Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 290
Offentligt
815021_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 20. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 26. februar 2010
Kl. 11.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Pia Adelsteen (DF),
Helle Sjelle (KF), Kim Mortensen (S), Orla Hav (S), Anne
Grete Holmsgaard (SF), Hanne Agersnap (SF), Lone
Dybkjær (RV), Per Clausen (EL)
Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (bistået af
kontorchef Martin Bresson, chefkonsulent John Isaksen
og chefkonsulent Lise Lotte Toft)
Desuden deltog:
Formanden
fortalte udvalget, at Danmarks EU-ambassadør, Poul Skytte
Christoffersen, er udnævnt til personlig rådgiver for EU's udenrigsrepræsen-
tant, Catherine Ashton. Det betragtede hun som en fornem tillidserklæring til
Poul Skytte Christoffersen.
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 2999 (konkurrenceevne) den 1.-2. marts 2010
Formanden
bød den nye videnskabsminister velkommen, og også alle ordfø-
rerne indledte med at byde hende velkommen.
Ministerdeltagelse
Formanden
nævnte, at videnskabsministeren ville forelægge hele rådsmødet
– også punkt 1-3, som vedrørte økonomi- og erhvervsministeren, da denne
deltog i regeringens vækstforum i Esbjerg. Hun kritiserede denne disposition
fra regeringens side, som hun mente satte den nye minister i en helt urimelig
situation.
Anne Grete Holmsgaard
betegnede det som uacceptabelt, at Brian Mikkel-
sen ikke kom i Europaudvalget, da regeringen i et halvt år havde vidst, at
økonomi- og erhvervsministeren havde sager at forelægge. Hun tilføjede, at
hvis han absolut skulle til vækstseminar i Esbjerg fredag, kunne han have til-
budt at komme en anden dag.
Kim Mortensen
beklagede på linje med Anne Grete Holmsgaard, at økono-
mi- og erhvervsministeren ikke var mødt op i udvalget.
Lone Dybkjær
kritiserede ligeledes, at det ikke var økonomi- og erhvervsmi-
nisteren, som var til stede i Europaudvalget. Det sagde hun for at give lidt
rygstød til formanden, så denne kunne træde i karakter over for de rette.
Pia Adelsteen
kunne under hensyn til den netop foretagne regeringsrokade
acceptere, at økonomi- og erhvervsministeren ikke var til stede i Europaud-
700
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
815021_0002.png
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
valget, og hun ønskede i hvert fald ikke, at man holdt mødet en anden dag
end fredag.
Formanden
sagde, at det jo ikke var nye synspunkter, der var kommet frem,
og at man kunne fortsætte diskussionen under dagsordenspunktet eventuelt.
Videnskabsministeren:
På vegne af økonomi- og erhvervsministeren vil jeg fo-
relægge udvalget for 3 sager, som er på dagsordenen for konkurrenceevne-
rådsmødet den 1.-2. marts 2010.
Sagerne er til orientering.
Vedrørende forskningsdelen af mødet i Konkurrenceevnerådet den 1.-2.
marts 2010 optræder jeg i rollen som videnskabsminister og er ikke længere
stedfortræder. Jeg vil indledningsvis sige, at jeg glæder mig rigtigt meget til
samarbejdet med udvalget her. Jeg håbe, vi får nogle gode diskussioner og
dialoger om videnskab, teknologi og innovation.
Af det fremsendte samlenotat fremgår det, at der er seks punkter på dagsor-
denen vedrørende forskning. Formandskabet har imidlertid i går meddelt, at
pkt. 7 vedrørende udvikling af en bedre styring og organisering af det europæ-
iske forskningsrum er taget af dagsordenen. Der er således nu fem punkter
på dagsordenen.
Der er ét punkt til forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg. Der er tale
om et meget tidligt forhandlingsoplæg. De øvrige fire punkter vil blive forelagt
til orientering.
Indre markedsdelen:
1. Industripolitik: behovet for en ny industripolitik
Vedtagelse af rådskonklusioner
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 2999 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Videnskabsministeren:
Den første sag på dagsordenen, som jeg vil oriente-
re udvalget om, vedrører industripolitikken.
Kommissionen skal inden udgangen af 2010 udarbejde en ny fælles europæisk
industripolitik, og den har derfor præsenteret rådskonklusioner, som skal danne
grundlag for denne.
Rådskonklusionerne understreger, at en succesfuld omstilling til en mere konkur-
rencedygtig økonomi bør fokusere på bæredygtighed og udnytte de erhvervsmu-
ligheder, som klimaudfordringerne giver.
Desuden fremgår det, at en ambitiøs EU2020-strategi skal understøtte industripo-
litikken, idet uddannelse, innovation og samarbejde er afgørende faktorer for at
øge EU’s konkurrenceevne og vækst.
Målsætningen for EU’s industripolitik er at skabe et gunstigt miljø for det europæi-
ske forretnings- og erhvervsliv, for økonomisk vækst, arbejdspladser og velfærd.
701
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
For regeringen er det vigtigt, at der udarbejdes en europæisk industripolitik, som
har fokus på en bæredygtig omstilling af erhvervslivet i EU. Der skal være gode
rammer for, at virksomhederne kan udnytte den stigende globale efterspørgsel
efter grønne løsninger.
Industripolitikken skal derfor bidrage til, at industrier på tværs af EU sikres gode
horisontale rammevilkår, som fremmer vækst og beskæftigelse.
Endelig lægger regeringen vægt på, at der i en kommende plan for elbiler og an-
dre grønne transportmidler indarbejdes en ambitiøs og koordineret indsats for at
integrere infrastrukturen og udnytte vedvarende energi effektivt.
Regeringen kan derfor tilslutte sig formandskabets forslag til rådskonklusioner.
Pia Adelsteen
kritiserede, at man på side 2 i samlenotatet taler om en suc-
cesfuld "transition", hvor man bør skrive "overgang".
Videnskabsministeren
ville videregive Pia Adelsteens opfordring til at rette
sproget, så det blev dansk.
2. Meddelelse fra Kommissionen om bedre håndhævelse af
intellektuelle ejendomsrettigheder i det indre marked
Vedtagelse af rådsresolution
KOM (2009) 0467
Rådsmøde 2999 – bilag 1 (samlenotat side 6)
Videnskabsministeren:
Den næste sag til orientering vedrører en meddelel-
se fra Kommissionen om bedre håndhævelse af intellektuelle ejendomsret-
tigheder på det indre marked.
Meddelelsen består af to centrale forslag. For det første lægger den op til, at ar-
bejdet i det europæiske observatorium om piratkopiering og varemærkeforfalsk-
ning styrkes.
Observatoriet har til opgave at indsamle viden om omfanget af problemstillingen
og udbrede myndigheders og virksomheders ”best practice” om håndhævelse af
immaterielle rettigheder.
For det andet vil forslaget støtte den fortsatte evaluering af gældende lovgivning,
og der vil blive iværksat analysearbejde i relation til fremtidige lovgivningsmæssi-
ge initiativer.
Initiativerne på europæisk plan ligger i naturlig forlængelse af og komplementerer
de initiativer, der i Danmark er taget på grundlag af rapporten om en styrket ind-
sats mod piratkopiering fra marts 2008.
Regeringen kan på denne baggrund tilslutte sig formandskabets forslag til
rådsresolution.
702
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
Hanne Agersnap
var klar over, at der kun var tale om en meddelelse, og at
den blot lagde op til, at man skulle etablere et observatorium og indsamle no-
get viden på området, men alligevel ville hun gerne vide, hvad den danske
minister ville give udtryk for. Hun pegede på, at man i de gamle direktiver slår
forfalskninger og piratkopiering sammen, men det er kun i forbindelse med
piratkopiering, man kan bruge nye, elektroniske løsninger. Her mente hun,
Danmark burde sætte retssikkerheden højt på dagsordenen, så vi ikke får en
overvågning af internettet, som ikke tager hensyn til retssikkerheden.
Hun pegede i den forbindelse på, at man i Kulturministeriet havde forsøgt at
lægge vægt på at fremme de lovlige alternativer til piratkopiering.
Per Clausen
erklærede sig enig i det, Hanne Agersnap havde sagt, og men-
te, man koncentrerede sig om at øge kontrolforanstaltningerne og øge straffe-
foranstaltningerne i stedet for at se på nogle af de kreative muligheder, der
ligger i den nye teknologi. Det gælder om ikke at begrænse udbredelsen af
viden og kultur.
Pia Adelsteen
kunne også tilslutte sig Hanne Agersnaps bemærkninger om
overvågning af internettet og pointerede, at internettet skal være frit.
Kontorchef Martin Bresson,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, svarede på
Hanne Agersnaps spørgsmål, at observatoriet nok var det laveste niveau,
man kunne forestille sig. Det er et spørgsmål om at få myndighederne til at
koordinere deres observationer af, hvad der sker af rettighedskrænkelser.
Fremme af lovlige alternativer til piratkopiering er allerede en del af regerin-
gens handlingsplan. I Danmark har et udvalg under Kulturministeriet kigget
på, hvilke muligheder der er.
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25. og 26. marts 2010: en
europæisk strategi for vækst og beskæftigelse
Orientering ved Kommissionen om dens meddelelse EUROPA 2020
Udveksling af synspunkter (spørgsmål vedrørende konkurrenceevne)
KOM (2009) 0647
Rådsmøde 2999 – bilag 1 (samlenotat side 9)
KOM (2009) 0647 – bilag 6 (høringssvar af 13/1-10)
KOM (2009) 0467 – bilag 8 (regeringens høringssvar af 9/2-10)
EU-note (09) – E 16 (note om fremtidens EU af 4/12-09)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 221 (side 589, senest behandlet i EUU
22/1-10 under rådsmødet almindelige anliggender)
Videnskabsministeren:
Den tredje og sidste sag til orientering er Lissabon-
strategiens afløser, nemlig EU2020-strategien.
703
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
På rådsmødet forventes Kommissionen at præsentere sit udspil til EU's kom-
mende strategi for vækst og beskæftigelse – altså EU2020-strategien – og der vil
være lejlighed til at udveksle synspunkter.
EU2020-strategien var som bekendt hovedtema på det ekstraordinære uformelle
møde i Det Europæiske Råd den 11. februar og vil ligeledes blive et hovedtema
på både forårstopmødet og DER-mødet i juni, hvor den endelige EU2020-strategi
ventes vedtaget.
Danmark og EU står over for en række globale udfordringer. Det gælder bl.a. den
stadig stigende konkurrence fra vækstøkonomierne, en aldrende befolkning, kli-
maændringer og den aktuelle økonomiske krise.
Formålet med 2020-strategien er at udvikle et fælles, langsigtet og sammenhæn-
gende svar på de udfordringer, som EU står over for.
For det første skal vi sikre en grøn vækstdagsorden i EU og skabe et grønt indre
marked og etablere fælles grønne standarder, der gør det muligt for virksomheder
og borgere at foretage grønne forbrugervalg.
For det andet skal vi have styrket EU-indsatsen inden for uddannelse, forskning
og innovation med sigte på at skabe en videnbaseret økonomi.
For det tredje skal vi fortsætte bestræbelserne på at styrke det indre marked, der
skal moderniseres i forhold til de udviklinger inden for digitalisering, globalisering
og bæredygtighed, der er sket, siden det indre marked blev etableret for tyve år
siden.
Endelig er vi positive over for de tanker, der er om en styrket styring af strategien.
Det er vigtigt, at de mål, der foreslås, følges op med konkrete tiltag i de enkelte
medlemslande.
Fra dansk side er det vigtigt, at vi får sat solide danske fingeraftryk på EU2020-
strategien. Regeringen har som de øvrige medlemslande afgivet et nationalt hø-
ringssvar, ligesom Europaudvalget har afgivet sit høringssvar. Det glæder øko-
nomi- og erhvervsministeren, at der er stor overensstemmelse mellem de to.
Vi er enige om, at Kommissionens konsultationspapir er et godt oplæg til de vide-
re drøftelser af EU2020-strategien.
Fra dansk side støtter vi derfor varmt arbejdet med EU2020-strategien og ønsker
en mere ambitiøs og fokuseret strategi.
Som ny minister vil jeg gøre mit bedste for at besvare alle jeres spørgsmål. Der
kan selvfølgelig være enkelte, hvor jeg enten må henvise til en skriftlig besvarelse
fra økonomi- og erhvervsministeren for at sikre et fyldestgørende svar eller må
trække på embedsmændene.
Anne Grete Holmsgaard
henviste til, at det fremgik af Politiken, at Kommis-
sionen ville fremlægge et indspil til 2020-strategien, hvori der ikke indgik no-
get om, at EU vil reducere CO
2
-udslippet med 30 pct., under forudsætning af
at der kommer en global klimaaftale. Den oplysning var lækket til pressen,
selv om Kommissionen først præsenterer sit udspil i næste uge. Hun beteg-
nede det som dybt problematisk, at Kommissionen ville anlægge en så uam-
704
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
bitiøs strategi, idet hun gjorde opmærksom på, at på grund af tilbagegangen
under den økonomiske krise ville det ikke koste EU nogen anstrengelse at
leve op til kravet om en 20 pct. reduktion. På denne baggrund spurgte hun,
hvad regeringen vil gøre for at få strategien strammet op. Europa bliver ikke
grøn, hvis Kommissionens forslag kommer til at dominere. Hvad vil regeringen
gøre for virkelig at få en grøn vækst strategi og gennemføre en omstilling fra
fossile brændstoffer?
Kim Mortensen
opfordrede til, at regeringen slog til lyd for, at beskæftigelsen
i grønne jobs kom til at spille en større rolle, sådan som det anbefales i LO's
høringssvar.
Lissabonstrategien var en god strategi, men effekten havde ikke været særlig
stor. Derfor mente Kim Mortensen, regeringen skulle tale for, at der i 2020-
strategien blev nogle mere forpligtende aftaler, for at man kunne nå de mål-
sætninger, der var sat op.
Han spurgte, hvilken rolle det tysk-franske udspil ville komme til at spille, og
om regeringen havde forholdt sig til dette udspil.
Orla Hav
mente, det var nogle gode og rigtige målsætninger, man ville arbej-
de for på europæisk plan, men når man så på, hvad der var sket i Danmark,
mente han, innovation og iværksætteri sakkede agterud.
Per Clausen
sagde, at hvis man sammenlignede resultaterne med de velsig-
nelser, man havde forudset, da man satte Lissabonstrategien i gang, måtte
den nærmest betegnes som en fiasko. Med hensyn til det fremadrettede, altså
2020-strategien, mente han, man manglede en erkendelse af, at det er nød-
vendigt at løse de miljømæssige og klimamæssige udfordringer, man står
over for. I stedet for at sige, at industripolitikken kan bidrage til grøn vækst og
beskæftigelse, skulle man sige, at målsætningen er at transformere industri-
politikken i Europa, så dem fremmer grøn vækst og beskæftigelse.
Lone Dybkjær
henviste til de høringssvar, der var fremsendt fra Folketinget
og fra regeringen, og spurgte, hvordan det går. Hun ville gerne vide, hvordan
regeringen internt havde organiseret arbejdet med 2020-strategien, således at
der kom dynamik og vækst i Europa. Har man nogle embedsmænd, der driver
processen fremad?
Hun ville ikke jorde Lissabonstrategien totalt og pegede på, at man f.eks. in-
den for arbejdsmarkedspolitikken havde fået peget på, at kvinder også bør ud
på arbejdsmarkedet. Det er rigtigt, for hvis man skal have vækst og dynamik i
Europa, skal kvinderne også være med.
Pia Adelsteen
syntes, det var fint, at man talte om, at der skal være nogle
klare målsætninger, men mente, at strategi drejer sig om, hvad man vil nå
inden for en årrække, men at man ikke nødvendigvis altid når målene. Hun
opfattede mere strategien som et arbejdsredskab. Der skal være mulighed for
at ændre undervejs.
Om strategien skal være mere eller mindre grøn, ville hun overlade til de klo-
ge miljøfolk at finde ud af, men når man taler om el- og hybridbiler, måtte hun
705
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
gøre opmærksom på, at det kræver et udbygget elnet. I den forbindelse pe-
gede hun på, at der også er tale om brintbiler, som kan køre.
Videnskabsministeren
gjorde i anledning af Anne Grete Holmsgaards be-
mærkninger om 2020-strategien opmærksom på, at Kommissionens forslag
endnu ikke foreligger. Regeringens målsætning er klart en omstilling til mere
grøn økonomi, og det er en prioritet for regeringen. Men i øvrigt mente hun,
man måtte vente, til Kommissionens forslag foreligger.
NOT
Hun lovede Kim Mortensen et skriftligt svar.
Videnskabsministeren sagde til Orla Hav, at iværksætteri fylder virkelig meget
i regeringens oplæg på området videnskab, innovation og forskning.
Kontorchef Martin Bresson,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, svarede An-
ne Grete Holmsgaard, at når de 30 pct. ikke var nævnt, var det fordi det dre-
jede sig om konklusionerne fra Konkurrenceevnerådet, som udtalte sig om
konkurrenceevnen og beskæftigelsen. De 30 pct. ville blive nævnt i konklusi-
onerne fra Miljøministerrådet. Danmark har i Konkurrenceevnerådet peget på
grøn vækst som en omstillingsnøgle for det europæiske erhvervsliv. Den en-
delige beslutning vil som nævnt blive taget i Det Europæiske Råd.
Han pegede i svaret til Lone Dybkjær på, at regeringens høringssvar var ud-
formet i en proces, som var koordineret af Udenrigsministeriet, og sagde, at
sådan ville man også arbejde videre frem mod den endelige beslutning i Det
Europæiske Råd, som skulle træffes til sommer.
Lone Dybkjær
anerkendte, at Udenrigsministeriet foretog en koordination,
men for hende drejede det sig om, at man fik kreative, tværgående ideer.
Hun var ikke tilfreds med, at Konkurrenceevnerådet kun så på beskæftigel-
sen, men mente, det ville være nyttigt, at man tænkte tingene sammen.
Anne Grete Holmsgaard
takkede for svaret, som dog ikke svarede til det,
hun ønskede. I virkeligheden mente hun, det var dybt problematisk, hvis det
kun var Miljøministerrådet, der skulle slås for at få et højere måltal. Hun fandt
det alarmerende, at Kommissionens ambitionsniveau var droslet så meget
ned. Derfor opfordrede hun stærkt til, at man får de 30 pct. ind i alle rådsfor-
mationernes indstillinger til Det Europæiske Råd.
Videnskabsministeren
lovede at lade kommentarerne gå videre til økonomi-
og erhvervsministeren.
706
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
815021_0008.png
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
Forskningsdelen:
FO
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om
Fællesskabets deltagelse i et fælles forsknings- og
udviklingsprogram for Østersøen (BONUS-169), der iværksættes af
flere medlemsstater
Status
KOM (2009) 0610
Rådsmøde 2999 – bilag 2 (samlenotat side 2)
Videnskabsministeren:
Jeg vil starte med den sag, som er til forhandlingsop-
læg. Det drejer sig om et fælles forsknings- og udviklingsprogram for Østersøen,
det såkaldte BONUS-forslag.
Forslaget er baseret på den tidligere traktats artikel 169. Det er den nye Lissabon-
traktats artikel 185.
Østersøen døjer med alt fra iltsvind og tæt skibstrafik til overfiskeri og miljøfrem-
mende stoffer og er i dag et af de mest forurenede havområder i verden.
Udfordringerne er så komplekse og grænseoverskridende, at det kræver en ret
velkoordineret og effektiv indsats mellem østersølandene og EU. Her spiller
forskning og udvikling en nøglerolle i forhold til at tage udfordringerne op og finde
løsninger på miljøproblemerne.
BONUS-programmet har netop til formål at integrere de nuværende nationale
forskningsindsatser i Østersøens økosystem i et samlet forsknings- og udvik-
lingsprogram.
Programmet vil kunne give os langsigtede og virkningsfulde løsninger for Øster-
søregionen til gavn for os alle.
BONUS-samarbejdet er et centralt element i den Østersøstrategi, som blev ved-
taget under det svenske EU-formandskab. Særligt via Nordisk Ministerråd har de
nordiske lande sat et tydeligt aftryk på strategien – ikke mindst på forskningsom-
rådet.
FO
Regeringen støtter derfor varmt realiseringen af BONUS-programmet. Et styrket
samspil mellem forskning og politikudvikling vil kunne bidrage afgørende til gen-
nemførelsen af en bæredygtig udvikling i Østersøregionen.
Hvad angår finansieringen af vores deltagelse vil det skulle ske inden for ram-
merne af Det Strategiske Forskningsråds bevillingen.
Kim Mortensen
mente, alle kunne være enige om, at der er behov for en
særlig indsats, når det handler om Østersøen. Han syntes, forslaget så fornuf-
tigt ud. Vedrørende økonomien fremgår det, at det samlede budget vil være
op mod 100 mio. euro, og at Kommissionen vil bidrage med 50 mio. euro,
samt at Danmarks andel vil være 2 pct., altså 1 mio. euro. Han gik ud fra, at
de 2 pct. svarede til Danmarks normale andel af EU's udgifter. Når man kigger
på de lande, som skal skaffe resten af finansieringen, er det bl.a. lande som
707
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
Estland, Litauen og Polen, som ikke hører til blandt de mest velhavende lan-
de, og som også er nogle af de lande, der har de største økonomiske proble-
mer i den nuværende krise. Derfor rejste han spørgsmålet, om der var tale om
en rimelig og realistisk fordeling af udgifterne.
Der står nævnt, at der er to faser. Først den toårige afdækningsfase og deref-
ter den femårige gennemførelsesfase. Kim Mortensen rejste det spørgsmål,
hvad der vil ske, hvis det efter den første afdækningsfase viser sig, at økono-
mien kun delvis kommer på plads. Er der så en mulighed for, at Kommissio-
nen stopper projektet igen?
Per Clausen
syntes også, forskningsprojektet så fornuftigt ud. I forbindelse
med det ekstra tilskud, der ydes i medfør af artikel 169, står der i samlenotatet
som det tredje argument: "tilskynde nationale forskningsfinansieringsorganer
til delvis at opgive deres uafhængighed til fordel for en mere virkningsfuld
overnational styring, der iværksættes til at overvåge forskningen i Østersøsy-
stemet." Hvad menes der med det? Hvem er det, der skal stå for denne mere
virkningsfulde overnationale styring? Er det EU, der vil påtage sig den opga-
ve?
Hanne Agersnap
henviste til, at der i samlenotatet står, at projektet forvente-
ligt skal finansieres under Det Strategiske Forskningsråd. Er det, fordi det af-
venter et nik fra globaliseringsparterne? Hun spurgte, hvad alternativet er.
Desuden ville hun gerne vide, hvordan man ville skaffe yderligere finansiering,
hvis de 2 pct., Danmark normalt yder via EU, viser sig at være for lidt, hvilket
hun regnede med, det ville være.
I selve forskningsprogrammet er nævnt en række emner, som alle sammen er
meget relevante. Hun spurgte, om den danske regering gjorde sig nogle fore-
stillinger om, hvordan emnerne skal prioriteres, og om der er nogle af emner-
ne, Danmark vil byde ind på eller har ekspertise inden for.
Lone Dybkjær
spurgte, hvad vi ved om finansieringen fra de andre lande.
Videnskabsministeren
bekræftede i svaret til Hanne Agersnap, at midlerne
fra Det Strategiske Forskningsråd afventede drøftelser blandt globaliserings-
parterne.
NOT
Videnskabsministeren blev svar skyldig, når det drejer sig om, hvordan Dan-
mark vil prioritere de forskellige forskningsområder. Det ville hun svare på
skriftligt.
Chefkonsulent John Isaksen,
Videnskabsministeriet, svarede Kim Morten-
sen vedrørende finansieringen, at de 2 pct., som er nævnt, svarer til Dan-
marks sædvanlige andel af det beløb, som kommer fra Kommissionen, altså 2
pct. af de maksimalt 50 mio. euro. Med hensyn til den resterende finansiering
er det op til de enkelte medlemslande i Østersøområdet, i hvilket omfang de
vil engagere sig i de forskellige typer af projekter. Forskningskommissæren
skrev i slutningen af 2008 rundt til ministrene i Østersøområdet med henblik
på at få deres principielle opbakning, og så vidt John Isaksen var orienteret,
havde han fået den.
708
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
Hanne Agersnap
spurgte, hvad vi havde tilkendegivet fra dansk side med
hensyn til sikring af finansieringen. Har vi en reservepulje, hvis globaliserings-
parterne ikke vil være med til det?
Videnskabsministeren
svarede, at det skulle vi have, idet vi har midlerne i
Det Strategiske Forskningsråd.
Per Clausen
måtte på baggrund af videnskabsministerens svar konstatere, at
et af formålene med forslaget åbenbart er at sikre en overnational styring af
forskningen. Derfor kunne Enhedslisten ikke tilslutte sig forhandlingsoplæg-
get.
Anne Grete Holmsgaard
studsede også over formuleringen vedrørende en
overnational styring og ville gerne have en afklaring af det spørgsmål. Hun
gjorde opmærksom på, at når vi laver forskning på tværs af lande, er det nor-
malt sådan, at vi puljer nogle penge, og så har vi nogle, der koordinerer det,
men det kalder vi ikke overnational styring. Derfor ville hun gerne vide, om der
er tale om et nyt koncept, eller om der blot er tale om en uheldig formulering.
Chefkonsulent John Isaksen,
Videnskabsministeriet, henviste til, at det
fremgår af samlenotatet side 5, at BONUS-EØFG vil få ansvaret for at tildele,
administrere, overvåge og rapportere om anvendelsen af Fællesskabets til-
skud og medlemslandenes finansielle bidrag. Der er to måder at samle penge
ind på. Den ene er, at alle bidrager med penge til en pulje, og så indkalder
man ansøgninger og vurderer ud fra kvaliteten af ansøgningerne. Den anden
er, at ethvert land, der deltager, fastholder retten til at få den andel igen, som
de har bidraget med. Der er forskellige muligheder i de forskellige lande. I
Danmark er der mulighed for at give en del af beløbet til en fælles fond. Det er
der ikke i alle lande. Derfor troede han, der ville bliver en administration, som
skulle sikre sig, at de lande, der kommer penge i det samarbejde, også får
nogenlunde det samme beløb tilbage.
Anne Grete Holmsgaard
sagde, at nu havde man fået at vide, hvad der
gjaldt vedrørende pengene, men der sker også en prioritering af, hvad det er,
der skal fokuseres på. Hun ville gerne vide, hvem det er der prioriterer.
Videnskabsministeren
sagde, at så vidt hun havde forstået, er der et eksi-
sterende samarbejde på forskningsområdet, og i det regi bliver forskningen
prioriteret.
Anne Grete Holmsgaard
forstod simpelt hen ikke begrebet overnational sty-
ring.
Chefkonsulent Lise Lotte Toft,
Videnskabsministeriet, var ked af, at det var
formuleret på den måde, og beklagede formuleringen. Det, der ligger i det, er,
at BONUS-samarbejdet, der startede tilbage i 2002, har etableret et sekretari-
at, hvor Danmark har et medlem, og i det sekretariat foretager man den over-
ordnede koordinering af den fælles forskningsindsats. Når man nu får mulig-
hed for at få en yderligere finansiering fra Kommissionen, fortsætter BONUS-
sekretariatet
709
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
Per Clausen
sagde, at under forudsætning af at man kunne få det sidste svar
oversendt skriftligt, kunne han tilslutte sig forhandlingsoplægget.
NOT
Videnskabsministeren
lovede at fremsende svaret skriftligt.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet ingen partier havde ytret sig imod det.
5. Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om EU
jordobservationsprogrammet (GMES) og dets første operationelle
aktiviteter (2011-2013)
Status
KOM (2009) 0223
Rådsmøde 2999 – bilag 2 (samlenotat side 8)
KOM (2009) 0223 – bilag 1 (grundnotat af 4/9-09)
Videnskabsministeren:
Den næste sag, jeg vil nævne, er forordningsforslaget
om et klima- og overvågningsprogram, GMES, der koordineres af EU i samarbej-
de med medlemsstaterne. GMES står for Global Monitoring for Environment and
Security, men i daglig tale bruger vi betegnelsen GMES på dansk.
Udvalget er tidligere blevet orienteret om GMES.
GMES er nu så langt fremme, at visse tjenester inden for få år er parate til at gå i
drift.
Forordningen har til formål at fastlægge et retsgrundlag for EF’s finansiering af de
første operationelle tjenester i perioden 2011-2013 med midler uden for forsk-
ningsbudgettet.
Det primære formål med GMES er at frembringe informationsservicetjenester,
som giver adgang til præcise data og information i forhold til miljø og sikkerhed.
Programmet skal skræddersyes til de behov, som en bred skare af brugere har,
herunder ikke mindst på sigt små og mellemstore virksomheder.
Forordningsforslaget forhandles stadig.
GMES skal grundlæggende levere to typer af data: Såkaldte ”in-situ”-data – det
vil sige ikke satellitbaserede data – og satellitdata.
For så vidt angår ”in-situ”-data arbejder vi fra dansk side for, at det tydeligt kom-
mer til at fremgå, at GMES skal baseres på de geografiske data, som allerede er
til rådighed i de nationale datakilder.
Det er vigtigt for os, at der ikke bygges et system op, der baserer sig på at dupli-
kere data.
Det er formodningen, at der på sigt vil kunne udvikles nye servicetjenester, der vil
bidrage positivt til vækst og beskæftigelse inden for klima- og miljøområdet.
710
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
Som sagt er sagen på dagsordenen som punkt til orientering. Jeg vender tilbage
til Folketinget med anmodning om forhandlingsoplæg, når vi har et mere færdigt
forslag at arbejde med.
6. Meddelelse fra Kommissionen om Europa 2020
Præsentation
Udveksling af synspunkter
KOM (2009) 0647
Rådsmøde 2999 – bilag 2 (samlenotat side 12)
KOM (2009) 0647 – bilag 6 (høringssvar af 13/1-10)
KOM (2009) 0467 – bilag 8 (regeringens høringssvar af 9/2-10)
EU-note (09) – E 16 (note om fremtidens EU af 4/12-09)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 221 (side 589, senest behandlet i EUU
22/1-10 under rådsmøde almindelige anliggender)
Videnskabsministeren
henviste til det fremsendte samlenotat.
Udg.
7. Udvikling af en bedre styring og organisering af ERA: nyt mandat for
CREST (rådgivende komité for Ministerrådet)
Vedtagelse af rådsresolution
Rådsmøde 2999 – bilag 2 (samlenotat side 15)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 158 (side 375, senest behandlet i EUU
27/11-09, ingen omtale)
EUU alm. del (08) – bilag 451 (side 1260, behandlet i EUU 20/5-
09, ingen omtale)
EUU alm. del (08) – bilag 302 (side 941, behandlet i EUU 27/2-09)
Formanden
oplyste, at punktet var udgået af dagsordenen.
8. Evaluering af Det Europæiske Forskningsråds mekanismer og
strukturer
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2009) 0552
Rådsmøde 2999 – bilag 2 (samlenotat side 18)
Videnskabsministeren
henviste til det fremsendte samlenotat.
711
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 290: Offentligt referat fra Europaudvalget møde 26/2-10
20. Europaudvalgsmøde 26/2-10
9. Europæiske forskeres mobilitet og karrierer
Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 2999 – bilag 2 (samlenotat side 21)
Videnskabsministeren
henviste til det fremsendte samlenotat.
712