Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 381
Offentligt
849499_0001.png
Regeringskonference om overgangsforanstaltninger vedr. sammensætningen af
Europa-Parlamentet
Revideret notat.
1. Resumé
Indførelse i traktaten af overgangsordning for den resterende del af Europa-Parlamentets valgperiode
2009-2014, som indebærer at antallet af medlemmer i Europa-Parlamentet forøges til 754 og dermed
overstiger det i Lissabon-traktaten fastsatte loft på 750 medlemmer plus formanden.
2. Baggrund
Europa-Parlamentet består i henhold til Lissabon-traktaten af 750 medlemmer plus
parlamentsformanden, medens tallet i henhold til Nice-traktaten er 736. Valget til Europa-
Parlamentet i juni 2009 blev gennemført på grundlag af Nice-traktaten. Spanien og en
række andre medlemslande fik dermed ikke den forøgelse af medlemmer i Europa-
Parlamentet, som de ville have fået, hvis valget havde fundet sted på grundlag af
Lissabon-traktatens bestemmelser.
For at tage højde for den situation var der på Det Europæiske Råd i december 2008
enighed om en erklæring om overgangsforanstaltninger vedrørende sammensætningen af
Europa-Parlamentet, hvilket indebærer en midlertidig forøgelse af antallet af medlemmer
til 754. Tallet skyldes en særordning for Tyskland, der ved valget i 2009 fik 3 pladser mere
end landet har krav på i henhold til Lissabon-traktaten. De 12 lande, hvis antal af
parlamentarikere forøges, fremgår af nedenstående skema:
Lande
PL, UK, NL, Portugal, Bulgarien, Slovenien, Malta og Letland
Østrig, Frankrig og Sverige
Spanien
Antal
1
2
4
Der blev forud for DER i december 2009 taget initiativ til at søge den nye fordeling af
pladser i Europa-Parlamentet sat i kraft ved at iværksætte proceduren for indkaldelse af en
regeringskonference i TEU artikel 48. Konkret skal regeringskonferencen tage stilling til
en ændring af traktatens protokol nr. 36 om overgangsbestemmelser.
3. Hjemmelsgrundlag
TEU art. 48. Spanien stiller forslag om en regeringskonference efter TEU art. 48 om
procedurer for revision af traktaten, hvorefter enhver medlemsstats regering, Europa-
Parlamentet eller Kommissionen kan fremlægge Rådet forslag til revision af traktaterne.
Det fremgår af artikel 48, at traktatændringer enten kan forberedes af et konvent eller,
hvis ændringernes omfang vurderes ikke at berette hertil, af en regeringskonference, idet
Europa-Parlamentet i sidstnævnte tilfælde skal godkende en sådan indkaldelse.
Jf. TEU art. 48 stk. 2 vil Folketinget på linje med de andre nationale parlamenter modtage
meddelelse fra Rådet om forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
849499_0002.png
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med den foreslåede regeringskonference er hurtigst muligt at gennemføre de
ændringer af Lissabon-traktaten, der er nødvendige for at indføre den midlertidige
forøgelse af antallet af parlamentsmedlemmer til 754 og dermed overstige det i Lissabon-
traktaten fastsatte loft på 750 medlemmer plus formanden. Konkret vil det ske ved en
ændring til traktatens protokol nr. 36 om overgangsbestemmelser.
Af forslaget til ændring af protokol nr. 36, som Spanien har fremlagt for Rådet, fremgår
følgende:
I de indledende bemærkninger minder man om erklæringen fra Det Europæiske Råds
møde 11.-12. december 2008 og formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds
møde 18.-19. juni 2009 vedr. perspektivet om gennemførelse af overgangsbestemmelser
for sammensætningen af Europa-Parlamentet. Det anføres, at hensigten hermed er at
sikre, at de medlemslande, som ville kunne have valgt et højere antal MEP'ere såfremt
Europa-Parlamentsvalget var fundet sted på grundlag af Lissabon-traktaten, reelt også
kommer til at vælge disse. Der er derfor for den resterende del af valgperioden 2009-2014
brug for at indvælge yderligere 18 parlamentsmedlemmer. Dette indebærer en midlertidig
overskridelse af traktatens loft på 751 parlamentsmedlemmer og en overskridelse af
traktatens bestemmelse om, at ingen medlemsstat tildeles mere end 96
parlamentsmedlemmer (TEU art. 14 stk. 2).
Artikel 1, stk. 1 i ændringsprotokollen angiver fordelingen pr. land af de 18 yderligere
parlamentsmedlemmer.
I artikel 1 stk. 2 angives metoden til udnævnelse af de pågældende 18
parlamentsmedlemmer, herunder 1) ved gennemførelsen af et ad hoc suppleringsvalg i det
berørte medlemsland, 2) ved udnævnelse på baggrund af valgresultatet ved Europa-
Parlamentsvalget 4.-7. juni 2009 eller 3) ved udpegelse af det nationale parlament i det
pågældende medlemsland, eller ved udpegelse blandt selve det nationale parlaments
medlemmer.
I artikel 2 angives, at ændringerne for at træde i kraft skal ratificeres af alle
medlemsstaterne i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.
Ændringerne vil træde i kraft på det tidspunkt, hvor alle ratifikationsinstrumenter er
deponeret – om muligt 1. december 2010.
Proceduren for indkaldelse af en regeringskonference kræver høring af Kommissionen og
Europa-Parlamentet inden stillingtagen i DER. Der blev i december 2009 lagt op til, at
der er tale om en regeringskonference med et begrænset emne, hvorfor det ikke er
nødvendigt at indkalde et konvent, jf. TEU art. 48, stk. 3, 2. afsnit. Kommissionen og
Europa-Parlamentet godkendte hhv. 28. april 2010 og 6. maj 2010 de foreslåede
ændringer til traktaten. Europa-Parlamentet tiltrådte endvidere 6. maj, at spørgsmålet ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
849499_0003.png
kræver indkaldelse af et Konvent. På den baggrund forventer formandskabet, at man vil
afholde regeringskonferencen den 27. maj 2010. Forud herfor vil være en skriftlig
procedure, der forventes igangsat den 19. maj 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet godkendte den 6. maj 2010 de foreslåede ændringer til traktaten.
Europa-Parlamentet tiltrådte endvidere den 6. maj, at spørgsmålet ikke kræver indkaldelse
af et Konvent.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for dansk ret. Udkastet til traktatændringen vil
skulle ratificeres af alle medlemslande.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Det spanske forslag følger af erklæringen fra Det Europæiske Råds møde 11.-12.
december 2008 og formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde 18.-19.
juni 2009 og skal ses som en rent teknisk tilpasning af traktaten. Regeringen agter at støtte
forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget ventes på baggrund af erklæringen fra Det Europæiske Råds møde 11.-12.
december 2008 og formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde 18.-19.
juni 2009 at modtage bred støtte i kredsen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog underretning om sagen ifm. statsministerens
afrapportering 17. december 2008 fra mødet i Det Europæiske Råd 11.-12. december
2008 og statsministerens afrapportering 24. juni 2009 fra mødet i Det Europæiske Råd
18.-19. juni 2009. Derudover blev sagen forelagt udvalget ved skriftlig orientering den 8.
december 2009.