offentligt
785980_0001.png
785980_0002.png
785980_0003.png
785980_0004.png
785980_0005.png
MILJØstyrelsenPesticider og genteknologi
12. januar 2010Nsh/,mst, Japed/dep

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Om behandling af forslag til Kommissionsdirektiver eller Kommissionsbeslutninger om

optagelse eller ikke-optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF om

plantebeskyttelsesmidler.

1. Baggrund

Kommissionen forventes i 1. halvår 2010 at fremsætte et antal forslag til direktiver tiloptagelse eller beslutninger om ikke-optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktiv91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler. Forslagene er en implementering af direktiv91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skaloptages på bilag I til direktivet.Det vurderes at være i størrelsesordnen 20 til 50 pr. år. Forslagene kommer til afstemning iDen Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. De skal vedtages ikomitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktiverne/beslutningerne. Opnåsder ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underrettersamtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændreteller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionenbehandle sagen på ny.Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstededirektiverne/beslutningerne.

2. Formål og indhold

Forslag drejer sig om optagelse eller ikke-optagelse af navngivne aktivstoffer på bilag I(positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindreekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper underEFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor alle EU-landespesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger vil resultere i forslag, der har tilhovedformål at optage eller ikke-optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
EFSA udarbejder en konklusionsrapport1over risikovurderingen af stofferne. Denne rapportvil vise, om det kan antages, at stofferne og midler indeholdende disse stoffer opfylderbetingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag Iud fra de angivne anvendelsesområder; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed ogmiljø.Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det efterfølgende en national opgave at tage stilling til,om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældendeland. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VItil direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurderinger sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet tildirektivforslaget/beslutningsforslaget.Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdendestofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligthensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet afaktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko forsprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødvendigt skal indføresrisikobegrænsende foranstaltninger.I vurderingsrapporterne fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og deanvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.
1
Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmesidehttp://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html
2
Stofferne kan komme til høring i Panelet for Plantesundhed, Plantebeskyttelsesmidler ogRestkoncentrationer heraf, hvis EFSA eller Kommissionen finder det nødvendigt at stillespecifikke spørgsmål om stofferne og vurderingerne.

3. Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorforRegeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis stofferne bliver optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, vil stofferne efterfølgendeblive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om bekæmpelsesmidler. Hvis stoffernebliver ikke-optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, bliver de efterfølgende optaget på bilag9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler.Økonomiske og administrative konsekvenser:Hvis stofferne optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF skal direktiverne normalt væreimplementeret et halvt år efter ikrafttrædelsen. Et antal år efter ikrafttrædelsen skal eventuelledanske godkendelser med stofferne være vurderet på ny og eventuelt være ændret ioverensstemmelse med direktivet.Denne revurdering vurderes at få begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser forMiljøstyrelsen og erhvervslivet. Dokumentationsmaterialet iht. Direktiv 91/414/EØF er lidtmere omfattende end til en national vurdering, og det skal vurderes efter EU’s regler og ikkenationale regler. Endvidere kan revurderingen skulle ske tidligere, end fornyelse af dennationale godkendelse skulle have været foretaget.Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.Hvis stofferne ikke-optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF skal evt. danske godkendelsermed disse stoffer tilbagekaldes og salg og anvendelse forbydes. Det kan give økonomiskekonsekvenser for de firmaer, der producerer/importerer godkendte produkter medaktivstofferne i Danmark. Ved tilbagekaldelse af danske godkendelser med de pågældendeaktivstoffer vil markedsandelene blive flyttet over på andre aktivstoffer og muligvis andrefirmaer.Ikke-optagelse af stofferne kan endvidere give økonomiske konsekvenser for brugere afmidler med de pågældende aktivstoffer, hvis der ikke er alternative eller lige så effektiveprodukter til rådighed. Der vil dog være en mulighed for at give kortvarige dispensationer tilsalg og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler med ikke-optagne aktivstoffer, hvis der er3
store økonomiske problemer for erhvervet, og hvis der ikke findes passende alternative midlereller metoder.
Beskyttelsesniveau:Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmarkved en optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/4141/EØF, idet effekten påbeskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middelmed det pågældende aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af,om midlerne kan godkendes under danske forhold.En ikke-optagelse af aktivstoffer vurderes at have en positiv indflydelse påbeskyttelsesniveauet i EU og dermed også indirekte i Danmark.

5. Høring

Kommissionens forslag vil blive sendt i høring i Specialudvalg (miljø).

6. Forhandlingssituation

Forhandlinger er endnu ikke påbegyndt.

7. Dansk holdning

Ved fremlæggelse af forslag om Kommissionsdirektiver til optagelse af aktivstoffer på bilag Itil direktiv 91/414/EØF vil det blive vurderet, om Danmark er enig i, at aktivstoffet lever optil direktivets krav om, at der er vist sikker anvendelse i EU af plantebeskyttelsesmidler meddet pågældende aktivstof til de anvendelsesformål, der er ansøgt om i EU.Hvis Danmark er enig i, at der er sikker anvendelse af et aktivstof i EU, stemmer Danmark forKommissionens forslag om optagelse på bilag I. Det vil først efterfølgende i forbindelse meden evt. ansøgning om godkendelse i Danmark kunne vurderes, om der også er sikkeranvendelse af plantebeskyttelsesmidler med stoffet i Danmark.Hvis Danmark er uenig med Kommissionen i, at der er vist sikker anvendelse af stoffet i EU,vil Danmark stemme imod Kommissionens forslag om optagelse af aktivstoffet på bilag I.Ved fremlæggelse af forslag til Kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af aktivstoffer påbilag I til direktiv 91/414/EØF vil det blive vurderet, om Danmark er enig i, at der ikke er vist
4
sikker anvendelse i EU af det pågældende aktivstof til de anvendelsesformål, der er ansøgt omi EU.Hvis Danmark er enig, vil Danmark støtte en ikke-optagelse af et aktivstof, dvs. at Danmarkstemmer for Kommissionens forslag om ikke-optagelse.
5