Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 273
Offentligt
807344_0001.png
807344_0002.png
IP/10/178Bruxelles, den 24. februar 2010
Statsstøtte: Kommissionen afslutter undersøgelsenvedrørende Danske Statsbaner efter en ændring afsystemet med statslig kompensation
Kommissionen har i dag vedtaget en endelig afgørelse, som afslutter densundersøgelse af de kontrakter om offentlig tjeneste, der er indgået medjernbanevirksomheden Danske Statsbaner. Afslutningen sker, efter at dedanske myndigheder har accepteret at indføre en ny finansieringsmekanismefor jernbaneoperatøren. Kommissionen påpeger ligeledes, at det ernødvendigt at tilskynde operatørerne til at sikre en effektiv forvaltning afderes net og yde kvalitetstjenesteydelser til de rejsende. I sin afgørelseanvender Kommissionen for første gang den nye forordning om offentligpersontransporttjeneste.Danske Statsbaner (DSB) er den historiske jernbaneoperatør for passagertransport iDanmark. Denne virksomhed driver en stor del af det danske jernbanenet pågrundlag af kontrakter om offentlig tjeneste. De pågældende kontrakter vedrørerpassagertransport i fjern-, regional- og lokaltrafik i perioderne 2000-2004 og 2005-2014. De er indgået med det danske transportministerium uden forudgående udbud.Kontrakterne om offentlig tjeneste pålægger DSB visse forpligtelser med hensyn tilbetjeningen, hyppigheden og kvaliteten af passagertransportydelserne medjernbane. Til gengæld herfor udbetaler den danske regering hvert år enkompensation til DSB for de omkostninger, der er opstået i forbindelse medvaretagelsen af disse forpligtelser. Kommissionen indledte den 10. september 2008en formel undersøgelsesprocedure efter at have modtaget to klager.For at garantere en sund konkurrence på markedet for passagertransport medjernbane skal Kommissionen føre tilsyn med, at kontrakterne om offentlig tjenesteikke resulterer i, at jernbanevirksomheden overkompenseres og tildeles statsstøtte,som er uforenelig med statsstøttereglerne.Kommissionen har kontrolleret, at den kompensation, som staten har udbetalt, varbegrænset til det strengt nødvendige for at dække disse omkostninger.Kommissionens vurdering er baseret på forordning nr. 1370/2007 om offentligpersonbefordring med jernbane og ad vej, som har været i kraft siden den13. december 2009 , og som i store træk viderefører Kommissionens hidtidige praksispå dette område.Kommissionen har undersøgt den eventuelle overkompensation af DSB ud fra trehovedpunkter: DSB's resultatforbedringer, anskaffelse af rullende materiel ogforsinkelser i forbindelse med leveringen heraf samt visse forhold angående driftenpå strækningen København-Ystad (Sydsverige).

1

EUT L 315 af 3.12.2007, s. 1.
Kommissionen har konstateret, at ved at opkræve udbytte hos DSB har den danskestat reelt set korrigeret DSB's overskudssituation på en sådan måde, at sidstnævntei praksis ikke har modtaget overkompensation. Kommissionen kræver imidlertid, atde danske myndigheder skal ændre kompensationssystemet og indføre entilbagebetalingsmekanisme for at sikre, at der ikke sker overkompensation fremover.Denne mekanisme er baseret på indførelsen af et maksimalt indtjeningsniveau, somKommissionen anser for rimeligt, og på muligheden for at tilpasse denneindtjeningsgrad i forhold til operatørens resultater med hensyn til god forvaltning ogtjenestens kvalitet.Kommissionen kræver ligeledes af Danmark, at en eventuel erstatning, som DSB erberettiget til som følge af forsinkelserne med leveringen af det rullende materiel, skaltilbagebetales fuldt ud til de danske myndigheder, fordi den allerede er omfattet afden modtagne støtte.En ikke-fortrolig udgave af afgørelsen vil blive offentliggjort istatsstøtteregistretunder nummerC 41/2008GD Konkurrences websted,så snart alle problemervedrørende fortroligheden er afklaret. Det elektroniske nyhedsbrev"State aid Weeklye-News"indeholder en liste over de seneste afgørelser vedrørende statsstøtte, somer offentliggjort i EUT og på internettet.
2