Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 353
Offentligt
JUSTITSMINISTERIET
UDENRIGSMINISTERIET
København den 23. april 2010
GRUNDNOTAT
Mandat til Kommissionen med henblik på at indlede forhandlinger
med Europarådet om EU’s tiltrædelse af Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention
KOM-dokument foreligger ikke, men Kommissionen har forelagt en
henstilling fra Kommissionen til Rådet om Rådets afgørelse om be-
myndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger om aftalen om
Den Europæiske Unions tiltrædelse af den europæiske konvention til
beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsret-
tigheder, dokument af 17. marts 2010, SEC(2010) 305 final (fortro-
ligt)
Resumé
Sagen drejer sig om at give mandat til Kommissionen med henblik på at
indlede forhandlinger med Europarådet om EU’s tiltrædelse af Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention (herefter EMRK). Efter EU-
Traktaten tiltræder Unionen EMRK.
1. Baggrund
Med Lissabon-traktaten besluttede EU’s medlemsstater at EU skulle til-
træde EMRK, jf. EU-Traktatens artikel 6, stk. 2. Tiltrædelsen af EMRK
er dermed en del af implementeringen af Lissabon-traktaten. Med tiltræ-
delsen vil Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i modsætning til
i dag kunne behandle klager over EU som sådan. Tiltrædelsen af EMRK
ændrer ikke Unionens beføjelser som fastsat i EU-Traktaten og EUF-
Traktaten.
Endvidere er der knyttet en protokol til Lissabon-traktaten vedrørende
EU-Traktatens artikel 6, stk. 2. Efter protokollens artikel 1 skal aftalen
om EU’s tiltrædelse af EMRK afspejle nødvendigheden af at bevare
Unionens og EU-rettens særlige karakteristika, navnlig for så vidt angår:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a) de nærmere bestemmelser for Unionens eventuelle deltagelse i
EMRK’s kontrolinstanser,
b) de mekanismer, der er nødvendige for at sikre, at sager indbragt af ik-
ke-medlemsstater samt individuelle klager henføres korrekt til medlems-
staterne og/eller Unionen afhængigt af det enkelte tilfælde.
Efter protokollens artikel 2 skal en sådan aftale sikre, at tiltrædelsen
hverken berører Unionens kompetencer eller institutionernes beføjelser.
Den skal sikre, at intet heri berører medlemsstaternes situation i forhold
til EMRK, navnlig i forhold til protokollerne hertil, foranstaltninger truf-
fet af medlemsstaterne, der fraviger EMRK i overensstemmelse med
dennes artikel 15, og forbehold med hensyn til konventionen, som med-
lemsstater har taget i overensstemmelse med dennes artikel 57. Videre
følger det af protokollens artikel 3, at aftalen om EU’s tiltrædelse af
EMRK ikke berører EUF-Traktatens artikel 344 (hvorefter medlemssta-
terne forpligter sig til ikke at søge tvister vedrørende fortolkningen eller
anvendelsen af EU-Traktaten og EUF-Traktaten afgjort på anden måde
end fastsat i EUF-Traktaten).
2. Formål og indhold
Efter EUF-Traktatens artikel 218, stk. 3, skal Rådet, efter at Kommissio-
nen har forelagt en henstilling, vedtage en afgørelse om bemyndigelse til
at indlede forhandlinger samt om udpegelse af Unionens forhandler. Da
EU’s tiltrædelse af EMRK er et spørgsmål af horisontal karakter – tiltræ-
delsen vil berøre alle Unionens politikområder – vil det være mest hen-
sigtsmæssigt at tillægge Kommissionen kompetencen til efter EUF-
Traktatens artikel 218, stk. 3, at være EU’s forhandler i forhandlingerne
med Europarådet om EU’s tiltrædelse af EMRK.
Det må forventes, at EU skal tiltræde EMRK i form af en tiltrædelses-
traktat mellem EU og Europarådet, hvori der samtidigt foretages de for-
nødne ændringer i EMRK. Alle Europarådets 47 medlemsstater, herunder
de 27 EU-medlemsstater, skal ratificere tiltrædelsestraktaten, før EU kan
tiltræde EMRK.
EU’s tiltrædelse af EMRK rejser en lang række spørgsmål, som der skal
tages højde for i den rådsafgørelse, der bemyndiger Kommissionen til at
indlede forhandlinger med Europarådet om EU’s tiltrædelse af EMRK.
Som eksempler kan nævnes: Hvorledes skal EU være repræsenteret i Eu-
roparådets organer. Hvorledes sikres det, at både EU og den indklagede
medlemsstat kan forsvare sig i en klagesag ved Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstol, når klagesagen rejser spørgsmål om fortolkningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og anvendelsen af EU-retten. Skal EU alene tiltræde EMRK, eller skal
EU også tiltræde tillægsprotokollerne, og i givet fald hvilke. I den for-
bindelse skal der tages stilling til, om EU alene skal tiltræde de protokol-
ler, som alle medlemsstater allerede har tiltrådt. I overensstemmelse med
den førnævnte protokol til Lissabon-Traktaten skal det sikres, at EU’s
tiltrædelse af en protokol ikke indebærer, at en medlemsstats forhold til
EMRK berøres i forhold til protokoller, som medlemsstaten ikke har til-
trådt. Det skal også sikres, at EU-Domstolens prærogativ med hensyn til
den autoritative fortolkning af EU-retten og monopolet på annullation af
EU-retsakter bevares i klagesager ved Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol, hvori der rejses spørgsmål om konventionsmedholdelig-
heden af EU-retten, og hvor EU-Domstolen ikke tidligere har været in-
volveret.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Efter EUF-Traktatens artikel 218, stk. 6, kræver en rådsafgørelse om
Unionens tiltrædelse af EMRK Europa-Parlamentets godkendelse.
4. Nærhedsprincippet
Sagen forventes ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre nærmere for gældende ret.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen forventes ikke medføre ændringer af gældende dansk ret, men
EU’s tiltrædelse af EMRK vil til sin tid skulle ratificeres af Danmark.
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
7. Høring.
Der er ikke på nuværende tidspunkt foretaget ekstern høring i sagen.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det følger af Lissabon-traktaten, som alle medlemsstater har ratificeret,
at EU skal tiltræde EMRK, jf. TEU art. 6, stk. 2. Der henvises til redegø-
relsen om Lissabon-traktaten, side 47.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den generelle forventning er på den baggrund, at alle medlemsstater vil
være positivt indstillede over for at give Kommissionen mandat med
henblik på at indlede forhandlinger med Europarådet om EU’s tiltrædelse
af EMRK.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det følger af Lissabon-traktaten, som alle medlemsstater har ratificeret,
at EU skal tiltræde EMRK, jf. TEU art. 6, stk. 2. Der henvises til redegø-
relsen om Lissabon-traktaten, side 47.
Regeringen er på den baggrund positivt indstillet over for at give Kom-
missionen mandat med henblik på at indlede forhandlinger med Europa-
rådet om EU’s tiltrædelse af EMRK.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 16.
april 2010 forud for rådsmødet (RIA) den 22.-23. april 2010.
Der henvises endvidere til redegørelsen om Lissabon-traktaten, side 47.