Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 452
Offentligt
872817_0001.png
872817_0002.png
872817_0003.png
872817_0004.png
872817_0005.png
872817_0006.png
872817_0007.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1J.nr.: 2009-20-2301-00255/Dep. sagsnr. 2431Den 2. juli 2010FVM 781
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om plastmaterialer bestemt til kontakt medfødevarer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til forordning om fødevarekontaktmaterialer af plast.Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 9. juli 2010.Forslaget er fremsat med det formål at:- Kodificere alle regler om plast i én forordning.- Præsentere reglerne på en mere overskuelig og præcis måde.- Opdatere reglerne fra mange direktiver.- Opdatere regelsættet på basis af nyere videnskabelige resultater specielt for testbetingelserog anvendelse af de testmedier, der bruges til måling af afsmitning til fødevarer. (Vissebestemmelser er ikke blot gentaget eller sammenskrevet, men også opdateret. Det gælder isærlig grad bestemmelser om testbetingelser, hvor der blandt andet er medtaget nye simu-latorer).- Fjerne vejledningsstof fra de gældende direktiver.- Opdatere en positivliste over størstedelen af de stofgrupper, der må anvendes i plast. Posi-tivlisten omfatter dog ikke alle de stoftyper, der anvendes i plast i dag – den omfatter foreksempel ikke farvestoffer, som anvendes i plast - men den omfatter blandt andet de hidtilgældende bestemmelser for stoffet bisphenol A og dets anvendelse i plast.- Optage nye stoffer på positivlisterne med tilhørende grænseværdier.- Overgangsfristen til omstilling forventes at blive 5 år, og dermed gives der tid til den nød-vendige omstilling.Forslaget vurderes generelt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.Regeringen agter på den baggrund at støtte en sammenskrivning og harmonisering af reglernepå plastområdet, idet man dog lægger afgørende vægt på, at Kommissionen i forslaget frem-sætter et generelt, harmoniseret forbud mod bisphenol A i plastfødevarekontakt-materialer,som er rettet mod 0-3-årige. Regeringen agter endvidere at arbejde for at få en opdatering afgrænseværdierne for aluminiumholdige forbindelser i forslaget.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1J.nr.: 2009-20-2301-00255/Dep. sagsnr. 2431Den 2. juli 2010FVM 781
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om plastmaterialer bestemt til kontakt medfødevarer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionens forslag om en forordning på plastområdet afløser og opdaterer de direktiver,der i dag gælder på området. Forslaget omfatter regler for de stoffer, der kan anvendes, samtfor testbetingelser til brug for kontrol. Forslaget omfatter dels de gældende grænseværdierfor afsmitning af stoffer fra plast til fødevarer, dels er der optaget nye stoffer på listerne medtilhørende grænseværdier, men der tilføjes ikke yderligere stofgrupper. Grænseværdierne erfastsat på basis af risikovurderinger fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)efter de generelt anvendte principper. De opdateringer, der er tale om, er opdateringer afadministrativ karakter samt opdateringer, der har sin baggrund i den videnskabelige udvik-ling med hensyn til testning af plast. Testbetingelserne til brug for kontrol er justeret i forholdtil tidligere og i overensstemmelse med nyere videnskabelig forskning på området. Forslagetviderefører EU´s eksisterende regler vedrørende bisphenol A, og forslaget berører ikke Dan-marks mulighed for at bibeholde sit midlertidige forbud mod bisphenol A specielt rettet mod0-3-årige. Forslaget vurderes generelt at forøge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om fødevarekontaktmaterialer af plast.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1935/2004 om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
3tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevare-kæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 9. juli 2010.Nærheds- og proportionalitetsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdMed dette forslag fastsættes og opdateres specifikke bestemmelser om markedsføring indenfor EU af plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Forslaget omfattersamme stofgrupper som er omfattet af den nuværende lovgivning, men udbygges med græn-seværdier for flere stoffer.Forslaget er fremsat med det formål at:- Kodificere alle regler om plast i én forordning.- Præsentere reglerne på en mere overskuelig og præcis måde.- Opdatere reglerne fra mange direktiver.- Opdatere regelsættet på basis af nyere videnskabelige resultater specielt for testbetingelserog anvendelse af de testmedier, der bruges til måling af afsmitning til fødevarer. (Vissebestemmelser er ikke blot gentaget eller sammenskrevet, men også opdateret. Det gælder isærlig grad bestemmelser om testbetingelser, hvor der blandt andet er medtaget nye simu-latorer).- Fjerne vejledningsstof fra de gældende direktiver.- Opdatere en positivliste over størstedelen af de stofgrupper, der må anvendes i plast. Posi-tivlisten omfatter dog ikke alle de stoftyper, der anvendes i plast i dag – den omfatter foreksempel ikke farvestoffer, som anvendes i plast - men den omfatter blandt andet de hidtilgældende bestemmelser for stoffet bisphenol A og dets anvendelse i plast.- Optage nye stoffer på positivlisterne med tilhørende grænseværdier.- Overgangsfristen til omstilling forventes at blive 5 år, og dermed gives der tid til den nød-vendige omstilling.Reglerne om plast omfatter en positivliste over plastmonomerer samt en ufuldstændig positiv-liste over additiver til plast. Forslaget tilføjer nogle stoffer til additivlisten, der dermed bliveren positivliste over de stofgrupper, der er omfattet, og dermed udelukkes andre stoffer inden-for disse grupper. Grænseværdierne er fastsat på basis af risikovurderinger fra den Europæi-
4ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) efter de generelt anvendte principper. De stoffer, dertilføjes er følgende:acetic acidbenzoic acidbutyric acidcarbonic acid, saltsethylenediaminetetraacetic acid12-hydroxystearic acidlactic acidmyristic acidoleic acidphosphoric acidpropionic acidsilicic acidstearic acidsulphuric acidtitanium nitride, nanoparticlesacids, fatty (C8-C22) from animal or vegetable fats and oils, esters with branched alco-hols, aliphatic, monohydric, saturated, primary (C3-C22)acids, fatty (C8-C22) from animal or vegetable fats and oils, esters with alcohols, linear,aliphatic, monohydric, saturated, primary (C1-C22)acids, fatty (C8-C22), esters with pentaerythritolperfluoro[2-(poly(n-propoxy))propanoic acid]perfluoro[2-(n-propoxy)propanoic acid]N,N’,N’’-tris(2-methylcyclohexyl)-1,2,3-propane-tricarboxamide2,2,4,4-tetramethylcyclobutane-1,3-diol2,3,6-trimethylphenol(butyl acrylate, methyl methacrylate, butyl methacrylate) copolymer(butyl acrylate, methyl methacrylate) copolymer, cross-linked with allyl methacrylate(butyl methacrylate, ethyl acrylate, methyl methacrylate) copolymer(ethyl acrylate, methyl methacrylate) copolymer(butyl acrylate, methyl methacrylate, styrene) copolymer3,4-diacetoxy-1-butene3-methyl-1,5-pentanediolalkyl(C10-C21)sulphonic acid, esters with phenolcyclic oligomers of (butylene terephthalate)2,4-diamino-6-hydroxypyrimidineperfluoro acetic acid,α-substitutedwith the copolymer of perfluoro-1,2-propylene glycoland perfluoro-1,1-ethylene glycol, terminated with chlorohexafluoropropyloxy groupspoly(12-hydroxystearic acid) stearate
5
Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéprocedure med kontrol.Gældende dansk retRegler om blandt andet plastmaterialer er omfattet af rammeforordningen (EF) nr. 1935/2004.Fastlæggelsen af de specifikke regler på området er først og fremmest sket ved implemente-ring af EU-direktiver, herunder plastdirektivet, direktiv nr. 2002/72/EF, som er baseret på dettidligere rammedirektiv, Rådets direktiv 89/109/EØF.Direktiverne er implementeret i bekendtgørelse nr. 1068 af 13. november 2009 om materialerog genstande bestemt til kontakt med fødevarer (Fødevarekontaktmateriale-bekendtgørelsen)samt i cirkulære nr. 9309 af 1. maj 2008 om kontrol med materialer og genstande bestemt tilkontakt med fødevarer (Fødevarekontaktmateriale-cirkulæret).Danmark forbød tidligere i år bisphenol A i alle fødevarekontaktmaterialer, der er specielt ret-tet mod 0-3-årige. Det skete blandt andet under henvisning til undtagelsesklausulen i artikel18 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1935/2004.Bekendtgørelse nr. 286 af 26. marts 2010 og Bekendtgørelse nr. 515 af 18. maj 2010 udgørtilsammen det juridiske regelsæt om det danske forbud mod bisphenol A i fødevarekontakt-materialer specielt rettet mod 0-3-årige.KonsekvenserDe regler, der relaterer sig til plast, i bekendtgørelse nr. 1068/2009 og cirkulære nr.9309/2008 skal ændres med henblik på at fjerne bestemmelser, der fremover vil blive omfattetaf den nye forordning.Ikke alle elementer af de nugældende direktiver er indarbejdet i forordningen. De elementer,som ikke er gentaget, er tekst, der er af vejledende karakter. Kommissionen påtænker, at ind-samle disse emner i en ny opdateret Kommissionsvejledning om plast.Forordningsforslaget viderefører de hidtil gældende bestemmelser for stoffet bisphenol A, og-så til plastfødevarekontaktmaterialer specielt rettet mod 0-3-årige. Danmark har over forKommissionen notificeret midlertidigt dansk forbud mod bisphenol A specielt rettet mod 0-3-årige, og forslaget berører ikke Danmarks mulighed for at bibeholde dette.Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser. Forslaget stiller krav om nye testbetingelser,men overgangsfristerne i forordningen forventes at blive lange, det vil sige op til 5 år, så er-hvervet og den offentlige kontrol har tid til at omstille sig gradvist. Grundlæggende er meto-dikken i de ændrede tests de samme som i det nuværende regelsæt.
6Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser, idet producen-ter/importører allerede i dag skal foretage en sundhedsmæssig vurdering af produkter, de øn-sker at markedsføre.Fødevarestyrelsen vurderer efter at have indhentet en vurdering fra DTU, Fødevareinstituttet,at de nye stoffer med dertil hørende grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevare-området, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko.Forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet, idet vedtagelsen vil harmonisere lovgivningenfor plastmaterialer og -genstande yderligere. Forslaget opdaterer endvidere hele regelsættet,og det bliver dermed mere overskueligt. Opdateringen er baseret på den Europæiske Fødeva-resikkerhedsautoritets (EFSA’s) vurderinger af de enkelte stoffer.HøringForslaget har været sendt i høring på høringsportalen. Der er indkommet bemærkninger fraPlastindustrien i Danmark, Eurofins, DI Fødevarer, Den Danske Dyrlægeforening (DDD),Dansk Erhverv, 3F og Landbrug & Fødevarer. Erhvervet har været positivt stemt over for for-slaget i sin helhed.Plastindustrien har udtrykt generel tilfredshed med forslaget, idet blandt andet sammen-skrivningen og opdateringen af de direktiver, der i dag er gældende på området, i høj grad vilbidrage til en mere overskuelig regulering.Endvidere er der afgivet følgende overordnede kommentarer fra erhvervet:a. Man er tilfreds med forslaget, og især tilfreds med, at regelsættet præsenteres på en mereoverskuelig måde (Plastindustrien i Danmark, Fødevareindustrien, Den Danske Dyrlæge-forening og Dansk Erhverv). 3F havde ingen kommentarer.b. Den Danske Dyrlægeforening påpeger, at kontrollen med området er vanskelig, og at detskal sikres, at personer i den offentlige kontrol bliver opdateret og efteruddannet.c. Det er vigtigt, at testregimet for kontrollen i virksomhederne er så simpel som mulig og enrække plastvirksomheder, samt Eurofins, har fremsat en række tekniske kommentarer tiltestregimet.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter grundlæggende Kommissionens forslag, da en harmonisering af reglernevil sikre, at plastmaterialer og -genstande bliver underlagt en ensartet sundhedsmæssig vurde-ring samt relevante krav for de stoffer/komponenter, der anvendes.De harmoniseringer, opdateringer med videre, som forslaget indeholder, er en medvirkendeårsag til, at forslaget samlet set vurderes at forøge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
7De stoffer, der er kommet til med tilhørende grænseværdier, er alle vurderet af den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) som stoffer, der kan anvendes i plast med visse re-striktioner og uden sundhedsmæssig risiko. Fødevarestyrelsen vurderer efter at have indhenteten vurdering fra DTU, Fødevareinstituttet, at de nye stoffer med dertil hørende grænseværdiervil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko.Da den sundhedsmæssige vurdering af aluminium er ændret, og da det tolerable daglige ind-tag er reduceret, vil Danmark arbejde for at få en opdatering af grænseværdierne for alumini-umholdige forbindelser i forslaget på baggrund af den seneste vurdering fra den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).Danmark finder generelt, at forslaget giver en tiltrængt kodificering og opdatering af reglernepå plastområdet. Man er tilfreds med, at der med dette forslag er udarbejdet en positivliste formange af de stofgrupper, der anvendes i plast. Danmark ønsker, at området bliver total-harmoniseret.Danmark kan dog ikke støtte en videreførelse af EU’s eksisterende regler vedrørende bisphe-nol A i fødevarekontakt-materialer, således som der lægges op til med forslaget. Danmark øn-sker derimod, at Kommissionen fremsætter et generelt, harmoniseret forbud mod bisphenol Ai fødevarekontaktmaterialer, som er rettet mod 0-3-årige.Regeringen agter på dette grundlag at støtte forslaget, såfremt Kommissionen i forslaget frem-sætter et generelt, harmoniseret forbud mod bisphenol A i fødevarekontaktmaterialer, som errettet mod 0-3-årige.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.