Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 415
Offentligt
861014_0001.png
861014_0002.png
861014_0003.png
861014_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/FoderSagsnr.: PD 10-2008-000003/Dep: 5753Den 4. juni 2010FVM 772
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionsforordning om definering af acceptkriterier for afgiftningspro-cesser med anvendelse af artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremlagt udkast til forslag om definering af acceptkriterier for afgiftningspro-cesser med anvendelse af artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af 7.maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer.Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund-hed, Afdelingen for Dyreernæring den 16.-17. juni 2010.Forslagets formål er at sikre at fysiske, kemiske eller mikrobiologiske processer, der bruges til atfjerne uønskede stoffer fra produkter og dermed gøre dem egnede til foder, bruges korrekt og le-ver op til deres formål.Forslaget fastlægger krav til, hvad der skal kræves af processer, der kan bruges til at afgifte pro-dukter og derved gøre dem egnede til foder. Processerne skal godkendes af myndighederne, ogvirksomheden, der udfører processen, skal specifikt godkendes hertil. Forordningen skal drøftesen gang om året i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed på basis af informa-tioner fra medlemsstaterne.Forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget eller et kompromisforslag, der kan opnåkvalificeret flertal.
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/FoderSagsnr.: PD 10-2008-000003/Dep: 5753Den 4. juni 2010FVM 772
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionsforordning om definering af acceptkriterier for afgiftningspro-cesser med anvendelse af artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget fastlægger krav til, hvad der skal kræves af processer, der kan bruges til at afgifteprodukter og derved gøre dem egnede til foder. Processerne skal godkendes af myndighederne,og virksomheden, der udfører processen, skal specifikt godkendes hertil. Forordningen skal drøf-tes en gang om året i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed på basis af in-formationer fra medlemsstaterne. Forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark ogEU.BaggrundKommissionen har fremlagt udkast til forslag om definering af acceptkriterier for afgiftningspro-cesser med anvendelse af artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/32/EF af 7.maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring. Hvis der er kvalificeret flertal forforslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sigmed henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig indenfor tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagenfor Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertalinden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentettilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund-hed, Afdelingen for Dyreernæring den 16.-17. juni 2010.2
NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor rege-ringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdForslagets formål er at sikre at fysiske, kemiske eller mikrobiologiske processer, der bruges til atfjerne uønskede stoffer fra produkter og dermed gøre dem egnede til foder, bruges korrekt og le-ver op til deres formål.Det drejer sig om processer, hvor manfjerner de uønskede stoffer fra foderet ved en fysisk proces,metaboliserer eller ødelægger et kemisk stof, så der dannes harmløse stoffer, ellermetaboliserer, ødelægger eller deaktiverer et uønsket stof med en (mikro)biologisk pro-ces.De processer, der anvendes, skal godkendes af de kompetente myndigheder. De processer, dergodkendes, skal leve op til en række nærmere definerede kriterier, det skal for eksempel sikres,at de uønskede stoffer virkelig fjernes, og at der ikke dannes nye skadelige stoffer. For de fysiskeprocesser skal det også sikres, at den fjernede del skaffes af vejen på sikker måde.Hvis der til processen anvendes et kemisk stof eller der er tale om en mikrobiologisk afgiftning,skal stoffet eller organismen være godkendt hertil, og det skal sikres,at processen er irreversibel,at der ikke dannes skadelige restindhold, ogat der ikke dannes metabolitter, som kan skade dyrs eller menneskers sundhed eller mil-jøet.Det præciseres, at processen ikke må ændre foderets karakteristiske egenskaber som for eksem-pel næringsstofindhold. Som eksempel kan det dreje sig om et tilsætningsstof som en mykotok-sinbinder, hvis en sådan godkendes. Et andet eksempel er rensning af fiskeolie for dioxiner. Devirksomheder, der bruger disse processer, skal ligeledes godkendes til det af myndighederne.Desuden bestemmes det, at medlemsstaterne hvert år skal diskutere, hvordan forordningen vir-ker, på basis af oplysninger fra medlemsstaterne.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retIndholdet af uønskede stoffer i foderstoffer er reguleret ved bekendtgørelse nr. 1177 af 11. okto-ber 2007 om foder og foderstofvirksomheder. Kriterier for afgiftningsprocesser har ikke tidligereværet reguleret.
3
KonsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige, lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser, eller nævneværdigeadministrative konsekvenser for erhvervslivet.Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, fordi der nu stil-les krav til afgiftningsprocesser, ikke bare i Danmark, men også i resten af Europa.En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.HøringForslaget har været i offentlig høring på høringsportalen.Dansk Industri finder det meget positivt, at forslaget fremsættes, men mener, at det bør sikres, atder er fuld harmonisering af de krav, de enkelte medlemsstater stiller til godkendelse af processerog virksomheder. Dansk industri ønsker desuden, at alle data og godkendelser videregives til decentrale kompetente autoriteter i medlemsstaterne. Dansk Industri finder desuden forslaget uklartmed hensyn til tredjelande.Landbrug & Fødevarer og Dansk Kvæg har ingen bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter forslaget, idet det skønnes at have en positiv virkning på beskyttelsesniveaueti Danmark.Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget forventes at kunne vedtages med kvalificeret flertal.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4