Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 262
Offentligt
803929_0001.png
803929_0002.png
803929_0003.png
803929_0004.png
803929_0005.png
803929_0006.png
803929_0007.png
803929_0008.png
803929_0009.png
803929_0010.png
803929_0011.png
NOTAT
Notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissio-nens supplerende åbningsskrivelse om gennemfø-relsen af Rådets direktiv om minimumsforskrifter forsikkerhed og sundhed på midlertidige eller mobilebyggepladser
J.nr. 20080072108/

I. Indledning

I skrivelse af 1. december 2008 SG-Greffe (2008) D/207281 har Kommissionenunder henvisning til traktatens artikel 226 opfordret den danske regering til atfremsætte bemærkninger til de i skrivelsen anførte betragtninger vedrørende dendanske gennemførelse af Rådets direktiv 92/57/EØF af 24. juni 1992 om mini-mumsforskrifter for sikkerhed og sundhed på midlertidige eller mobile byggeplad-ser (ottende særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF) påfølgende punkter:I skrivelse af 30. januar 2009 har den danske regering svaret Kommissionen, at denvil præcisere og klarificere de danske regler i overensstemmelse med Kommissio-nens bemærkninger i forhold til 35 af de i alt 47 punkter i den supplerende åb-ningsskrivelse.Samtidig med ovenstående svar blev det meddelt Kommissionen, at den danske re-gering havde behov for uddybning af Kommissionens bemærkninger til ti af punk-terne i den supplerende åbningsskrivelse samt at der var behov for koordinering iforhold til andre myndigheder i forhold til to af punkterne i åbningsskrivelsen.Udenrigsministeriet har den 4. februar 2009 orienteret Folketingets Europaudvalgom ovennævnte svar til Kommissionen.I skrivelse af 25. marts 2009 fremsendte den danske regering herefter uddybendespørgsmål til Kommissionen vedrørende direktivbestemmelserne:- (Afsnit A) pkt. 6.3, pkt. 7, pkt. 15, pkt. 18.1,- (Afsnit B, del 1) pkt. 10- (Afsnit B, del 2) pkt. 5.2, pkt. 8.1, pkt. 8.2, pkt. 12.2 og 12.3 samt pkt.13.1.På denne baggrund blev der den 1. oktober 2009 afholdt et møde i Luxembourgmellem repræsentanter for Kommissionen (DG EMPL F4) og repræsentanter for dedanske myndigheder på området. På mødet blev de uddybende spørgsmål drøftetog besvaret af repræsentanter for Kommissionen.
I forhold til de to punkter i åbningsskrivelsen, der krævede koordinering i forholdtil flere myndigheder, er der nu skabt klarhed i forhold til implementeringen af di-rektivbestemmelserne:- Afsnit B, del 2) pkt. 2.1- Afsnit B, del 2, pkt. 2.3

II. Regeringens bemærkninger til Kommissionens vurdering af den danske

gennemførelse af de 12 resterende punkter i den supplerende åbningsskri-

velse

Regeringens svar til Kommissionen vedrørende de enkelte punkter er gengivet ne-denfor:”Som det fremgår af den supplerende åbningsskrivelse har Kommissionen, somfølge af en grundig analyse af bilag IV til direktivet bl.a. kunnet konstatere eventu-elle mangler vedrørende følgende 12 punkter i direktivet:

1. Afsnit A i bilag IV til direktivet: Generelle minimumsforskrifter for arbejds-

steder på byggepladser

Punkt 6.3, første afsnit, i bilag IV, afsnit A
Punkt 6.3, første afsnit, har følgende ordlyd:”En arbejdstager må under ingen omstændigheder udsættes for luft i et lukket rum,der indebærer en øget risiko.”Kommissionen anfører:Tilsyneladende findes der ingen bestemmelse i dansk ret, der svarer til punkt6.3, første afsnit.§ 29, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 589 omtaler kun iltmangel, hvilket ikke er detsamme som luft i et lukket rum.Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:Direktivbestemmelsen omfatter alle steder, hvor de beskæftigede kan blive ud-sat for en ”høj-risikofyldt”, indesluttet atmosfære.Hvorvidt, der er tale om en ”høj” risiko, må afgøres på baggrund af arbejds-pladsvurderingen. Det første stykke i direktivbestemmelsen skal læses og for-stås i sammenhæng med den anden del af bestemmelsen, der fastsætter, at debeskæftigede som et minimum skal overvåges udefra.Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.Punkt 7 i bilag IV, afsnit A
Punkt 7 har følgende ordlyd:
2
”TemperaturI arbejdstiden skal temperaturen være tilpasset den menneskelige organisme underhensyntagen til de anvendte arbejdsmetoder og den fysiske belastning, som ar-bejdstagerne udsættes for.”Kommissionen anfører:Tilgangen i direktivet er mere præventiv (”temperaturen [skal] være tilpasset”),hvorimod det ifølge dansk ret skal være sikret, at klimaforholdene er i orden, og”der skal herunder træffes foranstaltninger til at beskytte de ansatte mod stærkhede og kulde”.Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:Direktivbestemmelsen fastsætter, at temperaturen skal være passende, bådehvor der arbejdes udendørs, og hvor der arbejdes indendørs. En måde at sikre enpassende temperatur på, er at planlægge arbejdet, så det kan udføres indendørs istedet for udendørs. Bestemmelsen fastsætter ikke specifikt krav om, at tempe-raturen skal tilpasses med f.eks. varmeblæsere eller ved aircondition, men ipraksis kan dette være en brugbar metode i nogle tilfælde.Også beklædning kan anvendes med henblik på at gøre temperaturen passende.Under hensyn til forebyggelsesprincipperne skal risikoen dog først og fremmestsøges forhindret, dernæst forebygget ved kollektive foranstaltninger og kun,hvis disse to muligheder ikke kan lade sig gøre, kan anvendelsen af personligeværnemidler tages i betragtning.Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.Punkt 15 i bilag IV, afsnit A
Punkt 15 har følgende ordlyd:”Opholdsrum og/eller indkvarteringslokaler15.1 Hvis arbejdstagernes sikkerhed eller sundhed gør det nødvendigt, navnlig pågrund af arbejdets art, antallet af ansatte eller byggepladsens afsides beliggenhed,skal der stilles lettilgængelige opholdsrum og/eller indkvarteringslokaler til ar-bejdstagernes rådighed.15.2 Opholdsrummene og/eller indkvarteringslokalerne skal være tilstrækkeligtstore og indeholde et antal borde og siddepladser med ryglæn, der står i forhold tilantallet af arbejdstagere.15.3 Hvis der ikke findes sådanne lokaler, skal der stilles andre faciliteter til perso-nalets rådighed, således at det kan opholde sig der under arbejdets afbrydelse.15.4 Permanente indkvarteringslokaler skal, medmindre de kun bruges undtagel-sesvis, være udstyret med tilstrækkelige sanitære installationer, en spisesal og ethvilerum.De skal være udstyret med senge, skabe, borde og stole med ryglæn under hensyntil antallet af arbejdstagere, og der skal ved indretningen tages hensyn til, om derbåde er mandlige og kvindelige arbejdstagere.
3
15.5 I opholdsrum og/eller indkvarteringslokaler skal der træffes passende foran-staltninger til beskyttelse af ikke-rygere mod generne fra tobaksrøg.”Kommissionen anfører:Der findes tilsyneladende ingen tilsvarende bestemmelse i dansk ret (kun kravom et spiserum og en soveplads, hvis der på arbejdsstedet udføres tjeneste medtilladelse til at sove.)Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:Med ”afsides” menes, at byggepladsen er svær/besværlig at nå f.eks., hvis denligger i en skov eller på en ø m.v. Særlige forhold ved byggepladsen, afstandentil pladsen, eller den tid, det vil tage at nå hen til den eller passere den, kan ogsåvære med til at afgøre, om pladsen er ”afsides”. Hvor det er nødvendigt, be-handles problemstillingen i arbejdspladsvurderingen og i planen for sikkerhedog sundhed.Direktivbestemmelsen omfatter også ”afsides” steder, der er befolkede.Direktivbestemmelsen omfatter ophold i forbindelse med arbejdet og opholdmellem to arbejdsperioder.Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.Punkt 18.1 i bilag IV, afsnit A
Punkt 18.1 har følgende ordlyd:”Indgangene til byggepladsen og dennes periferi skal være forsynet med skilte ogafmærket på en sådan måde, at de er iøjnefaldende og letkendelige.”Kommissionen anfører:Kommissionen konstaterer, at den danske bestemmelse, der gennemfører punkt18.1 i bilag IV til Rådets direktiv, ikke er en ordret gentagelse af bestemmelseni direktivet, idet den ikke præciserer, at der skal være anbragt skiltning ved ind-gangene til byggepladserne. Det fører til tvivl om den praktiske anvendelse afdirektivet, hvilket kan udgøre en overtrædelse af Fællesskabsretten. Pkt. 18.1kan derfor ikke anses for at være korrekt gennemført.Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:
Formålet med direktivbestemmelsen er at forebygge, at personer utilsigtet begi-ver sig ind på byggepladsens område. Det er især vigtigt ved indgangene tilbyggepladsen samt andre steder, hvor det er muligt at komme ind på byggeplad-sen, at det er tydeligt synligt og identificerbart, at man er ved at begive sig indpå en byggeplads.
4
Direktivbestemmelsen fastsætter ikke specifikt krav til signalering forstået somskiltning, men det vil være naturligt at anvende signalgivning (f.eks. standard-symboler som beskrevet i direktiv 92/58/EØF) med henblik på at gøre bygge-pladsen og indgangene til pladsen tydeligt synlige og identificerbare.
Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.

2. Afsnit B, del I, i bilag IV til direktivet: Særlige minimumsforskrifter for ar-

bejdssteder på byggepladser

Punkt 10 i bilag IV, afsnit B, del I
Punkt 10 har følgende ordlyd:”Særlige foranstaltninger for rullende trapper og fortoveRullende trapper og fortove skal fungere på en sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde.De skal være forsynet med de nødvendige sikkerhedsanordninger.De skal være udstyret med nødstopanordninger, som er letkendelige og lettilgæn-gelige.”Kommissionen anfører:De danske myndigheder henviser til Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 509 af18. juni 1997 om elevatorer og løfteudstyr, rulletrapper og rullefortove og lign.og anfører, at den også finder anvendelse på tekniske hjælpemidler, der anven-des ved bygge- anlægsarbejde. Imidlertid er denne retsforskrift ikke blevetmeddelt i forbindelse med direktiv 92/57/EØF.Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:
Det er ikke nødvendigt at udarbejde særlige bestemmelser for disse specifikketekniske hjælpemidler i bekendtgørelsen om byggepladser. Det vil være til-strækkeligt i bekendtgørelsen at angive et krav med en reference om, at tekniskehjælpemidler, der anvendes på byggepladser, skal opfylde de krav om indret-ning og om anvendelse, der følger af de generelle bekendtgørelser om indret-ning og om anvendelse af tekniske hjælpemidler.
Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.

3. Afsnit B, del II, i bilag IV til direktivet: Udendørs arbejdspladser på bygge-

pladsen

Punkt 2.1 i bilag IV, afsnit B, del II
Punkt 2.1 har følgende ordlyd:
5
”Installationerne (til energiforsyning) på byggepladsen, og navnlig de, der er udsatfor ydre påvirkning, skal regelmæssigt kontrolleres og vedligeholdes.”Kommissionen anfører:De nærmere bestemmelser, der gælder for elektriske installationer og gasinstal-lationer, optræder henholdsvis i lovgivningen om stærkstrøm og i lovgivningenom gas.Imidlertid er disse nærmere bestemmelser ikke blevet meddelt i forbindelse meddirektiv 92/57/EØF.De øvrige nævnte bestemmelser vedrører ikke eksplicit installationer til energi-forsyning.De relevante danske myndigheder har været i dialog om bemærkningerne til dissepunkter i åbningsskrivelsen og kan oplyse følgende:Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6 (bekendtgørelse nr. 12502 af 1. juli 2001)kapitel 704.61 har følgende ordlyd:"Bibeholdes en midlertidig installation i mere end 3 måneder, skal installationenhver 3. måned efterses af en autoriseret elinstallatør. Ejeren (brugeren) af den mid-lertidige installation er ansvarlig for, at eftersynet foretages, og at installationen ef-ter benyttelsen fjernes."§ 44, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 589 af 22. juni 2001 om indretning af byg-gepladser og lignende arbejdssteder med senere ændringer har følgende ordlyd:”§ 44. Der skal på byggepladsen være orden og ryddelighed, så forholdene til sta-dighed er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige. Det skal herunder navnligiagttages, at veje, færdselsarealer, tekniske installationer og sikkerhedsforanstalt-ninger holdes i forsvarlig stand,”.I forhold til byggepladser, hvor der er flere arbejdsgivere, og hvor der er pligt til atudpege koordinator for koordinering af sikkerhed og sundhed på byggepladsen, erdet angivet i § 6, stk. 2, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 1416 af 27. december 2008 ombygherrens pligter:”(§ 6) stk. 2. I forbindelse med koordineringen, jf. stk. 1, nr. 1, og udarbejdelsen afplanen for sikkerhed og sundhed, jf. stk. 1, nr. 2 skal det sikres:at nødvendige tekniske installationer etableres og fremføres rettidigt til brugsste-derne samt i nødvendigt omfang kontrolleres og vedligeholdes,”Direktivbestemmelsen er implementeret ved ovenstående regler. Reglerne er be-klageligvis ikke tidligere meddelt Kommissionen. De danske myndigheder har nuforetaget notifikation af reglerne.Punkt 2.3 i bilag IV, afsnit B, del II
Punkt 2.3 har følgende ordlyd:”Eksisterende luft-elledninger skal, når dette er muligt, føres uden om byggeplad-sens område eller sættes ud af drift.
6
Hvis dette ikke er muligt, skal der opføres afspærringer eller opsættes skilte, såle-des at køretøjer og installationer holdes adskilt.Der skal opsættes hensigtsmæssige advarselsskilte, og ledningerne skal afskærmesi de tilfælde, hvor byggepladsens køretøjer skal passere under dem.”Kommissionen anfører:Punkt 2.3 omhandler specifikt luft-elledninger. § 26 i bekendtgørelse nr. 589fastlægger mere generelt, at der skal træffes sikkerhedsforanstaltninger, hvis derer fare for personskade.§ 32 i bekendtgørelse nr. 589 er også af generel art og fastsætter ikke specifikt,at der skal opsættes hensigtsmæssige advarselsskilte, og at ledningerne skal af-skærmes i de tilfælde, hvor byggepladsens køretøjer skal passere under dem.Desuden er denne paragraf også anført som gennemførelse af punkt 18.1 i bilagIV, afsnit A.De relevante danske myndigheder har været i dialog om bemærkningerne til dissepunkter i åbningsskrivelsen og kan oplyse følgende:Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 5A (bekendtgørelse nr. 309 af 27. april 2009),kapitel 6.1 har følgende ordlyd:"6.1.1 Ved alle former for arbejde, herunder transport, i nærheden af luftledningerog luftkabler må personer, værktøj og materiel, der befinder sig i større højde overjord end 3 m, ikke komme inden for de i 6.8 angivne vandrette respektafstande fraluftledningerne, respektive luftkablerne.Under arbejdet hører fxa) Opførelse eller vedligeholdelse af bygninger o.l.b) Udførelse, udvidelse og vedligeholdelse af kloakbrønde,vandbrønde og -boringer.c) Anbringelse af stilladser, stiger o.l.d) Anbringelse af reklameskilte, plakater m.m.e) Anbringelse af flagstænger, antenner, elektrisk hegn, opstablinger,høje genstande m.m.f) Træfældning og træbeskæring.g) Frugtplukning.6.1.2 Undtagelse:Ved lavspændingsluftledninger og luftkabler er det dog tilladt at komme ind overledningen, hvis den i 6.8 angivne lodrette respektafstand over ledningen overhol-des."Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 5A (bekendtgørelse nr. 309 af 27. april 2009)kapitel 6.2 har følgende ordlyd:"6.2.1 Ved anbringelse af og ved arbejde eller kørsel med høje maskiner såsomkraner, gravemaskiner, køretøjer med tippelad, kurvevogne, stigevogne o.l. i nær-heden af luftledninger og luftkabler må ingen del af maskinen eller emner, der flyt-tes, og som befinder sig i større højde over jord end 3 m, komme inden for de i 6.8angivne vandrette respektafstande fra luftledningerne, respektive luftkablerne.6.2.2 Undtagelse:
7
Ved lavspændingsluftledninger og luftkabler er det dog tilladt at komme ind overledningen, hvis den i 6.8 angivne lodrette respektafstand over ledningen overhol-des. Høje kraner skal således anbringes så langt fra ledninger, at der ikke er risikofor, at tilhørende wirer ved udsving, fx under vindpåvirkning, kan komme inden forrespektafstandene. Ved arbejde af længere varighed kan det være hensigtsmæssigtat sikre transportvejene ved markeringsportaler eller at sikre maskinernes bevægel-sesområde med blokeringsindretninger."Respektafstande, jf. kapitel 6.8, kan ses på side 11-12 i vedlagte eksemplar afstærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 5A, 3. udgave.Det er den danske regerings opfattelse, at direktivbestemmelsen er implementeretved ovenstående regler. Reglerne er beklageligvis ikke tidligere meddelt Kommis-sionen. De danske myndigheder har nu foretaget notifikation af reglerne.Punkt 5.2 i bilag IV, afsnit B, del II
Punkt 5.2 har følgende ordlyd:”Arbejde i højden må principielt kun udføres, når der findes hensigtsmæssigt ud-styr eller kollektive beskyttelsesanordninger såsom rækværker, platforme eller sik-kerhedsnet.Dersom dette udstyr ikke kan anvendes på grund af arbejdets art, skal der sørgesfor hensigtsmæssige adgangsveje og anvendes beskyttelsesremme eller andre sik-kerhedsanordninger, som er forankrede.”Kommissionen anfører:I dansk ret er bestemmelserne mere begrænsede. § 22, stk. 1, i bekendtgørelsenr. 589 vedrører kun fald fra højde på mere end 2 meter. § 22, stk. 2, vedrørerfald fra lavere højde, men kun, hvis der på grund af arbejdets art er særlig farefor nedstyrtning, eller hvis nedstyrtning på det omgivende underlag er forbundetmed særlig fare.Der mangler dermed en generel bestemmelse. Desuden indeholder § 22, stk. 3,en undtagelse ved kortvarige arbejdsopgaver, når faren ved sikkerhedsforan-staltningernes etablering, brug og fjernelse er større end den fare, de skal afvær-ge.Der er ikke fastlagt bestemmelser for anvendelsen af sikkerhedsbælte i punkt5.2, første afsnit.Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:
Der er ingen eksplicit højdegrænse fra hvor, der skal træffes foranstaltninger,når der er risiko for nedstyrtning fra en højde. I givet fald ville der have væretreference til en sådan i direktiv 2001/45/EØF (arbejde i højden), der ikke omta-ler en specifik højdegrænse.Der er ingen eksplicit højdegrænse fra hvor, der skal træffes foranstaltninger,hvor der er risiko for nedstyrtning fra en højde, men arbejdsgiveren må vurdere,om der – i den givne situation – udføres arbejde i højden med risiko for ned-
8
styrtning, og i givet fald må arbejdsgiveren iagttage punkterne 5.1 og 5.2 i di-rektivet.Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.Punkt 8.1 i bilag IV, afsnit B, del II
Punkt 8.1 har følgende ordlyd:”Køretøjer og gravemaskiner og maskiner til håndtering af materialer skal:udformes korrekt og i videst muligt omfang konstrueres efter ergonomiske princip-per holdes i god funktionsdygtig stand anvendes korrekt.”Kommissionen anfører:Køretøjer og gravemaskiner og maskiner til håndtering af materialer er ikkespecielt omtalt i dansk ret.Der findes tilsyneladende ingen tilsvarende bestemmelse i dansk ret om forplig-telsen til, at disse køretøjer og maskiner skal udformes korrekt og i videst mu-ligt omfang konstrueres efter ergonomiske principper, holdes i god funktions-dygtig stand og anvendes korrekt.Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:
Direktivbestemmelsen fastsætter kun krav til køretøjer og maskiner, der er gra-vemaskiner eller som benyttes til håndtering af materialer.Det er ikke nødvendigt at udarbejde særlige bestemmelser for disse specifikketekniske hjælpemidler i bekendtgørelsen om byggepladser. Det vil være til-strækkeligt i bekendtgørelsen at angive et krav med en reference om, at tekniskehjælpemidler, der anvendes på byggepladser, skal opfylde de krav om indret-ning og om anvendelse, der følger af de generelle bekendtgørelser om indret-ning og om anvendelse af tekniske hjælpemidler.Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.Punkt 8.2 i bilag IV, afsnit B, del II
Punkt 8.2 har følgende ordlyd:”Førere og operatører af køretøjer og gravemaskiner og maskiner til håndtering afmaterialer skal være specielt uddannet.”Kommissionen anfører:Den danske bestemmelse vedrører ikke specifikt køretøjer og gravemaskiner ogmaskiner til håndtering af materialer, men generelt tekniske hjælpemidler. I be-kendtgørelse nr. 509/76 om kranførercertifikat eller i bekendtgørelse nr. 136/78
9
om gaffeltruckførercertifikat findes der særlige bestemmelser, men disse to ka-tegorier udgør kun en del af førerne og operatørerne af køretøjer og gravema-skiner og maskiner til håndtering af materialer.Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:
Direktivbestemmelsen fastsætter ikke krav om gennemførelse af en formel ud-dannelse med eksamen osv., men arbejdsgiveren må sikre, at de beskæftigede erkvalificerede både teoretisk og praktisk i nødvendigt omfang med hensyn til atføre eller betjene gravemaskiner. Dette bør reguleres mere detaljeret på natio-nalt niveau.
Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.Punkt 12.2 og 12.3 i bilag IV, afsnit B, del II
Punkt 12.2 har følgende ordlyd:”Der skal træffes tilstrækkelige forholdsregler til beskyttelse af arbejdstagerne modfarer som følge af et bygningsværks skrøbelighed eller midlertidige ustabilitet.”Punkt 12.3 har følgende ordlyd:”Forskallinger, midlertidige understøtninger samt afstivninger skal udformes, be-regnes, udføres og vedligeholdes på en sådan måde, at de uden fare kan modstå depåvirkninger, som de kan blive udsat for.”Kommissionen anfører:Der findes tilsyneladende ingen bestemmelser om forskallinger, midlertidigeunderstøtninger og afstivninger i dansk ret. Bestemmelserne i dansk ret er forgenerelle.Bekendtgørelse nr. 561 synes at vedrøre indretning af maskiner og tekniskehjælpemidler generelt (gennemførelse af Rådets direktiv 89/392/EØF om ma-skiner, ændret ved direktiv 91/368/EØF). Disse direktiver vedrører ikke anven-delsen. Her mangler der nærmere bestemt bestemmelser om udførelse og vedli-geholdelse.Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:
Det er ikke nødvendigt at udarbejde særlige bestemmelser for disse specifikketekniske hjælpemidler i bekendtgørelsen om byggepladser. Det vil være til-strækkeligt i bekendtgørelsen at angive et krav med en reference om, at tekniskehjælpemidler, der anvendes på byggepladser, skal opfylde de krav om indret-ning og om anvendelse, der følger af de generelle bekendtgørelser om indret-ning og om anvendelse af tekniske hjælpemidler.
10
Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.Punkt 13.1 i bilag IV, afsnit B, del II
Punkt 13.1 har følgende ordlyd:”Spunsvægge og sænkekasser skal være:konstrueret solidt af hensigtsmæssigt og kraftigt materiale med tilstrækkelig styrkeforsynet med fornødent udstyr, der gør det muligt for arbejdstagerne at redde sig itilfælde af indtrængen af vand eller materialer.”Kommissionen anfører:Da der udelukkende er tale om byggeri i punkt 13.1, er bekendtgørelse nr. 561relevant i dette tilfælde. Imidlertid findes der tilsyneladende ingen tilsvarendebestemmelse i dansk ret om spunsvægge og sænkekasser. Bestemmelserne idansk ret er for generelle.Der findes tilsyneladende ingen bestemmelse i dansk ret om fornødent udstyr,der gør det muligt for arbejdstagerne at redde sig i tilfælde af indtrængen afvand eller materialer (punkt 13.1, litra b).Som svar på de i skrivelse af 25. marts 2009 stillede spørgsmål til dette punkt i åb-ningsskrivelsen, har repræsentanter for Kommissionen ved møde den 1. oktober2009 oplyst følgende:
Det er ikke nødvendigt at udarbejde særlige bestemmelser for disse specifikketekniske hjælpemidler i bekendtgørelsen om byggepladser. Det vil være til-strækkeligt i bekendtgørelsen at angive et krav med en reference om, at tekniskehjælpemidler, der anvendes på byggepladser, skal opfylde de krav om indret-ning og om anvendelse, der følger af de generelle bekendtgørelser om indret-ning og om anvendelse af tekniske hjælpemidler.
Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere de danskeregler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger og efterfølgendeoplysninger til ovenstående punkt.-o-På baggrund af ovenstående skal den danske regering endelig bemærke, at en klarog præcis gennemførelse af direktiv 92/57/EØF af 24. juni 1992 om minimumsfor-skrifter for sikkerhed og sundhed på midlertidige eller mobile byggepladser i danskret i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger vil kræve bekendtgø-relsesændringer under medvirken af arbejdsmarkedets parter.Kommissionen vil blive underrettet så snart det nye og reviderede regelgrundlagtræder i kraft, hvilket formentlig vil kunne ske ved udgangen af 2010.”
11