Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 340
Offentligt
830699_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 25. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag d. 26. marts 2010
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Flemming Møller (V),
Pia Adelsteen (DF), Pia Olsen Dyhr (SF), Lone Dybkjær
(RV), Bjarne Laustsen (S)
Fødevareminister Henrik Høegh (bistået af afdelingschef
Anders Mikkelsen)
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3006 (landbrug og fiskeri) den 29. marts 2010
Fødevareministeren:
Der forelægges ikke nogen sager til forhandlingsoplæg.
Der er tale om en relativt kort rådsmødedagsorden på mandag.
1. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet,
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget
om en bedre fungerende fødevareforsyningskæde i Europa
Rådskonklusioner
KOM (2009) 0591
Rådsmøde 3006 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 266 (side 669, seneste behandling i
EUU 12/2-10)
EUU alm. del (09) – bilag 220 (side 579, behandlet i EUU 13/1-10)
Fødevareministeren:
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner
om fødevareforsyningskæden. Selve meddelelsen er tidligere forelagt i december
og januar, hvor vi fra dansk side i store træk var enige i relevansen af de emner,
der blev taget op af Kommissionen.
I forhold til udkastet til rådskonklusioner vil jeg fremhæve hovedpunkterne og vo-
res holdning til dem.
Grundlæggende understreges det i udkastet, at fødevareforsyningskæden skal
baseres på markedsorienterede principper, og at man skal undgå unødige admi-
nistrative byrder. Derudover skal der lægges vægt på at sikre, at en effektiv og
konkurrencedygtig fødevareforsyningskæde kan være mulig. Det kan vi jo ikke
være uenig i fra dansk side.
Men når det kommer til den konkrete udmøntning, er jeg lidt mere bekymret. Der
lægges op til, at der skal ske en styrkelse af landmændenes mulighed for at sam-
arbejde. Det er fornuftigt, hvis det sker i form af producentorganisationer eller som
i Danmark i form af den danske andelsbevægelse. Men jeg lægger stor vægt på,
at det sker på frivillig basis for den enkelte landmand.
856
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-10
25. Europaudvalgsmøde 26/3-2010
Producentorganisationerne er jo et samarbejde mellem landmænd. En anden
mulighed er de såkaldte interprofessionelle organisationer, der dækker alle led i
fødevareforsyningskæden fra landmænd til forarbejdningsindustri og supermar-
keder i en bestemt region eller medlemsstat.
Jeg er bekymret for, at en styrkelse af interprofessionelle organisationer vil kunne
lede til, at der på regionalt eller medlemsstats niveau reelt fastsættes mængder
og priser for produktionen af bestemte landbrugsprodukter. Det vil kunne hindre
det indre marked på tværs af medlemsstaterne, og det vil bestemt ikke være til
fordel for forbrugerne.
For både producentorganisationer og interprofessionelle organisationer er jeg
imod, at der kan gives mulighed for at fastlægge regler, der også kommer til at
gælde for ikke-medlemmer. Det skal være frivilligt for den enkelte landmand.
I forhold til konkurrencelovgivningen mener jeg ikke, at der skal gives mulighed for
at fravige konkurrencereglerne på landbrugsområdet. Jeg foretrækker en mere
pragmatisk tilgang, hvor man sammenligner medlemsstaternes fortolkning af
konkurrencereglerne. Det er selvfølgelig ikke rimeligt, at der er store forskelle i,
hvordan landmændene kan organisere sig.
Hvorvidt vi kan støtte formandskabets udkast til rådskonklusioner vil afhænge af
drøftelserne på rådsmødet.
Bjarne Laustsen
tog udgangspunkt i, at fødevareministeren sagde i forbin-
delse med fødevareforsyningskæden, at prisdannelsen skal ske på markeds-
vilkår, og spurgte derfor, om fødevareministeren turde spå om, hvornår der
ville komme en fuldstændig afvikling af landbrugsstøtten.
Han mente, det i mange tilfælde var svært for forbrugerne at gennemskue,
hvorfor produkterne kom til at koste så meget, og nævnte som eksempel sild,
som i havnene giver fiskerne 4 kr. pr. kilo, og at det koster 23 øre at forarbej-
de et kilo sild, men i fiskeforretningerne kommer forbrugerne til at betale 40-
80 kr. pr. kilo.
Han sagde, at den ideelle mærkning ville være, at der stod på produktet, hvor
meget råvaren kostede, og hvad de øvrige omkostninger var.
Pia Adelsteen
syntes, det var rigtigt, hvad fødevareministeren sagde om, at
samarbejdet mellem landmændene måtte ske på frivillig basis. Det samme
måtte efter hendes mening gælde standardkontrakter. Det fremgår af nogle af
høringssvarene, at interprofessionelle aftaler kan indebære, at man aftaler
priserne.
Det lyder umiddelbart godt, at man kan lave hjemmesider, som viser forbru-
gerne, hvad fødevarepriserne er, men hvis man laver sådan noget i statsligt
regi, kommer det til at koste rigtigt mange penge, og nogen skal jo betale.
Pia Olsen Dyhr
var enig i fødevareministerens betragtninger om fri konkur-
rence og nævnte, at den seneste rapport fra Fødevarestyrelsen bl.a. om mel
og mælk viste, at vi ikke har en ideel konkurrence.
Pia Olsen Dyhr havde – siden fødevareministeren var i samråd i Fødevareud-
valget i onsdags – stillet spørgsmål om det forhold, at Kommissionen vil revi-
dere miljønormer for at sikre en bedre konkurrence, idet hun gerne ville have
857
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-10
25. Europaudvalgsmøde 26/3-2010
en forsikring om, at det ikke betyder, at miljønormerne i Danmark skal sættes
ned.
Fødevareministeren
mente roligt, han kunne sige til Bjarne Laustsen, at det
havde lange udsigter med at få afviklet landbrugsstøtten. Men Danmark ar-
bejder i den retning. Fødevareministeren tilføjede, at der stadig kan være støt-
te i landdistrikterne og støtte til at løse miljøopgaver samt til offentlige goder.
Det, Bjarne Laustsen, tænkte på, var naturligvis den afkoblede, direkte støtte.
Med hensyn til prisgennemsigtighed henviste fødevareministeren til, at Kon-
kurrencestyrelsen engang om året offentliggør alle de priser, der er indhentet
oplysninger om fra producenterne. Han havde konstateret, at da råvarepriser-
ne steg, gik det hurtigt med at få forbrugerpriserne op, men da råvarepriserne
faldt, gik det mere trægt med at få forbrugerpriserne ned. Vi er interesseret i,
at der bliver åben konkurrence, og interprofessionelle aftaler går nærmest ud
på det modsatte.
Det havde nok også lange udsigter med at få en mærkning som den, Bjarne
Laustsen foreslog.
Fødevareministeren erklærede sig enig med Pia Adelsteen med hensyn til de
interprofessionelle aftaler, som i modsætning til de danske producentorgani-
sationer omfatter andre end landmænd, nemlig hele kæden fra landmænd til
detailhandel. Vi må være opmærksom på dette problem, når der bliver tale
om at træffe egentlige rådskonklusioner.
Det vil være en god idé, hvis forbrugerne kan søge oplysninger på hjemmesi-
den, men forbrugerne er nok mere interesseret i oplysningerne i tilbudsavi-
serne. I forbindelse med hjemmesiden har vi pointeret, at det ikke må blive en
masse bureaukrati. Vi mener, at det skal være Eurostat, som står for den.
Fødevareministeren mente, at den rapport, Pia Olsen Dyhr omtalte, var udar-
bejdet af Konkurrencestyrelsen.
Vi vil være opmærksom på spørgsmålet om miljønormer, og hvis der kommer
noget konkret, vil vi tage det og op vende tilbage til det over for Europaudval-
get. Fødevareministeren tilføjede, at umiddelbart er vi ikke interesseret i at
sænke miljønormerne på området. Vi har en interesse i, at vi har nogenlunde
ens regler, så vi ikke forstyrrer konkurrencesituationen.
Bjarne Laustsen
spurgte, om den nye fødevareministers bemærkninger om
de andre ting end den direkte, afkoblede støtte, var udtryk for en nyskabelse i
regeringens politik.
Pia OIsen Dyhr
var opmærksom på, at rapporten var udarbejdet af Konkur-
rencestyrelsen. Hun mente, pointen i den var, at det var i detailleddet, priser-
ne blev skruet op. Derfor bør man se på konkurrencen mellem supermarke-
derne.
Fødevareministeren
sagde til Pia Olsen Dyhr, at han mente, den nævnte
rapport pegede på, at det var forarbejdningen, der var den væsentligste årsag
til, at landbrugsprodukterne blev så dyre for forbrugerne. Han var glad for, at
hun tog problemet op, for det er vigtigt at få konkurrence, så vi får den rigtige
pris frem.
Pia Olsen Dyhr
lagde mærke til, at fødevareministeren sagde, at vi "umiddel-
bart" ikke var interesseret i at sænke miljønormerne, og spurgte, om det åb-
858
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-10
25. Europaudvalgsmøde 26/3-2010
nede op for, at vi kunne være det på længere sigt. Vi kan gøre tre ting: 1) vi
kan sige, at vi vil fastholde miljønormerne, 2) vi kan sige, at vi vil sænke miljø-
normerne eller 3) vi kan lade være med at sige noget om det. Hun gik ind for
det første.
Fødevareministeren
ville med hensyn til miljønormer nøjes med at sige, at
han ikke havde nogen ambitioner om, at vi skal sænke miljønormerne. Vi må
se på de enkelte sager, når de kommer.
859
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-10
25. Europaudvalgsmøde 26/3-2010
2. Markedsforanstaltninger i den fælles landbrugspolitik i fremtiden
Formandskabskonklusioner
Rådsmøde 3006 – bilag 1 (samlenotat side 9)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 266 (side 672, seneste behandling i
EUU 12/2-10)
Fødevareministeren:
Formandskabet vil på rådsmødet opsummere drøftelserne
om fremtidens landbrugspolitik og markedsforanstaltninger fra rådsmødet i febru-
ar med formandskabskonklusioner.
Det er – som ordet siger – alene formandskabets konklusioner og altså ikke Rå-
dets. Det betyder, at vi bare vil notere os konklusionerne.
Drøftelsen i februar viste, at der er en stor gruppe lande med Frankrig i spidsen,
der er meget bekymrede for en yderligere markedsorientering af landbrugspolitik-
ken. Disse lande ønsker endda nye markedsforanstaltninger til at håndtere pris-
udsving.
En mindre gruppe lande med Danmark, Sverige, Storbritannien og Nederlandene
fastholder behovet for at fortsætte reformerne.
Vi er ikke imod, at der udvikles nye private instrumenter som f.eks. forsikring eller
indgås frivilligt samarbejde i producentorganisationer eller andelsbevægelser.
Men vi er imod nye støtteordninger eller andre former for lag af ny regulering,
hvor producenterne tvinges til at samarbejde. Det er også en diskussion, som vi
har i forbindelse med rådskonklusionerne om fødevarekæden, som jeg nævnte
før.
Pia Adelsteen
syntes, det var problematisk med indkomstforsikringer i forbin-
delse med markedsforanstaltninger.
Fødevareministeren
var ligesom Pia Adelsteen skeptisk over for indkomst-
forsikringer – bortset fra i helt ekstreme klimasituationer, hvor det kan være
nødvendigt – især hvis det offentlige skal betale halvdelen af præmien.
Lone Dybkjær
bad om et notat på to sider, hvor man opregner, hvor mange
der i de forskellige lande er beskæftiget ved landbruget, og hvor stor en del af
BNP produktionen i landbruget udgør.
NOT
Fødevareministeren
ville fremsende et notat med de tal, Lone Dybkjær bad om.
860
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-10
25. Europaudvalgsmøde 26/3-2010
3. Kvartalsrapport fra Kommissionen om markedet for mejeriprodukter
Præsentation
Rådsmøde 3006 – bilag 1 (samlenotat side 12)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 166 (side 521, seneste behandling i
EUU 11/12-09)
Kommissionens meddelelse (KOM (2009) 0385)
EUU alm. del (08) – bilag 522 (side 1528 FO, forhandlingsoplæg
forelagt 10/7-09)
Fødevareministeren:
Kommissionen vil orientere om markedssituationen for
mælk. Den gennemsnitlige pris i EU er nu oppe på 28,3 cent per kg i december
2009 mod 23,5 cent i april 2009. Priserne ser ud til at stabilisere sig på et fornuf-
tigt niveau.
Der sker derfor ikke længere intervention af mejeriprodukter, og der ydes heller
ikke eksportrestitutioner til mejeriprodukter.
Grundlæggende er det vigtigt for mig, at vi holder fast i resultatet fra sundheds-
tjekket af landbrugspolitikken i november 2008, hvor det blev aftalt, at kvoterne
skal udfases frem til 2014. Derfor lægger jeg stor vægt på, at vi ikke går baglæns
ved at indføre nye former for regulering af pris eller mængde.
861
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-10
25. Europaudvalgsmøde 26/3-2010
4. Meddelelse fra Kommissionen om Europa 2020: En strategi for
intelligent, bæredygtig og inkluderende vækst
Udveksling af synspunkter
KOM (2010) 2020
Rådsmøde 3006 – bilag 1 (samlenotat side 15)
KOM (2010) 2020 – bilag 1 (grundnotat af 17/3-10)
KOM (2009) 0647 – bilag 6 (Folketingets høringssvar af 13/1-10)
KOM (2009) 0647 – bilag 8 (regeringens høringssvar af 9/2-10)
EU-note (09) – E 26 (note om EU-strategi for en intelligent,
bæredygtig og inkluderende vækst frem mod år 2020 af 8/3-10)
EU-note (09) – E 16 (note om fremtidens EU af 4/12-09)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 299 (foreløbigt referat af
Europaudvalgets møde 19/3-10, hvor sagen senest blev
behandlet)
Fødevareministeren:
Europa 2020-strategien drøftes i flere rådsformationer.
Formandskabet har fremlagt et kort oplæg om Europa 2020-strategien og land-
brug til brug for drøftelsen på rådsmødet.
Som jeg ser det, vil det kunne være særligt interessant at drøfte behovet for mere
fokus på forskning, udvikling og innovation i landbrugssektoren. Det bliver ofte
glemt i drøftelserne om landbrugspolitikken. Men jeg mener, at vi fra dansk side
skal blive ved med at gentage, at det er en af de bedste måder at styrke landbru-
gets konkurrenceevne på.
Tilsvarende er det også meget relevant at fokusere på, hvordan landbrugspolitik-
ken kan understøtte håndteringen af nye udfordringer i forhold til for eksempel
klima, biodiversitet og miljø.
Jeg synes, at det er positivt med en platform for at drøfte behovet for nye og mere
fremtidsorienterede tiltag i landbrugspolitikken.
Bjarne Laustsen
spurgte, hvornår man kan forvente fair vilkår for Europas
bønder, når de skal konkurrere på et frit marked. Han nævnte i den forbindel-
se, at man i Tyskland anvender kolonnearbejdskraft og underbetaler arbej-
derne, og at man i nogle EU-lande lader skatteyderne betale den kødkontrol,
som bør betales af producenterne, sådan som det sker herhjemme. Det giver
en forvridning i markedsvilkårene. Han erkendte, at hvis man afvikler EU's
landbrugsstøtte, er der en fare for, at den bliver renationaliseret, og så har
man slet ikke styr på det.
Pia Olsen Dyhr
syntes, det var glimrende, at vi fokuserer på innovation. Fø-
devareministeren nævnte ikke landdistriktprogrammet, men en styrkelse af
moduleringen og en styrkelse af landdistriktprogrammet må også være en
mulighed.
Hun spurgte, om regeringen havde konstateret, at der var kommet ny luft til
ideen om en renationalisering af landbrugspolitikken, efter at man havde fået
en ny landbrugskommissær.
862
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-10
25. Europaudvalgsmøde 26/3-2010
Flemming Møller
spurgte, om fødevareministeren ville bruge mulighederne
for at sikre, at de tilskud, der bliver givet af hensyn til miljøet, bliver mere ens-
artede i Europa. Som eksempel på, hvad der har betydning for rammebetin-
gelserne i svineproduktionen, nævnte han, at man i Tyskland giver vældig
gode priser for leveringer til biogas, men det kan de danske producenter ikke
udnytte.
Fødevareministeren
sagde til Bjarne Laustsen, at vi er meget optaget af at få
skabt lige og fair vilkår, og vi er meget opmærksomme på tendenserne til re-
nationalisering af landbrugspolitikken. Vi vil have landbrugsbudgettet ned,
men vi er også interesseret i at sidde med ved bordet i drøftelserne om unfair
konkurrence og renationalisering. Som fødevareminister skulle han nok passe
på med at blande sig i arbejdsmarkedspolitikken, men vi er interesseret i at få
analyseret i landene omkring os de forskellige parametre, der foreligger. Pri-
serne på leveringer til biogas er en af dem. Fødevareministeren ville tage de
fremførte synspunkter med, når han skulle have drøftelser med konkurrence-
kommissæren.
Vi er interesseret i, at der i den fremtidige landbrugspolitik bliver penge til
landdistriktsprogrammet og offentlige goder, og en primærproducent, som gør
noget for naturen, må man også give tilskud til.
Fødevareministeren gav Flemming Møller ret i, at der har været tendenser til
renationalisering, når det drejer sig om landbruget som energileverandør,
hvilket hænger sammen med, at der ikke har været så meget EU-lovgivning
på området. Fødevareministeren tilføjede, at han havde talt med en række
kommissærer i Bruxelles om problemet og sagt, at man skulle begynde at
snakke om rammer og vilkår for landbruget som energileverandør. Vi må også
snakke om afgiftsniveauer.
Bjarne Laustsen
nævnte i relation til rammevilkårene og den unfair konkur-
rence dyrevelfærd, og henviste til, at der var eksempler på hestetransporter,
som var kritisable, og der er stadig problemer med svinetransporterne, hvilket
kan give dansk landbrug imageproblemer. Vi må derfor være meget opmærk-
somme på, at man ikke i andre lande bruger skattekroner til at betale for kød-
kontrollen. Vi er som sagt interesseret i, at der bliver lige vilkår. Så må forbru-
gerne betale, hvad det koster.
Pia Olsen Dyhr
ville gerne have fælles regler for energiafgifter, men da det
kræver enstemmighed, har det nok lange udsigter. Hun spurgte, om fødeva-
reministeren går ind for, at vi skal lave en harmonisering for så vidt angår bio-
gasafgifter.
Lone Dybkjær
spurgte, hvordan man i Fødevareministeriet internt vil gribe
2020-strategien an.
Fødevareministeren
sagde i anledning af Bjarne Laustsens bemærkninger
om søjle 1 og 2 og modulering, at måske skulle man i fremtiden tænke lidt
bredere og overveje, om nogle ting i søjle 2 kunne komme til at ligge i søjle 1.
I relation til artikel 68 har man taget hul på den debat.
Vi skal være opmærksom på unfair konkurrence. I forbindelse med dyrevel-
færd er der også en diskussion om løsgående søer og æglæggende høns,
hvor Danmark forventer at komme på plads, mens andre lande må bede om
udsættelse, hvilket vi vil kigge med meget skarpe øjne på.
863
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 340: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/3-10
25. Europaudvalgsmøde 26/3-2010
I forbindelse med kødkontrol skal vi arbejde på, at slagterier og mejerier får et
incitament til at gøre kontrollen nemmere. Fødevareministeren var ikke varm
på en statsfinansieret model.
Fødevareministeren sagde til Pia Olsen Dyhr, at han ikke havde konkrete pla-
ner om afgifter eller skatter eller harmonisering. Når vi taler om energi og CO
2
,
er landbruget en del af problemet, men det er også en del af løsningen.
Afdelingschef Anders Mikkelsen
sagde i anledning af Lone Dybkjærs
spørgsmål, at processen vedrørende 2020-strategien skydes i gang nu på
ministerrådsmødet, og der skal ske en endelig afrapportering senere. Der er
udpeget 7 flagskibsinitiativer i rapporten, hvoraf det ene hedder innovation. Vi
har sagt til vore kolleger, at vi må se at få gjort noget ved denne innovation i
stedet for at snakke om indkomststøtteordninger. Men derudover har vi ikke
en samlet strategi endnu.
Bjarne Laustsen
spurgte, hvad fødevareministeren ville se på med milde
øjne i forbindelse med 2013-problematikken. Han mente, det ville motivere
dem, der ikke levede op til normerne, hvis man fratog dem støtten.
Han var enig i, at det er producenterne, der skal betale for kødkontrollen, ikke
skatteborgerne, for i så fald er der tale om indirekte støtte.
Lone Dybkjær
syntes, det var fint, at man ville interessere sig for innovation.
Hun nævnte som en idé, at man også på Fødevareministeriets område kunne
anvende erhvervs-ph.d.'er.
Pia Olsen Dyhr
syntes, det var interessant, hvad fødevareministeren sagde
om søjle 1 og 2, og ville gerne have et notat om, hvilke ideer regeringen har
på det område.
Hun var enig i, at 2020-strategien skal handle om, hvad landbruget skal leve
af i fremtiden. Det handler også om kvalitetsprodukter og om økologi.
Fødevareministeren
sagde til Bjarne Laustsen, at han var opmærksom på
den forskellighed, der var med hensyn til gennemførelsen af direktiverne, og
han ville ved enhver given lejlighed nævne den unfair konkurrence, dette kun-
ne medføre.
Fødevareministeren svarede Lone Dybkjær, at diskussionen om EU 2020-
strategien først skydes i gang nu. Han ville tage ideen med erhvervs-ph.d.'er
med i sine overvejelser.
Han sagde til Pia Olsen Dyhr, at heller ikke på det område er man så langt
endnu, men fremtidens landbrugspolitik er et utroligt spændende emne. Det
vil bl.a. være et varmt emne under det danske formandskab i 2012. Som ud-
gangspunkt har vi B75, som er vedtaget af Folketinget.
864