Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 293
Offentligt
815258_0001.png
815258_0002.png
815258_0003.png
815258_0004.png
815258_0005.png
815258_0006.png
815258_0007.png
815258_0008.png
815258_0009.png
815258_0010.png
815258_0011.png
Beretning nr.00
Folketinget 2009 - 10Beretning afgivet af Europaudvalget den 24. december 2010
2. udkast
Beretningom
Folketingets behandling af EU-sager i forbindelse med kontrollen afnærhedsprincippet i EUIndledningLissabontraktaten gør de nationale parlamenter til nærhedsprincippets vogtere med ansvar for atovervåge, at EU’s institutioner ikke vedtager lovgivning på områder, som bedre kan reguleres afEU-landene selv.Denne beretning sigter på at tilpasse Folketingets procedurer for behandling af EU-sager, så Fol-ketinget kan medvirke til at sikre, at EU’s institutioner overholder nærhedsprincippet.Kontrollen med nærhedsprincippetEUF-traktatens artikel 5, stk. 3 og art. 12b tildeler EU-landenes nationale parlamenter en mulig-hed for at påtale brud på nærhedsprincippet direkte over for EU’s institutioner tidligt i lovgivnings-processen.Ifølge protokol nr. 2 til traktaten kan ethvert nationalt parlament inden for en frist på 8 uger efteret lovgivningsforslags er fremlagt på EU’s officielle sprog, sende en begrundet udtalelse til EU’sinstitutioner, hvis det vurderer, at forslaget strider mod nærhedsprincippet. Klagen fremsendes tilformændene for Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet.Såfremt flere parlamenter klager over et forslag, kan det ifølge traktaten føre til, at EU-institutionerne enten forpligtes til at tage forslaget op tilfornyet overvejelseeller i særlige tilfældeheltstandser behandlingenaf et lovgivningsforslag.Sagerne kan, afhængig af antallet af klagende parlamenter og et forslags retsgrundlag, behandlesefter to forskellige procedurer.Hvis mindst 1/3 af parlamenterne klager over et forslag (gult kort), er forslagsstiller forpligtet tilatgenovervejeforslaget, mens klager fra 1/2 af parlamenterne (orange kort) kan føre til, at Kom-missionen helt må trække sit forslag tilbage. Sidstnævnte mulighed gælder kun for forslag, sombehandles under den almindelige lovgivningsprocedure.Endelig giver traktaten også de nationale parlamenter en indirekte mulighed for at (artikel 8 i pro-tokol nr. 2) indbringe en overtrædelse af nærhedsprincippet for EU-Domstolen. Hvis et nationaltparlament finder et EU-lovforslag i strid med nærhedsprincippet, kan en sag anlægges i henhold tilTEUF artikel 263 af et medlemsland, eller ved at et medlemsland forelægger sagen i overensstem-melse med dets interne retssystem på vegne af dets nationale parlament.De relevante traktatbestemmelser er optrykt i bilag 3 til denne beretning.
2
Folketingets kontrol med nærhedsprincippetFormålet med Folketingets overvågning af nærhedsprincippet er således at gøre Folketinget istand til inden for 8 uger at udøve en effektiv kontrol med et EU-forslags overholdelse af nærheds-princippet samt gøre Folketinget i stand til at vedtage en begrundet udtalelse om forslaget, hvis detfindes i strid med nærhedsprincippet.Samarbejde mellem Europaudvalg og fagudvalgFolketingets kontrol med overholdelsen af nærhedsprincippet bygger på et tæt samarbejde mellemEuropaudvalget og Folketingets fagudvalg, jf. Europaudvalgets beretning af 10. december 2004.Kontrollen sker efter det grundlæggende princip om, at fagudvalgene har ansvar for den første be-handling af et lovgivningsforslag, mens Europaudvalget vedtager den endelige indstilling til EU’sinstitutioner.Europaudvalget sender straks alle relevante forslag til retsakter til det eller de relevante fagudvalg.Fagudvalgene har 5 uger fra forslaget foreligger i en dansk sprogversion til at afgive en foreløbigindstilling til Europaudvalget, hvis de vurderer, at nærhedsprincippet ikke er respekteret. Europaud-valget vedtager på denne baggrund den endelige begrundede udtalelse senest 8 uger efter, at forsla-get foreligger på dansk. Den begrundede udtalelse sendes straks til formændene for Kommissionen,Rådet og Europa-Parlamentet.I tilfælde af uoverensstemmelser mellem et fagudvalgs indstilling og Europaudvalgets holdningindkaldes til et fælles møde.Se bilag 1 til denne beretning for en mere detaljeret beskrivelse af denne procedure samt tidspla-nen for behandlingen af forslag i fagudvalg og Europaudvalget.Grund- og nærhedsnotater fra regeringenTil støtte for Folketingets kontrol med nærhedsprincippet udarbejder Europaudvalgets sekretariaten oversigt over prioriterede nye forslag for det kommende år. Oversigten vil omfatte i størrelsesor-denen 5-10 forslag. Oversigten sendes til Europaudvalgets medlemmer, fagudvalgene og regeringeni begyndelsen af hvert år og tjener som udgangspunkt for Folketingets kontrol med nærhedsprincip-pets overholdelse. De eksisterende halvårsoversigter fra regeringen afskaffes samtidig.Fsva. de forslag, der er sat på oversigten over prioriterede nye forslag, fremsender regeringen etgrund- og nærhedsnotat til Europaudvalget og til det relevante fagudvalg hurtigst muligt og senest 3uger efter, at det er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion. Når det gælder Kommissionsforslag,medregnes august måned ikke ved fastsættelsen af fristen.Dette tre-ugers grund- og nærhedsnotat skal indeholde en beskrivelse af baggrunden for forslaget,forslagets hjemmelsgrundlag, formål og indhold, høringsparter og høringsfrist samt Europa-Parlamentet inddragelse. Notatet skal endvidere gengive forslagsstillers egen vurdering af, hvorfornærhedsprincippet er overholdt. Regeringen skal i den forbindelse på det foreløbige grundlag fore-tage en selvstændig vurdering af, hvorvidt nærhedsprincippet er overholdt. Notatet skal endvidereindeholde en foreløbig tilkendegivelse af, om forslaget ventes at have konsekvenser for dansk ret,statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet og regeringens foreløbige generelleholdning til forslaget. Regeringen eftersender snarest muligt et færdigt grund- og nærhedsnotat.Regeringen udarbejder for alle øvrige direktivforslag samt andre væsentlige forslag til retsakter ogkommissionsbeslutninger et grund- og nærhedsnotat. Regeringen fremsender grund- og nærhedsno-tatet til Europaudvalget og til det relevante fagudvalg hurtigst muligt, og senest 4 uger efter, at det
3
er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion. Når det gælder Kommissionsforslag medregnes augustmåned ikke ved fastsættelsen af fristen.Grund – og nærhedsnotatet skal opfylde de betingelser, som er fastlagt i de tidligere beretninger.Grund- og nærhedsnotatet erstatter således de eksisterende grundnotater og nærhedsnotater.Anlæggelse af sager ved EU-DomstolenIfølge artikel 8 i protokol nr. 2 kan en sag om overtrædelse af nærhedsprincippet anlægges i hen-hold til TEUF artikel 263 af et medlemsland, eller ved at et medlemsland forelægger sagen i over-ensstemmelse med dets interne retssystem på vegne af dets nationale parlament.I de situationer, hvor et flertal i Folketinget, efter indstilling fra Europaudvalget, vedtager en be-slutning om at anlægge sag ved EU-Domstolen i henhold til TEUF artikel 263 om en lovgivnings-mæssig retsakts overtrædelse af nærhedsprincippet, forelægger regeringen sagen på vegne af Folke-tinget.Sagen føres som udgangspunkt i overensstemmelse med regeringens sædvanlige procedurer forførelse af retssager ved EU-Domstolen. Der nedsættes i den forbindelse en procesdelegation meddeltagelse af Folketinget, berørte ministerier samt Udenrigsministeriet (formand).Samarbejde med andre EU-landes parlamenterEndelig finder Europaudvalget det afgørende for effektiviteten af kontrollen med nærhedsprincip-pet, at der udvikles et tæt samarbejde mellem EU-landenes nationale parlamenter om dette spørgs-mål.Europaudvalget vil derfor arbejde aktivt for at styrke samarbejdet mellem de nationale parlamen-ter i EU om kontrollen med nærhedsprincippet.IkrafttrædenDenne beretning træder i kraft den 1. xxx 2010.P.u.v.ANNE-MARIEMELDGAARDFormand
4
Bilag 1Folketingets og fagudvalgenes inddragelse i kontrollen med nærhedsprincippetNedenfor angives i skemaform, hvordan den almindelige procedure for fagudvalgenes og Europa-udvalgets kontrol af nærhedsprincippet vil se ud, inden for 8-ugers-fristen i traktatens Protokol 2.Det skal hertil bemærkes, at Kommissionens formand, i et brev af 1. december 2009 til de natio-nale parlamenter, har tilkendegivet, at Kommissionen af hensyn til parlamenternes sommerferieikke vil medregne augustmåned i forbindelse med fastsættelsen af 8-ugersfristen.Dette vil i praksis betyde, at parlamenterne kan få op til 12 uger til behandlingen af et forslag, derfremsættes lige inden ferien i juni eller juli måned.Det er aftalt mellem Europaudvalget og fagudvalgene, at med mindre andet aftales mellem udval-gene, går hele den ekstra måned til fagudvalgenes indledende behandling af et forslag, hvis 1. au-gust ligger inden for de første fem uger efter, at forslaget foreligger i en dansk sprogversion.Til gengæld vil hele den ekstra måned gå til Europaudvalgets behandling i de tilfælde, hvor 1. au-gust falder senere end 5 uger efter, at et forslag foreligger i en dansk sprogversion.Trin Procedure(1)Kommissionen eller en gruppe af medlemsstater fremsætter lovgivningsforslag.Europaudvalget behandler lovforslaget og sender straks rele-vante forslag i høring i det/de pågældende fagudvalg.Fsva. de forslag, der er sat på oversigten over prioriterede nyeforslag, fremsender regeringen et foreløbigt grund- og nær-hedsnotat til de relevante fagudvalg og Europaudvalget indenSenest3 ugerfor 3 uger efter, at forslaget er fremsendt til Rådet i en danskefter at forslaget sprogversion.foreligger i en.dansk sprogversi- Regeringens vurdering af, hvorvidt nærhedsprincippet er over-onholdt, er indarbejdet i grund- og nærhedsnotatet.EU-sekretariatet lægger grund- og nærhedsnotatet og tilhøren-de forslag til elektronisk høring på EU-Oplysningens hjemme-side.Det/de relevante fagudvalg orienteres om eventuelle elektroni-ske høringssvar.Det eller de relevante fagudvalg har behandlet forslaget og harSenest5 ugereventuelt udarbejdet og fremsendt en udtalelse til Europaud-efter at forslagetvalget.foreligger i endansk sprogversi-Fagudvalgets udtalelse lægges på IPEX hurtigst muligt og CO-onSAC orienteres, såfremt fagudvalget vurderer, at der er pro-blemer i forhold til nærhedsprincippet.
(2)
(3)
5
(4)
Senest8 ugerefter at forslagetforeligger i enI tilfælde af uoverensstemmelse mellem fagudvalgets udtalelsedansk sprogversi- og Europaudvalgets holdning indkaldes til et fælles møde.onEuropaudvalgets begrundede udtalelse undertegnes af Europa-udvalgets formand. Den fremsendes herefter til regeringen,Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet samt til de øvri-ge nationale parlamenter i EU.
Europaudvalget behandler forslaget på grundlag af udtalelsenfra fagudvalget, regeringens grund- og nærhedsnotat, eventuel-le elektroniske høringssvar og eventuelle bemærkninger fraandre parlamenter/COSAC.
6
Bilag 2Det gule og det orange kortNår mindst 1/3 af parlamenterne klager (gule kort)Med det gule kort får de nationale parlamenter mulighed for at sende en advarsel til EU-institutionerne tidligt i lovgivningsprocessen, hvis mindst 1/3 af parlamenterne finder, at et EU-forslag strider mod nærhedsprincippet.1Proceduren indebærer, at forslagsstiller2forpligtes til at tage sit forslag op tilfornyet overvejelse.Forslagsstiller kan dog vælge at opretholde sit forslag, men kan også beslutte enten atreviderefor-slaget ellerhelt trække det tilbage.Forslagsstiller er forpligtet til at begrunde sin afgørelse.Når mindst 1/2 af parlamenterne klager (Det orange kort)Med detorange kortfastsættes en skærpet procedure, som i sidste ende kan føre til, at al viderebehandling af et forslag standses.Proceduren iværksættes, hvis mindsthalvdelenaf de nationale parlamenter finder et forslag i stridmed nærhedsprincippet og fremsender en »begrundet udtalelse«.Proceduren gælder kun forslag fra Kommissionen, som vedtages i fællesskab af Rådet og Europa-Parlamentet under den almindelige lovgivningsprocedure.Ligesom detgule kortgiver også detorange kortKommissionen mulighed for at beslutte at op-retholdesit forslag, men den kan også vælge enten atrevidereforslaget ellertrække det tilbage.Hvis Kommissionen beslutter at opretholde sit forslag, kan det dog først ske efter, at både Rådetog Europa-Parlamentet har behandlet sagen. Kommissionen er derfor forpligtet til at underbygge etsådant ønske i en begrundet udtalelse til Europa-Parlamentet og Rådet, som så kan udtale sig omsagen i løbet af deres førstebehandling af forslaget.Behandlingen i Rådet og Europa-Parlamentet kan i sidste ende føre til, at Kommissionen blivernødt til at tage sit forslag af bordet. Det sker, hvis de nationale parlamenter får medhold hos blot énaf de to EU-institutioner. Ministerrådet kan træffe en sådan beslutning med støtte fra 55 pct. af Rå-dets medlemmer (15 medlemsstater af 27), mens Europa-Parlamentet kan gøre det med et flertal afde afgivne stemmer.
7
Bilag 3Nærhedsprincippet i EU's traktatgrundlagTEUF artikel 5, stk. 3 og 4om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippetArtikel 5
3. I medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der ikke hører ind under densenekompetence, kun hvis og i det omfang målene for den påtænkte handling ikke i tilstrækkeliggrad kan opfyldes af medlemsstaterne på centralt, regionalt eller lokalt plan, men på grund af denpåtænkte handlings omfang eller virkninger bedre kan nås på EU-plan.Unionens institutioner anvender nærhedsprincippet i overensstemmelse med protokollen om an-vendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet. De nationale parlamenter sikrer, atdette princip overholdes efter proceduren i denne protokol.4. I medfør af proportionalitetsprincippet går indholdet og formen af Unionens handling ikke vi-dere end nødvendigt for at nå målene i traktaterne.Unionens institutioner anvender proportionalitetsprincippet i overensstemmelse med protokollenom anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.Protokol nr. 2Om anvendelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippetDE HØJE KONTRAHERENDE PARTER,SOM ØNSKER, at beslutningerne træffes så tæt på borgerne som muligt,SOM ER BESLUTTET PÅ at fastsætte betingelser for anvendelse af nærhedsprincippet og pro-portionalitetsprincippet som defineret i artikel 3b i traktaten om Den Europæiske Union samt på atindføre et system for kontrol med anvendelsen af disse principper,ER BLEVET ENIGE OM følgende bestemmelser, der knyttes som bilag til traktaten om Den Eu-ropæiske Union og traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde:Artikel 1
Hver enkelt institution sikrer til stadighed, at nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippetsom defineret i artikel 3b i traktaten om Den Europæiske Union overholdes.Artikel 2
Inden Kommissionen fremsætter forslag til en lovgivningsmæssig retsakt, foretager den omfatten-de konsultationer. Disse konsultationer skal, når det er relevant, tage hensyn til de planlagte foran-staltningers regionale og lokale dimension. I ekstraordinært hastende tilfælde foretager Kommissio-nen ikke sådanne konsultationer. Den begrunder sin beslutning i forslaget.
8
Artikel 3
I denne protokol forstås ved udtrykket »udkast til lovgivningsmæssig retsakt« forslag fra Kom-missionen, initiativer fra en gruppe medlemsstater, initiativer fra Europa-Parlamentet, anmodningerfra Domstolen, henstillinger fra Den Europæiske Centralbank og anmodninger fra Den EuropæiskeInvesteringsbank, der tager sigte på vedtagelse af en lovgivningsmæssig retsakt.Artikel 4
Kommissionen sender sine udkast til lovgivningsmæssige retsakter samt sine ændrede udkast tilmedlemsstaternes nationale parlamenter samtidig med fremsendelsen til EU-lovgiveren.Europa-Parlamentet sender sine udkast til lovgivningsmæssige retsakter samt sine ændrede udkasttil de nationale parlamenter.Rådet sender de udkast til lovgivningsmæssige retsakter, der hidrører fra en gruppe medlemssta-ter, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæiske Investeringsbank, samt ændre-de udkast til de nationale parlamenter.Så snart Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutninger og Rådets holdninger er vedtaget,sendes de til de nationale parlamenter.Artikel 5
Udkastene til lovgivningsmæssige retsakter begrundes med hensyn til nærhedsprincippet og pro-portionalitetsprincippet. Ethvert udkast til lovgivningsmæssig retsakt bør indeholde en detaljeretanalyse, der gør det muligt at vurdere overholdelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprin-cippet. Analysen bør omfatte oplysninger, der gør det muligt at vurdere de finansielle virkninger og,når der er tale om et direktiv, følgerne for den lovgivning, som medlemsstaterne skal iværksætte,herunder eventuelt regional lovgivning. Begrundelsen for at fastslå, at et af Unionens mål bedre kannås på EU-plan, underbygges af kvalitative og om muligt kvantitative indikatorer. Der skal i udka-stene til lovgivningsmæssige retsakter tages hensyn til, at enhver byrde af finansiel eller administra-tiv art, der pålægges Unionen, nationale regeringer, regionale eller lokale myndigheder, erhvervs-drivende og borgere, skal begrænses mest muligt og stå i rimeligt forhold til det mål, der skal nås.Artikel 6
Ethvert nationalt parlament eller ethvert kammer i et af disse parlamenter kan senest otte uger ef-ter fremsendelsen af et udkast til lovgivningsmæssig retsakt på Unionens officielle sprog sendeformændene for Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen en begrundet udtalelse, der forklarer,hvorfor det mener, at det pågældende udkast ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.De nationale parlamenter eller kamrene i de nationale parlamenter skal, når det er relevant, konsul-tere de regionale parlamenter, der har lovgivningskompetence.Hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra en gruppe medlemsstater, sender Rådetsformand udtalelsen til disse medlemsstaters regeringer.Hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra Domstolen, Den Europæiske Centralbankeller Den Europæiske Investeringsbank, sender Rådets formand udtalelsen til den pågældende insti-tution eller det pågældende organ.Artikel 7
1. Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen samt i givet fald gruppen af medlemsstater,Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæiske Investeringsbank, hvis udkastet til
9
lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra dem, tager hensyn til de begrundede udtalelser, der fremsæt-tes af de nationale parlamenter eller af et kammer i et af disse parlamenter.Hvert nationalt parlament råder over to stemmer fordelt alt efter det nationale parlamentariske sy-stem. I et nationalt parlamentarisk tokammersystem råder hvert af de to kamre over én stemme.2. Såfremt de begrundede udtalelser om, at et udkast til lovgivningsmæssig retsakt ikke er i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet, repræsenterer mindst en tredjedel af samtlige de stemmer,der er tildelt de nationale parlamenter i overensstemmelse med stk. 1, andet afsnit, skal udkastettages op til fornyet overvejelse. Denne tærskel er en fjerdedel, når der er tale om et udkast til lov-givningsmæssig retsakt, der forelægges med hjemmel i artikel 61 I i traktaten om Den EuropæiskeUnions funktionsmåde vedrørende området med frihed, sikkerhed og retfærdighed.Efter denne fornyede overvejelse kan Kommissionen eller eventuelt gruppen af medlemsstater,Europa-Parlamentet, Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Den Europæiske Investerings-bank, hvis udkastet til lovgivningsmæssig retsakt hidrører fra dem, beslutte at opretholde udkastet,ændre det eller trække det tilbage. Beslutningen skal begrundes.3. Under den almindelige lovgivningsprocedure gælder det endvidere, at såfremt begrundede ud-talelser om, at et udkast til lovgivningsmæssig retsakt ikke er i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet, repræsenterer mindst et simpelt flertal af de stemmer, der er tildelt de nationale parlamenter ioverensstemmelse med stk. 1, andet afsnit, skal udkastet tages op til fornyet overvejelse. Efter den-ne fornyede overvejelse kan Kommissionen beslutte at opretholde udkastet, ændre det eller trækkedet tilbage.Hvis Kommissionen beslutter at opretholde udkastet, skal den i en begrundet udtalelse underbyg-ge sin opfattelse af, at det er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Denne begrundede udta-lelse såvel som de begrundede udtalelser fra de nationale parlamenter skal sendes til EU-lovgiverentil overvejelse i proceduren:– inden afslutningen af førstebehandlingen overvejer lovgiveren (Europa-Parlamentet og Rådet)lovgivningsforslagets overensstemmelse med nærhedsprincippet under særlig hensyntagen tilde begrundelser, som flertallet af de nationale parlamenter har givet udtryk for og deler, samtKommissionens begrundede udtalelse– hvis lovgiveren med et flertal på 55 pct. af Rådets medlemmer eller et flertal af de stemmer,der er afgivet i Europa-Parlamentet, er af den opfattelse, at forslaget ikke er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet, behandles lovgivningsforslaget ikke yderligere.Artikel 8
Den Europæiske Unions Domstol har kompetence til at træffe afgørelse i sager vedrørende lov-givningsmæssige retsakters overtrædelse af nærhedsprincippet, der anlægges i henhold til de nær-mere bestemmelser i artikel 230 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af en med-lemsstat eller forelægges af denne i overensstemmelse med dens interne retssystem på vegne afdens nationale parlament eller et kammer i dette parlament.I overensstemmelse med nævnte artikel kan Regionsudvalget også anlægge sådanne sager vedrø-rende lovgivningsmæssige retsakter, hvis vedtagelse det ifølge traktaten om Den Europæiske Uni-ons funktionsmåde skal høres om.
10
Artikel 9
Kommissionen forelægger hvert år Det Europæiske Råd, Europa-Parlamentet, Rådet og de natio-nale parlamenter en rapport om anvendelsen af artikel 3b i traktaten om Den Europæiske Union.Årsrapporten sendes også til Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
11
Bilag 6Europaudvalgets anmodning til fagudvalg om udtalelseKære udvalgsformand,Kommissionen har fremsendt forslag til lovgivning om xxxx (KOM (20xx). I Kommissionens føl-gebrev til forslaget dateret xx.xx 20xx giver Kommissionen mulighed for, at Folketinget inden otteuger kan komme med en begrundet udtalelse om, hvorvidt forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.Europaudvalget behandler fast Kommissionens forslag til lovgivning, og når et af disse vedrører etområde, hvor et andet af Folketingets stående udvalg fagligt er bedre rustet til at substansbehandlesagen, fremsendes forslaget til dette udvalg sammen med en opfordring om at behandle det og ori-entere Europaudvalget om udvalgets indstilling.Da KOM (20xx) xx vedrører xxx-udvalgets fagområde, håber jeg, at xxx-udvalget har mulighed forat drøfte dette forslag og komme med en indstilling til Europaudvalget med henblik på afgivelse afen udtalelse til Kommissionen.Udtalelsen kan redegøre for, om forslaget overholder nærhedsprincippet, men kan også indeholdesynspunkter vedrørende forslagets øvrige indhold.Hvis udvalgets indstilling vedrører forslagets overholdelse af nærhedsprincippet, vil jeg bede xxx-udvalget om at fremsende sin indstilling til Europaudvalget senest den xx.xx 20xx..Jeg vedlægger Kommissionens forslag til udvalgets orientering.Ydermere vil jeg fremsende regeringens grund- og nærhedsnotat om forslaget, så snart det forelig-ger.Med venlig hilsenAnne-Marie MeldgaardFormand for Folketingets EuropaudvalgTærsklen sænkes til � af parlamenterne, hvis det drejer sig om et forslag vedrørende EU’s retlige samarbejde i krimi-nalsager og politisamarbejde.2Forslagsstiller kan jf. artikel 3 i protokollen om anvendelsen af nærhedsprincippet enten være Kommissionen, »engruppe af medlemsstater«, Europa-Parlamentet, Domstolen, den Europæiske Centralbank eller den Europæiske Investe-ringsbank.1