Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 354
Offentligt
836618_0001.png
836618_0002.png
836618_0003.png
836618_0004.png
MILJØstyrelsenPesticider og genteknologi
23. april 2010J. nr.NSH/MACMOJaped (dep)
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.

Forslag til Kommissionsforordning om procedurer for vurdering af optagelse af nye

aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.

Resumé

Kommissionen har foreslået, at der fastsættes procedurer og tidsfrister for de nye aktivstoffer,der er søgt optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, men hvorder endnu ikke er truffet en beslutning..Der foreslås procedurer og tidsfrister for indsendelse af dokumentation, vurdering af denne,og forelæggelse af udkast til direktiv om optagelse på bilag I eller beslutning om ikke-optagelse. Forslaget har økonomiske konsekvenser for de firmaer, der skal indsendeansøgning, og der vil være administrative konsekvenser for staten. Forslaget vil ikke påvirkemiljøbeskyttelsesniveauet.

1.

Status

Foreløbigt forslag til Kommissionsforordning, dokument SANCO//2010 rev. 2 “DraftCommission Regulation (EU) No …/..of

[…]

laying down detailed rules for the application ofCouncil Directive 91/414/EEC as regards a procedure for the assessment of active substanceswhich were not on the market before 26 July 1993” er fremsendt til medlemsstaterne den 15.marts 2010.Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, somfastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet, og artikel 6, stk. 5, hvor detanføres, at Kommissionen kan fastlægge nærmere regler om indsendelse og vurdering af nyeaktivstoffer.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed den 10.- 11. maj 2010. Det skal vedtages i komitéprocedure efter den såkaldterådgivningsprocedure (1999/468/EF, artikel 3).Vedtagelse efter rådgivningsproceduren indebærer, at Kommissionen forpligtes til atforelægge nye forslag for medlemslandene i et rådgivende udvalg, inden de vedtages afKommissionen, men at Kommissionen ikke er forpligtet til at skulle rette sig eftermedlemslandenes eventuelle bemærkninger/synspunkter. Holdningstilkendegivelse kan efteranmodning indføres i mødeprotokollen fra komitémødet.

2.

Formål og indhold

Det foreløbige forslag fastlægger det detaljerede arbejdsprogram for optagelse på bilag I(positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler af de stoffer, der er ansøgtoptaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF som nye aktivstoffer. Forslaget vil også omhandleprocedurer for nye aktivstoffer, der ansøges optaget, indtil den nyligt vedtagne forordning1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler træder i kraft den 14. juni 2011.I lighed med procedurerne for vurdering af aktivstoffer, der var på markedet i EU inden 26.juli 1993, vil der for hvert stof være en rapporterende medlemsstat (RMS), der skal vurderestoffet og skrive et udkast til vurderingsrapport for dette.Endvidere fastsættes tidsfrister og procedurer for vurdering af de indsendte ansøgninger hosde rapporterende medlemsstater.Udkastet til vurderingsrapport skal sendes til skriftlig kommentering af andre lande og denEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (Autoriteten). Autoriteten skal udarbejde sinkonklusion efter en frist angivet i forslaget og efter eventuel inddragelse af eksperter framedlemsstaterne. Om nødvendigt kan der kræves yderligere dokumentation fra ansøgerenindenfor maksimalt 90 dage, og der fastsættes procedurer og tidsfrister for vurdering af denneyderligere dokumentation.Endelig indeholder forslaget frister og procedurer for Kommissionen til at træffe en beslutningom aktivstofferne i form af et optagelsesdirektiv eller en beslutning om ikke-optagelse.Forslaget pålægger medlemsstaterne at kræve et gebyr af ansøgerne til at dække deomkostninger, den rapporterende medlemsstat har i forbindelse med vurderingen af stofferne.I forslaget foreslås det endvidere, at det opkrævede gebyr kan anvendes til at dækkeomkostninger, som andre lande (end RMS) kan have for at opfylde forpligtelserne iforordningen.Der er dermed i udgangspunktet tale om en udvidelse af gebyrområdet i Danmark, idetvurdering af nye aktivstoffer samt andre landes omkostninger i forbindelse med vurdering afstofferne, ikke tidligere har kunnet dækkes af det indkomne provenu fra gebyrer.

3.

Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale omgennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer,at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.2

4.

Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Forslaget er en fortsættelse af det igangværende arbejde under direktiv 91/414/EØF.Ændringen af bestemmelserne om gebyrer vil ske ved en ændring af bekendtgørelse ombekæmpelsesmidler, da der i dag ikke findes hjemmel til at kræve gebyr for vurdering af nyeaktivstoffer.Økonomiske og administrative konsekvenser:Danmark er ikke rapporterende medlemsstat for nogle af de indtil nu indsendte nyeaktivstoffer. Hvis Danmark bliver rapporterende medlemsstat for nogle af de endnu ikkeindsendte stoffer, vil de administrative udgifter til denne vurdering blive dækket af detindkrævede gebyr. Det kan bemærkes, at ca. 64 nye aktivstoffer allerede er indsendt tilvurdering i andre medlemsstater end Danmark, og der forventes kun et mindre antalansøgninger fra forordningens ikrafttrædelse, indtil den nye pesticidforordning 1107/2009træder i kraft.For staten vil forslaget være udgiftsneutralt, idet eventuelle omkostninger, Danmark vil fåsom følge af aktivstofvurderinger i situationer, hvor Danmark bliver udpeget som RMS ellerfår omkostninger i forbindelse med vurderinger, hvor Danmark ikke er RMS, vil kunnedækkes som følge af gebyrer.Der er ingen økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.De ansøgende firmaer får udgifter som følge af forslaget, idet firmaerne skal betale gebyr forat få stofferne vurderet.Beskyttelsesniveau:Beskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke bliver påvirket af forslaget.

5.

Høring

Forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet har oplyst, at man afressourcemæssige årsager ikke har forholdt sig til forslaget, og 3F har tilsluttet sig den danskeholdning. Der har ikke været kommentarer i øvrigt.

6.

Forhandlingssituation

Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.3

7.

Dansk holdning

Danmark støtter, at der indføres procedurer og tidsfrister for vurdering af de ansøgninger omoptagelse på bilag I af nye EU stoffer, der endnu ikke er færdigbehandlet.Da der har været stramme tidsfrister for vurderingen af de aktivstoffer, der var på markedet iEU før 14. juli 1993, er der opstået en kø i systemet af sager om nye aktivstoffer. Det vilderfor være rimeligt at sikre, at disse sager kan færdigbehandles inden for rimelig tid.Endvidere er Danmark positiv over for, at firmaerne skal betale gebyrer for deres ansøgning,da det kræver et betydeligt arbejde af den rapporterende medlemsstat at vurdere en ansøgningom optagelse på bilag I. Da der også kan være et stort arbejde for andre medlemsstaterforbundet med at vurdere ansøgningerne, finder Danmark det også rimeligt, at ansøgerne ermed til at dække disse udgifter.
4