Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 380
Offentligt
848241_0001.png
848241_0002.png
848241_0003.png
MILJØstyrelsenKemikalieenheden
12. maj 2010LFO (mst)/JAPED (dep)MST-69-00368
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionens forordning om tilføjelser til bilag I til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier(EØS-relevant tekst)1. StatusKommissionen har den 5. maj 2010 fremsendt et udkast til ovennævnte forordning. Denrelevante forvaltningskomite skal behandle forslaget på et møde den 26. maj 2010. Forslagetforeligger kun på engelsk.Beslutningerne træffes efter reglerne om forskriftprocedure med kontrol, jf. artikel 5(a) iRådets afgørelse af 1999/468/EF. Denne procedure indebærer bl.a. at Kommissionenforelægger et udkast til de påtænkte foranstaltninger for et forskriftudvalg med repræsentanterfra alle medlemsstater, hvorefter udvalget udtaler sig (stemmer) om forslaget med kvalificeretflertal.2. Forslagets formål og indholdForslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 4, i forordning (EF) nr. 689/2008 omeksport og import af visse farlige kemikalier, hvorefter Kommissionen træffer beslutning omat justere listen over stoffer hvor der før eksport er en forpligtelse til at orientere importlandet.Forordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgående samtyk-ke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent, PIC).Konventionen indebærer at stoffer der er optaget som såkaldt PIC stof på konventionens bi-lag, kun må eksporteres hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre kemikaliersom et land har forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til at importlandets myn-digheder orienteres inden eksport. EU har i forordning 689/2008 indført skrappere regler, såder også skal foreligge samtykke inden eksport af stoffer, som vurderes at opfylde betingel-serne i konventionen for at kunne betegnes som PIC-stof.Forslaget afspejler således de justeringer i reguleringen af kemikalier, der er sket i EU ogvedtagelser under Rotterdamkonventionen. De nye stoffer er pesticider, hvor der efterdirektivet om plantebeskyttelsesmidler 91/414 og biociddirektivet 98/8 er truffet beslutninger
2som indebærer at stofferne ikke må anvendes i EU. De optages dog kun på listen hvisstofferne i EU er klassificeret som enten meget giftige eller som farlige for miljøet.Konkret indebærer forslaget:at eksport af følgende fem stoffer forudsætter at importlandet forinden har givet sam-tykke hertil: Benfuracarb, cadusafos, carbofuran, klorat, tricyclazol.At eksport af stoffet flurprimidol ikke længere kræver forudgående samtykke, men atimportlandet fortsat årligt skal orienteres inden eksportat eksport af følgende to stoffer ikke længere forudsætter at importlandet forinden erorienteret: malathion og methomyl (da stofferne nu i EU er godkendt til plantebeskyt-telsesmidler)Endvidere foretages der en teknisk ændring af stoffet paraquats placering på bilaget,uden at det får betydning for forpligtelsen til at der skal foreligge samtykke inden eks-port
3. Nærheds- og proportionalitets princippetVurdering af nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevant, da der er tale omeksportregulering.4. Forslagets konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Økonomiske og administrative konsekvenserDer er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner eller erhvervslivet, da eksport af stof-ferne stadig er tilladt hvis det importerende land giver samtykke til import.BeskyttelsesniveauBeskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket af forslaget, som retter sig mod at sik-re miljø og sundhed i tredjelande.5. HøringForslaget har været sendt i høring i miljøspecialudvalget.LO har påpeget, at man finder det bekymrende, at eksport af stoffet flurprimidol ikke længerekræver forudgående samtykke, kun at importlandet skal årligt orienteres inden eksport, idet atman herved forringer undsigelsesmuligheder for modtagerlandene og dermed også for ar-bejdstagerne. LO finder derfor, at der er en stor risiko ved håndtering af stoffet, som gør, atmodtagerlandet først skal acceptere en import.LO har endvidere påpeget, at det er bekymrende, at eksport stofferne malathion og methomylikke længere forudsætter, at importlandet forinden er orienteret herom. LO finder det megetproblematisk, at stoffet er godkendt til anvendelse i EU, og ikke mindre problematisk, at mankan eksportere disse stoffer til landene uden forudgående orientering, idet begge stoffer efter
3LO´s opfattelse er meget farlige for sprøjteføreren og andre, der kan komme i berøring meddisse pesticider.Der har ikke været bemærkninger i øvrigt.6. ForhandlingssituationenDet har endnu ikke været drøftelser imellem landene. Det forventes, at de øvrige medlemssta-ter vil støtte ændringsforslaget.7. Dansk holdningDanmark er generelt positiv over for principperne om det forudgående samtykke vedr. pesti-cider og industrikemikalier, der er underlagt forbud eller strenge restriktioner.