Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 424
Offentligt
862996_0001.png
10. juni 2010
Notat vedr. Rådets behandling af EU’s budget for 2011
1.
Rådets behandling af EU’s budget for 2011
-
tidlig forelæggelse
SEC (2010) 473
Siden sidst
Side 2
2.
Ingen punkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1:
1. Resume
Rådets behandling af EU’s budget for 2011
Kommissionen har fremlagt sit forslag til EU’s budget for 2011. Forslaget indebærer et niveau
for forpligtelsesbevillingerne på 142,6 mia. euro, hvilket svarer til 1,15 pct. af EU’s BNI. I
forhold til budgettet for 2010 er der tale om en stigning på 0,8 pct. i løbende priser. Betalingsbe-
villingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 130,1 mia. euro, hvilket svarer til 1,05 pct. af
BNI. Betalingsbevillingerne stiger dermed i løbende priser med 5,8 pct. fra 2010 til 2011. Rå-
det forventes på arbejdsgruppeniveau at afslutte behandlingen af forslaget ultimo juni 2010.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt sit forslag til EU’s budget for 2011, der er det første
budget, som skal vedtages under den ny budgetprocedure vedtaget med Lissabon-
traktaten. Med den ny budgetprocedure foretager Rådet og Europa-Parlamentet
kun én behandling hver af Kommissionens budgetforslag før enighed eventuelt
skal tilvejebringes i et forligsudvalg.
Rådet er på arbejdsgruppeniveau i gang med at substansbehandle forslaget. Det
belgiske formandskab, som koordinerer arbejdet vedrørende EU’s budget, plan-
lægger at afslutte behandlingen i budgetarbejdsgruppen sidst i juni, hvorefter CO-
REPER sandsynligvis vil kunne etablere et kvalificeret flertal for en pakke. Hvis
dette flertal kan etableres i COREPER bliver det ikke nødvendigt for Rådet at
afholde det møde i Budget-ECOFIN, som det belgiske formandskab tentativt har
fastlagt i juli 2010.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i oktober 2010. Hvis der er
uoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21
dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Det endelige
budget for 2011 forventes at blive vedtaget i november 2010.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2011 er fastlagt indenfor rammen af
aftalen om de finansielle perspektiver – den såkaldte Interinstitutionelle aftale
(IIA’en) – og de heri indeholdte udgiftslofter (finansielle perspektiver) for perio-
den 2007-2013.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0003.png
3
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s 2011-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2011
Budget 2010
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
2)
1a. Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
Reserve vedr. globaliseringsfonden
4)
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst og be-
skæftigelse
Margen til loftet
2. Forvaltning af naturressourcer
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og
retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som en global partner
Margen til loftet
5. Administration
Margen til loftet
9)
Forpligtelser, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, i alt
Margen til loftet
Betalingsbevillinger, pct. af BNI
11)
1)
Loftet for
2011
Forslag for Forskel 2010- Forskel 2010-
2011
2011 (euro) 2011 (pct.)
14.363
3)
500
-194
5)
49.387
-1
59.499
456
1.675
18
8.160
-18
7)
7.909
53
141.492
528
122.957
11.661
1,02 pct.
12.987
12.937
500
50
6)
50.970
17
59.486
852
1.802
87
8.613
70
8)
8.267
149
142.577
1.224
130.147
4.418
10)
1,05 pct.
-1.446
0
-9,6
3)
50.987
60.338
1.584
-13
3,2
0,0
1.889
8.430
8.334
127
453
358
7,7
5,6
4,5
142.965
134.280
1,08 pct.
1.085
7.190
0,8
3)
5,8
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Omfatter vedtaget budget inkl. efterfølgende foreløbige ændringsforslag nr. 1, 2 og 3.
2) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske
udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
3) Som følge af den økonomiske genopretningsplan er kategori 1a forhøjet ekstraordinært i 2010 med 1.980 mio. euro til energiprojekter.
Ses der bort fra de 1.980 mio. euro vil der blive en stigning i forpligtigelsesbevillingerne under kategori 1a fra 2010 - 2011 på 4,4 pct. frem
for et fald på 9,6 pct. For de samlede forpligtigelsesbevillinger vil der ligeledes blive en stigning på 2,2 pct. fra 2010 - 2011 frem for en
stigning på 0,8 pct.
4) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
5) 194 mio. euro over loftet er finansieret gennem Fleksibilitetsinstrumentet.
6) Margenen for kategori 1a tager ikke højde for de 500 mio. euro, som er afsat til Globaliseringsfonden.
7) Margenen for kategori 4 inkluderer ikke de 248,9 mio. euro, der er afsat til nødhjælpsreserven. 18,3 mio. euro over loftet finansieres
gennem Fleksibilitetsinstrumentet.
8) Margenen for kategori 4 inkluderer ikke de 253,9 mio. euro, der er afsat til nødhjælpsreserven.
9) Margenen for 2011 er udregnet inkl. et beløb på 82 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning. For 2010 er det tilsvarende
beløb 78 mio. euro.
10) Den samlede margen for betalingsbevillinger inkluderer ikke et beløb på 203 mio. euro, der er afsat til nødhjælpsreserven, samt et beløb
på 82 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
11) BNI er opgjort på baggrund af skøn fra april 2010. Nye skøn over EU’s BNI vil forelægge den 18. maj 2010.
De samlede udgiftslofter for EU i 2011, som blev fastsat i aftalen om de finansiel-
le perspektiver, udgør 142,9 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 134,3 mia. euro
i betalingsbevillinger,
jf. tabel 1 ovenfor.
Forslaget indebærer et niveau for forpligtelsesbevillingerne på 142,6 mia. euro,
hvilket svarer til 1,15 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for 2010 er der tale
om en stigning på 0,8 pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsniveauet i de enkel-
te kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte kategorier, som er fastlagt i
de finansielle perspektiver. Der er for forpligtelser en samlet margen på 1,2 mia.
euro eller ca. 0,9 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
For så vidt angår betalingsbevillingerne er de i Kommissionens forslag fastsat til
130,1 mia. euro, hvilket svarer til 1,05 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i
løbende priser på 5,8 pct. fra 2010 til 2011. Betalingsbevillingerne er bestemmen-
de for størrelsen af det danske bidrag til EU og de øvrige medlemsstaters bidrag.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2011-budgettet i overensstemmelse
med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettet
opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,
jf. bilag 1.
I henhold til aftalen om de finansielle perspektiver kan der ikke flyttes midler fra
én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om
EU’s budget for 2011 vedrører således fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte
udgiftskategorier samt hvilken margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efter-
lades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes herudover det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs
af udgiftskategorierne. Hvis midlerne ikke anvendes i budgetåret, kan de akkumu-
leres og anvendes i de efterfølgende to budgetår. Kommissionen har ikke i sit
budgetforslag for 2011 foreslået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i 2011.
I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere be-
sluttet at nødhjælpsreserven (maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i 2004-
priser, svarende til 253,9 mio. euro i 2011) finansieres uden for de finansielle per-
spektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden (maksimal ramme
på 1 mia. euro årligt).
Endelig finansieres globaliseringsfonden af uforbrugte midler under budgettet (via
uforbrugt margen fra det foregående budgetår og/eller annullerede forpligtelses-
bevillinger fra de foregående to budgetår) op til 500 mio. euro årligt. Fonden skal
kunne yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere
ramt af massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen eller den finan-
sielle krise.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de udgifter, hvor udbe-
talingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Et vigtigt element i budgetfor-
handlingerne er dog at sikre, at der sker en retvisende, realistisk budgettering af
disse udgifter.
2.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0005.png
5
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i EU2020-strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-
villinger på ca. 13,4 mia. euro inkl. globaliseringsfonden, svarende til et fald på 1,4
mia. euro eller -9,6 pct. i forhold til 2010,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Forslag til budget 2011 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigel-
se
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Konkurrenceevne og innovation
Forstærkning af forskning og tekno-
logisk udvikling
Bæredygtige EU netværk for trans-
port og energi
Energiprojekter ifbm. den europæi-
ske genopretningsplan
Livslang læring
Socialpolitisk agenda
Dekommissionering af nukleare
anlæg
Agenturer
Andet
Kategori 1a i alt
Reserve vedr. globaliseringsfon-
den
1)
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2010
526
7.542
2.042
1.980
1.107
215
255
251
445
14.363
500
-
11.343
Forslag for
2011
549
8.587
1.528
-
1.136
191
258
238
451
12.936
500
50
12.110
Forskel 2010-
2011(euro)
23
1.044
-514
-1.980
28
-123
3
-13
6
-1.426
0
766
Forskel 2010-
2011 (pct.)
4,4
13,8
-34,6
-100,0
2,6
-10,8
1,2
-5,2
1,3
-9,6
0
6,8
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
Det tilsyneladende fald i bevillingerne til 1a på 9,6 pct. fra 2010 til 2011 skyldes, at
der i 2010, som der også var det i 2009, er afsat ekstraordinære bevillinger til den
økonomiske genopretningsplan til energiprojekter. Som følge af den økonomiske
genopretningsplan aftalt på DER den 20. marts 2009 er kategori 1a forhøjet eks-
traordinært i 2010 med 1.980 mio. euro til energiprojekter. Ses der bort fra de
1.980 mio. euro i ekstra midler for 2010 vil der blive en stigning i forpligtigelses-
bevillingerne under kategori 1a fra 2010 - 2011 på 4,4 pct. frem for et fald på 9,6
pct.
Budgetforslaget indebærer en margen på 50 mio. euro til udgiftsloftet. Kategorien
indeholder nøgleområderne i gennemførelsen af Lissabon-strategien og nu
EU2020-strategien. Hovedparten af bevillingerne er afsat til forskning og teknolo-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
gisk udvikling (syvende rammeprogram for forskning) som med en bevilling på
8.587 mio. euro i 2011 stiger med 1.044 mio. euro eller 13,8 pct. i forhold til 2010.
Samlet set er det i de finansielle perspektiver forudsat, at bevillingerne til forskning
stiger med i alt 75 pct. fra 2007 til 2013. Størstedelen af midlerne indenfor det
syvende rammeprogram er dedikeret til forskellige former for transnationalt sam-
arbejde indenfor forskning. I 2011 vil der bl.a. være fokus på forberedelse og
iværksættelse af offentlig-private samarbejder om forskning i grønne biler og tra-
fikstyringssystemer, forskning i energieffektive bygninger samt fremme af brug af
fremtidsorienterede teknologier i små- og mellemstore virksomheder.
Herudover er der et væsentligt fald i de afsatte bevillinger til programmer vedrø-
rende transport og energi (34,6 pct.). Dette fald skyldes primært det europæiske
satellitnavigationssystem Galileo. Der er i Kommissionens forslag til budget for
2011 afsat 196 mio. euro til Galileo, hvilket isoleret set udgør et fald på 78,1 pct. i
forhold til 2010. Dette fald er i overensstemmelse med den profil for finansierin-
gen af Galileo i perioden 2008-13, som blev aftalt i forbindelse med vedtagelsen af
EU's budget for 2008. For så vidt angår Trans-europæiske netværk (TEN) stiger
bevillingerne med 14,3 pct. fra 2010 til 2011. Inden for energiområdet stiger de
afsatte bevillinger samlet med 15,3 pct. fra 21,5 mio. euro i 2010 til 24,8 mio. euro
i 2011.
Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Eu-
ropæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, falder
under ét i Kommissionens budgetforslag med 5,2 pct. fra 2010 til 2011. Faldet
skyldes dels overførsler af uforbrugte midler fra 2010 pga. lave udnyttelsesgrader
og dels at enkelte agenturer forventer en større finansiering fra brugerne i 2011.
Eksempelvis forventes Det Europæiske Kemikalieagentur midlertidigt at blive
fuldt ud selvfinansierende i 2011, hvor det i 2010 modtog en bevilling på 43,9 mio.
euro.
Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med en samlet stigning på 766
mio. euro (svarende til 6,8 pct.) fra 2010 til 2011. Betalingerne til det syvende
rammeprogram for forskning stiger med 10,1 pct. fra 2010 til 2011 til 7.018 mio.
euro. Ligeledes stiger betalingerne til Galileo med 22,2 pct. til 544 mio. euro i
2011. Dette fordi Galileo i stigende grad går fra udviklingsfasen til implemente-
ringsfasen. Ser man bort fra allerede budgetterede betalinger til energiprojekter i
forbindelse med genopretningsplanen ville betalingsbevillingerne have udvist en
stigning på 7,0 pct. fra 2010 – 2011 frem for de samlede 6,8 pct. inklusiv genop-
retningsplanen.
Størstedelen af udgifterne i kategori 1a er fastlagt som led i konkrete flerårige pro-
grammer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
Kategori 1b
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0007.png
7
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til
strukturforanstaltninger på 50.970 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.584 mio.
euro eller 3,2 pct. i forhold til 2010,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Forslag til budget 2011 for kategori 1b Samhørighed for vækst og be-
skæftigelse
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Strukturfonde, herunder
- Konvergensmål
- Regional konkurrenceevne og
beskæftigelse
- Europæisk territorialt samar-
bejde
- Teknisk assistance
Andet
Samhørighedsfonden
Kategori 1b i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2010
39.192
30.256
7.605
1.243
88
5
10.190
49.387
-
36.384
Forslag for
2011
39.891
31.406
7.085
1.312
88
-
11.079
50.970
16,9
42.541
Forskel 2010-
2011(euro)
699
1.150
-520
69
0
-4
889
1.584
6.157
Forskel 2010-
2011 (pct.)
1,8
3,8
-6,8
5,6
0
-100,0
8,7
3,2
16,9
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste andre udgiftskategorier. Derfor er de foreslåede forpligtelsesbevillinger i
Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle perspektiver,
hvorfor margenen for kategori 1b typisk er tæt på nul. I budgetforslaget for 2011
er der dog afsat en margen til teknisk assistance på 16,9 mio. euro.
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 42.541 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 6.157 mio. euro eller 16,9 pct. fra 2010 til 2011. Ifølge
Kommissionen udgør betalingerne i forbindelse med implementeringen af pro-
grammerne for 2007-2013 ca. 38 mia. euro, mens de resterende ca. 5 mia. euro
skyldes programafslutninger for perioden 2000-2006. Fsva. førstnævnte baserer
Kommissionen sit skøn på erfaringer fra det tilsvarende programår i den foregå-
ende periode. Hertil er lagt en række justeringer primært som følge af de admini-
strative forsinkelser i implementeringen fra tidligere år, samt de ændringer i beta-
lingsprofilen, der er en del af det nuværende regelgrundlag.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0008.png
8
Budgetforslaget indebærer samlede forpligtelsesbevillinger på 59.486 mio. euro,
svarende til et fald på 13 mio. euro. Den samlede margen er på 852 mio. euro,
jf.
tabel 4.
Tabel 4. Forslag til budget 2011 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Landbrugsstøtte (søjle I)
1)
, herunder
Markedsudgifter
Faktiske udgifter
Formålsbest. indt.
2)
Direkte støtte
Faktiske udgifter
Formålsbest. indt.
Landdistriktsstøtte (søjle II), herunder
Fiskeri
Miljø og klima
Agenturer
Andet
Kategori 2 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2010
43.820
4.395
4.617
-222
39.273
39.973
-700
14.364
922
307
43
44
59.499
-
58.136
Forslag for
2011
43.747
3.491
3.591
-100
39.911
40.499
-588
14.436
920
334
44
5
59.486
852
58.136
Forskel 2010-
2011 (euro)
-73
-904
-1.026
122
638
526
112
73
-2
27
1
-39
-13
0
Forskel 2010-
2011 (pct.)
-0,2
-20,6
-22,2
-55,0
1,6
1,3
-16,0
0,5
-0,1
8,7
1,9
-88,7
0
0
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Dette beløb afviger fra summen af markedsudgifter og direkte støtte idet landbrugsstøtten blandt andet også indeholder
administrative udgifter (herunder kontrolindtægter), sanitære udgifter etc.
2) De formålsbestemte indtægter omfatter dels indtægter til EU-budgettet via finansielle genopretninger som følge af
forsømmelighed eller uregelmæssigheder og dels indtægter i form af producentafgifter eksempelvis ved overskridelse af
mælkekvoten (den såkaldte superafgift).
Ca. 74 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører landbrugsstøtten i søjle I (mar-
kedsudgifterne og den direkte støtte), mens landdistriktsstøtte med ca. 24 pct. af
de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.
For så vidt angår landbrugsudgifterne i søjle I, er der et fald i forpligtelsesbevillin-
gerne på 73 mio. euro (0,2 pct.) fra 2010 til 2011 opgjort i løbende priser.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002 og som også
indgår i budgetaftalen for 2007-2013, opretholder Kommissionen en margen på
ca. 0,7 mia. euro. Det kan dermed konstateres, at det ikke p.t. vurderes nødvendigt
at iværksætte instrumentet for finansiel disciplin (degressivitet) i 2011.
For så vidt angår
markedsudgifterne
til landbrug budgetterer Kommissionen med et
udgiftsfald på 904 mio. euro (20,6 pct.) Faldet i udgifterne skal primært tilskrives
en ændret markedssituation særligt for mælkeprodukter (et fald på 839 mio. euro).
Hertil kommer implementeringen af vinreformen, der betyder et fald i markeds-
udgifterne til denne sektor på i alt 192 mio. euro.
Den direkte støtte
stiger i 2011 med 638 mio. euro svarende til 1,6 pct., jf. tabel 4.
Heraf udgør øgede udgifter til indfasning af de nye medlemslande 731 mio. euro.
Implementeringen af sundhedstjekket indebærer en stigning på 486 mio. euro,
mens den øgede modulation, det vil sige overførsler fra direkte støtte til landdi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
striktsstøtte, omvendt reducerer udgifterne til den direkte støtte med 782 mio.
euro.
Som følge af de nævnte bevægelser stiger den direkte støtte i 2011 som andel af
udgifterne til søjle I i den fælles landbrugspolitik fra 90 pct. til 91 pct. På grund af
reformerne vil en øget del af den direkte støtte blive udbetalt som afkoblet støtte,
det vil sige uafhængigt af landmandens produktionsbeslutning. Den afkoblede
støtte udgør 91 pct. af de direkte betalinger i budgetforslaget for 2011 mod 85 pct.
i 2010.
Ud over forholdene vedrørende markedsudgifterne og den direkte støtte ses be-
grænsede ændringer på budgetterne for administration, kontrol, veterinære / phy-
tosanitære udgifter etc.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten,
ses en lille stigning i forpligtelsesbevillingerne
på 73 mio. euro svarende til 0,5 pct. fra 2010 til 2011, således at der i alt afsæt-
tes 14.436 mio. euro i 2011. Dette beløb er et resultat af forpligtelser for pro-
gramperioden 2007-2013 samt modulation, herunder fra sundhedstjekket vedtaget
i november 2008. Den lille stigning dækker over, at der i 2011 ikke afsættes for-
pligtelser til genopretningspakkens landdistriktsdel, hvor der i 2010 var afsat 420
mio. euro. Ses der bort fra genopretningspakken, er den reelle stigning fra 2010 til
2011 således større.
På betalingssiden forventer Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på i
alt 13.404 mio. euro. Dette svarer til niveauet i 2010, og skyldes overvejende for-
ventninger til betalinger på 2007-2013-programmet, baseret på afløbserfaringer fra
den foregående programperiode, samt betalinger på 510 mio. euro i relation til
genopretningsplanens forpligtelser på landdistriktsområdet (mod 300 mio. euro i
2010).
Med hensyn til
fiskeriområdet
er både de afsatte forpligtelses- og betalingsbevillinger
i 2011 stort set identiske med de afsatte midler i 2010.
Endeligt bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til de agenturer, (bl.a. Det Euro-
pæiske Miljøagentur og Fiskerikontrolagenturet) som finansieres under kategori 2
under ét stiger med ca. 2 pct. fra 2010 til 2011.
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-
getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-
ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Ka-
tegori 3a vedrører frihed, sikkerhed og retfærdighed (RIA-området), mens katego-
ri 3b vedrører borgerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprog-
rammer, kulturprogrammer mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0010.png
10
Der er i alt under kategori 3 afsat forpligtelsesbevillinger på 1.803 mio. euro i
2011, hvilket er en stigning på 129 mio. euro svarende til 7,7 pct. i forhold til ni-
veauet i 2010,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Forslag til budget 2011 for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed
- Fundamentale rettigheder og retfær-
dighed
- Sikkerhed og sikring af frihedsrettighe-
der
- Solidaritet og varetagelse af migrati-
onsstrømninger
- Agenturer
- Andet
3b. Borgerskab
- Folkesundhed og forbrugerbeskyttelse
- Media 2007
- Kultur
- Unge
- Europa for borgerne
- Instrument vedr. civil beskyttelse
- Information om europæisk politik mv.
- Den europæiske Solidaritetsfond
- Agenturer
- Andet
Kategori 3 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2010
1.006
78
107
517
240
65
668
73
102
54
125
33
18
95
-
125
42
1.674
-
1.398
Forslag for
2011
1.135
78
133
613
252
59
668
75
110
58
127
29
18
94
-
125
32
1.803
86
1.492
Forskel 2010-
2011 (euro)
129
0
26
95
13
-6
0
2
8
3
2
-4
0
-2
-
0
-10
129
94
Forskel 2010-
2011 (pct.)
12,8
0,5
24,4
18,5
5,3
-9,1
0
2,8
7,8
6,3
1,6
-12,2
-0,5
-1,7
-
0
-23,2
7,7
6,7
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 129 mio. euro, mens
forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b fastholdes på 2010-niveauet. Med
hensyn til betalingsbevillingerne øges disse samlet med 94 mio. euro fra 2010 til
2011, svarende til en stigning på 6,7 pct.
Kategori 3a
Generelt indeholdt aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-13 en betydelig
opprioritering af RIA-området, hvilket er afspejlet i stigningen fra 2010 til 2011.
Bevillingerne til programmerne vedrørende frihed, sikkerhed og retfærdighed un-
der kategori 3a stiger samlet set med 12,8 pct. De beløb, der er afsat til at sikre og
opretholde frihedsrettigheder (+24,4 pct.) og til forvaltning af migrationsstrømme
(+18,5 pct.) peger på den vægt, der lægges på gennemførelsen af Stockholm-
programmet, som Det Europæiske Råd vedtog i december 2009, og som udgør
arbejdsprogrammet inden for RIA-området for perioden 2010-2014. En række af
initiativerne inden for kategori 3a er omfattet af det danske forbehold på området
for retlige og indre anliggender. Fsva. initiativer omfattet af forbehold vil Dan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
mark modtage en refusion af det danske EU-bidrag svarende til en forholdsmæs-
sig andel af udgifterne på ca. 2 pct.
Området ”Sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder” stiger betydeligt med
over 24 pct. fra 2010 til 2011. Dette område omfatter bl.a. et særprogram om be-
skyttelse af kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorisme, samt et særprogram
om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.
For området ”Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger” stiger bevillin-
gerne fra 2010 til 2011 med 18,5 pct. Den eksterne grænsefond, der støtter med-
lemslande med de største udgifter til ekstern visum- og grænsekontrol, udgør med
254 mio. euro i 2011 den største udgiftspost under dette område. Stigningen på 22
pct. fra 2010 til 2011 tilskrives bl.a. behovet for videreudvikling af it-systemer til at
underbygge EU’s lovmæssige instrumenter samt konsulært samarbejde mellem
medlemslande i tredjelande.
Kategori 3a inkluderer også en række agenturer, bl.a. Frontex, som blev etableret i
2004, samt det europæiske asylstøttekontor og agenturet for den operationelle
forvaltning af store it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed. Asylstøtteagenturet og det ovennævnte it-agenturet er begge i etableringsfa-
sen og bidrager til stigningen på 5,3 pct. i bevillingerne på dette område.
Kategori 3b
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-
teter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyt-
telse. De samlede bevillinger til kategori 3b er uændrede fra 2010 til 2011.
For så vidt angår folkesundhed og forbrugerbeskyttelse stiger forpligtelsesbevillin-
gerne samlet set med 2,8 pct. i forhold til 2010. Indsatsen for forbrugerbeskyttelse
tildeles knap 23 mio. euro i 2011 svarende til et bevillingsløft på 3,8 pct. Bevillin-
gerne til Media 2007 og Kultur stiger med henholdsvis 7,8 pct. og 6,3 pct.
Forpligtelsesbevillingerne til agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsmyndighed og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse
og Kontrol, falder med 0,2 pct. fra 2010 til 2011.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
8.614 mio. euro. I forhold til 2010 er der tale om en stigning på 453 mio. euro
svarende til 5,6 pct.,
jf. tabel 6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0012.png
12
Betalingsbevillingerne i budgetforslaget falder med ca. 186 mio. euro, svarende til
et fald på 2,4 pct. fra 2010 til 2011. Faldet er ifølge Kommissionen udtryk for et
fald i udestående forpligtelser, som endnu ikke er kommet til udbetaling
1
.
Tabel 6. Forslag til budget 2011 for kategori 4 EU som global partner
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Førtiltrædelsesstøtte (IPA)
Europæisk naboskab og partnerskab (EN-
PI)
Udviklingssamarbejde (DCI)
Instrument vedr. industrialiserede lande
Demokrati og menneskerettigheder
Instrument for nuklear sikkerhed
Stabilitetsinstrumentet (IfS)
Humanitær hjælp
Makrofinansiel assistance
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP)
EU's lånegarantier
Nødhjælpsreserven
Agenturer
Andet
Kategori 4 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2010
1.587
1.673
2.514
58
164
70
220
801
99
282
94
249
18
332
8.160
7.788
Forslag for
2011
1.797
1.727
2.612
70
163
76
290
825
115
327
139
254
20
199
8.614
70
7.602
Forskel
2010-2011
(euro)
210
54
99
12
-1
5
71
24
16
46
45
5
2
-133
453
-186
Forskel 2010-
2011 (pct.)
13,2
3,2
3,9
20,4
-0,7
7,6
32,2
3,0
16,0
16,3
48,0
2,0
8,6
-40,1
5,6
-2,4
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Kommissionens budgetforslag for 2010 indebærer en margen på 70 mio. euro til
det loft, som er fastsat i de finansielle perspektiver.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som
især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Jf. den sti-
gende profil for udviklingsbistanden, som følger af aftalen om de finansielle per-
spektiver for 2007-2013, stiger forpligtelsesbevillingerne vedr. udviklingssamar-
bejdet med 3,9 pct. fra 2010 til 2011. Samlet set er der i aftalen forudsat en bevil-
lingsstigning på 25 pct. fra 2007 til 2013. Under DCI foreslås bl.a. afsat 65 mio.
euro til klimaopstartsfinansiering. Denne bevilling foreslås afsat med henblik på
udmøntningen af de forpligtelser EU påtog sig som led i
the Copenhagen Accord,
der
blev vedtaget på klimatopmødet i København i december 2009.
Instrumentet vedr. industrialiserede lande (ICI) stiger med 12 mio. euro svarende
til 20,4 pct. fra 2010 til 2011. Stigningen skyldes en udvidelse af omfanget af ICI-
instrumentet til også at dække aktiviteter i DCI-lande inden for områder, som ikke
1
Den tekniske betegnelse for udestående forpligtelser, som endnu ikke er kommet til udbetaling, er RAL (Reste à Liquider)
I følge Kommissionen kommer ca. 90 pct. af RAL i alle budgetkategorier fra forpligtelser indgået inden for de seneste tre
år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0013.png
13
kan kategoriseres som udviklingsbistand (virksomheds- og forskningsudveksling
med mellemindkomstlande i Latin Amerika og Asien, herunder Kina og Indien).
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 327 mio.
euro i 2011. Sammenlignet med budgettet i 2010 på 282 mio. euro er der tale om
en stigning på ca. 16,3 pct.
Der er desuden bl.a. afsat øgede bevillinger til førtiltrædelsesstøtte, humanitær
hjælp, EU’s lånegarantier og stabilitetsinstrumentet, som er designet til at kunne
anvendes i forbindelse med kriser og lignende med et stabilitets- eller sikkerheds-
aspekt. Bevillingen til EU’s lånegarantier under garantifonden stiger med 48 pct.
til 138,9 mio. euro fra 2010 til 2011. Det budgetmæssige finansieringsbehov af
garantifonden forventes at stige betydeligt frem til udløbet af de nuværende finan-
sielle perspektiver. Dette skyldes forventningen om forøgede udbetalinger fra Den
Europæiske Investeringsbank (EIB) samt en stigning i anmodninger om makrofi-
nansiel assistance fra tredjelande som følge af den finansielle og økonomiske krise.
Udgiftskategori 5. Administration
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i
alt afsat 8.266 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 4,5
pct. i forhold til 2010,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Forslag til budget 2011 for kategori 5 Administration
1)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Kommissionen
Andre EU institutioner
Pensioner (alle institutioner)
Europæiske skoler
Kategori 5 i alt
Margen
Betalingsbevillinger i alt
Budget 2010
3.605
2.957
1.193
154
7.909
-
7.908
Forslag for
2011
3.709
3.109
1.275
174
8.266
150
8.267
Forskel 2010-
2011(Euro)
104
152
82
20
357
357
Forskel 2010-
2011 (pct.)
2,9
5,1
6,9
13,0
4,5
4,5
1) Budget 2010 inkluderer ændringsbudget 1-4.
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalingsbevillinger-
ne, og der er i 2011 efterladt en margen på 150 mio. euro. Bevillingerne til admini-
stration er samlet sat til at stige med 4,5 pct. fra 2010 til 2011. Institutionerne be-
grunder i primært udgiftsstigningerne med henvisning til udviklingen i lønninger
og pensionsforpligtelser for de eksisterende EU-ansatte, hvorimod der ikke bud-
getteres ikke med at udvide antallet af ansatte i Kommissionen.
Andre EU institutioner dækker bl.a. over Parlamentet, Domstolen, Ombudsman-
den, Den europæiske tilsynsførende for datasikkerhed, Revisionsretten samt Regi-
onsudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Det bemærkes, at der ikke i budgetforslaget er afsat midler til oprettelsen af Den
Fælles Udenrigstjeneste. Den Fælles Udenrigstjeneste er således ikke indbudgette-
ret på 2011-budgettet, men forventes i stedet indbudgetteret gennem fremsættelse
af et selvstændig tillægs- og ændringsbudget i løbet af 2011. Den Fælles Udenrigs-
tjeneste forventes først budgetteret ind som del af det samlede budgetforslag, når
budgetforslaget for EU for 2012 præsenteres af Kommissionen primo maj 2011.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men skal endeligt have
fastlagt en holdning i løbet af oktober 2010.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag, som følger af Kommissionens foreløbige forslag til EU’s
budget for 2011, vil blive opført på Forslag til finanslov for 2011.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens budgetforslag skønnes at medføre et dansk EU-
bidrag på ca. 21,0 mia. kr. i 2011. Ud fra de seneste tal for EU’s budget for 2010
skønnes det danske bidrag til EU for 2010 at blive på ca. 19,6 mia. kr. (2010-
priser).
9. Høringer
Sagen sendes i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
10. Regeringens holdning
Danmark vil arbejde for at reducere udgiftsvæksten på EU-budgettet, særligt i
forhold til den foreslåede vækst i betalingsbevillingerne på næsten 6 pct. fra 2010
til 2011, som er ganske høj i forhold til de konsolideringsbestræbelser, der foregår
i medlemsstaterne. Danmark vil dog samtidig så vidt muligt søge at friholde dan-
ske prioriteter, som alle befinder sig indenfor de mindst udgiftskrævende budget-
kategorier, fra reduktioner.
Fra dansk side lægges der derfor afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder
overholdelse af de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sik-
ring af en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store
del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen
skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og en kri-
tisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelse
højt fra dansk side.
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørig-
hedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at
der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang.
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til ufor-
udsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den
globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål, herunder for, at der ikke
overføres midler fra Udviklingsinstrumentet til andre instrumenter.
Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak og Afghanistan forbliver en
høj prioritet for EU.
Arbejde for at støtten til stabilisering og demokrati i Pakistan gives højere
prioritet i EU.
Støtte at der afsættes midler til Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP), som følger den betydelige stigning forudsat i aftalen om de finan-
sielle perspektiver.
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en stram og bud-
getansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i EU’s ad-
ministrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et
betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje gælder
også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftska-
tegorier, herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansø-
gere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
11. Andre landes holdninger
ECOFIN opnåede den 16. marts 2010 enighed om Rådets prioriteter for 2011-
budgettet. Der lægges, særligt i lyset af finanskrisen og de nedskæringer, der fore-
tages i medlemsstaterne, betydelig vægt på budgetdisciplin. Således skal de finan-
sielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig margen i hver udgiftskategori til
uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvisende og realistisk budgettering,
som udtryk for god finansforvaltning. Omprioritering og omfordeling understre-
ges også som et væsentligt instrument til at sikre opfyldelsen af aktuelle og fremti-
dige behov.
Da Kommissionen præsenterede sit forslag til budget for 2011 på mødet i ECO-
FIN den 18. maj 2010 udtrykte flere af de budgetrestriktive lande ønske om et
mere mådeholdent EU-budget. Dette bl.a. i lyset af de stigninger i medlemsstater-
nes bidrag til EU, som den foreslåede stigning i de samlede betalingsbevillinger på
næsten 6 pct. vil medføre.
Vedr. både forpligtelses- og betalingsbevillingerne understreges i Rådets priorite-
ter, som vedtaget den 16. marts 2010, at disse skal afspejle reelle og veldefinerede
behov med inddragelse af absorptionskapacitet samt tidligere budgetgennemførel-
se. Endvidere bør alle involverede aktører gøre deres yderste for at undgå over-
vurderinger af bevillinger.
Rådet foretog endvidere specifikke konklusioner på en række konkrete områder
på 2010-budgettet:
Kategori 1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse.
Rådet understreger betydningen
af at styrke investeringerne navnlig i infrastrukturarbejder og i energisektoren i
fuld overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner fra december
2008 samt energisikkerhedsområdet. Dertil lægger Rådet meget stor vægt på kor-
rekt gennemførelse af de forskellige programmer og foranstaltninger inden for
loftet for dette område. Der er fra dansk side fremført, at forskning og uddannelse
er væsentlige danske prioriteter, hvorfor en indsats for at reducere udgiftsstignin-
gerne i Kommissionens forslag til budget for EU for 2011 så vidt muligt skal fri-
holde disse områder.
Kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse. Strukturfonde:
Rådet vurderer, at im-
plementeringen i 2011 bør være oppe på fuld styrke. Hvor dette ikke skulle være
tilfældet, opfordrer Rådet til at der foretages nødvendige foranstaltninger. Endelig
opfordres alle aktører til at arbejde for at opstille realistiske og præcise betalingsni-
veauer under strukturfondene. En række af de traditionelt budgetrestriktive lande
finder dog, at en yderligere reduktion af betalingsbevillingerne vil være velbegrun-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
det, særligt set i lyset af de budgetbegrænsninger, der gennemføres nationalt i
mange medlemsstater.
Kategori 2: Forvaltning af naturressourcer.
Som i tidligere år lægges der vægt på, at
Kommissionen foretager et realistisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsord-
ninger, herunder særligt at der sker en retvisende budgettering af betalingsbevillin-
ger til landdistriktsstøtte. En række lande, inkl. Danmark, finder at der er grundlag
for en nedjustering af de af Kommissionen foreslåede bevillinger. Omvendt har
en række andre lande afvist reduktioner. Kommissionen opfordres til at præsente-
re sit forventede reviderede skøn i god tid forud for forligsproceduren mellem
Rådet og Europa-parlamentet.
Kategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Rådet minder om, at det er vig-
tigt at allokere tilstrækkelige ressourcer til EU’s politikker som fx indvandringspo-
litikken. Det vurderes, at der er et generelt ønske i hovedparten af medlemslande-
ne om øgede margener, som bl.a. kan tilvejebringes ved reduktioner i merudgif-
terne til agenturer.
Kategori 4. EU som global partner:
Rådet understreger, at det er meget afgørende at
sikre en tilstrækkelig margen indenfor denne udgiftskategori, således at EU vil
være i stand til at handle hurtigt og effektivt i tilfælde af uforudsete behov og kri-
ser.
Kategori 5. Administration:
Rådet understreger behovet for, at der løbende sker ef-
fektiviseringer i EU’s institutioner, som det også sker i medlemslandene. Rådet har
særligt fremhævet behovet for et fokus på omstruktureringer og optimering af
brugen af administrative ressourcer i forbindelse med at Lissabon-traktaten inde-
bærer nye opgaver for EU’s institutioner. På mødet i ECOFIN den 18. maj 2010
udtrykte flere medlemsstater kritik af, at udgifterne til administration er budgette-
ret med en stigning på 4,5 pct.
Fsva. agenturer under alle budgetkategorier understreger Rådet betydningen af
nøje kontrol med finansieringen mhp. at undgå overbudgettering. Rådet opfordrer
kraftigt Kommissionen til at tage højde for agenturernes ikke-udnyttede bevillin-
ger og nedbringe agenturernes årlige overskud.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 5. marts 2010 orienteret om Rådets overord-
nede prioriteter for 2010-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 16. marts
2010. Forud for mødet i ECOFIN den 18. maj 2010 blev Folketingets Europaud-
valg den 5. maj 2010 orienteret om, at Kommissionen på mødet ville offentliggøre
og præsentere sit forslag til EU’s budget for 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Bilag 1
Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2011 i hen-
hold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede bud-
gettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.
Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2010-budget og Kommissionens
budgetforslag for 2011 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.
De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end en ud-
giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori 5,
administration, idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennem-
førelse af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering
fordelt på politiske områder, jf. tabel 1 nedenfor, ikke for de enkelte politiske om-
råder sammenlignes direkte med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategori-
er, som i øvrigt er anvendt i notatet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0019.png
19
Tabel 1 Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2011
Budget 2010
1)
Antal
Total
personer
2)
bevilling
449
1.696
91
11.274
58.081
1.408
445
4.606
1.516
383
1.001
74
38.896
135
2.105
260
708
1.068
4.250
79
612
991
907
856
1.133
564
703
1.972
1.148
2.725
370
605
757
539
643
1.065
939
631
3.515
610
Forslag for 2011
Total bevil-
ling
534
1.041
95
11.399
58.154
1.555
454
5.333
1.538
395
996
93
40.373
143
2389
268
685
1.201
4.482
81
Antal per-
soner
2)
610
990
896
855
1.126
583
712
1.826
1.139
2.720
371
606
748
535
644
1.075
948
634
3.807
608
Forskel 2010-2011
Total bevil-
ling i pct.
19,01%
-38,64%
4,66%
1,11%
1,30%
11%
1,96%
15,79%
1,40%
3,04%
-0,47%
26%
3,80%
5,51%
13%
3,33%
3,29%
12,46%
5,46%
2,56%
Antal per-
soner
2)
-2
-1
-11
-1
-7
18
9
-146
-9
-5
1
1
-9
-4
1
10
9
3
292
-2
Politiske områder
1. Økonomiske og
finansielle anliggender
2. Virksomheder
6)
3. Konkurrence
4. Beskæftigelse og
sociale anliggender
5. Landbrug and land-
distriktsudvikling
6. Mobilitet og transport
7. Miljø og Klima
8. Forskning
9. Informationssamfun-
det
10. Direkte forskning
11. Fiskeri og maritime
anliggender
12. Indre marked
13. Regionalpolitik
14. Beskatning og
toldunion
15. Uddannelse og
kultur
16. Presse og kommu-
nikation
17. Helbreds- og for-
brugerbeskyttelse
18. Retlige og indre
anliggender
19. Eksterne anliggen-
der
3)
20. Handel
3)
21. Udvikling og relati-
oner til AVS-landene
2)
4) 7)
1.673
1.022
854
78
2.545
954
271
431
1.588
1.124
874
80
2.315
959
273
435
5,09%
9,97%
2%
3,20%
-230
5
2
4
22. Udvidelse
3)
23. Humanitær bistand
24. Bekæmpelse af
svig
25. Kommissionens
politikkoordination og
juridiske rådgivning
26. Administration
27. Budget
5)
28. Revision
29. Statistik
30. Pensioner
188
1.014
68
11
141
1.214
1.576
3.825
478
109
805
0
195
1.045
76
12
147
1.292
1.576
3.791
517
111
801
0
3,77%
3,09
10,85%
9,12%
4,05%
6,40%
0
-34
39
2
-4
0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
862996_0020.png
20
31. Sprogservices
32. Energi
8)
389
2.610
749
138.535
2.957
141.492
3.940
592
0
36.812
399
673
754
139.467
3.109
3.925
576
0
36.712
2,60%
-74,21%
0,66%
0,67%
-15
-16
40. Reserver
Kommissionen i alt
Andre institutioner
(ekskl. pensioner)
Samlet total
-100
36.812
142.576
36.712
0,77%
-100
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Budget 2010 inkluderer tillægsbudget 1 – 4.
2) Dækker både fastansat- og hjælpepersonale.
3) Inkluderer forpligtigelser for fastansat personale der arbejder i Kommissionens delegationer under det respektive policy
område.
4) Inkluderer personale ansat ved Den Europæiske Udviklingsfond.
5) Tal for personale under ”Budget” inkluderer personale (40 i 2011) der for tiden ikke er allokeret til et specifikt policy
område eller afventer forflyttelse og som af tekniske årsager tillægges kategorien ”budget”.
6) Reduktionen i forpligtigelsesbetalinger for denne linje sammenlignet med 2010 skyldes primært Galileo, da den midlerti-
dige forstærkning af forpligtigelsesbevillinger for årerne 2008-2010 kommer til ende.
7) Reduktionen i forpligtigelsesbevillinger for denne linje sammenlignet med 2010 skyldes primært udfasningen af forpligti-
gelsesbevillingerne til Food Facility programmet i 2010.
8) Reduktionen i forpligtigelsesbevillinger for denne linje sammenlignet med 2010 skyldes at de ekstra forpligtigelsesbevil-
linger for finansiering af energiprojekter under Den Europæiske Økonomiske Genopretningsplan (2009-2010) ikke længere
er tilgængelige.