Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 272
Offentligt
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 26. februar 2010
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010: en europæisk strategi for vækst
og beskæftigelse
Orientering ved Kommissionen om dens meddelelse EUROPA 2020
Udveksling af synspunkter (spørgsmål vedrørende konkurrenceevne)
KOM (2009) 0647
Rådsmøde 2999 – bilag 1 (samlenotat side 9)
KOM (2009) 0647 – bilag 6 (høringssvar af 13/1-10)
KOM (2009) 0467 – bilag 8 (regeringens høringssvar af 9/2-10)
EU-note (09) – E 16 (note om fremtidens EU af 4/12-09)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 221 (side 589, senest behandlet i EUU 22/1-10 under rådsmødet
almindelige anliggender)
Videnskabsministeren:
Den tredje og sidste sag til orientering er Lissabon-strategiens afløser, nemlig
EU2020-strategien.
På rådsmødet forventes Kommissionen at præsentere sit udspil til EU's kommende strategi for vækst og
beskæftigelse – altså EU2020-strategien – og der vil være lejlighed til at udveksle synspunkter.
EU2020-strategien var som bekendt hovedtema på det ekstraordinære uformelle møde i Det Europæiske Råd
den 11. februar og vil ligeledes blive et hovedtema på både forårstopmødet og DER-mødet i juni, hvor den
endelige EU2020-strategi ventes vedtaget.
Danmark og EU står over for en række globale udfordringer. Det gælder bl.a. den stadig stigende konkurrence fra
vækstøkonomierne, en aldrende befolkning, klimaændringer og den aktuelle økonomiske krise.
Formålet med 2020-strategien er at udvikle et fælles, langsigtet og sammenhængende svar på de udfordringer,
som EU står over for.
For det første skal vi sikre en grøn vækstdagsorden i EU og skabe et grønt indre marked og etablere fælles
grønne standarder, der gør det muligt for virksomheder og borgere at foretage grønne forbrugervalg.
For det andet skal vi have styrket EU-indsatsen inden for uddannelse, forskning og innovation med sigte på at
skabe en videnbaseret økonomi.
For det tredje skal vi fortsætte bestræbelserne på at styrke det indre marked, der skal moderniseres i forhold til de
udviklinger inden for digitalisering, globalisering og bæredygtighed, der er sket, siden det indre marked blev
etableret for tyve år siden.
Endelig er vi positive over for de tanker, der er om en styrket styring af strategien. Det er vigtigt, at de mål, der
foreslås, følges op med konkrete tiltag i de enkelte medlemslande.
Fra dansk side er det vigtigt, at vi får sat solide danske fingeraftryk på EU2020-strategien. Regeringen har som de
øvrige medlemslande afgivet et nationalt høringssvar, ligesom Europaudvalget har afgivet sit høringssvar. Det
glæder økonomi- og erhvervsministeren, at der er stor overensstemmelse mellem de to.
Vi er enige om, at Kommissionens konsultationspapir er et godt oplæg til de videre drøftelser af EU2020-
strategien.
Fra dansk side støtter vi derfor varmt arbejdet med EU2020-strategien og ønsker en mere ambitiøs og fokuseret
strategi.
Som ny minister vil jeg gøre mit bedste for at besvare alle jeres spørgsmål. Der kan selvfølgelig være enkelte,
hvor jeg enten må henvise til en skriftlig besvarelse fra økonomi- og erhvervsministeren for at sikre et
fyldestgørende svar eller må trække på embedsmændene.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 26. februar 2010
Anne Grete Holmsgaard
henviste til, at det fremgik af Politiken, at Kommissionen ville fremlægge et indspil
til 2020-strategien, hvori der ikke indgik noget om, at EU vil reducere CO
2
-udslippet med 30 pct., under
forudsætning af at der kommer en global klimaaftale. Den oplysning var lækket til pressen, selv om
Kommissionen først præsenterer sit udspil i næste uge. Hun betegnede det som dybt problematisk, at
Kommissionen ville anlægge en så uambitiøs strategi, idet hun gjorde opmærksom på, at på grund af
tilbagegangen under den økonomiske krise ville det ikke koste EU nogen anstrengelse at leve op til kravet
om en 20 pct. reduktion. På denne baggrund spurgte hun, hvad regeringen vil gøre for at få strategien
strammet op. Europa bliver ikke grøn, hvis Kommissionens forslag kommer til at dominere. Hvad vil
regeringen gøre for virkelig at få en grøn vækst strategi og gennemføre en omstilling fra fossile
brændstoffer?
Kim Mortensen
opfordrede til, at regeringen slog til lyd for, at beskæftigelsen i grønne jobs kom til at spille
en større rolle, sådan som det anbefales i LO's høringssvar.
Lissabonstrategien var en god strategi, men effekten havde ikke været særlig stor. Derfor mente Kim
Mortensen, regeringen skulle tale for, at der i 2020-strategien blev nogle mere forpligtende aftaler, for at man
kunne nå de målsætninger, der var sat op.
Han spurgte, hvilken rolle det tysk-franske udspil ville komme til at spille, og om regeringen havde forholdt
sig til dette udspil.
Orla Hav
mente, det var nogle gode og rigtige målsætninger, man ville arbejde for på europæisk plan, men
når man så på, hvad der var sket i Danmark, mente han, innovation og iværksætteri sakkede agterud.
Per Clausen
sagde, at hvis man sammenlignede resultaterne med de velsignelser, man havde forudset, da
man satte Lissabonstrategien i gang, måtte den nærmest betegnes som en fiasko. Med hensyn til det
fremadrettede, altså 2020-strategien, mente han, man manglede en erkendelse af, at det er nødvendigt at
løse de miljømæssige og klimamæssige udfordringer, man står over for. I stedet for at sige, at
industripolitikken kan bidrage til grøn vækst og beskæftigelse, skulle man sige, at målsætningen er at
transformere industripolitikken i Europa, så dem fremmer grøn vækst og beskæftigelse.
Lone Dybkjær
henviste til de høringssvar, der var fremsendt fra Folketinget og fra regeringen, og spurgte,
hvordan det går. Hun ville gerne vide, hvordan regeringen internt havde organiseret arbejdet med 2020-
strategien, således at der kom dynamik og vækst i Europa. Har man nogle embedsmænd, der driver
processen fremad?
Hun ville ikke jorde Lissabonstrategien totalt og pegede på, at man f.eks. inden for arbejdsmarkedspolitikken
havde fået peget på, at kvinder også bør ud på arbejdsmarkedet. Det er rigtigt, for hvis man skal have vækst
og dynamik i Europa, skal kvinderne også være med.
Pia Adelsteen
syntes, det var fint, at man talte om, at der skal være nogle klare målsætninger, men mente,
at strategi drejer sig om, hvad man vil nå inden for en årrække, men at man ikke nødvendigvis altid når
målene. Hun opfattede mere strategien som et arbejdsredskab. Der skal være mulighed for at ændre
undervejs.
Om strategien skal være mere eller mindre grøn, ville hun overlade til de kloge miljøfolk at finde ud af, men
når man taler om el- og hybridbiler, måtte hun gøre opmærksom på, at det kræver et udbygget elnet. I den
forbindelse pegede hun på, at der også er tale om brintbiler, som kan køre.
Videnskabsministeren
gjorde i anledning af Anne Grete Holmsgaards bemærkninger om 2020-strategien
opmærksom på, at Kommissionens forslag endnu ikke foreligger. Regeringens målsætning er klart en
omstilling til mere grøn økonomi, og det er en prioritet for regeringen. Men i øvrigt mente hun, man måtte
vente, til Kommissionens forslag foreligger.
NOT
Hun lovede Kim Mortensen et skriftligt svar.
Videnskabsministeren sagde til Orla Hav, at iværksætteri fylder virkelig meget i regeringens oplæg på
området videnskab, innovation og forskning.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 26. februar 2010
Kontorchef Martin Bresson,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, svarede Anne Grete Holmsgaard, at når de
30 pct. ikke var nævnt, var det fordi det drejede sig om konklusionerne fra Konkurrenceevnerådet, som
udtalte sig om konkurrenceevnen og beskæftigelsen. De 30 pct. ville blive nævnt i konklusionerne fra
Miljøministerrådet. Danmark har i Konkurrenceevnerådet peget på grøn vækst som en omstillingsnøgle for
det europæiske erhvervsliv. Den endelige beslutning vil som nævnt blive taget i Det Europæiske Råd.
Han pegede i svaret til Lone Dybkjær på, at regeringens høringssvar var udformet i en proces, som var
koordineret af Udenrigsministeriet, og sagde, at sådan ville man også arbejde videre frem mod den endelige
beslutning i Det Europæiske Råd, som skulle træffes til sommer.
Lone Dybkjær
anerkendte, at Udenrigsministeriet foretog en koordination, men for hende drejede det sig
om, at man fik kreative, tværgående ideer.
Hun var ikke tilfreds med, at Konkurrenceevnerådet kun så på beskæftigelsen, men mente, det ville være
nyttigt, at man tænkte tingene sammen.
Anne Grete Holmsgaard
takkede for svaret, som dog ikke svarede til det, hun ønskede. I virkeligheden
mente hun, det var dybt problematisk, hvis det kun var Miljøministerrådet, der skulle slås for at få et højere
måltal. Hun fandt det alarmerende, at Kommissionens ambitionsniveau var droslet så meget ned. Derfor
opfordrede hun stærkt til, at man får de 30 pct. ind i alle rådsformationernes indstillinger til Det Europæiske
Råd.
Videnskabsministeren
lovede at lade kommentarerne gå videre til økonomi- og erhvervsministeren.
3