Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 485
Offentligt
876310_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 42. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Tirsdag 22. juni 2010
Kl. 11.00
2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Flemming Damgaard
Larsen (V), Flemming Møller (V), Pia Adelsteen (DF), Co-
lette Brix (DF), Benny Engelbrecht (S), Lone Dybkjær
(RV), Per Clausen (EL)
Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Samråd med økonomi- og erhvervsministeren vedr.
samrådsspørgsmål Q om intervention i retssager med indvirkning på
markedsføringsloven
EUU alm. del (09) – samrådsspørgsmål Q (vedlagt)
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
"Ministeren bedes på et kommende samråd redegøre for, hvorfor den danske
stat valgte ikke at biintervenere i sagerne C-261/07, C-299/07 og C-304/08,
der har virkning for den danske markedsføringslov."
Benny Engelbrecht
motiverede samrådsspørgsmålet, der skyldtes en artikel
i Politiken, som havde kritiseret den danske regerings indsats i forbindelse
med de sager for EU-Domstolen, der har ført til, at vi må sætte det danske
forbud mod rabatkuponer ud af kraft. Han havde fået det indtryk, at det ville
stille os ringere i forbindelse med kommende direktivrevisioner. Han var op-
mærksom på, at det ikke var den nuværende økonomi- og erhvervsminister,
som var minister for området, da Danmark burde have biinterveneret.
Med hensyn til det fremadrettede må vi sørge for danske regler, der forhindrer
et uoverskueligt marked, som skader forbrugernes interesser, men samtidig
bør vi arbejde for at få en direktivændring, så det bliver muligt at indføre et
dansk forbud.
Derefter redegjorde Benne Engelbrecht for sagens forhistorie og fremhævede
bl.a., at da markedsføringsloven blev ændret i 2005, havde regeringen lagt op
til at ophæve alle specialforbud, men et meget bredt flertal i Folketinget fast-
holdt vores forbud mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. I for-
bindelse med gennemførelsen af servicedirektivet forlød det, at direktivet
krævede en ophævelse af forbuddet, men den daværende økonomi- og er-
hvervsministeren, Lene Espersen, udtalte sig klart imod et kuponcirkus. Vi
mente, vi kunne bestemme, at udenlandske producenter godt måtte markeds-
føre rabatkuponer i Danmark, men de kunne ikke indløses i Danmark. I marts
2005 var der parallelt med forhandlingerne om direktivet om urimelig handels-
1433
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
praksis forhandlinger om et forslag til forordning om salgsfremmende foran-
staltninger, men det mødte så stor modstand, at Kommissionen trak det tilba-
ge i marts 2006.
Ved dommen fra april 2009 fastslog EU-Domstolen, at direktivet om urimelig
handelspraksis indebar, at markedsføringstiltag, der ikke var omtalt i bilaget til
direktivet, ikke kunne forbydes. Det satte de danske specialforbud under pres,
men det satte også andre landes lovgivning under pres. Andre lande interve-
nerede, men Danmark biintervenerede ikke.
Benny Engelbrecht ville gerne have slået fast, om vi kunne have handlet mere
fremsynet, som det har været nævnt i pressen.
Han mente, strategien måtte være dobbelt, idet vi dels skal tilpasse den nati-
onale lovgivning på en for forbrugerne så hensigtsmæssig måde som muligt,
dels skal søge direktivet ændret, så vi igen kan indføre et nationalt forbud.
Økonomi- og erhvervsministeren:
For god ordens skyld skal jeg indled-
ningsvist gøre opmærksom på, at de to første sager, der henvises til i sam-
rådsspørgsmålet, blev lagt sammen til én sag ved Domstolen – nemlig den
belgiske sag vedrørende tilgift. Den anden sag er en tysk sag vedrørende
købsbetingede konkurrencer.
Sagen om rabatkuponer er kompleks, og mange forbrugere, politikere og organi-
sationer har mange meninger om sagen.
Rabatkuponer er tilladt i en række andre medlemslande, og producenterne samt
f.eks. hotel- og restaurationsbranchen vil gerne have mulighed for at bruge kupo-
ner. På den anden side står en række forbrugerhensyn og hensynet til detailhan-
delen, der ikke er interesseret i rabatkuponer.
Jeg vil vende tilbage til spørgsmålet om, hvorfor Danmark ikke er gået ind i de to
sager. Først vil jeg dog orientere udvalget om Danmarks forhandlinger med
Kommissionen om bl.a. rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer.
Den 30. november 2007 modtog Danmark en præåbningsskrivelse, hvor Kom-
missionen blandt andet fremførte, at markedsføringslovens forbud mod rabatku-
poner og købsbetingede konkurrencer var i strid med direktivet om urimelig han-
delspraksis.
Danmark har siden afholdt 3 møder med Kommissionen – 23. april 2008, 16. juli
2009 og 13. januar 2010 – hvor vi har redegjort for den danske opfattelse. Den
danske opfattelse har således hele tiden været, at direktivet om urimelig handels-
praksis ikke regulerer salgsfremmende foranstaltninger.
Fra dansk side har vi også drøftet rabatkuponer med Kommissionen som led i
implementeringen af servicedirektivet i dansk ret.
Det var umiddelbart den juridiske vurdering i Økonomi- og Erhvervsministeriet og
Justitsministeriet i foråret 2008, at forbuddene i markedsføringsloven mod rabat-
kuponer og købsbetingede konkurrencer ifølge servicedirektivet udgjorde en hin-
dring for den frie udveksling af tjenesteydelser. Rabatkuponer og købsbetingede
konkurrencer ville derfor som følge af servicedirektivet ikke kunne opretholdes
1434
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
over for tjenesteydere fra andre medlemslande, der udøver servicevirksomhed på
midlertidig basis i Danmark.
På den baggrund - og for ikke at stille danske serviceudbydere ringere end deres
europæiske konkurrenter – blev der udarbejdet et lovudkast om gennemførelsen
af servicedirektivet, hvor det blev foreslået at ophæve to specialforbud for såvel
udenlandske som danske tjenesteudbydere.
Lovudkastet blev sendt i høring i oktober 2008, og på baggrund af høringen fandt
regeringen i dialog med Kommissionen en løsning, så de to forbud kunne opret-
holdes for danske tjenesteudbydere.
Løsningen blev meldt ud i januar 2009 af den tidligere økonomi- og erhvervsmini-
ster, og der var generel tilslutning til løsningen fra Folketingets partier.
Jeg vil nu vende mig mod EU-Domstolen.
Regeringen bestræber sig på at være til stede i alle verserende retssager ved
EU-Domstolen, som har betydning for Danmark – enten fordi de har mulighed for
at berøre danske interesser, eller fordi de har generel, principiel interesse. Det
gør vi, fordi vi tillægger det stor værdi, at Domstolen i relevante verserende sager
har kendskab til de danske synspunkter, inden den træffer sin beslutning, dvs.
inden den afsiger dom.
Også Europaudvalget har udvist stor interesse for EU-Domstolen. Derfor har ud-
valget og regeringen aftalt at intensivere den løbende orientering af udvalget om
sager, som regeringen deltager i. Jeg henviser i den forbindelse til beretning om
EU-Domstolen, som trådte i kraft den 1. juli 2009.
De præjudicielle sager, som vi drøfter i dag, har regeringen som bekendt ikke
deltaget i. Uanset dette valgte regeringen i lyset af den første dom imidlertid på
eget initiativ at orientere udvalget om dommen og dens mulige betydning for den
danske lovgivning. Jeg henviser i den forbindelse til notatet fra Økonomi- og Er-
hvervsministeriet, der blev oversendt til udvalget den 19. juni 2009 om de to bel-
giske præjudicielle forelæggelser.
Jeg vil nu vende mig mod, hvorfor Danmark formentlig ikke gik ind i sagerne. Og
hvorfor vi fra dansk side troede, at forbudene var i overensstemmelse med EU-
retten.
Danmark har hele tiden har været af den klare opfattelse, at direktivet om urimelig
handelspraksis ikke regulerede salgsfremmende foranstaltninger.
Og hvorfor var vi så det? Det var vi, fordi spørgsmålet om salgsfremmende foran-
staltninger skulle have været reguleret via Kommissionens forslag til forordning
om salgsfremmende foranstaltninger. Og denne forordning blev forhandlet side-
løbende med direktivet om urimelig handelspraksis. Da direktivet blev vedtaget i
maj 2005, forhandlede medlemslandene videre om forordningen, der også omfat-
tede salgsfremmende foranstaltninger. Der var ingen – heller ikke Danmark – der
troede, at direktivet kunne omfatte salgsfremmende foranstaltninger, når der ef-
terfølgende var et andet forslag på bordet om netop dette emne.
I forordningsforslaget dækkede salgsfremmende foranstaltninger over rabatter,
tilgift, gratis gaver, salgsfremmende konkurrencer og spil.
1435
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
Efter forslaget skulle det have været tilladt at bruge salgsfremmende foranstalt-
ninger. Generelle forbud i medlemsstaternes lovgivning ville derfor efter forslaget
ikke kunne opretholdes. Forslaget angav desuden en række informationskrav,
som skulle opfyldes af de erhvervsdrivende ved brug af salgsfremmende foran-
staltninger.
Direktivet om urimelig handelspraksis blev som nævnt vedtaget i maj 2005, mens
forhandlingerne om forordningsforslaget fortsatte indtil marts 2006, hvor forslaget
blev trukket tilbage af Kommissionen, da der ikke kunne opnås enighed om for-
slaget. Og fordi forordningen ikke blev vedtaget, var det som nævnt den danske
opfattelse, at området ikke var harmoniseret på EU-plan. Danmark valgte derfor
at opretholde forbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer.
Denne fortolkning fremgår af bemærkningerne til den ændring af markedsførings-
loven i 2006, som gennemfører direktivet om urimelig handelspraksis, og som
trådte i kraft den 1. december 2007.
Flere lande – Belgien, Spanien og Frankrig – var af samme opfattelse som Dan-
mark, og dette synspunkt blev fremført for EU-Domstolen af de pågældende lan-
de. EU-Domstolen afviste imidlertid dette synspunkt. EU-Domstolen har foretaget
en vurdering, som siger, at salgsfremmende foranstaltninger er omfattet af direk-
tivet om urimelig handelspraksis.
Domstolens fortolkning kom i øvrigt som en overraskelse for mange, herunder
Økonomi- og Erhvervsministeriets juridiske eksperter, også set i lyset af at vi ikke
fra dansk side troede, at direktivet omfattede salgsfremmende foranstaltninger,
idet dette som nævnt var en del af Kommissionen forordningsforslag. Hertil kom-
mer, at vi løbende havde drøftet sagen med Kommissionen og troede – ikke
mindst som led i gennemførelsen af servicedirektivet – at vi havde en forståelse
med Kommissionen om de to forbud.
I overvejelserne om, hvorvidt man skulle gå ind i den belgiske sag, har det for-
mentlig spillet ind, at den handlede om tilgift – noget der var og fortsat er lovligt i
Danmark. Det er der jo mange virksomheder, der benytter sig af.
I den anden sag – den tyske om købsbetingede konkurrencer – har det formentlig
spillet ind, at der på samme tid lå et lovudkast på bordet, hvor de to specialforbud
blev foreslået ophævet. Lovforslaget vedrørte, som jeg nævnte tidligere, gennem-
førelsen af servicedirektivet i dansk ret.
Jeg kan ikke med fuld sikkerhed sige, hvorfor Danmark ikke gik ind i sagerne. Der
foreligger således ikke optegnelser, der angiver de juridiske eksperters eventuelle
overvejelser om sagerne.
Som jeg har redegjort for, har vi fra dansk side løbende forhandlet med Kommis-
sionen for at kunne opretholde de to specialforbud i markedsføringsloven. Vi har
med andre ord valgt at bruge kræfterne på at forhandle med Kommissionen frem
for at fremlægge vores synspunkter ved Domstolen, hvor man som bekendt ikke
forhandler.
Jeg vil dog gerne erkende, at man altid kan blive klogere, og givet dommenes
udfald er det klart, at det kunne have været ønskværdigt, at vi var gået ind i sa-
1436
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
gerne. Jeg er bare nødt til at sige, at selv om vi var gået ind i sagerne, føler jeg
mig overbevist om, at det ikke havde ændret dommenes udfald.
Hvad gør regeringen så nu?
I forlængelse af den første dom nedsatte Økonomi- og Erhvervsministeriet en
tværministeriel arbejdsgruppe bestående af Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Forbrugerombudsmanden, Justitsministeriet og Kulturministeriet.
Arbejdsgruppen har undersøgt EU-dommenes konsekvenser for dansk ret og er
nået frem til, at forbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer er
i strid med direktivet om urimelig handelspraksis. De kan derfor ikke opretholdes.
Arbejdsgruppen er desuden nået frem til, at det er muligt at ændre den generelle
bestemmelse i markedsføringslovens § 9 om salgsfremmende foranstaltninger.
Gør man det, vil der kunne opstilles nogle rammer for anvendelsen af rabatkupo-
ner og købsbetingede konkurrencer. Men det har desværre ikke været muligt at
finde en måde, hvormed man kan opretholde forbuddene.
Arbejdsgruppens forslag skal drøftes på et møde med Kommissionen i den
kommende uge.
Jeg har derudover gjort det, at jeg i maj måned skrev til Kommissionen og gav
udtryk for mine betænkeligheder ved dommens konsekvenser.
Det har jeg gjort, fordi Kommissionen skal fremlægge en rapport for Rådet og
Europa-Parlamentet om anvendelsen af direktivet senest i juni 2011. Rapporten
skal om nødvendigt opfølges af en revision af direktivet.
I forbindelse med en eventuel revision af direktivet er det selvfølgelig vigtigt, at
Danmark er i fortsat dialog med Kommissionen.
Som jeg har redegjort for, har regeringen løbende forhandlet med Kommissionen
for at bevare forbuddene i markedsføringsloven.
At Danmark så ikke er gået ind i sagerne ved EU-domstolen skyldes formentlig,
at det var Danmarks opfattelse, at direktivet ikke regulerede salgsfremmende for-
anstaltninger – en fortolkning som i øvrigt er sammenfaldende med flere andre
EU-landes fortolkning. Hertil kommer, at det formentlig har spillet ind, at den bel-
giske sag handlede om tilgift, der var og er lovligt i Danmark. Mens årsagen til, at
vi ikke gik ind i den tyske sag, formentlig skal findes i, at der på det tidspunkt var
udarbejdet et lovudkast, der ville ophæve de to forbud.
Som nævnt har jeg skrevet til Kommissionen og redegjort for den danske hold-
ning, og fremadrettet vil jeg fortsat arbejde for, at vi i Danmark kan bevare en re-
gulering af dette område.
Per Clausen
kvitterede for, at økonomi- og erhvervsministeren indrømmede,
at det var en fejl, at den danske regering ikke gik ind i sagerne, men ville ger-
ne have en forklaring på, hvorfor man ikke gjorde det. Han mente, der var tale
om en yderst kritisabel fejl, som havde fået ganske alvorlige konsekvenser.
Han syntes, det var en naiv tilgang til EU-retten, når vi ikke forestillede os, at
EU-Domstolen ikke ville beskæftige sig med området, fordi der blev drøftet et
1437
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
direktiv om salgsfremmede foranstaltninger, som ikke blev til noget. Han men-
te man burde angribe EU-Domstolens mulighed for at gribe ind i sådanne til-
fælde.
Nu skal vi have gennemført en ændring i den danske lovgivning, men Per
Clausen var ikke helt sikker på, om den danske regering i virkeligheden går
ind for den.
Pia Adelsteen
syntes ligesom Per Clausen, at regeringen burde have inter-
veneret.
Alle synes, rabatkuponer er en dårlig ting, men samtidig har vi en ordning,
hvor man, hvis man har et medlemskort, kan få rabat, f.eks. i Kvickly og hos
BR-legetøj, og der er en lang række indkøbscentraler, f.eks. Lærernes Ind-
købscentral, som også giver rabat, hvilket er lovligt. Hun ville gerne have at
vide, hvad forskellen er på disse ordninger og rabatkuponer.
Benny Engelbrecht
syntes, vi skulle analysere, hvorfor der er sket fejl, så vi
kan lære at undgå dem i fremtiden.
I relation til de konkrete domme spurgte han, om regeringen forud for domsaf-
sigelserne i 2009 og 2010 fra organisationer eller andre have fået opfordringer
til at biintervenere i nogen af de pågældende sager.
Han forstod, at vi selvfølgelig arbejder for at tilpasse den nuværende danske
lovgivning til de faldne domme, men spurgte, hvornår embedsmændene i
Økonomi- og Erhvervsministeriet påbegyndte arbejdet hermed.
Han spurgte, om det ikke er almindelig praksis, at man foretager notater om
de overvejelser, man har gjort sig i forbindelse med eventuelle interventioner,
eller har der slet ikke været sådanne overvejelser?
Lone Dybkjær
spurgte, om det, Pia Adelsteen havde været inde på, ikke var
tilgift, som ifølge dansk lov er tilladt.
Med hensyn til forhistorien mente hun, Per Clausen havde fat i noget rigtigt,
idet denne sag er "faldet ned i et hul", fordi forordningen om salgsfremmende
foranstaltninger ikke kom igennem. I sådanne tilfælde skal vi være oppe på
dupperne.
Hun spurgte i anledning af de manglende optegnelser, om økonomi- og er-
hvervsministeren ikke føler, at der er behov for at stramme op på proceduren.
Hun mente generelt, vi er for lidt opmærksomme på, hvad der sker i EU-
Domstolen, og at sagen kan give anledning til principielle overvejelser herom.
Med hensyn til, hvad vi aktivt kan gøre med hensyn til fremtiden, sagde Lone
Dybkjær, at vi er nødt til at ophæve forbuddene i markedsføringsloven, hvis vi
skal overholde EU-retten, hvad hun principielt mente vi skal. Men er der ikke
andre mekanismer, vi kan tage fat i? Hun mente ikke, det var særlig klogt af
Kommissionen at fremture i denne sag, og syntes, Kommissionen burde
overveje at give mulighed for national lovgivning på området.
Økonomi- og erhvervsministeren
sagde til Per Clausen og andre ordførere,
at hvis han havde siddet som jurist og beskæftiget sig med sagen i det juridi-
ske specialudvalg, ville han have truffet den samme beslutning med hensyn
1438
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
til, om vi skulle intervenere eller ej. Med den viden, der var på daværende
tidspunkt, mente han, det var den rigtige beslutning. Den belgiske sag handler
om tilgift, som er lovlig i Danmark. Vi har hele tiden været af den klare opfat-
telse, at direktivet ikke regulerede salgsfremmede foranstaltninger, der skulle
have været reguleret af en forordning. I den tyske sag om købsbetingede
konkurrencer har det formentlig spillet ind, at der på det tidspunkt lå et lovud-
kast til ophævelse af de to specialforbud ved gennemførelsen af servicedirek-
tivet i dansk ret.
Økonomi- og erhvervsministeren indrømmede, at set i bagklogskabens klare
lys – nu hvor vi kender udfaldet af dommene – havde det været ønskværdigt,
om vi havde interveneret, men han mente nu ikke, det havde haft nogen be-
tydning for EU-Domstolen.
Økonomi- og erhvervsministeren sagde, at når der ikke forelå nogen notater
om sagen, skyldes det, at proceduren i forbindelse med det juridiske special-
udvalg er, at ressortministerierne har en dialog med Justitsministeriet, og hvis
man vurderer, at der er grundlag for at gå ind i sagen, går man ind i den; el-
lers går man ikke ind i sagen.
Det er rigtigt, som Per Clausen er inde på, at den daværende familie- og for-
brugerminister på baggrund af anbefalinger fra Markedsføringsudvalget (ned-
sat af økonomi- og erhvervsministeren i forbindelse med revision af markeds-
føringsloven) i oktober 2005 fremsatte forslag om en revision af markedsfø-
ringsloven, hvor man foreslog specialforbuddene ophævet, men der blev ind-
gået et politisk forlig, hvorved man besluttede at opretholde de to forbud.
Regeringen har løbende drøftet rabatkuponer med Kommissionen. Det var
den juridiske opfattelse, at forbuddet i markedsføringsloven mod rabatkuponer
og købsbetingede konkurrencer efter servicedirektivet udgjorde en hindring
for den frie udveksling af serviceydelser, men som nævnt fandt man i 2008 en
løsning, som blev meldt ud i januar 2009, og i Folketinget var der generel til-
slutning hertil.
Sådan som økonomi- og erhvervsministeren så det, er de eksempler på med-
lemskort og forbrugsforeninger, som Pia Adelsteen nævner, ikke tilgift, men
disse ting er heller ikke rabatkuponer.
Økonomi- og erhvervsministeren svarede Benny Engelbrecht, at så vidt han
havde fået oplyst, havde der ikke været nogen opfordring til, at man skulle
intervenere. Vi blev spurgt af Norge i 2008, om vi vidste noget om den belgi-
ske sag, men der kom ikke i den forbindelse nogen opfordring til at gå ind i
sagen.
Som nævnt har regeringen løbende arbejdet for at bevare de to forbud, og vi
har været i tæt dialog med Kommissionen herom. Økonomi- og erhvervsmini-
steren mente ikke, Danmark står ringere ved den kommende revision af direk-
tivet om urimelig handelspraksis, idet vi løbende arbejder for at påvirke Kom-
missionen, som i detaljer kender den danske holdning.
Per Clausen
spurgte i anledning af økonomi- og erhvervsministerens udtalel-
se om, at dommene var en stor overraskelse for regeringen, om de er udtryk
1439
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
for en ny stil fra EU-Domstolens side, altså om der var tale om et juridisk ny-
brud. Har EU-Domstolen udvidet sin måde at træffe afgørelser på – udover
hvad der var forventeligt?
Lone Dybkjær
pegede på, at regeringen oprindelig havde foreslået de to for-
bud ophævet, og kunne derfor ikke sige sig fri for at tænkte, at regeringen
måske inderst inde ønskede at ophæve forbuddet, og at det var forklaringen
på, at man havde handlet, som man havde gjort. Hun mente ikke, vi generelt
var aktive nok over for Domstolen.
Med hensyn til fremtiden spurgte hun, om regeringen er enig i, at vi skal kun-
ne opretholde disse forbud.
Benny Engelbrecht
efterlyste svar på sit spørgsmål om, hvornår embeds-
værket gik i gang med en revision af markedsføringsloven som en konse-
kvens af direktivet, idet han specifikt gerne ville vide, om man var i gang med
forarbejdet til lovændringer før den 14. januar 2010.
Ganske vist handler den belgiske sag om tilgift, men det principielt interessan-
te er jo, om man skal kunne opretholde nationale regler, som indeholder for-
bud mod salgsfremmede foranstaltninger.
I forhold til den tyske sag er der måske ikke kommet henvendelse fra andre
stater, men har der heller ikke været henvendelser fra organisationer som
Forbrugerrådet og Dansk Erhverv, som har foreslået, at man intervenerede i
den konkrete sag?
Pia Adelsteen
mente, EU-Domstolen var gået ud over servicedirektivets
rammer og dermed er gået for vidt.
Hun forstod ikke svaret vedrørende medlemskort og forbrugsforeninger, idet
hun mente, de også gav rabat.
Økonomi- og erhvervsministeren
sagde til Per Clausen, at Domstolens dom
indebar et juridisk nybrud, idet Domstolens fortolkning af direktivet ikke svare-
de til den danske regerings, men der var ikke tale om, at Domstolen traf afgø-
relser på en ny måde.
I svaret til Lone Dybkjær slog han fast, at regeringen ikke har haft anden in-
tention end at følge det flertal, som er i Folketinget – og som regeringen i øv-
rigt selv er en del af – som støtter et forbud mod rabatkuponer. Derfor har vi
haft en intensiv dialog med Kommissionen, og økonomi- og erhvervsministe-
ren havde skrevet til Kommissionen den 4. maj 2010, at Danmark i forbindel-
se med en revision vil arbejde for, at det bliver muligt at gennemføre en natio-
nal regulering af de salgsfremmende foranstaltninger.
I øvrigt gjorde økonomi- og erhvervsministeren opmærksom på, at man tilla-
der rabatkuponer i de fleste europæiske lande, og derfor er det langt fra sik-
kert, at vi får held til at forbyde dem i Danmark, når direktivet skal revideres.
Med hensyn til Lone Dybkjærs spørgsmål om, hvad vi vil gøre på den lange
bane, gentog økonomi- og erhvervsministeren det, han havde sagt i indled-
ningen om tidsplanen for revisionen af direktivet, og hvad den danske rege-
ring i den forbindelse vil arbejde for.
1440
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
Økonomi- og erhvervsministeren svarede Benny Engelbrecht, at embeds-
mændene var gået i gang med arbejdet i juni 2009, hvilket er meddelt Euro-
paudvalget i et notat. Fristen for at gå ind i den tyske sag var oktober 2008.
I anledning af Benny Engelbrechts spørgsmål om henvendelser fra organisa-
tioner gentog økonomi- og erhvervsministeren, at ham bekendt var der ikke
kommet henvendelser fra interesseorganisationer, men Forbrugerrådet og
Dansk Erhverv havde været inddraget i arbejdsgruppens arbejde, og på mø-
derne her var organisationerne kommet med deres forslag. I det omfang det
var muligt inden for direktivets rammer, har regeringen taget hensyn til orga-
nisationernes ønsker.
I svaret til Pia Adelsteen sagde økonomi- og erhvervsministeren, at der i de
nævnte tilfælde var tale om efterfølgende rabat, hvilket ikke er forbudt.
Per Clausen
spurgte, hvad nybruddet i EU-Domstolens virke går ud på, idet
han mente, at det forhold, at Domstolen ikke anlægger samme fortolkning
som den danske regering, ikke kan betegnes som et nybrud. Lægger Domsto-
len yderligere en alen til de magtbeføjelser, som Domstolen tiltager sig? Han
mente, den konkrete sag var en anledning til at rejse en debat om Domsto-
lens magtbeføjelser.
Lone Dybkjær
ville gerne have det skriftligt, hvad Domstolens nybrud bestod
i.
Hun efterlyste svar på sit generelle spørgsmål om forholdet mellem Domsto-
len og Danmark, og om vi er aktive nok.
Hun spurgte, om det overhovedet betyder noget for det kommende arbejde,
om vi intervenerer eller ej.
Benny Engelbrecht
konstaterede, at arbejdet med at revidere den danske
lovgivning var sat i gang inden domsafsigelsen i den tyske sag den 14. januar
2010.
I anledning af økonomi- og erhvervsministerens svar angående organisatio-
nerne spurgte han, om det er almindelig praksis, at man kun registrerer de
opfordringer, der kommer fra organisationerne, hvis de fremkommer på papir.
Han pegede på, at der er en lang række lande, som har mange forskellige
ønsker med hensyn til en revision af direktivet, og som har interveneret i den
tyske sag. Det er ikke sikkert, at der er mange lande, der vil støtte det danske
ønske om et forbud mod rabatkuponer, men er det ikke naturligt at danne alli-
ancer med andre lande, f.eks. Frankrig, som ønsker større mulighed for nati-
onal regulering?
Pia Adelsteen
forstod stadig ikke forskellen på de eksempler på rabat, hun
nævnte, og så rabatkuponer.
Økonomi- og erhvervsministeren
gentog i svaret til Per Clausen, at Dom-
stolen ikke havde tiltaget sig mere magt, men den havde altså en anden for-
tolkning end den danske regering.
1441
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 485: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/6-10
42. Europaudvalgsmøde 22/6-10
Han svarede Lone Dybkjær, at regeringen med hensyn til den kommende re-
vision af direktivet står på den samme linje som før, og vi prøver løbende at
påvirke Kommissionen og de andre medlemslande.
Han svarede Benny Engelbrecht, at vi har tæt kontakt til de andre lande, her-
under Frankrig. I Frankrig er rabatkuponer tilladt, men købsbetingede konkur-
rencer er forbudt. Frankrig overvejer at rette henvendelse til Kommissionen,
fordi de ønsker, at der skal være mulighed for, at medlemslandene bevarer en
eller anden form for regulering. Det er det samme, økonomi- og erhvervsmini-
steren har skrevet til Kommissionen den 4. maj.
Vurderingen fra det juridiske specialudvalg, som ikke har været forelagt på
politisk niveau, var altså, at man ikke mente, vi skulle intervenere.
Økonomi- og erhvervsministeren indrømmede i svaret til Pia Adelsteen, at
sondringerne med hensyn til rabat var lidt forvirrende, men det afgørende er,
om man opnår rabatten forud for købet eller efterfølgende. Organiseret rabat
er tilladt, og konkurrencer er tilladt, blot de ikke er købsbetingede.
NOT
Økonomi- og erhvervsministeren tilbød at svare skriftligt på eventuelle
opfølgende spørgsmål.
Mødet slut kl. 11.10.
Ref.: BE/sra
1442