Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 247
Offentligt
799035_0001.png
799035_0002.png
799035_0003.png
799035_0004.png
799035_0005.png
799035_0006.png
799035_0007.png
799035_0008.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
2.februar 2010

Kommissionens forordning (EU) om anvendelse af Traktatens artikel

101, stk. 3, på kategorier af aftaler og samordnet praksis inden for

motorkøretøjssektoren.

Resumé

Kommissionen har offentliggjort et udkast til ny kommissionsforordningom aftaler indenfor branchen for motorkøretøjer. Reglerne vedrører fxaftaler mellem leverandører og forhandlere eller værksteder.Salg af nye biler:Kommissionens undersøgelser har ikke vist tegn på væsentlige konkur-renceproblemer på dette marked. Kommissionen foreslår derfor, at degældende regler, der regulerer aftaler om køb, salg og videresalg af nyebiler – efter en 3-årig forlængelse - ophæves fra 1. juni 2013.De vigtigste ændringer er:at regler, der beskytter kontraktvilkår i aftaler mellem leverandø-rer og forhandlere, afskaffes.Markedet for reparation, service og reservedele (eftermarkedet):Kommissionen har konkluderet, at konkurrencen fortsat er mindre intenspå eftermarkedet. Kommissionen foreslår ændrede regler, der skal gældefor aftaler om salg af reparation og service samt reservedele. Disse reg-ler skal gælde fra 1. juni 2010.Den vigtigste ændring går ud på:at afskaffe regler, der tilskynder billeverandører til at udleveretekniske oplysninger til uafhængige værksteder for biler, som ertypegodkendt før 1. september 2009.For nye biler, der bliver typegodkendt efter 1. september 2009, sikrer enforordning om typegodkendelser, at leverandørerne skal udlevere tekni-ske oplysninger – også til uafhængige værksteder.
2/8

1.

Baggrund og indhold

Baggrund

EU’s konkurrenceregler indeholder et forbud mod konkurrencebegræn-sende aftaler. Kommissionen kan dog fastsætte de såkaldte gruppefrita-gelser, der undtager visse typer af aftalevilkår fra forbuddets anvendel-sesområde. Kommissionen kan fastsætte gruppefritagelser for kategorieraf konkurrencebegrænsende aftaler, hvis deres positive virkninger vurde-res at opveje de negative virkninger for konkurrencen.Der findes en generel vertikale gruppefritagelse, der regulerer aftaler,som er indgået mellem virksomheder, der befinder sig i forskellige om-sætningsled indenfor produktions- eller distributionskæden.Der har dog eksisteret en særlig gruppefritagelse for salgs- og serviceafta-ler mellem leverandører og forhandlere/værksteder inden for motorkøre-tøjsbranchen (den nuværende gruppefritagelse for motorkøretøjer) sidenmidten af 80’erne. Reglerne har bl.a. haft til formål at sikre en effektivkonkurrence i denne sektor, hvor Kommissionen fandt, at der var særligekonkurrenceproblemer.Baggrunden for det fremsatte Kommissionsforslag er, at den nuværendegruppefritagelse for motorkøretøjer udløber den 31. maj 2010. Kommis-sionen iværksatte derfor en evalueringsproces i maj 2008. Denne procesresulterede i, at Kommissionen den 22. juli 2009 udsendte sin skitse til defremtidige rammer for aftaler i denne branche. Det foreliggende forslagtil en ny gruppefritagelse og en vejledning er en udmøntning af denne po-litik.Forslagets retsgrundlag:Kommissionen har kompetence til at vedtage kommissionsforordningen ef-ter at have hørt Det Rådgivende Udvalg for Kartel- og Monopolspørgsmål.Forslaget skal derfor ikke forhandles i rådet.

Indhold

Kommissionen sondrer i sit forslag mellem henholdsvis (1) markedet forsalg af nye motorkøretøjer og (2) markedet for reparations- og service-ydelser og/eller salg af reservedele, dvs. det såkaldte eftermarked.Aftaler om salg af nye biler:Kommissionens undersøgelser har ikke vist tegn på væsentlige konkur-renceproblemer for salg af nye biler. Kommissionen foreslår derfor, at degældende regler om parternes aftaler om køb, salg og videresalg af nyebiler ophæves fra 1. juni 2013 og herefter reguleres af de generelle reglerfor vertikale aftaler. Kommissionen forlænger således de gældende reglerfor forhandlernes aftaler i 3 år, for at give branchens aktører tid til at til-passe deres aftaler til de nye rammer.
3/8
Forslaget betyder, at de regler, der beskytter bilforhandlernes kontraktvil-kår, afskaffes.Det drejer sig om følgende gældende regler, der beskytter forhandlerneskontraktsvilkår:Aftalens varighed (mindst 5 år)Opsigelsesfrist (mindst 2 år, hvis aftalen indgås på ubestemt tid)Krav om skriftlig begrundelse, hvis en leverandør vil bringe afta-len med en forhandler til ophørAt leverandøren tillader, at en forhandler kan overdrage sin rettig-heder og pligter til en anden forhandler indenfor samme forhand-lernetDet har også været en betingelse for, at være omfattet af den særligegruppefritagelse, at leverandører ikke modsatte sig, at forhandlerne for-handlede mere end et bilmærke. Denne såkaldte multibranding har særligtværet anvendt i skandinavien – herunder Danmark. Denne regel afskaffesogså.Med det nye forslag kan en leverandør og en distributør, som har en mar-kedsandel på det relevante marked under 30 pct., aftale en forpligtelseom, at forhandleren kun må forhandle ét mærke. Det følger dog af denvertikale gruppefritagelse, at det er på betingelse af, at varigheden af ensådan klausul er begrænset til højst fem år.Eftermarkedet (Aftaler om distribution reservedele/ reparation og vedli-geholdelse)Kommissionen har konkluderet, at konkurrencen fortsat er mindre intenspå eftermarkedet. Det skyldes især, at leverandørernes autoriserede værk-steder (såkaldte mærkeværksteder) normalt har en høj markedsandel påmarkedet for reparation og service af sit bilmærke.De gældende regler tilskynder leverandørerne til at udlevere tekniske op-lysninger til de såkaldte uafhængige værksteder, dvs. værksteder, som eruafhængige i forhold til leverandørerne. Formålet med reglerne har været,at sikre de uafhængige værksteder bedre muligheder for at konkurreremed de såkaldte autoriserede værksteder, som er leverandørens net afmærkeværksteder.Den vigtigste ændring i forslaget går ud på:at afskaffe de regler, der tilskynder leverandører til at udleveretekniske oplysninger til uafhængige værkstederFor nye biler, der bliver typegodkendt efter 1. september 2009, sikrer etsærligt sæt regler om typegodkendelser, at leverandørerne skal udleveretekniske oplysninger – også til uafhængige værksteder.Kommissionens forslag får derfor især virkning for de biler, som er type-godkendt før 1. september 2009, fordi forslaget ikke indeholder en eks-
4/8
plicit tilskyndelse for leverandørerne til at udlevere tekniske oplysningertil uafhængige værksteder.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Kommissionen kan udstede kommissionsforordninger, uden at beslutnings-proceduren involverer Parlamentet.

3.

Nærhedsprincippet

Kommissionen omtaler ikke eksplicit nærhedsprincippet. Det er tale om etudkast til en Kommissionsforordning på et område, hvor der i forvejen eksi-sterer en kommissionsforordning for aftaler i branchen. Fra dansk side vur-deres forslaget at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4.

Gældende dansk ret

Der eksisterer en gruppefritagelse for aftaler inden for motorkøretøjsbran-chen for Danmark, som indeholder tilsvarende regler som den gældendeforordning.

5.

Høring

Kommissionens forslag er den 11. januar 2010 sendt i høring hos medlem-merne af EU-Specialudvalget for konkurrenceregler. Høringsfristen udløbden 29. januar 2010.Bryggeriforeningen og Forsikring & Pension har meddelt, at de ikke harbemærkninger til forslaget.Følgende fem brancheorganisationer har haft bemærkninger til forslaget:Bilbranchen, De Danske Bilimportører, Danske Advokater, FDM og Hånd-værksrådet.Aftaler om salg af nye bilerBrancheorganisationerne Bilbranchen, De Danske Bilimportører (DBI) ogDanske Advokater støtter generelt Kommissionens forslag om at tilpassereguleringen af aftaler om salg af biler til den generelle regulering af aftaler,som gælder indenfor andre brancher.Bilbranchen og FDM har dog et forbehold. De ønsker at opretholde den delaf reglerne, som tilskynder leverandørerne til at acceptere, at forhandlerneforhandler flere konkurrerende bilmærker. Efter disse organisationers opfat-telse har flermærkesalg (multibranding) haft en positiv virkning for marke-det for salg af nye biler. Det har dels ført til, at det enkelte mærke er repræ-senteret ved flere udsalgssteder, og dels til at der i lokalområder, hvor derikke nødvendigvis er kundeunderlag for enkeltmærkeforhandlere, alligevelfortsat er forhandlere.
5/8
DBI og Danske Advokater er enig i forslaget om, at de gældende regler omsalg af nye biler helt afskaffes. DBI mener, at de nye regler for aftaler omsalg af biler ideelt set bør gælde allerede fra 1. juni 2010 med en over-gangsperiode på 2 år, hvorved branchen har mulighed for at tilpasse sine af-taler. DBI henviser til, at reglerne så vil træde i kraft samtidig med den nyegruppefritagelse for eftermarkedet. Efter DBI’s opfattelse undgår man såle-des en 3-årig forlængelse af den nuværende gruppefritagelse, som sætterbranchens muligheder for udvikling på stand-by, imens markedsforholdene- ikke mindst pga. krisen – ændres drastisk.Aftaler om reparation, service og reservedele (eftermarkedet)De gældende regler tilskynder leverandørerne til at udlevere tekniske op-lysninger på lige vilkår til alle uafhængige aktører, hvis leverandørerneønsker, at deres aftaler skal være omfattet af gruppefritagelsen. BådeFDM og Håndværksrådet mener, at det er vigtigt, at de gældende betingel-ser for adgang til tekniske oplysninger bliver opretholdt for biler, som er ty-pegodkendt før 1. september 2009. Organisationerne henviser til, at forord-ningen om typegodkendelser, hvorefter leverandørerne skal udlevere tekni-ske oplysninger, kun gælder for biler, som er typegodkendt efter denne da-to.Håndværksrådet understreger, at hvis Kommissionen ikke opretholder degældende regler om adgang til tekniske oplysninger, så vil det svække deuafhængige værksteders retssikkerhed og konkurrencerevne overfor leve-randørerne og de autoriserede værksteder. Efter Håndværksrådets opfattelsefår reglerne om typegodkendelser reelt først virkning om mange år, når deældre biler bliver udfaset af bilparken. Håndværksrådet understreger, atmarkedet vil befinde sig i et retssikkerhedsvakuum i den mellemliggendeperiode. Endelig mener Håndværksrådet, at det bør være en betingelse, atoplysninger vedrørende biler, der er typegodkendt før 1. september 2009,stilles til rådighed fra en standardiseret platform og til en pris, der er til atbetale for de mindre værksteder. Ifølge Håndværksrådet er disse betingelserallerede specificeret i forordningen for typegodkendelser, men kun for såvidt angår biler, der er typegodkendt efter 1. september 2009.FDM lægger endvidere vægt på, at adgangen til tekniske oplysninger ikkebegrænses til egentlige værksteder men også bør omfatte operatører, deryder vejhjælp.Danske Advokater mener ikke, at der er behov for at regulere adgangen tiltekniske oplysninger udover, hvad der følger af de nu indførte regler for ty-pegodkendelser. Organisationen henviser til, at Kommissionen næppe i deeuropæiske konkurrenceregler kan tage højde for det forhold, at den danskebilpark er ældre end i mange andre lande.Flere organisationerne (fx FDM og Håndværksrådet) mener, at Kommissi-onen burde gå længere end i det fremsatte forslag mht. at sikre øget konkur-rence på eftermarkedet. Disse organisationer mener, at Kommission i reg-lerne bør gøre det klart, hvornår leverandører har misbrugt deres garanti-
6/8
ordninger for nye biler. Det kan fx være i tilfælde, hvor leverandører/ auto-riserede værksteder giver forbrugerne det indtryk, at deres fabriksgarantikun gælder, hvis de lade alle reparationer og al service blive udført på et au-toriseret værksted i leverandørens netværk. De to organisationer efterlysersåledes, at Kommissionen i reglerne kommer med eksempler på, hvornårder er tale om misbrug af en garantiordning.Alle organisationer er enige i forslaget, for så vidt angår, at det opretholderbetingelser fra den gældende gruppefritagelse, hvorefter det udgør en alvor-lig konkurrencebegrænsning, hvis aftaler hindrer fri distribution af kompo-nenter og reservedele.

6.

Andre landes holdninger

Medlemsstaternes konkurrencemyndigheder er blevet hørt af Kommissio-nen i Det Rådgivende Udvalg for Kartel- og Monopolspørgsmål. De flestelande udtrykte overvejende opbakning til forslaget.Kommissionen har kompetencen til at vedtage kommissionsforordningeninden den 31. maj 2010 efter endnu en høring af Det Rådgivende Udvalgfor Kartel- og Monopolspørgsmål.

7.

Dansk holdning

På baggrund af de afgivne høringssvar er den danske holdning følgende:Aftaler om salg af nye bilerFra dansk side kan man generelt støtte, at en tilpasning til den generelle re-gulering af aftaler, som gælder indenfor andre brancher, vil være hensigts-mæssig.Danmark har dog ikke en national lovgivning, som beskytter kontraktvil-kår for forhandlerne. Derfor er det vigtigt, at de gældende regler for disseaftaler forlænges for en 3-årig periode, så forhandlerne får tid til at tilpas-se deres aftaler.Forhandling af flere mærker (multibranding) har haft en stor udbredelse iDanmark og har medvirket til at skabe bedre konkurrence om salget afnye biler. For det første har det ført til, at det enkelte mærke er repræsen-teret ved flere udsalgssteder. For det andet har det ført til, at der i lokal-områder, hvor der ikke er kundeunderlag til kun at forhandle ét mærke,alligevel er forhandlere, fordi de har mulighed for at forhandle flere mær-ker. Fra danske side er det derfor vurderingen, at forhandlerne fortsat børhave mulighed for at forhandle flere mærker.Eftermarkedet (reparation og vedligeholdelsesydelser)Fra dansk side er det vurderingen, at de primære konkurrenceproblemerfindes på eftermarkedet. Det er derfor vigtigt, at de nye regler - i mindst ligeså høj grad som de tidligere – sikrer hensynet til effektiv konkurrence på ef-termarkedet.
7/8
I Danmark er bilparken karakteriseret ved, at gennemsnitsalderen for bi-lerne er højere, end den er i mange andre lande, pga. høje bilafgifter oghøje priser på nye biler.De foreslåede ændringer fremmer efter dansk opfattelse ikke målet medøget konkurrence på eftermarkedet, fordi den uafhængige sektor sættes ien vanskelig situation især i de lande, som har en ældre bilpark. Reglerneom typegodkendelser, som skal sikre adgang til tekniske oplysninger forbiler, der er typegodkendt efter 1. september 2009, får reelt først virkningpå eftermarkedet, efterhånden som de ældre biler bliver udfaset af bilpar-ken.Fra dansk side arbejdes der derfor i Det Rådgivende Udvalg for Kartel- ogMonopolspørgsmål for, at reglerne fortsat skal tilskynde leverandørerne tilat udlevere tekniske oplysninger vedrørende ældre biler til de uafhængigeværksteder. Det skyldes, at det er vigtigt at sikre, at de uafhængige værk-steder løbende kan få justeret de tekniske oplysninger til disse bilmodel-ler, så de kan udøve et konkurrencepres i forhold til de autoriserede værk-steder. Eller alternativt, at de gældende regler i det mindste forlænges i enårrække for så vidt angår biler, som er typegodkendt før 1. september2009.For så vidt angår misbrug af garantiordninger fra leverandørers eller auto-riserede værksteders side, kan det være vanskeligt at inkludere en ud-tømmende liste med eksempler på sådanne misbrug i de nye regler. Detmå derfor være tilstrækkeligt, at Kommissionen i sit medfølgende forslagtil nye retningslinjer for aftaler i branchen tilkendegiver, at Kommissio-nen kan tage misbrug af garantiordninger op fra sag til sag, hvis fx demodtager klager.Forslaget indeholder betingelser, der gør det klart, at det udgør en alvorligkonkurrencebegrænsning, hvis aftaler hindrer fri distribution af komponen-ter og reservedele. Fra dansk side støttes denne del af forslaget, idet alle ty-per værksteder bør have fri adgang til komponenter og reservedele.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Kommissionen forordning har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret.Som nævnt eksisterer der en gruppefritagelse for aftaler inden for motorkø-retøjsbranchen for Danmark, som indeholder tilsvarende regler som dengældende forordning. Den danske gruppefritagelse vil skulle erstattes af enny bekendtgørelse, der indeholder regler, der svarer til den nye forordning.Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark,da det regulerer et område, som allerede er reguleret af en kommissionsfor-ordning.
8/8

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget skønnes ikke at have entydige hverken positive eller negativekonsekvenser. Der kan være nogle overgangsomkostninger for nogle virk-somheder, fordi de skal tilpasse deres aftaler til de nye rammer. For andrevirksomheder kan det være en fordel, at aftaler om biler fra 2013 regulerespå samme måde som andre produkter, som de også distribuerer.

10.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Der forventes ikke større administrative byrder for erhvervslivet, fordi de al-lerede i dag selv skal vurdere, om deres aftaler lever op til konkurrencereg-lerne.

11.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.Grundnotatet sendes også til Folketingets Erhvervsudvalg