Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 461
Offentligt
873634_0001.png
873634_0002.png
873634_0003.png
873634_0004.png
873634_0005.png
873634_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1./2.1Sagsnr.: 3999Den 5. juli 2010FVM 783
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionsbeslutning vedrørende tysk advarselsmærkning på energi-drikke (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen forventes at fremlægge forslag til Kommissionsbeslutning vedrørende udkasttil bekendtgørelse fra Tyskland om ændring af bekendtgørelse om frugtsaft og andre bestem-melser efter fødevarelovgivningen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 12. juli 2010.Forslaget til Kommissionsbeslutning forventes at tage stilling til det notificerede tyske advar-selsmærkningskrav på energidrikke. I den tyske bekendtgørelse fremgår det, at energidrikke,det vil sige en læskedrik med et koffeinindhold, som indeholder taurin, inositol og/eller glucu-ronolacton, skal mærkes med en advarselsmærkning om, at læskedrikken ikke bør indtages istørre mængder, specielt ved sportsudøvelse og i kombination med alkoholindtagelse. Kom-missionen forventes med sit forslag til beslutning at lægge op til en afvisning af en vedtagelseaf mærkningskravet i tysk ret.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Det er regeringens holdning, at drikkevarer med et højere indhold af koffein og eventuelt an-dre stoffer bør være reguleret ved EU-regler for at sikre varernes fri bevægelighed på det in-dre marked. Tilsætningen af koffein til drikkevarer er harmoniseret ved EU-regler, hvor dergælder krav om mærkning af levnedsmidler som indeholder koffein.Markedet for drikkevarer indeholdende koffein og andre næringsstoffer har udviklet sig bety-deligt, siden det blev besluttet at regulere området og indføre et mærkningskrav ved direktiv2002/67/EF. Det er på den baggrund regeringens holdning, at Kommissionen bør tage initiativtil at undersøge, om de gældende regler i direktivet fortsat beskytter forbrugerne i tilstrække-ligt omfang.
2Da Kommissionen indtil videre ikke har imødekommet Danmarks og andre medlemsstatersønske om at undersøge, om reglerne fortsat er tidssvarende, er der fra dansk side sympati forat medlemsstater indfører national advarselsmærkning af hensyn til beskyttelse af forbruger-ne. Det er i den forbindelse dog samtidigt væsentligt, at national advarselsmærkning skalbygge på en veldokumenteret risikovurdering.På den baggrund agter regeringen at stemme imod Kommissionens forslag, idet man endvide-re fra dansk side arbejder for, at Kommissionen tager initiativ til en udvidelse af de alleredeeksisterende mærkningskrav for koffeinholdige læskedrikke.
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1./2.1Sagsnr.: 3999Den 5. juli 2010FVM 783
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionsbeslutning vedrørende tysk advarselsmærkning på energi-drikke (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Tyskland har notificeret en national bekendtgørelse, hvori der indgår et krav vedrørende ad-varselsmærkning om, at indtag af store mængder energidrikke, specielt ved sportsudøvelse ogi kombination med alkoholindtagelse, bør undgås. Kommissionen forventes at fremsætte etforslag til beslutning, hvori de tager stilling til den tyske advarselsmærkning. I forslaget tilbeslutning forventes Kommissionen at lægge op til en afvisning af det tyske forslag, idetKommissionen ikke finder, at der er videnskabelige belæg for en sådan advarselsmærkning.Da der er tale om et nationalt krav, vil dette ikke have indflydelse på dansk ret. Kravet vilgælde for alle, der ønsker at markedsføre deres produkter i Tyskland. En vedtagelse af forsla-get skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen forventes at fremlægge forslag til Kommissionsbeslutning vedrørende udkasttil bekendtgørelse fra Tyskland om ændring af bekendtgørelse om frugtsaft og andre bestem-melser efter fødevarelovgivningen.Forslaget forventes fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2000/13/EF (mærkningsdirektivet) artikel 19, jf. proceduren i artikel 20, stk. 2.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-get. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og under-retter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslagetuændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommis-
4sionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kanKommissionen vedtage forslaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 12. juli 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdForslaget til Kommissionsbeslutning forventes at tage stilling til det notificerede tyske advar-selsmærkningskrav på energidrikke. I den tyske bekendtgørelse fremgår det, at energidrikke,det vil sige en læskedrik med et koffeinindhold, som indeholder taurin, inositol og/eller glucu-ronolacton, skal mærkes med en advarselsmærkning om, at læskedrikken ikke bør indtages istørre mængder, specielt ved sportsudøvelse og i kombination med alkoholindtagelse. Kom-missionen forventes med sit forslag til beslutning at lægge op til en afvisning af en vedtagelseaf mærkningskravet i tysk ret.Reglerne for mærkning af koffeinholdige læskedrikke er harmoniseret ved Kommissionensdirektiv 2002/67/EF af 18. juli 2002 om mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin, oglevnedsmidler, der indeholder koffein. Der er derfor som udgangspunkt ikke hjemmel til atfastsætte yderligere mærkningsregler for koffeinholdige læskedrikke. Der er imidlertid ikkefastsat specifikke mærkningsregler for læskedrikke indeholdende taurin, inositol og glucuro-nolacton, hvilket betyder, at medlemsstaterne i henhold til mærkningsdirektivets artikel 4, stk.2, jf. proceduren i artikel 19, kan lave mærkningsregler for læskedrikke indeholdende taurin,inositol og glucuronolacton. Såfremt en medlemsstat skal kunne vedtage nationale mærk-ningsregler for de tre stoffer, skal det dokumenteres, at sådanne regler er påkrævet til beskyt-telse af den offentlige sundhed, jf. mærkningsdirektivets artikel 18, stk. 2.Tyskland har udarbejdet det tyske advarselsmærkningskrav til energidrikke indeholdende tau-rin, inositol og/eller glucuronolacton på baggrund af en risikovurdering fra Bundesinstitut fürRisikobewertung. Kommissionen finder imidlertid ikke, at denne risikovurdering kan dannegrundlag for et behov for en advarselsmærkning på energidrikke indeholdende de tre stoffer.Derfor mener Kommissionen ikke, at Tyskland har løftet bevisbyrden for, at den notificerederegulering er begrundet i hensynet til beskyttelse af den offentlige sundhed, jf. mærkningsdi-rektivets artikel 18, stk. 2, 1. punkt. Kommissionen forventes således i det foreliggende for-slag til beslutning at fremlægge en negativ holdning i henhold til mærkningsdirektivets artikel19, stk. 3.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5
Gældende dansk retMærkning af koffeinholdige drikkevarer er harmoniseret ved Kommissionens direktiv2002/67/EF om mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin, og levnedsmidler, der inde-holder koffein.Direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 1305 af 14. december 2005 ommærkning m.v. af fødevarer (mærkningsbekendtgørelsen) § 46. Heraf fremgår det, at drikke-varer, hvor der er tilsat mere koffein end 150 mg/l, skal mærkes med ”højt koffeinindhold” ef-terfulgt af koffeinindholdet angivet i mg/100 ml i en parentes.KonsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser og skønnes ikke atberøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Forslaget kan have betydning for virksomheder, som ønsker at markedsføre energidrikke iTyskland. Bliver forslaget ikke vedtaget, vil Tyskland kunne gennemføre sin nationale advar-selsmærkning på energidrikke, hvilket i dette tilfælde vil betyde, at producenter, som ønskerat markedsføre energidrikke i Tyskland, skal mærke deres produkter med det tyske advar-selsmærkningskrav.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen, og der er indkommet følgende høringssvar:Bryggeriforeningen er enig i Kommissionens beslutning om at afvise det tyske forslag omændring af nationale regler om advarselsmærkning på energidrikke.DI Fødevarer er enige i Kommissionens afvisning af Tysklands forslag til advarselsmærkning.DI Fødevarer fæstner sig ved, at Kommissionen blandt andet begrunder afvisningen med, atmærkningsdirektivet er en fuld harmonisering af mærkning på fødevarer, som ikke indebæreradvarselsmærkning. Desuden kan den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikkebekræfte den begrundede advarsel. Derfor er der ikke belæg for at indføre den ønskede advar-selsmærkning.Forbrugerrådet mener generelt, at mærkningen af energidrikke er mangelfuld og ser derforgerne, at de forsynes med en advarselsmærkning i stil med det, som Tyskland foreslår. Et stortindtag af energidrikke er ikke godt for helbredet, og forbrugerne bør derfor informeres herom.Forbrugerrådet mener imidlertid, at et sådan mærkningskrav bør gælde i hele EU. Forbruger-rådet opfordrer derfor til, at Danmark lægger pres på Kommissionen om at tage Tysklandsbekymring alvorligt og benytte lejligheden til at tage mærkningen af energidrikke op til dis-kussion med henblik på eventuelt at ændre mærkningsreglerne i hele EU.
6Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens holdning, at drikkevarer med et højere indhold af koffein og eventuelt an-dre stoffer bør være reguleret ved EU-regler for at sikre varernes fri bevægelighed på det in-dre marked. Tilsætningen af koffein til drikkevarer er harmoniseret ved EU-regler, hvor dergælder krav om mærkning af levnedsmidler som indeholder koffein.Markedet for drikkevarer indeholdende koffein og andre næringsstoffer har udviklet sig bety-deligt, siden det blev besluttet at regulere området og indføre et mærkningskrav ved direktiv2002/67/EF. Det er på den baggrund regeringens holdning, at Kommissionen bør tage initiativtil at undersøge, om de gældende regler i direktivet fortsat beskytter forbrugerne i tilstrække-ligt omfang.Flere medlemsstater, inklusiv Danmark, har udtrykt ønske om at Kommissionen undersøgerbehovet for yderligere mærkningskrav i form af advarselsmærkning på læskedrikke med ethøjt koffeinindhold/energidrikke, det vil sige læskedrikke med et koffeinindhold på over 150mg/l. Danmark har ved flere lejligheder gjort Kommissionen opmærksom på, at der er behovfor yderligere undersøgelser fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), herun-der nye undersøgelser af virkningen af koffein og undersøgelser af virkningen af energidrikkei deres helhed.Da Kommissionen indtil videre ikke har imødekommet Danmarks og andre medlemsstatersønske om at undersøge, om reglerne fortsat er tidssvarende, er der fra dansk side sympati forat medlemsstater indfører national advarselsmærkning af hensyn til beskyttelse af forbruger-ne. Det er i den forbindelse dog samtidigt væsentligt, at national advarselsmærkning skalbygge på en veldokumenteret risikovurdering.Danmark er af den opfattelse, at læskedrikke med et højt koffeinindhold (over 150 mg/l), somdesuden kan være tilsat for eksempel taurin, inositol og/eller glucuronolacton, bør mærkesmed en advarselsmærkning, som skal have til hensigt at beskytte sårbare grupper som børn,gravide og personer, som er overfølsomme overfor koffein. Kommissionen har indtil videreikke været indstillet på at regulere et sådan mærkningskrav på EU-plan.På den baggrund kan Danmark ikke støtte Kommissionens forslag til beslutning.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.