Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 342
Offentligt
831083_0001.png
831083_0002.png
831083_0003.png
831083_0004.png
831083_0005.png
831083_0006.png
831083_0007.png
831083_0008.png
831083_0009.png
831083_0010.png
831083_0011.png
831083_0012.png
831083_0013.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00579/ Dep. sagsnr. 3999Den 20. april 2010FVM 753
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendelse af visse andre sundhedsan-prisninger af fødevarer end dem, der henviser til [enten] en reduceret risiko for sygdomog [eller] til børns udvikling og sundhed – etablering af artikel 13 liste (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til forordning om godkendelse af visse andre sundheds-anprisninger af fødevarer end dem, der henviser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og[eller] til børns udvikling og sundhed, nærmere bestemt udkast til en fælles liste over tilladteanprisninger i henhold til artikel 13, stk. 1.Forslaget forventes tidligst sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 26. april 2010.Formålet med det foreliggende forslag er at fastsætte en harmoniseret liste over godkendtesundhedsanprisninger inden for kategorien ”Andre sundhedsanprisninger end dem, der henvi-ser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og [eller] børns udvikling og sundhed”, nærmerebestemt fælleslisten over tilladte sundhedsanprisninger der henvises til i artikel 13, stk. 3, ianprisningsforordningen.Forslaget omfatter godkendelse af 105 anprisninger, på baggrund af en positiv vurdering fraDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Disse er primært anprisninger af næ-ringsstoffer som vitaminer og mineraler og deres betydning for kroppens funktioner (såkaldtefunktionelle anprisninger). De foreslåede tilladte anprisninger ledsages i forslaget af betingel-ser for anvendelse, hvor der tages udgangspunkt i udtalelserne fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA).Enkelte dele af det omfattende forslag vurderes at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmarki en negativ retning.Det er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning i overens-stemmelse med anprisningsforordningen bør bygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Lige-ledes er det væsentligt, at der fastsættes nødvendige vilkår og betingelser for anvendelse af deanprisninger, der godkendes, både for at sikre, at forbrugerne får relevante oplysninger og ik-
2ke bliver vildledt, og at der kan føres en effektiv fødevarekontrol. Ligeledes er det væsentligt,at godkendte anprisninger er forståelige og anvendelige for forbrugerne.Regeringen vurderer ikke, at ovennævnte kriterier er opfyldt for alle de anprisninger, somKommissionen har stillet forslag om godkendelse af.På den baggrund agter regeringen ikke at tilslutte sig forslaget i sin nuværende form, idet manlægger afgørende vægt på, at de anprisninger, der specifikt er fremhævet som værende pro-blematiske (ID 80, 493, 502, 517, 489, 754, 755, 757, 801, 1465, 2934, 836, 1560), tages udaf forslaget og ikke kommer til afstemning på nuværende tidspunkt, samt hvis ovennævnteopfyldes, afstår fra at stemme, såfremt der ikke sker en afklaring af følgende anprisninger ioverensstemmelse med den danske holdning (ID 144, 1697 og 1818).
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00579/ Dep. sagsnr. 3999Den 20. april 2010FVM 753
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendelse af visse andre sundhedsan-prisninger af fødevarer end dem, der henviser til [enten] en reduceret risiko for sygdomog [eller] til børns udvikling og sundhed – etablering af artikel 13 liste (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméKommissionen har fremsendt et udkast til forslag til forordning om godkendelse af visse an-dre sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der henviser til [enten] en reduceret risikofor sygdom og [eller] til børns udvikling og sundhed. Forslaget er fremsat i henhold til an-prisningsforordningen. Der er tale om en liste med 105 sundhedsanprisninger, som foreslåsgodkendt i henhold til den godkendelsesprocedure, der er beskrevet i artikel 13, stk. 3 i an-prisningsforordningen. Enkelte dele af det omfattende forslag vurderes at ville berøre beskyt-telsesniveauet i Danmark i en negativ retning.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om godkendelse af visse andre sundheds-anprisninger af fødevarer end dem, der henviser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og[eller] til børns udvikling og sundhed, nærmere bestemt udkast til en fælles liste over tilladteanprisninger i henhold til artikel 13, stk. 1.Forslaget er fremsat med hjemmel i henholdsvis artikel 13, stk. 3 og artikel 28, stk. 6, a (ii), iEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-
4den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes tidligst sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 26. april 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFormålet med det foreliggende forslag er at fastsætte en harmoniseret liste over godkendtesundhedsanprisninger inden for kategorien ”Andre sundhedsanprisninger end dem, der henvi-ser til [enten] en reduceret risiko for sygdom og [eller] børns udvikling og sundhed”, nærmerebestemt fælleslisten over tilladte sundhedsanprisninger der henvises til i artikel 13, stk. 3, ianprisningsforordningen.I henhold til anprisningsforordningens artikel 13, stk. 2, fremsendte medlemsstaterne inden31. januar 2008 lister over artikel 13 anprisninger til Kommissionen. Kommissionen modtogover 44.000 forskellige anprisninger, som Kommissionen har indarbejdet i en fælles ”konso-lideret liste” (indeholder ca. 4.000 anprisninger), som er blevet forelagt Den Europæiske Fø-devaresikkerhedsautoritet (EFSA) med henblik på at få en videnskabelig vurdering af, om derer tilstrækkelig sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den anpriste effekt.På grund af det overvældende antal af anprisninger, har Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritet (EFSA) endnu ikke afsluttet vurderingen for alle anprisningerne. De første vurderin-ger blev publiceret af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i oktober 2009.Nærværende forslag omfatter de anprisninger, som Den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-ritet (EFSA) i oktober 2009 vurderede, at der er tilstrækkelig videnskabelig evidens for (ud afca. 500 forelagte anprisninger). Forslaget er således en delmængde af den artikel 13 liste, derskal etableres jævnfør artikel 13, stk. 3. Konsekvensen for de anprisninger, som ikke optagespå listen, men som i et vist omfang allerede er på markedet er, at disse afvises og dermed ikkemå forefindes på det europæiske marked.Forslaget omfatter primært anprisninger af næringsstoffer som vitaminer og mineraler og de-res betydning for kroppens funktioner (såkaldte funktionelle anprisninger). Nedenfor er gen-givet, hvilke anprisninger, der er omfattet af forslaget (105 anprisninger). De foreslåede tillad-te anprisninger ledsages i forslaget af betingelser for anvendelse, hvor der tages udgangspunkti udtalelserne fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
5
Liste over sundhedsanprisninger, der foreslås tilladtAnprisning (i alfabetisk rækkefølge)Det omhandlende næringsstof eller andet stof er nævnt indledningsvis i anprisningen,og derved giver listen også en alfabetisk oversigt over de pågældende næringsstoffereller andre stoffer, som anprisningen omhandler, dog med to undtagelser (beta-glucansog glucomannan). I de to tilfælde er stoffet angivet med fed skrift.Alpha-linolenic ac(ALA) contributes to maintenance of normal blood cholesterol con-centrations.Biotin contributes to normal energy-yielding metabolism.Biotin contributes to normal macronutrient metabolism.Biotin contributes to the maintenance of normal hair.Biotin contributes to the maintenance of normal skin and mucous membranes.Biotin contributes to the normal function of the nervous system.Calcium and vitamin D are needed for the maintenance of normal bone.Calcium contributes to normal blood clotting.Calcium contributes to normal energy-yielding metabolism.Calcium contributes to normal muscle function and neurotransmission.Calcium contributes to the normal function of digestive enzymes.Calcium is needed for the maintenance of normal bones and teeth.Copper contributes to maintenance of normal connective tissues.Copper contributes to normal energy yielding metabolism.Copper contributes to normal function of the immune system.Copper contributes to normal function of the nervous system.Copper contributes to normal skin and hair pigmentation.Copper contributes to the protection of cell constituents from oxidative damage.Eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) contribute to the main-tenance of normal blood pressure.Eicosapentaenoic ac(EPA) and docosahexaenoic ac(DHA) contribute to themaintenance of normal triglyceride concentrations.Fluoride contributes to maintain tooth mineralisation.Folate contributes to a normal function of the immune system.Folate contributes to normal blood formation.Folate contributes to normal cell division.Folate contributes to normal homocysteine metabolism.Folate contributes to normal maternal tissue growth during pregnancy.Iodine contributes to maintenance of normal skin.Iodine contributes to normal energy-yielding metabolism.Iodine contributes to the normal production of thyrohormones and normal thyrofunc-tion.Iron contributes to a normal function of the immune system.Iron contributes to normal cell division.Iron contributes to normal cognitive function.Iron contributes to normal energy-yielding metabolism.Iron contributes to normal formation of red blood cells and haemoglobin.Iron contributes to normal oxygen transport in the body.ID nummer
493114, 117113, 114, 117118, 2876115116350230, 236234226, 227, 230, 235355224, 230, 231, 354,3099265, 271, 1722266264267268, 1724263502517275, 2769179193802882370274274252, 259368253251, 1589249, 1589250, 254, 256
6Lactase enzyme contributes to breaking down lactose.Linoleic ac(LA) may help to maintain normal blood cholesterol concentrations.Magnesium contributes to normal cell division.Magnesium contributes to normal energy-yielding metabolism.Magnesium contributes to normal muscle function including the heart muscle.Magnesium contributes to normal nerve function.Magnesium contributes to normal protein synthesis.Magnesium contributes to the maintenance of normal bone.Magnesium contributes to electrolyte balance.Magnesium contributes to the maintenance of normal teeth.Manganese contributes to normal energy-yielding metabolism.Manganese contributes to the maintenance of normal bone.Manganese contributes to the protection of cell constituents from oxidative damage.Niacin contributes to normal energy-yielding metabolism.Niacin contributes to the maintenance of normal skin and mucous membranes.Niacin contributes to the normal function of the nervous system.Pantothenic contributes to normal energy-yielding metabolism.Pantothenic contributes to normal mental performance.Pantothenic contributes to normal synthesis and metabolism of sterohormones, vitaminD and some neurotransmitters.Phosphorus contributes to energy-yielding metabolism.Phosphorus contributes to normal function of cell membranes.Phosphorus contributes to the maintenance of normal bone and teeth.Regular consumption ofbeta-glucanscontributes to maintenance of normal bloodcholesterol concentrations.Regular consumption ofglucomannanhelps maintain normal blood cholesterol con-centrations.Selenium contributes to normal spermatogenesis.Selenium contributes to normal thyrofunction.Selenium contributes to the normal function of the immune system.Selenium contributes to the protection of cell constituents from oxidative damage.1697, 1818489365240, 247, 24824124236423923823931131030943, 49, 5445, 48, 50, 5244, 5356, 59, 60, 64, 171,72, 20857181329, 373328324, 327754, 755, 757, 801,1465, 2934836, 1560396279, 282, 286, 1289,1290, 1291, 1293278277, 283, 286,1289, 1290, 1291,1293, 175111511150124021, 24, 28202227141420615, 171610793
Sugar-free chewing gum helps maintain tooth mineralization.Sugar-free chewing gum helps neutralise plaque acids.Sugar-free chewing gum may reduce oral dryness.Thiamine contributes to normal energy-yielding metabolism.Thiamine contributes to the normal function of the heart.Thiamine contributes to the normal function of the nervous system.Thiamine contributes to the normal function of the nervous system.Vitamin A contributes to a normal function of the immune system.Vitamin A contributes to normal cell differentiation.Vitamin A contributes to normal iron metabolism.Vitamin A contributes to the maintenance of normal skin and mucous membranes.Vitamin A contributes to the maintenance of normal vision.Vitamin B12 contributes to a normal function of the immune system.Vitamin B12 contributes to normal cell division.
7Vitamin B12 contributes to normal energy metabolism.Vitamin B12 contributes to normal red blood cell formation.Vitamin B6 contributes to normal function of the immune system.Vitamin B6 contributes to normal protein and glycogen metabolism.Vitamin B6 contributes to normal red blood cell formation.Vitamin B6 contributes to the normal function of the nervous system.Vitamin B6 contributes to the regulation of hormonal activity.Vitamin C contributes to a normal function of the immune system.Vitamin C contributes to maintain the normal function of the immune system duringand after intense physical exercise.Vitamin C contributes to normal collagen formation and the normal function of bones,teeth, cartilage, gums, skin and blood vessels.Vitamin C contributes to normal energy-yielding metabolism.Vitamin C contributes to the normal function of the nervous system.Vitamin C contributes to the protection of cell constituents from oxidative damage.Vitamin C increases non-haem iron absorption.Vitamin D contributes to normal absorption/utilisation of calcium and phosphorus andmaintenance of normal blood calcium concentrations.Vitamin D contributes to normal cell division.Vitamin D contributes to the maintenance of normal bones and teeth.Vitamin K contributes to maintenance of normal bone.Vitamin K contributes to normal blood coagulation.Zinc contributes to a normal function of the immune system.Zinc contributes to maintenance of normal bone.Zinc contributes to maintenance of normal vision.Zinc contributes to normal acid-base metabolism.Zinc contributes to normal cognitive function.Zinc contributes to normal DNA synthesis and cell division.Zinc contributes to normal fertility and reproduction.Zinc contributes to normal metabolism of fatty acids.Zinc contributes to normal metabolism of vitamin A.Zinc contributes to the protection of cell constituents from oxidative damage.99, 19092, 1016865, 70, 7167, 72, 1866669134144130, 131, 136,137, 149135133129, 138, 143, 148132, 147152, 157153150, 151, 158123, 127, 128,2879124, 126291, 1757295, 1756361360296292, 1759297, 300302361294, 1758
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Enkelte dele af det omfattende forslag vurderes at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmarki en negativ retning.
8
HøringSagen har været i høring via høringsportalen, og der er kommet følgende bemærkninger:DI Fødevarer mener ikke, at der bør vedtages et lovforslag over sundhedsanprisninger i med-før af artikel 13, stk. 1, før Kommissionen har behandlet alle forslag til artikel 13, stk.1 an-prisninger, som står på den konsoliderede liste. Der henvises til, at dette vil være stærkt kon-kurrenceforvridende, idet positive vurderinger vil give en klar konkurrencefordel til de, derhar fået vurderet deres forslag, mens andre virksomheder vil stå i en mere usikker lovgiv-ningsmæssig situation i forhold til ubehandlede forslag. Det er endvidere DI Fødevarers vur-dering, at det lovgivningsmæssigt vil være overordentligt vanskeligt for virksomhederne atskulle forvalte to typer af anprisninger i form af ikke-harmoniserede anprisninger og harmoni-serede anprisninger, som begge ligger indenfor lovgivningens rammer, men som vil blive for-valtet forskelligt i de forskellige EU-lande.Landbrug & Fødevarer opfordrer til at udsætte en vedtagelse af forslaget, indtil det har væretgjort til genstand for en nærmere drøftelse.Dansk Erhverv beklager den korte høringsfrist, men hilser grundlæggende velkommen, at derskabes fælles EU-regler for sundhedsanprisninger, så der skabes ens vilkår på tværs af lande-ne. Dansk Erhverv påpeger imidlertid, at det ud fra en konkurrencemæssig betragtning vil væ-re problematisk at frigive nogle sundhedsanprisninger før andre.De Samvirkende Købmænd (DSK) bemærker, at sundhedsanprisninger generelt udelukkendebør anvendes til ”lødige” fødevarer, som for eksempel fastsat i ernæringsprofilerne. Derud-over peger De Samvirkende Købmænd (DSK) på, at en sundhedsanprisning skal være en in-formativ oplysning for forbrugeren. De Samvirkende Købmænd (DSK) spørger, om det ermeningen, at anprisninger som ”Ironcontributes to normal cognitive function”og”Zinkcontributes to normal cognitive function”skal angives på pakken af færdigpakkede fødevarertil salg til den endelige forbrugere, og mener i den forbindelse, at en forbruger ikke ved hvadkognitiv betyder.Forbrugerrådet beklager også den meget korte høringsfrist, og finder det frustrerende, at der erså kort tid til at kommentere et så vigtigt emne, som har haft så lang en proces. De vil derforgerne benytte sig af muligheden for at kunne sende flere kommentarer længere henne i pro-cessen.Forbrugerrådet vil grundlæggende opfordre til, at Danmark stemmer imod anprisninger, derikke er relevante. Forbrugerrådet henviser til de mange anprisninger på listen af vitaminer ogfremfører, at selv om vitaminer pr. definition er relateret til livsvigtige biologiske funktioner,som kan dokumenteres videnskabeligt, vil behovet imidlertid for langt de fleste vitaminers
9vedkommende nemt blive dækket via en normal kost, og ekstra indtag vil ikke have en sund-hedsmæssig effekt. Derfor kan udsagn om vitaminers generelle funktion godt være videnska-beligt korrekte, men helt irrelevante og dermed vildledende i en anprisningssammenhæng,fordi forbrugeren kan få det indtryk, at et ekstra indtag er sundt på grund af den anpriste bio-logiske funktion.Forbrugerrådet mener overordnet, at det virker forhastet at sætte 1. batch af anprisningerne tilafstemning den 26. april 2010, da der ikke bør tillades sundhedsanprisninger, før ernærings-profilerne er på plads. Forbrugerrådet mener også principielt, at artikel 13 listen bør frigivessamlet, da det vil være forvirrende for forbrugeren, at der i måske en årrække optræder an-prisninger baseret på forskellig grad af videnskabelig evidens.Forbrugerrådet vil derfor opfordre til, at Danmark arbejder for, at man under alle omstændig-heder stemmer imod anprisninger, der ikke er relevante (jævnfør bemærkninger om vitami-ner), at man fokuserer skarpt på at blive enige om fornuftige ernæringsprofiler, at man udsæt-ter godkendelsen af anprisninger til alle anprisninger er vurderet af Den Europæiske Fødeva-resikkerhedsautoritet (EFSA) og, at processen med færdiggørelsen af artikel 13 listen speedesmaksimalt op.Forbrugerrådet er i særlig grad bekymret over, at man vil godkende anprisninger, hvor der kanvære noget uklarhed om evidensen, herunder for eksempel ALA (Alpha-linolenic acid) og LA(Linoleic acid), og mener, at man under alle omstændigheder bør vente med at stemme om demest problematiske anprisninger. Forbrugerrådet er dog også skeptisk over for en strategi,hvor man hele tiden vælger de mest ”uproblematiske” og stemmer om dem, da det vil kunnebetyde, at man alene tillader flere og flere anprisninger, og ikke forbyder nogen før til aller-sidst.Kræftens Bekæmpelse finder, at for langt de fleste vitaminers vedkommende dækkes behovetnemt via en normal kost, og ekstra indtag vil ikke have en sundhedsmæssig effekt og kan inogle tilfælde have en negativ sundhedsmæssig effekt, især hvis der udover berigelse også ta-ges ekstra vitaminer i form af kosttilskud i pilleform. Udsagn om vitaminers funktion kan der-for godt være videnskabeligt korrekte, men helt irrelevante og dermed vildledende i en an-prisningssammenhæng, fordi forbrugeren kan få det indtryk, at et ekstra indtag er sundt pågrund af den anpriste biologiske effekt. Kræftens Bekæmpelse mener, at det virker forhastet atsætte disse anprisninger til afstemning allerede den 26. april 2010, fordi sundhedsanprisningerikke bør tillades, inden ernæringsprofilerne er på plads. Kræftens Bekæmpelse finder det af-gørende, at der lige nu fra Kommissionens side fokuseres mest på at fastsætte fornuftige ernæ-ringsprofiler, da disse er fundamentet for ernærings- og sundhedsanprisninger. Kræftens Be-kæmpelse vil derfor opfordre til, at Danmark arbejder for, at der fokuseres skarpt på at fåskabt enighed om og få vedtaget fornuftige ernæringsprofiler.
10Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning i overens-stemmelse med anprisningsforordningen bør bygge på et solidt videnskabeligt grundlag. Lige-ledes er det væsentligt, at der fastsættes nødvendige vilkår og betingelser for anvendelse af deanprisninger, der godkendes, både for at sikre, at forbrugerne får relevante oplysninger og ik-ke bliver vildledt, og at der kan føres en effektiv fødevarekontrol. Ligeledes er det væsentligt,at godkendte anprisninger er forståelige og anvendelige for forbrugerne.For en stor del af anprisningerne har Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)bemærket, at den tilgængelige evidens ikke viser, at der skulle være en mangel på det pågæl-dende næringsstof i den europæiske befolkning, som skulle kunne medføre at den funktion,som fremhæves i anprisningen, er nedsat. Med andre ord, for en stor del af anprisningernefremhæves en sammenhæng mellem et næringsstof og den betydning dette stof har for krop-pens funktioner, selvom forbrugeren ikke har nogen anledning til at bekymre sig om dennefunktion. Det er dog efterfølgende blevet oplyst af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-ritet (EFSA), at når det gælder henvisningerne til, at der ikke er fundet at være en mangel afdet pågældende næringsstof/nedsat funktion hos befolkningen, kan dette ikke tages til indtægtfor, at der ikke forekommer mangel hos enkelte grupper i befolkningen.Regeringen er enig i høringsparternes bemærkninger om, at anprisninger kan have en påvirk-ning af forbrugernes valg af fødevarer, og for at det eventuelt kan føre til øget indtag af en gi-ven fødevare, som egentlig ikke er gavnlig for den enkelte forbruger, og som i værste fald kanmedføre en negativ effekt på sundheden. Det er dog vurderingen, at der ikke er hjemmel i an-prisningsforordningen til at afvise sundhedsanprisninger generelt med henvisning til rele-vanskriteriet. Det er derfor regeringens holdning, at i stedet for generelt at afvise en godken-delse af disse sundhedsanprisninger, kan der i henhold til de generelle principper i anpris-ningsforordningen, ud fra en konkret vurdering af det pågældende produkt eller den konkretemarkedsføring, træffes afgørelser om, hvorvidt en godkendt sundhedsanprisning vil være vild-ledende for forbrugeren.Der er imidlertid en række anprisninger på listen over anprisninger i forslaget, som foreslåsgodkendt, som regeringen finder, ikke kan godkendes på nuværende tidspunkt. Det skyldesenten fordi der (1) er uklarhed omkring de betingelser, der er sat for anvendelse, eller fordider (2) er problemer med hensyn til forbrugerforståelsen, som blandt andet vil kunne give an-ledning til en anden klassificering af anprisningerne i form af kategorien ”reduceret risiko forsygdom”, og hvor anprisningerne derfor ikke skal optages på listen over artikel 13 anprisnin-ger, men som i stedet skal godkendes særskilt efter en anden procedure.1) Betingelser for anvendelseFor de fleste vitaminer og mineraler henvises til, som betingelse for anvendelse, at dersom minimum skal være et indhold svarende til kriteriet for anprisningen ”kilde til[navn på vitamin]og/eller [navn på mineral]”, hvilket svarer til en betydelig mængde (15
11% af anbefalet daglig tilførsel (ADT) pr. 100 g) som defineret i næringsdeklarations-reglerne. Denne betingelse er i overensstemmelse med udtalelserne fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), og giver ikke anledning til bemærkninger.Dog følger forslaget ikke Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurde-ring for så vidt angår ID 144: ”Vitamin C bidrager til vedligeholdelse af normal funkti-on af immunsystemet under og efter intens fysisk aktivitet”. Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der bør stilles som betingelse for anprisningen,at der skal indtages 200 mg Vitamin C pr. dag, oveni det almindelige daglige indtag, forat det kan have den anpriste effekt. Dette er ikke taget med i Kommissionens forslag ogvil kunne føre til vildledning af forbrugeren, hvis denne oplysning ikke gives på pro-duktet.For anprisninger vedrørende visse fedtsyrer, ID numre 502 og 517: ”eicosapentaensyre(EPA) og docosahexaensyre (DHA) vedligeholder normalt blodtryk” og ”eicosapen-taensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA) vedligeholder normale triglycerid-koncentrationer”, er der behov for større klarhed over de betingelser, der er fastsat. Derer tilsyneladende uoverensstemmelse mellem Den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-ritets (EFSA) vurdering af de pågældende anprisninger og den netop publicerede udta-lelse fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vedrørende Dietary Re-ference Values for fats (EFSA Journal 2010; 8(3):1461), idet niveauerne foreslået for depågældende anprisninger ligger langt over de niveauer, der angives, som værende til-strækkelige i den sidstnævnte rapport. Der er således uklarhed omkring betingelsernefor anvendelse af den pågældende anprisning. Kommissionen har selv tilkendegivet, atdette eventuelt bør drøftes yderligere på ekspertniveau, og det er derfor præmaturt atvedtage disse anprisninger på nuværende tidspunkt.Når det gælder anprisningen ”Laktase enzym nedbryder laktose”, ID 1697 og ID 1818,er det ikke klart, hvorvidt anprisningen skal begrænses til visse produkter. Dette bør be-skrives nærmere, således at det klart fremgår, at anprisningen ikke kan anvendes for fø-devarer generelt men alene på selve enzymproduktet.2) ForbrugerforståelseRegeringen finder, at forbrugerforståelse er et meget vigtigt element i forbindelse medvedtagelse af anprisninger. Samtidig erkendes, at en information om de forskellige næ-ringsstoffers betydning for kroppens funktioner generelt ikke er særlig nem at beskrive ien kortfattet anprisning. Umiddelbart synes flere af anprisningerne at være ”uforståeli-ge” for den almindelige forbruger. Regeringen finder imidlertid, at den ordlyd som DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at der er videnskabeligevidens for, bør fastholdes, da der for flere af anprisningerne ikke er et objektivt grund-lag til stede for at kunne tage stilling til, hvorvidt en anden ordlyd er mere forståelig.
12For flere anprisninger, der henviser til envedligeholdelseaf normalt blodcholesterolni-veau, blodtryk eller triglyceridniveau, er det imidlertid regeringens vurdering, at forbru-geren bør få oplyst, at der reelt er tale om enreduktioni henholdsvis blodcholesterol,blodtryk eller triglyceridniveauer. Dette vedrører ID numre 489, 493, 502, 517, 754,755, 757, 801, 836, 1465, 2934 og 1560 (se oversigten for de enkelte anprisningers ord-lyd). Dette er også i overensstemmelse med Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautori-tets (EFSA) vurderinger, som konkluderer, at der er evidens for, at der er tale om en re-duktion som kan være med til at vedligeholde et normalt niveau. Denne oplysningskønnes nødvendig, da det ikke er relevant for alle forbrugere at reducere de pågælden-de blodniveauer. Da en oplysning om reduktion af disse risikofaktorer ikke er mulig,med mindre der foreligger en godkendt artikel 14 anprisning (reduceret risiko for syg-dom), bør en sådan godkendelse (i henhold til artikel 14) først være gældende. Anpris-ningen bør således ikke optræde på EU-listen over artikel 13 anprisninger.En lignende problemstilling gælder for anprisning ID 80: ”Folat bidrager til normal ho-mocystein metabolisme. Umiddelbart vurderes, at den almindelige forbruger ikke for-står, hvilken betydning denne funktion har for sundheden. Hvis der er tale om, at homo-cystein er en valid risikofaktor for udvikling af hjertekarsygdomme, bør der være taleom en artikel 14 anprisning, for at forbrugeren kan få de bedst mulige anvendelige op-lysninger. Anprisningen bør således ikke optræde på EU-listen over artikel 13-anprisninger.Udsættelse af godkendelsesprocedureI flere af høringssvarene peges på, at der ikke bør vedtages en liste over artikel 13 anprisnin-ger, før Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet alle anprisningernepå den konsoliderede liste. Regeringen er enig i, at det ikke er en ideel situation, som man erhavnet i, som følge af de overvældende mange forslag, som er blevet fremsendt til Kommissi-onen, og som har forsinket Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) arbejde.Regeringen finder det imidlertid ikke hensigtsmæssigt at afvente, at en vedtagelse af artikel13 listen til alle forslag er vurderet af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).Det kan vare op til tre år eller mere, før Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)er færdig med at vurdere alle anprisningerne på den konsoliderede liste. Det skal desuden be-mærkes, at for de vurderinger som Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) erkommet med indtil nu, har en meget stor andel af disse været negative vurderinger (ca. 2/3 afanprisningerne). Regeringen finder, at disse anprisninger snarest muligt bør opføres i registe-ret over afviste anprisninger, idet situationen er, at der kan være anprisninger på det danskemarked, som ikke opfylder bestemmelserne i anprisningsforordningen, men hvor anprisnin-gerne alligevel anvendes, som følge af overgangsbestemmelser i anprisningsforordningen. Li-sten over afviste anprisninger kan formelt først blive etableret ved vedtagelse af listen over til-ladte artikel 13 anprisninger. Regeringen finder det vigtigt, at anprisninger, hvor Den Europæ-iske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at der ikke er tilstrækkeligt videnska-beligt grundlag til stede, hurtigst muligt fjernes fra markedet. Med denne trinvise godkendel-
13se, som Kommissionen har lagt op til, sikres det netop, at anprisninger hurtigere bliver fjernetfra markedet, såfremt de ikke er i overensstemmelse med anprisningsforordningen, frem for atafvente og foretage en samlet godkendelse af de mange artikel 13 anprisninger. Regeringenhar noteret sig de fremførte indvendinger om konkurrencemæssige konsekvenser, men rege-ringen finder imidlertid, at hensynet til at beskytte forbrugerne mod anprisninger, som er vur-deret ikke at være tilstrækkeligt dokumenterede, må veje tungest.Regeringen finder det ligeledes beklageligt, at der endnu ikke er vedtaget fornuftige ernæ-ringsprofiler, som fødevarer skal overholde for at kunne anvende anprisninger. Regeringenfinder imidlertid, at det ikke er velbegrundet at udsætte godkendelsesprocessen for artikel 13sundhedsanprisninger, indtil profilerne er på plads, som foreslået af flere høringsparter. Detskal bemærkes, at når det gælder artikel 13 anprisninger, er denne kategori af anprisninger al-lerede på markedet i kraft af de overgangsbestemmelser, der er gældende. Med henvisning tilovenstående er det regeringens holdning, at det af hensyn til forbrugerne vil være mere hen-sigtsmæssigt at godkende anprisningerne trinvis frem for at afvente, at ernæringsprofilernebliver etableret for at få de anprisninger, som ikke er i overensstemmelse med anprisningsfor-ordningen, fjernet fra markedet hurtigst muligt. Derudover er der allerede vedtaget en rækkeandre sundhedsanprisninger, jævnfør de fastsatte godkendelsesprocedurer for artikel 14 an-prisninger.SammenfatningSammenfattende er det regeringens holdning, at forslaget bør drøftes yderligere på ekspertni-veau, inden det sættes til afstemning. Det er dog ikke i regeringens interesse at udskyde pro-cessen unødigt med hensyn til vedtagelse af artikel 13 anprisninger for de tilfælde, hvor derikke forekommer uklarheder. Regeringen kan ikke tilslutte sig forslaget i sin nuværende form,idet den lægger afgørende vægt på, at de anprisninger, der specifikt er fremhævet som væren-de problematiske (ID 80, 493, 502, 517, 489, 754, 755, 757, 801, 1465, 2934, 836, 1560) ta-ges ud af forslaget og ikke kommer til afstemning på nuværende tidspunkt. Hvis dette opfyl-des, er det regeringens holdning, at afstå fra at stemme, såfremt der ikke sker yderligere fagli-ge drøftelser af en række anprisninger (ID 144, 1697 og 1818).Det er regeringens vurdering, at det er tvivlsomt, om Kommissionen vil imødekomme de dan-ske anmodninger om at ændre forslaget i overensstemmelse med de anførte synspunkter,hvorfor det kan påregnes, at Danmark stemmer imod vedtagelsen af forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes umiddelbart at være kvalificeret flertal for Kommissionens forslag i sin nuvæ-rende form.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.